Валентина ДЕРИПАСКО,
майстер виробничого навчання
з професії «Монтажник систем утеплення будівель»
Центру професійно-технічної освіти м. Житомира,
педагогічне звання «майстер виробничого навчання І категорії»
Методична розробка уроку виробничого навчання
з професії «Монтажник систем утеплення будівель»
«Приготування клейової розчинової суміші. Нанесення клейової розчинової суміші на плити утеплювача смуговим способом»
Навчальний модуль МСУ-3.2. Роботи з монтажу системи утеплення.
МСУ- 3.2.1. Технологія приклеювання теплоізоляційних матеріалів.
Мета уроку:
навчальна: навчити здобувачів освіти правильним прийомам приготування клейової розчинової суміші та нанесення її на плити утеплювача смуговим способом;
розвивальна: розвивати мислення, творчість, пізнавальну активність, вміння та навички самовдосконалення в обраній професії;
виховна: виховувати відповідальність за результат роботи, бережливе ставлення до інструментів та матеріалів, дотримання правил техніки безпеки при виконанні робіт.
методична: використовуючи демонстраційні методи, активізувати діяльність здобувачів освіти та відпрацювати прийоми приготування клейової розчинової суміші та нанесення її на плити утеплювача смуговим способом.
Тип уроку: урок вивчення трудових прийомів виконання простих комплексних робіт.
Форма проведення уроку: традиційна, групова.
Принципи навчання: принцип наочності самостійності й активності здобувачів освіти у навчанні, принцип науковості й доступності, що ґрунтується на вивченні сучасних технічних та технологічних засобів і прийомів діяльності.
Комплексно-методичне забезпечення: конспект уроку, інструкційно-технологічні картки, плакати, інструкції з охорони праці.
Матеріали та інструмент: відра, дриль з насадкою, міксер, терки з нержавіючої сталі, сталева терки, зубчаста терка, рівень, щітки для нанесення ґрунтовки (а-щітка макловиця, б-махова щітка), клеюча суміш, плити утеплювача.
Технічні засоби навчання: мультимедійний екран, ноутбук.
Міжпредметні зв’язки: ЗПК – 10 Охорони праці та пожежної безпеки, виробничої санітарії та гігієни праці у професійній діяльності, МСУ-3.2. Роботи з монтажу систем утеплення.
Хід уроку:
І. Організаційна частина:(5 хв.)
Привітання;
Перевірка присутніх здобувачів освіти та готовність їх до уроку;
Перевірка зовнішнього вигляду здобувачів освіти.
Перевірка справності інструментів.
ІІ. Вступний інструктаж:(40 хв.)
- повідомити тему уроку;
- повідомити мету уроку;
- перевірка опорних знань учнів, необхідних для подальшої роботи на уроці.
Пояснення майстра виробничого навчання:
Хочу нагадати Вам, що в останні роки склалася надзвичайно складна ситуація в енергетичній галузі України, тому проблема енергозбереження в будинках і спорудах – одна з найважливіших в наш час. Рано чи пізно усі мешканці, особливо, приватних будинків задаються питанням – чи потрібно утеплювати фасад? З огляду на те, що сьогодні це справа недешева, приймати таке рішення завжди важко. Проте, зробивши правильні розрахунки щодо економії витрат на енергоносії, усвідомивши важливість збалансованого мікроклімату у будинку у різні пори року, рішення стає очевидним. Тому від Вас, монтажників систем утеплення будівель, від вашого професіоналізму, від дотримання технологічного процесу утеплення буде залежати не тільки оптимальний мікроклімат в приміщеннях при менших енерговитратах, а й термін служби будівлі взагалі. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати технологічний процес утеплення, а саме прийоми приготування та нанесення розчинової суміші на плити утеплення. Отже, тема уроку: Приготування клейової розчинової суміші. Нанесення клейової розчинової суміші на плити утеплювача смуговим способом.
Спочатку перевіримо, наскільки міцні ваші професійні знання, уміння та навики з вивченого на попередніх уроках матеріалу.
Питання для здобувачів освіти:
- Назвіть вимоги, які ставляться до оштукатурених поверхонь перед утепленням?
Відповідь: відхилення від горизонталі та вертикалі – 10 мм;
- по довжині 2 м – не більше 2 мм;
- Назвіть ґрунтовку за допомогою якої можна обробити великі тріщини, вибоїни?
Відповідь: СЕREZIT CT-17.
- Навіщо ґрунтують поверхні?
Відповідь: для запобігання швидкого висихання розчину, що прикріплює теплоізоляційні плити і досягти її повної міцності.
- Вкажіть час висихання ґрунтовки СЕREZITCT-17?
Відповідь: 4 години.
- Яким розчином можна заповнювати тріщини?
Відповідь: СЕREZITCT-29.
- Якою ґрунтовкою можна обробити місця де з’явився грибок?
Відповідь: СЕREZITCT-99.
Пояснення нового матеріалу:
Перш ніж приступити до освоєння прийомів нанесення клейової розчинової суміші на плити утеплення, хочу звернути Вашу увагу на екран, де показана будівля із зруйнованою теплоізоляцією (акцентую увагу на відшаровані плити утеплення).
Запитання до здобувачів освіти:
На Вашу думку, що стало причиною руйнування теплоізоляції?
Очікувана відповідь: можливою причиною руйнування теплоізоляції є:
- неякісно підготовлена прогрунтована поверхня стіни;
- застосований неякісний клей;
- плити утеплення були приклеєні сумішшю, яка для цього не призначена.
Щоб до кінця зрозуміти причину руйнування утеплювача, зверніть увагу на те, яким чином була нанесена клейова розчинова суміш на плити утеплення. Щоб уникнути подібного відшарування теплоізоляційних плит від основи, сьогодні на уроці ми освоїмо прийоми нанесення клейової розчинової суміші на плити утеплювача смуговим способом.
Нагадую, що при проведенні сьогоднішнього уроку Ви повинні правильно організувати своє робоче місце і дотримуватись правил безпеки праці, а саме:
- на робочому місці розмістити тільки потрібні для роботи пристрої, інструменти й матеріали;
- перевірити справність робочого та електроінструменту;
- дотримуватись безпечних вимог при роботі з електроінструментами;
- при приготуванні розчинових клейових сумішей із сухих матеріалів користуватися засобами захисту;
- по закінченю роботи прибрати своє робоче місце, вимити і сховати інструменти, перевірити й вимкнути струм, підведений до електроінструменту.
Для нанесення клейової розчинової суміші ми будемо застосовувати матеріали, інструменти, інвентар та засоби індивідуального захисту:
- пінополістирольні плити;
- клейову суміш Ceresit CT83, Ceresit CT85, Ceresit CT190;
- кельму із нержавіючої сталі;
- рулетку;
- міксер будівельний;
- пластмасову ємність (відро пластмасове);
- рукавиці, респіратор, окуляри.
Приступаємо до практичної частини заняття:
Готуємо клейову розчинову суміш:
- в пластмасову ємність заливаємо розраховану кількість води;
- поступово засипаємо суху суміш, постійно перемішуючи її, до отримання однорідної маси.
Співвідношення сухої суміші та води складає за масою:
- для Ceresit СТ 85 – 1: 0,27;
- для Ceresit СТ 83 – 1: 0,24;
- для Ceresit СТ 190 – 1: 0,29.
- розчинову суміш витримуємо протягом 5 хвилин в спокої;
- через 5 хвилин розчинову суміш перемішуємо ще протягом 2 хвилин. Отриману розчинову суміш потрібно використовувати протягом:
- Ceresit СТ 85 - не більше ніж 2 години;
- Ceresit СТ 83 - не більше як 2 години;
- Ceresit СТ 190 - не більше як 1,5 години;
Якщо розчинова суміш загусла, її перемішуємо за допомогою міксера будівельного.
Звертаю увагу здобувачів освіти!
Для розрідження готової розчинної суміші не можна вводити додаткову кількість води.
Клейову розчинову суміш на тильний бік теплоізоляційних плит можна наносити:
- Смугами – при нерівності стін до 10 мм;
- Маячками – до 15 мм;
- Суцільним шаром - до 5 мм.
Наносимо клейову розчинову суміш на плити утеплення смуговим способом (рис. а).
Наголошую, що смуговим способом розчинова суміш наноситься на плити утеплювача при нерівності стін до 10 мм.
Демонструю трудові прийоми нанесення клейової розчинової суміші смуговим способом в повільному та робочому темпі з одночасним коментуванням:
- розчинна суміш наноситься на поверхню плити у вигляді смуг на відстані 20 мм від краю вздовж усього периметру плити, а потім – посередині, щоб уникнути повітряних пробок під час наклеювання,слід залишити розриви в смугах вздовж периметру плити.
- смуги по периметру плити повинні мати розриви.
- кількість маячків на поверхні плити площею 0,5 х 1,0 мм має становити 5-8 шт.
- на торці плит клейову розчинну суміш не наносять.
УВАГА! Клейову розчинну суміш слід наносити на мінераловатні плити лише суцільним способом.
СЛІДКУЙТЕ! Смуги не повинні бути суцільними й з'єднуватися одна з одною, щоб при наклеюванні плити на поверхні конструкції не утворилося повітряних пробок.
Коли суміш нанесена, плиту потрібно негайно встановити в проектне положення, а потім притиснути.
Проміжок часу між двома етапами не повинен перевищувати 20 хвилин. Плити слід приклеювати впритул одна до одної в одній площині. Відстань між ними має бути менше 2 мм. До затвердіння розчинної суміші необхідно видалити її залишки. Через 3 доби після встановлення плит можна починати роботу над захисним шаром. Якщо суміш не затвердне, почекайте ще декілька діб.
Закріплення матеріалу із вступного інструктажу:
Для пробного виконання нових прийомів запрошую декілька здобувачів освіти нанести клейову розчинову суміш смуговим способом на плити утеплювача.
Здобувачі освіти демонструють навички нанесення клейової розчинової суміші смуговим способом на плити утеплювача. Майстер в/н контролює правильність виконання здобувачами прийомів роботи.
Після закінчення виконання здобувачами пробних робіт:
- при необхідності повторно демонструю трудові прийоми;
- даю відповіді на запитання, що виникли у ході викладення нового матеріалу.
Пояснення майстра виробничого навчання:
Перед тим, як ми перейдемо до самостійного відпрацювання прийомів нанесення клейової розчинової суміші на плити утеплювача смуговим способом, повертаємось до слайду із зруйнованою теплоізоляцією і з урахуванням викладеного матеріалу визначимо головну причину руйнування теплоізоляції.
Звертаю увагу здобувачів освіти на те, що причиною руйнування теплоізоляції є недотримання технології нанесення клейової розчинової суміші на плити утеплювача смуговим способом.
Для самостійного опрацювання прийомів нанесення клейової розчинової суміші смуговим способом на плити утеплення видаю здобувачам освіти інструкційно - технологічні картки (Додаток 1 та Додаток 2).
ІІІ. Поточний інструктаж і самостійна робота здобувачів освіти (5 год.):
- перевірка справності особистого інструменту здобувачів освіти.
- цільові обходи робочих місць:
- перевірка стану робочих місць;
- видача завдань для самостійної роботи здобувачів освіти;
- пояснення послідовності виконання завдань;
- повідомлення про критерії оцінювання практичної діяльності здобувачів освіти;
- перевірка правильності організації робочих місць здобувачів освіти та дотримання ними правил охорони праці;
- перевірка правильності виконання здобувачами освіти прийомів роботи;
- виправлення допущених помилок;
- перевірка виконаної роботи та її оцінка.
ІV. Заключний інструктаж: (10-15хв.)
- аналіз діяльності здобувачів освіти у процесі усього уроку;
- оцінка роботи здобувачів освіти, її об’єктивне обґрунтування;
- аналіз причин, помилок здобувачів освіти та пропозиції заходів по їх усуненню;
- прибирання робочих місць.
V. Домашнє завдання:(5 хв.)
1. Опрацювати підручник Є.К. Карапузов, В.Г. Соха “Утеплення фасадів”, ст.274-277.
2. Законспектувати переваги та недоліки мінераловатних плит утеплювача.
3. Законспектувати переваги та недоліки піно полістирольних плит утеплювача.