Методична розробка уроку з української мови на тему: "Словосполучення і речення. Просте речення"

Про матеріал

Ø Визначення емоційної готовності учнів до уроку

Ø Вправа «Квітка-семиквітка»

Мета: визначення емоційного стану дитини відповідно до ко­льорової гами: жовтий – радість; червоний – щастя; синій – образа; зелений – спокій; сірий – сум; помаранчевий – здивування; коричневий – втома.

Обладнання: кольорові картки у формі пелюсток квітки, розкладені в довільному порядку.

Завдання. Візьміть у руки пелюстку того кольору, який вам сьогодні найбільше до вподоби, з яким хо­четься потоваришувати, побути довше.

Завдяки кольорам значно розширюєть­ся індивідуальна сфера переживань.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово викладача

Є одна чудова притча: коли Творець закінчив ліпити людину, у нього залишився шматок невикористаної глини, і він спитав людину: «Що тобі дати ще?» «Дай мені щастя», - відповіла людина. «Ну добре, дай мені руку, - попросив Творець і поклав людині в руку шматок глини, - далі ліпи сам».
Перегляд файлу

 

Тема.  Словосполучення і речення. Просте речення

Мета:

  • навчальна:
  • розвивальна:
  • розвивати творчі вміння побудови словосполучень з різними видами зв’язку;
  • розвивати пам’ять, увагу, логічне та творче мислення, уміння працювати в групі;
  • виховна:
  • за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів любов до обраної професії;
  • виховувати прагнення до дієвості, активності, творчості у житті, бажання самому творити свою долю.

Внутрішньо-предметні зв’язки: граматика( граматичні засоби оформлення різних   видів речень ), стилістика (стилістичний синтаксис).              Міжпредметні зв’язки: література, технологія приготування їжі, організація виробництва та обслуговування,  професійна етика і психологія.                                                                                               Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.                                                                    Вид уроку: конкурс.                                                                                                                   Форма проведення: урок-конкурс (КВК).                                                                  Методи, прийоми, форми роботи: бесіда з елементами розповіді викладача, робота в групах, випереджувальні завдання, методи «Ромашка Блума», «Мозковий штурм», вправи «Квітка-семиквітка», «Золота рибка», «Цікава подорож», «Правильно заміси тісто», «Хто швидше?», інтерактивна вправа «Очікування», гра «Вірю – не вірю», робота з таблицею «Просте речення», «Словосполучення», робота з діаграмою Ейлера-Венна, прийоми  «Градусник», «Ключове слово», «Драбинка успіху», «Скріпка», лінгвістичні ігри «Конструктор», «Визбирувач» ,«Мовні обрахунки», «Синтаксичний бар`єр», інформаційна хвилинка «Цікавинки з історії кулінарії».

Обладнання: ноутбук, проектор, екран, презентація до уроку, роздавальний матеріал, таблиця «Просте речення», «Словосполучення», картки оцінювання.

Випереджувальні завдання:                                                                                               - підготувати цікавинки з історії кулінарії, використовуючи  прості та складні речення.

Очікуванні результати: 

  • учні знають стилістичні особливості вживання в мовленні різних типів простих речень;
  •  уміють доречно використовувати їх в усному та писемному мовленні.

Методична мета: використання тестових завдань для ефективного педагогічного контролю за рівнем якості знань учнів.

Епіграфи:  Не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання позначається на людях, що тебе оточують; роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре.

В.Сухомлинський

 

Уранці, коли пробуджуєшся, спитай себе: «Що я маю зробити?» Увечері, перше ніж заснути: «Що я зробив?»

Піфагор

 

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

- привітання з учнями;

- перевірка присутніх на уроці учнів (доповідь чергового);

- перевірка готовності учнів до уроку та завдань уроку.

  • Визначення емоційної готовності учнів до уроку
  • Вправа «Квітка-семиквітка»

Мета: визначення емоційного стану дитини відповідно до ко­льорової гами: жовтий – радість; червоний – щастя; синій – образа; зелений – спокій; сірий – сум; помаранчевий – здивування; коричневий – втома.

Обладнання: кольорові картки у формі пелюсток квітки, розкладені в довільному порядку.

Завдання. Візьміть у руки пелюстку того кольору, який вам сьогодні найбільше до вподоби, з яким хо­четься потоваришувати, побути довше.

Завдяки кольорам значно розширюєть­ся індивідуальна сфера переживань.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово викладача

Є одна чудова притча: коли Творець закінчив ліпити людину, у нього залишився шматок невикористаної глини, і він спитав людину: «Що тобі дати ще?» «Дай мені щастя», - відповіла людина. «Ну добре, дай мені руку, - попросив Творець і поклав людині в руку шматок глини, - далі ліпи сам». Тобто, Господь дав людині свободу і право вибору. І щастя та здоров’я кожного залежить від того вибору, який він зробить. 
      В житті кожної людини настає мить, коли вона задумується над своїм майбутнім, тобто обирає професію. Правильний вибір - це майбутня професія.

Зробити правильний вибір – значить обрати таку професію, яка потрібна суспільству. Крім того, вона повинна бути доступною для вас, відповідати вашим природним здібностям, знанням і вмінням. І найголовніше – обрана професія має приносити радість, достаток, задоволення. І завжди пам’ятайте: остаточний вибір тільки за вами, тому що вибираючи професію, ви обираєте долю.
Хай летить, як птах крилатий, мрія з краю в край.
Час спливе і життя скаже: «шлях свій вибирай!»
І винось з уроку перли – професії різні
прислухайсь до свого серця, повір своїй мрії.
           Український філософ Григорій Сковорода вважав, що якщо людина усвідомлює для чого народжена, працює з приємністю, тоді вона щаслива «Ори землю або носи зброю, займайся купецькою або мистецькою справою – роби те, для чого народжений».

  Адже займатись тим, що тебе цікавить, що ти вмієш і тоді праця і професія принесе радість і буде найважливішою умовою відчуття життєвої повноцінності.

      Хочу, щоб від нашого уроку у вас залишилися приємні враження, щоб ваші серця і розум наповнилися добром, щирістю, любов`ю до людей, новими знаннями.

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань  уроку

А тепер поговорімо про сучасне й подбаймо про майбутнє. Адже ви майбутні випускники. На прикладах речень, що містять народну мудрість і служать дороговказами на життєвих дорогах, ми вивчимо про словосполучення і речення.

Отже, тема нашого уроку: «Словосполучення і речення. Просте речення»

Мета: повторити відомості про словосполучення і речення; зв’язок між словами у словосполученні, відмінність між словосполученням та сполученням слів; відмінність між словосполученням і реченням; про речення, його будову, види речень за метою висловлювання, за емоційним забарвленням, за кількістю граматичних основ;  удосконалити навички синтаксичного розбору простих речень.

Епіграфи:  Не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання позначається на людях, що тебе оточують; роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре.

В.Сухомлинський

Уранці, коли пробуджуєшся, спитай себе: «Що я маю зробити?» Увечері, перше ніж заснути: «Що я зробив?»

Піфагор

  • Робота в зошитах

Запишіть дату, тему та епіграфи  уроку.

Тож записуємо тему уроку…

Епіграфи  нашого уроку…

Слово викладача

Як відомо, людина починається з добра, з любові. Отож я хочу, щоб ви замислилися над змістом кожного речення, які сьогодні прочитаєте, напишете, складете.

Для досягнення мети уроку вашу групу поділено на два кафе. Перше кафе називається «Еліта», а друге – «Корона».

  • Інтерактивна вправа «Очікування»
  • Вправа «Золота рибка»

Викладач

      У казках золота рибка завжди виконує бажання і тепер пропонує кожному учню написати свої очікування (бажання) від сьогоднішнього уроку (не більше трьох), озвучити їх та  прикріпити стікери з написами на дошку.

 

 

ІV. Актуалізація опорних знань

  • Метод «Ромашка Блума»                                                                                               Учні відкривають пелюстки із запитаннями. Єдина вимога: пелюстки відкриваємо послідовно .
  • Назва розділу науки про мову, що вивчає будову та значення словосполучень та речень… (Синтаксис)
  • Назвіть граматичну основу речення… (підмет і присудок)
  • Види речень за складом граматичної основи… (двоскладні, односкладні)
  • Види речень за кількістю граматичних основ… (прості, складні)
  • Назвіть типи порядку слів у реченні… (прямий та інверсія)
  • Види підмета за способом вираження… (простий і складений)
  • Види складеного присудка… (дієслівний, іменний)
  • Другорядні члени речення – це … (означення, додаток, обставина)
  • Слово або група слів, інтонаційно оформлена, виражає певну думку …(речення)
  • Член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків… (додаток)
  •  Другорядний член речення, який указує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також на її спосіб або інтенсивність … (обставина)
  • Головний член речення, який означає дію, стан або ознаку предмета і відповідає на питання що робить?... (присудок)
  • Головний член речення, який означає особу, предмет або явище, якому приписується якась дія, і відповідає на питання хто? що?...  (підмет)
  • Відсутність знаку оклику свідчить про те, що речення є …(неокличне)
  • Речення, яке має одну граматичну основу називається …(просте)
  • Розділовий знак між групою підмета і групою присудка на місці пропущеного дієслова-зв′язки … (тире)
  • Речення, граматична основа якого складається з підмета і присудка називається …(двоскладне)

V. Систематизація й узагальнення вивченого

   Викладач    

Для більш плідної та ефективної роботи в кожного з вас на парті є меню вправ, які ми будемо виконувати.

Синтаксис – країна, якою ми помандруємо сьогодні. Адже різноманітні питання цього розділу ми зустрічаємо і при складанні ЗНО, і на всіх етапах олімпіади. Основною одиницею в синтаксичній будові мови виступає речення. У цій завершальній ланці мовної структури знаходять функціональну оцінку всі засоби мови і мовлення. Щоб з’ясувати роль тієї чи іншої частини мови у мовленні, ми звертаємось до речення. У справі володіння словом, вироблення милозвучного мовлення велике значення має вміння будувати речення, вибираючи той чи інший варіант його складності, відчувати синонімію простого й складного речення.

Повторюємо вивчене

Словосполучення – це смислове й граматичне сполучення двох або більше повнозначних слів, поєднаних підрядним зв’язком.

До словосполучень не належать:

  • сполучення повнозначних слів із неповнозначними (біля школи);
  • граматичні форми умовного, наказового способів, складена форма майбутнього часу, складена форма вищого (найвищого) ступенів порівняння прикметників та прислівників (ходив би, буду співати, більш хитрий);
  • фразеологізми (бити байдики);
  • предикативні центри (граматичні основи) - час летить;
  • сурядні сполучення слів (день і ніч)

Головне слово – це граматично незалежне слово.

Залежне слово – це слово, яке формально підкоряється вимогам, встановленим головним словом: ходити (як?) енергійно.

 

Словосполучення

Складові характеристики

 

Приклад

 

Тип

за синтаксич

ним зв’язком

  • означальні (предмет + ознака)

свіже повітря

  • об’єктні (дія або стан + 

 предмет)

прочитати книгу

  • обставинні (дія + обставини дії)

прийшов вчора

за головним словом

  • іменні (іменникове, 

 прикметникове, займенникове,

 числівникове);

турбота про батьків

 

  • дієслівне;

допомагати батькам

  • прислівникове

досить вправно

Спосіб підрядного зв’язку

  • узгодження (залежне 

 узгоджується з головним у 

 роді, числі й відмінку)

зелена трава, зеленою травою

  • керування (залежне слово з 

 прийменником чи без 

 прийменника ставиться у 

 певному відмінку)

передбачати погоду,

вихід на сцену

 

 

  • прилягання (залежне слово, 

 будучи незмінним, 

 пов’язується з головним лише 

 за змістом)

штурмувати бурхливо,

навчилися читати

Вид  за будовою

  • прості (непоширені)

ясний день

  • складні (поширені)

глянути швидко на дорогу

Викладач. А тепер переходимо до характеристики речень.

- Чи достатньо для спілкування вживати лише окремі слова, словосполучення?

- За допомогою чого ми спілкуємось?

- Сформулюйте визначення речення.

Речення – це слово або група слів, яка виражає закінчену думку.

Речення – це синтаксична одиниця,яка складається з одного або кількох слів,граматично пов’язаних,що становлять інтонаційну і смислову єдність.

  • Робота з таблицею «Просте речення»

Тепер ми попрацюємо з таблицею, пригадаємо види простих речень. Коротенько охарактеризуємо речення за принципом виділення (таблиця на проекторі).

 

 

 

 

 

 


Викладач. Повторивши теоретичний матеріал, перевіримо ваші практичні навички.

  • Змагання капітанів
  • Гра «Вірю – не вірю»

  За правильну відповідь 1 бал.

  1) Словосполучення складається з головного і другорядного слова? (Ні)

  2) Сполучення слів «добро і зло» є словосполученням? (Ні)

  3) Словосполучення називає предмети, їх ознаки і дії точніше, конкретніше, ніж  слово? (Так)

  4) Сполучення слів «львівський борщ» є непоширеним словосполученням? (Так)

  5) Поширеним є сполучення слів, що складається з трьох і більше слів? (Так)

  6) Сполучення слів «люблю читати» є словосполученням? (Ні)

  7) Чи можуть підмет і присудок бути словосполученням? (Ні)

  8) Чи вірите ви, що словосполучення «дружня розмова» є іменниковим? (Так)

  9) Чи вірите ви, що слова у словосполученні повязані за змістом і граматично?   (Так)

  10) Чи вірите ви, що сполучення слів «читати книгу» є іменниковим? (Ні)

  11) Чи впевнені ви, що словосполучення «казки мого дитинства» є поширеним?   (Так)

  12) Чи вірите ви, що зі словосполучень  складається речення? (Так)

 

  • Вправа «Хто швидше?»

Згрупувати і записати подані словосполучення відповідно до типу підрядного зв’язку.

Бойківська кухня, м`ясні вироби,  картопляний пиріг, випічка з тіста, варений сир, крихти тіста, м`ясний рулет, поділити добре, вівсяний кисіль, обрядовий хліб, стручкова квасоля, погано змастити, підлива м`ясна, прісний хліб, ячмінна каша, страви з круп, збити з цукром, ложка масла, змастити маслом, просіяне борошно,  готувати впевнено, сміятися радісно, працювати добре, відварити картоплю.

  • Робота з діаграмою

Завдання – визначити спільні й відмінні ознаки словосполучення і речення, склавши діаграму. (Переможе команда, яка відшукає якомога більше спільних і відмінних ознак.)                     Діаграма Ейлера-Венна

СловосполученняПохожее изображениеРечення

Словосполучення і речення

Спільні ознаки

  1. Обидві одиниці граматично оформлені
  2. Мають однаковий будівельний матеріал: слово і словоформу.
  3. Обидві одиниці позначають розширений факт дійсності.

Відмінні ознаки

 

Словосполучення

Речення

Є одиницею

називання(як і слово)

спілкування

Виражає

складне найменування,поширену назву предмета, дії, ознаки (конкретніше,ніж слово)

повідомлення, запитання,спонукання (містить думку)

Вказує на

предмет і його ознаку,дію і об’єкт,на який спрямована дія,дію і її ознаку

оцінку мовцем повідомлюваного (реальне чи бажане,необхідне),на час

Складається

мінімум із двох слів

може складатися з одного слова

Має

головне і залежне слово

граматичну основу: підмет і присудок або (в односкладному реченні)один головний член

Характеризується зв’язком

підрядним(узгодження, керування, прилягання)

підрядним,сурядним та іншими зв’язками

Відрізняється за інтонацією

-

має інтонаційну і смислову завершеність

  • Лінгвістична гра «Конструктор»

Установіть відповідність:

1.Словосполучення

А) Важлива професія

2.Речення

Б) Кухар -  важлива професія.

 

В) Добрий кухар

 

Г) Кухар – одна з найдавніших професій.

 

Д) Добрий кухар цінується у всі часи і у всіх народів.

 

Е) Складають прислів’я

 

Є) Про кухарів, їх мистецтво складають прислів’я і приказки, розповідають легенди. 

 

Ж) Справжній кухар

 

З) Кажуть, що справжній кухар – то унікальне поєднання багатьох талантів.

 

І) Кухар повинен знати технологію приготування усіх видів страв та кулінарних виробів, особливості приготування національних, фірмових страв та страв іноземних кухонь.

 

Ї)Фірмові страви

 

К) У кухаря обов'язково повинні бути естетичний смак, уява, творчі задатки. Він  повинен мати високий  загальний інтелект, добре розвинені дотик та нюх, координацію рухів.

 

Л) Крім того, кухар повинен бути швидкий, зібраний, акуратний, уважний, бути фізично витривалим, добре відчувати форму, лінію, кольори. 

 

М)Трудова діяльність

 

Н) Професія кухаря важка, але водночас  цікава, вона приносить людині як велике моральне, так і матеріальне задоволення.

 

  • Вправа «Цікава подорож»

Завдання для кафе «Еліта»

Відновіть фразеологізми, утворивши словосполучення «прикметник + іменник». Поясніть значення цих фразеологізмів.

Баба, літо; лебідь, пісня; Ахіллес, п`ята; Дамокл, меч; Авгій, стайні; Геркулес, подвиг.

Очікувана відповідь

  • Бабине літо – сухі теплі дні на початку осені.
  • Лебедина пісня – останній прояв таланту.
  • Ахіллесова п`ята – слабке, вразливе місце в людини.
  • Дамоклів меч – постійна смертельна небезпека.
  • Авгієві стайні – запущеність, безлад, бруд.
  • Геркулесів подвиг -  справа, що потребує великих зусиль.

 

Завдання для кафе «Корона»

Відновіть фразеологізми, утворивши словосполучення «прикметник + іменник». Поясніть значення цих фразеологізмів.

Прометей, муки; Гомер, сміх; Прометей, вогонь; Тантал, муки; Сізіф, праця; Гордій, вузол; Геркулес, стовпи.

  • Прометеєві муки – страждання в ім`я високої мети.
  • Гомеричний сміх – нестримний голосний сміх.
  • Прометеїв вогонь – дух благородства, мужності й таланту.
  • Танталові муки – страшні страждання через неможливість досягти бажаної мети.
  • Сізіфова праця – безрезультатна праця.
  • Гордіїв вузол – заплутані питання.
  • Геркулесові стовпи – кінцева межа.
  • Вправа «Правильно заміси тісто»

Отож, пропоную вам виконати наступну вправу «Правильно заміси тісто».

     Зараз, кожному кафе будуть роздані картки, на яких ви повинні вписати пропущені слова згідно змісту. Але, звертаю вашу увагу, що будь-які виправлення на картці оцінюватимуться, як неправильна відповідь і та команда не отримає бала.

 

Технологія приготування прісного тіста

Просіяти борошно за допомогою сита над посудом,(з борошна видаляються ________________, воно збагачується ___________, а це поліпшує якість виробів). Яйця обробити у_____________ ваннах. Підготовлені яйця розбити, випустити у посуд і збити. Сіль, цукор,  ____________у невеликій кількості води і процідити. Насипати просіяне _____________ гіркою, посередині зробити _____________, в яке влити холодну воду, проціджений розчин ___________, додати сирі збиті яйця і замісити ________. Тісто місити доти, доки воно не набуде_____________ (готове тісто відстає від рук і стінок посуду). Після натискання пальцем на його поверхню ямочка повинна ____________. Тісто залишити на _______ хв. накривши серветкою, для набухання_____________ і надання йому еластичності.

 

Викладач

Давайте перевіримо  дане завдання згідно зразка, який у нас на слайді.

Увага на екран

Приготування прісного тіста. Борошно просіяти за допомогою сита над посудом (з борошна видаляються сторонні домішки, воно збагачується киснем, а це поліпшує якість виробів).

Яйця обробити у чотирьох ваннах. Підготовлені яйця розбити, випустити у посуд і збити.

Сіль, цукор,  розчинити у невеликій кількості води або молока і процідити.

Насипати просіяне пшеничне борошно  гіркою, посередині зробити заглиблення, в яке влити холодну воду, проціджений розчин солі і цукру, додати сирі збиті яйця і замісити круте тісто. Тісто місити доти, доки воно не буде однорідної консистенції (готове тісто відстає від рук і стінок посуду). Після натискання пальцем на його поверхню ямочка повинна вирівнюватись.

Тісто залишити на 30-40 хв. накривши серветкою, для набухання клейковини і надання йому еластичності.

  • Робота біля дошки

По 1 представнику з кожного кафе виходять до дошки і виконують завдання, а всі інші працюють у своїх конспектах.

  • Випишіть по 3 словосполучення.
  • Визначте головне і залежне слово.
  • Якими частинами мови виражені головні слова?
  • Зробити синтаксичний розбір словосполучення (усно)
  • Опрацювання таблиці                                                                                            Таблиця  «Синтаксичний розбір словосполучення»

 

Синтаксичний розбір словосполучення

 

  1. 1. У реченні підкресли граматичну основу.
  2. 2. Вичленуй із речення словосполучення.
  3. 3. Назви головне і залежне слова. Постав питання від головного до залежного, виділи закінченнями, якщо можна.
  4. 4. Визнач, якими частинами мови виражені головне і залежне слова, назви вид словосполучення за головним  словом.
  5. 5. Визнач вид словосполучення за будовою ( просте чи складне).
  6. 6. Вкажи, як залежне слово зв’язане з головним / граматично/ – за допомогою закінчення чи закінчення і прикметника.
  7. Визнач вид підрядного зв’язку ( узгодження, керування, прилягання).

Зразок  письмового розбору словосполучення

    

який?

 

 

                                                                                  Х

львівський   борщ

прикм.    імен.

Усний розбір словосполучення: В Україні люди охоче готують львівський борщ.

Граматична основа: люди готують.

Словосполучення львівський борщ. Головне слово борщ, виражене іменником, тому словосполучення іменникове. Залежне слово львівський          (борщ який?), виражене прикметником. Просте. Залежне слово зв’язане з головним граматично – за допомогою закінчення. Підрядний зв’язок – узгодження.

  • Робота з текстом

Завдання для кафе «Еліта»

Викладач . Послухайте  притчу.  Висловіть свою думку щодо міркувань вождя індіанського племені. Визначте типи речень, ужитих у ньому. Життя – це вічна боротьба між добром і злом, між правдою і кривдою, між любов`ю та ненавистю… Хочу розповісти вам давню притчу.

Колись давно допитливий онук запитав у свого діда – вождя індіанського племені:

  • Чого з`являються погані люди? На це старець дав мудру відповідь. Ось що він сказав:
  • Поганих людей на світі немає. У кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло - егоїзм, ненависть, амбіції, брехню, руйнування…Інший вовк представляє добро – прагнення до любові, співчуття, взаєморозуміння, миру, істини…

Маленький індіанець, зворушений до глибини душі словами діда, на якусь мить замислився, а потім запитав:

  • А який вовк урешті перемагає? Старий індіанець ледь помітно посміхнувся і відповів:
  • Завжди перемагає той вовк, якого годують більше. Усе залежить від людини.

Метод «Мозковий штурм»

  • Як ви думаєте, а який вовк перемагає у вас?
  • Чому вас вчить ця притча?

Очікувана відповідь                                                                                                           Ця притча вчить тому, що кожна людина обирає свій шлях самостійно і тільки вона несе відповідальність за свої вчинки.

  • Робота з текстом

Завдання для кафе «Корона»

Послухайте поезію.  Висловіть свою думку щодо міркувань Руслани Дудич про життя. Визначте типи речень, ужитих у ньому.


Якщо ти нарікаєш на життя,
Тобі здається, що усе погане,
Згадай -  на цьому світі є дитя,
Яке ніколи не побачить мами.

Можливо, ти сумуєш щохвилини,
Тебе тривожать болісні думки?
Згадай, що десь на світі є людина,
Яка живе без ніг або руки.

Якщо тобі буває часом важко,
Дірявлять душу сірі почуття,
Згадай, що десь дитина, наче пташка,
В важкій хворобі б'ється за життя.

Якщо буває ліньки щось робити,
Тоді лише задумайся на мить -
Хтось все життя лиш мріє говорити,
Комусь цей світ побачити кортить.

Якщо тебе заманює спокуса,
Щоб нарікати марно на життя,
Згадай тоді розп'ятого Ісуса,
Його страждання, біль і співчуття.

Якщо тебе обурюють проблеми,
Тоді подумай щиро, без вагань,
Скільки людей випрошують у неба
Хоча би день прожити без страждань...
 



                                                                                                   Руслана Дудич

  • Метод «Мозковий штурм»
  • Як ви думаєте, чому ми нарікаємо на життя?
  • Чому вас вчить ця поезія?
  • Опрацювання таблиці                                                                                                                              

                      Таблиця  « Синтаксичний розбір простого речення»

Синтаксичний розбір простого речення

1. Речення.

2. Визначити граматичну основу.

3. Визначити вид речення за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне), за інтонацією (окличне, неокличне), за наявністю головних членів речення (двоскладне, односкладне, вид односкладного), за наявністю другорядних членів (поширене, непоширене).

4. Визначити, ускладнене речення чи ні. Якщо ускладнене, то чим (звертання, однорідні члени, вставні слова чи речення, відокремлені, уточнюючі члени речення; звороти – дієприслівниковий, дієприкметниковий, порівняльний та ін.).

5. Визначити порядок слів, логічний наголос.

6. Пояснити розділові знаки.

7. Підкреслити другорядні члени речення, визначити, чим виражені усі члени речення.

Зразок  письмового розбору:

Чому не спить верба в прозору осінь?

Речення просте, двоскладне, поширене, питальне, неокличне.

  • Робота з текстом

Прочитайте текст, визначте види речень за метою висловлювання та за будовою.

Чашка кави

Група випускників, успішних і кар'єрних, прийшли в гості до свого старого професора. Звичайно ж, незабаром розмова зайшла про роботу: випускники скаржилися на численні труднощі й життєві проблеми. Запропонувавши своїм гостям каву, професор пішов на кухню і повернувся з кавником і підносом, заставленим найрізноманітнішими чашками - порцеляновими, скляними, пластиковими, кришталевими і простими, і дорогими, і вишуканими.

Коли випускники розібрали чашки, професор сказав:

— Якщо ви помітили, усі дорогі чашки розібрані.  Ніхто не вибрав простих і дешевих. Бажання мати для себе тільки краще і є джерелом ваших проблем. Зрозумійте, що чашка сама по собі не робить каву кращою. Іноді вона просто дорожча, а іноді навіть приховує те, що ми п'ємо. Те, що ви дійсно хотіли, було кавою, а не чашкою. Але ви свідомо вибрали кращі чашки. А потім почали розглядати, кому яка чашка дісталася. А тепер подумайте: життя — це кава, а робота, гроші, суспільство — це чашки. Це всього лише інструменти для збереження Життя. Те, яку чашку ми маємо, не визначає і не змінює якості нашого Життя. Іноді, концентруючись тільки на чашці, ми забуваємо насолодитися смаком кави. Насолоджуйтеся своєю кавою!
У найщасливіших людей немає всього кращого. Але вони витягають усе краще з того, що є. Щастя в тому, щоб хотіти те, що в тебе є. А не в тому, щоб мати те, чого хочеш.

  • Лінгвістична гра «Синтаксичний бар’єр»
  • Робота біля дошки

По 1 представнику з кожної команди виходять до дошки і розбирають одне речення із притчі, а всі інші працюють у своїх конспектах.

Завдання для кафе «Еліта»

Записати речення, підкреслити  члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення

Випускники прийшли в гості до свого старого професора.

 

Завдання для кафе «Корона»

Записати речення, підкреслити  члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення

Випускники скаржилися на численні труднощі й життєві проблеми.

 

  • Лінгвістична гра «Визбирувач» (робота в групах)

Учням пропонують визбирати з поданих текстів прості речення і визначити вид.

        Завдання для кафе «Корона»

Притча про цінність часу

Один бізнесмен назбирав великий капітал – 3 мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти це рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив відкупитися.

«Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі мільйон», - запропонував він. Але Янгол Смерті відмовив. «Гаразд, продай тільки один день, і я віддам усе, що маю». Янгол відмовив. Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб написати прощального листа. Янгол погодився.

Бізнесмен написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за три мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас оточує, справді має цінність».  

  • Лінгвістична гра «Визбирувач» (робота в групах)

Учням пропонують визбирати з поданих текстів прості речення і визначити вид.

        Завдання для кафе «Еліта»

Відро з яблуками

     Купив чоловік собі новий будинок - великий, красивий - і сад з фруктовими деревами біля будинку. А поруч у старенькому будиночку жив заздрісний сусід, який постійно намагався зіпсувати йому настрій: то сміття під ворота підкине, то ще яку- небудь гидоту підложить.

     Одного разу прокинувся чоловік у хорошому настрої, вийшов на ганок, а           там - відро з помиями. Чоловік взяв відро, помиї вилив, відро вичистив до блиску, назбирав в нього найбільших, стиглих і смачних яблук і пішов до сусіда. Сусід, почувши стук у двері, злорадно подумав: «Нарешті я його дістав!». Відкриває двері в надії на скандал, а сусід подає йому відро з яблуками зі словами: «Хто чим багатий -  тим і ділиться!»

 

  • Лінгвістична гра «Мовні обрахунки»

Завдання – знайти прості речення і порахувати їх кількість.

Притча – блюз

Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок цвяхів і звелів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втрачає терпець і з кимось свариться.

У перший день хлопець забив 37 цвяхів. Згодом навчився контролювати себе, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше опановувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день. Коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько звелів синові витягати з паркана по одному цвяху в ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

         Минав час, і згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько у відповідь сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося… паркан уже ніколи не буде таким як колись.

 

Викладач

Якщо ви з кимось сваритеся й говорите щось неприємне, то залишаєте після себе такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, незважаючи на те, скільки разів ви потім вибачитеся. Словесні рани заподіюють такий же біль, як і фізичні. Не залишайте на своєму шляху таких дірок! Не забивайте цвяхів ворожнечі, непорозуміння, жорстокості  в душі людей! Будьте толерантними!

  • Інформаційна хвилинка «Цікавинки з історії кулінарії»

     (Учні по черзі зачитують цікаві факти)

  •                 Чи знаєте ви, що перші українські кухарі з’явилися в монастирях та княжих палацах, тобто приготування їжі відокремилось у спеціальність з яскраво вираженою необхідною майстерністю. Уже в 11 столітті в Києво-Печерській лаврі серед монахів було декілька кухарів.
  •                 Чи знаєте ви, що посуд вперше з’явився ще 10-15 тисяч років тому і мав вигляд кам’яної плити з невисокими бортиками. Це була прапрапрабабуся нашої сковорідки. Глиняний посуд молодший. Йому 3 тисячі років. Робити його легко, а розписувати приємно, тому глиняний посуд радує нас різнобарв’ям кольорів і розмаїттям назв : глечики, барильця, куманці, кашники, борщівники. Металевий та пластмасовий посуд ще зовсім молодий.
  •                 Чи знаєте ви, що хліб з’явився на землі понад 15 тисяч років тому. Зерна розтиралися в борошно й готувалася каша-бовтанка. Мабуть, коли вона «збігла» , то запеклася й перетворилася на корж.
  •                 Чи знаєте ви,що назва макаронів,які ми всі любимо, пішла від вигуку «О, мі кароне!», тобто «О, як мило!». Так вигукнув один із кардиналів, побачивши вперше макарони на своєму столі.
  •                 Чи знаєте ви,що появою вареників на нашому столі ми зобов’язані туркам. Скуштувавши турецьку дюшвару, українці були в захваті та переінакшили її на свій манер, покращивши начинку й спростивши приготування тіста.
  •                 Чи знаєте ви, що італійські родичі наших галушок – це ньоккі. В Італії найбільше поціновують галушки із вбивчою назвою «душителі священика». Кажуть, ніби один із високопоставлених осіб церкви, такий собі Галіакі, так обожнював галушки, що, побачивши їх на столі, забував про все. Він накидався на них, як голодна тварина, та заковтував по декілька штук за один раз. Кінець цієї історії сумний : священик помер прямо за обіднім столам, вдавившись улюбленими галушками.
  •                 Чи знаєте ви, що існує легенда, згідно якої борщ виник під час оточення турецького Азака козаками. Коли були з’їжені всі запаси, кашевари, нарвавши різних коренів та вершків, приготували, що змогли. А коли ж козаки поцікавилися,що то, вони перебудували звуки слова «щерба», так у ті часи називалася юшка, так вийшов борщ.
  •                 Чи знаєте ви, що в деяких регіонах борщ настільки популярний, що його їдять майже тричі на день. Мабуть, звідси й пішов вислів «переборщити», тобто перейти міру.
  • Робота з таблицею

Дослідження-узагальнення. Узагальни­ти теоретичні відомості про види простих ре­чень. Заповнити схему.

http://2.bp.blogspot.com/-W-TWPIIGS0M/VL0-Rj31dnI/AAAAAAAAAYQ/NkkRJLCEXMs/s1600/%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%2B%D1%80%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F.jpg

VI Рефлексія

  • Прийом «Градусник»

Учні на великому паперовому градуснику відмічають відповідну позначку за наведеними критеріями: нейтральне ставлення до вивченої теми – температура 0 °С, позитивне ставлення – підвищена температура, негативне – знижена.

VII Підбиття підсумків уроку, оцінювання учнів

  •              Прийом «Драбинка успіху»

На аркуші ви малюєте драбинку, що налічує 12 щаблів. Потім кожен учень позначає на драбинці щабель, на якому він опинився наприкінці уроку.

  •              Заповнення карток оцінювання

 У вас на партах лежать картки самооцінювання. Спробуйте зараз оцінити свою роботу на уроці.

Прізвище, ім`я

Самооцінка

Оцінка одногрупників

Оцінка викладача

Загальна оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як би ви себе не оцінили, я дякую за вашу співпрацю, але наш урок ще не закінчений.

  • Чи стануть вам у пригоді знання, які ви здобули на уроці, в майбутньому житті?
  • Які види робіт вам сподобалися, а які – ні?
  • Чи все на уроці давалося легко? Чому?
  • Над чим ще потрібно попрацювати?

 

 

II. Домашнє завдання

Учням середнього рівня навченості

Записати рецепт улюбленої страви, використовуючи прості речення

Учням достатнього рівня навченості

Напишіть твір-мініатюру «Кожен коваль своєї долі», використовуючи відомі синтаксичні конструкції

 

Учням високого рівня навченості

Зовсім скоро ви будете складати ЗНО. Працюючи над розгорнутим висловлюванням ви повинні будете не тільки чітко сформулювати тезу, аргументи, а й навести доречні приклади. Отже, додому ви отримаєте творче завдання, у якому слід підтвердити або спростувати тезу «Кожен коваль своєї долі»

Викладач

Варто задуматись!

1 рік має 365 днів 

Кожен день - 24 години

Кожна година - 60 хвилин.

Отже рік має  525600 хвилин

Як багато часу нам дає Бог! Але яку частину цього часу ми приділяємо добрим справам?!

У кожної людини є її Янгол-хоронитель, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, Янгол радіє, а злі — плаче, тужить, втрачає свої сили. Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Янгол-охоронець радів і завжди приходив на допомогу у тяжкі дні.

В будь-яких життєвих ситуаціях залишайтеся на висоті, будьте Людиною. Ніколи не втрачайте віри. Життя наше смугасте і в ньому чергуються успіхи і невдачі, злети і падіння. У царя Соломона, якого називали мудрим, була каблучка, на якій було вирізьблено: «Усе минає». Пам'ятайте це і дотримуйтесь золотої середини, тому що радість не вічна і сум не вічний.

 

 

«Скріпка»

Для гри  викликають 4 учасників, які отримують  по одній звичайній канцелярській скріпці. Їм пропонують, почувши команду від групи, на швидкість розігнути скріпку.

Після того, як усі впораються із завданням, звучить наступна команда: кожен має повернути своїй скріпці первинний вигляд.

Гравці демонструють отримані вироби.

Викладач. Учні, ви розумієте: те,що ми бачимо, назвати скріпкою важко. Пригадайте, як швидко ви розігнули скріпки і як нелегко було скласти їх назад. Ось так і в житті: швидко можна наробити безглуздих помилок, але виправити їх нелегко, а іноді й неможливо. Природа створювала людину багато мільйонів років, вона клала  цеглинку за цеглинкою, поки не побачила плід своєї праці.

Хтось колись сказав, що людина залишить пам`ять по собі, якщо посадить дерево, побудує будинок і лишить по собі спадкоємця. Ми сьогодні зробили з вами важливу справу – посадили дерево, хай навіть символічно.

А от чи з` являться на ньому плоди і якими вони будуть – залежить від кожного з вас, вашої діяльності, роботи над собою на шляху до мрій.

 

 

 

 

 

 

Використана література

1. Глазова О. П. Урок української  Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2005.  272 с.

2.  Дудка О. О. Українська мова: Довідник.  Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2006.  416 с.

3. Заболотний О.В. Українська мова: підручник для 11-го кл. загально-освіт.навч.закл.: рівень стандарту  О.В.Заболотний, В.В.Заболотний-2-ге вид.,-К.: Генеза, 2012. 256с.

4. Зубков М. Г. Сучасний український правопис. Комплексний довідник.  7-ме вид., випр. та доп.  Х.: Торсінг, 2004.  208 с.

5. Зубков М. Г. Українська мова. Диктанти для абітурієнтів + правописний коментар.  3-тє вид., переробл.  Х.: ТОРСІНГ, ПЛЮС, 2006.  224 с.

6. Кобцев Д., Приходько І. Мовленнєва діяльність на уроках української мови. Дидактичні матеріали для поурочних конспектів. 11 клас.  Тернопіль: Підручники і посібники, 2005.  224 с.

7. Науменко Є. І. Кращі конкурсні уроки.  Х.: Вид. група «Основа», 2007.  192 с.

8. Паламар Л.М. Практичний курс української мови.К.: Либідь,1995. 158с.

9. Скляр С. С. Нетрадиційні уроки з української мови.  Харків: Торсінг, 2006.  224 с.

10. Стоян Л.М. Українська мова. Посібник з орфографії та пунктуації. К.:Наукова думка,2005.

11. О.В.Заболотній, В.В.Заболотній. Українська мова. Рівень стандарту. К. ; «Генеза» 2015 рік.

12. Українська мова: Практикум. Навчальний посібник. 2-е вид. Пазяк О.М.,

Сербенська О.А. та ін.К.: Либідь, 2001. 384с.

13. Чаговець Л. Б. Усі види диктантів. Х.: Торсінг плюс, 2007.  448 с.

14. Ющук І. П. Практикум з правопису української мови.  К.: Освіта, 2007. 254с.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бібік Наталія Анатоліївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
5752
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку