Розробка уроку Захисту Вітчизни на тему «Стрілецька зброя та поводження з нею. Загальна будова автомата Калашникова» з використанням ІКТ
Ю.І. Чебаненко
Тема: Стрілецька зброя та поводження з нею. Загальна будова автомата Калашникова
Мета: ознайомити із стрілецьким озброєнням сучасної армії; призначенням, бойовими властивостями автомата Калашникова; вивчити тактико-технічні характеристики автомата Калашникова; узагальнити знання способів визначення відстаней до цілей; тренувати розвязання вогневих задач із використанням «формули тисячної», розбирання та збирання автомата Калашникова; виховувати повагу до стрілецької зброї, дбайливість при використанні зброї.
Завдання уроку: розвивати предметну компетентність по стрілецькій зброї.
Предметна компетентність (учень, учениця):
- знає стрілецьке озброєння сучасної армії; призначення, бойові властивості, тактико-технічні характеристики; загальна будова автомата Калашникова;
- вміє розбирати та збирати автомат Калашникова;
- виконує Н-2; Н-3.
Ключові компетентності: уміння вчитися; інформаційно
комунікативна; громадянська; загальнокультурна.
Обладнання та матеріали: стенд «Озброєння сучасної армії»; АК-74, відеопрезентація «Автомат Калашникова, зображення розбирання автомата, рисунки із зображенням кожної частини автомата, комп’ютер, проектор, екран.
.
Базові поняття й терміни: стрілецьке озброєння сучасної армії; призначення, бойові властивості автомата Калашникова; загальна будова автомата Калашникова; розбирання та збирання автомата Калашникова. Форма проведення: заняття
Методи проведення: розповідь, показ, демонстрація.
Місце проведення: місце для вивчення стройових прийомів (вступна частина), класна кімната, кабінет Захисту Вітчизни.
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
ІІ. Тренування особового складу
ІІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
ІV. Вивчення нового матеріалу за планом
1. Стрілецьке озброєння сучасної армії
2. Призначення, загальна будова та бойові властивості автомата Калашникова
V. Закріплення вивченого.
1. Змагання.
VI. Рефлексія
VІI. Оцінювання знань, вмінь, навичок, рівня розвитку предметної компетентності.
VІІI. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1. Шикування особового складу (двошеренговий стрій).
2. Привітання та доповідь викладачу.
3. Виконання Гімну України.
4. Перевірка готовності до заняття.
5. Доведення заходів безпеки на занятті.
ІІ. Тренування особового складу
Військове вітання на місці й під час руху.
ІІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
1. Опитування особового складу (узагальнення знань,
отриманих на минулому занятті). Тестування по темі « Повороти під час руху».
2. Фронтальна бесіда та виконання практичних вправ
«Військове вітання на місці»; «Військове вітання під час руху». 3. Оголошення теми, завдань уроку, його мотивація.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Стрілецьке озброєння сучасної армії
Війська Збройних сил України мають на озброєнні танки, бойові машини піхоти, бронетранспортери, артилерію різної потужності та призначення, протитанкові ракетні комплекси, зенітні ракетні комплекси, засоби управління, автоматичну стрілецьку зброю.
2. Призначення, загальна будова та бойові властивості автомата Калашникова.
Перегляд презентації «Автомат Калашникова»
Завдання: назвати основні частини з яких складається автомат Калашникова.
Автомат Калашникова є індивідуальною зброєю. Він призначений для знищення живої сили противника. Для ураження противника в рукопашному бою до автомата приєднується штик-ніж. Для стрільби та спостереження в умовах природної нічної освітленості до автоматів АКС-74Н приєднується нічний стрілецький приціл універсальний (НСПУ).
Для стрільби з автомата застосовуються набої зі звичайними (зі сталевим осереддям) і трасуючими кулями. З автомата ведеться автоматичний або одиночний вогонь. Автоматичний вогонь є основним видом вогню: він ведеться короткими (до 5 пострілів) та довгими (до 10 пострілів) чергами. Набої при стлільбі подаються з коробчатого магазину місткістю 30 набоїв. Тактико-технічні характеристики АК-74
Калібр ствола, мм |
5,45 |
Прицільна дальність стрільби, м |
1000 |
Найдієвіший вогонь, м |
500 |
Дальність прямого пострілу, м: - по грудній цілі - по ростовій цілі |
440 625 |
Темп стрільби, пострілів/хв |
до 600 |
Бойова швидкострільність, пострілів/хв: - одиночними - чергами |
40 100 |
Маса із зарядженим магазином, кг |
3,6 |
Маса штик-ножа, г |
490 |
Містськість магазина, патронів |
30 |
Гранична дальність польоту кулі, м |
3150 |
Убивча дальність кулі, м |
1350 |
Початкова швидкість кулі, м/с |
900 |
Маса набою, г |
10,2 |
Автомат Калашникова складається з таких частин та механізмів: - ствол зі ствольною коробкою, прицільним пристроєм, прикладом та пістолетною рукояткою;
- кришка ствольної коробки;
- затворна рама з газовим поршнем;
- затвор;
- зворотний механізм;
- газова трубка зі ствольною накладкою;
- ударно-спусковий механізм;
- цівка;
- магазин;
- дуловий гальмо-компенсатор.
До комплекту автомата входять: приладдя; ремінь; сумка для магазинів; багнет-ніж; шомпол; обіймиця; перехідник.
3. Практична робота «Розбирання та збирання автомата Калашникова».
Перегляд відео:
- Методика виконання нормативу "Неповне розбирання автомату Калашникова" https://www.youtube.com/watch?v=giHcng0hFBU» ;
- Методика виконання нормативу "Складання автомату
Калашникова" після неповного розбирання
https://www.youtube.com/watch?v=Co6CWcewnIg ;
- Виконання Н-В-2 та Н-В-3 (курс "Захист Вітчизни")
https://www.youtube.com/watch?v=g0ibv87g4HQ
Розбирання автомата може бути повним і неповним.
Неповне розбирання автомата – для чищення, змащування та огляду автомата.
Повне – для чищення при значному забрудненні автомата, після перебування його під дощем або в снігу, при переходіна інше мастило і для ремонту. Занадто часте розбирання автомата шкідливе, тому що прискорює зношення частин та механізмів.
Порядок неповного розбирання автомата: відокремити магазин; перевірити, чи немає патрона в патроннику; вийняти пенал із приладдям; відокремити шомпол; відокремити дульнийгальмо-компенсатор; відокремити кришку ствольної коробки; відокремити кришку ствольної коробки; відокремити зворотний механізм; відокремити затворну раму із затвором; відокремити газову трубку зі ствольною накладкою.
ІІ. Закріплення нових знань.
Змагання.
Клас поділяється на дві групи приблизно однакових за рівнем знань. Змагання складається з конкурсів, за допомогою яких перевіряється якість та міцність засвоєння матеріалу, сформованість умінь і навичок учнів. Складається лист оцінювання, в який вноситься оцінка кожному учневі за відповіді та виконані завдання, а також підраховується загальна кількість балів команди.
Перемагає команда, яка набирає більшу кількість балів.
Конкурс 1. «Що ти знаєш про зброю?».
І етап. Команди готують одна одній по 3 запитання, які починаються словами «Чи правда, що…». Гравці команд повинні дати відповідь, чи це правдива інформація, чи вигадка («Правда» або «Неправда»). При цьому відповідь необхідно обгрунтувати. Якщо відповідь невірна, команда, яка поставила запитання, сама надає вірну відповідь. Кожна вірна відповідь оцінюється в 4 бали.
Наприклад: «Чи правда, що вогонь зі стрілецької зброї ведуть переважно на відстанях 800 -1000 метрів, бо саме на них висока ефективність вогню?» – Правда. На даних відстанях траєкторії зберігають настильність і мало змінюються під впливом зовнішніх умов стрільби. Саме це забезпечує високу ефективність вогню.
«Чи правда, що кулі потрапляють у ціль за умови «великої мушки», тобто, коли верхівка мушки знаходиться вище країв прорізу прицілу?»
- Неправда. Мушку встановлюють таким чином, щоб її верхівку було видно в центрі прорізу прицілу на одному рівні з краями. Таке положення мушки називається рівною мушкою. За «рівної мушки», кулі потрапляють в ціль.
► Загальне завдання: по черзі назвати основні способи визначення відстаней до цілей.
● Розв’язати задачу.
Перша команда. Мушка автомата в 2 рази більша за ширину фігури противника. Визначити відстань до противника.
Друга команда. Мушка автомата перекриває по ширині половину атакуючого стрільця. Визначити дальність до нього.
Перемагає команда, яка найкраще впорається із завданнями. Конкурс 3. «Мій товариш автомат». Конкурс складається з двох етапів. І-й етап. Команди отримують аркуші з літерами. Учасники команд, по черзі, називають літеру для своїх суперників. Команда-суперник, за початковими літерами, повинна назвати назву частин і механізмів автомата та їх призначення. Спарені літери означають, що назва складається з кількох слів. Наприклад, учень називає літеру «С», а учасники іншої команди мають сказати у відповідь: «Ствол. Служить для спрямування польоту кулі». – КСК. – Кришка ствольної коробки. Потрібна для запобігання забрудненню частин і механізмів, розміщених у ствольній коробці, - і т.д. Літери для першої команди: С, ПП, З, ПМ, УСМ, М.
Літери для другої команди: СК, КСК, ЗР, ГТ, Ц, БН.
● Додаткове завдання.
Перша команда: назвати бойові властивості АК-74.
Друга команда: назвати бойові властивості АКМ.
Перемагає команда, яка швидко і вірно виконає завдання.
ІІ-й етап. Команди отримують навчальні автомати. Гравцям потрібно якнайшвидше та у вірній послідовності розібрати і скласти автомат (за відсутності АК-74, можна скористатися комп’ютерною навчальною програмою «Автомат»).
Перемогу здобуває команда, учасники якої найшвидше розберуть та складуть автомат.
Конкурс 4. «Влучний стрілець» (стрільба з пневматичної гвинтівки). Учасники команд отримують по 5 кульок. Із положення «лежачі», на відстані 10 м, з п’яти пострілів необхідно вразити три цілі (дерев’яні
кілочки 100х20х20 мм). Бали командам нараховуються за кількістю збитих цілей кожним учасником.
Конкурс 5. «Один у полі не воїн» (групова робота). Учні кожної команди, обговорюючи та дискутуючи, спільно працюють над вирішенням поставлених завдань та відповідями на запитання.
► Завдання для першої команди.
1. Користуючись ілюстраціями, розкрийте послідовність приготувань до стрільби під час підготовки до ведення вогню по наземних цілях з коротких зупинок.
2. Обдумайте і доведіть необхідність корегування стрільби у бою. 3. Поясніть за плакатом «Будова автомата» роботу частин і механізмів автомата під час заряджання.
► Завдання для другої команди.
1. Користуючись ілюстраціями, укажіть послідовність приготувань до стрільби під час підготовки до ведення вогню по наземних цілях на ходу. 2. Обґрунтуйте, чому спостереження за полем бою, особливо вночі, актуальне для ведення бойових дій (зокрема на Сході України)? 3. Поясніть за плакатом «Будова автомата» роботу частин і механізмів автомата під час стрільби.
► Завдання для обох команд.
1. Виконайте самоперевірку (одна команда у іншої) знань правил безпеки поводження зі зброєю.
2. Обґрунтуйте, чому є небезпечними знайдені старі, іржаві вибухові предмети?
IV. Нагородження переможців.
V. Рефлексія
1. Які завдання уроку ставили перед собою?
2. Як ми реалізували ці завдання
- стрілецьке озброєння сучасної армії;
- автомат Калашникова;
- порядок розбирання та збирання АК.
VІ. Оцінювання знань, вмінь, навичок, рівня розвитку предметної компетентності.
1. Загальна оцінка класу.
2. Відзнака кращих учнів на занятті.
3. Перевірка ступеня засвоєння учнями нового матеріалу.
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити бойові властивості автомата Калашникова.
Записати загальну будову й порядок розбирання та збирання автомата Калашникова.
Прочитати відповідний параграф підручника «Захист Вітчизни». Індивідуальне завдання (бажаючим): скласти презентацію «Загальна будова АК»