Виховна година "Козацькому роду нема переводу"

Про матеріал

Розробка виховної години до Дня Збройних Сил України для старшокласників та студентів

Перегляд файлу

КОЗАЦЬКОМУ РОДУ НЕМА ПЕРЕВОДУ

 

Розробка виховної години до Дня Збройних Сил України для старшокласників та студентів

 

Мета: Розширити кругозір учнів про козацтво, виховувати почуття дружби, силу волі, любов до нашого славного минулого.

Обладнання: Святково прикрашений зал, українські національні костюми для учнів (студентів), фонограми пісень, готові страви та напої.

 

І. Вступна частина.

 

Звучить «Козацький марш» (слова та музика: Дан Берест),  виходить перша команда

 

Встаньмо разом непохитно,

Козаченьки – браття, Ворогам не подолати Нашого завзяття.

  Встаньмо разом з праотцями

  В справі обопільній,

  Щоби неньці - Україні   Вічно бути вільній.

 

1-й ведучий. Київ...Русь...Україна... Ці слова з глибокою шаною і гордістю промовляє кожний свідомий українець, бо вони духовно єднають нас із землею своїх батьків, родоводом українським, його славною і водночас трагічною історією.                                    

 

2 -й ведучий. Не солодко жилося українському народові під пануванням чужих володарів.

Свободолюбні селяни не могли терпіти неволі. Вони кидали все і тікали в степи за Дніпрові пороги. Там не було ні сіл ні міст. Не було панської влади. Люди гуртувалися сотнями, тисячами, добували собі зброю, полювали на всякого звіра і так жили.

Не раз на Україну нападали татари. Озброєні люди з України оборонялися від татар, не раз самі гинули в битвах, але й перемагали.

Ці люди звалися «козаки» - від татарського слова «кайзак», що означає - «вільний чоловік», «безстрашний вояка». А оскільки козаки жили за порогами Дніпра, то їх названо запорожцями.

 

2-й ведучий. Присутні на нашому святі нащадки славних козаків. Вони покажуть свої знання з історії козацтва та продемонструють фізичну мідь і силу.

Звучить продовження «Козацького маршу», виходить друга команда

Встаньмо, щоб орда ворожа

Назавжди назнала, Що то є козацька доблесть І козацька слава.

  Славу лицарську – козацьку

  Не зганьбили зроду,   Бо немає переводу   Козацькому роду.

 

Гетьман: Сини мої, козаки! Я, гетьман козацького війська, наказую провести змагання двох куренів, щоб підняти бойовий дух і мудрість нашого козацтва. Отамани, шикуйте курені!

 

Отаман першого куреня (командує): «Козаки Байди Вишневенького!» Рівняйсь, струнко! Наш девіз:

Єднаймось, брати - українці,

Не час на роздори, не час,

Бо нам ще Великдень настане, І доля всміхнеться до нас!

 

Отаман другого куреня (командує):   «Козаки Богдана Хмельницького!» Рівняйсь, струнко! Наш девіз:

 

Знає Корсунь і Пилява, Знають Жовті Води,

Як водив своє козацтво Богдан у походи!

 

Звучить козацька пісня (Слова: Мирослав Воньо, музика: Микола Балема).

 

Сяяли на сонці шаблі запорожців, Як вони на конях гнали ворогів. Козацькому роду нема переводу, Лине його слава з далечі віків.

 

Приспів:

 

Гей, співай, козаки, Про любов, про землю святу, Про землю. Славте, гей, козаки, Волю золоту.

 

Наші козаченьки – славні запорожці, Вірними шаблями очищали світ.

Козацькому роду нема переводу,

Прапор малиновий кличе у похід.

 

Приспів.

 

Квітне наша доля, наче маки в полі. І ранкове сонце виплива з дібров. Козацькому роду нема переводу, Козаки в колисках виростають знов.

 

Приспів.

 

II. Основна частина.

Перший тур

 

Конкурс-розминка «З історії козацтва».

Вчитель: Учасники повинні відповісти на запитання вікторини. Переможе той курінь, котрий дасть найбільше правильних відповідей. 

Запитання вікторини:

1.Назвіть перший український твір, який перекладено на українську мову? ("Лист турецькому султану")

2. Що означає слово "козак"? (З тюркської - "вільна людина")

3.Символ влади гетьмана. (Булава)

4.Як називали козацькі човни? (Чайки)

5.Як називається укріплений центр козацтва, козацька держава? (Запорізька Січ)

6.Як називалася українська козацька держава? (Гетьманщина)

7.Хто заснував першу Запорізьку Січ? (Б. Вишневецький )

8.Хто зруйнував Запорізьку Січ? (Катерина II)

9.Яку назву мала церква у ЗС? (церква Покрови Богородиці)

10.Палиця завдовжки 50 - 70 см. Із насадженою на кінці срібною або позолоченою кулею? (булава)

11.Кому вручалася булава? (кошовому)

12.Як називалася палиця з мідною кулею і китицею з кінського волосу? (бунчук)

13.Кому вручався бунчук? (кошовому)

14.Хто носив бунчук над головою у кошового? (бунчужний)

15.Хто в ЗС керував артилерією? (обозний)

16.Хто в ЗС порядкував військом? (осавул)

17.Хто в ЗС відав печаткою? (суддя)

18.Хто автор твору Тарас Бульба? (М.Гоголь)

19.Як називалася зачіска козака - січовика? (оселедець)

20.Як називали козаки найближчого товариша?   (побратим)

21.Назвіть гетьмана українського козацтва, котрий, як співається у пісні «Проміняв жінку на тютюн та люльку» (Сагайдачний)

22.Як називається хутір де народився Б.Хмельницький? (Суботів)

23.Як називалося житло козаків - січовиків? (курінь)

24.Хто автор першої в світі демократичної конституції?   (П.Орлик)

25.Якого кольору був головний прапор війська Б.Хмельницького? (малинового)

 

Підсумки журі.

 

Другий тур.

 

1-й ведучий. Браві хлопці, браві, особливо в піснях. Та ми з вами сюди не тільки співати зібралися, а й у справах себе показати.

 

2-й ведучий. А тепер козаки продемонструють свою силу та спритність

 

Конкурс. «Хто сильніший?»

1-й ведучий. Щоб мужньо боронити свій народ, свою рідну неньку Україну козаки повинні переборювати труднощі, мати неабияку силу в руках. У наступному змаганні візьмуть участь щонайсильніші.

 

(Взаємно захопивши руками великі пальці, силою нахилити руку суперника не відриваючи ліктя від столу. Два суперники борються один проти одного).

 

Підбиття підсумків конкурсу

 

Третій тур.

Конкурс «Козацький гопачок»

2 -й ведучий. Козацький танець був не просто танцем для душі. Це були спеціальні акробатичні вправи, які допомагали козаку навіть у бою.

Козак, як вихор, міг із шаблею в руках, вистрибуючи, виконувати спеціальні елементи танцю. Самі вороги говорили, що важко битися з козаком,  в якого вселився ніби сам біс. Це козаку допомагав танок. Тож, спробуйте і ви свої сили в танці.

 

(За бажанням вибираються два учасники з команд. Хто довше танцюватиме навприсядки, той переможець. Звучить музика)

 

Підбиття підсумків перших трьох конкурсів.

 

Четвертий тур. Конкурс «Хто швидше з"їсть та вип'є» 1-й ведучий. Після такої доблесної праці й пообідати не гріх.

 

2 -й ведучий. Ну, звичайно, не гріх. Адже український народ здавна говорив: «Хто як їсть, той так і працює».

 

1-й ведучий. А от ми і перевіримо наші команди.

(На столі глечик з кашею і кількістю ложок для учасників команди. Яка команда швидше з'їсть – та і перемагає. Конкурс проводиться під музику.)

 

1-й ведучий. Мабуть, після такого обіду і запити є бажання?..

 

2 -й ведучий. Та от тільки умови у нас такі: їли всі разом, а пити буде один учасник за команду. Є бажаючі?

 

Підсумки конкурсу.

 

ІІI. Заключна частина.

 

Підсумки змагання. Нагородження учасників.

 

Виступає гетьман. Читає грамоту.

 

Гетьман. Я – Гетьман усіх вільних земель українських і всієї держави -даною мені владою і своєю волею велю привітати найсміливіших, найдружніших козаків.

 

Вчитель. Після сьогоднішніх змагань у кожного з нас залишається світла пам'ять про славні подвиги наших предків-запорожців. Отож, пам'ятайте, дорогі друзі, що ви є нащадками славних українських козаків. То ж любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми добрими справами і вчинками доведе, що «козацькому роду нема переводу!»

 

 

Використана література

 

1.      Яворницький Д. І. Історія запорозьких козаків у трьох томах / Яворницький Дмитро Іванович. – К. : Наукова думка, 1990. – 557 с. – (т. 1).

 

2.      Голобуцький В. О. Гомін, гомін по діброві. / Голобуцький Володимир Олексійович. – Дніпропетровськ : Січ, 2003. – 208 с.

 

3.      Кащенко А. Оповідання про славне військо запорозьке низове / Кащенко Адріан Феофанович – К. : Веселка, 1992. – 271 с.

 

 

pdf
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку