Методична розробка уроку з географії з використанням вікіпроектів на тему: Японія

Про матеріал

Розробка уроку у форматі STEAM-освіти із використанням вікіпроектів. На цьому уроці кожен учень навчиться робити журавлики-орігамі, а також навчиться використовувати свої гаджети для навчання. Метою уроку є ознайомлення учнів із економіко-географічним розташуванням Японії, особливостями розвитку промисловості, сільського господарства. Зовнішні економічні зв'язки. Розвивати вміння працювати з картами атласу та статтями Вікіпедії, аналізувати схеми, працювати в групах, робити висновки, виділяти головне, критично мислити. Виховувати комунікативність, повагу до думки одногрупників.

Перегляд файлу


Міністерство освіти і науки України

ДНЗ "Чортківське ВПУ"

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку та тему:

"Японія"

 

 

 

Підготувала:

викладач Волощук С.В.

 

 

 

2018

смт. Заводське

 

Тема: Японія.

Мета: - ознайомити учнів із економіко-географічним розташуванням Японії, особливості розвитку промисловості, сільського господарства. Зовнішні економічні зв’язки;

-  розвивати вміння працювати з картами атласу, аналізувати схеми, працювати в групах, робити висновки;

 - виховувати комунікативність, повагу до думки одногрупників.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-подорож.

Матеріали та обладнання: настінна карта світу, атласи "Економічна і соціальна географія світу", підручники (Економічна і соціальна географія світу: Підруч. Для 10 кл. серед.шк.// за ред. Б. П. Яценка) комп’ютерна техніка, контурна карта, ваза, відео про Японію,; японський костюм із поясом-обі та вишитим на ньому журавлем; віяло, екібана, хризантема, сакура, японські журавлики, шпилька-кандзаші.

Методи і прийоми навчання: словесні (бесіда, розповідь вчителя, доповіді учнів), наочні (карти); практичні (аналіз карт, схем);

Опорні знання: промисловість, зовнішня торгівля, міжнародний туризм, урбанізація, мегаполіс, .

Література для вчителя:

1.     Довгань Г.Д. Соціально-економічна географія світу. 10 клас. Стандарт і академічний рівень. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 106.

2.     Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.

3.     Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальносвіт. навч. закладів. – К.: Зодіак- ЕКО. – 2005. – 208.

4.     Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / С.Г. Кобернік, Р.Р. Коваленко. – Харків: Оберіг, 2010.– 304с.: іл., карти.

5.    Гикава, Л. Я., Дячок С. О. Запрошуємо на чай : сценарій позакласного заходу для учнів 8-11 класів / Л. Я. Гикава, С. О. Дячок // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. - 2014. - № 7/8. - С. 43-47.

6.      Дячок, Світлана. Вдивляйтеся у частинки - і побачите ціле. Урок за творчістю Мацуо Басьо [Текст] / Світлана Дячок // Всесвітня література в сучасній школі. - 2012. - № 2. - С. 26-29.

Література для учнів:

1.     Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / С.Г. Кобернік, Р.Р. Коваленко. – Харків: Оберіг, 2010.– 304с.: іл., карти.

 

Перлина любить ховатися у непоказній оболонці

Коли працюєш, працюй заради себе, а не заради інших

Японське прислів’я

Методичний коментар:

Робота у малих групах на етапі вивчення нового матеріалу дає можливість швидко ознайомитися із економіко-географічним розташуванням країни, промисловістю, економічними зв’язками Японії, світом японського мистецтва, традиціями та звичаями. Зауважу, що на вивчення теми «Японія» за програмою відводиться лише 1 година. Тому сьогодні ми матимемо можливість поринути у оригінальний світ Японії. Я гадаю, що така робота розширить кругозір учнів.

Випереджувальні завдання. Викладач  розробляє письмові запрошення на урок і вручає гостям за тиждень. У листах вказується час і місце проведення чаювання, а також пропонується сорт чаю. Отримавши листа,  запрошена особа має якомога швидше дати відповідь викладачу (господареві чайної церемонії), а також вказати, якому сорту чаю віддає перевагу.

 

 

 

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент  (1 хв)

(Відео рух)

Охайьо годзимас!

              – Швидкоплинність людського існування, втілюють віковічну мудрість, нагадують про неминущі цінності.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Усім нам відома казка про зайця і черепаху, які вирішили позмагатися: хто швидше подолає відстань і прибіжить на фініш. Самовпевнений заєць вирішив подрімати під кущем, поки доповзе повільна черепаха, та й проспав усе. А працьовита та наполеглива черепаха виграла змагання. Нам відомо багато казок, в яких прославляється праця. Проте цю казку японські матері неодноразово розповідають маленьким японцям. «Праця – основа основ», – вчить мама-японка дитину з раннього віку.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Як ви зрозуміли, сьогодні ми помандруємо у далеку, проте дивовижну Японію – Країну Сонця, що сходить. Японію часто називають країною XXI століття. За кілька десятиліть вона перетворилася на економічного гіганта, що зумів завоювати і втримати значні сегменти ринку в основних господарських комплексах світу — США і Західній Європі. Але Японія — це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, традиції якої часто абсолютно незрозумілі європейцеві.

Відкрити завісу загадкового «японського дива», познайомитися з незвичайними для нас традиціями, ми матимемо змогу на сьогоднішньому уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя про Японію, японські символи, звичаї та традиції. Об’єднання учнів у три групи.

Я запрошую вас у далеку, проте дивовижну Японію країну Сонця, що сходить. Я б назвала її країною навпаки, настільки там все незвично для нас.

Сади з каменів. Кермо в автомобілі з правого боку. Пишуть зверху вниз.

Їдять паличками. Поклони тут цілий ритуал, а чаювання представляє собою обряд. Ікебана і бонсай – ціла наука.

 Входячи в дім – ми, українці, знімаємо шапки, японці – взуття, ми намагаємося досягти персональної відповідальності за якусь справу – японці твердо стоять на колективній. Українська мати лякає дитя: «З дому більше не вийдеш», а японська: «Дивись, в дім більше не зайдеш». Погодьтесь, цікаво. Сьогодні ми маємо можливість відкрити завісу загадкового «японського дива», познайомитись з незвичними для нас традиціями .

На парті лежать аркуші паперу різного кольору. Кожен учень повинен обрати колір який вам по душі та об’єднатися в групи. По схемі, яка лежить у вас на партах виговити журавлика-орігамі.

(Поки учні виготовляють журавлика, викладач розповідає про мистецтво «Орігамі».)

              Орігамі – це традиційне японське мистецтво рукоділля: з квадратного аркуша паперу шляхом простого складання виходять фігурки  тварин та різні предмети.

            Журавлики, яких ви обрали –  це символи успіху і будуть вони вас супроводжувати весь урок.

              Отож у нас утворилося 3 групи дослідників. Кожна із груп буде досліджувати Японію. Перша група – це «Мандрівники», які вивчатимуть ресурси країни. Друга група – «Підприємці», які будуть досліджувати промисловість Японії і третя група «Фінансисти», аналізуватимуть зовнішні економічні зв’язки.

             Мабуть, ви читали про національні риси характеру японців – ввічливість, якій варто позаздрити нам українцям, доброзичливість, бажання дарувати подарунки. Учасники кожної із груп отримують від мене не просто подарунки, а подарунки із завданнями. До речі, японці вручають і приймають подарунки обома руками – це знак поваги.

            Отож,  я роздаю вам завдання, яке ви повинні виконати впродовж 10-ти хвилин.

  •  Хочу звернути вашу увагу:  добре слідкуйте за алгоритмом дій і тоді  ви зможете правильно виконати завдання. (Кожна група виконує своє завдання.

І – група – використовує атласи

ІІ – група – використовує підручник;

ІІІ – група – використовує Вікіпедію.)

Чайна церемонія: Давайте пригадаємо, які образи випливають у нас в уяві, коли ми згадуємо Японію: сакура, хризантема, віяло, орігамі, ікебана, театр Кабукі, ну і звичайно Чайна церемонія.  

  Людині, що звикла до скаженого ритму сучасного життя, чайна церемонія здається спочатку марною тратою часу. Дійсно, скільки справ можна провернути за цей час. Але поступово атмосфера спокою і врівноваженості, оволодіває нею. Іноземці дивуються з того, як японці влаштовують так багато шуму з нічого. «Що за буря в чашці чаю». Вони бачать у чайній церемонії лише ще один приклад тисячі й однієї дивності, які складають незбагненність Сходу. Перш ніж сміятися над цією традицією, варто подумати, наскільки, по суті, мала чаша людських радощів і наскільки мудрі ті, хто вміє її заповнити. Саме в чашці чаю ми знаходимо щось загальнолюдське. Чайна церемонія для японця – це релігія. Це божественне мистецтво жити!

Класичне чайне дійство як процес регулюється чотирма принципами: гармонія,  шанування, чистота, спокій, які називають «чотирма шляхетними істинами» шляху чаю. Ці чотири елементи необхідні для доведення цього мистецтва до досконалості.

(Дівчата вносять чай та солодощі). (Відеоролик)

"Гармонія" передбачає внутрішню єдність між учасниками чаювання, коли перестають відчуватися відмінності між «гостями» і «господарем» - всі присутні стають якимось внутрішнім однорідним цілим. Душевний стан учасників церемонії повинен бути співзвучним атмосфері, яка панує в чайній кімнаті.

Загальна атмосфера чайної кімнати прагне просочити гармонією все навколо: предмети, до яких ви торкаєтеся, аромат в кімнаті.

«Шанування» - Учасник чаювання повинен з повагою ставитися до присутніх в чайній кімнаті, до свого настрою, до дійства, до оточуючих речей.

«Чистота» - брати участь у чайній церемонії можна тільки з чистим серцем і помислами, без будь-яких корисливих намірів.

«Спокій» - Неодмінною умовою участі в чайній церемонії є спокійне стану духу як «господаря» так і «гостей». З повним спокоєм, тобто без хвилювання чи роздратування, учасники чаювання повинні ставитися до ритуалу.

Ці вимоги являють собою всього лише зовнішні вираження прямування цьому принципу.

 «Гармонія» - «шанування», «чистота» і «спокій» є різними сторонами єдиного цілого, тому всі чотири категорії взаємозалежні, тому недотримання будь-якого принципу робить чаювання неповноцінним.

Чайна церемонія - складна і досить багатопланова дія, що реалізовується, перш за все через ритуал. У свою чергу проходження ритуалу вимагає відповідного душевного настрою і так сказати матеріального забезпечення. Тільки за таких умов можливе досягнення мети чайної церемонії - розуміння учасниками «смаку дзен і смаку чаю».

  1. «Візитна карточка»

  ( розповідь супроводжується презентацією) 

       Якщо поглянути на карту світу, то на схід від континенту Євразія можна побачити декілька островів, що нагадують бумеранг. Це – Японія. Її територія складається приблизно з 3800 островів, які розташовані в Тихому океані. Їхня загальна площа – 372, 2 тис. км². За однією з легенд, Японія була створена мечем. Колись боги опустили кораловий клинок в океан, а коли виймали його, чотири прозорі краплини впали у воду і перетворились на чотири острови.

   Сьогодні вони мають назву: Хоккайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю. Столиця –  Токіо. Місто Осака вважається неофіційною торгівельною та історичною  столицею, а також містом державного значення.

Грошова одиниця – єна. Тип країни —  високорозвинена держава, країна «Великої сімки». Самі ж японці називають свою країну Ніппон або Ніхон. До цієї назви входить два ієрогліфи, перший з яких означає «Сонце», а другий – «основа». Звідси й походить символіка японського прапора – червоне коло на білому тлі, і поетична назва держави : Країна вранішнього сонця.

  •                 А ось гімн Японії – Кіміґае– має іноземне походження. Він з'явився у 1888 році завдяки англійцю Фентону, який був диригентом у японській армії, та німцю Еккерту.    Основні релігії — синтоїзм (культ божеств природи і предків) і буддизм. Буддизм (дзен-буддизм — японське звучання слова чайн-буддизм, від China — Ки­тай) був запозичений передусім середньовічною японською знаттю на противагу синтоїзму, який деякий час сприймався як релігія простолюдинів. Японія не пережила релігійних війн, оскільки дві досить різ­них релігії утворили щось схоже на союз. Більшість японців при­раховує себе до прихильників і тієї, й іншої релігії.
  1. Історичний розвиток

– Історичний розвиток країни це перш за все пізня європеїзація країни.  Після перших контактів з португальцями (XVI ст.) Японія перетворилася на закриту країну, що врятувало її від колонізації і насильницької європеїзації самобутньої культури. У ХХ ст. Японія брала участь у трьох великих війнах — російсько-японській і двох світових. Капітуляція у Другій світовій війні поклала початок повної реорганізації як політичного, так і економічного життя країни. У 1968 р. Японія стала третьою державою світу, впритул наблизившись за рядом показників до США і СРСР.

 (Танець з віялом. Відеоролик )

          Японія – остання країна в світі, що формально зберегла титул Імперії. Японська імператорська династія ніколи не переривалася. Правлячий сьогодні імператор Тенно Хейка ( особисте ім'я -  Акіхіто)  – прямий нащадок першого імператора. Він править країною з 1989 року і є 125-им правителем династії.

  1. Природні умови та ресурси.

 Японія – країна-архіпелаг. Тихий океан, який омиває країну зі сходу завдає, чималої шкоди: жахливі цунамі та потужні урагани. 80% території країни складають гори. А найвища гірська вершина країни – вулкан Фудзіяма (3776 м.) – вважається святинею. Кожен японець хоча б раз у житті пішки підіймається на неї. При цьому гора Фудзіяма, або як її називають японці Фуджі знаходиться в приватному володінні. У синтоїстському храмі Хонг Сенг збереглася дарча від 1609 року, якою Сьогун передав гору у володіння храму. У 1974 році істинність дарчої підтвердив верховний суд Японії, після чого не мав іншого виходу, окрім як передати гору у власність храму. Тому що право власності в Японії є непорушним.

 Клімат Японії мусонний. Він утричі вологіший та значно тепліший ніж на материку. Зима в країні посушлива, літо вологе.

          Ось і настав час для доповідей. «Мандрівники» готові? Отож, усі уважно слухають, тому що вам потрібно заповнити таблички, які я вам роздала.

Доповідь І групи

  • Майже три четверті території Японії займають гірські масиви з вузькими долинами, якими протікає безліч маленьких річок, найдовші з яких – Сінано (368 км), Ісікарі (367 км) та Тоне (322 км).
  • Японія бідна корисними копалинами
  • Мінеральні ресурси: кам’яне вугілля, сірка, мідь.Незначні поклади природного газу, свинцевих, мідних, срібних та золотих руд, кам’яної солі.
  •       Лісові ресурси: 80% території країни, Японія  використовує завзну деревину, яку імпортує з Канади.
  • Рекреаційні ресурси: пляжний, гірський-лижний, історико-культурного спрямування.

 

4. Населення і культура

 За кількістю населення (127 110 047 млн. осіб – перепис 2015 року) входить до першої десятки країн світу. Природний приріст 2,6 %, найвища середня тривалість життя у світі: чоловіки — 76 років, жінки — 84 роки. Національна однорідність (японці — 99 %).  Давайте визначемо, яка середня густота населення Японії. За якою формолою визначається середня густота?

Формула

Середня густота =    населення країни : на площу країни

127 110 047  :  377 972 = 336 осіб/км2

 Середня густота — понад 336 осіб/ км²., нерівномірне розміщення, 2/3 населення проживають на Тихоокеанському узбережжі. Урбанізація — 80 %.

  • Поясніть термін урбанізація

Відповідь учнів: урбанізація – це зростання значення міст в розвитку суспільства, яке супроводжується ростом і розвитком міських поселень, зростанням питомої ваги міського населення, поширенням міського способу життя в певному регіоні, країні, світі.

  •    Міст - «мільйонерів» —11, найбільша міська агломерація — Кейхін (Токіо— Йокогама). Мегалополіс Хоккайдо (понад 60 млн. осіб), щоб вирішити проблему із житлом, будують хмарочоси.
  • Єдина країна, яка в результаті проведеної демографічної політики перейшла від ІІ типу відтворення до І типу.
  • Японія – нація здорових людей із найнижчим у світі  показником дитячої смертності.

 Давайте прослухаємо доповідь підприємців, виберемо головне та заповнимо таблички.

5. Господарство

Японія – високорозвинена, постіндустріальна країна, яка посідає друге місце, після США за економічною потужністю, а за доходами на одну особу випередила США. Зруйнована війною Японія здійснила «економічне диво».

Причини:

  • Залучення у виробництво найкращих науково-технічних надбань країн Заходу;
  • Великий приплив іноземного капіталу;
  • Працьовитість та організованість японців;
  • Дешева робоча сила
  • Японія робить великі капіталовкладення у наукові дослідження та розробки, також розвиває біотехнології

Доповідь ІІ групи

Сучасний стан господарства Японії визначається як «постіндустріальне суспільство». Програма «Базова технологія промисловості наступного покоління»: нові матеріали, біотехнологія, нові електронні прилади, що забезпечують науковими розробками промисловість. На сучасну Японію надходить близько 1/3 продаж наукомісткої продукції на світовому ринку. 12 % промислового виробництва світу. Найбільше значення мають машинобудування (8 млн. легкових автомобілів і 4 млн. вантажівок, ІІ місце), чорна металургія (100 млн. тонн сталі на рік, ІІ місце), хімічна й нафтохімічна промисловість, електроенергетика, целюлозно-паперова й поліграфічна.

Завдання. За картами атласу та текстом підручника визначте розвиток сільського господарства Японії.

  У сільському господарстві зайнято близько чверті економічно активного населення країни. В цілому на сільське господарство припадає 3,5 % господарства Японії. У Японії мало земель придатних для землеробсва. Спеціалізується Японія на рисосіянні, вирощують близько — 15 млн. тонн на рік, а також овочі, фрукти, ягоди, зелений чай. Власної м’ясо-молочної продукції не вистачає. Також займаються рибальством, та виловом інших морепродуктів. Надмірно інтенсивний промисел китоподібних згубним чином позначився на їх  чисельності, привівши багатьох представників цього ряду до межі зникнення. Багато китоподібних занесено до списку Міжнародного союзу охорони природи. У даний час комерційний промисел китів заборонений мораторієм Міжнародної комісії з регулювання китобійного промислу і законами більшості країн. В обмежених обсягах промисел ведеться тільки Норвегією, Ісландією і Японією, а також деякими аборигенними народами як одне з традиційних занять. У наш час в Японії активно використовують загінне полювання на дельфінів, яке також заборонене.

6. Транспорт

Японія виконує великий обсяг роботи як у внутрішніх, так і міжнародних перевезеннях. Практично всі внутрішні перевезення забезпечуються трьома видами транспор­ту: автомобільним, залізничним та морським; зовнішні вантажні – винятково морським, а пасажирські – повітряним транспортом.

Особливість формування транспортної ме­режі на Японських островах полягає у труднощах її створення: доро­го коштує земля, потрібно будувати велику кількість тунелів (довжина окремих перевищує 10 км) і мостів, у тому числі багатокілометрових мостів між островами, підводних тунелів (найбільший між Хонсю і Хоккайдо – 53 км) та ін. Але, незва­жаючи на труднощі, мережа залізниць зі швидкостями руху 200–250 км/год та швидкісних шосейних доріг поступово зв’яза­ла всі основні економічні центри країни.

На зовнішні перевезення морського транспорту припадає по­над 0,5 млрд. т вантажів. Найбільші порти: в Осакській затоці – Кобе, Осака та Сакаї; в Токійській за­тоці – Йокогама, Тіба, Кавасакі, Токіо; інші важливі порти – Нагоя, Сімідзу, Хіросіма, Фукуока, Нагасакі тощо.

          Інформацію, яку підготувала третя група також вписуємо у свої таблички.

7. Зовнішньоекономічні відносини

Доповідь ІІІ групи

Експорт: машини і обладнання (інтегральні схеми, морські судна, автомобілі, теле-, відео-, радіоапаратура, мікропроцесори, верстати з числовим програмним управлінням, промислові роботи. Імпорт: сировина, напівфабрикати, продукти харчування.

За обсягом інвестицій (близько 50 млрд. дол. США на рік) країна є одним зі світових лідерів.

Головні партнери — США, ФРН, Австралія, Канада, Південна Корея, Китай.

V. Закріплення нових знань і умінь учнів

Педагогічний прийом «Геодекодер»

VI. Підсумок уроку

Отже, на сьогоднішньому уроці, ми спробували розгадати феномен «японського дива».

Японія —  центр світового господарства і найбільш економічно розвинена держава Азії.

• Японія має досить вигідне економіко-географічне положення, яке дозволяє їй розвивати економічні відносини з багатьма країнами світу.

• Нестача ресурсної бази Японії компенсується високою кваліфікацією трудових ресурсів, що поєднується із впровадженням новітніх досягнень науки й активною діяльністю японського капіталу і менеджменту.

• Японія бере активну участь у міжнародному поділі праці як постачальник продукції наукомістких галузей промисловості.

І на завершення,  я б хотіла гостям подарувати  журавлики-сувеніри, які стануть оберегами для вас, несуть вам завжди успіх, щастя, благополуччя, ну і звичайно,  щире почуття кохання, а також побажати вам, щоби ваша душа ніколи не знала роздвоєнь.

VII. Домашнє завдання

·       Опрацювати §    34 .

·       Скласти кросворд на тему «Японія»

 

 

 

 

 

                                                                   І група             

                                                     «Мандрівники»

Алгоритм дій

Час – 10 хвилин

  1. За допомогою карт атласу (ст.5), визначте кількість населення Японії?

Відповідь:____________млн.чол.

2.Використовуючи карти атласу (ст.45) заповніть першу таблицю.

3. Заповніть наступні дві таблиці, прослухавши доповіді «Підприємців» та «Фінансистів»          Природні ресурси Японії

Ресурси

Характеристика

Мінеральні

 

Водні

 

Лісові

 

Земельні

 

Рекреаційні

 

Ресурси світового океану

 

Промисловість Японії

Машинобудування

 

 

Металургія

 

 

Хімічна

 

 

Лісова

 

 

Харчова

 

 

Легка

 

 

Зовнішні економічні звязки

 

Зовнішні економічні зв’язки

 

                  Імпорт

                  Експорт

 

 

 

Україно-японські відносини

 

 

Пов’язане зображення                                                                                     ІІ група             

                                                               «Підприємці»

Алгоритм дій

Час – 10 хвилин

  1. За допомогою підручника §    34, визначте кількість населення Японії?

Відповідь:____________млн.чол.

2. За допомогою підручника §    34 (227-229 ст.) заповніть  таблицю «Промисловість Японії».

3. Заповніть наступні дві таблиці, прослухавши доповіді «Мандрівників» та «Фінансистів»          Природні ресурси Японії

Ресурси

Характеристика

Мінеральні

 

Водні

 

Лісові

 

Земельні

 

Рекреаційні

 

Ресурси світового океану

 

Промисловість Японії

Машинобудування

 

 

Металургія

 

 

Хімічна

 

 

Лісова

 

 

Харчова

 

 

Легка

 

 

 

Зовнішні економічні звязки

Зовнішні економічні зв’язки

                  Імпорт

                  Експорт

 

 

 

Україно-японські відносини

 

Пов’язане зображення                       ІІІ група             

                      «Фінансисти»

Алгоритм дій

Час – 10 хвилин

  1. За допомогою інтернет енциклопедії Вікіпедії визначте кількість населення Японії? Відповідь:____________млн.чол.

2.Використовуючи Вікіпедію опрацюйте наступні статті: Японія, Міжнародні відносини Японії, Українсько-японські відносини та  заповніть третю таблицю.

3. Заповніть наступні дві таблиці, прослухавши доповіді «Підприємців» та «Мандрівників»       Природні ресурси Японії                             таб.1

Ресурси

Характеристика

Мінеральні

 

Водні

 

Лісові

 

Земельні

 

Рекреаційні

 

Ресурси світового океану

 

                                          Промисловість Японії                             таб.2

Машинобудування

 

 

Металургія

 

 

Хімічна

 

 

Лісова

 

 

Харчова

 

 

Легка

 

 

                                               Зовнішні економічні звязки                         таб.3

Зовнішні економічні зв’язки

                  Імпорт

                  Експорт

 

 

 

Україно-японські відносини

 

 

docx
Додано
30 квітня 2018
Переглядів
2398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку