29 вересня о 18:00Вебінар: Крок уперед чи стоїмо на місці: реалії роботи вчителя початкової школи

Урок "Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів"

Про матеріал
План-конспект уроку з української літератури для учнів 8 класу на тему: "Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів". Тип уроку: урок поглибленої роботи роботи над текстом художнього твору.
Перегляд файлу

Тема уроку: Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів (8 клас)

Очікувані результати:

Предметні компетентності:

  •                   знає найголовніші факти з біографії митця;
  •                   вдумливо читає твір, переказує і коментує прочитане;
  •                   визначає ідею твору;
  •                   характеризує образи діда Платона і діда Савки.

Ключові компетентності:

  • пояснює той важливий моральний урок, який продемонстрували герої власним самовідданим вчинком;
  • висловлює судження про поняття патріотизму, героїзму у воєнний та мирний часи.

Емоційно-оцінне ставлення:

  • усвідомлення важливості історичної пам’яті для кожної людини;
  • саможертовність, мужність і звитяга – вияв внутрішньої свободи сильної особистості. 

Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом художнього твору

Обладнання: портрет Олександра Довженка, мультимедійна презентація, епіграф, тлумачний словник, вислови про письменника відомих людей.

Епіграф:                                                 Лише сильним дано право на безсмертя.

Олександр Довженко

План уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1.1. Інтерактивний прийом «Кросенс» з використанням мультимедійної презентації

1.2. Коментар учителя

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

2.2. Робота в зошитах

2.3. Оголошення мети уроку

2.4. Робота з епіграфом

ІІІ. Засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок учнів

3.1. Робота над ідейно-тематичним змістом твору

3.2. Проблемне запитання

3.3. Пізнавальне завдання

3.4. Коментар учителя

IV. Підсумок уроку

4.1. Заключне слово вчителя

4.2. Робота з епіграфом

4.3. Оцінювання з мотивацією

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1.1. Інтерактивний прийом «Кросенс» з використанням мультимедійної презентації

Подивіться на малюнки. Які асоціації у вас виникають? Як ви гадаєте, творчість якого митця ми з вами вивчатимемо на сьогоднішньому уроці?

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом сосниця на картіРезультат пошуку зображень за запитом гнпуРезультат пошуку зображень за запитом перо

Результат пошуку зображень за запитом кінокамераРезультат пошуку зображень за запитом знак питанняРезультат пошуку зображень за запитом війна Результат пошуку зображень за запитом хворе серце картинкаРезультат пошуку зображень за запитом музей о довженкаРезультат пошуку зображень за запитом кіностудія довженка                 

(1-й малюнок – містечко, поблизу якого народився О. Довженко;

 2-й малюнок – Глухівський національний педагогічний університет імені  О. Довженка, де навчався геніальний митець, на честь якого і названо цей навчальний заклад;

 3-й малюнок – О. Довженко прославився передовсім як видатний письменник;

4-й малюнок – вагоме місце в житті О. Довженка займала праця в кіно;

5-й малюнок – коли діти відгадують усі малюнки, під знаком питання розкривається портрет О. Довженка;

6-й малюнок – О. Довженко брав участь у Другій світовій війні в якості військового кореспондента;

7-й малюнок – О. Довженка мучила хвороба серця;

8-й малюнок – Сосницький літературно-меморіальний музей О. Довженка;

9-й малюнок – кіностудія імені О. Довженка у Києві).

1.2. Коментар учителя

Сьогодні ми продовжуємо вивчати творчість О. Довженка,  зокрема періоду Другої світової війни.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

Тема сьогоднішнього уроку: «Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів».

2.2. Робота в зошитах

Розгортаємо зошити, записуємо тему уроку.

2.3.  Оголошення мети уроку

Сьогодні на уроці ми з вами охарактеризуємо образи діда Савки і діда Платона, персонажів твору «Ніч перед боєм», визначимо, у чому полягає моральний урок дідів для солдатів та якими рисами повинна бути наділена справжня сильна особистість?

2.4. Робота з епіграфом

 Епіграфом до уроку стали слова відомого українського письменника, кінорежисера, активного громадського діяча культури й мистецтва               Олександра Довженка: «Лише сильним дано право на безсмертя».

  Як ви зрозуміли ці рядки? (люди, які сильні не тільки фізично, а й морально цілком здатні на відважні вчинки, які увіковічнять їх в історії)

– Чому письменник наголошує, що безсмертя дано «лише сильним»? В якому значенні вжито вислів «сильна людина» (слабка людина не спроможна на відважні вчинки; переносному)

 – Хто така «сильна людина»? (людина, яка має твердий, стійкий, вольовий характер, який виявляє рішучість, наполегливість у чому-небудь, непохитність духу)

– Чи погоджуєтесь ви з думкою: «Лише сильним дано право на безсмертя»? Як нам стати «сильними людьми»? (Так. Потрібно навчитися керувати своїми емоціями, вчинками; робити висновки з ситуацій, які наведені в кінофільмах, художніх творах, власного життя).

ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток на їх основі  умінь і навичок

3.1. Робота над ідейно-тематичним змістом твору

 – Назвіть головних героїв твору. Що вам про них відомо? (Петро Колодуб ‒ капітан, Герой Радянського Союзу, людина безстрашна і невтомна, хоч на вид такий і маленький, і не дуже неначебто й здоровий. З любого пекла виходить переможцем. До війни був садівником. Садив колгоспні сади, співав пісень, дівчаток любив та, мабуть, що й усе; дід Платон Півторак ‒ мудрий чоловік, перевозив бійців разом з дідом Савкою, а також надав постанови воякам; дід Савка ‒ разом з дідом Платоном переправляв бійців через Десну);

  – Назвіть прізвища другорядних героїв твору (Сокіл, Троянда, Дробот). Які асоціації вони у вас викликають? (Рослинний і тваринний світ);

 – Чому, на вашу думку, автор обирає такі прізвища для своїх пероснажів? (природа уособлює мир)

 – Яким на початку твору показано Петра Колодуба? (людина безстрашна й невтомна)

 – Ким був Петро Колодуб до війни? («А до війни я був садівником. Сади колгоспам садив, співав пісень, дівчаточок любив та, мабуть, що й усе)

   Ким є Петро Колодуб на війні? (командир танка)

 – Про що просять солдати свого командира перед боєм? (розповісти свій внутрішній секрет бойового духу)

– Навіщо це їм потрібно? (бій буде важкий, і солдати розуміють, що не всі повернуться назад)

 – Чи намагалися солдати пояснити чому вони тікають? Що відчували вони? Зачитайте цитату на підтвердження власної думки ([Колодуб]: «Мені здалося, що мене перевозять на той світ. Сором і розпач, і  невимовний жаль, і безліч інших гострих почувань охопили мою душу, і скрутили її, і пригнули»)

 – Хто такі дід Савка і дід Платон? Чим вони займалися? (перевозили втікачів на інший берег Десни)

 – Хто вплинув на патріотичні почуття головного героя? (дід Платон)

 – Як природа реагувала на відступ солдат? Підтвердіть свою думку цитатою з тексту («Сонце давно вже зайшло. Але його проміння освітлювало ще з-за горизонту верхи велетенського нагромадження хмар, що насувалися з заходу на все небо. Хмара була важка, темно-темно-синя, внизу зовсім чорна…»)

– Як ви вважаєте, чому в діда Платона текли сльози, коли він перевіз солдат і вони пішли в лози? (йому було боляче й нестерпно спостерігати за відступом молодих бійців, які повинні захищати їхню країну, їхню спокійну старість)

 – Чим завершується оповідання? (дід Платон і дід Савка посеред Десни потопили свій човен разом із фашистами, ціною власного життя)

 – Чи можна вчинок дідів Платона і Савки назвати подвигом? Чому? (Так. Ціною власного життя старенькі дідусі подали моральний урок багатьом молодим бійцям)

 – Прочитайте слова діда Платона: «Душа, хлопче, вона буває всяка. Одна глибока та бистра, як Дніпро, друга, як Десна ось, третя, як калюжка –                 по-кісточки, а часом буває, що й калюжки нема, а так щось мокреньке, неначе, звиняйте, віл покропив» (с. 138).

 – Визначте тему повісті «Ніч перед боєм» (відображення віри у перемогу звичайних людей Платона Півторака і діда Савки, розкриття їх ролі у формуванні світогляду Петра Колодуб та інших героїв-захисників Вітчизни)

 – Визначте ідею твору (оспівування героїзму, патріотизму самопожертви діда Савки і діда Платона; засудження боягузтва, зневіри, дезертирства)

 – Які проблеми порушує автор в оповіданні? (життя  і смерті, війни і миру, поколінь, патріотизму)

 – Підберіть синоніми до слова «відступати», використавши словник синонімів і текст твору (відступати – втікати – зрікатися – відходити – зраджувати – подаватися – задкувати – пасувати)

   3.2. Проблемне запитання

Чому О. Довженко наводить влучні філософські роздуми про війну в діалогічне мовлення персонажів? Яку роль вони відіграють? (О. Довженко широко вводить у тканину твору діалоги, які є виразниками психічного стану людини. Функціональна роль діалогів велика, бо порушується полемічна проблематика, зокрема осмислюються політичні, морально-етичні ідеї).

   3.3. Пізнавальне завдання

– Окресліть сутність поняття іронія? (іронія – прихована насмішка; глузування, кепкування, глум);

 – Дід Платон – життєлюб, з іронією говорить відступаючим: «Скільки вас там може убити тая танкетка?» (с. 139). Наведіть приклади з тексту, де головні герої в іронічній формі розмірковують про війну. У чому полягає використання такої форми оповіді?

 – «Марно пєте. Це, хлопці, не ваші напої. Це напої бабські» (с. 139) (Герой виражає глузливо-критичне ставлення до відступаючих);

 «Іди, не крутись перед очима», «Ідіть собі під три чорти… Чорт вас носить» (с. 137-138) (Письменник використовує апатію як маску, але діду Платону аж ніяк не байдуже до всього, що діється).

     3.4. Коментар учителя

Письменник вводить іронію в репліки своїх персонажів з метою відображення особистого ставлення автора до віддзеркалення подій Другої світової війни.

IV. Підсумок уроку

4.1. Заключне слово вчителя

Отже, Олександр Довженко в оповіданні «Ніч перед боєм» змалював страшні реалії Другої світової війни. Дід Савка і дід Платон – справжні захисники й патріоти своєї держави, які не словом, а ділом зробили свій вклад в майбутню перемогу українського народу над нацистами.

4.2. Робота з епіграфом

Повернемось до епіграфа нашого уроку: Лише сильним дано право на безсмертя (Олександр Довженко).

 – Чи справді для того, щоб здобути безсмертя потрібно бути сильним? (так, тому що сильні люди здатні на величні вчинки, які зможуть змінити хід історії)

   Чи є в наш час такі захисники як дід Савка і дід Платон? (так, кіборги, які захищали Донецький аеропорт; воїни-добровольці, які й сьогодні захищають наші території від нападників);

– Як ви гадаєте, чи актуальні ці рядки в наш час? (так, тому що й сьогодні Україна потерпає від війни).

4.3. Оцінювання з мотивацією

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

1. Написати твір на тему: «Платон і Савка – уособлення всього українського народу, його невмирущого духу» (для всіх);

2. Виконати завдання (письмово в зошиті) на сторінці підручника № 141;

3. Створити буктрейлер до оповідання «Ніч перед боєм» (за бажанням).

 

Список використаної літератури

  1. Авраменко О. М. Українська література: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. К: Грамота. 2016. 256 с.
  2. Бойчук Т. Використання джерел під час вивчення біографії Олександра // Дивослово. № 10. 2014. С. 17-23.
  3. Привалова С. П. Методичні реко­мендації до педа­гогічної практики з української літе­ратури для сту­дентів спеціаль­ності 7.01.01.03 філологічного факультету. Глухів, 2005.  64 с.
  4. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів для 5-9-х класів // за ред. Р. В. Мовчан, Н. І. Шинкарук, О. М. Івасюк, Л. І. Кавун, О.І.Неживий. Київ. 2017. 82 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 березня
Переглядів
3435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку