Методична розробка виховного заходу з елементами тренінгу
на тему:
"Здоровий спосіб життя – це модно"
Розробив
викладач Шитєєва О. В.
Харків, 2020
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ХАРКІВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ СФЕРИ ПОСЛУГ»
Методична розробка виховного заходу з елементами тренінгу
на тему:
«Здоровий спосіб життя – це модно»
Розробив
викладач Шитєєва О. В.
Харків, 2020
Зміст
Вступ................................................................................................................4
І. Організаційна частина…………………………………………………..5
1.1Вправа «Притча»....................................................................................5
1.2 Визначення правил роботи...................................................................6
ІІ. Основна частина………………………………………………………...6
2.1 Гра «Доповни прислів`я»…………………………………..................6
2.2 Інформаційне повідомлення учнів «Триголовий дракон»...............9
2.3Вправа «Так чи ні»……………………………………………………..9
2.4 Вправа «Цікава математика»………………………………………….9
2.5 Вправа «Шифровка»………………………………………………….10
2.6 Вправа «Стежка здоров'я»…………………………………………....10
2.7 Вправа «Скріпка»……………………………………………………..11
III. Заключна частина ……………………………………………………..11
3.1 Рефлексія………………………………………………………………11
Висновки……………………………………………………………………..12
Список використаних джерел……………………………………………..13
Додатки……………………………………………………………………….14
Вступ
Чому дорослому так важко говорити про це з дитиною? Чому дитині так важливо якнайбільше про це знати? Відповіді на ці запитання очевидні.
«Обізнаний» часто означає «захищений». Дитині обов’язково треба знати про наркотики і алкоголь, щоб не зробити помилок. Можливо, головної помилки в житті. А дорослі… Часто вони бояться говорити про наркоманію і алкоголізм тільки тому, що не бажають зацікавити дитину, сумніваються в своїй спроможності змалювати підлітку негативний образ наркомана і алкоголіка. Негативний настільки, що підліток не вагаючись відмовиться від самої думки про наркотики і алкоголь.
Але це потрібно робити, бо, на жаль, з екрана телевізора у деяких стрічках і передачах часом наркотики майже рекламують як обов’язкову складову «красивого життя», і ми до цього звикаємо так само, як звикли до реклами цигарок і спиртного. А підліток тільки формує своє уявлення про світ, і зробити правильний вибір при пасивній поведінці дорослих йому важко.
Тому я вважаю за необхідне звернутися до цієї теми, яка ,на мою думку, ще довго буде актуальною у нашому суспільстві.
Метою заходу є формування у підлітків мотивації щодо ведення здорового способу життя та стійкої позиції щодо відмови від шкідливих звичок.
Завдання заходу:
Тема : «Здоровий спосіб життя – це модно»
Мета:
Виховувати в учнів потребу в здоровому способі життя,відповідальність за своє здоров'я, показати шляхи підтримки і зміцнення здоров'я, навчити способам підвищення працездатності. Виховувати непримиренне ставлення до шкідливих звичок, пропаганда здорового способу життя.
Вид заходу: колективне спілкування
Тип заходу: тренінг
Методи проведення: розповідь, пояснення , гра, бесіда, вправи, робота в групах.
Обладнання: листи А4 з анаграмою, листи А4 з малюнками слідів ніг, маркер, канцелярські скріпки.
ХІД ЗАХОДУ
І. Організаційна частина 5 хв.
Привітання. Організація учасників заходу. Перевірка готовності до заходу. Поділ учасників на дві команди. 1 хв.
1.1 Вправа "Притча про здоров'я" 3хв.
Почати наш захід я хочу з однієї цікавої історії. Це притча про метелика. У давнину жив - був один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Всім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість. І ось одного разу заздрісний чоловік вирішив зганьбити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як це зробити: «Я метелика впіймаю і в закритих долонях принесу мудрецю, потім запитаю його, як він думає, живий у мене в руках метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я зімкну щільно долоні, роздавлю метелика і, розкривши руки, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я розкрию долоні, метелик вилетить живий і неушкоджений і скажу, що наш великий мудрець помилився».
Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав у мудреця, який у нього в долонях метелик, мудрець відповів: «Все в твоїх руках».
Все в наших руках - і здоров'я, і навчання, і повага друзів, і «Твоє здоров'я в твоїх руках»
Здоров'я - це головна цінність людини. Здоров'я не купиш ні за які гроші. Будучи хворим, ви не зможете втілити в життя свої мрії, не зможете повністю реалізуватися в сучасному світі. І саме про здоров'я, про те, як його зберегти, ми і поговоримо сьогодні.
Здоров'я - багатство на всі часи. А воно закладається в дитинстві. Ваше здоров'я, як скарб, який знаходиться глибоко в землі. Та щоб знайти скарб, потрібно докласти великі зусилля.
Щоб бути здоровою людиною, необхідно, перш за все, відмовитися від шкідливих звичок.
1.2 Визначення правил роботи 1хв.
Нам необхідно прийняти правила. Пропонуємо наступні:
1. Бути креативним.
2. Бути активним.
3. Бути позитивним.
4. Бути толерантним і уважним до думки кожного.
5. Слухати та чути.
6. Правила «руки» та «вільної ноги».
Підтримуєте?
ІІ. Основна частина 37 хв.
2. Гра «Доповни прислів`я» 5хв.
Ми всі знаємо, наскільки важливо бути здоровим! Не даремно люди склали стільки прислів`їв і приказок про здоров`я та здоровий спосіб життя. А які знаєте ви? Давайте з вами це перевіримо! Пропонуємо вам пограти в гру «Доповни прислів`я». Вам потрібно закінчити прислів`я, яке я прочитаю. За кожну правильну відповідь команда отримуватиме по 1 балу. Переможе та команда, яка отримає більшу кількість балів. Пам'ятаємо про правила які ми з вами прийняли на початку нашого заходу.
Прислів'я для гри:
1. Здоров'я – найдорожчий скарб.
2. Здоров'я більше варто, ніж багатство.
3. Вартість здоров'я знає лише той, хто його втратив.
4. Здоров'я за гроші не купиш.
5. У здоровому тілі здоровий дух.
6. Здоров'я маємо – не дбаємо, а загубивши плачемо.
7. Турбота про здоров'я – кращі ліки.
8. Бережемо одяг доки новий, здоров'я - доки молодий.
9. Як немає сили, то і світ не милий.
10. Було б здоров'я – все інше наживемо.
11. Не бігаєш здоровим, побіжиш коли захворієш.
12. Хвороб безліч, а здоров'я одне.
13. Здоров'ю ціни немає.
14. Здоров'є в порядку – дякуй зарядці.
2.2 Інформаційне повідомлення учнів «Триголовий дракон» 6хв.
А ви знаєте, що наше з вами здоров`я підриває так званий «Триголовий дракон»? Та насправді цей «дракон», нажаль, має набагато більше «голів», ніж три. А які саме «голови» є у цього «дракона», як ви вважаєте? (Це зловживання алкоголем, куріння і наркоманія.)
Мої помічники підготували цікаві повідомлення про шкідливі звички та їх вплив на організм, наслідки.
Перша «голова дракона» – це алкоголь.
Алкоголізм - це підступна хвороба. Спочатку спиртні напої уживаються рідко, від випадку до випадку. Невеликі дози алкоголю не викликають сп'яніння, але покращують настрій. Поступово кількість випитого збільшується, стає більше приводів для пиятики, з'являється бажання приймати алкоголь регулярно. Людина не може без нього жити, стає його рабом.
Після потрапляння алкоголю в організм він через 5-10 хвилин всмоктується в кров і розноситься по всьому організму, порушуючи роботу всіх функціональних систем. У першу чергу він потрапляє в головний мозок, звідси вираз "алкоголь вдарив у голову", і порушує діяльність центральної нервової системи: погіршуються розумові здібності, слабшає пам'ять, втрачається можливість набувати нові знання, відсутнє бажання до професійного росту, знижуються емоційні реакції, порушується координація рухів, прогресуючим темпом йде розпад особистості.
У результаті кожного алкогольного сп'яніння у людини гине близько 20 мільйонів нервових клітин, а якщо врахувати, що вони не відновлюються, така втрата дуже дорого "коштує", оскільки призводить до атрофії головного мозку та повної деградації особистості.
Під впливом алкоголю розвиваються серйозні захворювання, які часто носять хронічний характер. П'яна людина стає балакучою, розв'язною, нестриманою, збудливою, втрачає сором, гідність, вона не здатна контролювати свої вчинки, її воля слабшає, отримують простір інстинкти. Дії п'яної людини непередбачувані і жорстокі, вона здатна вчинити злочин або самогубство.
Пам`ятайте, діти, що середня тривалість життя хворих алкоголізмом складає всього 35 - 40 років. При цьому основними причинами смерті є хвороби внутрішніх органів, ураження центральної нервової системи, самогубства, нещасні випадки, насильницька смерть.
Алкоголізм займає третє місце в світі серед причин смертності. І це не тільки через міцні спиртні напої. Пиво, яке більшість підлітків вважають нешкідливим, є дуже підступним напоєм і дуже швидко викликає звикання. Існує, навіть, такий термін як «пивний алкоголізм». Та незважаючи на невелику, порівняно з горілкою, кількість алкоголю пиво має ще більші руйнівні наслідки для людини саме через те, що його не сприймають як шкідливе і багато людей вживають його в дуже великих кількостях.
Щорічно на планеті від алкогольного отруєння вмирає 5-6 мільйонів чоловік.
Друга «голова дракона», що підриває наше здоров`я це куріння.
Нікотин спричиняє двофазну дію на нервову систему. Перша фаза - короткочасне збудження, що створює помилкове враження загального підйому сил, припливу енергії. Друга фаза - тривале пригнічення та порушення діяльності всіх функціональних систем організму.
Нікотин, як будь-який наркотик, після короткочасного порушення функцій викликає зниження пам'яті, уваги, уповільнює швидкість сприйняття і оцінки ситуації. Гостре отруєння нікотином призводить до наростаючого головного болю, запаморочення, утруднення дихання, порушення діяльності серцево-судинної системи, підвищення слино-і потовиділення, нудоти. У важких випадках відзначаються марення, сильна задишка, судоми, втрата свідомості. Смерть може настати внаслідок паралічу дихання та серцевої діяльності. Вміст нікотину в одній цигарці коливається від 4 до 7 мг. У сигареті воно досягає 50 мг. Під час куріння 50% нікотину виділяється в навколишнє середовище, 25% - руйнується, 5% - залишається в недопалку, 20% - потрапляє в організм. Нікотин разом з тютюновим димом проникає в дихальні шляхи, всмоктується в кров і розноситься по всьому організму. Через 7 секунд після початку куріння нікотин досягає клітин мозку і починає їх пригнічувати. У лічені хвилини його кількість у крові зростає в кілька разів. Нікотин збуджує нервову систему, призводить мозок людини у стан критичної збудливості, частішає серцебиття, піднімається кров'яний артеріальний тиск, знижується працездатність, гальмується циркуляція крові в капілярах, зменшується апетит, порушується баланс вуглеводів. Немає такого органу і клітини, які б не вражалися тютюном в процесі куріння.
Пам`ятайте! Помилковою є думка про те, що якщо людина не палить сама, але постійно вдихає дим, то це не наносить їй ніякої шкоди. Навпаки, легені такої людини страждають ще більше, ніж у курця! Тому намагайтесь уникати тих місць, де палять, а якщо так сталося вимушено, частіше провітрюйте приміщення.
Третя «голова дракона» – це наркоманія.
Наркотики - це речовини, вживання яких призводить до наркотичної залежності, пригнічення психічного стану і фізичного здоров'я людини. Будь-який наркотик є отрутою. Потрапити у наркотичну залежність легко, позбутися її надзвичайно важко.
Вживати наркотики - це означає вбивати себе задля блага чужих людей, які багатіють на вашому нещасті, при цьому вони самі ніколи не вживають наркотики.
Небезпека перших доз наркотиків полягає в оманному враженні людини про те, що в ній нічого не змінюється і можна зупинитися в будь-який момент.
Першою ознакою наркотичної залежності є необхідність збільшення дози спочатку вдвічі, втричі, а потім у десятки разів для задоволення і досягнення бажаного результату - "кайфу".
Дія будь-якого наркотику має три фази: ейфорія, залежність, абстиненція.
Одним з головних моментів, що спонукають до вживання наркотиків є бажання позбутися почуття неспокою, втоми, душевної порожнечі та нудьги, придбання душевного спокою, блаженства, підвищення працездатності, повторного отримання "кайфу".
Наркоманія - це:
Отже , ми вже знаємо, наскільки погано впливають на наше здоров`я шкідливі звички. І для підтвердження цього ми пропонуємо наступну вправу.
2.3 Вправа «Так чи ні» 4хв.
Ви прослухали доповіді, а тепер, я пропоную вам прийняти участь у грі «Так чи ні?», щоб перевірити свої знання стосовно здорового способу життя.
Запитання до гри:
2.4 Вправа «Цікава математика 4хв.
Підрахуємо, яких збитків завдає куріння вашому бюджету. Пропоную такі варіанти:
На приклад пачка цигарок коштує 50 грн, то:
2.5 Вправа «Шифровка» 8хв.
Дуже гарно ви відповідали! Молодці! А тепер я пропоную вам прийняти участь у грі «Шифровка». Ми роздамо вам картки зі словами-анаграмами, ви маєте за 5 хвилин їх розгадати. За кожну правильно розгадану анаграму команда отримає 2 бали.
Для першої команди:
Наркотик – корканит
Здоров`я – в`язород
Вітаміни – матівіни
Спорт - ртосп
Режим – жирем
Для другої команди:
Гігієна – єгігіан
Нікотин – конитін
Алкоголік – калголоік
Зарядка - дазярка
Хвороба – борохав
2.6 Вправа «Стежка здоров'я» 5хв.
Багато чого ви вже знаєте про здоров`я та здоровий спосіб життя. Тож зараз пропоную все узагальнити і пограти в гру «Стежка здоров`я». Ви маєте скласти якомога більше заповідей, яких, на вашу думку, треба дотримуватись, щоб бути здоровим і таким чином ми з вами зробимо стежку здоров'я.(Заповіді записувати на слідах та розкласти на підлозі).
Складові стежки здоров'я:
2.7 Вправа «Скріпка» 5хв.
Роздати кожному учню канцелярську скріпку. У вас у кожного в руках є по одній скріпці, і ваше завдання – розігнути її». Коли всі учні виконали завдання: «А тепер спробуйте повернути її до попереднього стану».
Ви бачите, що навіть звичайну просту канцелярську скріпку зробити такою ж, як вона була на початку вправи, нам не вдалося. Так само відбувається і з нашим здоров`ям – неможливо повністю відновити те, що занапастив і зруйнував. Тому ви маєте добре пам`ятати, що треба берегти здоров`я змалку, піклуватись про нього, щоб завжди бути здоровим!
III. Заключна частина 2хв.
3.1 Рефлексія
Підведення підсумків
Запитання до обговорення:
Висновки
Якою є педагогічна наука? Надзвичайно складною, бо вона вивчає найскладніше досягнення в світі – людську особистість.
Кожен викладач може сам вибрати методи та форми навчання своїх учнів. На мою думку, тренінг є одним з найцікавіших форм навчання.
Тренінг – це і цікавий процес пізнання себе та інших, і можливість спілкування, і ефективна форма опанування знань, інструмент для формування умінь і навичок, і форма набуття досвіду. На відміну від традиційних, тренінгові уроки повністю охоплюють весь потенціал учня професійного навчального закладу: рівень та обсяг компетентності, самостійність, здатність до прийняття рішень, до взаємодії.
Представлений матеріал знайомить викладачів із новими підходами до організації та проведення заходів: використання елементів тренінгової методики на уроках , позакласних заходах, що допоможе викладачу зробити навчання цікавим, різноманітним, ефективним.
Сьогодні в моді здоровий спосіб життя. Запам`ятайте, що без цигарок, алкоголю та наркотиків досягти поваги серед однолітків можна! Знайте собі ціну і вас цінуватимуть оточуючі. Думайте про себе, а не про те, що про вас подумають інші. Живіть своїм повноцінним життям, бережіть своє здоров`я, займайтесь спортом. Сьогодення дає вам так багато можливостей розкрити власний потенціал, заробити авторитет, звернути на себе увагу і досягти успіху. Все у ваших руках! Майбутнє за вами, якщо ви будете здоровими, сильними, енергійними, незалежними і будете сміливо йти вперед.
Список використаних джерел
1. Бевз Г. М. Технологія проведення тренінгів з формування здорового способу життя молоді / Г. М. Бевз, О. П. Главник // – К., 2005. –246с.
2. Баладин А.,Баладина Л.,Джанибеков В. Самые опасные наркотики/.-М.:Авторское издание,2008.-105с
3. Гусева Н.А.Тренинг предупреждения вредных привычек у детей. Програма профилактики злоупотребления психоактивными веществами/Гусева Н.А.;под ред.Л.М.Шипицыной.-СПБ.:Речь,2003.-256с
4. Журавель Т.,Самусь В.,Сергеєва К.,Соловйова О.,Строєва Н.,Профілактика вживання наркотиків серед учнівської та студентської молоді/.-К.:ФОБ Буря,2014.-105с
5. Рудніцька І. П. Формування здорового способу життя молоді: підлітковий вік / І. П. Рудніцька // Психолог. – 2004. – № 13.- С. 15-25
Додатки
Анаграми
Для першої команди:
корканит
в`язород
матівіни
ртосп
жирем
Для другої команди:
єгігіан
конитін
калгольо
дазярка
борохав
Стежка здоров'я