Конспект уроку на тему:«Порядок зупинки кровотеч, що загрожують життю». 11 клас «Захист Ураїни»
Підготував Самолюк Юрій Юрійович, вчитель предмету «Захист України»
Колиндянської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Чортківського району Тернопільської області
Предмет: Захист України. Клас: 11
Тема: Порядок зупинки кровотеч, що загрожують життю.
Мета:
Формування предметних компетентностей: сформувати у здобувачів освіти поняття принцип тампонування ран, розуміння основних принципів надання допомоги пораненим в умовах бою в секторі укриття; вивчити порядок зупинки кровотеч, що загрожують життю; поглибити знання учнів про різні способи зупинки капілярної, венозної й артеріальної кровотеч; виробити практичні навички надання першої допомоги при кровотечах; пригадати види судин, по яких рухається кров; формувати в учнів спостережливість, спокій і зібраність, вміння цілеспрямовано зробити все можливе для надання першої допомоги; вміти пояснювати взаємозв’язок будову судин із їх функцією. Виховувати активну громадянську позицію, відповідальність, взаємодопомогу, співчутливе ставлення до ближніх, розуміння відповідальності за здоров’я та життя потерпілих, інформаційноосвічену особу, цікавість до обраної професії,дисципліну та уважність; розвивати навички швидкої побудови алгоритму дій, життєзбережувальну компетентність, зібраність, уміння концентруватися, фізичну витривалість.
Формування ключових компетентностей:
1. Спілкування державною мовою: доступно і переконливо висловлювати свої думки, користуватися різними видами аргументації; розвивати мовленнєві вміння (чітко, правильно і виразно говорити,дотримуючись пауз, інтонації). Уміння правильно використовувати термінологічний апарат; спілкуватися в процесі навчально-пізнавальної діяльності з предмету «Захист України» та військово-патріотичної діяльності; популяризувати ідеї військово-патріотичного виховання мовними засобами.
2. Спілкування іноземними мовами: уміння за допомогою іноземної мови спілкуватися в процесі навчально-пізнавальної діяльності з предмету «Захист України» та військово-патріотичній діяльності; шукати в іноземних джерелах інформацію на військову тематику. Усвідомлення ролі іноземної мови як мови міжнародного спілкування на військову тематику.
3. Математична компетентність: усвідомлення важливості
математичного мислення та математичних знань під час виконання завдань домедичної та тактична підготовки.
4. Основні компетентності у природничих науках і технологіях: уміння діяти в умовах військових конфліктів, надзвичайних ситуаціях з метою збереження здоров'я та життя, надання першої долікарської допомоги постраждалим.
5. Інформаційно-цифрова компетентність: уміння використовувати різні способи пошуку корисної інформації вдовідникових джерелах, у тому числі за допомогою інформаційно-комунікативних технологій на медичну тематику, виконувати відповідні вправи і завдання.
6. Уміння вчитися впродовж життя: уміння моделювати власний освітній розвиток, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати у процесі вивчення тактичної медицини. бажання ділитися знаннями з іншими; вдосконалювати вміння самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати відповідні завдання, виконувати розумові операції та практичні дії; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, вдосконалювати вміння запам’ятовувати, аналізувати інформацію, робити висновки та узагальнення;
7. Ініціативність і підприємливість: уміння аналізувати та оцінювати власні професійні можливості, здібності та співвідносити їх з вимогами до військовослужбовця, члена військового колективу та представника військової частини. Ставлення: самостійність, ініціативність і активність.
8. Соціальна та громадянська компетентності:ціннісне ставлення та інтерес до військової справи, усвідомлення громадянського обов’язку щодо військової служби та захисту України; прагнення оволодіння військовими професіями, вміння співпрацювати з однокласниками; працювати в парах та групах;
9. Екологічна грамотність і здорове життя: усвідомлення важливості розуміння значення здоров’я та фізичного розвитку для формування фізичної підготовленості до військової служби, надання допомоги собі та тим хто її потребує під час травмувань, кровотеч та поранень.
Знаннєвий компонент: Учень/ учениця знає різні способи зупинки капілярної, венозної і артеріальної кровотеч. Розрізняєвиди судин, по яких рухається кров. Характеризує дії рятувальника при наданні допомоги пораненому в зоні бойових дій. Класифікуєвиди ран. Пояснює принцип тампонування ран, як один із засобів зупинки масивних кровотеч. Наводить приклади життєвих ситуацій, де необхідні знання, вміння і навички з тактичної медицини.
Діяльнисний компонент: учень/ учениця володіє технікою зупинки кровотеч, що загрожують життю. Розвиває і фомує компетентності та знання про принципи тампонування ран та використання рекомендованих гемостатичних засобів. Вміє користуватися кровоспинним джгутом, турнікетом, бандажем.
Ціннісний компонент усвідомлює відповідальністьза правильні дії накладання тиснутої повязки та турнікета, робить висновкипро важливість знань і умінь з тактичної медицини, а саме зупинки критичних кровотеч.
Тип уроку: формування компетентностей (засвоєння нових знань).
Форма проведення: Презентація з наступним тренуванням.
Форми організації освітньої діяльності: колективна, фронтальна, групова. Методи та прийоми навчання: пояснювально-ілюстративний, словесний, наочний, практичний, алгоритмічний, інформаційний, практичний.
Обладнання: комп’ютерне обладнання, презентація, підручники, роздатковий матеріал джгути, турнікети, бинти, ІПП, перекис водню, серветки, пластир, рукавички, бандаж або вміст військової аптечки переносної і стаціонарної.
Технічні засоби навчання: ПК, проетор, мультимедійна дошка. Час: 45 хвилин.
Місце проведення: кабінет захисту України, безпеки життєдіяльності.
Перебіг уроку
I. Організаційний етап (5 хв.)
- Рапорт чергового (командира відділення ). Привітання.
- Виконання Державного Гімну України і підняття прапора України.
- Стройові прийоми на місці.
- Огляд карти бойових дій сьогодення.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)
Учні сидять за на півовальним столом, щоб могли спостерігати за мультимедійним екраном і відчувати себе однією командою. При відповіді і при доповненнях діє правило « піднятої руки».
Фронтальне опитування по темі. Надання допомоги пораненим в умовах бойових дій. На попередніх заняттях ми вивчали питання надання допомоги пораненим бійцям на полі бою, в екстремальних умовах. Поле бою для надання невідкладної медичної допомоги умовно ділять на три зони: червону (під вогнем), жовту (тактичних дій, умовно безпечну) та зелену
(безпечна зона). Давайте з’ясуємо, що ви вже знаєте з тактичної медицини на сьогоднішнє заняття. Для цього проведемо бліц-опитування, мозковий штурм. Налаштуйтеся! Готові! Увага на екран мультимедійної дошки там будуть показані запитання.
1.Тактична медицина, яке її завдання і призначення?
2. Які основні причини смертей бійців при бойовій травмі (пораненні)?
3. Яка допомога надається пораненому бійцю на етапі під вогнем (CUF, Care Under Fire)?
4. Які є способи виносу пораненого (евакуації) з червоної зони?
5. Які основні ознаки масивної (критичної) зовнішньої кровотечі?
6. Що позитивне і негативне у застосуванні джгута Ейсмарха і сучасного турнікета?
7. Як ви розумієте самодопомога і взаємодопомога пораненому?
8. Хто такий парамедик (бойовий медик, санінструктор, такмедик)?
9. Яка допомога надається пораненому (300) в зоні тактичних умов (жовта зона, умовно безпечна зона) / TFC, Tactical Field Care|?
10. Вкажіть 5 кроків дій, щодо пораненого (300) в зоні бойових дій за алгоритмом (протоколом) MARCH ?
Вчитель предмету «ЗУ»:
На попередньому уроці вивчали яке призначення і застосування кожного засобу (елемента) аптечки військової індивідуальної типу NATO | IFAK розшифруйте заодно і абревіатуру. Зверніть увагу, що вміст аптечки відповідає вимогам об’єму алгоритму (протоколу) MARCH?
Вчитель демонструє, а учні по черзі відповідають, що за елемент аптечки і на якому етапі його застосовують. Паралельно на мультимедійній дошці може показуватись презентація по наповненню військової індивідуальної аптечки.
1. Який вміст військової аптечки?
2. Які засоби зупинки кровотеч є в наявності аптечки ?
Прошу пригадати також - ТССС (Tactical Combat Casualty Care) і поєднати його з вмістом військової аптечки і алгоритмом MARCH. Настанови щодо догоспітальної допомоги «Тактична допомога пораненим в умовах бойових дій» (ТССС) є у двох варіантах ТССС-МР — для медичного персоналу та ТССС-АС — для усіх комбатантів. ТССС - це загальний протокол надання першої медичної допомоги на полі бою.
Це найважливіші дії, розставлені у правильній послідовності. Принципи ТССС дещо відрізняються від принципів надання першої медичної допомоги, яких слід дотримуватися в умовах мирного часу. Особливостями ТССС є: врахування тактичної обстановки під час надання першої медичної допомоги; тривалість евакуації і відтермінованість початку надання першої лікарняної медичної допомоги. Відповідно до ТССС, перша медична допомога може надаватися у трьох зонах на полі бою: червона зона - зона, де поранений перебуває під вогнем противника; жовта зона - зона за будьяким укриттям, у яку поранений переміщений із червоної зони і де він перебуває у відносній безпеці; зелена зона - зона, де поранений перебуває поза небезпекою повторного ураження. Часто замість поняття зон використовується поняття етапів надання першої медичної допомоги:
Допомога під обстрілом (CUF, Care Under Fire).
Тактична допомога пораненим у бою (TFC, Tactical Field Care).
Тактична допомога під час евакуації (Tactical Evacuation Care). Кожен солдат на полі бою повинен уміти діагностувати та надати допомогу при масивній кровотечі, проблемах дихальних шляхів, проникаючому пораненні грудної клітки. Протоколи допомоги ТССС виконуються за алгоритмом MARCH. MARCH – це простий акронім (акронім - вид абревіатури) для запам’ятовування необхідних кроків за пріоритетністю для рятування життя пораненому в бою. Абревіатуру MARCH почали застосовувати англійські військові приблизно у 2008 році.
Послідовність кроків. Позначення. Що означає переклад.?Що здійснює рятувальник? 1 М Massive Hemorrhage масивна кровотеча, зупинка
масивної кровотечі, що загрожує життю ;
2 А Airways дихальні шляхи забезпечення прохідності дихальних шляхів;
3 R Respiration дихання закриття всіх відкритих ран грудної клітки
4 С Circulation циркуляція повний огляд пораненого, зупинка кровотеч, діагностика шоку.
5 Н Hypothermia гіпотермія / черепно-мозкова травма попередження гіпотермії.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)
Отже, рятувальник із пораненим дістався місця, де відносно безпечно. Це нагадує ситуацію повсякденного протоколу допомоги постраждалому після виходу з небезпечної зони. А що ми звертаємо увагу у першу чергу?
Неконтрольована кровотеча є основною причиною смерті як у мирному житті, так і під час бойових дій. Згідно зі статистикою, близько 40 % смертей від травм та близько 90 % бойових втрат трапляються на місці пригоди чи на полі бою, тобто до того, як потерпілий може бути транспортований до лікувального закладу . Основними причинами смерті в цій групі є кровотеча
(50 %) , зупинка дихання (36 %). та черепно-мозкова травма ( 10 %). Навіть якщо потерпілий вижив під час транспортування до медичного закладу, кровотеча, як і раніше, залишається провідною причиною пізньої смертності та ускладнень.
Організм людини може перенести втрату лише 0,5 л крові без загальних ускладнень. Утрата 1 л крові вже є небезпечною, а понад 1 л – загрожує життю людини. Якщо втрачено понад 2 л крові, то зберегти життя можливо лише за умови невідкладного переливання крові та кровозамінників. Отже, будь-яку кровотечу слід терміново зупинити, попри інші ушкодження чи травматичні стани. Тож, як надати першу допомогу при кровотечах, повинен знати і вміти кожний.
ІV. Повідомлння теми і мети уроку
Тема, план і завдання заняття на мультимедійній дошці. Вчитель оголошує і аргументує питання уроку.
На сьогоднішньому уроці маємо вивчити і практично відпрацювати наступні кроки по наданню допомоги пораненим в умовах бойових дій, а саме в зоні тактичних умов (жовтій зоні, умовно безпечній зоні) / TFC,
Tactical Field Care.
План уроку:
1.Зупинка кровотеч, що загрожують життю.
2. Прямий тиск на рану.
3. Принцип тампонування ран.
4. Використання рекомендованих гемостатичних засобів.
5. Використання компресійної пов’язки.
V. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель на демонстраційному столі (кариматах, гімнастичних матах, тощо) муляжі з паролону, що імітують глибоке поранення (вузлові кровотечі, рвані, рубані рани) від кульового чи осколкового поранення. Столи розкладені півколом, або учні сідають колом, де вчитель коментує кожну практичну дію з тактичної медицини. Паралельно проходить на мультимедійних засобах презентація згідно плану заняття. Під керівництвом і необхідною допомогою вчителя учні по черзі накладають турнікет на кінцівки, тампонують рану, банда жують її, накладають компресійну пов язку, здійснюють прямий тиск на рану. Учні по черзі виконують роль пораненого, надаючи само- і взаємодопомогу.
Пояснення вчитея з елементами бесіди та виконання практичних вправ:
«Асоціативний кущ» . Які асоціації викликає поняття «зупинка кровотечі»? Турнікет. Зупинка кровотечі. Пов’язка . Крововтрата. Допомога. Гемостатичні засоби. Шок. Джгут. Затискання рани. Смерть. Контроль кровотечі. Невідкладні заходи.
Сектор укриття — це зона тактичної допомоги, так звана жовта зона, яка будь-якої миті може перетворитися на сектор обстрілу. Це місця, захищені від прямого вогню противника елементами рельєфу (пагорби, яри, насипи тощо) або споруди (будинки, техногенні інженерні конструкції, окопи тощо). Тут здійснюють первинний огляд та надання мінімальної домедичної допомоги, організують переміщення пораненого в зону для евакуації. Бажано, щоб укриття не тільки захищали поранених від повторних уражень, ай за можливості знижували вплив таких несприятливих факторів, як холод чи спека. Таке місце може бути під накриттям, усередині будівлі або де завгодно, де не ведеться обстріл. Знак, яким позначено місце знаходження пораненого, повинен виділятися на тлі місцевості, бути добре помітним при русі з тилу і водночас має бути непомітним для супротивника.
Загальні положення надання допомоги пораненим у секторі укриття Якщо це укриття тимчасове й дуже умовне (пагорб, повалене дерево тощо), об’єм допомоги також мінімальний. Він обмежений можливостями засобів індивідуальної аптечки і спрямований переважно на зупинку кровотеч. У секторі обстрілу поранений у більшості випадків може розраховувати на самодопомогу, у секторі укриття для пораненого є умови для більш ефективної самодопомоги та для взаємодопомоги. Питання взаємодопомоги вирішується виключно за командою безпосереднього командира підрозділу. Якщо поранений без пульсу, дихання або без інших ознак життя — СЛР не застосовувати. Поранені з порушеним психічним станом повинні бути негайно роззброєні. Пораненого повинен оглянути рятувальник. Зупинити кровотечу, визначити поранення та визначити їхню критичність. За необхідності накласти джгута, зазначений час його застосування. У будьякому разі джгут, накладений в зоні обстрілу, не знімати до переміщення пораненого у безпечне місце, де можлива більш детальна оцінка його стану. В укритті можливе застосування гемостатичних засобів, накладання перев’язувального бандажу та інших видів пов’язок. Вводять знеболювальне. Якщо поранений з порушенням свідомості, рятувальник має надати йому стійке положення на боці, щоб поранений мав більше шансів дожити до переміщення його у безпечну зону.
Згідно з алгоритмом MARCH основна увага при первинному огляді пораненого приділяється швидкому пошуку масивної кровотечі!
Масивною називають таку кровотечу, яка є загрозливою для життя людини. Вона може бути артеріальною, венозною або з одночасним ушкодженням артерій і вен.
Швидке виявлення масивної кровотечі скорочує час зупинки кровотечі, зменшує ймовірність розвитку шоку і створює передумови для збереження життя людини.
Для зупинки масивної кровотечі на кінцівках в умовах бойових дій, крім накладання турнікета, широко застосовуються інші методи: -прямий тиск на рану; - тампонування рани; - використання компресійної пов’язки.
Тимчасово кровотечу можна також зупинити одним із таких способів:
• підняти травмовану кінцівку вгору;
• затиснути пальцем судину, що кровоточить;
• накласти тугу пов'язку; накласти кровоспинний джгут; максимально зігнути кінцівку.
Максимальне піднімання кінцівки догори відносно знижує тиск і витікання крові. Оскільки кров у капілярах тече під незначним тиском, то капілярні кровотечі не призводять до значної втрати крові. Вони можуть припинитися самостійно за рахунок утворення тромбів при згортанні крові.
Найдоступніший і швидкий спосіб тимчасової зупинки артеріальної кровотечі – пальцеве притиснення. Пальцеве притискання пошкодженої судини вище від місця поранення дозволяє тимчасово припинити артеріальну кровотечу. На поверхні тіла людини є до 25 точок, у місцях яких артерії можуть бути притиснуті пальцями до кісток у випадку виникнення кровотечі при їх пораненні. Притискання артерії може бути виконано кінцями зведених разом пальців або кулаком, але краще все ж виконувати великими пальцями обох рук, накладаючи один палець на другий. Зусилля, яке прикладають для притискання артерії, має бути таким, щоб кровотеча припинилася.
Накладання тугої пов'язки – найпростіший спосіб зупинки незначної кровотечі. Для такої пов'язки використовують індивідуальний пакет. Проте тугу пов'язку не слід накладати занадто туго. Якщо після накладання пов'язки нога чи рука посиніє, то це означає, що пов'язка здавила вени, відтік крові до серця утруднений і вона застоюється. У такому випадку кровотеча може тільки посилитися. Збліднення кінцівки нижче місця накладання тугої пов'язки означає повне припинення кровообігу.
Джгут для зупинки крові застосовують при сильній кровотечі з поранених кінцівок. Його накладають вище рани і якомога ближче до неї. Не можна накладати джгут у середній третині плеча через небезпеку придушення нерва і розвитку згодом паралічу руки. Місце, де накладається джгут, спочатку захищають одягом, рушником, ватно-марлевою пов'язкою або іншими матеріалами. Потім дуже розтягують гумовий джгут, роблять ним навколо кінцівки одне-два кільця і кінці фіксують гачком. Якщо джгут накладено правильно, то кровотеча припиняється, пульс затихає і кінцівка блідне.
Якщо джгута немає, то для зупинки кровотечі треба вміти використовувати закрутку, яку можна зробити з будь-якої достатньо міцної тканини, тасьми, стрічки, мотузки. Як і при накладанні джгута, місце, де накладається закрутка, захищають м'якою прокладкою (ватою, одягом). Закрутку намотують на кінцівку, кінці зав'язують вузлом, у кільце, що утворилося, вставляють палицю і закручують доти, поки не припиниться кровотеча. Після цього палицю фіксують бинтом або іншим способом.
Влітку джгут накладають на кінцівку не більш ніж на годину, взимку — на півгодини. Наприкінці цього часу потрібно, притиснувши пальцями відповідну артерію, ослабити джгут. Коли кінцівка порожевіє і потеплішає, джгут знову затягують. Усього джгут накладається не більш ніж на 2 години. У холодну пору року кінцівку із джгутом слід утеплити.
Щоб тимчасово спинити кровотечу при пораненнях кінцівок, треба максимально зігнути кінцівку і зафіксувати її в цьому положенні.
При пошкодженні підключичних артерій руки заводяться максимально за спину і в такому положенні зв'язуються разом в районі ліктів.
При кровотечах з передпліччя і долоні рука максимально згинається в лікті і фіксується в такому положенні.
При кровотечі з стегнової артерії, ногу сильно притискають до тулуба і міцно прив’язують до нього в районі стегна.
2. Тампонування ран. Принцип тампонування ран. У разі поранень з вузьким рановим каналом та у місцях, на які не можна накласти джгут, можна використати такий спосіб, як тампонування рани. Сутність його полягає у тому, що перев’язувальний матеріал якомога тугіше шар за шаром заштовхують у рану. Таким чином створюють тиск на пошкоджену судину. За певний час захисні механізми кровоносної системи будуть намагатися утворити тромб на місці ушкодження, тим самим припинивши кровотечу. Тампонування вен допомагає уникнути всмоктування повітря та спричинення повітряної емболії.
За наявності масивних кровотечах на шиї, підпахвових і пахвинних ділянках основним методом її зупинки є тампонування рани. Воно передбачає щільне заповнення порожнини рани бинтом, звичайною марлею або чистою тканиною. Завдяки широкому впровадженню джгутів для зупинки кровотечі з ран кінцівок вдалося значно знизити кількість смертей як серед військовослужбовців, так і серед цивільних осіб. Однак як під час ведення бойових дій, так і при терористичних актах, все частіше використовують вибухові пристрої, у тому числі саморобні, які мають значну вражаючу силу. Вузлові кровотечі. В цих умовах у постраждалих виникають поранення та кровотечі, які мають спеціальне визначення — «вузлові кровотечі», тобто кровотечі з місць приєднання кінцівок до тулуба (підпахвові й пахвинні ділянки) та основи шиї. Особливістю цих кровотеч є те, що в цих ділянках анатомічно неможливо використати стандартний джгут, придатний для зупинки кровотечі з ран кінцівок. Основними методами зупинки вузлової кровотечі є прямий тиск на рану та щільне тампонування (заповнення) рани, у тому числі кровозупинними бинтами.
Кровозупинна дія бинта з одночасним притисканням кровоносних судин створює умови для тимчасової зупинки масивної кровотечі. Отже, тампонування рани є ефективним методом зупинки масивної зовнішньої кровотечі на шиї, підпахвових і пахвинних ділянках.
Для тампонування рани з метою зупинки кровотечі слід використовувати спеціальний кровозупинний бинт — стерильний бинт, який був просочений кровозупинними засобами та для зручності користування складений Z-подібно або «гармошкою» типу Combat Gauze (бойова марля) Отже, якщо після проведення прямого тиску на рану шиї, підпахвових і пахвинних ділянок протягом 3-5 хвилин кровотеча продовжується, а у вас є перев’язувальні кровозупинні стерильні засоби або стерильний/чистий перев’язувальний матеріал (бинт, марля тощо), то послідовність ваших дій має бути такою, як зазначено нижче.
• Перевірити притомність постраждалого, поставивши йому запитання, яке потребує відповіді.
• Оцінити реакцію постраждалого на біль під час ваших дій (щипок за шкіру на відкритій ділянці тіла, натискання на мочку вушної раковини):
- якщо постраждалий не реагує, то діяти за алгоритмом ABC для визначення місця зупинки кровообігу та одночасно продовжуйте зупинку кровотечі;
- якщо постраждалий реагує на подразники, продовжувати тільки заходи зупинки кровотечі; • здійснити щільне тампонування рани стерильним кровозупинним бинтом (бойовою марлею).
Кровозупинні компоненти мають дуже важливу, але допоміжну дію. Вони значно зменшують час зсідання крові і, відповідно, зупинки кровотечі тільки тоді, коли кровозупинний бинт контактує з джерелом кровотечі в глибині рани, тобто у випадку щільного тампонування рани. Тому, за відсутності перев’язувальних засобів з такими компонентами, проводять тампонування рани стерильним перев’язувальним матеріалом (бинтом або тмарлею).
Якщо цього недостатньо, використовують другий кровозупинний або звичайний стерильний бинт, доки буде можливість втиснути їх усередину рани, та продовжують тиск на рану протягом щонайменше трьох хвилин.
Правила тампонування. При тампонуванні потрібно дотримувати таких правил: - уважно огляньте рану і виявіть місце кровотечі; своєю правою рукою притисніть судину в цьому місці до кістки в глибині рани, щоб зменшити кровотечу; якщо кровотеча з пахвинної ділянки, притисніть стегнову артерію на відстані (це можна зробити, притискаючи судинний пучок власним коліном і одночасно підготуйте кровозупинний або стерильний бинт до використання;
- візьміть в ліву руку кілька петель бинта і підведіть його під пальці правої руки, якою продовжуйте тиск на судину з використанням підведених петель;
- повторіть цей прийом до заповнення рани, не послаблюючи тиску правою рукою (шульга притискає лівою, а подає бинт правою);
- після повного тампонування рани, здійсніть прямий тиск на рану двома руками протягом щонайменше 10 хв у разі використання звичайного бинта і 3 хв — кровозупинного;
• після виконання маніпуляції, обережно зменште тиск і огляньте рану; якщо промокання бинта кров'ю не збільшується і кровотеча зупинилась — накладіть поверх рани компресійну пов'язку.
Алгоритм зупинки вузлових кровотеч.
Прямий тиск на рану —> тампонування рани —> компресійна пов’язка. Зупинка артеріальної кровотечі завдяки максимальному згинанню кінцівки в суглобі вище рани: плеча; передпліччя; стегна; гомілки.
У випадку, якщо кровотеча не зупинилась, слід продовжити прямий тиск на рану з максимальним зусиллям. Іноді (коли немає переломів кісток) для зупинки артеріальної кровотечі можна застосувати максимальне згинання кінцівки в суглобі вище рани для стискання артерії.
Гемостатичні засоби виготовляють на основі різноманітних речовин (натуральних — колаген, желатин, целюлоза, мінерали та полімери), які сприяють утворенню згустка-тромба, що закупорює пошкоджені судини, та/або завдяки набряканню створюють ефект щільної тампонади, чим перешкоджають чи принаймні послаблюють витікання, крові з організму. Випускають гемостетики у вигляді гранул, порошків, бинта, марлі та ін. Відповідно визначається техніка їх застосування, кожна з яких має свої переваги й недоліки. Єдиних приписів щодо вибору засобів не існує. Існують певні рекомендації комітету ТССС. Зокрема зручні у використанні бинти Quік Сlot Combat Gauze, Celox Gauze, Chito Gauze, Chito-SAM, серветки Quік Сlot Sport Advanced Clotting Sponge. Найкращі відгуки військових про вітчизняну розробку «Кровоспас», яка не тільки за ціною, а й за якостями перевершує багато закордонних розробок, до того ж випускається у різноманітних видах.
Бувають трьох типів: Концентратори факторів згортання виготовляють на основі каоліну, цеоліту, поліцукрози картопляного крохмалю, різних полімерів. Завдяки своїй пористій структурі швидко абсорбують молекули води з крові у місці пошкодження. Унаслідок цього підвищується локальна концентрація речовин, відповідальних за згортання крові, що також приводить до утворення тромбу;
Призупинити кровотечу будь-яким способом (шляхом тиску на судину, джгутом). Кров і згустки за можливості видалити з рани. Гемостатичний порошок засипати (або вичавити з аплікатора) в рану і притиснути будь-яким перев’язувальним матеріалом чи тканиною протягом 3-5 хв (така форма має найменше застосування, оскільки незручна під час дощу, вітру). Гемостатичними бинтами, турундами чи марлею туго затампонувати рану (пальцем, пінцетом), затиснути на 3 хв. Зверху закрити фіксувальною або стисною пов’язкою. Зберегти пакування засобу на пораненому, щоб у подальшому медичні працівники розуміли особливості наданої допомоги. Компресійна пов'язка — важливий елемент в алгоритмі зупинки масивної кровотечі і застосовується в таких випадках: • для зупинки венозної кровотечі; • для зупинки масивної кровотечі: після прямого тиску на рану, якщо кровотеча зупинилась або незначна; після тампонування рани, якщо кровотеча зупинилась або незначна. Компресійна пов'язка створює додатковий тиск на кровоносні судини в рані і завдяки цьому зупиняє венозну кровотечу. Оскільки великі венозні кровотечі небезпечні для життя, то правильно накладена компресійна пов'язка може врятувати життя. Для її накладання використовують бинти, а також інші перев'язувальні засоби.
Послідовність накладання компресійної пов’язки:• Накладіть на рану стерильну або чисту марлеву серветку ; • поверх серветки (над усією поверхнею рани) накладіть валик з бинта (вати) або будь-яку іншу річ, наприклад мобільний телефон, за допомогою якого буде створюватись необхідний тиск; • валик притисніть до рани турами бинтової пов'язки, спостерігаючи поступову зупинку кровотечі. Щоб створити необхідний тиск для зупинки кровотечі, краще використовуйте еластичний бинт;• до рани можна прикласти міхур з льодом.
Особливості накладання і використання компресійної пов’язки • Не затягуйте компресійну пов’язку настільки, щоб вона перешкоджала кровообігу. Валик, що підкладають під бинт, стискає поранені кровоносні судини і зупиняє кровотечу. Якщо шкіра кінцівки нижче компресійної пов’язки стає холодною, блідою, синіє або німіє, а пульсу немає, — вона затягнута засильно. У разі таких порушень циркуляції крові, послабте і перев’яжіть пов’язку. Періодично оглядайте кінцівку нижче рани (пальці рук або ніг), щоб переконатися, що циркуляція крові збережена.
Особливості накладання і використання компресійної пов’язки Компресійна пов’язка має таку ж кровозупинну дію, як прямий тиск на рану. Але після накладання цієї пов’язки руки людини, яка надає медичну допомогу, звільняються і вона може виконувати інші дії. Заміна турнікета (джгута) на інші засоби, у тому числі тампонування рани, компресійну пов’язку або їх поєднання, має проводити медичний працівник якомога швидше, якщо дозволяють умови, однак не пізніше двох годин після первинного накладання.
У випадку зупинки масивної кровотечі на кінцівках перевагу надають прямому тиску на рану, тампонуванню рани, компресійній пов’язці та їх поєднанню. Нерідко доводиться використовувати комбінацію цих способів. Якщо ці методи не зупиняють кровотечу, накладається турнікет (джгут) Використання ізраїльського бандажу як компресійної пов’язки. Бандаж для першої допомоги з аплікатором для тиску на рану — The First Care. Bandage — ізраїльський бандаж (ізраїльська компресійна пов'язка) накладають у разі поранень на будь-яку поверхню тіла людини. Його можна використовувати в якості як асептичної, так і компресійної пов'язки.
Робота в групах. Ситуаційні задачі.
Учні працюють в 4-х групах за кольорами (червоний, жовтий, зелений та білий). Завдання кожної групи змоделювати надання першої допомогу при всіх видах кровотеч з подальшою її презентацією. Час виконання завдання: 3 хв.
1 група – у потерпілого масивна кровотеча паху лівої руки. Надайте першу допомогу. (вузлова кровотеча, прямий тиск на рану, тиснуча, компресійна пов язка)
2 група – у потерпілого на правій руці є рана із значною кровотечею, яскравого кольору, тече пульсуючим струменем. Який вид ушкодження у постраждалого? Надайте першу допомогу. (артеріальна, накладання турнікету)
3 група – у потерпілого значна рвана рана на правій нозі у ділянці паху, кров витікає повільно та має темно-червоний колір. Про який вид травми можна думати? Надайте першу допомогу. (венозна, тампонування рани)
4 група – у потерпілого значна рубана рана основи шиї, кров витікає швидко та має темно-червоний колір. Про який вид травми можна думати? Надайте першу допомогу. (вузлова кровотеча, прямий тиск на рану,тампонування з наступним бандажуванням)
VІ. Підсумок уроку. Бесіда по питаннях:
- У чому сутність тампонування рани для зупинки кровотечі?
- Назвіть основні засади результативного тампонування рани.
- Пригадайте, що таке гемостатичні засоби? Який принцип їхньої дії? У якому вигляді випускають гемостатичні засоби?
-Якими гемостатичними засобами комплектують індивідуальні тактичні аптечки?
-У яких випадках послабляють турнікет на кінцівці? Для чого?
- Що таке вузлові кровотечі? Які основні методи їх зупинки?
- Назвіть послідовність заходів для зупинки вузлової кровотечі на шиї та в пахвинній ділянці.
- Як накладають ізраїльський бандаж у разі поранень шиї?
- Для чого в пораненого з масивною кровотечею під час надання медичної допомоги визначають реакцію на голос або на біль?
- Як правильно провести тампонування рани? Який бинт називають кровоспинним, як його складають і використовують? Що робити після тампонування рани?
- Чи варто застосовувати кровозупинний бинт для прямого тиску на рану?
- Що робити, якщо тампонування рани не зупинило кровотечу?
VІІ. Рефлексія уроку. Закінчити речення.
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Було важко…
Я зрозумів що…
Я навчився…
Мене здивувало…
Урок дав мені для життя…
Мені хотілось…
VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати зміст §20 на ст. 113-122 у підручнику «Захист Уаїни». Рівень стандарту: підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти/А.А. Гудима, К.О.Пашко, І.М.Герасимов, М.М.Фука, Ю.П.Щирба. Тернопіль: Астон, 2019.
15