ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ №3
м. Чернівці
Методична розробка уроку виробничого навчання
«Побудова креслення
рукава, коміра, моделювання та виготовлення
комплекту лекал»
Майстер виробничого
навчання
Гайдук Любов Михайлівна
м. Чернівці
2021р.
Зміст
Анотація
Даний матеріал методрозробки являє собою зміст уроку виробничого навчання згідно модуля: КРВ 4.2.1. «Виготовлення демісезонного жіночого пальта»
з професії кравець, освітньо-кваліфікаційного рівня «кравець 4 розряду», де розглянуто тему уроку «Побудова креслення рукава, коміра, моделювання та виготовлення комплекту лекал».
На уроці виробничого навчання з метою ефективного повторення попереднього матеріалу, доведення та засвоєння нового матеріалу застосовуються ІКТ. Методична мета уроку реалізується шляхом використання тестів на платформі «На урок», мультимедійної презентації, яка розроблена з метою підвищення пізнавальної активності учнів на уроці виробничого навчання, полегшення розуміння й сприйняття технологічних операцій.
Дана методична розробка може бути корисною майстрам виробничого навчання, викладачам спецдисциплін професійно-технічних закладів, що готують фахівців швейних професій.
Вступ
Метою і завданням уроків виробничого навчання з професії «Кравець» є формування в учнів системи вмінь та навичок, що сприятимуть їм у майбутньому якісно виконувати професійні функції на робочих місцях. Під час проведення уроків виробничого навчання відбувається поєднання розумової та практичної діяльності, формується уміння використовувати теоретичні знання на практиці. Теоретичні знання є основою інтелектуальних умінь. Між уроками теоретичного та виробничого навчання існує тісний взаємозв’язок з вивчення технологій, конструювання та моделювання виробів відповідно кваліфікаційної характеристики «Кравця». «Кравець» 4 розряду, згідно загально професійним вимогам до стандартів повинен:
а) раціонально та ефективно організовувати працю на робочому місці;
б) дотримуватись норм технологічного процесу;
в) не допускати браку в роботі;
г) знати та виконувати вимоги нормативних актів про охорону праці й додержуватись норм, методів і прийомів безпечного виконання робіт.
Тому сучасні технології потребують творчого використання професійних знань та освоєння професійних дій. Під час вивчення теми розвивається самостійність, пізнавальна активність, професійна компетентність учнів. Виховні завдання уроку спрямовані на формування навичок особистості молодого кваліфікованого робітника, умінь якісно виконувати вимоги технологічного процесу, розвиток дисциплінованості і технологічної культури, інтересу до обраної професії, естетичного смаку, акуратності, творчого відношення до роботи.
Методична розробка складена для проведення уроку виробничого навчання у групі з професії «кравець 4 розряду».
План уроку виробничого навчання
Освітній компонент: виробниче навчання.
Методична мета уроку: Формування знань, умінь та навичок за
допомогою міжпредметних зв’язків освітніх дисциплін: виробничого
навчання, конструювання одягу, моделювання та художнього
оформлення одягу, матеріалознавства, охорони праці із застосуванням
інформаційних технологій.
Назва модуля: КРВ 4.2.1. Виготовлення демісезонного жіночого пальта.
Тема уроку (компетентність): Побудова креслення рукава, коміра, моделювання
та виготовлення комплекту лекал.
Мета уроку: Навчити та сформувати на основі теоретичних знань практичні
навики, прийоми та уміння по побудові креслення рукавів та
коміра пальто демісезонного, вносити модельні особливості та
виготовляти лекала виробу. Навчити правильно організовувати
робоче місце і раціонально використовувати робочий час.
Сприяти розвитку логічного мислення, уваги, умінню
аналізувати, виконувати само- і взаємоконтроль, розвивати
професійну самостійність і творчий пошук у ході виконання
завдань.
Виховувати любов до обраної професії, творче відношення до
праці і навчання, відповідальність перед замовником за вчасне
та якісне виготовлення виробу, дбайливе ставлення до майна
майстерні, сприяти створенню атмосфери взаємодопомоги.
Тип уроку : комбінований.
Методи проведення: словесні, наочні, практичні.
Міжпредметні зв’язки: конструювання одягу, моделювання та художнє оформлення
одягу, матеріалознавство, охорона праці.
КМЗ уроку: інформаційний блок з теми уроку, картки самоконтролю, зразок
готового виробу, зразок майстра, ескізи моделей, креслярське
приладдя, картки завдання, слайдова презентація до теми уроку.
МТЗ уроку: креслярське приладдя, інструменти та пристрої особистого
користування, ноутбук, проектор.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційна частина - 1 хв.
Привітання, перевірка наявності учнів у класі, готовність їх до уроку і правильної організації робочого місця, зосередження уваги учнів на сприйняті нового матеріалу теми.
ІІ. Вступний інструктаж – І етап - 30 хв.
2.1. Повідомити учням тему та мету уроку.
2.2. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка підготовки учнів до сприймання навчального матеріалу з метою аналізу рівня знань і умінь набутих раніше та необхідних для засвоєння теми (перевірка матеріалу, що вивчався на уроках теоретичного навчання і попередніх уроках виробничого навчання).
Усне фронтальне опитування за допомогою карток-завдань:
Картка завдання № 1
Які виміри з фігури знімаються для побудови креслення плечових виробів?
Картка завдання № 2
Як повинна бути одягнута замовниця для зняття вимірів?
Картка завдання № 3
Величини прибавок на вільне облягання?
Картка завдання № 4
Чим відрізняються прибавки на вільне облягання для жакету та пальта?
Опитування за допомогою тестів на платформі «На урок»: https://naurok.com.ua/test/pobudova-kreslennya-rukava-komira-1190786/set
2.3. Мотиваційний момент.
Вступне слово майстра.
Кожна сучасна жінка прагне відчувати себе особливою. Тому одяг, який вона носить має бути оригінальним, цікавим, а інколи й ексклюзивними. І наше з вами завдання підкреслювати красу і збагачувати конструктивне та декоративне рішення, запроваджуючи новітні способи обробки.
2.4.Пояснення нового матеріалу з практичним показом трудових прийомів.
І етап.
Отже, на сьогоднішньому занятті ми розглянемо такі навчальні питання:
1. Побудова креслення рукава, коміра.
2. Виконання моделювання .
3. Виготовлення комплекту лекал.
Показ здійснюють учні, що дасть можливість розвивати професійні риси: охайність, організованість, само і взаємоконтроль, самореалізацію, створить ситуацію успіху.
При виконанні роботи необхідно дотримуватись вимог з охорони праці при користуванні креслярським приладдям та інструментами для ручних робіт.
Послідовність виконання робіт:
2.4. Вказати на прийоми самоконтролю та взаємоконтролю при виконанні
робіт.
2.5. Вказати на дефекти, які можуть виникнути при не правильному виконанні
побудови креслення, та методи їх усунення.
2.6. Контроль та корекція набутих знань.
Усне фронтальне опитування із застосуванням прийому
«Незакінчене речення»:
2.7. Повідомити учням методику оцінювання роботи на уроці.
2.8. Зосередження уваги учнів на якісне виконання роботи , використання дидактичного матеріалу під час поточного інструктажу (інструкційні картки та картки самоконтролю).
2.9. Повідомити норму часу на виконання денного завдання.
ІІІ. Поточний інструктаж.
Самостійна робота учнів.
Цільові обходи майстра робочих місць з метою:
- перевірки правильної організації робочих місць;
- перевірки правильності виконання трудових прийомів;
- перевірки дотримання правил з охорони праці;
- перевірки дотримання ТУ на виконання операцій;
- індивідуальна робота з учнями, що недостатньо засвоїли новий
матеріал.
ІV. Вступний інструктаж - ІІ етап –15 хв.
4.1. Пояснення нового матеріалу з практичним показом трудових прийомів:
4.2. Вказати на прийоми самоконтролю та взаємоконтролю при виконанні
робіт.
4.3. Вказати на дефекти, які можуть виникнути при не дотриманні ТУ та не
правильному виконанні трудових прийомів.
4.4. Контроль та корекція набутих знань,
Усне фронтальне опитування:
- Як показати закриття виточки?
- Які види розширення ви знаєте?
- Як визначається місце розташування кишень?
- Як перевірити правильність нанесення модельних особливостей?
- Назвати вимого до оформлення лекал.
4.5. Повідомити норму часу на виконання завдання.
V. Поточний інструктаж.
Самостійна робота учнів.
Цільові обходи майстра робочих місць з метою:
- перевірки правильної організації робочих місць;
- перевірки правильності виконання трудових прийомів;
- перевірки дотримання правил з охорони праці;
- перевірки дотримання ТУ на виконання операцій;
- індивідуальна робота з учнями, що недостатньо засвоїли новий
матеріал;
- перевірити і оцінити роботу учнів.
VІ. Заключний інструктаж - 14 хв.
6.1. Підведення підсумків виконання денного завдання.
6.2. Аналіз допущених помилок, причини їх виникнення та методи їх
запобігання та усунення.
6.3. Аналіз та демонстрація кращих робіт учнів.
6.4. Оголосити і обґрунтувати оцінку кожного учня.
6.5. Рефлексія уроку.
Проводиться з використанням карток
Я навчилася …
Я прагну …
Мені вдалося …
Я змогла …
Я мрію …
Я думаю …
Я справилася з …
Я досягла …
Я отримала навички …
Я скористалася …
Я зобов’язуюсь …
Я зрозуміла …
6.6. Повідомити домашнє завдання: Повторити побудову креслення
базової основи плечового виробу.
Майстер в/н Гайдук Л.М.
Висновки
Майстер виробничого навчання, який очолює роботу учнів на виробничому навчанні, повинен пам’ятати, що учня потрібно навчити вмінню бачити, відчувати, думати, аналізувати ситуації. А для цього майстру в/н потрібно не лише озброїти учня знаннями та навичками, але і формувати його як особистість з високим рівнем свідомості, для подальшої конкурентоспроможності його на ринку праці.
Проведення вступного інструктажу із запропонованою методикою – це приклад сукупності методів і прийомів виробничого навчання, які використовуються з метою підготовки учнів до активного, безпомилкового і свідомого виконання практичних завдань. У процесі вступного інструктажу майстер конкретизує і поглиблює теоретичні знання, набуті учнями на уроках теоретичного навчання, уміло пов’язуючи програмний матеріал з такими предметами як матеріалознавство, обладнання і конструювання одягу та моделювання одягу.
Демонстрація нових прийомів трудової діяльності, організація тренувальних вправ під час виконання денного завдання зосереджують увагу учнів на виділенні головного та суттєвого у новій темі. Такий урок посилює інтерес до даної теми, націлює учнів на додаткове вивчення навчального матеріалу, дозволяє опрацювати самостійно значну кількість технологічних процесів по винайденню та відпрацюванню новітніх технологій. Вирішення виробничих та проблемних ситуацій, винайдення шляхів по попередженню браку дає можливість практично кожному учню упевнитись в своїх знаннях, вміннях та навичках. Само- та взаємооцінювання виконаних трудових прийомів націлює учнів на розуміння критеріїв не тільки свого успіху, а й застосовування цих критеріїв при оцінюванні роботи товаришів. Такий підхід збільшує відповідальність учнів за власне навчання, допомагає підвищити мотивацію, створює комфортне навчання, позитивно впливаючи на успішність кожного учня.
Використана література:
ДОДАТКИ
Додаток 1
Інструкційна карта
«Прийоми технічного моделювання»
У сучасному житті ми часто чуємо та й самі вживаємо слова: мода, модний одяг тощо. Мода — це те, що має найбільше поширення в певний час, користується великою популярністю і визнанням. Мода — це нетривале панування в суспільстві певних смаків, переважно в зовнішніх формах побуту, особливо в одязі. Слідувати моді — означає відповідати її основному напряму, новому силуету, пропорціям та лініям, особливим колірним поєднанням, варіантам конструкцій у межах модного силуету.
Слово «мода» походить від латинського modus — міра, образ, спосіб.
Для розробки нової моделі пальто використовують вже відомі вам способи побудови основи плечового виробу. Процес розробки моделі, відповідно до ескізу, називається моделюванням.
Модель одягу — це первинний зразок майбутнього виробу. Моделювання одягу — творчий і захоплюючий процес. У результаті моделювання винаходять і втілюють у життя величезну кількість ідей, створюють унікальний, ексклюзивний одяг. Для того щоб процес моделювання одягу став зрозумілим, необхідно засвоїти основні принципи, які можна застосовувати до основи крою для отримання необхідного результату.
Конструктивна основа будь-якого виробу є базою для розробки нових моделей: з рельєфами, кокетками, підрізами, складками, зборками. Щоб нанести модельні лінії відповідно до ескізу, потрібно пропорційним шляхом встановити місце їх розташування. Це можна також визначити, користуючись масштабом малюнка.
У процесі моделювання одягу виконують дії, які мають свої умовні позначення на викрійках:
— розрізати;
— закрити;
— розрізати та розсунути
Важливо пам’ятати, що всі ці прийоми виконують на викрійці, а не на тканині! Тобто, розрізають та розсувають деталі саме на паперовій викрійці в необхідному напрямку відповідно до моделі.
Для виконання операцій технічного моделювання використовуються такі прийоми:
1. Перенесенні нагрудної виточки - для цього на лекало деталі наносять лінію нового положення виточки, по цій лінії лекало розрізають, виточку основи закривають, нова виточка відкривається (моделювання підрізів, кокеток).
2. Паралельне розширення – розрізають лекало по нанесеній лінії і при викладенні на тканину розсувають його частини для збільшення ширини деталі (моделювання зборок, складок).
3. Конічне розширення – аналогічне паралельному, тільки розсувають по одному краю деталі, по іншому – ні, довжина зрізу залишається без змін (моделювання зборок, складок, які до низу деталі поступово зникають, воланів).
4. Паралельно-конічне розширення - розсування частин лекала на різні величини по верхньому та нижньому зрізах (моделювання зборок, складок, що значно розширюють деталь по одному із зрізів).
Додаток 2
Картка самоконтролю з теми
«Побудова креслення рукава, коміра та виготовлення комплекту лекал»
Перевір:
Пам’ятай: При виконанні роботи необхідно дотримуватись вимог з охорони праці при користуванні креслярським приладдям та інструментами для ручних робіт.
Додаток 3
Тести для перевірки знань, отриманих на попередніх уроках теоретичного та виробничого навчання
Побудова креслення основи пальта жіночого д/с
Запитання 1
Для визначення положення лінії грудей використовується вимір:
Запитання 2
Для визначення положення лінії талії використовується вимір:
Запитання 3
Відстань від лінії талії до лінії стегон дорівнює :
Запитання 4
Як визначається положення точки Г3:
Запитання 5
За якою формулою визначається ширина пройми?
Запитання 6
Як визначається положення точки Г10:
Запитання 7
За допомогою якого виміру визначається положення точки А10:
Запитання 8
Як знайти точку С
Запитання 9
Як знайти точку Р10
Запитання 10
Чому дорівнює ширина базисної сітки
Додаток 4
Картка завдання № 1
Які виміри з фігури знімаються для побудови креслення плечових виробів?
Картка завдання № 2
Як повинна бути одягнута замовниця для зняття вимірів?
Картка завдання № 3
Величини прибавок на вільне облягання?
Картка завдання № 4
Чим відрізняються прибавки на вільне облягання для жакету та пальта?
Додаток 5
Я навчилася …
Я прагну …
Мені вдалося …
Я змогла …
Я мрію …
Я думаю …
Я справилася з …
Я досягла …
Я отримала навички …
Я скористалася …
Я зобов’язуюсь …
Я зрозуміла …