Методична розробка уроку теоретичного навчання з предмету "Трактори" на тему "Тягові класи тракторів. Техніка безпеки при вивченні та обслуговуванні тракторів"

Про матеріал

Мета уроку теоретичного навчання:

Дидактична: Вивчити тягові класи тракторів та зрозуміти наслідки

недбалого поводження із технікою.

Виховна: Виховати учнів відповідальне ставлення до роботи із

технікою.

Перегляд файлу

Тема:

Вступ. Основні відомості про трактори.

Тема уроку:

Тягові класи тракторів. Техніка безпеки при вивченні та обслуговуванні тракторів.

Мета заняття:

Дидактична: Вивчити тягові класи тракторів та зрозуміти наслідки недбалого поводження із технікою.

Виховна: Виховати учнів відповідальне ставлення до роботи із технікою.

Вид заняття: урок бесіда.

Тип уроку: комбінований.

Методи і засоби навчання: інформаційно-повідомляючий.

Міжпредметні зв’язки:

Предмети, що забезпечують: Охорона праці.

Предмети, які забезпечуються: Сільськогосподарські машини.

Забезпечення заняття

Наочні посібники: навчальна презентація «Тягові класи тракторів».

Технічні засоби навчання: комп’ютер, проектор.

Робочі місця: клас № 9.

Література:

Основна: Б. М. Гельман., М. В. Москвін «Сільськогосподарські трактори і автомобілі». Книга 1. Двигуни. – ВО «Агроиздат», 1987-302 с.

А. Ф. Головчук., В. Ф. Орлов., О. П. Строков «Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки». Підручник у 3 кн. – К.: Грамота, 2003 – кн. 1: Трактори.- 336с.: іл.

Я. Ю. Білоконь., А. І. Окоча., С. П. Коханівський «Трактори». – К.: Урожай, 1987 із змінами, переклад на укр.., 1991-368 с.

Тривалість уроку: 45 хв. Структура уроку

1.   Організаційна частина.

2.   Перевірка опрацювання домашнього завдання.

3.   Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку.

4.   Вивчення нового матеріалу.

5.   Сприйняття і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

6.   Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

7.   Підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.

Хід уроку

1.                 Організаційна частина. – 2 хв.

1.1.   Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.

1.2.   Підготовка до сприйняття матеріалу.

2.                 Перевірка опрацювання домашнього завдання. (опитую декількох учнів)       – 3 хв.

2.1.   З яких основних складових складається колісний та гусеничний трактори?

2.2.   Для чого призначена ходова частина трактора?

2.3.   Яке призначення двигуна трактора?

3.                 Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку. – 2 хв.

Тема: «Тягові класи тракторів. Техніка безпеки при вивченні та обслуговуванні тракторів» План уроку:

1.   Тягові класи тракторів.

2.   Техніка безпеки при вивченні та обслуговуванні тракторів.

4. Вивчення нового матеріалу. - 23 хв.

1.   Тягові класи тракторів

У сільському господарстві країни працюють трактори більш як 40 моделей. Вони об’єднані в класи від 0, 2 до 8 ( тягові зусилля від 54 до 108 кН).

До класу 0,2 належать чотириколісні малогабаритні трактори (Т-012, ХТЗ-1410, ХТЗ-1210 і т.д.) з дизелем потужністю 9-12 кВт. Вони призначені для роботи на дрібноконтурних, садових, парникових та селекційних господарствах. Їх агрегатують із спеціальними плугами та знаряддями спеціально виготовленими для них.

Трактори малої потужності і самохідні шасі відносяться до 0,6 класу тяги (ХТЗ2511, СШ-2540, Т-25 ФМ). Вони призначені для виконання малоенергомістких робіт у тваринництві, садівництві, передпосівного обробітку грунту, посіву, приводу в дію стаціонарних машин.

Самохідні шасі – це різновидність трактора, на рамі якого змонтована плотформа для перевезення вантажу або навішування робочих органів сільськогосподарських машин і знарядь.

Трактори класу тяги 0,9 використовують на сільськогосподарських роботах:

передпосівний обробіток грунту, посів, хімічний захист рослин і садів, міжрядний обробіток, оранка легких грунтів на малій площі тощо.

Трактори класу тяги 14 (ЮМЗ-6АКЛ, МТЗ-80/82). В агрегаті із сільськогосподарськими машинами і знаряддями вони служать для виконання широкого спектру робіт в рослинництві і тватинництві та приводу в дію через ВВП стаціонарних машин. Усі базові моделі та їх модифікації в тягових класах 0,6; 0,9; 14 відносяться до універсально-просапних тракторів.

Трактори. Які використовують для обробітку грунту, вирощування просапних культур, тобто трактори ХТЗ-100, Т-70СМ. Т-90С, МТЗ-1021 відносяться до 2 класу тяги.

До класу тяги 3 входять колісні сільськогосподарські трактори загального призначення серії 150, орно-просапні трактори серії 150; 180; універсально-просапні трактори класичної компоновки серії 210 (ХТЗ- 21042); спеціалізовані колісні трактори серії 156 (Т-156, ХТЗ-156М).

Гусеничні з бульдозерним обладнанням (Т-150Д, ХТЗ-150Д-03). Крім тракторів Харківського тракторного заводу до цього класу відносяться трактори виробництва Волгоградського і Полтавського тракторних заводів (ДТ-75Д, ДТ-75Н, ДТ-175С).

До 4 класу тяги входять трактори ХТЗ-180Р, ХТЗ-181, ХТЗ-201, ХТЗ-18040, ХТЗ21042 і гусеничний трактор Т-4А, призначені для виконання енергомістких робіт загального призначення на полях великої площі.

Трактори класу тяги 5 (гусеничний ХТЗ-220 і колісні К-700А, К-701, К-701М, К734, К-744) призначені для виконання оранки, лущення стерні, посіву на великих площах і для транспортування вантажів.

Трактори класу тяги 6 (Т-130, Т-170М) використовують на полях великої площі при виконанні енергомістких сільськогосподарських і меліоративних робіт.

2.Техніка безпеки при вивченні та обслуговуванні тракторів

Необхідно пам’ятати, що всяке порушення правил техніки безпеки при водінні трактора може призвести до нещасного випадку або аварії.

Запускають дизель і водять трактор тільки під керівництвом інструктора, який попередньо пройшов медичний огляд.

Робочий одяг учнів має бути заправлений і застібнутий на гудзики.

Учнів навчають водінню трактора на спеціально відведеній площадці (полігоні) і тільки в присутності інструктора або вчителя. На навчальних подвір’ях навчальне водіння трактора забороняється.

Перед пуском дизеля потрібно впевнитись, що він справний, гальмівні педалі загальмовані, важелі перемикання передач і розподільника навісної гідравлічної системи знаходяться в нейтральному положенні, а ВВП вимкнений.

Під час пуску дизеля не повинно бути людей під трактором та ближче як 3 м від нього. Забороняється стояти в площині обертання маховика і намотувати пусковий шнур на руку.

Перед посадкою в трактор потрібно очистити взуття від землі або снігу.

Отримавши дозвіл інструктора, слід подати сигнал, впевнитись, що шлях вільний і почати плавно рухатись по вказаному маршруту.

Забороняється близько підходити до трактора, що рухається і стояти на його шляху.

Рухатись заднім ходом, здійснювати повороти, потрібно на малій швидкості, подавши відповідний сигнал.

Потрібно уважно слідкувати за показниками контрольних приладів.

При відхилені показників від норми, появі постороннього шуму і стуків, слід неодмінно зупинити трактор та дизель.

Не дозволяється сходити з трактора, що рухається та сідати у нього на ходу.

Спускатися із схилу на тракторі дозволяється тільки на І або ІІ передачі.

Забороняється працювати на тракторі або знаходитись поруч під час грози.

Перед тим, як зійти із трактора, необхідно поставити важіль перемикання передачі у нейтральне положення і зафіксувати гальмівні педалі у загальмованому стані.

Не дозволяється підносити до трактора відкритий вогонь.

Чітких правил техніки безпеки необхідно дотримуватись також при технічному обслуговуванні (ТО).

ТО трактора слід проводити тільки при непрацюючому двигуні, за виключенням робіт, які цього потребують.

Встановлення тракторів на оглядову яму або підйомну платформу дозволяється трактористу-машиністу, або спеціально відведеній особі під керівництвом інженернотехнічного працівника (майстра-наладчика).

При обслуговуванні машин на гідравлічному або електромеханічному підйомнику на механізмі або пульті його управління має бути вивішена табличка з написом “Не торкатись – під машиною працюють люди”.

При обслуговуванні тракторів з високим розміщенням вузлів і деталей, працівники мають бути забезпечені драбинами стремянками.

Зняття, транспортування, встановлення вузлів і агрегатів масою більше 20 кг, слід виконувати за допомогою підйомно-транспортних механізмів.

Візок для транспортування деталей, вузлів, агрегатів повинен мати стійку та опори, які б запобігли самовільному їх переміщенню.

Під колеса сільськогосподарської техніки, яка встановлена для обслуговування, в цілях попередження їх самопереміщення необхідно підкласти противідкочувальні башмаки, включити передачу, ручне гальмо, перекрити подачу пального.

При виконанні операцій по ТО, які потребують роботи двигуна, вихлопна труба має бути прикріплена до витяжних засобів, а при їх відсутності мають бути прийняті міри по видаленню з приміщення відпрацьованих газів.

При роботах, пов’язаних з прокручуванням колінчастого вала і карданного вала, необхідно додатково перевірити вимкнення подачі палива, поставити ручку перемикання передач в нейтральне положення, звільнити ручку ручного гальма. Після виконання необхідних робіт, слід затягнути ручне гальмо і знову ввімкнути нижчу передачу.

Перед зняттям двигуна, коробки передач, заднього моста, радіатора, паливного бака, й інших агрегатів та деталей, які зв’язані із системами охолодження, мащення і живлення, необхідно попередньо злити масло, охолоджувальну рідину і паливо в спеціальні резервуари, не допускаючи їх проливання.

5.     Сприйняття і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу (пропоную декільком учням проаналізувати загальну будову колісного та гусеничного трактора та вказати на спільне та відмінне у їх будові). - 2 хв.

6.     Осмислення, узагальнення і систематизація знань (проводжу фронтальну перевірку якості засвоєння вивченого на уроці матеріалу (опитую декількох учнів). - 6 хв.

7.     Підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання. - 2 хв.

Домашнє завдання:

Література основна:

Б. М. Гельман., М. В. Москвін «Сільськогосподарські трактори і автомобілі»         ст. 14-17.

А. Ф. Головчук., В. Ф. Орлов., О. П. Строков «Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки» ст. 10-12.

Я. Ю. Білоконь., А. І. Окоча., С. П. Коханівський «Трактори» ст. 10-12

pdf
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку