Тема:Творчість рідного краю. «Черінь із припаркою» Олександра Забарного.
Мета: Навчити учнів визначати головну ідею та тему прозового твору; привити любов до рідного краю; формувати уявлення про життя у селі; познайомити з творчістю письменника рідного краю; залучати учнів до літературного процесу сучасної України; виховувати у дітей допитливість та почуття відповідальності.
Завдання: познайомити учнів з автором вивченого твору Олександром Вадимовичем Забарним.
Обладнання: слово вчителя, слово письменника, зошити, ручки, дошка, книга «Зорепад над Калюжинцями» О. Забарного, малюнок обкладинки книжки.
Хід уроку.
Сьогодні в нас незвичайний урок. Ходить думка, що заняття з української літератури були б цікавішими, як би на ній були присутні письменники вивчених творів. Як ви вважаєте? Зараз у нас є така можливість. Олександр Вадимович Забарний – наш земляк, який живе і творить мистецтво в цьому місті серед нас із вами.
Олександр Вадимович народився 29 квітня 1956 року в Прилуках. Після закінчення школи закінчив Ніжинський університет ім. Миколи Гоголя. Хоча саме там і відбулося становлення нашого письменника як літератора, писати вірші він почав ще зі школи. Після університету Олександр Вадимович став методистом з навчальної діяльності, багато де працював вчителем, а також сам їх перевіряв.
Олександр Вадимович, у яких школах Ніжина ви працювали?
Цікаво, що сам письменник з родини вчителів, де навіть дідусі та бабусі працювали у навчальних закладах. Коло зацікавлень нашого гостя широке – друкувався як поет у газетах ще до інституту, є членом спілки журналістів, зараз він викладач в університеті а також там же веде літературний гурток, де під керівництвом Олександра Вадимовича зростають нові поети и прозаїки. Окрім поетичних збірок є й прозові книги, а драматичні користуються неабиякою популярністю в багатьох театрах, особливо в нашому – імені Михайла Коцюбинського.
Пригадайте, як звуться люди, які пишуть прозові та драматичні твори?
На сьогодні ми ознайомилися з одним твором Олександра Забарного, з найновішої його збірки оповідань – Зорепад на Калюжинцями. Спершу автор презентував її серед нас, студентів у рідному університеті у кінці минулого року.
Подивіться на її обкладинку – що ми там бачимо? (мрійливий хлопець, сам
Олександр мрійливо споглядає на зорі, скоріше за всього, перебуваючи на літніх канікулах у бабусі та дідуся в селі Калюжинці). Отже, саме про події в цьому селі там і йде мова.
Олександре Вадимовичу, що є в основі книги?
Що стало причиною до її написання?
Твір, з яким ми ознайомилися – «Черінь із припаркою». Давайте запишемо невідомі для нас слова: черінь – місце у печі, призначене для теплого відпочинку людей; Ґринджоли – низькі широкі сани; барильце – вид посуду, опукла пляшечка; цеберка – деревяне відро для носіння води.
А чи знаєте ви що таке підтекст?
Хто зможе визначити тему оповідання? А ідею? Чи знаєте ви, що таке сільська піч? Як її використовував головний герой, яка її роль? Чому малий Сашко хотів відкрити скриню? Яке вона мала значення для всієї родини і чому? Що знайшов герой у скрині?
Чи не пояснить нам Олександр Вадимович, що ж то за Георгієвський хрест такий? Як його могли отримати більше століття потому? Чи повністю усе у цьому оповіданні – це події вашого дитинства?
Пригадайте кінцівку твору – що є скарбом для людини? Спробуйте дати відповідь на це письмово в зошитах кількома реченнями. Самостійно сформулюйте – що є скарбом для вас?
На цьому уроці ми не тільки познайомилися з творчістю письменника рідного краю, а й мали честь поспілкуватися з ним особисто. Я задоволений вашою роботою, давайте подякуємо Олександру Вадимовичу що завітав до нас. (Оцінювання учнів, спільне фото класу з письменником)
На наступний урок вам потрібно буде прочитати біографію Всеволода Нестайка з підручника, бути готовими до опитування.