Матеріал містить завдання та відповіді для проведення лінгвістичної вікторини у формі командного змагання серед учнів старших класів, котрі займаються у мовознавчих гуртках. З метою пропагування позакласних занять на конкурс у якості вболівальників запрошуються всі учні середньої школи.
ЛІНГВІСТИЧНА ВІКТОРИНА
Для учнів старших класів.
Мета. Узагальнити знання та вміння вихованців мовознавчого гуртка, розвивати усне мовлення, вміння точно ставити запитання, чітко, лаконічно та цікаво відповідати на них. Розширювати загальний кругозір вихованців. Пропагувати серед інших учнів школи бажання відвідувати позакласні заняття.
Обладнання. На столі у ведучих – конверти із завданнями, «Чорна скринька», сюрпризи-подарунки.
Місце проведення. Класна кімната. Для команд та журі розставлено столи, у кінці класу – місце для глядачів.
Журі обирають учні із присутніх глядачів.
Ведучий 1 представляє дві команди знавців.
Ведучий 2 оголошує жеребкування. Кожна команда повинна скласти «букет», записуючи назви квітів. Команда, у якої записано найбільше слів, здобула право розпочати змагання.
Завдання по черзі оголошуються ведучими для кожної команди.
Після виконання кожного завдання журі оголошує кількість балів, якщо команда не відповіла на своє запитання, то його виконує команда-суперник і бали їй подвоюються..
Відповідь. Алфавіт – грецьке слово, утворене від назв двох перших букв грецького алфавіту – «альфа» та «віта» (2-а буква у римлян – «бета»).
Абетка – за походженням власне українське слово, утворене від сучасних назв двох перших букв – «а» та «бе».
Азбука – від назви двох перших букв давньоруської мови – «аз» та «буки».
Відповідь. Славнозвісний адмірал Христофор Колумб під час однієї з експедицій кругосвітнього плавання (кінець ХV – початок ХVІ ст.) привів свою ескадру до прекрасних та багатих берегів якогось материка. Колумб стовідсотково був упевнений, що це Вест-Індія, тобто західне узбережжя Індії. З легкої руки відомого мореплавця корінних жителів цього материка європейці назвали індіанцями. Звідти було вивезено в Європу багато скарбів, представників флори і фауни, у тому числі місцевих пернатих - «індійських півнів» – відомих нам індиків (слово того ж кореня). Пізніше помилка Колумба з`ясувалася, та було вже пізно. Слова індіанці, індик закріпилися в іспанській мові, згодом їх запозичили інші країни.
Січень січе, лютий лютує,
Березень плаче, квітень квітує.
Травень під ноги стеле травицю,
Червень збирає сіно в копиці…
Липень медовий бджілок чарує,
Серпень чудовий булки дарує.
Вересень трусить груші в садочку,
Жовтень гаптує клену сорочку.
Йде листопад, застеля килими.
Грудень надходить – початок зими.
Назви місяців у поезії прозорі, зрозумілі. Але чи все тут так просто? За одну хвилину спробуйте пояснити назви перших місяців літа та осені.
Відповідь. Більшість дослідників вважає, що червень одержав свою назву ще у давніх слов`ян як місяць появи червця – черв`яка, з якого виготовляли червону фарбу для тканини. У давнину це було поширеним заняттям на теренах сучасних України та Польщі. Червця вивозили і в інші країни. Назва місяця червець збереглась у діалектах нашої мови, а в польській мові залишилась як літературна.
Назва вересня походить від медоносної рослини верес. Її пишне цвітіння припадає саме на цей місяць.
Яке слово з`явилося після цих подій? До якої групи лексики (із стилістичного погляду) воно належить?
Відповідь. Ім`я горе-капітана – Байкот. Як загальна назва слово «байкот» означає припинення стосунків з державними установами, особами, ігнорування їх. Слово є інтернаціоналізмом, належить до суспільно-політичної лексики.
Чим прислужився мовознавчій науці?
Відповідь. Володимир Іванович Даль (1801 -1872). Укладач «Тлумачного словника української мови». Частину лексикографічного матеріалу, зібраного для «Толкового словаря», він передав Борису Грінченку.
Відповідь. Період з 22 липня по 23 серпня у стародавніх римлян називався канікулами, тобто часом, коли Сонце перебуває у сузір’ї Пса (собака по-латині canis, сузір’я Пса – Canis, зірка Сіріус із сузір’я Пса називалася Cаnісula). Цей період відзначався настанням великої спеки, і з цієї причини робилася перерва у засіданні римського сенату. Згодом канікулами почали називати перерви в роботі навчальних закладів.
1-ий: приголосний, дзвінкий, свистячий, твердий;
2-ий: голосний, переднього ряду,ступінь підняття язика середній, ненаголошений, наближений до іншого голосного;
3-ій: приголосний, сонорний, губний, твердий;
4-ий: приголосний, сонорний, передньоязиковий, щілинний, м`який.
5-ий: голосний, заднього ряду, ступінь підняття язика низький, наголошений.
Відповідь. «Земля» – назва повісті О.Кобилянської та кіноповісті О.Довженка.
Відповідь. Аргентина латинською мовою означає «срібна». Іспанські завойовники, ступивши на цю землю, сподівалися знайти тут скарби. У індійців племені гуарані вони побачили багато прикрас із срібла. Однак, за іронією долі, знайти срібло в «срібній» Аргентині не вдалося. Срібні рудники знаходилися далеко – в Болівії.
З`ясувати, чому слова першої групи лежать саме в такому порядку і скласти з їхніх частин п’яте слово; причина порядку слів у першій групі є підказкою для роботи зі словами другої групи.
Відповідь. 1). Від першого слова беремо префікс, від другого – корінь, від третього – суфікс, від четвертого – закінчення. Маємо слово «перебудова».
2). Слова переставляємо так: прохід, ліс, книжка, руки. За принципом роботи зі словами першої групи отримуємо слово «проліски».
10.Сім славнозвісних подвигів здійснив цей герой давньогрецької міфології. Греки називали його… А втім, скажіть краще, як називали його древні римляни. Бо саме з латинським іменем цього героя пов’язано те, що знаходиться в чорній скриньці. Отож, за хвилину вам належить назвати героя і предмет зі скриньки, а також пояснити, яке відношення вони мають одне до одного.
Відповідь. Геркулес – латиське ім`я грецького міфічного героя Геракла, який відзначався дивовижною силою. У переносному значенні «геркулес» – богатир, силач, атлет. «Геркулес» – назва вівсяних пластівців (ґрунтується на переносному значенні слова). У чорній скриньці – пачка вівсяних пластівців «Геркулес».
Пострижемося ж у лакеї
Та ревносно в новій лівреї
Заходимось царів любить.
Шкода і оливо тупить.
Що таке оливо? Яка його сучасна назва? Що за предмет заховано у чорному ящику?
Відповідь. У скриньці заховано олівці. Оливо, застаріла назва олова, – олівець. Колись олівці робили із олов`яних паличок, вставлених у дерев`яну оправу. Такі олова добре писали на пергаменті.
Відповідь. Українською мовою – «цукор», російською – «сахар». По-польськи та по-німецьки – «цукер», в італійців – «цукерро», в аравійських народів «суккар». У російську мову шлях був коротшим: від персів – до греків(«сакхарон»), а потім через Візантію у Росію.
Відповідь. 1 – картопля, з франц. «пом де тер» - «земляне яблуко»;
2 – помідор, з франц. «пом д` ор», з італ. «помми ди оро» - «золоте яблуко»;
3 – апельсин, з франц. «помме де Хіне», з голлад. «еппель Хіен» - «китайське яблуко».
ліліпут – Д.Свіфт, вітамін – К.Функ, гном – Ф. фон Гогенгейм,
газ – Ян Б.Гельмонт, авоська – О.Попов, робот – ?
Відповідь. Автор слова «робот» брат Карела Чапека – Йозеф Чапек (до речі, Йозеф старший і обидва брати письменники). Уперше це слово використано у п’єсі К.Чапека «РУР».
Відповідь. Вулиця Хрещатик у Києві.
Відповідь. Марко Вовчок писала твори українською, російською та французькою мовами.
Відповідь. Буква «еф». В українській мові звук, що позначається цією буквою, зустрічається тільки у небагатьох запозичених словах.
Відповідь. Сендвіч. Від прізвища англійця одержав свою назву і «винайдений» ним різновид бутерброда – сендвіч.
Відповідь. Так, зв'язок між цими словами безпосередній, ритуальний. Первісне значення слова «корова» – «рогата». Раніше корів вирощували не заради молока, а для жертвоприношення. Пізніше, коли корову оцінили по-справжньому, почали рогату тварину заміняти символом: випікали з тіста фігурку корови. Згодом жертовну випічку лише прикрашали частиною тварини, наприклад, рогами. Звідки й назва «коровай» – жертовний рогатий пиріг.
Примітка. Завдання можна скоротити чи продовжити