МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА:
«Вмій володіти собою: Конфлікти»
Зміст
1.Дорослі і діти:непорозуміння-протест-конфліктна ситуація.
2.Стилі поведінки в конфлікті.
3. Тренінг на тему: «Конфлікт. Шляхи подолання конфліктних ситуацій».
4.Тест на дослідження конфліктності підлітків методом незавершених
речень.
Ще нікому не вдавалося прожити життя без конфліктів. Вони існували, існують та будуть існувати як невід’ємна складова взаємовідносин людей. Звісно, конфлікти не прикрашають наше життя, але неможна сказати, що вони безглузді та безсумнівно шкідливі. Навпаки, конфлікти – нормальне явище нашого життя. Виникають вони через те, що вчинки, уявлення, почуття у кожного з нас різні, отже і трапляються між людьми зіткнення. Картина суспільства без конфліктів виглядає не лише утопічною, але й безбарвною, оскільки означає втрату індивідуальності та свободи самовираження людини. Однак, ніщо подібне нам не загрожує, а значить має сенс замислитися над тим, чи існує яка-небудь можливість конструктивного та успішного поводження у конфліктних ситуаціях. Над вирішенням цієї проблеми працюють психологи та педагоги, замислюються батьки, коли їх діти вступають у складний підлітковий вік, обмірковує кожен з нас, коли пригадує чергову безглузду побутову або виробничу сварку.
Шляхи виходу з конфліктів різноманітні: від кардинальних (до повного розриву стосунків), до дипломатичних (що потребує вміння, а, головне, бажання шукати і знаходити вихід із ситуації). І все ж, існують певні правила спілкування та вирішення конфліктів, дотримуючись яких можна без втрати почуття гідності вийти із складних суперечностей.
На відмінність від дорослих, які (доречі) самі не завжди вміють гідно поводитись у конфліктних ситуаціях, діти та підлітки практично не мають досвіду конструктивного вирішення проблем спілкування. Підлітковий максималізм, спроби самоствердження, невміння аналізувати власні вчинки та не завжди добрий приклад дорослих не сприяють засвоєнню молодими людьми правил поведінки у конфліктах та виходу з них. Та промине «складний вік», а конфліктні ситуації будуть траплятися з людиною протягом усього життя в побуті, на виробництві тощо. Отже, необхідно навчати дітей навичкам конструктивного подолання конфліктних ситуацій, вмінню шукати і знаходити компромісні рішення, які б не залишали відчуття поразки та незадоволення, а тим більше, не пригнічували людину.
У даних методичних матеріалах ми наводимо шляхи виходу з конфліктних ситуацій та пропонуємо викладачам предметів, пов’язаних з безпекою життєдіяльності розробки уроку за темою: «Конфлікти». Сподіваємось, що наведені матеріали стануть у нагоді при проведенні занять, класних годин, тренінгів з культури спілкування.
Дорослі і діти:
непорозуміння-протест-конфліктна ситуація
Як відомо, конфлікт — це зіткнення
різних точок зору, думок, позицій тощо. Поки діти маленькі, таких зіткнень дуже мало, вони швидко вирішуються (не уточнюватимемо, з яким результатом). Але, у міру дорослішання дітей, конфліктів стає більше, а суперечки – гострішими.Одні розглядають конфлікт як безумовно негативне явище у відносинах дорослі-діти, інші ж знаходять аргументи на користь конфлікту, вважаючи , що він долає застій у відносинах, оновлює бачення тих або інших взаємостосунків, впливає на уявлення про учасників конфлікту, про себе, змінює самооцінку, спонукає до дії. Таким чином, конфлікт має і свої позитивні сторони.
Можна по-різному відноситися і до конфліктів в системі «батьки —діти», але
одне важко оспорювати — те, що прожити без конфліктів неможливо. Навіть ті батьки, які говорять про повне взаєморозуміння з своїми дітьми, обов'язково пригадають якісь зіткнення з ними в різні періоди життя. Можливо, такі конфлікти вирішувалися м'яко, без втрат з обох боків, проте ...У
значної частини батьків конфлікти з дітьми бувають досить часто і можуть носити тривалий або короткочасний характер . Коли діти стають підлітками, кількість конфліктів зростає. У самому підлітковому віці закладені передумови для конфліктів з батьками: запальність, прагнення до самостійності, підвищена критичність і образливість, закритість , упертість тощо. Наприклад, батьки проти вечірніх гулянь своєї 14-річної доньки, їм не подобається хлопець , з яким вона зустрічається або батьки виявили, що син палить , та ще вельми дорогі сигарети чи вчителька повідомила, що син, учень дев'ятого класу, систематично пропускає уроки математики (список можна продовжувати безкінечно).Фізіологічними змінами та кризовими явищами у психіці, що протікають в організмі підлітка у період статевого дозрівання, не можна нехтувати, але й не слід їх провокувати. Дорослим варто пам’ятати про повагу до почуття гідності підлітка. Він каже: «Я вже дорослий, а ви відноситесь до мене, як до дитини». У цьому як раз і полягає протиріччя підліткового віку: фізіологічно людина дорослішає раніше, ніж соціально та інтелектуально. Підліткам необхідно відчувати себе дорослими та самостійними, але проблема в тому, що відчувати себе таким вони можуть, а бути – ні. Дорослі це чудово розуміють і поводяться відповідно, а підліток намагається отримати переваги дорослого життя, зберігаючи при цьому права дитини. Отже, конфлікту не уникнути? Зовсім ні, якщо роз’яснити підлітку причини подібних конфліктів та навчити прогнозувати та попереджати їх.
Наприклад, мама сказала бути вдома не пізніше 10.00, а дитина повернулася об 11.00. В результаті - скандал? Юнак чи дівчина сприймуть батьківську агресію як зазіхання на особисту свободу та права. Але достатньо пояснити дитині, що ви любите її, хвилюєтесь за неї та навчити попереджати про затримку з гуляння. Достатньо одного дзвінка о 9.50, щоб зняти половину напруги.
Звичайно, стикаючись з
негативними проявами в поведінці дітей, дорослі вдаються до заборон, погроз, чинять тиск на підлітків, не завжди приймаючи аргументи останніх до уваги. Не краще було б разом з ними шукати альтернативу конфлікту , намагатися вирішити його, добитися взаємної згоди . Пропуски уроків можуть бути викликані якоюсь причиною, варто подумати, як її подолати , що можна зробити в першу чергу , а потім і в другу.Пошук альтернативи — це не дача вказівок, а допомога у виборі якнайкращого
способу дії та прийняття самим підлітком відповідальності за виконання рішення . Завдання полягає в тому, щоб навчити дитину , вирішувати свої проблеми та допомогти їй в цьому. Наприклад, при пропуску уроків, підійти самому до класного керівника та з’ясувати ситуацію, а потім допомогти дитині у ліквідації прогалин в знаннях .Не можна позбавляти дітей спілкування з
однолітками вечорами, але треба обговорити всі умови, обставини безпечного проведення часу. Перш, ніж забороняти своїй дочці зустріч з другом, доцільно познайомитися з ним, запросити в сім'ю і постежити за його поведінкою, молода людина тоді відповідальніше відноситиметься до своїх стосунків з дівчиною.Демонструючи дітям альтернативний спосіб рішення
конфлікту, дорослі тим самим вчать своїх дітей знаходити вихід із складних ситуацій.Добре відомий компроміс — спосіб рішення
конфліктів, коли обидві сторони йдуть на поступки. Діти в житті, безумовно, частіше поступаються дорослим та батькам, але немає нічого поганого і в поступці дорослих. Адже не завжди ми маємо рацію, буває, зопалу здійснюємо необачні вчинки і помилки. То ж потрібно вміти в них признаватися.Існують інші способи вирішення конфліктів: пристосування, уникнення, конкуренція. Але
вони не вирішують сам конфлікт, а тільки створюють видимість, бо проблема залишається.Найпродуктивнішою є
співпраця — дорослі та діти спільними зусиллями шукають способи подолання конфлікту, домовляються про допомогу один одному . Співпраця виключає боротьбу з дитиною , його недоліками , воно направлене на проблему, а не на особистість дитини : "Ми допоможемо тобі вирішити твої проблеми, ми не проти тебе", — девіз таких відносин.В процесі виховання корисно спробувати всі способи, щоб побачити їх сильні і слабкі
сторони, сформувати уявлення про широкий спектр можливостей у вирішенні конфліктів, бо вони найяскравіше розкриваються в активних і позитивних діях.
Стилі поведінки в конфлікті
Існує п'ять, таких основних стилів, в основу яких покладена система, що зветься методом Томаса — Килменна (розроблений Кеннетом У. Томасом і Ральфом X . Килменном в 1972 році). Система дозволяє створити для кожної людини свій власний стиль вирішення конфлікту. Основні стилі поведінки в конфліктній ситуації пов'язані із загальним
джерелом будь-якого конфлікту— розбіжністю інтересів двох і більш сторін. Ваш стиль поведінки в конкретному конфлікті визначається тією мірою, в якій Ви хочете задовольнити власні інтереси (діючи пасивно або активно) і інтереси іншої сторони (діючи спільно або індивідуально).Стиль конкуренції (домінування, суперництво, боротьба, напористість) - кожна із сторін в конфлікті прагне реалізувати свої власні інтереси за рахунок інтересів іншої сторони.
Людина, що використовує стиль конкуренції, вельми
активна і вважає за краще йти до вирішення конфлікту своїм власним шляхом . Така людина не дуже зацікавлена в співпраці з іншими, проте здатна на вольові рішення . Вона може сказати: «Мене не турбує те, що думають інші. Я збираюся довести їм, що у мене є своє рішення проблеми». Або Ви прагнете, в першу чергу, задовольнити власні інтереси в збиток інтересам інших, змушуючи інших людей ухвалювати Ваше рішення проблеми. Для досягнення мети Ви використовуєте свої вольові якості, і, якщо воля Ваша достатньо сильна, то це вдається.Такий стиль вирішення конфлікту може бути ефективним у тому випадку, коли Ви володієте певною владою та знаєте, що Ваше рішення
або підхід в даній ситуації правильні і маєте можливість наполягати на ньому. Проте це, ймовірно , не той стиль, який слід використовувати в особистих відносинах: Ви хочете ладити з людьми, але стиль конкуренції може викликати у них відчуження. А якщо застосовувати такий стиль в ситуації, в якій Ви не володієте достатньою владою (наприклад, при спілкуванні з батьками, вчителем, керівництвом) – можна легко зіпсувати стосунки.Ось
приклади тих випадків, коли слід використовувати цей стиль:У разі
використання цього стилю, конфлікт часто розвивається по шляху руйнування стосунків. Людина, яка обрала стиль конкуренції, може втратити прихильність інших учасників конфлікту, але варто розраховувати на покращення стосунків, якщо запропонований варіант рішення дасть позитивний результат. Проте цей стиль буде доречний, коли немає іншого шляху , а предмет суперечки надзвичайно важливий для Вас. Але, якщо основною метою є хороші відносини зі усіма, то цей стиль використовувати не слід.Стиль ухилення (відступ , уникнення, ігнорування) - при цьому стилі конфліктуючі сторони не вступають в переговори, не намагаються реалізувати свої інтереси або інтереси іншої сторони.
Такий підхід до конфліктної ситуації реалізується тоді, коли Ви не відстоюєте свої права, не співробітничаєте ні з ким для рішення проблеми або просто ухиляєтеся від конфлікту. Ви можете використовувати цей стиль, коли проблема не така важлива , коли Ви не хочете витрачати сили на її рішення або коли відчуваєте, що знаходитеся в безнадійному положенні . Цей стиль рекомендується також в тих випадках, коли Ви відчуваєте себе неправим і признаєте правоту іншої людини або коли ця людина володіє більшою владою. Все це — серйозні підстави для того, щоб не відстоювати власну позицію, а спробувати змінити тему, вийти з кімнати або зробити що-небудь таке, що усуне або відстрочить конфлікт. Коротше кажучи, Ви не робите спроб задовольнити власні інтереси або інтереси іншої людини, а натомість ідете від проблеми, ігноруючи її, перекладаючи відповідальність за її рішення на іншого.
Стиль ухилення може виявитися доцільним
в тих випадках, коли Ви вимушені спілкуватися зі складною людиною або коли немає серйозних підстав продовжувати контакти з ним. Замість того, щоб створювати напруженість, прагнучи негайно вирішити проблему, Ви можете дозволити собі розкіш відстрочення і свідомо відхилитися від вибору сьогодні. Цей стиль підходить також для тих випадків, коли Ви відчуваєте, що для вирішення конкретної проблеми не маєте в своєму розпорядженні достатньої інформації. Якщо є можливість зайняти вичікувальну позицію і відповідь може дати сам час, то краще визнати це і сказати собі: «Зараз я не можу займатися цим. Я почекаю».Нижче приведені найбільш типові ситуації, в яких рекомендується застосовувати стиль ухилення:
Не дивлячись на те, що деякі можуть вважати
стиль ухилення «втечею» від проблем та відповідальності, а не ефективним підходом до вирішення конфліктів, насправді відхід або відстрочення можуть бути цілком відповідною і конструктивною реакцією на конфліктну ситуацію. Цілком імовірно, що у разі, коли Ви постараєтеся ігнорувати конфлікт, не виражати своє відношення до нього , змінити тему або перенести увагу на що-небудь інше, то конфлікт зникне сам собою. Якщо ні, то Ви зможете зайнятися цим питанням пізніше, коли будете більші готові до його розв’язання.Стиль пристосування (поступливість) – одна з конфліктуючих сторін повністю відмовляється від своїх інтересів на користь іншої сторони.
Такий стиль дозволяє зберегти добрі відносини між сторонами, але
не вирішує конфлікт та залишає одну із сторін повністю незадоволеної.Використовувати цей підхід можна у випадку, коли результат
проблеми надзвичайно важливий для іншої людини і не дуже істотний для Вас. Ви дієте в такому стилі, коли жертвуєте своїми інтересами на користь іншої людини, поступаючись та жаліючи його. Оскільки, використовуючи цей підхід, Ви нехтуєте власними інтересами, то краще поступати таким чином тоді, коли вірогідність позитивного для Вас вирішення проблеми мала. Це дозволяє Вам відчувати себе комфортно по відношенню до бажань іншої людини. Але навряд чи захочеться пристосовуватися до когось, якщо Ви відчуватимете себе скривдженим в даній ситуації. Якщо приходиться поступатися чимось принциповим, важливим та відчувати у зв'язку з цим незадоволеність , то стиль пристосування в цьому випадку - неприйнятний. Цей стиль може виявитися неприйнятним і в тій ситуації, коли інша людина не збирається в свою чергу поступитися чимось заради Вас або не оцінить зробленого Вами.Цей стиль слід використовувати тоді, коли Ви відчуваєте, що, трохи поступаючись, втрачаєте
мало. Стиль пристосування може трохи нагадувати стиль ухилення, оскільки його можна використовувати для отримання відстрочення в рішенні проблеми. Проте основна відмінність полягає в тому, що Ви дієте разом з іншою людиною: берете участь в ситуації і погоджуєтеся робити те, чого хоче іншій. Коли ж застосовується стиль ухилення, Ви не робите нічого для задоволення інтересів іншої людини. Ви просто відштовхуєте від себе проблему.Ось
найбільш характерні ситуації, в яких рекомендується стиль пристосування:Поступаючись або жертвуючи своїми інтересами на користь іншої людини, Ви можете пом'якшити конфліктну ситуацію і відновити гармонію або використаєте цей період затишшя для того, щоб виграти час та згодом добитися остаточного бажаного для Вас рішення
.Стиль співпраці (кооперація, інтеграція) - сторони конфлікту вступають в діалог і знаходять вихід, який допомагає кожній з них максимально реалізувати свої інтереси та зберегти довгострокові дружні чи партнерські відносини. Мета його застосування – ухвалення взаємовигідного рішення .
Обираючи
цей стилю, Ви берете активну участь у вирішенні конфлікту і відстоюєте свої інтереси, але прагнете при цьому співробітничати з іншою стороною конфлікту. Цей стиль найбільш важкий , оскільки він вимагає вміння пояснити свої бажання , вислухати один одного, стримувати емоції, але він максимально ефективний. Ви спочатку «викладаєте на стіл» потреби , турботи і інтереси обох сторін, а потім обговорюєте їх. Проте якщо у Вас є час і рішення проблеми має достатньо важливе для Вас значення, то це хороший спосіб пошуку взаємовигідного результату і задоволення інтересів всіх сторін. Оскільки Ви обидва розумієте, в чому полягає причина конфлікту, то маєте можливість разом шукати шляхи його розв’язання . Співпраця є дружнім, мудрим підходом до рішення задачі визначення і задоволення інтересів обох сторін.Такий підхід рекомендується використовувати в описаних нижче ситуаціях:
Стиль компромісу (взаємні поступки) - суть стилю в тому, що сторони, які конфліктують, прагнуть врегулювати розбіжності за допомогою взаємних поступок.
Цей стиль найбільш ефективний, якщо обидві сторони хочуть одного і того ж, але
знають, що одночасно це нездійсненно (наприклад, ви бажаєте піти на футбольний матч, а Ваша подруга на дискотеку). Ви поступаєтеся в чомусь, інша людина також у чомусь поступається, а в результаті приймається сумісне рішення . Іншими словами, Ви погоджуєтеся на часткове задоволення свого бажання і часткове виконання бажання іншої людини. Такі дії нагадують стиль співпраці , проте компроміс досягається на більш поверхневому рівні. Ви не шукаєте приховані потреби і інтереси, як у разі застосування стилю співпраці . Ви говорите один одному про свої бажання і шукаєте рішення, яке задовольнить обох . Метою співпраці є вироблення довгострокового взаємовигідного рішення, а у разі компромісу це може бути варіант на окремий випадок. В результаті вдалого компромісу людина може виразити свою згоду таким чином: «Я можу змиритися з цим». Наголос робиться не на рішенні , яке задовольняє інтереси обох сторін, а на варіанті, який можна висловити: «Ми не можемо обидва виконати повністю свої бажання , отже, необхідно дійти рішення , з яким кожний з нас міг би змиритися».Компроміс часто є
вдалим відступом або навіть останньою можливістю дійти якогось рішення . Ви можете вибрати цей підхід із самого початку , якщо не прагнете за будь-яку ціну домогтися бажаного чи коли співпраця неможлива через те, що ніхто не хоче односторонніх поступок. Таким чином, Ви частково задовольняєте свої інтереси, а інша людина — частково свої. При цьому завжди можна в майбутньому спробувати використати інший підхід до вирішення конфлікту, якщо компроміс, як Вам здається, усуває проблему ненадовго.Нижче перераховані типові випадки, в яких стиль компромісу найбільш ефективний:
Коли Ви прагнете знайти компроміс
, слід починати з прояснення інтересів і бажань обох сторін. Після цього необхідно обкреслити область збігу інтересів. Ви повинні висувати пропозиції , вислуховувати пропозиції іншої сторони, бути готовим до поступок, обміну послугами тощо. Продовжуйте розмову до тих пір, поки Ви здатні виробити прийнятну для обох сторін формулу взаємних поступок. У ідеальному варіанті компроміс влаштує Вас обох.Визначення свого власного стилю. Важливо зрозуміти, що кожний з цих стилів ефективний тільки в певних умовах і жоден з них не може бути виділений як найкращий. У принципі , Ви повинні уміти ефективно використовувати кожний з них і свідомо робити той або інший вибір, враховуючи конкретні обставини. Якнайкращий підхід визначатиметься конкретною ситуацією, а також складом Вашого характеру . Віддавати перевагу одному стилю над іншими— природно, але це може обмежити Ваші можливості . Таким чином, важливо визначити для себе свої пріоритети, а також розглянути можливі альтернативні варіанти. Це дозволить Вам бути вільнішим у виборі стилю поведінки при зіткненні з конкретними конфліктними ситуаціями.
Тренінг на тему: «Конфлікт. Шляхи подолання конфліктних ситуацій»
Мета
: дати підліткам можливість самостійного аналізу типових життєвих ситуацій, роз’яснити правила попередження конфліктів та виходу з них.Здобувачі освіти повинні засвоїти зміст
понять «конфлікт», «конфліктна ситуація», «інцидент »; розвити вміння етичного самопізнання, самоаналізу і самооцінки.
Оснащення: аркуші паперу для тестування та виконання завдань, вислови про культуру спілкування.
Методи: бесіда, ролеві ігри
, робота в малих групах.
Хід тренінгу:
1. Запропонуйте учням відповісти на питання: «Що таке конфлікт?».
Передбачувані відповіді:
- сварка;
- протистояння двох людей;
- бійка;
- ворожнеча;
- боротьба.
Дайте визначення конфлікту:
Конфлікт (від лат. conflictus - зіткнення
) - зіткнення протилежних інтересів, поглядів, прагнень; серйозна розбіжність, гостра суперечка , що приводить до протистояння або боротьби.Для виникнення конфлікту необхідний ряд
чинників : наявність проблеми (суперечності ), конфліктної ситуації, учасників конфлікту та інциденту.
Конфліктна ситуація - це ситуація прихованого або явного протиборства сторін.
Інцидент - це дія або сукупність дій учасників конфлікту, що провокують різке загострення суперечності
і початок боротьби між сторонами конфлікту.Конфлікти бувають різні: сімейні
, ділові, виробничі, політичні, міждержавні тощо. Але потрібно пам'ятати, що конфлікти між людьми можуть бути конструктивними (направленими на розвиток відносин, здійснення спільної діяльності) і деструктивними (направленими на задоволення особистих амбіцій, самоствердження якоїсь людини за рахунок інших людей, наклеп, заздрість, ухилення від виконання обов'язків тощо). Слід уникати не тільки деструктивних, але й порожніх конфліктів, коли роздратування або нестриманість людини роблять його поведінку неприйнятною для інших людей.
Запитайте
в учнів : «Чому, на вашу думку, виникають конфлікти? Що стає їх причиною?».Передбачувані відповіді:
- люди по-різному дивляться на речі;
- стикаються особливості характерів
;- амбіції і емоції;
- нерозуміння, наприклад, між дорослими і дітьми, між чоловіками і жінками;
- тупість;
- злість.
2. Попросіть учасників розділитися на три групи та розіграти конфліктну ситуацію: виконати завдання
:1-а група: дорослі – діти;
2-а група: чоловік – жінка;
3-а група: підліток старшого віку-підліток молодшого віку.
Обговоріть, з
якими типами конфліктів вони зіткнулися: особистий , побутовий, трудовий тощо. Запитайте : «Хто першим затіяв конфлікт? Яка була у відповідь реакція іншої сторони? Як розпалювалися пристрасті? Чи робив хто-небудь спробу примирення?».Запропонуйте учням обговорити, чи була у
героїв інсценувань можливість уникнути конфлікту? Що для цього їм треба було зробити?Передбачувані відповіді:
- не нервувати
;- вислухати іншу сторону;
- говорити спокійно;
- зупинитися
;- проаналізувати ситуацію, що склалася;
- порадитися;
- знайти компроміс;
- просто вибачитися.
Існують правила поведінки, виконання яких допомагає не провокувати конфлікти:
Є певні фрази, які можуть спровокувати конфліктну ситуацію. Наприклад:
- ти, як завжди (запізнився, розбив щось тощо);
- скільки можна казати, що (неможна брати мої речі, ти повинен винести сміття тощо);
- до яких пір ти будеш (дивитися телевізор, голосно вмикати музику тощо).
Таких висловів багато і кожен з вас, напевно, може пригадати їх. Не варто починати розмову з таких фраз. Бо таким чином ви узагальнюєте поведінку людини, робите співрозмовника в очах оточуючих або її власних невдахою, принижуєте гідність. Краще, роблячи зауваження, дати людині зрозуміти, що ви ставитесь до неї з повагою, але деякі моменти її поведінки не зовсім вас влаштовують. Наприклад: «Я знаю, як тобі подобається цей гурт музикантів, але не міг би ти вимкнути магнітофон або одягнути навушники», «Постарайся більше не запізнюватись, бо в мене мало вільного часу».
Крім наведених вище
є ще і спеціальні правила попередження конфліктів:
3. Запропонуйте учням тестування на визначення поведінки в конфліктній ситуації.
Умови тестування. Прочитайте і вирішіть
, чи властива Вам та або інша поведінка і проставте бали: часто – 3, в деяких випадках – 2, рідко – 1.
Як Ви звичайно поводитеся в конфліктній ситуації, під час сварки?
1. Погрожую і б'юся.
2. Прагну прийняти точку зору супротивника , враховую її, як свою власну.
3. Шукаю компроміси.
4. Припускаю, що не прав, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.
5. Уникаю супротивника .
6. Бажаю за будь-яку ціну добитися своїх цілей.
7. Намагаюся з'ясувати, з чим я згоден, з чим – категорично не згоден.
8. Йду на компроміс.
9. Капітулюю .
10. Змінюю тему.
11. Нию та скаржуся , поки не доб'юся свого.
12. Намагаюся знайти причину конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося.
13. Трішки поступаюся і підштовхую тим самим до поступок іншу сторону.
14. Пропоную мир .
15. Намагаюся все обернути на жарт.
Обробка результатів
Перед Вами декілька колонок, кожна з них відображає
свій стиль рішення конфліктів.Впишіть набрані бали у ті чарунки, де проставлений порядковий номер питання та підрахуйте бали по колонках. Колонка з найвищим балом і визначає Ваш стиль вирішення
конфлікту.
A |
B |
C |
Д |
E |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Колонка «А» відповідає «жорсткому» типу рішення
конфліктів. Ви до останнього стоїте на своєму, захищаючи свою позицію, в якій, на вашу думку, немає і не може бути вад і помилок. Тип людини, яка завжди права.Колонка «В» - стиль «примирення». Ви дотримуєтеся позиції, що завжди можна домовитися, «дві голови краще, ніж одна». Під час суперечки
Ви намагаєтеся запропонувати альтернативу, шукаєте рішення , які задовольняють обидві сторони.Колонка «С» - «компромісний», відразу згодні на компроміс.
Колонка «Д» - «м'який» стиль. Свого супротивника
Ви вражаєте добротою, з готовністю встаєте на точку зору супротивника , відмовляючись від своєї.Колонка «Е» - «уникання
», Ваше кредо – «вчасно піти». Ви прагнете не загострювати ситуацію, не доводите конфлікт до відкритого зіткнення .
4. Роздайте кожному учаснику аркуш
білого паперу. Попросіть їх подумати і записати одне слово – прикметник, який, на їх думку , характеризує конфліктну особу (підписувати своїм ім'ям аркуш не потрібно), після чого зберіть листи і прикріпіть їх до дошки таким чином, щоб всі учні могли бачити результат.Передбачувані відповіді:
- агресивний;
- неспокійний;
- дратівливий;
- неприємний;
- нервовий.
Запитайте
: «Чи мають ці характеристики статеві, вікові, расові, релігійні та інші особливості, тобто ті, які можна віднести тільки до певної групи людей?». Разом з учнями визначите, що характеристика конфліктної людини не має адресних прив'язок і що міфи про те, ніби чоловіки – нахабні, жінки – сварливі, пенсіонери – роздратовані , керівники – суворі , залишаються всього лише міфом і не мають під собою підстав .Людські відносини настільки багатогранні, що часто
одна і та ж людина може в один і той же день виступати в ролі скандаліста та нахаби, пригнічуючи індивідуальність та гідність іншого, і сам стати жертвою. Важливо усвідомлювати і аналізувати свої вчинки при спілкуванні з іншими , щоб вчасно зупинити конфліктну людину або зупинитися самому .
При проведенні тренінгу можна використати наведені нижче поради Матері Терези та (при наявності часу) тест на визначення конфліктності підлітків.
Поради Матері Терези
Люди часто бувають безрозсудними, нелогічними і егоцентричними
. Все одно пробачай їм.Якщо ти добрий, люди можуть звинуватити тебе в егоїстичних і прихованих
мотивах. Все одно будь добрий.Якщо ти доб'єшся успіху, то здобудеш
декілька помилкових друзів і декілька справжніх ворогів. Все одно добивайся успіху.Якщо ти чесний і щирий, люди можуть обдурити тебе. Все одно будь чесним і щирим.
То, на спорудження чого ти витратиш роки, хтось може зруйнувати
за одну ніч. Все одно будуй .Те добре, що ти зробив сьогодні, люди можливо забудуть завтра. Все одно роби
добро.Віддавай світу
найкраще, що у тебе є, і цього може ніколи не вистачати. Все одно віддавай світу найкраще, що у тебе є.
Тест на дослідження конфліктності підлітків
методом незавершених речень
Тест включає 60 незавершених
речень , які розділені на 15 груп, що характеризують відносини підлітків з батьками, друзями, класним керівником, директором школи, а також до свого минулого, майбутнього тощо.Для кожної групи речень
вводиться характеристика «відсутність конфлікту» (-), якщо при дописуванні речення буде мати позитивний сенс або «наявність його» (+), якщо спостерігається негативний зміст . Наприклад, «коли до мене наближається класний керівник, то у мене тремтять коліна». Потім підраховується загальна кількість мінусів, якщо з 4 речень – три або чотири мають негативне забарвлення , то конфлікт в наявності.Прочитайте речення
і закінчить їх, записавши ту думку, яка першою прийшла Вам в голову .
Відношення
1. Коли я був(ла) дитиною .
2. Колись я.
3. Якби знову стать дитиною .
4. Моїм найсильнішим спогадом дитинства є .
Відношення
5. Майбутнє здається мені.
6. Сподіваюся на.
7. Наступить той день, коли.
8. Коли я буду старим(ою).
Життєві цілі
9. Я завжди хотів(хотіла).
10. Я міг(могла ) стати щасливим(ою), якби.
11. Моїм прихованим прагненням в житті є.
12. Найбільше я хотів(ла) б в житті.
Відношення
13. Думаю , що мій батько рідко.
14. Якби мій батько тільки захотів .
15. Я хотів(ла) б, щоб мій батько.
16. Думаю , що мій батько.
Відношення
17. Моя мати.
18. Моя мати і я.
19. Вважаю , що більшість матерів.
20. Я люблю свою матір, але .
Відношення
21. Думаю , що справжній друг.
22. Не люблю людей, які.
23. Найбільше люблю людей, які.
24. Коли мене немає, мої друзі.
Відношення
25. В порівнянні з більшістю інших сімей, моя сім'я.
26. Моя сім'я поводиться зі мною.
27. Більшість відомих мені сімей.
28. Коли я був(ла) дитиною , моя сім'я.
Відношення
29. Ідеалом жінки (чоловіка) для мене є .
30. Вважаю , що більшість дівчат (хлопців ).
31. Вважаю , що більшість жінок (чоловіків).
32. Мені дуже не подобається, коли жінки (чоловіки).
Відношення
33. Коли я бачу жінку разом з чоловіком.
34. Подружнє життя мені здається .
35. Якби у мене було нормальне статеве життя.
36. Моє статеве життя.
Відношення
37. Наш директор в школі.
38. У школі мої вчителі .
39. Коли до мене наближається мій класний керівник.
40. Люди, перевагу яких я визнаю над собою.
Відношення
41. Якби я займав (ла) керівний пост .
42. Якщо хто-небудь працює під моїм керівництвом.
43. Мої однокласники.
44. Коли я даю іншим доручення.
Відношення
45. Краще всього мені працюється.
46. Люди, з якими я вчуся.
47. Люблю працювати з людьми, які.
48. Люди, які вчаться або працюють зі мною.
Страхи та побоювання
49. Знаю, що безглуздо, але боюся.
50. Більшість моїх товаришів не знають, що я боюся.
51. Хотілося б перестати боятися.
52. Мої побоювання не раз примушували мене.
Усвідомлення провини
53. Зробив(ла) б все, щоб забути.
54. Моєю найбільшою помилкою було.
55. Коли я був(ла) молодше, то відчував(ла) себе винуватим(тою), якщо.
56. Найгірше, що мені довелося зробити , це.
Відношення
57. Якщо все проти мене, то.
58. Думаю , що я достатньо здібний (на), щоб.
59. Моя найбільша слабкість полягає в тому, що.
60. Коли мені починає не щастити, я.
Список використаної літератури:
1