Методична розробка відкритого уроку біології на тему "Контроль хімічного складу води та їжі"

Про матеріал
Мета: навчальна: ознайомити учнів з інформацією про особливості контролю хімічного складу води та їжі; застерегти від вживання продуктів, які становлять загрозу здоров’ю людини; сформувати знання про хімічний склад сучасної продукції, поняття харчові добавки, барвники, консерванти, загусники, їх вплив на організм людини; вивчити класифікацію Є - маркування продуктів; розвиваюча: розвивати уміння порівнювати переваги та недоліки використання харчових добавок, уміння вибирати головне та робити висновки, розвивати критичне мислення; виховна: сприяти вихованню самостійності учнів під час роботи в групах, виховувати вміння дискутувати і сприймати інші точки зору, з повагою ставитись до власного здоров’я, розвивати навички здорового способу життя.
Перегляд файлу

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

БЕРДЯНСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ

 

 

 

 

 

Методична розробка

 

відкритого уроку

 

 

Контроль хімічного складу води та їжі

 

 

Підготувала:

викладач біології

Катаєва Ольга Петрівна

 

 

Бердянськ, 2017 р.

Мета: навчальна: ознайомити учнів з інформацією про особливості контролю хімічного складу води та їжі; застерегти від вживання продуктів, які становлять загрозу здоров’ю людини; сформувати знання про хімічний склад сучасної продукції, поняття харчові добавки, барвники, консерванти, загусники, їх вплив на організм людини; вивчити класифікацію Є - маркування продуктів;

 розвиваюча: розвивати уміння порівнювати переваги та недоліки використання харчових добавок, уміння вибирати головне та робити висновки, розвивати критичне мислення;

виховна: сприяти вихованню самостійності учнів під час роботи в групах, виховувати вміння дискутувати і сприймати інші точки зору, з повагою ставитись до власного здоров’я, розвивати навички здорового способу життя.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: ТЗН, слайдові презентації з теми, реактиви, хімічний посуд, очисний фільтр, прянощі.

Методи: робота з підручником, самостійна робота, «Ти мені - я тобі», «Впізнай нас», «Коректор», досліди, метод проектів.

Хід уроку

І. Організаційний момент (привітання, перевірка присутніх на уроці, підготовка до навчального процесу, психологічний настрій).

На початку уроку учні поділяються на групи – «Експерти-екологи», «Лікарі-епідеміологи», «Експерти з питань здорового харчування». Кожній групі було дано випереджувальне завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань та практичного досвіду учнів.

Фронтальна бесіда.

Викладач. 1.  З чого складається молекула води?

Учень. Молекула води містить один атом Оксигену та два атоми Гідрогену.

Викладач. 2.  Як називається функція, в результаті якої вода є середовищем  для біохімічних реакцій?

Учень. Це - метаболічна функція.

Викладач. 3.  Назвіть функцію, яка забезпечує перенесення молекул з однієї клітини до іншої?

Учень.  Це - транспортна функція. 

Викладач.  4. Як називається функція води, в результаті якої забезпечується розподіл тепла всередині організму?

Учень. Це - терморегуляторна функція. 

Викладач. 5. Чи може вода стискатися? Яку функцію при цьому вона виконує?

Учень.  Вода практично не стискається. При цьому вона виконує механічну функцію. Викладач. 6. Що таке тургор?

Учень. Тургор — напружений стан клітинної оболонки, який залежить від тиску внутрішньоклітинної рідини.

Викладач. 7. Як вода захищає наш організм?

Учень.  Вода в організмі — складник змащувальних рідин. Вона також входить до складу жовчі, слини та слизів, що полегшують пересування речовин кишечником, створюють вологе середовище на слизових оболонках дихальних шляхів.

Викладач. 8. В чому полягає біологічна функція води, як реагенту?

Учень.  Біологічне значення води визначається тим, що вона сама може виступати як реагент, тобто брати участь у хімічних реакціях.

Викладач.  9.  Як живі організми використовують поверхневий натяг води?

Учень.  Багатьом дрібним організмам поверхневий натяг дозволяє утримуватися на воді або ковзати її поверхнею. Наприклад, комаха водомір, ящірка – василіск.

Викладач. 10. Яка роль води в життєдіяльності організмів?

Учень.  Роль води в життєдіяльності організмів визначається її унікальними хімічними та фізичними властивостями.

Вода є найкращим розчинником. Вона сама безпосередньо бере участь у хімічних реакціях. Це ідеальна рідина для підтримування теплової рівноваги організму. Вода може виконувати функцію гідростатичного скелета.

Викладач. Отже, ми визначили, яку важливу роль відіграє вода в житті будь якого організму, а тим більше в житті людини.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (повідомлення теми уроку).

Викладач. Ознайомлення з інформацією про особливості контролю хімічного складу води та їжі є дуже актуальною у наш час, тому що від якості води та їжі залежить наше з вами здоров'я. Отже, на сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про якість води та продуктів харчування.

Уявіть собі, ви – птаха, ваші крила – це віра в себе. Повірте в силу мозку, будьте впевненими в собі. Ви готові летіти на зустріч новим знанням!

 

ІV. Оголошення теми, мети, завдань згідно плану уроку.

 

Викладач. Запишіть в зошиті тему уроку «Контроль хімічного складу води та їжі».

 Епіграф заняття. Слайд 2

На занятті ми сформуємо знання про хімічний склад сучасної продукції, поняття харчові добавки, барвники, консерванти, загусники, їх вплив на організм людини; вивчимо класифікацію Є - маркування продуктів. За допомогою інтерактивних завдань закріпимо отриманні знання. Результатом уроку повинне стати чітке розуміння важливості застосовувати безпечні продукти харчування, слідкувати за якістю природної води, використовувати тільки перевірені харчові добавки, надаючи перевагу натуральним компонентам, піклуватися про власне здоров’я, вживаючи добову норму питної води.   Ви повинні навчитися аналізувати, робити висновки, працюючи з опорними конспектом і виконуючи досліди, тому що всі отриманні знання знадобляться вам у вашій професії кухаря-кондитера.

Слайд 3.

План уроку.

  1. Контроль хімічного складу води.
  2. Використання води у кондитерському виробництві.
  3. Норми вживання води в різних умовах навколишнього середовища.
  4. Контроль хімічного складу їжі.
  5. Хімічне забруднення продуктів харчування. Нітрати. Пестициди.
  6. Харчові добавки 
  7. Ендемічні захворювання. 
  8. Підсумок уроку.

V.  Вивчення нового матеріалу.

Викладач. Працюючи за планом, по ходу уроку ведіть короткі записи, і занотовуйте основну інформацію в робочих зошитах. Будьте уважними, заповнюйте листок самооцінювання,               виставляючи бали за правильну відповідь.

На уроці нам будуть допомагати учні-асистенти, хіміки-лаборанти, експерти-екологи, лікарі, експерти з питань здорового харчування.               З повідомленням про  хімічний склад води запрошується Лікар-епідеміолог. Прошу звернути вашу увагу під час перегляду презентації на чоловічка зі знаком оклику в руці. Це означає, що в робочому зошиті ви повинні зробити запис.

 

 

Лікар-епідеміолог.

 Хімічний  склад  води — це сукупність речовин, що містяться у воді в різних хімічних та фізичних станах. Тривале використання питної води з порушенням гігієнічних норм щодо її хімічного складу спричиняє розвиток у людини різних захворювань.

Викладач. Перед вами таблиця, в якій зазначені назви деяких хімічних елементів, що у підвищеній концентрації у воді викликають різні захворювання у людини.  Вам було дано випереджувальне завдання записати символи хімічних елементів згідно назв зазначених в таблиці. Запишіть у зошити, користуючись роздатковим матеріалом, який вплив на організм людини здійснює підвищена концентрація у воді деяких хімічних елементів Слайд 4.

 

Таблиця 1. Вплив на організм людини підвищеної концентрації у воді деяких хімічних елементів

Хімічний елемент, назва

Символ елемента

Вплив на організм людини підвищеної концентрації у воді деяких хімічних елементів

Плюмбум

Pb

відкладається у кістках, призводить до зміну центральній нервовій системі, крові, шлунково-кишковому тракті, а також до порушення обміну речовин, «пригнічення» багатьох ферментів і гормонів. Навіть невелика його кількість у воді чи їжі спричиняє ураження нирок.

Алюміній

Al

паралізує нервову й імунну системи, особливо сильно впливає на дитячий організм, сприяє розвиткові хвороби Альцгеймера. Хвороба Альцгеймера — це тяжке захворювання головного мозку, що виявляється прогресуючим зниженням інтелекту. Уперше описане німецьким лікарем А. Альцгеймером у 1907 р.

Купрум

Cu

призводить до враження слизових оболонок нирок та печінки

Нікол

Ni

призводить до ураження шкіри

Цинк

Zn

призводить до ураження нирок

Арсен

As

призводить до ураження центральної нервової системи.

Флуор

F

несприятливо впливає на кісткову, нервову та ферментативну системи організму, зумовлює ураження зубів — флюороз (на зубах з’являються білі та жовті плями, ділянки руйнування емалі). Натомість нестача вмісту Флуору (менш ніж 0,5 мг/л) спричиняє карієс — патологічний процес, при якому відбувається демінералізація і розм’якшення твердих тканин зуба з подальшим утворенням порожнини

Питна вода – це вода, в якій бактеріологічні, органолептичні показники та показники токсичних хімічних речовин перебувають у межах норм питного водопостачання. Тому для збереження здоров’я необхідно споживати лише якісну питну воду. Важливу роль при її оцінюванні відіграють методи аналітичної хімії, які допомагають виявити хімічні сполуки, що значно погіршують стан питної води та роблять її непридатною для споживання.

 

 Викладач. Пропоную виконати досліди та перевірити чистоту води. Мені допоможуть хіміки – лаборанти Центральної лабораторії. Слайд 6.

 

Дослід 1. Пропускаємо водопровідну воду через фільтр. Це означає, що воду необхідно очищувати за допомогою очисних фільтрів. Існують фільтри марки Аквафор, Бар’єр інші. Фільтр затримує не тільки органічні сполуки, залізо та важкі метали, а також зменшує жорсткість води та утворення накипу. Волокно, яке використовується містить йони срібла. Така вода вважається придатною для споживання. Якщо вода не водопровідна, то після очищення її слід прокип’ятити.

Дослід 2. Всі ми знаємо, що питну воду хлорують, тобто знешкоджують в ній мікроорганізми. Але хлор є шкідливим для організму. Від хлору ми позбавляємось шляхом відстоювання води. Хлор – летючий газ і через три години він випаровується.

Дослід 3. За допомогою речовини йодиду калію ми  маємо можливість визначити наявність у воді важких металів. Вода забарвлена у жовтий колір, означає, що у воді наявні важкі метали.

 

Таблиця 2. Результати дослідження води.

№ досліду

Характеристика води

Висновок

1.

Вода водопровідна, пройшла крізь фільтр

Вода прозора, не містить шкідливих сполук, придатна для споживання.

2.

Відстоювання води на протязі 3х годин

Хлор випаровується, вода прозора, придатна для споживання.

3.

Вода штучно насичена металами.

Жовте забарвлення води

У воді наявні важкі метали, до споживання не придатна.

 

 Викладач. Отже, досліджуючи зразки води можна зробити висновок, про необхідність перевірки води з метою виявити хімічні сполуки, що значно погіршують стан питної води та роблять її непридатною для споживання.

 Перевірку води можна здійснювати за допомогою спеціальних лабораторних аналізів у службах санепідеміологічних станцій.

Я хочу побажати всім присутнім бути здоровими і скористатися порадами лікарів щодо споживання води. (Учень читає і роздає поради).

Викладач. Отже, ви дізналися про контроль хімічного складу води, дослідили її якість та визначили придатність до споживання з метою збереження та зміцнення власного здоров’я та здоров’я людей, яких ви зустрінете під час своєї професійної діяльності кухаря-кондитера.

З повідомленням про використання води у кондитерському виробництві запрошується Експерт з питань здорового харчування.

 

Експерт з питань здорового харчування. Слайд 7.

 У кондитерському виробництві вода використовується як сировина для приготування тіста дріжджового, заварного, листкового. Вона входить також до складу сиропів, помади і желе. Для цих цілей беруть водопровідну воду, що відповідає всім вимогам чинного стандарту.

Вода, згідно зі стандартом, має бути прозорою, безбарвною, без сторонніх запахів і присмаку. Температура води 8-12 °С. Жорсткість води, що залежить від вмісту солей кальцію і магнію в 1 л води згідно зі стандартом, не повинно перевищувати 7 мг-екв\дм3, (1мг-екв) дм3 жорсткості відповідає вмісту в 1 л води 20 мг кальцію або 21.1 мг магнію.

За санітарними нормами в питній воді не повинно бути хвороботворних мікробів. Строго встановлена загальна кількість мікроорганізмів у воді - не більше 100 в 1см3 і вміст кишкової палички - не більше трьох в 1 л води. Від властивостей питної води залежить якість тіста. Так, жорстка вода сприяє зміцненню клейковини тіста і позитивно впливає на якість виробів з дріжджового та листкового тіста.

Викладач.  Отже, ви дізналися про вимоги стандарту, що відповідають встановленим санітарним нормам  якості води. Сподіваюсь, що отриманні знання ви будете використовувати у повсякденному житті. Вода – це найважливіший ресурс для життєдіяльності будь якого організму.  А скільки ж води необхідно вживати людині в різних умовах навколишнього середовища? На це питання дасть відповідь Лікар-дієтолог.

Лікар-дієтолог.   Існують норми вживання води в різних умовах навколишнього середовища. Для здоров’я людини шкідливим є як недостатнє, так і надлишкове водовживання. Недостатнє вживання води може призвести до зменшення маси тіла, підвищення температури, підвищення в’язкості крові, прискорення пульсу та дихання, появи спраги та відчуття нудоти. Надлишкове пиття порушує процес травлення, створює додаткове навантаження на серцево-судинну систему та нирки, призводить до збільшення виділення необхідних організму речовин.

Норма вживання води залежить від багатьох параметрів, таких як кліматичні умови, температура повітря, вологість, індивідуальні особливості людини, характер виконуваної нею роботи та багатьох інших. При цьому питна вода має бути чистою й містити в необхідній кількості мінеральні речовини. Нормою для людини вважається вживання води у кількості 1.5-2,5 літри на день, в залежності від умов навколишнього середовища.

 

Викладач. Отже, важливо запам'ятати, що у спекотні дні ви повинні випивати 1,5-2,5 літри води на день.

VІ.  Закріплення отриманих знань.

Викладач. Настав час закріпити знання які ви отримали від наших фахівців під час ознайомлення з інформацією про особливості контролю хімічного складу води.

 Гра «Ти мені – я тобі». Слайд 8. Групи підготували питання одна одній. Починаємо.

 

  1. До чого призводить тривале використання питної води з порушенням гігієнічних норм?

Відповідь. Тривале використання питної води з порушенням гігієнічних норм щодо її хімічного складу спричиняє розвиток у людини різних захворювань.

  1. Яке захворювання виникає при надлишковому вмісті у воді алюмінію?

Відповідь. Хвороба Альцгеймера.

  1. В чому вона проявляється?

Відповідь. Хвороба Альцгеймера — це тяжке захворювання головного мозку, яке проявляється прогресуючим зниженням інтелекту.

  1. Звідки походить ця назва хвороби?

Відповідь. Вона уперше була досліджена німецьким лікарем А. Альцгеймером у 1907 р.

  1. Як впливає на організм людини підвищена концентрація у воді плюмбуму?

Відповідь. Підвищена концентрація у воді плюмбуму призводить до зміну центральній нервовій системі, крові, шлунково-кишковому тракті, а також до порушення обміну речовин, тяжких захворювань нирок.

  1. До чого призводить нестача вмісту Флуору в емалі зубів?

Відповідь. Нестача вмісту Флуору спричиняє карієс, при якому відбувається демінералізація і розм’якшення твердих тканин зуба з подальшим утворенням порожнини.

  1. До чого призводить надлишок вмісту Флуору в емалі зубів?

Відповідь. Надлишок вмісту Флуору зумовлює ураження зубів — флюороз (на зубах з’являються білі та жовті плями, ділянки руйнування емалі).

  1. Що називають хімічним складом води?

Відповідь. Хімічний склад води — це сукупність речовин, що містяться у воді в різних хімічних та фізичних станах.

  1. Що необхідно зробити для знезараження води від мікроорганізмів?

Відповідь. Прокип’ятити воду.

  1. Для чого необхідно відстоювати воду?

Відповідь. Для того щоб видалити з води хлор.

  1. Яка рекомендована норма вживання води на день, в залежності від умов навколишнього середовища?

Відповідь. Норма вживання води 1,5 – 2,5 літри води на день.

  1. Якою повинна бути вода, згідно чинного стандарту?

Відповідь. Вода, згідно зі стандартом, має бути прозорою, безбарвною, без сторонніх запахів і присмаку.

Викладач. Ви  добре виконали завдання. Всім дякую.

VІІ. Вивчення нового матеріалу.

Викладач. Наступне питання яке ми розглянемо - контроль хімічного складу їжі. Слово надається Експерту з питань здорового харчування. Для чого необхідно контролювати хімічний склад їжі? Слайд 9.

Експерт з питань здорового харчування. Усе живе харчується і з їжею отримує речовини необхідні для побудови і поновлення тканин і клітин, постачання їх енергією.

До речовин повноцінного харчування людини, необхідних для поповнення енергетичних витрат, побудови та відновлення тканин належать білки, жири, вуглеводи, вода та мінеральні солі, вітаміни.

За умови раціонального харчування  білки мають становити 11— 13 % добової калорійності раціону людини. Білки тваринного походження не лише самі добре засвоюються організмом, а й сприяють засвоєнню білків рослинного походження.

Жири — це пластичний матеріал і джерело енергії в організмі. За нормальних умов середня потреба дорослої людини в жирах становить 80—100 г на добу, або 33% добової енергетичної цінності раціону.

Вуглеводи — основне джерело енергії, і тому їх уживають приблизно в чотири рази більше, ніж білків та жирів. За умови раціонального харчування на частку вуглеводів припадає близько 55 % добової калорійності раціону.

Вітаміни й мінеральні речовини разом із білками, жирами й вуглеводами є необхідною частиною харчування. Забезпечити повністю потреби організму в усіх необхідних вітамінах, ураховуючи лише їх природний вміст у продуктах харчування, дуже важко, а часто й неможливо, тож необхідне спеціальне збагачення продуктів харчування вітамінами.

Таблиця 3. Добова калорійність раціону людини.

Органічні речовини

Добова  калорійність раціону людини, %

Добова  калорійність раціону людини, г

Білки

11— 13 %

100 – 120 г

Жири

33%

80—100г

Вуглеводи

55 %

450 – 500 г

Вітаміни

 

менше 1 г на добу

Я побажаю всім присутнім здоров'я, завжди дотримуватися правил здорового раціонального харчування.

Викладач. У сучасних умовах контролювати хімічний склад їжі необхідно ще й тому, що існує проблема хімічного забруднення продуктів харчування. Слово надається експерту-екологу.

Експерт-еколог.  Близько 80% нітратів потрапляють в організм людини з їжею. Токсична дія нітратів полягає у тому, що в травному тракті вони частково відновлюються до нітритів, і останні, при надходженні в кров можуть викликати пригнічення активності ферментних систем, порушення функціонування органів дихання, крім того, виявляють канцерогенну активність.

Наприклад, надлишок  нітрогеновмісних добрив або отрутохімікатів призводить до зниження якості рослинної продукції, оскільки в ній накопичуються сполуки Нітрогену й отрути. Уживання такої їжі може спричинити в людини серйозне отруєння і навіть смерть.

Пестициди в продуктах харчування. Оскільки рослини можуть накопичувати в собі практично всі шкідливі речовини, особливо небезпечною є сільськогосподарська продукція, що вирощується поблизу промислових підприємств і великих автошляхів. Пестициди, потрапляючи до організму, викликають різноманітні захворювання нервової системи, хронічні захворювання шлунково-кишкового тракту, дерматити, гормональні порушення ендокринної системи. У  зовнішніх листках капусти пестицидів накопичується більше, ніж у внутрішніх. У зовнішніх пелюстках цибулі пестицидів у 3,5 – 4 рази більше, ніж у внутрішніх.  В яблуках, абрикосах і сливах пестициди концентруються, головним чином, у шкірці. При митті вміст пестицидів у фруктах частково зменшується. Порада: обов'язково мийте овочі і фрукти, а якщо ви не знаєте їх походження, шкірку зрізуйте. Будьте здорові!

 

Викладач. Отже, будьте уважними, під час купівлі продуктів харчування, запитуйте сертифікат якості продукції.

Усе, крім кисню людина отримує для своєї життєдіяльності з їжі та води. Їжа сучасної людини є носієм не лише носієм пластичних та енергетичних матеріалів, а й джерелом компонентів нехарчового характеру, які є небажаними, а в деяких випадках становлять пряму загрозу здоров'ю людини у вигляді порушення клітинного метаболізму. Тож поставимо питання: Харчові добавки. Користь чи шкода? Слово надається  Експерту з питань здорового харчування.

Експерт з питань здорового харчування 1. Своє повідомлення я розпочну словами видатного вченого, Нобелевського лауреата І. П. Павлова: «Надмірне захоплення їжею – тваринність, а неуважність до неї – повне безглуздя».

Харчові добавки — це хімічні речовини, які додають до продуктів харчування для поліпшення смаку, підвищення поживної цінності або запобігання псуванню продуктів під час зберігання.

Приблизно до двадцятого століття при виробництві продуктів намагалися використовувати лише натуральні добавки. Поступово така наука, як харчова хімія, почала розвиватися і більшість натуральних, замінили штучні добавки.

Оскільки більшість таких харчових добавок мало досить довгі і незрозумілі назви, які дуже складно було вмістити на одній етикетці, для зручності Європейським союзом була розроблена особлива система маркування. Відповідно до неї, назва кожної харчової добавки починатися повинна з «Е», дана буква означає не що інше, як «Європа». Після неї повинні слідувати цифри, вони показують приналежність даного виду до тієї чи іншої групи і позначають певну добавку. Згодом така система була дещо доопрацьована, а потім і прийнята для міжнародної класифікації.

Класифікація харчових добавок за кодами

- Е100 по Е199 — барвники - призначені для відновлення кольору продуктів,

який втрачається в процесі обробки, для збільшення його інтенсивності, для додання певного кольору їжі. Природні барвники містять біологічно активні, ароматичні та смакові речовини, надають їжі приємний зовнішній вигляд. Існують і барвники, одержувані синтетично. Основна їх перевага перед натуральними — більш насичені, яскраві кольори, велика стабільність, тривалий термін зберігання.

- Е200 по Е299 — консерванти - призначені для продовження терміну придатності продуктів.

В якості консервантів використовують оцтову, бензойну, сорбінову й сірчисту кислоту, сіль, етиловий спирт. Також консервантами можуть виступати і антибіотики.

- Е300 по Е363 — антиокислювачі, антиоксиданти запобігають псуванню жирів і жировмісних продуктів, уповільнюють окислення вина, безалкогольних напоїв і пива, а також захищають від потемніння фрукти і овочі.

  •    Е400 по Е499 — стабілізатори, які зберігають консистенцію.

Наприклад, Е 406 (агар) — добувають з морських водоростей, часто його використовують при виготовленні паштетів, кремів, морозива. Е 440 (пектин) — з яблук, цедри цитрусових, бурякового жому, його додають до морозива, желе і т.п. Желатин має тваринне походження, основним його джерелом є кістки, сухожилля і хрящі сільськогосподарських тварин.

Е500 по Е575 — емульгатори, розпушувачі відповідають за пластичні властивості і в’язкість,

наприклад, завдяки ним хлібобулочні вироби довше не черствіють;

  •    Е600 по Е637 — ароматизатори, підсилювачі смаку призначення зробити продукт ще

смачніше і ароматніше.

  •    Е700 по Е800 — це резерв, запасні позиції;
  •    Е900 по Е 999 — антіфламінги, призначені для зменшення піни, деякі підсолоджувачі

та інші речовини;

  •    Е1100 по Е1105 — біологічні каталізатори, ферменти;
  •    Е 1400 по Е 1449 — модифіковані крохмалі, що допомагають створити необхідну консистенцію.
  •    Е 1510 по Е 1520 — розчинники.

Викладач. Ви дізналися про призначення  харчових добавок, але які ж них приносять користь?

Експерт з питань здорового харчування 2.

Корисні харчові добавки

Не варто боятися всіх харчових добавок. Багато речовин, що виступають в якості добавок, це звичайні екстракти натуральних продуктів і рослин. Наприклад, у звичайному яблуці присутні безліч речовин, які позначають буквою Е. Наприклад, аскорбінова кислота (Е300), пектин (Е440), рибофлавін (Е101), оцтова кислота (Е260) і т.п.

Натуральні добавки

Розглянемо одні з найпопулярніших, але разом з тим ще і корисних добавок.

  •    Е100 — позначає куркумін. Дана речовина допомагають контролювати вагу.
  •    Е101 — позначає рибофлавін, він же вітамін В2.

Дана речовина бере активну участь у синтезі гемоглобіну і обміні речовин.

  •    Е160d — позначає лікопін. Він зміцнює імунітет.
  •    Е270 — позначає молочну кислоту. Ця речовина має антиоксидантні властивості.
  •    Е300 — позначає аскорбінову кислоту, вона ж є вітаміном С.

Допомагає підвищити імунітет, поліпшує стан шкіри і приносить ще багато користі.

  •    Е322 — позначає лецитин. Він підтримує імунітет, поліпшує якість жовчі і процеси

 кровотворення.

  •    Е440 — позначає пектини. Дані речовини сприяють очищенню кишечника.
  •    Е916 — позначає йодат кальцію. Застосовується для збагачення йодом продуктів

 харчування.

Нейтральні харчові добавки — відносно нешкідливі

  •    Е140 — позначає хлорофірол, завдяки даній речовині рослини мають зелений колір.
  •    Е162 — позначає бетанин, це барвник, який має червоний колір.

Видобувають його з буряка.

  •    Е170 — позначає карбонат кальцію, якщо простіше — звичайний крейда.
  •    Е202 — позначає сорбіт калію, дана речовина є природним консервантом.
  •    Е290 — позначає вуглекислий газ, він допомагає перетворити звичайний напій у газований.
  •    Е500 — харчова сода.
  •    Е913 — ланолін. Як правило, його використовують як глазуруючий агент.

 

Викладач.  Як не шкода, але шкідливих добавок набагато більше, ніж корисних, тому про них ми повинні знати більше. Про їх дію на організм повідомить Експерт з питань здорового харчування.

 

Експерт з питань здорового харчування 4.

Шкідливі харчові добавки

Шкода харчових добавок може бути дуже великою, особливо якщо їх вживати разом з продуктами регулярно і у великих кількостях.

Наприклад, глютамат натрію, який ховається під позначенням Е621, дуже популярний підсилювач смаку назвати шкідливим начебто і не можна. Однак при надлишку, глютамат здатний надавати токсичну дію, він може викликати звикання, алергічні реакції, ушкодження мозку і зору. Особливо ця речовина небезпечна для дітей. Адже на упаковках зазвичай не вказують, скільки саме глютамату натрію міститься в продукті. Тому їжею, яка його містить краще не захоплюватися. Е627 порушує артеріальний тиск, викликає кишкові розлади.

Викликає сумніви і безпека Е250, його використовують як барвник, антиокислювач, консервант і стабілізатор кольору. Незважаючи на те, що шкода нітрату натрію була доведена, його продовжують використовувати більшість країн. Зазвичай він входить до складу ковбасних і м’ясних продуктів, також він може бути присутнім в оселедцях, шпротах, копченій рибі, сирах. Нітрат натрію особливо шкідливий для тих, хто страждає холециститом, дисбактеріозом, має проблеми з печінкою і кишечником. Потрапляючи в організм таких людей, дана речовина перетвориться в досить сильні канцерогени. Канцерогеном є добавка Е330.

Серед синтетичних барвників практично неможливо знайти безпечні. Вони здатні надавати мутагенну, алергічну і канцерогенну дію. Барвник тартразин, який додають до кондитерських виробів, цукерок, морозива, напоїв, може спричинити харчову алергію. Червоний барвник Red 2G, який використовують у виробництві для приготування дешевих сосисок, може зумовити онкологічні захворювання. Антибіотики, нерідко використовуються в якості консервантів, викликають дисбактеріоз і здатні стати причиною багатьох кишкових хвороб. Загусники мають властивість вбирати речовини, причому як шкідливі, так і корисні, це може перешкоджати засвоєнню мінералів та інших потрібних організму компонентів. Вживання фосфатів може погіршити засвоєння кальцію, що загрожує розвитком остеопорозу. Сахарин здатний стати причиною пухлини сечового міхура, а аспартам за рівнем шкідливості цілком може змагатися з глютаматом. Він при нагріванні перетворюється в потужний канцероген, впливає на вміст у мозку хімічних речовин, небезпечний для діабетиків і має на організм ще ряд згубних впливів. Аспартам — синтетичний замінник цукру, який використовують для виготовлення жувальної гумки, — може також негативно впливати на психіку.

Викладач. Отже, вживати чи не вживати харчові добавки ви повинні вирішувати самостійно. Для цього я підготувала для вас корисні поради і думаю, що ви скористаєтесь ними у повсякденному житті. До харчових добавок належать також прянощі. Хто хоче поділитися інформацією про вже отримані знання на уроці спецтехнології?

Експерт з питань здорового харчування 5.

Прянощі – це рослинні продукти, які мають специфічний стійкий аромат і частково присмак.  Прянощі використовують для поліпшення запаху основної їжі, надання харчовим продуктам нових смаку і аромату, а також для підвищення  терміну зберігання  продуктів, оскільки майже всі прянощі мають бактерицидні властивості. Відомо більше 150 видів прянощів. Використовуються вони, в основному, у вигляді висушених частин різних рослин. В продаж прянощі поступають окремо по видах або у вигляді сумішей (набори  для  супу,  юшки,  м'яса  і  т. і.). 

Викладач. Прянощі ви вивчали на уроках технології приготування їжі, тому проведемо вправу, яка називається «Впізнай мене». Перед вами на столах таблиця 5. Класифікація прянощів. Скористайтеся нею під час виконання завдання – назвати прянощі згідно їхньої класифікації.

Учні отримують зразки прянощів і дають назву згідно їх класифікації.

 

Викладач. Для збереження здоров’я необхідно контролювати хімічний склад води та їжі. Через брак або надлишок вмісту якогось хімічного елемента в середовищі можуть виникнути ендемічні захворювання. Які ж захворювання називають ендемічними?

З таким повідомленням до нас звернеться лікар-епідеміолог.

 

Лікар-епідеміолог.

Ендемічна хвороба — характерне захворювання для певної місцевості. Пов’язане із різкою нестачею чи надлишком вмісту будь-якого хімічного елемента у середовищі. Наприклад, при нестачі йоду в їжі виникає ендемічний зоб у людей (збільшення розмірів щитоподібної залози), через надлишок Флуору виникає флюороз, Купруму — зміни в нервовій та кровоносній системі, Молібдену — ендемічна подагра.

Профілактика захворювань людини здійснюється шляхом додавання елемента, якого бракує, до їжі, або шляхом корегування харчового раціону для зменшення вмісту надлишкового елемента. Основою профілактики ендемічного зобу є компенсація йодного дефіциту. Найбільш природнім та ефективним є включення в раціон морської риби та інших продуктів моря (морської капусти, креветок тощо), вміст йоду в яких в десятки разів вищий, ніж в місцевих продуктах харчування. Дуже ефективним є також введення в раціон йодистого калію. Звичайно з цією метою йодують кухонну сіль з розрахунку 25 г K на 1 т солі. Така сіль приносить в добовий раціон майже 0,2 мг (200 мкг) йоду. При цьому потрібно враховувати нестійкість йодного компоненту при зберіганні солі. В зв’язку з великою гігроскопічністю солі зберігання її повинно здійснюватися в сухих місцях з граничним строком до 6 місяців. По закінченні цього терміну сіль переходить в категорію звичайної, нейодованої. Рекомендації щодо профілактики ендемічних захворювань складають з урахуванням місця проживання, клімату, пори року, особливостей національної кухні, соціального стану, стану здоров’я та індивідуальних фізіологічних особливостей людини.

 

VІІІ.  Закріплення набутих знань.

Викладач.  Ви багато отримали інформації, тому необхідно закріпити отриманні знання. Для цього я пропоную виконати вправу «Коректор». Серед правильних тверджень є невірні. Виправте їх.

  1. Харчові добавки — це хімічні речовини, які додають до продуктів харчування для поліпшення смаку?
  2. Аспартам  може негативно впливати на психіку?
  3. Е 440 (пектин) — добувають з морських водоростей?
  4. Вживання фосфатів загрожує остеопорозом?
  5. Харчова сода має маркування Е510?
  6. Рибофлавін і вітамін В2 – одна й та сама речовина?
  7. При низьких концентраціях глютамат натрію здатний надавати токсичну дію?
  8. Е162 — позначає бетанин – це природний консервант?
  9. Флюороз – це ендемічне захворювання людини?
  10. Граничний термін зберігання йодованої солі - 8 місяців?

 

ІХ. Підсумок уроку.

 

Викладач. У кого є запитання? Якщо не має, давайте підсумуємо роботу на уроці.

  1. Які питання ви вивчали?
  2. Про що ви дізналися на уроці?
  3. Що важливе ви виділили для себе?

 

Х. Оцінювання учнів.

Викладач. Підіб’ємо підсумок вашої роботи у балах. Підрахуйте свої бали. Поставте на листках самооцнювання прізвище і оцінку.

 

ХІ. Домашнє завдання.

 

Підготувати цікаву інформацію до наступної теми. Дати відповіді на запитання в кінці параграфа 7.

1. Чому необхідно контролювати хімічний склад питної води та продуктів харчування?

2. Що таке харчові добавки?

3. Яким має бути хімічний склад їжі? Унаслідок чого може відбуватися хімічне забруднення їжі?

4.Що таке ендемічні захворювання?

5. Чому необхідно контролювати вміст харчових добавок у продуктах?

6. У чому полягають причини ендемічних захворювань людини? Як здійснюється профілактика ендемічних захворювань?

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Катаєва Ольга
Додано
9 березня 2021
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку