Методична розробка відкритого уроку виробничого навчання з теми: «Використання можливостей мови SQL та виконання робіт з базами даних»

Про матеріал
На уроках виробничого навчання з професії «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення здійснюється ознайомлення учнів з сучасними інтерактивними технологіями, поглиблення та закріплення професійних знань та умінь, узагальнення знань учнів з пройдених тем, розширення світогляду учнів в галузі інформаційних технологій.
Перегляд файлу

ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«КРАМАТОРСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ»

 

 

 

 

 

Ю.В. Григор’євська

 

 

 

Методична розробка

відкритого уроку виробничого навчання з теми:

 «Використання можливостей мови SQL та виконання робіт з базами даних»

 

 

 

 

 

 

 

м. Краматорськ 2021

Ю.В. Григор’євська – майстер виробничого навчання Державного професійно-технічного навчального закладу «Краматорський центр професійно-технічної освіти». Використання можливостей мови SQL та виконання робіт з базами даних. Методична розробка уроку. – Краматорськ: 20__ рік, ___ сторінок.

 

 

Рецензент: ____

 

 

 

 

Викладено методику проведення практичного заняття з використанням елементів бесіди, розповіді, демонстрації при вивченні мови SQL та виконання робіт з базами даних

 

 

 

Відповідальний за випуск:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено навчально-методичною радою

Навчально-методичного центру професійно-технічної

освіти у Донецькій області(протокол №____ від «___» ___________2021 року)

 

 

 

Зміст

 

  1. Вступ
  2. План заняття
  3. Хід заняття
  4. Додатки:

– додаток А (картки з завданням для усного опитування).

     5. Презентація заняття

6. Література

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

На уроках виробничого навчання з професії «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення здійснюється ознайомлення учнів з сучасними інтерактивними технологіями, поглиблення та закріплення професійних знань та умінь, узагальнення знань учнів з пройдених тем, розширення світогляду учнів в галузі інформаційних технологій.

Оператор має бути освіченим у питаннях з обслуговування комп’ютерних та інтелектуальних пристроїв, систем і мереж; обробки інформації та прийняття рішень; комп’ютерної обробки текстової, графічної та образної інформації; обслуговування комп’ютеризованих, інтегрованих і робототехнічних систем, опрацьовувані табличних даних в редакторі електронних таблиць Microsoft Excel, працювати з базами даних Microsoft Access, де  створюють таблиці, які можна зв’язувати між собою, створювати запити, форми, звіти.

Зробити виробниче навчання більш цікавим, підняти їх теоретичний рівень, стимулювати пошукову діяльність здобувачів освіти дозволяють випереджувальні завдання практичного характеру. Здобувачі освіти самостійно опрацьовують додаткову літературу, готують повідомлення, доклади, які можуть доповнюватися ілюстративними матеріалами та практичними завданнями. Інформаційні повідомлення можуть бути у вигляді презентацій, відеоматеріалу, що робить їх більш яскравими, цікавими пізнавальними.

Освітні системи повинні сприяти реалізації основних завдань професійно – творчого та культурного розвитку суспільства. Ми повинні виховувати людину, яка вміє спочатку самостійно вчитись, а потім самостійно і творчо жити і працювати.

Щоб мати можливість знайти своє місце в житті, Здобувач освіти повинен володіти певними якостями: гнучко адаптуватися у мінливих життєвих ситуаціях; самостійно та критично мислити; уміти бачити та формувати проблему, знаходити шляхи раціонального її вирішення; бути здатним генерувати нові ідеї, творчо мислити; грамотно працювати з інформацією; бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах, уміти працювати в колективі, у різних галузях, різних ситуаціях, легко запобігати та вміти виходити з будь – яких конфліктних ситуацій; вміти самостійно працювати над розвитком особистої моральності, інтелекту, культурного рівня.

Таким чином, головний напрям розвитку світової та вітчизняної освіти лежить у площині вирішення проблем розвитку особистості здобувача освіти та майстра, технологізації цього процесу. Майстер в цих умовах найчастіше виступає в ролі організатора всіх видів діяльності здобувача освіти, як компетентний консультант і помічник. Його професійні вміння повинні бути спрямовані на діагностику діяльності та розвиток здобувачів освіти.

Вибір освітньої технології – це завжди вибір стратегії, пріоритетів, системи взаємодії, тактики навчання та стилю роботи майстра зі здобувачами освіти.

Найбільш ефективними є підходи, які направлені на те, щоб залучати здобувачів освіти у активне, спільне і засноване на критичному аналізі навчання. Педагогічні форми і методи включають у себе діалогічну лекцію, дискусії, індивідуальні й групові творчі роботи, демонстрації. Ці методи навчання не тільки підвищують інтерес здобувачів освіти до дисципліни, але й забезпечують глибоке засвоєння змісту, вироблення навичок і відданість загальнолюдським цінностям.

Для освоєння інформаційних технологій потрібно не тільки різноманітність методів і форм, але й матеріалів. Для підготовки до занять, на практиці здобувачі освіти використовують  різноманітні навчальні матеріали, прикладні і графічні програми, глобальну мережу Internet і персональний комп’ютер.

 На уроках виробничого навчання здобувачі освіти оволодівають навичками контролю і керуванням обчислювальних процесів, оформлюють результати відповідно до інструкцій, мають гарну зорову і слухомоторну   координацію, розвивають пальцеву моторику, швидкість реакції, увагу.

Здобувачі освіти разом з майстром на уроках виробничого навчання раціонально й ефективно організовують працю на робочому місці, дотримуються норм технологічного процесу, не допускають браку в роботі,  знають і виконують вимоги нормативних актів про охорону праці і навколишнього середовища, дотримуються норм, методів і прийомів безпечного ведення робіт, у разі необхідності знають і мають засоби попередження й усунення природних і непередбачених негативних явищ (пожежі, аварії, повені тощо)

Застосування сучасних технічних засобів навчання – кіно, телебачення, комп’ютерів, контрольно-навчального устаткування – ґрунтується на дедалі повнішому й різнобічному врахуванні психологічних можливостей людського організму. Це дає змогу охопити ширші маси здобувачів освіти, посилити вплив подразників на органи відчуттів індивідуума, скоротити строки навчання, підвищити ідейно-політичне значення навчального процесу, сформувати професійні вміння та навички.

Сучасне суспільство ставить перед освітою складне завдання: підготувати спеціаліста, який не тільки володіє певним вантажем знань, але й здатен до постійного самовдосконалення, самоосвіти й адаптації до нових вимог. Світ ПК такий різноманітний і широкий, настільки швидко розвивається, що кожна людина знайде своє місце в цьому світі, і перший крок в цьому напрямку – освоєння професії оператора з обробки інформації та програмного забеспечення.

Робота з ПК, дає змогу почувати себе комфортно, а деяким навіть упевнено. Комп’ютер розширює наш світогляд, відкриває доступ до мережі інформації, впливає на демократизацію спілкування, і, нарешті, робота оператора з обробки інформації та програмного забезпечення розвиває логіку, організовує думки, інтелектуальні здібності людини.

Таким чином, при проведенні виробничого навчання, використовуючи різні методи і прийоми активізації здобувачів освіти, можна уникнути одноманітності, заорганізованості, створити умови для активності здобувачів освіти, зацікавленості в отриманні нових знань, необхідності їх у майбутній професійній діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

План заняття

 

 « __ » ____ 2021 р.

 

Тема заняття: «Використання можливостей мови SQL та виконання робіт з базами даних  »

 

Мета заняття:

-       методична: - вдосконалити методику проведення практичного заняття з використанням елементів практичного завдання, розповіді та демонстрації відеоматеріалу.

         -         навчальна: сформувати основні поняття та терміни мови SQL,  пояснити учням можливості мови SQL та навчити виконанню робіт з базами даних;

- виховна: виховувати уважність, самостійність, навички самоконтролю і самоаналізу, любов до майбутньої професії, інформаційну культуру;

- розвиваюча: навички самостійного пошуку і аналізу інформації, логічне мислення, пізнавальний інтерес, ініціативу, культуру мовлення, чіткість і точність думки.

Вид заняття – практична робота

Тип заняття – поточна

Методи та форми проведення заняття: бесіда, розповідь, демонстрація презентації, робота з картками, практичне виконання завдання.

 

Література:

- М.Ю. Лосєв, В.В. Федько, бази даних, навчально-практичний посібник

- Карпенко М. Ю. , Уфимцева В.Б., Гринчак М.В. , Гомза Н.І. — Харків: ХНАМГ, 2007.— 56 с.

- Берко А.Ю., Верес О.М. , Пасічник В.В. Навчальний посібник.

- автор – Юрій Рамський, Анна Цибко. «Проектування й опрацювання баз даних

- автор М. Ю Лосєв · 2019 — використання мови SQL для роботи з базами даних.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід заняття

1. Організаційний момент

1.1 Привітання здобувачів освіти

1.2 Перевірка присутності Здобувачів освіти на занятті

2. Актуалізація опорних знань

Проводиться методом усного індивідуального опитування за картками (картки додаються – додаток А). Картки з питаннями розміщуються в коробці. Здобувач освіти відповідає на отримане питання.

3. Оголошення теми та структури заняття

3.1 Повідомлення теми і мети заняття

Тема: «Використання можливостей мови SQL та виконання робіт з базами даних  »

Мета заняття:

- ознайомитися з можливостей мови SQL;

- навчитися роботі з базами даних  ;

- застосовувати  одержані знання в майбутній професії;

3.2 Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти

Ця тема є дуже актуальною в сучасному житті і у вивченні подальших тем, тому що Інформаційно-пошукові системи поступово стають інтелектуальними. Для цього до їх складу включають спеціальні апаратні і програмні засоби, за допомогою яких користувач подає вказівки до комп’ютера мовою, близькою до природної.

 У таких інформаційно-пошукових системах пошукові процедури стають потужнішими. За їх допомогою можна знаходити в базах даних відповіді на запити, виражені непрямо або навіть неявно. Наприклад під час пошуку інформації в Інтернеті..

3.3 Оголошення плану заняття

План заняття

1.       Правила техніки безпеки роботи за ПК.

2 База даних,  основні поняття та терміни мови SQL.

3 Створення Бази даних.

5 Зробити висновки по роботі.

Техніка безпеки при роботі з комп'ютером. Правила поведінки в комп'ютерному класі

Розпочинаючи працювати на ПК, необхідно пам`ятати, що це дуже складна апаратура, яка потребує акуратного й обережного ставлення до неї, високої самодисципліни на всіх етапах її експлуатації.

Напруга живлення ПК (220 В) є небезпечною для життя людини. Тому, незважаючи на те що в конструкції комп`ютера передбачена достатня ізоляція від струмопровідних ділянок, необхідно знати та чітко виконувати ряд правил техніки безпеки.

ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

 знаходитися в класі у верхньому одязі;

 класти одяг і сумки на столи;

 знаходитися в класі з напоями та їжею;

 працювати на комп`ютері у вологому одязі та вологими руками;

 розташовуватися збоку або ззаду від включеного монітора;

 торкатись екрана, тильного боку дисплея, проводів живлення, заземлення, з`єднувальних кабелів

 пересувати комп'ютери і монітори, знімати кришку корпуса системного блоку;

 включати/виключати комп'ютер без дозволу, від'єднувати і під’єднувати будь-які пристрої комп'ютера, порушувати порядок увімкнення й вимикання апаратних блоків;

 самостійно намагатися усунути будь-які неполадки в роботі комп'ютера, незалежно від того, коли і з чиєї вини вони сталися;

 перекривати вентиляційні отвори на системному блоці та моніторі;

 ударяти по клавіатурі, натискувати безцільно на клавіші;

 класти книги, зошити та інші речі на клавіатуру, монітор і системний блок;

 видаляти і переміщати чужі файли, приносити і запускати комп'ютерні ігри.

Перед початком роботи на комп`ютері необхідно отримати дозвіл на роботу у вчителя. Під час роботи на комп`ютері НЕОБХІДНО:

 дотримуватись тиші і порядку;

 працювати на клавіатурі чистими сухими руками, не натискуючи на клавіші без потреби чи навмання;

 працюючи з дискетами, оберігати їх від ударів, води, тепла, правильно вставляти дискети в дисковод;

 коректно завершувати роботу з тим чи іншим програмним засобом;

 при відчутті втоми чи болю – негайно повідомити вчителя.

Під час роботи за комп'ютером необхідно дотримуватися певних правил:

 робота учнів в комп’ютерному класі дозволяється лише у присутності викладача;

 дисплей повинен бути розвернений від вікон під кутом, не меншим 90°, з метою запобігання потрапляння на екран прямих сонячних променів та уникнення відблиску, що значно ускладнює читання інформації з екрана дисплея.

 екран дисплея повинен бути очищений від пилу, оскільки пил спричинює появу шкідливих впливів при роботі за дисплеєм.

 відстань від екрану до очей – 60-70 см. (відстань витягнутої руки);

 вертикально пряма спина, плечі опущені і розслаблені, ноги на підлозі і не схрещені, лікті, зап'ястя і кисті рук на одному рівні, ліктьові, тазостегнові, колінні, гомілковостопні суглоби під прямим кутом;

 на столі, де встановлено комп'ютер, не повинні знаходитися сторонні речі, їжа чи її залишки

 перед початком роботи за комп'ютером слід вимити і насухо витерти руки для запобігання появи плям на клавіатурі, корпусі комп'ютера, дисплея, мишки та ін.

 через кожні 10 хв. роботи за екраном дисплея слід зробити перерву на кілька хвилин, під час якої записати отримані результати, підготувати дані для продовження роботи чи її план, або просто відпочити.

 якщо використовується мишка, то під неї слід покласти спеціальний килимок для запобігання забруднення, що може призвести до виходу з ладу.

 якщо клавіатура не використовується, вона має бути накрита спеціальною прозорою кришкою для запобігання попадання пилу чи якихось предметів під клавіші, що може призвести до ушкодження клавіатури.

 при виникненні будь-яких запитань під час роботи з комп'ютером слід звертатися до вчителя. Без значної спеціальної підготовки

 ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ:

 розмістити на столі зошит або підручник так, щоб вони не заважали роботі за комп’ютером;

 користуватися клавіатурою, під’єднаною до комп'ютера, яка служить для введення повідомлень- вказівок про виконання комп'ютером тих чи інших операцій;

 користуватися мишкою, під’єднаною до комп'ютера, яка використовується, щоб мати можливість серед переліку послуг, позначення чи назви яких подані на екрані дисплея, вибрати (вказати на) одну із них;

 вмикати комп'ютер за допомогою вмикача на передній панелі системного блоку;

 після появи на екрані дисплея повідомлення «Тепер комп’ютер можна вимкнути» вимикати його.

У разі появи запаху горілого, самовільного вимикання апаратури, незвичних звуків треба негайно повідомити про це вчителя та вимкнути комп`ютер. Не можна працювати на комп`ютері при недостатньому освітленні, високому рівні шуму тощо.

Під час роботи комп`ютера екран дисплея є джерелом електромагнітного випромінювання, яке руйнує зір, викликає втому, знижує працездатність. Через це треба, щоб очі користувача знаходилися на відстані 60 - 70 см від екрана, а безперервна робота за комп`ютером тривала не більше 25 хв. для дітей.

Опитування Здобувачів освіти за наступними питаннями:

 

Що таке данні, для чого вони потрібні?

 

Очікувана відповідь  (Дані- інформація, відомості, показники, необхідні для ознайомлення з ким-, чим-небудь, для характеристики когось, чогось)

 

 

 

 

Що таке електронна таблиця для чого вона існує?

 

Очікувана відповідь  (Таблиця — це перелік, зведення статистичних даних або інших відомостей, розташованих у певному порядку за рядками та стовпчиками. Таблиці широко використовуються в комунікаціях, дослідженнях та аналізі даних.)


 

Як називається програмне забезпечення, яке призначене для створення бази даних, оновлення даних, що зберігаються в них, забезпечення зручного доступу до баз даних з метою перегляду й пошуку даних?

 

Очікувана відповідь  (Система управліня базами данних)

 

 

 

 

 

  1. Викладання нового матеріалу

(Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації)

База даних (БД) — впорядкований набір логічно взаємопов'язаних даних, що використовуються спільно, та зберігаються в одному місці. Якщо коротко, то найпростіша БД це звичайна таблиця з рядками та стовпцями у якій зберігається різного роду інформація Так, часто, з БД нероздільно пов'язують Системи управління базами даних (СУБД), які надають функціонал для роботи з БД. Мова SQL якраз і є частиною СУБД, яка здійснює керування інформацією в БД. Ми будемо вважати БД набором звичайних таблиць, які зберігаються в окремих файлах.

Отже, переходимо до SQL.

SQL - проста мова програмування, яка має небагато команд і якій може навчитися будь-який бажаючий. Розшифровується як Structured Query Language - мова структурованих запитів, яка була розроблена для роботи з БД, а саме, щоб отримувати/добавляти/змінювати дані, мати можливість опрацьовувати великі масиви інформації та швидко отримувати структуровану та згруповану інформацію. Є багато варіантів мови SQL, але у них всіх основні команди майже однакові. Також існує і багато СУБД, але основними з них являються: Microsoft Access, Microsoft SQL Server, MySQL, Oracle SQL, IBM DB2 SQL, PostgreSQL та Sybase Adaptive Server SQL. Щоб працювати з SQL кодом, нам потрібна буде одна з вище перелічених СУБД. Для навчання ми будемо використовувати СУБД Microsoft Access.

SQL як і інші мови програмування має свої команди (оператори), за допомогою яких віддаються вказівки для вибірки даних.

В SQL-технології підтримуються наступні типи даних:

 символьні - дані, що складають відповідні найменування із слів чи словосполучень, тобто текст;

=> числові - дані в числовому форматі, що придатні для проведення арифметичних операцій;

> значення дати та часу- дата та час, що встановлені на внутрішньому годиннику комп 'ютера в принятих системою форматах. 

Команди SQL можна поділити на декілька груп або категорій, що забезпечують побудову БД, управління об'єктами, поповнення таблиць, модифікацію даних, виконання запитів, управління доступом до БД тощо.

 До таких груп команд належать:

• мова визначення даних - Data Definition Language (DDL);

• мова маніпуляції даними - Data Manipulation Language (DML);

• мова запитів даних - Data Query Language (DQL);

• мова управління даними - Data Control Language (DCL);

• команди адміністрування даних;

• команди управління транзакціями.

 Мова визначення даних - це частина SQL, що забезпечує можливість створювати різні об'єкти баз даних, визначати їх структуру, наприклад створювати та видаляти таблиці тощо.

 

Найчастіше в мові SQL використовуються такі оператори:

SELECT (Оператор SELECT може виконуватись із заданою умовою, тобто частиною запиту, що несе інформацію про метод відбору даних із БД. В загальному випадку оператор має формат:

SELECT [ALL | * | DISTINCT стовпець 1,стовпець2,...])

 

FROM (визначається таблиця, поля якої вказані в реченні SELECT. Ключові слова SELECT і FROM завжди використовуються разом;)

WHERE (Параметр  виконує фільтрацію рядків які отримуються після запиту, згідно з заданими умовами. Умови задаються предикатами. Наприклад наступний запит повертає рядки з mytable для яких mycol більше ніж 100.

SELECT * FROM   mytable   WHERE  mycol > 100 )

ORDER BY  -оператор впорядкування ORDER BYвикористовується для впорядкування стрічок результуючої таблиці за значеннями деякого стовпчику або стовпчиків. Можна також вказати вид впорядкування за зростанням (ASC) або за спаданням (DESC). Зростаюче впорядкування застосовується за замовчуванням, наприклад:

  SELECT *       FROM student      ORDER BY  city;  

GROUP BY  синтаксична конструкція мови SQL для агрегації записів, вибраних за допомогою запиту SELECT. Нехай є таблиця статей, для кожної з яких з-поміж іншого зберігається рік їх написання. Потрібно отримати огляд того, скільки статей було написано кожного року.

SELECT year, count(1) FROM articles  GROUP BY year;

Створення бази даних в Аccess

Створення пустої бази даних

 

  1. На вкладці Файл виберіть команду Створити й клацніть плитку Пуста база даних.
  2. У поле Ім’я файлу введіть ім’я файлу. Щоб змінити стандартне розташування файлу, натисніть кнопку Знайти розташування для бази даних альтернативний текст (поруч із полем Ім’я файлу), відкрийте потрібну папку й натисніть кнопку OK.
  3. Натисніть кнопку Створити.

Access створить базу даних із пустою таблицею "Таблиця1", яку потім відкриє у вікні табличного подання даних. Курсор установиться в першій пустій клітинці стовпця Клацніть, щоб додати.

  1. Щоб додати дані, почніть вводити їх або вставте їх з іншого джерела.

Введення даних у поданні таблиці імітує роботу з аркушем Excel. Структура таблиці створюється під час введення даних. Щоразу під час додавання стовпця до даних у табличному поданні в таблиці визначається нове поле. Access автоматично встановлює тип даних кожного поля на основі введених даних.

Якщо на цьому етапі вводити дані в таблицю "Таблиця1" не потрібно, натисніть кнопку Закрити Зображення кнопки. Якщо ви внесли зміни до таблиці, Access запропонує зберегти їх. Натисніть кнопку Так, щоб зберегти зміни, кнопку Ні, щоб відхилити їх, або кнопку Скасувати, щоб не закривати таблицю.

 

Додавання таблиці

 

Додавати таблиці до наявної бази даних можна за допомогою команд групи Таблиці на вкладці Створення.

Додавання програми

Створення таблиці, починаючи з вікна табличного подання даних    У поданні табличного подання даних можна негайно вказати дані та дозволити програмі Access будувати структуру таблиці за лаштунками. Імена полів призначаються числами (поле1», Поле2 і т. д.), і програма Access автоматично установлює тип даних кожного поля на основі введених даних.

  1. На вкладці Створення в групі Таблиці натисніть кнопку ТаблицяЗображення кнопки

Access створить таблицю й виділить першу пусту клітинку в стовпці Клацніть, щоб додати.

  1. На вкладці Поля в групі Додавання й видалення виберіть тип поля, яке потрібно додати. Якщо потрібний тип не відображається, натисніть кнопку Інші поля Зображення кнопки.
  2. В Access відкриється список типів полів, що часто використовуються. Виберіть потрібний тип поля, і Access додасть до таблиці нове поле в місці вставлення.

Поле можна перемістити перетягуванням. Під час перетягування поля в подані таблиці з’являється вертикальна смуга вставлення, яка вказує на розташування поля.

  1. Щоб додати дані, введіть їх у першу пусту клітинку або вставте з іншого.
  2. Щоб перейменувати стовпець (поле), двічі клацніть його заголовок і введіть нове ім’я.

Надавайте полям значущі імена, щоб під час перегляду області Список полів було зрозуміло, які дані містить кожне з них.

  1. Щоб перемістити стовпець, виберіть його заголовок клацанням, а потім перетягніть у потрібне місце. Крім того, можна виділити кілька суміжних стовпців і перетягнути їх одночасно. Для цього клацніть заголовок першого стовпця, а потім, утримуючи натиснутою клавішу Shift, – заголовок останнього.

 

6.Закріплення вивченого матеріалу

 

  1.               Які оператори містить найпростіша інструкція мовою SQL?

SELECT, FROM, WHERE, ORDER BY, GROUP BY.

  1.               Із яких частин складається мова SQL? (DDL,DML,DCL,DCL,DQL)

 

  1.               Для чого призначена мова SQL? (спеціальна мова для створення й супроводу БД)

 

  1.               Наведіть приклад найпростішої інструкції мовою SQL.

SELECT список_вибірки

FROM таблиця

[ WHERE умови_пошуку ] ;

ПРАКТИЧНА РОБОТА

 

ТЕМА: MS Access. Створення бази даних. Зв’язування таблиць

МЕТА: Сформувати поняття база даних, СУБД, таблиця, конструктор, поле, запис; пояснити етапи роботи з базами даних; формувати навички проектувати базу даних; реалізовувати спроектовану модель у вигляді об’єктів; чітко формулювати й лаконічно висловлювати думки; виховувати уважність, дисциплінованість під час роботи за ПК

Обладнання: ПК, робочий зошит

 


Короткі теоретичні відомості

База даних (БД) – це сукупність певним чином структурованих даних, що описують деяку предметну галузь.

За структурою організації інформації в БД розрізняють такі моделі баз даних:

  • реляційна;
  • ієрархічна:
  • мережна.

Ієрархічна модель бази даних є сукупністю елементів, які розташовані в порядку їх підпорядкування від загального до конкретного й утворюють перевернене дерево (рис. 38).

рис. 38 Ієрархічна модель БД

Мережна модель має ті самі основні складові, що й ієрархічна, проте характер їхніх зв’язків принципово інший. У мережній моделі прийнятий вільний зв’язок між елементами різних рівнів (рис. 39).

рис. 39 Мережна модель БД

В основі реляційної моделі лежить поняття відношення. У реляційній моделі відношення оформлені у вигляді двовимірних (тобто звичайних) таблиць. Двовимірні таблиці складаються з рядків, що називаються у термінології баз даних записами, і стовпців, що іменуються полями. Спільне для таблиць поле називається ключовим: для кожного запису воно набуває унікального значення. Ключове поле – поле з унікальними значеннями, які ніколи не повторюються. Використовується для ідентифікації кожного запису, а також для зв'язування таблиць, пошуку даних у таблицях, для складання запитів з декількох таблиць.

Системи управління базами даних (СУБД) – це програмні засоби, за допомогою яких можна створювати бази даних та виконувати опрацювання вміщених даних.

MS Access – це система управління базами даних, призначена для зберігання й організації даних, вибірки та керування ними. Це програмний засіб є складовою програмою з пакета прикладних програм Microsoft Office, що працюють під керуванням ОС Windows.

Запуск цієї програми виконується так само, як і запуск будь-якої іншої програми з пакета програм Microsoft Office, тобто слід виконати команду меню Пуск Все программы Microsoft Office MS Access або скористатися ярликом на робочому столі.

Особливістю програми MS Access є те, що перед тим, як розпочати роботу зі створення нової бази даних, слід спочатку зберегти файл. База даних зберігається у вигляді файла, що має розширення .mdb. Файл може містити всі основні об’єкти MS Access: таблиці, форми, запити, звіти, макроси та модулі тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вікно програми MS Access складається з наступних елементів (рис. 40):

рис. 40 Вікно програми MS Access

 


  1.               рядок заголовку
  2.               головне меню
  3.               панель інструментів
  4.               вікно бази даних
  5.               кнопки керування вікном
  6.               шість вкладок об’єктів
  7.               рядок стану

 

 


Таблиця – основний обов’язковий об’єкт бази даних, куди записують дані, та де вони зберігаються. таблиця складається зі стовпців, які називають полями та рядків, які називають записами.

Для створення нової таблиці необхідно на панелі інструментів у вікні бази даних натиснути кнопку , після чого у вікні Новая таблица вибрати спосіб створення таблиці (рис. 41).

рис. 41 Вікно вибору режиму створення таблиці

Режим таблиці. Виводить бланк таблиці, у який можна вводити дані. У режимі таблиці можна виконувати додавання записів, редагування, перегляд, фільтрацію, сортування записів, змінювати структуру таблиці.

Конструктор. У режимі конструктора можна переглядати параметри всіх елементів структури таблиці. Можна змінювати структуру таблиці, зокрема, вилучати або додавати поля, пере­міщувати їх відносно інших полів, змінювати типи даних.

Майстер таблиць. Дає змогу обирати поля для майбутніх таблиць із переліку зразків полів різних типів (ділові контакти, ведення домашнього господарства тощо).

Імпорт таблиць. Імпорт даних з інших файлів (як всередині програми Access, так і з інших програм, наприклад, MS Excel).

Поля — це основні елементи структури таблиці бази даних. Кожне поле має ім'я, тип та властивості.

Кожне поле характеризується такими властивостями:

  • довжина — кількість даних у символах. Від довжини поля залежить, які дані можуть міститися в ньому;
  • ім'я — ідентифікатор даних. В одній базі даних не може бути двох полів з однаковими іменами. Крім того, усередині імені забороняється використовувати символи!,.,[,]';
  • тип даних —характеристика даних, від якої залежить перелік операцій, які можна застосовувати до даного поля.

Програма підтримує роботу з такими типами даних (рис. 42):

Текстові — для запису даних у вигляді одного рядка алфавітно-цифрових комбінацій (тексту) довжиною до 256 символів.

Поле MEMO — для запису даних у вигляді багатьох рядків алфавітно-цифрових комбінацій (тексту), довжиною до 65 535 символів.

Числовий — для запису даних у вигляді числа будь-якого типу (програмою пропонується широкий вибір форматів для запису чисел: ціле, дійсне, дробове, з плаваючою комою тощо).

Дата/час — для запису даних у вигляді дат і/або часу (про­грамою пропонується широкий вибір форматів для запису дат та часу).

Грошовий — для запису даних у вигляді числа в грошових одиницях (програмою пропонується широкий вибір форматів для запису у доларах, гривнях або будь-якій іншій поширеній валюті).

Лічильник — для запису даних у вигляді числа, що вводить­ся автоматично (з уведенням кожного нового запису таке число нарощується на 1).

Логічний — для запису даних у вигляді логічного виразу, що може набувати одного з двох значень true (істина) або false (хиба) і застосовується в логічних операціях. Довжина такого поля — 1 байт.

Поле об'єкта OLE — для запису даних у вигляді об'єктів, які можуть містити файли малюнків, звукові файли, файли відео-кліпів тощо.

Гіперпосилання — для запису даних у вигляді посилання з одного об'єкта на інший (гіперпосилання може вказувати на веб-сторінку, адресу електронної пошти, зовнішній файл з документом Microsoft Office. Наприклад, файли таблиць MS Excel, файли документів MS Word).

рис. 42 Різноманітні типи полів таблиці

Унікальні та ключові поля. Для того, щоб дані були взаємопов'язані, потрібно, щоб між таблицями було встановлено зв'язки. А для того, щоб за записом з однієї таблиці можна було однозначно знайти відповідні записи в іншій таблиці, слід передбачити в кожній таблиці унікальні поля.

Унікальне поле — це поле, значення даних у якому не повто­рюються в цій таблиці.

При створенні таблиць для баз даних завжди потрібно вста­новити ключове поле. Ключовим назначають поле, яке є уні­кальним. Зазвичай зв'язки між таблицями встановлюють за ключовими полями.

Ключове поле БД — поле або кілька полів, які однозначно визначають (ідентифікують) запис.

Якщо користувач не встановив для таблиці ключового поля, то програма самостійно додає до таблиці додаткове поле з типом Лічильник та встановлює його ключовим для таблиці. Для встановлення чи зміни ключового поля таблицю необхідно відкрити в режимі Конструктор потім виділити те поле, яке буде ключовим і натиснути кнопку на панелі інструментів або вибрати команду із контекстного меню поля.

Зв’язки між таблицями. Є три типи зв’язків:

«Один-до-одного» (записують: 1 → 1). За відношення «один-до-одного» кожний запис з однієї таблиці може мати не більше од­ного зв'язаного запису з іншої таблиці, і навпаки. Такий зв’язок встановлюють тоді, коли обидва зв’язуваних поля є ключовими (тобто такими, що однозначно ідентифікують запис).

«Один-до-багатьох» (записують: 1 → ). За відношення «один-до-багатьох» кожному запису з однієї таблиці можуть відповідати кілька записів з іншої таблиці, але не навпаки! Відношення «один-до-багатьох» створюється в тому випадку, коли тільки одне з полів є полем первинного ключа.

«Багато-до-багатьох» (записують: ). За відношення «багато-до-багатьох» одному запису з однієї таблиці можуть відповідати кілька записів з іншої таблиці, та навпаки (мож­на вважати, що відношення «багато-до-багатьох» фактично є двома відношеннями «один-до-багатьох» із певною додатковою таблицею, первинний ключ якої складається з полів двох інших таблиць).

Для налагодження зв’язків між таблицями призначена команда Сервис Схема данных. У конструктор схеми даних необхідно додати всі таблиці, для цього: контекстне меню вікна Добавить таблицу, в діалоговому вікні Добавление таблицы (рис. 43) слід вибрати необхідні таблиці і натиснути кнопку .

рис. 43 Діалогове вікно Добавление таблицы

Щоб налагодити перший зв’язок, слід перетягнути ключове поле Частини світу з таблиці Частини світу на поле Частина світу таблиці Країни (рис. 44).

рис. 44 Створення зв'язку між таблицями

Після цього з’явиться діалогове вікно Изменение связей (рис. 45), де потрібно встановити прапорець у полях:

  • Обеспечение целостности данных;
  • Каскадное обновление связанных полей;
  • Каскадное удаление связанных полей.

Це дозволить виконувати зміну даних у всіх зв’язаних таблицях одночасно.

рис. 45 Діалогове вікно Изменение связей

Аналогічно встановлюються всі інші зв’язки між таблицями (рис. 46).

рис. 46 Міжтабличні зв’язки у схемі даних

 

‘Завдання для практичного виконання

Завдання на 4-6 балів

  1. На рис. 47 подано вікно бази даних та його об’єкти. Знайдіть елементи, позначені на рисунку, і заповніть таблицю за зразком.

Номер об’єкта

Назва об’єкта

1

Вкладки типів об’єктів

3

Системне меню

6

Рядок заголовка

4

Панель інструментів вікна СУБД

5

Панель інструментів вікна БД

2

Робоча область

рис. 47 Вікно MS Access

 

 

  1. На рис. 48 подано таблицю в режимі конструктора. Знайдіть елементи, позначені на рисунку, і заповніть таблицю за зразком.

Номер об’єкта

Назва об’єкта

1

Ключове поле

4

Список полів

3

Панель редагування властивостей полів

2

Вибір типу поля

рис. 48 Вікно конструктора таблиці

  1. Запустіть програму для опрацювання бази даних MS Access

Пуск Все программы Microsoft Office MS Access

  1. Створіть нову базу даних з іменем файлу —  ПЗ №9_Прізвище

У вікні MS Access виберіть Файл Создать База даных

Виконайте збереження БД. В позиції Имя файла вікна Файл новой базы данных  введіть ім’я файлу бази даних ПЗ №9_12_Прізвище, та вкажіть адресу власної папки.

  1. Створіть структуру першої таблиці під назвою Форми державного устрою.

В режимі конструктора побудуйте структуру таблиці, визначне типи полів та встановіть ключове поле за зразком.

Закрийте вікно конструктора і збережіть таблицю під назвою Форми державного устрою.

  1. Відкрийте створену таблицю для введення даних.

У головному вікні БД на вкладці Таблицы виберіть таблицю Форми державного устрою і натисніть на кнопку Открыть. Заповніть таблицю наступними даними:

 

  1. Створіть структуру другої таблиці під назвою Частини світу.

  1. Відкрийте створену таблицю для введення даних.

Заповніть таблицю наступними даними:

  1. Продемонструйте результат майстру.

Завдання на 7-8 балів

  1. Створіть структуру третьої таблиці під назвою Країни.

  1. Для поля Частина світу таблиці Країни виконати підстановку даних з поля Частина світу таблиці Частини світу.

Відкрити таблицю Країни у режимі Конструктор виділити поле Частина світу в області Свойства поля вибрати вкладку Подстановка в полі тип элемента управления вибрати поле со списком в полі источник строк натиснути кнопку у вікні Добавление таблицы вибрати таблицю Частини світу і натиснути кнопку у вікні Инструкция SQL: построитель запросов зі списку Поле вибрати Частини світу закрити вікно.

  1. Для поля Державний устрій таблиці Країни виконати підстановку даних з поля Форма державного устрою таблиці Форми державного устрою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Відкрийте створену таблицю для введення даних.

Заповніть таблицю наступними даними:

  1. Встановіть зв’язки між таблицями:

Частини світу (Частини світу) Країни (Частина світу);

Форми державного устрою (Форма державного устрою) Країни (Державний устрій);

  1. Продемонструйте результат майстру

Завдання на 9-10 балів

  1.    Внесіть зміни до структури таблиці Країни.

Додайте до таблиці три поля та встановіть необхідний формат даних: Дата створення, Державний прапор, Короткий опис економіки країни.

  1.    Користуючись файлами з папки До ЛПЗ 9, заповніть нові поля таблиці Країни даними.
  2.    Продемонструйте результат майстру.

Завдання на 11-12 балів

  1.    Створіть четверту таблицю Столиці країн з наступними полями: Номер, Назва країни, Столиця, Карта країни, для полів встановіть відповідний тип даних.
  2.    Користуючись даними з таблиці Країни та мережею Інтернет заповніть таблицю Столиці країн відповідними даними.
  3.    Додайте таблицю до схеми даних та пов’яжіть її з іншими таблицями БД.
  4.    Продемонструйте результат майстру.
  5.    Закрийте базу даних зі збереженням на диску. Закінчіть роботу.

 

 

 

 

docx
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
1757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку