МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Бахмутський фаховий коледж транспортної інфраструктури
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
відкритого заняття з теми
«Організація оплати праці. Форми і системи оплати праці»
з дисципліни “Економіка і планування виробництва”
Галузь знань: 12 Інформаційні технології
2024
Методичну розробку відкритого заняття з дисципліни «Економіка і планування виробництва» підготувала Статівкіна С.М., викладач вищої категорії Бахмутського фахового коледжу транспортної інфраструктури.
Викладено методику проведення відкритого онлайн-заняття з використанням сучасних технологій із застосуванням інтерактивних і традиційних методів навчання (фронтальна бесіда, мозковий штурм, метод колективно-групового навчання, інтерактивні вправи та опитування онлайн, випереджаюче навчання з проєктною діяльністю), які спрямовані на активізацію пізнавальної діяльності студентів при вивченні теми «Організація заробітної плати. Форми і системи оплати праці».
Для викладачів дисципліни «Економіка і планування виробництва» закладів фахової передвищої освіти.
Рецензенти:
Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії гуманітарної та соціально-економічної підготовки Бахмутського фахового коледжу транспортної інфраструктури
(Протокол № 3 від «23» жовтня 2024 р.)
ТЕМА: «Організація заробітної плати. Форми і системи оплати праці».
МЕТА:
- методична: вдосконалення методики активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти при вивченні теми «Організація заробітної плати. Форми і системи оплати праці», методики проведення відкритого заняття в онлайн-форматі з використанням інтерактивних технологій навчання;
- дидактична: ознайомити здобувачів освіти з поняттям мінімальної заробітної плати, формами оплати праці та їх системами, сприяти формуванню цілісного уявлення про функції заробітної плати, вивчати особливості тарифної системи та її елементів, розвивати мислення, формувати вміння визначати тарифну ставку працівників, вчити розраховувати фонд заробітної плати та використовувати отримані знання на практиці;
- виховна: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно, виховувати відчуття відповідальності, комунікативні якості, уміння слухати і висловлювати свою думку; почуття взаємодопомоги, колективізму.
ВИД ЗАНЯТТЯ - лекція з інтенсивним зворотнім зв'язком
ФОРМИ ТА МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТТЯ:
- проблемні, творчі запитання і завдання;
- метод вправ (інтерактивні вправи онлайн) в сервісі LearningApps, genially, інтерактивні вправи «Так чи ні», «Мікрофон», економічна анаграма;
- презентація результатів дослідницької випереджаючої роботи студентів,
- метод «Мозковий штурм»,
- виконання тестових завдань.
МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ ЗВ’ЯЗКИ:
- забезпечуючі: економічна теорія, основи менеджменту та маркетингу, математика;
- забезпечувані: дисципліни економічного циклу, підготовка до курсового та дипломного проєктування.
МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ВІЗУАЛЬНИЙ СУПРОВІД :
- навчальна і робоча програми з дисципліни, інструкційно - методичне забезпечення відкритого заняття, методична розробка відкритого заняття, опорний конспект;
- мультимедійна презентація;
- презентації студентських проєктів;
Антуан де Сент-Екзюпері
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ:
Доброго дня, шановні студенти та присутні. Рада всіх вас вітати на нашому занятті. Бажаю з користю провести відведений нам час, набути міцних професійних навичок та отримати позитивні емоції від заняття.
Девізом його будуть слова Антуана де Сент-Екзюпері: «Не судіть про здібності по легкості засвоєння. Успішніше та далі піде той, хто з муками долає себе та перешкоди. Любов до пізнання – головне мірило».
2. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ СТУДЕНТАМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ . ПЕРЕВІРКА, ОЦІНКА ТА КОРЕКЦІЯ РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, НАВИЧОК І ВМІНЬ. ВІДТВОРЕННЯ ТА КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ.
2.1 Слово викладача.
На минулих заняттях ми ознайомилися з поняттям та категоріями персоналу, кадровою політикою підприємства, продуктивністю праці та її показниками. Давайте пригадаємо їх визначення.
Актуалізація мотиваційних резервів студентів шляхом експрес-опитування з пройденого раніше матеріалу.
Запитання до студентів:
Очікувана відповідь.
Трудові ресурси — це частина населення країни, що за своїм фізичним розвитком, розумовими здібностями і знаннями здатна працювати в народному господарстві. Кількісно вони складаються з населення в працездатному віці, крім інвалідів, які не працюють, та пільгових пенсіонерів, і осіб працездатного віку, які працюють, в економіці країни.
Персонал підприємства являє собою сукупність постійних працівників, що отримали необхідну професійну підготовку та (або) мають досвід практичної діяльності.
Кадрова політика — це сукупність соціально-правових, організаційно-економічних і психологічних заходів держави з формування, використання і відтворення трудового (кадрового) потенціалу.
2. За якими ознаками класифікується персонал підприємства?
Очікувана відповідь.
За характером виконуваних функцій персонал підприємства поділяється на чотири категорії:
- Керівники — це працівники, які організовують виробництво і здійснюють управління діяльністю підприємства та його структурними підрозділами (директори, начальники цехів, головні спеціалісти, начальники управлінь, відділів, майстри тощо), а також їх заступники.
- Спеціалісти — працівники, зайняті спеціальними інженерно-технічними, економічними та іншими роботами, здійснюють економічну, організаційну підготовку виробництва, облік та аналіз його результатів (інженери, конструктори, економісти, адміністратори, бухгалтери, нормувальники, юрисконсульти, технологи тощо).
- Службовці — працівники, які здійснюють підготовку та оформлення документації, канцелярські, деякі адміністративно-господарські роботи (діловоди, агенти, секретарі-друкарки, обліковці, касири, архіваріуси, креслярі, стенографісти тощо).
- Робітники — це працівники, які безпосередньо зайняті створенням продукту, а також ремонтом, переміщенням вантажів, перевозом пасажирів, наданням послуг або забезпечують умови для нормального ходу виробничого, процесу. Окрім того, до робітників відносяться прибиральниці, двірники, охоронці, гардеробники, кур’єри
3. Що таке структура кадрів підприємства? Для чого вона необхідна?
Очікувана відповідь.
Структура персоналу підприємства характеризується співвідношенням між окремими групами персоналу відповідно до різних класифікаційних його ознак
Структура персоналу підприємства є його якісною характеристикою. Найважливішими показниками структури персоналу є співвідношення між його категоріями, між основними і допоміжними робітниками, частка висококваліфікованих і кваліфікованих робітників у загальній чисельності працівників, а також співвідношення між робітниками, зайнятими механізованою, автоматизованою і немеханізованою працею, в тому числі важкою фізичною і шкідливою працею.
4. Які чинники визначають кадрову політику?
Очікувана відповідь.
Кадрова політика визначається рядом чинників:
а) зовнішніх:
— національне трудове законодавство;
— взаємовідносини з профспілками;
— стан економічної кон’юнктури;
— перспективи розвитку ринку праці;
б) внутрішніх:
— структура і цілі підприємства;
— територіальне розміщення;
— використовувані технології;
— виробнича й управлінська культура.
5 . Охарактеризуйте поняття продуктивності праці.
Очікувана відповідь.
Продуктивність праці — це найважливіший з показників ефективності трудового процесу, що виражається відношенням виготовленої продукції (послуг) до відповідних витрат безпосередньої, живої праці.
6. Назвіть основні показники продуктивності праці.
Очікувана відповідь.
Виробіток— це кількість виробленої продукції за одиницю часу або кількість продукції, яка припадає на одного середньооблікового працівника або робітника за рік, квартал, місяць. Він вимірюється відношенням кількості виробленої продукції до величини робочого часу, витраченого на його виробництво:
В = Q / Т,
де В — виробіток;
Т — затрати робочого часу;
Q— обсяг виробленої продукції.
Трудомісткість — це показник, який характеризує затрати часу на одиницю продукції (тобто зворотна величина виробітку):
Тр = Т / Q,
де Тр — трудомісткість на одиницю продукції.
Очікувана відповідь.
Розстановочний штат, списковий штат, явочний штат.
Очікувана відповідь.
Штатний розпис
Очікувана відповідь.
Штатний розпис - це письмовий внутрішній документ підприємства, що встановлює його організаційну структуру, назви посад, чисельність персоналу, оклади за кожною посадою.
Очікувана відповідь.
Явочний штат - це чисельність робітників, фактично присутніх на роботі на певну дату.
Викладач коментує відповіді студентів.
2.2. Слово викладача.
Підприємство, прагнучи до найвищої продуктивності праці, зацікавлене в стабільному колективі і вживає з економічних міркувань заходів щодо обмеження числа небажаних звільнень.
Ці заходи втілюються при реалізації кадрової політики.
Доповідь студента про особливості кадрової політики (доповідь-презентація власного проекту)
Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=p8ewvdpaj24)
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ ЗАНЯТТЯ, ЗАПИС ЇХ У ЗОШИТ.
3.1 Мотивація вивчення теми. (Робота проводиться за допомогою метода « мозковий штурм» та кросворду).
Слово викладача.
А тепер пропоную вам розгадати кросворд із ключовим терміном, якому буде присвячено наше заняття.
|
|
|
З |
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
А |
|
|
|
|||||||
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
П |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
А |
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
Т |
|
|
|
||||||||
|
|
|
А |
|
|
|||||||||
Питання для розгадування кросворду:
1. Документ, що встановлює для підприємства перелік та кількість штатних одиниць, їх посадові оклади, а також місячний та річний фонди оплати праці (штатний розпис).
2. Система відносин у розподілі й використанні фондів грошових засобів (фінанси)
3. Одна з форм заохочення успіхів, досягнутих в праці (премія).
4. Сукупність постійних працівників, що отримали необхідну професійну підготовку та (або) мають досвід практичної діяльності (персонал).
5. Лист, який видається лікувальним закладом і є підставою для розрахунку допомоги з тимчасової непрацездатності (лікарняний).
6. Документ, який є підставою для розрахунку заробітної плати робітникам-відрядникам (наряд).
7. Сукупність коштів підприємства, що авансуються на створення оборотних фондів та фондів обігу і забезпечення їх неперервного кругообігу (оборотні кошти).
8. Показник тривалості трудової діяльності працівника, який впливає на розмір лікарняних (стаж).
Викладач проводить бліц-опитування (студенти називають слова і розкривають сутність понять)
3.2 Слово викладача
Як ви вже здогадалися, об’єктом вивчення на сьогоднішньому занятті є заробітна плата.
Заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Запишемо тему заняття та епіграф до нього у зошит.
(Тема заняття, мета заняття, епіграф послідовно виводяться на екран).
Для того, щоб сучасне підприємство було успішним у сучасних ринкових умовах дуже важливим є правильна оплата виконаної роботи.
Головною метою формування системи оплати праці є створення на підприємстві такої системи оплати праці, яка була б ефективною як з позицій працівників, так і роботодавця (підприємства) .
Сьогодні на занятті ми з вами будемо вчитися розрізняти різні форми та системи оплати праці, нараховувати заробітну плату, детально розглянемо особливості тарифної системи оплати праці. Цей матеріал потрібен вам для формування навичок аналізувати конкретні виробничі ситуації та приймати кваліфіковані рішення в нарахуванні заробітної платі.
3.3 Презентація очікуваних результатів:
У результаті вивчення даної теми студенти повинні:
Мета заняття – ознайомити з формами і системами оплати праці; сформувати уявлення про тарифну систему оплати праці та її елементи; навчитися визначати заробітну плату, тарифну ставку працівників.
4. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ СТУДЕНТАМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
4.1 Пояснення викладача з графічним супроводом, використанням презентаційного матеріалу,
План лекції.
1. Визначення заробітної плати.
2. Основні функції заробітної плати.
3. Види заробітної плати.
4. Тарифна система – основа організації оплати праці, її основні елементи.
5. Форми і системи оплати праці.
6. Особливості оплати праці в країнах ЄС, Японії.
4.2 Слово викладача:
Заробітна плата є основною частиною фонду індивідуального споживання працівників підприємства, одержаній відповідно до кількості та якості їхньої праці. Тому дуже важливо фахівцям - залізничникам, знати про організацію заробітної плати виробництва та надання послуг, які застосовуються на підприємстві.
Заробітна плата являє собою один з основних факторів і показників рівня соціально-економічного життя кожної країни, колективу, людини. Ринкова економіка залежить від рівня заробітної плати, тому що саме вона забезпечує попит на товари та послуги, стимулює керівників підприємств ефективно використовувати робочу силу та модернізувати виробництво.
В умовах ринкових відносин заробітна плата – це ціна та собівартість товару «робоча сила» виражена в грошовому еквіваленті.
Згідно з історичними фактами розмір заробітної плати залежить від:
- складності та умов виконуваної роботи;
- професійно-ділових якостей працівника;
- результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується.
Заробітна плата виконує такі функції:
- відтворювальну - як джерело відтворення робочої сили і засобу залучення людей до праці;
- стимулюючу - установлення залежності рівня заробітної плати від кількості, якості і результатів праці;
- регулюючу - як засіб розподілу і перерозподілу кадрів по регіонах країни, галузях економіки з урахуванням ринкової кон'юнктури;
- соціальну - забезпечення соціальної справедливості, однакової винагороди за однакову працю.
Основними видами заробітної платні є номінальна та реальна заробітна плата.
Номінальна заробітна плата - це сума грошових коштів, яку одержує працівник за день, місяць.
Реальна заробітна плата визначає кількість товарів і послуг, які працівник може придбати на суму номінальної заробітної плати.
Заробітна плата складається з основної й додаткової.
Основна заробітна плата — це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадових обов'язків). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок, передбачених системою оплати праці.
Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад встановленої норми і включає деякі види праці, винагороди, інші заохочувальні та пільгові виплати, передбачені чинним законодавством, колективним договором.
Для того, щоб заробітна плата була потужним стимулом до високопродуктивної праці, її організація має здійснюватись за умови додержання таких принципів:
- правильність встановлення залежності заробітної плати від кількості та якості праці;
- підвищення рівня оплати праці на базі зростання й продуктивності;
- відповідність форм і систем оплати праці специфіці організації виробництва;
- посилення ролі премій, залежних від розмірів прибутків;
- диференціація заробітної плати залежно від умов праці.
4.3 Слово викладача:
В основі організації заробітної плати лежить тарифна система, що являє собою сукупність нормативів, за допомогою яких здійснюється її диференціація та регулювання.
Основними елементами тарифної системи є:
- тарифні ставки;
- тарифні сітки;
- тарифно-кваліфікаційні довідники.
Виступ студента з випереджувальним завданням
Заслуховування доповіді у вигляді презентації з мультимедійним супроводом “ Тарифна система”
4.4 Слово викладача:
Форми і системи оплати праці
На підприємствах найчастіше використовують дві форми оплати праці – відрядну і погодинну. Кожна з цих форм має різновиди (системи).
У відповідності до форм оплати праці підприємство може встановлювати системи оплати праці.
Система оплати праці – це сукупність правил, які визначають співвідношення між мірою праці й мірою винагороди працівників.
Відрядна форма оплати праці – нарахування заробітної плати проводиться за вироблену якісну продукцію по установлених розцінках за оплату одиниці продукції. Тому заробіток залежить від обсягів виконаної роботи і потребує якості роботи.
Пряма відрядна система – праця працівника винагороджується по відрядних розцінках за одиницю обігу незалежно від рівня виконаних норм виробки. Заробіток визначається помноженням обсягу якісно виконаних робіт на відрядну розцінку.
Розцінка визначається діленням погодинної тарифної ставки на норму виробітку або множенням погодинної тарифної ставки на норму часу (в годинах) на виготовлення одиниці продукції.
Непряма відрядна система – застосовується для оплати праці допоміжних робітників (підсобників). Заробітна плата підсобників залежить від результатів роботи основних робітників, яких вони обслуговують.
Відрядно-преміальна – до прямої заробітної плати нараховується премія за окремі якісні показники роботи.
Відрядно-прогресивна – об’єм робіт виконаний понад норми сплачується по збільшених розцінках.
Відрядна заробітна плата може бути індивідуальною та груповою (бригадною). При останній заробітна плата за виконані роботи розподіляється між членами бригади пропорційно розрядам робітників та кількості відпрацьованих ними годин.
Акордна – заробітна плата нараховується за комплекс виконаних робіт у встановлений термін по відповідних розцінках. Існує також акордно-преміальна оплата праці, при якій виплачуються премії за досягненні показники в роботі.
Відрядну оплату праці раціонально застосовувати за таких умов, коли:
Погодинна форма оплати праці – нарахування заробітної плати залежить від фактично відпрацьованого часу і встановленої норми оплати за одиницю часу.
Погодинна оплата праці одна з форм оплати праці, яка передбачає проведення нарахування заробітної плати працівникам виходячи з погодинної тарифної ставки, яка встановлюється за домовленістю сторін або в колективному договорі, і фактичної кількості відпрацьованих ними годин за розрахунковий період.
Виділяють три системи погодинної оплати праці – проста погодинна, погодинно-преміальна та оплата за посадовими окладами.
При простій погодинній оплаті заробіток визначається виходячи з кількості відпрацьованого часу та кваліфікації працівника. Робітникам з погодинною заробітною платою сума заробітку визначається виходячи з годинної тарифної ставки та кількості відпрацьованих годин.
При погодинно-преміальній оплаті додатково вводиться преміювання за якісне та своєчасне виконання завдань. Обов`язковою умовою преміювання є виконання місячного плану на технологічних етапах та обслуговування робітниками робочих місць, а також відсутність браку та простоювання машин та обладнання.
При застосуванні погодинно-преміальної системи з використанням нормованих завдань заробіток може складатися з трьох частин:
Різновидом погодинної форми оплати праці є система оплати за посадовими окладами, що застосовується на підприємствах усіх галузей економіки. За цією системою виплачують заробітну плату працівникам, робота яких має стабільний характер (економісти, бухгалтера, комірники, вагарі, прибиральники).
Застосування погодинної оплати праці доцільне, коли:
4.5 Слово викладача.
Організація й оплата праці є одними з найважливіших економічних інструментів. Вивчення досвіду країн ЄС, США та Японії дозволяє виявити найкращі системи організації й оплати праці і зрозуміти, які саме з них можна адаптувати до сфери наших досліджень і розробок, врахувавши специфіку економіки. Я пропоную вам ознайомитися з досвідом однієї із самих розвинутих країн світу – Японії.
Виступ студента з випереджувальним завданням. Заслуховування доповіді у вигляді презентації з мультимедійним супроводом “Організація оплати праці в Японії.”
Виступ студента з випереджувальним завданням. Заслуховування доповіді у вигляді презентації з мультимедійним супроводом “Організація оплати праці в ЄС.”
5.1 Слово викладача. (узагальнення матеріалу нової теми за допомогою інтелектуальної карти “Форми оплати праці”)
Сьогодні на занятті ми з вами знайомилися з поняттям “заробітна плата” , розглядали форми і системи оплати праці. Давайте пригадаємо основні аспекти заняття за допомогою інтелектуальної карти “Форми оплати праці”.
5.2 Виконання інтерактивних вправ
5.2.1 Економічна анаграма.
З перших букв слів відповідей скласти слово. Анаграма (ТАРИФ)
Економічна анаграма
1. Капітал, що бере участь в якому-небудь проекті (Фінанси).
2. Половинку від зарплати Називають як, хлопьята? (Аванс).
3. У банку для всіх вас висить прокламація: «Гроші в кубушках з'їдає ...». (Інфляція)
4. Система стосунків між продавцем і покупцем (споживачем) - (Ринок)
5. Люди ходять на базар: Там дешевше весь ... (Товар)
5.2.2. Твердження «Так чи ні».
Дайте відповідь “так” на поставлене твердження, якщо ви погоджуєтеся з ним, чи “ні” - якщо вважаєте , що воно невірне.
1. Розрізняють формальну і реальну заробітну плату. (Ні)
2. Реальний дохід працівника - це його основна заробітна плата (Ні)
3. Реальна заробітна плата залежить від рівня цін на товари і послуги в країні (Так)
4. Номінальна заробітна плата - це сума грошей, отриманих працівником за місяць. (Так)
5. Тарифна сітка характеризується кількістю тарифних розрядів і діапазоном тарифних коефіцієнтів. (Так)
5.2.3 Інтерактивна вправа за допомогою сервісу genially ( студенти починають роботу на занятті і закінчують виконання вдома, опрацьовуючи всі завдання: перегляд відео, тестування, робота з лекційним матеріалом )
Режим доступу: https://view.genially.com/65853bdc6cc6e8001495070b/learning-experience-didactic-unit-secondary-unit-plan
6. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ.
6.1 Слово викладача.
Аналіз проведеного заняття за наступними критеріями:
6.2. Виставлення та коментар оцінок.
7. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
1. Опрацювати конспект лекції за інтелектуальною картою “Форми оплати праці” .
2. Виконання завдань інтерактивної вправи за допомогою сервісу genially
Режим доступу:
https://view.genially.com/65853bdc6cc6e8001495070b/learning-experience-didactic-unit-secondary-unit-plan.
ЛІТЕРАТУРА
Основна:
ІНТЕРНЕТ - РЕСУРСИ
2. Електронне видання «Ефективна економіка». – режим доступу: http://www.economy.nayka.com