Методична розробка усного журналу "Хімія і життя"

Про матеріал
Методична розробка містить 8 сторінок, які розкривають основні моменти відкриття і значення періодичного закону, науковий подвиг Д.І. Менделєєва, В.І. Вернадського, місце хімії в житті сучасної людини. В методичній розробці значне місце приділяється особистості вчених, їх естетичним уподобанням. До методичної розробки додається презентація.
Перегляд файлу

Бінарний урок з хімії і екології.

Ділова гра  «Викид HNO3 в атмосферу»

Мета: На конкретному прикладі дати учням уявлення про те, до яких

            катастрофічних екологічних наслідків можуть призвести техногенні

            аварії ; познайомити учнів з особливостями професії еколога; виховувати

            в учнів активну життєву позицію до збереження природних

            багатств рідного краю, України.

Обладнання: виставка літератури на екологічну тематику, періодична преса з

                         питання екологічного стану рідного краю, схема виробництва

                        HNO3 , картки з підписами всіх дійових осіб ділової гри.

                                                  Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Вчитель робить повідомлення про тему уроку, запрошених учнів інших класів.

ІІ. Основна частина уроку.

 Учень читає вірш Т.Г.Шевченко «Світає…»

  Вчитель хімії:

Природа нашої країни здавна дивувала своєю красою і неповторністю. Та людська діяльність докорінно змінила багато куточків нашої природи , і , на жаль. Не завжди на користь…

   Проблема це багаторічна . Всіх, хто бажає глибше познайомитися з цим питанням, запрошуємо до нашої книжкової полиці.

 Бібліотекар школи.

  Дає короткий бібліографічний огляд підготовленої літератури.

Вчитель хімії.

Сьогоднішній урок в учнів 11 класу – підсумок одержаних знань з теми «Роль хімії в житті суспільства». Вони представлять глядачам наочну схему тісних взаємозв’язків між людською діяльністю і природними процесами.

    Учні підготували сьогодні ділову гру. Всіх присутніх запрошуємо прийняти активну участь. Ви вже знайомі з основними хімічними процесами. Будьте уважні до всіхповідомлень і після закінчення нашої ділової гри подумайте, який же головний висновок ми сьогодні повинні зробити?

 Дійові особи гри:

  1. Мер міста.
  2. Директор підприємства.
  3. Головний інженер підприємства.
  4. Начальник цеху.
  5. Начальник лабораторії.
  6. Головний лікар санстанції.
  7. Еколог.
  8. Господар ферми.
  9. Представник Партії зелених.

Учасники ділової гри займають свої місця. Гра проводиться у формі ділового засідання. Проти кожного учасника – картка з підписом його професії.

Мер міста:

Сьогодні ми проводимо засідання в зв’язку з викидом нітратної  кислоти на одному з підприємств міста. Я хочу представити учасників сьогоднішньої наради:

  1. Директор підприємства_____________________________________
  2. Головний інженер підприємства______________________________
  3. Начальник цеху____________________________________________
  4. Начальник лабораторії______________________________________
  5. Головний лікар санстанції___________________________________
  6. Еколог____________________________________________________
  7. Господар ферми____________________________________________
  8. Представник Партії зелених__________________________________

Слово надається директору підприємства. На якому сталася аварія.

Директор підприємства.

Як ви вже знаєте, у нас в місті на заводі по виробництву нітратної кислоти стався викид кислоти в атмосферу. Докладно про це розкажуть головний інженер заводу і начальник цеху.

Головний інженер підприємства (показує на схемі):

Наше підприємство виробляє нітратну кислоту. Її ми одержуємо окисненням амоніаку киснем повітря. Далі ця суміш поступає в контактний апарат, де під дією каталізатора амоніак з киснем утворюють Нітроген (ІУ) оксид. Далі

Нітроген (ІУ) оксид поступає в окислювальну башту, а з неї – у вбирну башту, де сполучається з водою і утворює нітратну кислоту.

   Начальник цеху:

Утворена нітратна кислота із вбирної башти поступає в збірник. Герметичність одного з кранів була порушена, а потім пара кислоти з приміщення просочилася в атмосферу. Це відбулося в зв’язку з тим, що труба, по якій кислота поступає у збірники, дала тріщину.

Мер міста:

Слово надається начальнику лабораторії, який розповість про дослідження грунту, води і повітря.

Начальник лабораторії:

  Після аварії, що сталася, наша лабораторія провела  дослідження грунту, води і повітря . Було виявлено завищення максимально допустимого рівня. В воді концентрація кислоти досягає 60 мг/л, тобто перевищує допустиму концентрацію на 10 мг/л, внаслідок чого вода небезпечна для вживання всіма видами тварин і рослин, а також людиною. Вміст оксиду Нітрогену в повітрі перевищує максимально дозволений рівень на 3%, а в грунті – на 1%. В ході дослідження в грунті були виявлені нітрати, що дуже небезпечно.

Мер міста:

 Я хочу надати слово головному лікарю санстанції, який розповість про те, як впливає на здоров’я людини викид нітратної кислоти.

Головний лікар санстанції:

 Аварія, що сталася, нанесла велику шкоду здоров’ю людей. Річ у тому, що молекули оксидів Нітрогену під час вдихання легко вступають у взаємодію з тканинами органів дихання, викликаючи їх захворювання. За умови довготривалого впливу цих сполук порушується дія ЦНС. Начальник лабораторії вже відмічав, що в грунті були виявлені нітрати. Вони вбираються овочевими і бахчовими культурами. Вживання в їжу таких продуктів погано впливає на стан здоров’я  людей. Нітрати перетворюються в організмі людини в нітрити, які призводять до утворення в крові метеглобуліну, що супроводжується порушенням дихання, посинінням, слабкістю та іншими симптомами. Нітрити мають канцерогенну дію.

 Мер міста:

  Я хочу надати слово екологу, який розповість про вплив на оточуючу природу аварії, що сталася.

Еколог:

 Аварія, що сталася, дуже негативно вплинула на стан оточуючого середовища. Пара нітратної кислоти потрапила в атмосферу, сполучилася з атмосферною вологою і випала на грунт кислотними дощами, які нанесли багато шкоди оточуючому середовищу:

  • кислотні дощі вимили з грунту Ca, K, Mg , що викликало деградацію фауни і флори;
  • загинули ліси, що знаходяться в радіусі 6 км від міста;
  • забруднилася вода озер і ставків, в яких загинули риба, молюски, прибережні комахи;
  • загибель комах призвела до зникнення птахів і тварин, що ними живляться.

В зв’язку з цією аварією порушився екологічний баланс. Щоб вирішити цю проблему пропоную відновити ліси – насадити посадки, провести очистку грунту і води від нітратів хімічним і біологічним методами.

 Мер міста :

 А тепер від імені громадськості виступить господар місцевої ферми по вирощуванню гусей.

 Господар ферми:

 Панове! Я, як представник громадськості, хочу висловити обурення з приводу ситуації, що склалася. Моя ферма розміщена неподалік від підприємства. Наша специфікація – вирощування водоплавних птахів, зокрема, гусей. Після кислотних дощів харчова база і водне середовище були зіпсовані. У мене загинуло 230 птахів, ще 325 явно хворі. Шкаралупа яєць потоншала, багато випадків їх розчавлення під гусинями. Матеріальні збитки остаточно ще не підраховано, але вони величезні для мого господарства. Я вимагаю їх компенсації. Прошу врахувати і той факт , що на моїй фермі живе і працює 6 сімей робітників. Якщо ситуація не зміниться, я буду вимушений їх звільнити . ось до чого призводять тріщини в ваших трубах!

  Баланс збитків я вам надам.

  Мер міста:

  Послухаємо представників Партії зелених.

 Представник Партії зелених:

  Панове! Ми, представники Партії зелених, обурені тим, що сталося. Шкоду, що була заподіяна природі, важко, просто неможливо підрахувати. Наша партія вимагає негайно закрити чи перенести завод.

     Крім того, нагадуємо вам, що ви порушили Закон України «Про охорону навколишнього середовища», Закон України «Про охорону атмосферного повітря» і «Лісовий кодекс України».

 Директор підприємства:

 Перенести підприємство неможливо, бо це дуже дорого. Закрити підприємство також неможливо, бо нітратна кислота використовується в багатьох галузях господарства; крім того, після закриття заводу 2 тисячі наших робітників втратять роботу, а в них ще й сім’ї.

   Можливо не всі знають, що нітратна кислота має широке застосування для виробництва добрив, барвників, пороху та інших речовин, пластмас, волокон… В промисловості  вона використовується для одержання нітросполук.

   Мер міста:

  Наше засідання підійшло до завершення і ми вважаємо, що сумісними діями проблему можна вирішити.

  Наші пропозиції:

  1. Підприємству відшкодувати всі кошти на організацію заходів по ліквідації аврії.
  2. На підприємстві створити бригаду по рекультивації забрудненої території, надати їй всю необхідну техніку, закупити в лісництві посадковий матеріал.
  3. Провести ретельну перевірку антиаварійної системи підприємства.
  4. Виробництву відшкодувати збитки господарю ферми.

 

Вчитель хімії:

Шановні присутні! Давайте скажемо, які ж головні висновки ми повинні зробити з побаченого?

   А який екологічний стан нашого рідного краю?

   Що ми можемо зробити для його покращення?

   Вчитель підводить підсумок уроку.

doc
Додано
9 січня 2020
Переглядів
693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку