Методична розробка уроку виробничого навчання з елементами національно-патріотичного виховання

Про матеріал
Професія: 7141 Маляр. Тема програми: «Основи кольорознавства». Тема уроку: «Змішування кольорів при пофарбуванні поверхонь». Мета уроку:  Навчити вибирати колірне рішення для інтер’єру в залежності від психологічних особливостей людини, призначення приміщення та інших факторів.  Розвиток професійної майстерності.  виховати культуру спілкування та професійногоподання інформації при проведені майстер- класу .
Перегляд файлу

Методична розробка уроку виробничого навчання  з елементами національно-патріотичного виховання.

Професія: 7141 Маляр. 

Тема програми: «Основи кольорознавства».

Тема уроку: «Змішування кольорів при пофарбуванні поверхонь». 

Мета уроку:

vНавчити вибирати колірне рішення для інтер’єру в залежності від психологічних   особливостей людини, призначення приміщення та інших факторів.

vРозвиток професійної майстерності.

vвиховати  культуру спілкування та професійногоподання інформації при проведені майстер- класу .

Тип уроку: урок  формування первинних умінь та навичок. 

Вид уроку: інструктаж з елементами гри.

Дидактичне забезпечення: підручники, плакати. 

Матеріали та обладнання: мультимедійне обладнання, інструктивні карти.

Інструменти: кисті малярні різної форми, фарби, палітра.

Міжпредметні  зв'язки:  технологія  малярних  робіт,  охорона праці, матеріалознавство. 

ХІД УРОКУ

І. Підготовче-організаційний етап.

Привітання учасників уроку. Настрой на роботу.

Рада всіх я вас вітати

І урок наш розпочати, Щось відоме та нове Зустрічатиме тебе.

Все уважно розглядай, Точну відповідь шукай.

Щоб помилок уникати,

Треба розум розвивати,

Гостре око, слух, терпіння —

І тоді прийде уміння.

І про тебе, на кінець,

Люди скажуть: «Молодець!»

 

Перевірка готовності до уроку.

Повідомлення теми і мети уроку.

Слово майстра в/н:Сьогодні на уроці ми поговоримо про кольори. Темою уроку буде: «Основи кольорознавства». Мета: Навчити вибирати колірне рішення для інтер’єру в залежності від психологічних особливостей людини, призначення приміщення та інших факторів, а також національнопатріотичних особливостей.

ІІ. Основна частина.

2.1. Вивчення нового матеріалу.

Що таке «Кольорознавство»?

 

Кольорознавство – це наука про колір, його властивості, закономірності утворення та сприйняття. Вивчення закономірностей кольору і світла людство займалось із часів свого існування. Велика кількість учених в різні часи зробила свій вагомий внесок у науку кольорознавство.

 Питання кольору завжди було і залишається актуальним для всіх, хто використовує колір у своїй професійній діяльності. Для малярів колір є основним засобом, яким він оперує у своїй роботі, створюючи незабутнє враження про наші міста із різнокольоровими фасадами і неповторними інтер’єрами.

Питання до здобувачів освіти: 

vЯким чином кольори пов’язані з нацією? 

vЯкі національні кольори України та що вони позначають? 

vДе в інтер’єрі можна зустріти такі кольори?

 

1.     Схема кольорового кола. 

 

2.     Основнікольори: (жовтий, червоний, синій).

Давайте розглянемо кольорове коло

Всі кольори в ньому будуть гранично яскравими та чистими. Крім шести відомих нам кольорів з'являться проміжні сполучні відтінки без назв. Не варто теплий і освітлений відтінок зеленого називати «салатовим», оскільки і рослина і кулінарне блюдо «салат» буває різного кольору. Також і світлофіолетовий не будемоназивати «бузковим», адже бузок зустрічається темнофіолетового, рожевого і навіть чисто білогокольору.

 

3. Похідні (додаткові) кольори.              4. Похіднікольори (спектр).

 

Спробуємо з допомогою шести відомих нам назв позначити всі відтінки кольорового кола. Сусідні кольори тут змішуються між собою і виходить новий відтінок, який включає обидва кольори але все ж таки відрізняється від них. Між жовтим і зеленим кольорами у нас буде жовто-зелений. Якщо між ними ми хочемо помістити не один, а два відтінки, то назвемо їх: біля жовтого (жовто - зелений), а поруч із зеленим (зелено - жовтий). Таким же чином зробимо, якщо потрібно скласти чотири градації. Тоді близько жовтого виявиться жовто - жовто - зелений, потім жовто - зелений, далі зелено – жовтий, а найближчий до зеленого, буде зелено - зелено - жовтий. Так з'являться червоно - червоно - фіолетовий і синьо - синьо - синьо - зелений, тобто зелений з холодним, дуже синім відтінком. Такий прийом показує,наскільки відтінок наближений до основного і додаткового кольорів. У цих назвах читається емоційна характеристика і одночасно пропорція колірної суміші. Тепер легко і точно запам'ятають і відтворять не тільки 24 але і 48 відтінків колірного кола.

 

5,6. Группи споріднених кольорів (на основіжовтий і червоний, жовтий і синій).

На практиці ми рідко знаходимо фарби, що представляють ідеально чисті основні кольори. Професійні художники розрізняють фарби за хімічним складом (кіноварабобілилацинкові та інші). Для вивчення основ кольорознавства, нам досить знати до якої групи  кольорів відноситься фарба. Згрупуємо наші матеріали (олівці, фарби, клаптики) за кольорами (жовтий, синій, червоний). До жовтих віднесемо: світлі холодні, щільні теплі і мутні вохри. Червоний колір теж представлять теплі і холодні, темні і світлі і навіть коричнювата вохра червона, а серед синіх виявляться: світлі кобальти, темний індиго, глибокі ультрамарин і блакить. Тепер виберемо з кожної групи по одній фарбі і складемо трикутник первинних вихідних кольорів. Простежимо, щоб кольори були врівноважені по світлоті і теплохолодності. Занадто темний синій колір зробить важкою зону холодних кольорів. Якщо червоний і жовтий в палітрі занадто теплі, то всі відтінки (суміші) виявляться тепліше, а фіолетовий забрудниться і буде здаватися коричневим.

При побудові кола всі відтінки отримують, змішуючи тільки кольори розташовані в центральному трикутнику. Абсолютно виключено додавати «чужу» (наприклад, зеленуабофіолетову) фарбу. Вони відразу зруйнують єдність всієї системи. Важливо стежити за плавністю переходів градацій відтінків.

Скористаємося колірним колом, яке у нас вийшло, для складання контрастних і нюанснихвідносин при пошуку колористичного рішення композиції.

Існує сім типів колірних контрастів:

1.     Контраст за кольором. Він виникає у разі довільного зіставлення чистих кольорів. Використання чорного і білого може зробити його більш виразним і яскравим.

2.     Контраст світлого і темного. Він заснований на використанні кольорів різної світлоти і тонових градацій кольору. Всі кольори можуть бути прояснені білим або затемнені чорним. Для кожного кольору повинна бути виготовлена своя тонова шкала.

3.     Контраст холодного і теплого. Найбільший ефект такого контрасту досягається з червоно-помаранчевими та синьо-зеленими кольорами. Всі інші кольори здаються холодними або теплими залежно від їх порівняння з більш холодними або більш теплими.

4.     Контраст додаткових кольорів. У колірному колі додаткові кольори розміщені один проти одного.Якщо додаткові кольори змішати між собою, вийде нейтральний сірий колір. Коли додаткові кольори знаходяться поруч, це посилює їх яскравість, а якщо змішуються, то це, навпаки, приглушує їх аж до сіро-чорного кольору.

5.     Симультанний контраст. Його ефект заснований на законах додаткових кольорів, згідно з яким чистий колір фізіологічно вимагає протилежного йому кольору. Якщо такого кольору немає, око симультанно (одночасно) відтворює відчуття необхідного додаткового кольору.

6.     Контраст по насиченості. Він полягає в протиставленні насичених і бляклих кольорів і може бути перетворений в щось похмуре за рахунок чорного, білого, сірого або будь-якого додаткового кольору.

7.     Контраст за площею кольорової плями. Він виникає при протиставленні колірних поверхонь різної величини.

Колір треба вивчати по можливості все охоплююче. Тому важливо зрозуміти і порядок розташування кольорів у колірному колі, і систему загальних колірних співзвуч.

 7. Теплікольори.                             8. Холоднікольори.

 

9. Дванадцятичастне кольорове коло..

Сім типів колірнихконтрастів:

1.     Контраст кольоровихзіставлень (за кольоровим тоном)

2.     Контраст світлого і темного (по світлоті)

3.     Контраст холодного і теплого

4.     Контраст додатковихкольорів

5.     Симультанний контраст (одночасний)

6.     Контраст кольоровогонасичення

7.     Контраст кольоровогопоширення (за площею).

2.2. Робота з інструкційною картою.

Покраскою поверхні різними кольорами можна прикрасити внутрішнє приміщення, стелю, стіни, та надати неповторний вигляд вашій оселі.

Назва інструменту/ засобу/матеріалу

Додаткова інформація

кількість

1

Малярні кісточки, валики.

 різні за розміром

12 шт

2

Ємність для розмішування фарбників та ВА

судок

12 шт

3

Ємність для води

2 літрові пластикові відра

5 шт

4

Паличка малярна для розмішування  суміші

дерев’яні палички

12 шт

5

 

Кольорове коло

 

1шт

 

 

 

 

5

Пензлик  малярний 

натуральний ворс

12шт

6

Стіл малярний розкладний 

 

 

1шт

7

Плівка накривна водонепроникна 

 

1шт

8

Малярна стрічка

20см

3шт

9

Фарба акрилова на водній основі

 

 

10

Фарба водоемульсійна на водній основі для внутрішніх робіт

 

 

 

2. 3. Проведення імітаційної гри (поточний інструктаж).

Поділимося на дві команди жовто-блакитну та чорно-червону. Кожна команда виконує по два завдання одне – практичне, одне – теоретичне.

Команда,яка виконає завдання краще стане переможцем.

Практичне завдання:

Завдання 1. Змішування кольорів.

Для вміння підбирати необхідні кольори маляру необхідно знати основні принципи змішування кольорів. Існує два принципово різних типи змішування кольорів – додавальний і віднімальний. Внаслідок змішування кольорових променів і змішування фарб того ж кольору виходять різні результати, оскільки як в одному, так і в іншому випадку мають місце різні фізичні процеси. Для маляра важливо знати закони механічного змішування кольорів. Кольори сонячного спектру – червоний, синій і жовтий, які є основними, при змішуванні один з одним дають так-звані змішані кольори. Основний колір, який не входить в змішаний, є доповнювальним до нього (компліментарним). Так, змішуючи синій і жовтий, отримуємо зелений, а червоний, який залишився, буде до нього доповнювальним. При змішуванні кольорів, слід враховувати наступний закон: два доповнюючих кольори, які розміщені поряд, підсилюють один одного, і навпаки, вони стають більш блідими і більши сірими, якщо їх змішувати. До цих законів кольорових контрастів додаються контрас титонів, які виникають із більшої чи меншої насиченості кольору. Таким чином, кольору, як такого, не існує; він проявляється лише у поєднанні з іншими кольорами. Дужеважливим нюансом, який слід знати маляру в підборі кольору є той факт, що з метою створення приглушеного (шляхетного, не солодкого) кольору слід добавляти фарбукомпліментарного кольору.

Завдання 2. Виконуємо змішування кольорів:

Змішуванням кольорів, які розміщені поряд у кольоровому колі, ми отримуємо проміжні відтінки кольорів. Як ми знаємо, що синій, жовтий і червоний кольори є основними, тобто такими, що при механічному замішуванні можуть утворювати всі інші кольори.

vзмішуємо  синій та жовтий отримуємо зелений, комплементарний колір червоний;

vзмішуємо жовтий та червоний отримуємо  помаранчевий, комплементарний колір синій;

vзмішуємо оранжевий  та зелений отримуємо жовтий  комплементарний  колір фіолетовий;

vпри додаванні чорного кольору отримуємо палітру відтінків, так само і з білим кольором.

Теоретичне завдання:

Питання до команди жовто-блактиних:

1.                 Назвіть теплі кольори спектру. (Відповідь: червоний, помаранчевий,  жовтий).

2.                 Назвіть хроматичні кольори. (Відповідь:кольори спектра, а також а також незліченна безліч проміжних кольорів).

3.                 Назвіть основні кольори спектру, які не можна  отримати при змішуванні з іншими кольорами. (Відповідь: червоний, синій, жовтий).

4.                 Який колір можна отримати якщо змішати жовтий колір та червоний? (Відповідь: помаранчевий колір).

 

Питання до команди чорно-червоних:

1. Назвіть холодні кольори. (Відповідь: синій, голубий, зелений, фіолетовий). 2. Назвіть ахроматичні кольори. (Відповідь: білий, чорний і цілий ряд проміжних сірих тонів.).

3.                 Який колір можна отримати якщо змішати синій колір та жовтий? (Відповідь: зелений колір).

4.                 За допомогою якого матеріалу кольорують білу фарбу на водній основі? (Відповідь: фарби на водній основі кольорують пігментними пастами).

 

ІІІ. Заходи безпеки праці та  індивідуального захисту:

1.   При роботі в закритих приміщеннях забезпечити достатню припливну і витяжну вентиляцію.

2.   Працювати в провітрюваному приміщенні,в робочому одязі, рукавичках.

3.   Утилізувати, як побутові відходи.

4.   При попаданні в очі промити водою.

5.   Не допускати потрапляння матеріалу у водойми та каналізацію.

 

ІV. Висновок уроку.

Під час проведення уроку Ви ознайомилися з технологією змішування кольорів нанесення їх на поверхню та компліментарність кольорів.

Оцініть свою роботу: якщо сподобалось – підійміть великий палець вгору, якщо ні – вниз, якщо сумніваєтесь – в сторону.

Дискусія: обговорення помилок та якості роботи, виставлення оцінок. Домашнє завдання: створити свою палітру кольорів, які вам подобаються, за допомогою кольорового кола.  

 

pdf
Додано
4 травня 2020
Переглядів
944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку