Харківська обласна державна адміністрація
Департамент науки і освіти
Харківське державне вище училище фізичної культури № 1
Літературно – мистецьке свято
«О мова рідна! Золота колиска!»
Виконала:
Жук О.М.,
вихователь
2017-2018 н. р.
А н о т а ц і я
Даний виховний захід присвячений Дню української мови та писемності, оскільки мова – наш національний скарб, без якого не може існувати ні Україна як держава, ні народ.
Головною ідеєю заходу було закликати учнів до вивчення та удосконалення своїх знань з української мови.
Головною метою заходу було розвивати почуття патріотизму, повагу до надбань українського народу, до всього свого, українського; виховувати любов до рідного краю, рідного слова, а також відповідального ставлення до майбутнього своєї держави.
Мета:
Обладнання:
Місце проведення: коференцзала.
Дата проведення: 09.11.2017
(Звучить пісня «Як у нас на Україні»)
Ведучий: Доброго дня шановні гості та учасники діти! Вітаю Вас на світлому святі, яке зібрало нас у цьому залі, святі традицій народних, пісень вольних, мови рідної.
Учень 1: Мова – це диво, яке ми чуємо від миті свого народження, це почуття, які допомагають нам виразити любов і турботу про рідних та друзів, це радість, якою ми ділимось з коханою людиною.
Учень 2: Це душа, що випромінює життєву силу, це невичерпне джерело, звідки ми черпаємо наснагу, знання і прагнення осягнути всесвіт.
Учень 3: Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
Учень 4: Наша мова – це рушник вишиваний, який стелиться від батьківської хати і показує нам дорогу у світ.
Учень 1: Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену —
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану,
Не з словників насмикану.
Учень 2: Ти у мені із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
В чистій воді смакована,
Болем очей продивлена,
Смутком багать продимлена,
Учень 3: З хлібом у душу всмоктана,
В поті людськім намокнута,
З кров'ю моєю змішана
І аж до скону залишена
В серці моїм. Ти звеш сюди
Добрих людей до бесіди.
Ведучий: Мова – це символ народу. Відомий український письменник XIX століття Панас Мирний писав: «Найбільше і найдорожче добро кожного народу — це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, роздум, досвід, почування».
Учень 4: За оцінками фахівців, із понад 6000 мов, які нині існують у світі, значна частина перебуває під загрозою зникнення у найближче десятиріччя. Щороку повністю перестають вживатися близько десяти мов. Для того, щоб мова не зникла, за свідченням науковців, необхідно, щоб нею спілкувалися принаймні сто тисяч людей.
Ведучий: Мова – це символ народу. Отож, шановне панство, пропоную хоча б один день на рік спілкуватися нашою рідною мовою (для кожного своєю), аби зберегти її хоча б для кількох наступних поколінь.
Учень 1: Отже, мова — найважливіший засіб спілкування. Життя без неї уявити неможливо.
Учень 2: А коли з'явилась мова? У якого племені чи народу? Де? За яких обставин? Протягом віків вчені намагалися відповісти на ці питання.
Учень 3: Наша мова успадкована від мов племен, що населяли
Київську Русь.
Учень 4: Але ж коли вона виникла?
Учень 1: Точної відповіді на це питання немає. В IX ст. було винайдено письмо, складена слов'янська азбука.
Учень 2: А літери, як неба зорі,
Являють щастя нам удень.
Увечері ти бачиш долю,
Мрійливий затишок пісень.
Як добре, земле українська,
Що кращії твої сини
Плекають мову славнозвісну
На творчій, ясній глибині…
Учень 3: Слов’янські вчителі та просвітителі – Кирило та Мефодій були її авторами.
Учень 4: Нею писались релігійні та офіційні тексти. З'явились письмена на церковнослов'янській мові. За записами цією мовою ми можемо приблизно визначити, коли ж з'явилась українська мова — очевидно, ще до XI ст.
Учень 1: Сучасна українська літературна мова остаточно склалася на початку XIX ст. Зачинателем її був І.Котляревський, а основоположником — Т.Шевченко.
Учень 2: Загальна кількість носіїв української мови — більше 43 млн. чоловік.
Учень 3: Материнська ніжна мово!
Мово сили й простоти, —
Гей, яка ж прекрасна Ти!
Перше слово — крик любові,
Учень 4: Сміх і радість немовляти —
Неповторне слово «Мати» —
Про життя найперше слово...
Друге слово — гімн величний,
Учень 1: Грім звитяг і клекіт орлій, —
Звук «Вітчизни» неповторний
простий, і предковічний...
Ну, а третє слово — «Мила»
Учень 2: Буря крові, пісня рвійна
І така, як запах любистку,
І така, як мрійка мрійна...
Перейшов усі світи я —
Учень 3: Є прекрасних мов багато,
Але першою, як Мати,
Серед мов одна лиш ти є.
Ти велична і проста.
Учень 4: Ти стара і вічно нова.
Ти могутня, рідна мово!
Мово — пісня колискова.
Мово — матері уста.
«Колискова» І.Багряний
Відеоролик «Про мову»
Учень 1: Українська мова входить до групи найбільш розвинених і досконалих мов. Сучасний український алфавіт налічує 33 літери, яких сьогодні цілком досить, щоб сформувати власну думку, а письменнику написати найцікавіший та найсучасніший твір.
Учень 2: Адже словом можна:
розвеселити
розрадити
вселити надію
викликати посмішку
переконати
ощасливити
зцілити
причарувати
возвеличити
очистити душу
розсіяти сумнів
скувати сили душі
посилити тривогу й безнадію
поранити душу
приголомшити
принизити
образити
зганьбити
убити
Учень 3: Є слова, що білі-білі,
Як конвалії, квітки,
Лагідні, як усміх ранку,
Ніжносяйні, як зірки,
Є слова, як жар, пекучі,
І отруйні, наче чад…
В чарівне якесь намисто
Ти нанизуєш їх в ряд.
Олександр Олесь
Ведучий: Народна поезія України – апофеоз краси.
Учень 1: Українські письменники, поети продовжили традиції народу. Красою їхнього слова ми зачаровуємося, читаючи поетичні твори Т.Шевченка, Лесі Українки, Ліни Костенко, І.Франка…
Учень 2: А який тонкий та дотепний український гумор! Наш народ захоплювався не тільки лірикою, а й любив дошкульне слово чи добродушний сміх. Я думаю, що нікого не залишають байдужими гуморески П.Глазового, Остапа Вишні…
Учень 3: Мова — живий організм, вона розвивається за своїми законами, а тому треба у чистоті берегти цей скарб, прислухаючись до порад відомого нашого поета Максима Рильського:
Учень 1: Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур’ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Учень 2: Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Читайте до болю знайомі рядки,
Вклоняйтеся кожному слову.
Кров’ю кляніться нести у віки
Свою материнськую мову!..
Учень 3: Українська мова – барвистий килим самоцвітів, що віками ткали генії нації і прості люди, які називають себе українцями. Кожне слово в ній – коштовний камінь з десятками граней. Наша мова – це криниця духовності і моралі, дзеркало українського менталітету, доброти, душевності, щирості.
Ведучий: Це свято, яке сьогодні відзначаємо, ми присвячуємо її величності Українській мові та писемності, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, є справжнім дивом, великим і прекрасним.
Учень 1: У світі про українську мову кажуть, що вона співуча, солов'їна, багата. І від кожного з нас залежить, щоб жила наша мова, одна з найкрасивіших мов світу.
Учень 2: Добре знання української мови – це обов’язок кожного громадянина суверенної України. Вона народжується не просто з уст українського народу, а з глибин його серця й душі. Обов’язок кожного з нас – турбуватися про її долю, удосконалювати, збагачувати. це обов’язок вона народжується не просто з уст українського народу, а з глибин його серця й душі.
Учень 3: Обов’язок кожного з нас – турбуватися про її долю, удосконалювати, збагачувати.
Учень 1: Українська мова вивчається у школах та вузах США, Канади, Франції, Польщі, Чехії та інших держав. Вона є однією з робочих мов ООН, а в Римі з 1989 року існує Міжнародна асоціація україністів.
Учень 2: Українську мову вважають рідною 67,5% населення. Поза межами України наша мова в усній формі поширена в Росії, Молдавії, Чехії, Словаччині, Румунії, Сербії, Хорватії, Угорщині, у країнах Латинської Америки, Австралії, США та Канаді.
Ведучий: А яка чудова, мелодійна українська пісня!
Пісня «Два кольори» у виконанні Квітки Цісик (Відомої американської співачки українського походження)
Учень 1: Пісні супроводжують людину з перших до останніх хвилин життя. Пісня – душа народу, це його краса і доброта. Українська мова вважається однією з наймилозвучніших мов у світі. На одній міжнародній конференції було названо три мови, які є найкращими для співу: італійська, українська, грузинська.
Учень 2: 300 тисяч пісень склала Україна цією мовою.
Учень 3: Пісня – це трепетне серце народу, його крила. Пісня існує стільки ж, скільки існує людина.
Учень 4: Нелегка доля української пісні. Вона була разом із народом і в будні і в свята. Тож згадаємо її сьогодні, віддамо шану українській народній пісні.
Учень 5: Народна пісня – голос невсипущий,
Душі людської вічне відкриття.
Вона ніколи, як і хліб насущний,
Не вийде з моди сущого життя.
(Учні виконують «Попурі» на тему українських народних пісень)
Учень 6: Що є найцінніше в житті кожної людини? Рідна мати, рідна земля, рідна мова. У рідному слові початок усіх початків людського буття. Пам'ятаймо завжди про це, бережімо, плекаймо, збагачуймо, примножуймо красу рідної мови. Людина, яка забула свою мову, не живе, а існує.
Ведучий: Тож побажаємо всім українцям, що свято бережуть українське слово – щастя, натхнення, добра, миру , світлого майбутнього, живіть повноцінним життям, досягайте вершин, адже у ваших руках доля нашої країни.
Пісня Т.Петриненка «Україна».
1