Міністерство освіти і науки України
ДНЗ «МЕЛІТОПОЛЬСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
ВІДКРИТОГО УРОКУ
ДІЛЕННЯ НА УДГ»
з предмету
«ТЕХНОЛОГІЯ ВЕРСТАТНИХ РОБІТ»
викладача спецдисциплін
м. Мелітополь, 2022 рік
Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх!
Генрі Форд
Предмет: Технологія верстатних робіт
Тема уроку № 50. Метод диференціованого ділення на УДГ Мета уроку:
а) дидактична — застосування здобутих знань на уроці диференціованого ділення на УДГ та можливостей використання отриманих знань при роботі на виробництві
б) розвиваюча — надати учням знання щодо диференціованого ділення на УДГ
в) виховна — виховувати впевненість у власні сили та формувати вміння працювати у команді
Тип уроку: комбінований з використанням інформаційних технологій Обладнання:
• ноутбук;
• мультимедійний проектор;
• презентація;
• плакат «Універсальна ділильна головка»;
• зразки інструментів, деталей, які мають на поверхні ділення;
• опорний конспект;
• таблиця множення
План уроку:
1. Етап мотивації (самовизначення) до навчальної діяльності
2. Підготовка учнів до активного свідомого освоєння знань.
3. Актуалізація опорних знань.
4. Освоєння нових знань.
5. Закріплення, узагальнення та систематизація нових знань
6. Рефлексія
7. Домашнє завдання
Хід уроку:
|
|
Хв |
1 |
Етап мотивації до навчальної діяльності (Слайд 1) Доброго дня всім присутнім! Я рада зустрічі з вами. Сьогодні на уроці учні третього ріка навчання, 304 група, предмет технологія верстатних робіт. На уроці присутні 20 учнів, 4 відсутні з поважних причин. Всі учні готові до заняття. На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо формувати компетенції необхідні для вашої професійній діяльності, будемо продовжувати вивчати розділ обробка поверхонь деталей на фрезерних верстатах за допомогою пристосування УДГ(Слайд 2).(Що таке УДГ?). Багато деталей машин, ріжучі інструменти мають на своїй поверхні ділення. Це квадрат, шестигранник, зуби шестерні тощо (Слайд 3) (демонстрація зразків). У кваліфікаційній характеристиці верстатника |
5 |
|
широкого профілю 4-го розряду зазначено, що до його вмінь входить нарізування зубів шестерні (Слайд 4) за допомогою ділильної головки (методом копіювання), використовуя дискові або кінцеві модульні фрези (Слайд 5). Також наприкінці вивчення предмету Технологія верстатних робіт ви задаєте іспит з цього предмету і трете питання в білетах - це рішення задач. Або на підбор з.к. для нарізання різьби на токарному верстаті різцем, але таки, які ми розбираємо зараз при роботі на фрезерному верстаті. Мій учень Клокун Ілля, зараз вже випускник, розповідав що він на практиці потрапив на ту ділянку, де виготовляють зубчасті колеса і там дійсно проводять ці розрахунки, які ми вивчали тут в училище коли вивчали тему УДГ. Ці знання йому знадобились. Мені було дуже приємно це слухати, що таке сталося і знання стали в нагоді. А ви, хлопці, повинні розуміти, що наша професія Верстатник широкого профілю - інтелектуальна і до практичних навичок ви ще повинні навчитися думати, робити розрахунки, міркувати, складати техпроцеси і тоді вас будуть цінити на виробництві і як слідство ви будете мати хорошу зарплату, і повагу оточуючих. |
|
2 |
Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння знань. На попередніх уроках ми вивчили (пройшли таки теми): устрій УДГ, її кінематику (що таке кінематика) (Слайд 6, 7) і вже знаємо, що вона дає можливість ділити заготовку на частини. Є декілька способів ділення на УДГ: (Слайд 8) (які?) безпосередній поділ, просте ділення і сьогодні на уроці ми розберемо ще один третій метод - метод диференційного ділення. (Слайд 9) Тема нашого уроку: Метод диференційованого ділення на УДГ. Метою уроку є: (Слайд 10) - застосування наших здобутих знань на уроці - диференційованого ділення на УДГ. Девізом уроку (Слайд 11) я підібрала слова Генрі Форда - промисловця, конструктора автомобілів, засновника корпорації «Форд Мотор», одного з найбагатших людей усіх часів: ЗІБРАТИСЯ РАЗОМ – ЦЕ ПОЧАТОК, ТРИМАТИСЯ РАЗОМ – ЦЕ ПРОГРЕС, ПРАЦЮВАТИ РАЗОМ – ЦЕ УСПІХ! Згідно цього девізу і мети уроку у нас сьогодні буде працювати 2 "фірми", засновниками яких будуть Філоненко Олександр і Хоміч Денис. Пофантазуємо, що вони підібрали собі грамотних працівників і на при кінці уроку зроблять необхідні розрахунки, для виготовлення зубчастих коліс для замовника, використовуючи ці знання, яки отримують на уроці. За цю роботу замовник заплатить вам "гроші" за які ви зможете придбати якісь дуже приємні людські блага. |
5 |
3 |
Актуалізація опорних знань Перед тим, щоб почати вивчати новий матеріал, я пропоную повторити матеріал попередніх уроків у гугл-формі. Результати опитування ми побачимо відразу на екрані. 1. Яка цифра позначає групу фрезерних верстатів? 1 2 3 6 2. Якщо в маркуванні фрезерного верстата друга цифра стоїть 8, то це тип: вертикально-фрезерний горизонтально - фрезерний поздовжньо - фрезерний непереривної дії 3. Що є основною характеристикою фрезерних верстатів висота центрів над станиною діаметр фрези |
3 |
|
ширина столу довжина столу 4. Чому дорівнює крок ходового валу фрезерних верстатів? 12 мм 6 мм 2 мм 24 мм 5. Що позначає число-індекс в маркуванні УДГ? (УДГ-200; УДГ-320 ...) найбільший діаметр заготовки діаметр фрези ширина столу довжина столу 6. Скільки зубців має черв'ячне колесо УДГ? 20 120 40 50 7. На скільки градусів повертається шпиндель УДГ за 1 оберт рукоятки? 1 40 9 15 8. При простому діленні заготовки на УДГ ділильний диск фіксується стопором, чи ні? фіксується не фіксується 9. Яке число є характеристикою УДГ? 12 6 32 40 10 Як називаються фрези для нарізування зубів зубчастих коліс методом копіювання? циліндричні дисковими модульними кінцевими модульними шпонковими |
|
4 |
Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу А зараз приступимо розбиратися що таке диференційоване ділення на УДГ. (Слайд 12) З попередніх уроків ми знаємо, що УДГ має ділильний диск, на якому розташовані концентричні глухі отвори з обох сторін. (Слайд 13) Кількість отворів: з боку А: 24, 25, 28, 30, 34, 37, 38, 39, 41, 42, 43 з боку Б: 44, 47, 49, 51, 53, 54, 57, 58, 59, 62, 66 Ці дані нам знадобляться для подальших розрахунків. Якщо кількість ділень на заготовці дорівнює або кратне числам отворів, які є на ділильному диску - то це просте ділення. Розрахунок як повертати рукоятку УДГ при простому проводимо по формулі. 40 nр , де Z це число, на яке необхідно поділити заготовку. Z Число 40 – це характеристика УДГ. Звідки воно з’явилося?
|
15 |
(Слайд 14) З кінематики ми бачимо що в середині УДГ є зубчасті зачеплення, (Слайд 15):
(Слайд 16) Циліндричні і конічні зчеплення мають передаточне число 1, а черв’ячне зчеплення 1/40, тому що черв’як (гвинт з трапецеїдальною різьбою) однозахідний, а черв’ячне колесо має 40 зубів. Тому при повороті рукоятки на 1 повний оберт шпиндель УДГ повертається на 1/40 кола. Тобто, якщо в колі 3600/40 = 90. Щоб повернувся шпиндель на 1 повний оберт необхідно ручку повернути 40 разів.
(Слайд 17) Просте ділення на УДГ виконують коли число частин на яке необхідно поділити заготовку дорівнює або кратне числу отворів на ділильному диску. Якщо не співпадають або не кратне тоді використовують диференційний метод ділення.
(Питання: якщо необхідно виготовити шестерню з 56, 55, 11 зубами - яке це ділення?)
(Слайд 18) Сутність диференційованого методу ділення полягає в тому, що шпиндель отримує два рухи: від повороту рукоятки і величини повороту ділильного диска, який отримує обертання через змінні шестерні гітари. При цьому стопор диска повинен бути вимкнений.
(Слайд 19) Гітара змінних з.к. встановлюється на циліндричний хвостовик УДГ. Для встановлення змінних шестерень гітара укомплектована пересувними пальцями та перехідними втулками.
(Слайд 20) Розглянемо на кінематичних схемах різницю наладки на просте і диференційоване ділення на ЦДГ.
(Слайд 21) Щоб підібрати змінні з.к. гітари і розрахувати як повертати рукоятку УДГ, при диференційному діленні, у відмінності зі способом простого поділу, замість заданого числа поділів Z, задають довільне допоміжне число поділів Х - так зване фіктивне , яке має бути близьким до z (більше або менше – байдуже). Так як стопор ділильного диску вимкнений, то лімб примусово від гітари змінних коліс повертається, компенсуючи недостатній або зайвий кут повороту.
Розрахунок при диференціальному діленні проводимо в 3 етапи: 1. Спочатку підбираємо фіктивне число Х близьке до Z і розраховуємо як ми
будемо повертати рукоятку УДГ за формулою nр
X
2. Далі нам необхідно провести розрахунки по підбору змінних зубчастих коліс гітари за формулою (Cлайд 22)
|
3. Перевіряємо з.к. на зачеплення (Слайд 32)
а) 40+45 > 30+10 б) 30+20 < 45+10 - умова не виконується
Ми маємо можливість поміняти шестерні місцями і перерахувати а) 40+20 > 30+10 б) 30+45 > 20+10 Яки є питання? |
|
5 |
Закріплення, узагальнення та систематизація нових знань (Слайд 33) А зараз я хочу щоб ми пофантазували, представимо, що ми маємо таку ситуацію. У замовника зупинилося виробництво, у механізмі верстата 1К62 вийшли з ладу шестерні. Він звертається а приватні фірми, щоб йому їх виготовили. За терміновість він розплачується доларами (сувенірними). Завдання нашим фірмам виготовити тобто розрахувати з.к. з числом зубців .....
Сьогодні хлопці ви своїм інтелектуальним трудом заробили "гроші", на які можете придбати якісь благ. В якості винагороди за ваш труд я пропаную за зароблені гроші викупити в мене дуже приємні речі. |
10 |
6 |
Рефлексія. Підведення підсумків уроку. Підіб'ємо підсумки нашого заняття. Отже, яку мету ми сьогодні ставили перед собою? Чи вдалося нам досягти поставленої мети? Отримані сьогодні знання будуть необхідні вам надалі при здачі іспиту з технології верстатних робіт, а також при роботі в цехах підприємств. Сьогодні за активну роботу на уроці оцінюю наступних учнів… Всі здаємо мені свої зошити в яких ви проводили розрахунки. За цю роботу всі отримують оцінки, коли я їх перевірю. На наступному уроці прокоментую. (Слайд 34) Наприкінці уроку я хочу щоб ви висловили думку про урок. Для мене дуже важлива ваша оцінка результатів навчального заняття. Щоб зрозуміти, яким цей урок був для вас, пропоную вам закінчити наступні речення на вибір: • Я сьогодні на уроці навчився… • Я дізнався… • Я тепер можу… • Я запам'ятав… • В мене виникли труднощі ... Впевнений, що… |
5 |
7 |
Домашнє завдання (Слайд 35) Вивчити формули, алгоритм розрахунків при налагоджуванні УДГ при диференційованому методі ділення. Навчитися визначитись яким методом будуть вестися розрахунки. (Слайд 36) Урок закінчено. Дякую за урок. Всього вам найкращого! |
2 |