Урок був розроблений для учнів ПТНЗ груп молодших спеціалістів за напрямком 0202 «Мистецтво». Мета уроку: ознайомити учнів з видами портретів, навчити розрізняти портрети за характером зображення та вивчити основні етапи роботи з живопису голови.
Для проведення уроку було обрано такий вид роботи, як опрацювання опорного конспекту, який учні заповнюють самостійно. Під час вивчення нового матеріалу демонструються етапи роботи з живопису голови художніми матеріалами на мольберті, також використовується учбовий відеофільм «Живопис портрету» що значно полегшує роботу , так як учні можуть побачити не тільки весь процес виконання живописного портрету , але й всі особливості живописної техніки «лесування».
План відритого уроку з предмета: «Живопис»
Тема програми: «Живописне зображення людини».
Тема уроку: «Зображення голови і фігури людини. Основні етапи роботи над живописом голови».
Мета уроку: навчальна: ознайомити учнів з видами портретів, навчити розрізняти портрети за характером зображення, вивчити основні етапи роботи з живопису голови;
розвиваюча: сприяти розвитку пізнавальної активності, творчої уяви, просторового мислення;
виховна: виховувати естетичне сприйняття світу, інтерес до творів образотворчого мистецтва
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: розповідь, бесіда, демонстрація етапів роботи з живопису голови.
Дидактичне забезпечення: презентація «Портрет. Види портретів», опорний конспект, відеофільм «Живопис портрету».
Матеріально-технічне забезпечення: ТЗН – ноутбук, проектор, мольберт.
ХІД УРОКУ:
І Організаційний момент.
ІІ Мотивація та повідомлення теми уроку.
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
Викладач: Отже, ми починаємо нову тему програми «Живописне зображення людини ». Метою нашого уроку є ознайомлення з основними видами зображень людини або портрету . Ми також спробуємо розібратись за якими етапами слід працювати над живописом портрету.
У вас є опорні конспекти, які ви будете самостійно заповнювати необхідною інформацією, в яких, також, містяться зразки та необхідні джерела інформації.
Тема нашого уроку «Зображення голови і фігури людини. Основні етапи роботи над живописом голови».
Працювати ми будемо за таким планом:
1. Портрет. Види портретів.
2. Основні етапи роботи над живописом голови.
Почнемо з першого питання : Портрет. Види портретів.
Ви можете самостійно робити помітки в конспекті, а після перегляду слайдів дасте відповіді на питання..
- В мене до вас питання: Що таке портрет? Хто може дати визначення?
Очікувана відповідь:
/Зображення людини… /- Однієї людини чи більше? /..групи людей../ Яких людей? /які живуть або жили колись../ Якими засобами створені?
Які ще варіанти відповіді?
Отже, портрет – це зображення якої-небудь людини або групи людей, які
існують або існували в реальній дійсності, різними художніми засобами .
Це також самостійний жанр образотворчого мистецтва, метою якого є
відображення візуальних характеристик моделі: схожості, особливостей характеру, емоційного стану та духовного світу людини.
Запишіть визначення в конспект.
У кожну історичну епоху існували свої ідеали краси, панували різні стилі,
змінювалися вимоги до зображення, тому не дивно що на сьогодні образотворче мистецтво зібрало величезну колекцію портретів.
Існує кілька принципів класифікації портретів: і за формою, і за форматом,
але найчастіше портрети поділяють за характером зображення. Саме цю класифікацію ми і розглянемо.
§ Найпростіше визначити портрети як чоловічі, жіночі та дитячі. § Якщо зображений діяч з минулого за спогадами чи уявою художника – це історичний портрет.
§ Парадний портрет зображає офіційну особу з усіма аксесуарами влади, в повний зріст або сидячи на різному фоні (на троні або верхи).
§ Камерний портрет, навпаки, не містить пихатості і пишноти, він невеликий за розміром, часто з нейтральним фоном і , ніби, зближує героя і глядача. § Якщо модель зображена в звичні моменти життя, в оточенні різних речей, природи, архітектури або інших людей – це портрет-картина.
§ Часто людину зображають як театрального чи літературного персонажа, героя міфів або історичних подій. Такий портрет називається костюмованим.
§ Зараз досить популярний Шарж – це добре гумористичне зображення, в якому виділені найхарактерніші риси моделі.
§ Ну і , звісно, жоден художник не може обійтись без автопортрету, тобто зображення самого себе.
Ми розглянули найпопулярніші види портретів за характером зображення.
Чи є питання? Все зрозуміло? Давайте перевіримо.
- До якого виду відноситься даний портрет? (перегляд слайдів). Доведіть.
- Ви впевнені? А чи може портрет відноситись до кількох видів одночасно?
Звісно може. Так, навіть, цікавіше – зобразити історичного діяча в звичайній побутовій сцені.
Можемо зробити висновок: найчастіше портрети поділяють за характером зображення і можуть відноситись до кількох видів одночасно.
Створення портрету будь-якого виду має створюватись в певній послідовності, так як найдрібніша помилка може вплинути на зовнішній вигляд твору, змінити задум і викликати розчарування у власних силах.
Тому наступне питання, яке ми сьогодні розглянемо, це основні етапи роботи над живописом голови.
- Як ви гадаєте, з чого краще почати роботу над портретом?
Очікувана відповідь:
/З пошуку композиції зображення../ Викладач:
Отже І етап роботи – це композиційне рішення зображення. На цьому етапі необхідно проаналізувати модель і обрати формат зображення. Наша модель буде зображена по плечі в ракурсі ¾ (три чверті).
До речі, від вибору формату залежить результат роботи. Досвідчений художник може працювати на будь-якому форматі, але початківці обмежуються традиційними прямокутними.
Обираючи вертикальний формат, зображення слід будувати так, щоб очі моделі знаходились в верхній частині. Як гадаєте чому?
Очікувана відповідь:
Глядач найчастіше звертає увагу на цю ділянку.
Викладач:
Так, це пов’язано з особливостями нашого зорового сприйняття. А горизонтальний формат ви можете використати для передачі людини в русі.
Показ послідовності роботи:
Позначаємо простір, який заповнить майбутній портрет. Не залишайте багато порожньої площини – це відволікає увагу від зображення і робота здається незакінченою.
Спочатку зображення малюємо узагальнено, у вигляді овалу. Голова людини вважається симетричною, тому для полегшення роботи проводимо осі вертикалі і горизонталі, поділяючи зображення навпіл. Отримана «хрестовина» є контрольною відміткою, від якої будуються всі деталі обличчя.
Зверніть увагу: при будь-якому повороті чи нахилі голови лінії «хрестовини» викривляються.
Ми намітили кордони майбутнього портрету, але працювати фарбами ще рано.
Щоб запобігти викривленому зображенню, краще промалювати всі деталі обличчя. Отже, ІІ етап – це лінійно – конструктивний малюнок. Використовуючи допоміжні лінії, ми промалюємо конструкцію, для чого поділимо зображення на пропорційні частини.
- Поясніть , що таке «пропорції» і для чого їх використовуємо?
Очікувана відповідь:
/ Пропорції – співвідношення розмірів частин одна до одної, а також співвідношення кожної окремої частини до цілого зображення.
Використовуємо щоб правильно намалювати людину /
Викладач: Дійсно, завдяки системі пропорцій ми можемо зобразити не тільки правильне , а й реалістичне зображення. Цю тему ми вивчали на уроці пластичної анатомії, тому підкажіть мені як вимірюються пропорції ? Що є модулем для зображення голови?
/Довжина носа та ширина ока../
Скільки модулів вкладається в висоту голови? Обличчя?
Відмічаємо лінію росту волосся, лінію брів, основи носа, перевіряємо. Лінія очей співпадає з горизонтальною віссю і поділяє зображення навпіл.
А як відмітити ширину очей? Чому дорівнює відстань між очима? Ширина носа? Де знаходиться лінія рота? Як визначити його ширину? А при повороті голови ця лінія скорочується. Як визначити довжину вуха?
Чи всі деталі визначили? Залишилось намітити волосся та хустку.
Зверніть увагу: всі пропорційні співвідношення і допоміжні лінії використовуємо при побудові голови в будь-якому ракурсі.
- Чи все зрозуміло?
Пропоную наступні етапи переглянути на відео.
Перегляд відеофрагменту.
Що це за етап? Які основні дії?
Викладач: Зверніть увагу: робота ведеться від світлого до темного.
Чи використовується біла фарба в акварельному живописі?
Акварельний живопис має бути прозорий, тому роль білої фарби відіграє колір паперу. Чи можна залишити роботу в такому вигляді? Тому наступним етапом є моделювання об’єму.
Перегляд відеофрагменту.
В цьому етапі затемнюються бокові частини обличчя, носу, промальовуються очі, губи.
Підсилюються тіньові ділянки на шиї, хустці, в куточках очей.
Зверніть увагу: немає чіткого контуру губ, очей, не обводимо і не малюємо чорним кольором вії, інакше зображення стане ляльковим, декоративним.
І це ще не все. Можливо, під час роботи деякі деталі занадто затемнили, або взагалі забули промалювати характерні деталі. Тому останній етап – узагальнення роботи є одним з найскладніших. Слід проаналізувати власну роботу, визначити помилки, можливо необхідно підсилити тон, добавити кольорових рефлексів, або, навпаки, пом’якшити контрасти «розмивши» роботу.
Перегляд відеофрагменту.
Ось таке зображення отримали в результаті. Чи зрозуміли вам етапи виконання живописного портрету?
Відпрацьовувати ці етапи ми будемо на практичних роботах. А зараз, хочу поставити вам кілька питань:
- Який вид портрету був представлений на відео?
- Назвіть основні етапи роботи над живописом портрету.
- Чи обов’язково продумувати формат роботи? Який найпопулярніший?
- Чи є необхідністю використання допоміжних ліній, «хрестовини», пропорційних співвідношень? Для чого?
- А яка техніка живопису була використана в цій роботі? Доведіть. Так, техніка «лесування» підходить для тривалих робіт і дає змогу поступово «набирати» кольорові відтінки, робити виправлення тощо.
VI Закріплення матеріалу
Якщо так добре розібрались з сьогоднішнім матеріалом,вам буде нескладно виконати наступне завдання.
В конспекті є пронумеровані зображення, які відповідають різним етапам живопису голови. Ваше завдання: визначити відповідність зображення етапам виконання роботи і пронумерувати їх.
Учні виконують завдання
V Підсумки уроку
Викладач: Тож сьогодні на уроці ми з вами дізналися про основні види портретів, вивчили етапи роботи над живописом голови, переглянули відеофрагменти створення портрету в техніці «лесування» . Дякую всім за активну участь в уроці. Сподіваюсь, що почуте сьогодні дозволить вам використати ці знання в подальшій творчості, надихне вас на створення чудових живописних і фотопортретів.
VІ. Домашнє завдання
А домашнє завдання теж буде творчим. Для цього група поділяється на варіанти: ряд біля вікна виконує 1 варіант завдання, …
Ваше завдання: ознайомитись з поданими в конспекті джерелами інформації та скласти класифікацію портретів відповідно до номера варіанта.
А закінчити наш урок мені хотілося б словами видатного художника, скульптора і поета
М.Буонаротті
Творенье может пережить творца,
Творец уйдет, природой побежденный, Однако образ, им запечатленный, Веками будет согревать сердца.
Я тысячами душ живу в сердцах
Всех любящих, и, значит, я не прах,
И смертное меня не тронет тленье…
Бажаю вам творчості , натхнення, щоб ваші роботи дійсно зігрівали серця глядачів. Наш урок закінчено, дякую за увагу.