Методична розробка Веселі старти 1-8 класи

Про матеріал
Змагання “Веселі старти”, які проводяться з учнями в позаурочний час, сприяють рішенню оздоровчих задач. Не зменшуючи значення змагань за окремими іграми, які організовувати легше, відмітимо, що найбільш цінні в педагогічному відношенні змагання по цілому комплексу рухливих ігор. В комплекс підбираються рухливі ігри з різноманітною руховою діяльністю, різними технічними та тактичними діями, які вимагають прояву різних морально-вольових та фізичних якостей. Також в програму включені питання історії олімпійського спорту і музичний конкурс. Такі змагання вимагають від учасників всебічної підготовки і, в свою чергу, сприяють їх розвитку.
Перегляд файлу

                                     «  Веселі  старти  »

для учнів 1-8 класів

 

 З М І С Т :

 

           Вступ............................................................................................................3

Суддівство змагань ...................................................................................... 4

Організація та проведення змагань ........................................................... 6

Обов’язки учасника змагань ...................................................................... 9

Обов’язки ведучого програми .................................................................. 10

Програма змагань

ВЕСЕЛІ СТАРТИ для школярів 1 – 2 класів .......................................... 11

Програма змагань

ВЕСЕЛІ СТАРТИ для школярів 3 – 4 класів .......................................... 15

Програма змагань

ВЕСЕЛІ СТАРТИ для школярів 5 – 6 класів .......................................... 19

Програма змагань

ВЕСЕЛІ СТАРТИ для школярів 7 – 8 класів .......................................... 24

Література................................................................................................... 30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

 

В практиці роботи багатьох колективів фізичної культури шкіл, ліцеїв, коледжів отримали широке розповсюдження  масові змагання по рухливим іграм , які носять назву “Веселі старти”.

Змагання “Веселі старти”, які проводяться з учнями в позаурочний час, сприяють рішенню оздоровчих задач. Не зменшуючи значення змагань за окремими іграми, які організовувати легше, відмітимо, що найбільш цінні в педагогічному відношенні змагання по цілому комплексу рухливих ігор. В комплекс підбираються рухливі ігри з різноманітною руховою діяльністю, різними технічними та тактичними діями, які вимагають прояву різних морально-вольових та фізичних якостей. Також в програму включені питання історії олімпійського спорту і музичний конкурс. Такі змагання вимагають від учасників всебічної підготовки і, в свою чергу, сприяють їх розвитку.

Мета даного посібника – надати допомогу в організації і проведенні змагань по “Веселих стартах” з 1 по 8 класи.

Посібник має дві основні частини. В першій - висвітлюються питання організаційно-методичного характеру, в другій - дається безпосередньо ігровий матеріал.

Ігровий матеріал розміщений в певній послідовності з урахуванням наростаючої складності, поступового підвищення навантаження.

Сподіваємось, що спортивні свята, які проводяться в школі, будуть сприяти зацікавленості дітей заняттями спортом.

 

       

 

                                           Суддівство змагань

 

Будь-які змагання, які проводяться зі школярами, мають для них велике виховне значення . Важливо, щоб участь у них запам’яталася надовго і залишила позитивний слід. Поряд з багатьма факторами, які сприяють вирішенню цієї задачі, є суддівство змагань.

Існує думка, що в змаганнях “Веселі старти” головне для дітей участь, а не перемога. Така точка зору є не зовсім виправданою. Дітей не менше, ніж дорослих, цікавить кінцевий результат змагань.

У дітей дуже вразлива психіка, вони гостро реагують на несправедливість, часто дуже важко переживають поразку своєї команди. Все це примушує організаторів змагань особливо уважно ставитися до суддівства ігрових комплексів, вони повинні пояснювати свої рішення.

У склад суддівської ради (журі) включаються люди, які користуються авторитетом у дітей і добре знають, в чому суть гри. Як правило, це відомі спортсмени, вчителі, тренери та інші спеціалісти в області фізичної культури та спорту. Залучаються до суддівства і представники громадських організацій з числа батьківського комітету або шефських організацій.

Суддівська колегія повинна бути добре знайома з положенням про змагання. Її основна мета – перевірити заявки команд, завірені лікарем, і, що не менш важливо, вивчити склад конкурсів (або гри), які входять в змагання, визначити критерії оцінки ігрових дій.

У бригаді суддів повинен бути суддя – ведучий, тобто загальний керівник зборів. Він оголошує чергову гру і викликає команди на старт, а також нагадує гравцям і вболівальникам правила, пояснює зміст поєдинку і коментує хід змагань. Він же, подібно до судді на рингу, слідкує за ходом зустрічі. В обов’язки ведучого входить забезпечення безпеки виконання гри (конкурсу). Він своєчасно і чітко повідомляє суддям за столиком про порушення правил, стежить за тим, щоб не було завеликого навантаження в процесі змагань, влаштовує короткочасні перерви між іграми. Ці перерви нерідко використовуються ним для повідомлення результатів і для різних коментарів.

Для більш близького знайомства з програмою змагань судді можуть бути присутніми на тренуваннях.

Рішення з оцінки підсумків гри приймаються суддями колективно, але перед цим по кожній  грі з них призначаються старші.

Цілком виправдана практика коментування оцінок суддями, при цьому їх зауваження повинні бути короткі й переконливі, не потрібно підкреслю-вати недоліки учасників команди.

Дуже важливо ще до початку змагань створити атмосферу дружніх взаємовідносин між гравцями і представниками суддів, команд, вболівальників, керівників шкіл, вчителів, обмін сувенірами.

В кінці змагань відзначають гравців не тільки команди-переможця, але й команди, яка програла, підкреслюючи тим самим їх активну участь у грі.

Заключний результат в іграх типу естафет і гонок можна виразити загальною сумою балів, яку набрала команда. При цьому додержуються, як правило,  наступного принципу: команда, яка закінчила гру першою за часом одержує 10 балів, та, яка закінчила другою – 8 балів. З цього числа за кожну  помилку (порушення правила) вираховується 1 бал. Якщо гра повторюється, то бали додаються.

Можна до початку змагань домовитися про введення  у гру особливих правил, наприклад, слід обумовити те, що кожна помилка повинна бути  виправлена саме тим гравцем, який її припустився (наприклад, поставити на місце скинуту булаву).

Результати кожної команди  у двосторонній грі добре оголошувати в ході змагань (як тільки одна команда отримує перевагу в певних цифрових показниках – очках, балах). Це сприяє підвищенню інтересу до гри як самих учасників, так і глядачів.

Чітка робота журі і суддівської колегії, об’єктивне суддівство, глибоке професійне розуміння характеру змагань, знання основ дитячої психології – запорука успішного суддівства і проведення змагань.

 

                         

 

 

         Організація та проведення змагань

 

Успіх таких порівняно важких змагань, яким є комплексні змагання з рухливих ігор, залежить від тієї підготовчої роботи, яка була проведена.

Перш за все треба забезпечити гласність змагань. Агітаційно-пропагандистський ефект має велике значення для закріплення інтересу учасників та глядачів до занять фізичною культурою та спортом.

Важливою є організаційна сторона, пов’язана з розробкою положення і програми змагань. Ці документи  розглядаються  та підтверджуються на загальних засіданнях представників зацікавлених колективів. Створюється штаб  про проведенню змагань, на який і залишається уся наступна робота. Вона полягає в тому, щоб контролювати вивчення у командах комплексів і в підготовці необхідних умов. Не можна, щоб тренування перед змаганнями проводилися за рахунок навчального процесу, йшли на шкоду навчанню.

“Веселі старти” нерідко проводяться у школі за участю школярів усіх вікових груп, включно старшокласників. Змагання можуть успішно проходити за участю змішаних по віку та статі команд, об’єднуючи з 1-го по 11-й клас. В цьому випадку створюються сприятливі умови для виховання правильних відносин  між молодшими і старшими, дівчатами та хлопцями. Тому при складанні комплексу слід віддавати перевагу таким іграм, які є доступними як для молодших, так і для старших школярів, як для хлопчиків, так і для дівчаток.

При спільній участі дівчат і хлопців в одній грі найкраще використовувати зустрічну естафету, в якій хлопці виконують одне завдання (більш складне), а дівчата – інше (легше). Наприклад, хлопці обводять м’яч між стійками ногами, а дівчата виконують ту ж вправу руками.

Якщо в ряді ігор беруть участь школярі певних вікових груп, то в першій грі – конкурсі повинні брати участь в повному складі команди усіх вікових груп.

Цікаво, що змагання “Веселі старти” передбачають включення в їх проведення не тільки учнів – учасників, але і весь педагогічний колектив, батьківську раду. Це створює невимушену атмосферу і разом з тим підкреслює важливість змагань.

Важливу роль відіграє святкове відкриття зборів. Необхідно, щоб кожна команда мала свою форму та емблему.

Необхідно забезпечити медичне обслуговування змагань, прослідкувати за підготовкою місць змагань та їх радіофікацією. Нерідко організатори змагань використовують мегафони. Арену майбутніх поєдинків (майданчик, зал) необхідно прибрати від предметів, що заважають гравцям, для учасників змагань поставити спеціальні лави і при цьому вказати місце кожної команди.

Багато ігор вимагають  спеціально розкреслити майданчик. Якщо розкреслити не складно, то це можна зробити безпосередньо перед грою. Якщо ж для розкреслення необхідно багато часу, то його потрібно зробити заздалегідь. Межі майданчика повинні бути яскраво окреслені. Ці лінії намічають на відстані не менше, ніж 3 см від стінки.

Для проведення більшості конкурсів необхідний спеціальний інвентар: кеглі, прапорці, м’ячі, скакалки, гімнастичні обручі, поворотні стійки, бар’єри. Бажано, щоб вони були яскравими, гарно помітними. До його виготовлення можна залучити самих учасників. Важливо, аби під час змагання інвентар був під рукою.

Необхідно потурбуватися про музичний супровід конкурсів, ігор, а також про яскраве оформлення місць змагань (плакатами, повітряними кульками).

При складанні програми змагань не можна обмежуватися переліком лише назв ігор (якщо вони навіть відомі), бо багато рухливих ігор мають різні варіанти. Потрібно давати короткий опис змісту, звертаючи увагу на правила.

Окрім звичайних ігор, поєдинків, атракціонів в програму змагань включають домашні завдання у вигляді спортивно-художнього номера й привітання команд. Обмін вітаннями – це не просто данина ввічливості, взаємної поваги, це – творчий ритуал. Зі слів привітання, як правило, починається суперництво команд.

Номера спортивно-художньої самодіяльності можуть бути різними по формі й змісту. Приймати участь в цих виступах можуть не лише учасники, а й їхні однокласники. Глядачам та учасникам пропонуються виступи акробатів, гімнастів, вправи художньої гімнастики, спортивні танці, масові вправи типу зарядки, жартівливі спортивні сценки та інші номера.

В полі зору організаторів повинні бути і глядачі. Важливо зручно розмістити їх з урахуванням симпатії до виступаючих команд. Інколи вболівальники отримують можливість брати участь в окремих змаганнях, допомагаючи своїй команді добрати потрібну кількість балів. Така можливість повинна бути передбачена програмою у вигляді “конкурсу вболівальників”. Нижче при описі ігор буде розкрито їх примірний зміст.

На змаганнях необхідно створити  обстановку, яка забезпечить товариські взаємовідносини між глядачами, гравцями та суддівством. Потрібно слідкувати за тим, щоб спортивний азарт не переходив в грубість, щоб не було суперечок між учасниками, а тим більше – між керівниками та суддями. Апелювати в журі учасники можуть тільки через свого капітана або представника.

Правильність розподілення навантаження в комплексі залежить від підбору відповідних ігор, їх місцезнаходження, дозування.

Необхідно уникати великих перерв між іграми, довгого очікування черги під час естафети, так як при цьому навіть при доволі довгих змаганнях навантаження може виявитися  недостатнім.

Враховуючи емоційний характер змагань, необхідність прояву учасниками великих фізичних напружень, потрібно звернути особливу увагу на профілактику травматизму. Її ефективність пов’язана зі свідомістю учасників, гарною дисципліною. Високою організацією змагань і раціонального розподілення ігрового матеріалу  в комплексі, розумному дозуванні навантаження. Важливо своєчасно перевірити місце змагань, інвентар та реквізити, переконатися в безпечному розміщенні учасників та вболівальників, у відповідності інвентарю та реквізиту віковим можливостям учасників. При виконанні деяких вправ необхідне своєчасне страхування, яке в деяких випадках треба доручити представникам команди, а краще – учителям фізичної культури.

 

                                      Обов’язки учасника змагань

 

Перед будь-якими змаганнями необхідно:

- підготувати спортивну форму та емблему у відповідності з загальним положенням про змагання;

- своєчасно пройти медичний огляд;

- регулярно з’являтися на тренування та старанно готуватися до майбутнього змагання;

- прийняти участь у виготовленні необхідного інвентарю, реквізиту.

Беручи участь в іграх необхідно:

- визнавати авторитет ведучого змагання та суддів;

- ставити інтереси колективу (команди) вище, ніж свої особисті;

- нести відповідальність перед колективом за усі свої дії, вчинки;

- діяти сміливо, з ініціативою;

- йти на розумний ризик для отримання  перемоги;

- не допускати приниження, образи гідності своїх товаришів по команді, а також суперників, відноситися до них з повагою;

- намагатись вести боротьбу до кінця;

- чесно дотримуватися правил, бути справедливим і вимогливим по відношенню до себе і до своїх товаришів, дотримуватися девізу: “Один за всіх і всі за одного!”;

- не зазнаватися, якщо здобудеш перемогу і не сумувати, якщо зазнаєш поразку.

                                  

 

                                   Обов’язки ведучого програми:

 

Виконуючий роль ведучого повинен:

- попіклуватися про гласність майбутніх змагань, забезпечити оперативну інформацію про їх хід та підсумки;

-  заздалегідь познайомитися зі змістом, правилами ігор та конкурсів;

- підготувати майданчик для проведення змагань, місце для вболівальників та журі;

- перевірити наявність та справність інвентарю та обладнання, розкласти його з таким розрахунком, щоб він завжди був під рукою (зважаючи на порядок проведення ігор);

- забезпечити медичне обслуговування;

- своєчасно провести жеребкування з метою визначити чергування участі команд у грі, сторін майданчику для них;

- заздалегідь продумати найраціональніші варіанти перебудови та розміщення команд під час гри;

- перш, ніж дати сигнал, перевірити чи готові учасники, журі;

- перед початком кожної гри коротко нагадати учасникам і вболівальникам основний зміст, правила і, якщо необхідно, продемонструвати основні моменти гри;

- уважно слідкувати за усіма учасниками змагань, для своєчасного виявлення ознак  перевтоми гравців і при необхідності зупинити гру;

- попереджати травми, для цього правильно вибирати місце для страхування під час гри;

- сигналізувати в суддівську колегію про помічені порушення зі сторони учасників;

- передбачити міри заохочення учасників змагання (і переможцям, і переможеним).

 

 

 

Програма змагань

ВЕСЕЛІ СТАРТИ для школярів 1 – 2 класів

 

1 етап – гра “Хто перший”

Підготовка

Гравці діляться на 2 – 4 рівні команди й шикуються в колони по одному паралельно одна іншій. Перед носками тих, які стоять попереду в колонах, проводиться лінія і на відстані 2 м від неї креслиться лінія старту. За 10-20 м від лінії старту навпроти кожної колони ставиться  булава або стійка. Перші гравці в колонах стають на лінію старту.

Опис гри

По команді керівника “Підготуватися, увага, руш!” (чи по іншому умовному сигналу) перші гравці біжать вперед до стійок (булав), оббігають їх справа та повертаються назад на лінію старту. Гравець, який першим переткнув лінію старту, приносить своїй команді  бал. Гравці, які прибігли, стають в кінець своїх колон, а на лінії старту шикуються наступні гравці.По черзі біжать усі гравці. Потім підраховуються бали. Переможцем стає та команда, яка заробила найбільшу кількість балів.

У грі можна використовувати палички. Кожен гравець, який знаходиться на старті, тримає паличку. Коли він добігає до стійки, три рази б’є нею об підлогу (чи стійку) і повертається назад. Подолавши лінію старту, гравець віддає паличку наступному учаснику.

Правила

1) Не можна вибігати або переступати лінію старту до сигналу керівника.

2) Оббігаючи предмет,не торкатись його руками. Якщо це біг з паличкою, то необхідно ударити нею об підлогу, голосно рахуючи.

3) Повернувшись, треба стати в кінець своєї колони.

 

 

 

2 етап – гра “Влучно в ціль”

Підготовка.

Посеред майданчика проводиться лінія, паралельно якій ставляться 10 булав (городків). Гравці діляться на 2 команди і шикуються шеренгами одна позаду іншої на одній стороні майданчика обличчям до городків. Учасники шеренги, яка стоїть попереду, отримують маленькі м’ячі. Перед шеренгою проводиться лінія старту.

Опис гри.

По сигналу керівника гравці правої шеренги кидають м’ячі в городки (булави), намагаючись їх збити. Збиті городки підраховуються та ставлять їх на місце. Діти, які кидали м’ячі, біжать, підбирають м’ячі та передають учасникам іншої команди, а самі стають в шеренгу позаду. По команді керівника учасники другої шеренги (команди) також кидають м’ячі в городки.Підраховуються збиті городки. Так грають 2-4 рази. Виграє та команда, яка зуміла за декілька разів збити більшу кількість городків.

Правила.

1. Кидати м’ячі можна лише по сигналу керівника.

2. При киданні заходити за межу старту не можна. Кидок того, хто переступив лінію, не зараховується.

 

3 етап – гра “М’яч середньому”

Гравці утворюють декілька кіл. В центрі кожного – середній, який по черзі кидає м’яч своїм товаришам, а ті повертають м’яч йому назад по колу. Отримавши м’яч від останнього гравця, середній піднімає його вгору. Виграє так команда, яка першою закінчила передачу м’ячів.

Якщо при передачі м’яча він випав із рук,то його необхідно підняти та продовжити гру. Середньому не дозволяється пропустити кого-небудь з гравців, він повинен передавати м’яч по черзі кожному.

 

 

 

4 етап – танцювальний конкурс

Команди мають виконати елементи українських  танців.

 

5 етап – гра “Садіння овочів”

Підготовка.

Гравці діляться на 2 – 4 команди, які шикуються в колони з інтервалом 2-3 кроки. Проводиться лінія старту. На відстані 10-20 кроків від лінії старту навпроти кожної команди малюються в ряд кола (лунки) або кладуться маленькі обручі – дивлячись на кількість картоплі в кожному мішечку. Кола знаходяться на відстані 0,5-1 м один від одного. Гравцям, які стоять попереду, дають  мішечок, в якому знаходиться картопля (по кількості кіл-лунок).

Опис гри.

Після сигналу керівника гравці з мішечками підбігають до своїх кіл (лунок) кладуть по одній картоплині в кожне коло,потім гравці повертаються і передають мішечки наступним учасникам.Ті біжать до свої кіл,збирають картоплю в мішечки.Повертаються і передають мішечки черговим гравцям. Гравець, який повернувся, стає в кінець своєї колони. Команда, яка зуміла швидше інших закінчити “садіння” та збирання  картоплі, є переможницею.

Правила.

1) Якщо під час бігу гравець загубив картоплину, то він повинен підняти її і покласти в мішечок і тільки тоді продовжити гру.

2) Якщо при «садінні» картоплина не потрапила в коло, її треба туди покласти і після цього продовжувати гру;

3) Гравець починає бігти тоді, коли отримав мішечок, той, хто вибіг передчасно, отримує штрафний бал;

4)За всі допущені помилки команди отримують штрафні бали (якщо вони не були вчасно виправлені).

 

 

 

6 етап – Спортивна вікторина

1. Як часто проводяться олімпійські ігри? – Один раз у чотири роки.

2. Який вигляд має емблема Олімпійських ігор і що вона означає? – П’ять переплетених кілець – символ п’яти континентів земної кулі.

3. Який з м’ячів найважчий – футбольний, волейбольний чи баскетбольний? – Баскетбольний.

4. Скільки гравців в  футбольній  команді?  – 11.

5. Який вигляд має Олімпійський прапор? – Біле полотнище з п’ятьма переплетеними кільцями.

6. Якого кольору олімпійські кільця на прапорі? – Блакитне, чорне, червоне, жовте і зелене.

 

7 етап – конкурс капітанів “Бій півнів”

Підготовка.

На землі (підлозі) креслиться коло діаметром 3,4 м. Гравці діляться на 2 команди і шикуються у дві шеренги навколо кола одна навпроти іншої. В кожній команді вибирається капітан.

Опис гри.

Капітани направляють  по одному гравцю – “півню” в коло. Кожен з них стає на одну ногу, іншу згинає. Руки кладе за спину. Після сигналу керівника “півні”, скачучи на одній нозі, виштовхують плечима один одного з кола або намагаються примусити суперника стати на обидві ноги. Переможець отримує бал для своєї команди. Виграє команда, гравці якої отримали  більше перемог.

Правила.

1)”Півень”, який став на обидві ноги або вискочив з кола, рахується переможеним.

2) Якщо під час “бою” обидва “півні” вийдуть з кола, то перемога не зараховується нікому, а на їх місце в коло йде наступна пара;

3) ”Півні” починають битися лише після сигналу.

4) Під час ”бійки” руки повинні бути за спиною.

 

8 етап – Заключна естафета

Гра “Естафета – потяг”.

Перед командами, які стоять в колонах (по 8-12 чоловік). Креслиться лінія, а за 10-12 метрів від кожної з них ставляться стійки (набивні м’ячі). Після сигналу перші номери команд оббігають стійки (проти часової стрілки) та біжать до лінії старту. Пробігають повз своєї колони, оббігають її ззаду й знову біжать до стійок. Коли вони  пробігають лінію старту, до них схопивши за талію, приєднуються другі номера. Після повороту навколо команди до них приєднуються гравці під номерами “3”. Гра закінчується тоді, коли вся команда, зображуючи  потяг не розчіплюючи рук, фінішує, тобто останній гравець перетинає лінію старту.

У грі більше навантаження отримують перші номери команд, тому при повторенні  гри ,гравців слід розмістити в зворотньому порядку.

 

 

Програма змагань

ВЕСЕЛІ СТАРТИ для учнів 3-4 класів

 

1 етап – гра “Естафета парами”

Гравці 2 команд, які стоять перед лінією  старту, діляться на пари. В руках у гравців першої пари м’яч. Після сигналу обидва гравці починають просуватися вперед, роблячи один  одному передачі. Вони повинні пересікти  обома ногами лінію фінішу (в протилежному кінці майданчика) і не припиняючи подачі м’яча один одному, повернутися до колони.

Один з гравців кидає м’яч партнеру, який стоїть спереду, а друга пара біжить з м’ячем до фінішу. Ті, хто закінчив вправи, займають місце в кінці колони. Якщо м’яч падає або його захоплюють, то це рахується помилками і впливає на хід гри. Перемагає команда, що закінчила виконання завдання раніше з найменшою кількістю помилок.

 

2 етап – гра “Човниковий стрибок”

Гра може проводитися одночасно на різних половинах залу, команди можуть бути змішаними або роздільними по складу. Дві команди, що змагаються між собою, розміщуються справа і зліва від проведеної лінії. Домовляються, що гравці однієї команди будуть стрибати (відштовхуючись двома ногами з місця) вправо від лінії, а гравці іншої команди – вліво. Команди обирають капітанів, які відправляють по черзі гравців до середньої лінії.

Після початкового стрибка першого номера по п’ятам відмічається лінія його приземлення. Гравець повертається в свою команду, а від відміченої лінії стрибає в протилежну сторону (до середньої лінії) гравець іншої команди. Робиться відмітка його приземлення. Від цієї відмітки в іншу сторону знову стрибає гравець першої команди. Контрольною завжди лишається середня лінія. Якщо останньому гравцю вдалося перестрибнути через неї, то його команда перемагає. Якщо не вдалось, то команда програє той відрізок, якого не вистачає до середньої лінії.

Правила не дозволяють переступати лінію, з якої стрибаєш. Якщо після приземлення гравець відступить назад (або торкнеться рукою підлоги), то відмітка переноситься до крайньої точки приземлення. Кожен має право лише на 1 стрибок.

 

3 етап – гра “Естафета по колу”

Усі гравці діляться на 3-5 команд й стають всередині залу, подібно шпицям колеса. Повернувшись правим (або лівим) боком до центру кола. Виходить своєрідне сонечко з промінням. Кожен промінь – шеренга є командою. Гравці, які стоять крайніми від центра кола, тримають в правій руці естафетну паличку (тенісний м’яч). Після сигналу вчителя вони біжать по колу (з зовнішньої сторони повз решту шпиць до своєї шпиці й передають естафету гравцю, що чекає з краю, після чого стають на інший кінець своєї шеренги (ближче до центра).

Всі гравці роблять півкроку від центра. Той, що отримав естафетну паличку ,також оббігає коло й передає її третьому номеру і т.д. Коли гравець, який почав гру виявиться з боку та йому принесуть предмет, він піднімає його вгору, повідомляючи про закінчення гри його командою. По піднятій руці видно, хто закінчив естафету раніше.

Естафету по колу можна проводити з веденням баскетбольного м’яча.

 

4 етап – танцювальний конкурс

Ритмічна гімнастика з танцювальними кроками.

 

5 етап – конкурс вболівальників

Гра “Точний оберт”

Підготовка.

Поставити стілець, всадовити на нього бажаючого й запропонувати йому затулити очі.

 

          Опис гри.

Гравець із закритими очима повинен піднятися зі стільця й пройти по квадрату – два кроки вперед, два кроки вправо, два назад, два вліво й сісти на стілець.

 

6 етап – гра “Передав – сідай”

Підготовка.

Гравці діляться на 2 рівні команди й вишиковуються в колони по одному, паралельно одна іншій. Кожна команда вибирає капітана, який стає навпроти своєї команди на відстані 5-8 кроків. У капітанів в руках по м’ячу.

Опис гри.

Після сигналу керівника капітан передає м’яч (двома руками від грудей або іншим встановленим способом) першому гравцю колони, який має зловити м’яч, повернути його назад й одразу прийняти положення присівши. Потім капітан обмінюється передачами з 2-м, 3-м й рештою гравців команди. Кожен гравець, зробивши відповідну передачу, приймає положення присівши. Коли останній в колоні гравець віддає м’яч капітану, той піднімає його догори й уся команда швидко встає. Перемагає та команда, яка закінчила передачі м’яча першою й не порушила правила.

Правила.

Ніхто не повинен пропустити свою чергу. Гравець, який не спіймав м’яч, зобов’язаний  підібрати м’яч, повернутися на своє місце і продовжити гру.

Гра ускладнюється, якщо останній гравець, одержавши від капітана м’яча, біжить (ведучи м’яч) на місце капітана, а той стає на початок. Після цього гравець, який стоїть перед колоною, знову обмінюється передачами з іншими гравцями. Таким чином в ході гри кожен буде капітаном.

Гра закінчиться, коли той, хто почав гру, знову виявиться попереду.

 

           7 етап – конкурс “Спортивна вікторина”

1. Що таке біла Олімпіада? – Це зимові Олімпійські ігри. Проводять у тому ж році, що й літні.

2. Назвіть найважчі лижі, якими користуються олімпійці: гоночні, слаломні, стрибкові? – Стрибкові.

3. Що таке фальстарт? – Передчасний вихід із старту або спроба зійти з нього раніше, ніж прозвучав сигнал.

4. Які снаряди використовують олімпійці-легкоатлети під час метань? – Диск, спис, молот, ядро.

5. Який девіз Олімпійських ігор? – “Швидше, вище, сильніше!”.

6. Що означають абревіатури МОК і НОК? – Міжнародний олімпійський комітет, Національний олімпійський комітет.

 

8 етап – гра “Рухома ціль”

Підготовка

Гравці стають в коло на відстані витягнутих рук. Перед ними креслиться коло. Гравці отримують волейбольний м’яч. Вибирається ведучий, який йде в середину кола. Якщо дозволяє приміщення, то краще гравців поставити в 2 кола (по 20 чол., не більше)  у кожному з них проводити гру самостійно.

Опис гри.

Гравці, перекидаючи м’яч, намагаються попасти ним в того, хто водить. Ведучий, рятуючись від м’яча, бігає, стрибає. Намагається втекти від м’яча в колі. Той, хто влучив в ведучого, м’ячем, не заходячи за лінію, міняється з ним місцями.

Грають 5-7 хв., після чого відмічаються найбільш спритні ті, хто водять, які зуміли протриматися довше інших в колі, й найбільш влучні гравці. Якщо грають в двох колах, можна провести між ними змагання: починаючи гру одночасно. Відмічають, в якому колі швидше влучають м’ячем у того, хто водить.

 

9 етап – заключна гра “Ведучий”

Наші змагання підходять до кінця. Зараз буде традиційна комбінована естафета. Її етапи:

1-й етап. Біг у парі, взявшись за руки (хлопчик і дівчинка).

2-й етап. Біг в парі зі стрибками через скакалку (дівчатка).

3-й етап. Біг з перенесенням товариша на плечах (два хлопчики міняються ролями біля поворотної стійки).

4-й етап. Одночасне прокатування двох набивних м’ячів (спочатку хлопчик, потім дівчинка).

5-й етап. Прокачування гімнастичного обруча (спочатку дівчинка, потім хлопчик).

Програма змагань

ВЕСЕЛІ СТАРТИ для учнів 5-6 класів

1 етап – Гра з баскетбольними м’ячами

Беруть участь 2 команди, які краще розмістити обличчям не одне до одного, а до протилежних щитів. При цьому гравці стоять в дальніх правих кутках, повернувшись до свого щита.

У перших гравців у руках баскетбольні м’ячі. Є три варіанти гри:

1. Гравець, який стоїть першим, веде м’яч до щита, ударяючи об підлогу та в стрибку (або з місця) кидає м’яч в кошик. При невдалому кидкові гравець  кидає ще раз. Спіймавши м’яч після влучення  в кошик, гравець просувається з ним (б’ючи м’ячем об підлогу) до середньої лінії й робить передачу другому гравцю, який повторює вправу. Виграє та команда, яка закінчила гру першою при найменшій кількості пробіжок.

2. Гравець, який стоїть першим, добігши з м’ячем до щита, робить лише один кидок в кошик незалежно від результату. Потім, оволодівши м’ячем,  робить довгу передачу другому номеру а сам йде в кінець колони. За кожен влучний кидок в кошик виграє один бал, а за швидкість закінчення гри ще два бали.

3. Гравець, який стоїть першим, біжить з м’ячем до лінії штрафного кидка й відправляє м’яч в корзину. Потім незалежно від результату  підбігає до щита й, оволодівши м’ячем, передає його другому номеру. За влучення нараховується один бал, а за швидке закінчення – два бали.

          

           2 етап – гра “Зі скакалкою парами”

Гравці двох команд розподіляються по парах і встають в колони перед лінією старту. За 10-12 м перед командами кладуть булави або набивні м’ячі, позначаючи поворот. Гравці в парах стоять щільно один до одного. У одного з них в руках коротка скакалка. За сигналом обидва гравці  рушають вперед, перестрибуючи через скакалку. Добігши до поворотного пункту (стійка, булава), вони повертаються назад, скакалку обертає інший учасник гри. Після перетинання стартової лінії першою парою  вправу виконує нова пара. Гра закінчується після фінішу останньої пари.

В гру можна включити рухи під музику, стрибки з подвійним обертанням скакалки. Але в цьому випадку гравці виконують вправи по одному.

3 етап – танцювальний конкурс

Танець – “Рок-н-ролл”.

 

4 етап – конкурс вболівальників

Гра “Рухливий ринг”

Товсту мотузку або канат (довжина 3-5 м) зв’язують вільними кінцями й кладуть посередині майданчика. Гравці умовно діляться по ваговим критеріям на четвірки. Перша четвірка підходить до канату з різних боків й, узявшись руками, піднімають  й натягують його, якби утворюючи ринг. За три кроки за спиною кожного гравця кладуть по набивному м’ячу.

За сигналом “Тягни!” кожен гравець намагається першим дотягтись до м’яча й торкнутися його ногою. Той, кому це вдається, перемагає й відходить убік. Решта гравців беруть канат й тягнуть його уже втрьох напрямах,  намагаючись виконати те ж завдання. Переможець займає друге місце. Таким же чином розігруються й третє місце. М’ячі кожен раз переставляють в певне положення, для чого завчасно можна зробити на майданчику мітки.

Потім змагаються друга, третя четвірки і т.д. У фіналі зустрічаються переможці, а у інших поєдинках – решта учасників.

 

5 етап – гра “Біг пінгвінів”

Команди шикуються в колони перед стартовою лінією. Гравці, які стоять першими, затискують між ногами (вище колін) волейбольний або набивний м’яч. В такому положенні вони повинні оббігти навколо стійки (булави, набивного м’яча) і вернутися назад, передати м’яч руками другому номеру своєї команди і стати в кінець колони.

Якщо м’яч впав на підлогу, потрібно знову затиснути його ногами і продовжувати гру. Виграє команда, яка зуміла швидше і без помилок закінчити естафету.

6 етап – гра “Мисливці та качки”

Підготовка

На підлозі (землі) креслиться максимально велике коло. Якщо гра проводиться у вузькому залі, то краще намалювати посередині дві лінії впоперек залу на відстані 7-10 м одна від одної. Таким чином утвориться прямокутник, дві сторони якого – стіни залу, а дві – накреслені лінії.

Гравці діляться на 2 команди – “мисливців” та “качок”, мисливці стають в коло за лінією, діляться навпіл. “Качки” довільно розташовуються в середині кола (прямокутника). В руках у одного “мисливця” м’яч (волейбольний або баскетбольний).

 

Опис гри

За сигналом керівника “мисливці”, перекидаючи м’яч, намагаються “підстрелити качку”. “Підбита качка” виходить з гри. “Качки”, тікаючи й стрибаючи в колі, намагаються втекти від м’яча. “Мисливці”, перекидаючи м’яч, раптово кидають його в ”качок”. Коли всі “качки”  будуть підбиті, керівник відмічає час, за який мисливці “перестріляли” всіх качок. Гравці міняються полями (“мисливці” стають “качками”, а “качки” – “мисливцями”) й гра продовжується.

Після двох ігор відмічається, яка команда “мисливців” швидше перебила усіх “качок”. Вона й рахується переможницею.

Можна гру проводити на час: 3 хв. стріляють одні “мисливці”, потім 3 хв. – інші. Відмічається, хто більше “підстрелив качок” за цей час.

Правила

1. Кидаючи м’яч в “качок”, “мисливці” не повинні переступати лінію кола. Гравцям, які переступили лінію, влучення не зараховується.

2. Підбитими рахуються ті “качки”, яких м’яч ударив в будь-яку  частину тіла, окрім голови.

3. Якщо в “качку” влучив м’яч, який відскочив  від підлоги або іншої качки, то підбитою вона не рахується.

4. Якщо “качка”, тікаючи від м’яча, вибігла за межі кола, то вона рахується підстреленою.

5. Підстрелені “качки” до зміни команд в грі участі не беруть.

 

 

7 етап – спортивна вікторина

1. Де і коли відбулися ХХІІ Олімпійські ігри? – У липні 1980 року в столиці Росії - Москві. Змагання з парусного спорту – в Талліні.

2. Де і коли відбулися І Олімпійські ігри сучасності? Хто став першим олімпійським чемпіоном? – В 1896 році в столиці Греції - Афінах. Американський спортсмен Джеймс Консолі, вигравши змагання у потрійному стрибку.

3. Хто автор олімпійської емблеми? – Автором олімпійської емблеми вважають П’єра де Кубертена – ініціатора відродження Олімпійських ігор сучасності, 1986 рік.

4. Якого кольору кільця олімпійської емблеми, як вони розташовані, що символізують? – Верхній ряд – блакитне, чорне, червоне; нижній ряд – жовте і зелене. В національному прапорі будь-якої країни є хоча б один із цих кольорів. Переплетення кілець символізує п’ять об’єднаних в олімпійському русі континентів.

5. Коли радянські спортсмени вперше виступили на літніх Олімпійських іграх? Хто з наших спортсменів став першим олімпійським чемпіоном, з якого виду спорту? – В 1952 році на XV Олімпійських іграх в Хельсінкі. Перший чемпіон – Ніна Ромашкова-Пономарьова, з легкої атлетики, в метанні диска.

6. Хто з радянських спортсменів має найбільшу кількість золотих олімпійських медалей, з якого виду спорту? – Лариса Латиніна – із спортивної гімнастики, 9 золоти медалей; 2 – за перемогу в багатоборстві, 4 – на окремих снарядах, 3 – в складі команди.

 

8 етап – заключна гра

Етапи естафети:

1 етап – Біг в ластах (спочатку дівчинка, потім – хлопчик).

2 етап – Ведення баскетбольного м’яча.

3 етап – Біг вдвох зі зв’язаними (права і ліва) ногами (дві дівчинки).

4 етап – Біг вдвох спина до спини, взявшись під руки (два хлопчики).

5 етап – Біг з підбиванням повітряної кулі (спочатку дівчинка, потім хлопчик).

 

Програма змагань

ВЕСЕЛІ СТАРТИ для учнів 7-8 класів

 

1 етап – гра “Мотузочка під ногами”

Підготовка

2-4 команди вишиковуються в колони по одному паралельно одна другій на відстані 2 м. Відстань між гравцями в колонах не менше ніж 1 м. Кожен гравець позначає своє місце кружечком або хрестиком. На відстані 6-8 м навпроти кожної колони ставлять по стійці або по булаві. Гравці, які стоять  в колонах попереду, отримують по скакалці.

Опис гри

За сигналом гравці зі скакалками біжать до своєї стійки, оббігають її й, повернувшись до своєї колони, подають один кінець скакалки  гравцю,що стоїть попереду.Тримаючи скакалку за кінці, вони біжать вздовж своєї колони, один зліва, один справа від неї й проводять  скакалку під ногами гравців всієї колони. Гравці в колонах перестрибують цю мотузку. Пара проводить мотузку до кінця колони, після чого перший гравець, який починав гру, залишається в кінці колони, а другий біжить зі скакалкою  до своєї стійки, оббігає її, повертається до колони й передає один кінець скакалки наступному спереду стоячому. Вдвох вони знову проносять скакалку під ногами усієї команди.

Гра продовжується до тих пір, поки всі, хто стоїть в колоні, не пробіжать зі скакалкою до стійки й уздовж колони з партнером. Коли скакалку отримає гравець, який почав гру, він піднімає  її вгору й подає команду “Струнко!”. Вся колона приймає положення “струнко”. Виграє колона, гравці якої закінчили гру раніше й не мають штрафних балів.

 

 

 

Правила

1. Коли  гравець біжить зі скакалкою до стійки, усі, хто стоять в колоні, пересуваються на одне  місце вперед.

2. Якщо ті, хто проводять  скакалку під ногами, гублять її, то повинні почати проводити її з того місця, де це сталося.

3. Якщо гравець, який стрибав через скакалку, зачепив її, то він отримує штрафний бал.

 

2 етап –конкурс капітанів

Гра “Перетягування в парах”

Підготовка

Посеред майданчика креслиться лінія. Справа і зліва від неї паралельно креслиться ще дві лінії на відстані 2-3 м від середньої лінії. Гравці діляться  на 2 рівні команди й шикуються біля середньої лінії – одна команда обличчям до іншої. Гравці обох  команд повинні бути приблизно однакові на зріст і по силі.

Опис гри

Гравці, які стоять один проти  одного, підходять до середньої лінії, беруться за праві руки. Ліві кладуть за спину. За сигналом керівника починають тягти у свою сторону суперника, намагаючись перетягти йог за лінію, що знаходиться за спиною. Перетягнутий гравець залишається на стороні суперника .

Гра закінчується, коли всі гравці перетягнуті в одну чи іншу сторону. Виграє команда, яка зуміла перетягнути більше гравців.

Правила

1. Починати перетягувати можна лише за встановленим сигналом. В протилежному випадку перетягування не зараховується.

2. Перетягувати дозволяється лише одним обумовленим способом (однією рукою, двома і т.д.).

3. Гравець повинен перетягнути противника за лінію, яка знаходиться за спиною на відстані 2-3 м від середньої.

 

3 етап – гра “Передача м’ячів над головою, під ногами”

2-4 рівні команди стають в колони паралельно один одному на відстані витягнутих рук. У перших номерів у руці м’яч. М’яч передається над головою. Потім всі повертаються кругом, широко розсувають ноги й назад котять м’яч між ногами. На протязі гри всі залишаються на своїх місцях. Передача проводиться 2-4 рази підряд, після чого виявляється переможець (команда, яка закінчила гру першою).

 

4 етап – танцювальний конкурс

Ритмічна гімнастика (3 хв.)

 

5 етап – конкурс вболівальників

Гра “Обійди м’ячі”

На одній лінії на відстані 0,5-1,5 м один від одного розкладають декілька набивних м’ячів. Гравці запам’ятовують їх розміщення, а потім з зав’язаними очима намагаються обійти їх, не зачепивши. Перемагає той, хто зможе виконати завдання з найменшою кількістю помилок.

 

6 етап – гра “Боротьба за м’яч”

Підготовка

В грі беруть участь 2 рівні команди. Гравці однієї з команд одягають кольорові пов’язки або жилети. Капітани команд йдуть на середину майданчика. Всі інші гравці розміщуються на майданчику, стають парами: один гравець з однієї команди, інший – з іншої.

Опис гри

Керівник підкидає м’яч між капітанами, які намагаються спіймати або відбити  його кому-небудь із своїх гравців. Оволодівши м’ячем, гравець намагається передати його кому-небудь зі своїх гравців. Гравці іншої команди відбивають, перехоплюють м’яч у противників й передають своїм. Мета – зробити 10 передач  підряд своїм гравцям. Команда, якій це вдалося, виграє, отримує бал і гра починається спочатку.

Грають 10-15 хв. Виграє команда, яка набрала більше балів.

Правила

1. Висмикувати м’яч не можна. Можна лише вибити його або перехопити.

2. Якщо м’яч вилетить за межі майданчика, то команда противників  викидає його з того місця, де він перелетів межу.

3. Якщо м’яч схоплять одночасно 2 гравці, то суддя свистом зупиняє гру й кидає між ними м’яч.

4. М’яч  можна вести  лише б’ючи об підлогу. Якщо гравець пробіг з м’ячем  більше двох кроків, суддя зупиняє гру й м’яч викидає гравець іншої команди з місця, де була зроблена помилка.

5. Якщо під час передачі м’яч перехоплений противником, рахунок передач анулюється й гра починається знову.

 

7 етап – спортивна вікторина

1. З яких вправ починають комплекс ранкової гімнастики? – З ходьби або легкого бігу, а потім виконують першу вправу – потягування.

2. Кого вважають кращим футбольним воротарем? – Льва Яшина.

3. Який м’яч найважчий – футбольний, волейбольний чи баскетбольний? – Баскетбольний.

4. Скільки гравців у футбольній  і хокейній (з шайбою) командах? – У футбольній – 11, у хокейній – 6.

5. Скільки білих фігур у шахах? – 16.

6. Що таке “мат” при грі в шахи? – Кінцеве положення гри, коли королем нікуди зробити хід і не можна сховатись від бою.

7. У якій грі  користуються найлегшим м’ячем? – У настільному тенісі.

8. Кого називають найсильнішою людиною на Землі? – Василя Алексєєва, рекордсмена і чемпіона світу з важкої атлетики.

9. Як часто проводяться Олімпійські ігри? – Один раз в  чотири роки.

10. З якого виду спорту змагаються тільки жінки? – З художньої гімнастики.

11. Де проводились ХХІІ Олімпійські ігри в 1980 році? – У Москві.

12. Які види ковзанів ви знаєте? – Бігові, хокейні, фігурні, для масового катання.

13. Що таке марафонський біг? – Біг на дистанцію 42 кілометри 195 метрів.

 

8 етап – гра “Перетягування канату”

Підготовка

Канат завдовжки 6-10 м кладеться посередині майданчика вздовж неї. Середина канату  відмічається кольоровою стрічкою, а на підлозі під серединою канату проводиться лінія поперек майданчика. Паралельно їй з обох сторін в 2-3 метри проводяться ще 2 лінії. Гравці діляться на 2 команди, рівні по кількості й по силі. Кожна команда бере в руки половину канату так, аби гравці через одного були з одної і з другої сторони.

Опис гри

За сигналом керівника гравці беруться руками за канат й піднімають з підлоги. Після свистка керівника команди починають тягти  його в свою сторону. Коли канат буде перетягнуто  за лінію, паралельну середній в ту чи іншу сторону, керівник зупиняє гру  свистком.

Грають декілька разів. Перемагає команда, яка змогла перетягти канат за лінію більшу кількість разів.

Правила

1. Починати тягнути можна лише за сигналом. Якщо 2 рази підряд команда почала тягти до сигналу, то вона програє.

2. Канат рахується перетягненим, якщо його середина знаходиться за 3 м від середньої лінії .

3. Якщо грають декілька команд, то сигнали повинні бути різні для кожної пари  команд.

 

9 етап – заключна гра

Естафета:

1 етап: Біг удвох, одягнувши один обруч.

2 етап: Біг удвох на трьох ногах (2 ноги зав’язані мотузкою нижче коліна, ліва-одного учасника права-іншого).

3 етап: Біг удвох спина до спини – боком, узявшись під руки.

4 етап: Біг удвох (хлопчик і дівчинка) спина до спини – хлопчик обличчям до напрямку руху.

5 етап: Біг удвох  зі стрибками через скакалку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

1.  Бака М.М. Подвижные и спортивные игры. - В кн.: Готов к защите Родины! -М: ФиС, 1986.

2.  Бьшеева Л., Яковлев В. Подвижные игры. - М.: Изд-во «Физкуль-тура и спорт», 1971.

3.  Васильков Г.А., Васильков В.Г. От игры к спорту. - М.: ФиС.

4.  Вільчковский Е.С., Страшинський В.І. Рухливі ігри в школі. - К.: Рад. школа, 1971.

5.  Демчишин А.А., Мозола Р.С. Рухливі ігри. - К.: Рад. школа, 1985.

6.  Демчишин А.А., Мухін В.Н., Мозола Р.С. Спортивні та рухливі ігри в фізичному вихованні дітей та підлітків. - К.: Здоров'я, 1989.

7.  Коротков И.М. Подвижные игры в школе. - М.: Просвещение, 1979.

8.  Коротков И.М. Подвижные игры во дворе. - М.: Знание, 1987.

9.  Леонов О.З. Старти надій: Рекомендації по організації масових спортивних змагань школярів. –К.: Молодь, 1981. – 144 с.

10. Литвин Я.С.  Сюжетні ігри та імітаційні вправи для дітей. - К.: Здоров'я, 1980.

11. Яковлев В.Г., Гриневский А. Игры для детей. - М.: ПО «Сфера» ВГФ им. А.С. Пушкина, 1992.

12. Яковлев В.Г., Ратников В.П. Подвижные игры. - М.: Просвещение,

1977.

                                            

 

 

 

1

 

doc
Додано
16 січня 2021
Переглядів
2632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку