Методична розробка
на тему:
"Вправи на фітболі"
Розробив викладач
Шитєєва О. В.
Харків – 2023
Зміст
Анотація...………………………………………………………………………3
ВСТУП………………………………………………………………………......4
1.Теоретичні відомості…………………………………………………………5
2. Класифікація програм з фітбол-м'ячем ………………………………….7
3. Вимоги щодо проведення і послідовності навчання вправам на фітболах………………………………………………………………………….12
4. Основні правила техніки безпеки на заняттях фізичною культурою з фітбол-м'ячем……………………………………………………………………14
5. Розминка з фітбол-м'ячем ………………………………………………….17
6. Вправи для початківців з фітболом………………………………………18
7. Вправи середньої складності з фітболом …………………………………21
8. Вправи підвищеної складності з фітболом ………………………………25
ДОДАТКИ
Анотація
У даній методичній розробці наведені вправи та рухливі ігри та естафети з фітбол-м'ячем для здобувачів освіти з різним рівнем фізичної підготовленості. Також розглянуті питання щодо теоретичних відомостей, класифікації програм з фітбол-м'ячем, вимоги щодо проведення і послідовності навчання, правила техніки безпеки.
Призначено для проведення практичних занять з фізичної культури для здобувачів освіти 1-3 курсів навчання усіх напрямів підготовки.
ВСТУП
Заняття з використанням фітбола на уроках з фізичної культури – є одиним із сучасних напрямів фізкультурно-оздоровчих технологій з використанням еластичних м’ячів середнього діаметру 65 – 85 см, що здатні витримувати вагу до 200 кг. Використання м’ячів (фітболів) у процесі фізичного виховання студентів вирішує ряд завдань організаційно-управлінського плану, таких як зацікавленість, активність й свідоме відношення до занять. М’ячі у процесі занять це ефективний засіб загально-розвиваючої дії, а також локальний фактор, який забезпечує цілеспрямований вплив на організм тих, що займаються, дозволяє вирішувати завдання професійно-прикладної фізичної підготовленості.
Оздоровчий ефект вправ з фітболом підтверджується досвідом роботи багатьох спеціалізованих реабілітаційних медичних центрів і привів до їх використання у реабілітації людей після травм опорно-рухового апарату, з хворобами суглобів, варикозним розширенням вен, та людям з надмірною вагою. Враховуючи високий рівень позитивної мотивації учнів до різноманітних форм сучасних фізкультурно-оздоровчих технологій і як практичному прояву цих технологій – фізкультурно-оздоровчих занять, розроблено інноваційну систему комбінованого використання в обов’язкових заняттях фізичною культурою зі спортивних ігор, боротьби, теніса, аеробіки, обов’язкових факультативних практичних занять з фітбол-гімнастики в умовах фізичного виховання студентської молоді.
1.Теоретичні відомості
Фітбол – м’яч для занять фізичними вправами, який має діаметр 65- 85 см. Вправи з м’ячем для занять зміцнюють, у першу чергу, м’язи спини та живота та формують правильну поставу. Назви «фітбол», «фітнес-м'яч», «резист-а-бол» тотожні та взаємозамінні.
Винахід фітболу (fit -оздоровлення, ball – м’яч) порівнюють з винаходом простого колеса. Появою цього диво-тренажера ми забов'язані швейцарському лікарю-фізіотерапевту Сюзан Кляйнфогельбах, яка придумала його у 50-х роках минулого століття. Звідси й інша назва – швейцарський м’яч. Спочатку його використовували виключно у лікувальних цілях – для реабілітації хворих з порушенням центральної нервової системи, тобто лікували хворих на церебральний параліч.Свій внесок у розвиток фітболу внесла й американка – лікар- фізіотерапевт Джоан Познер Мауер, яка у 80-х роках використовувала м’яч для відновлення хворих після травм хребта. У наш час м’яч однаково корисний й хворим й здоровим. Він використовується на різноманітних тренуваннях: від йоги й пілатесу до силових й кардіовправ.
Заняття фітболом дають унікальну можливість впливати на м’язи спини і хребта. А, як ми знаємо, хребет – це вісь нашого організму, і його стан відображає стан здоров’я людини. Але це не все. Аеробіка з використанням гімнастичних м’ячів різних розмірів не менш захоплююча, ніж степ-аеробіка. Великі і легкі м’ячі яскравих забарвлень не тільки створюють веселу атмосферу, але, також, відмінно тренують серце, дихальну систему і вестибулярний апарат, зміцнюють м’язи тулуба, розвивають координацію рухів і роблять заняття емоційними і яскравими. Цей вид аеробіки є унікальний тим, що в ньому практично відсутнє ударне навантаження на хребет, суглоби і зв’язки.
Фітбол-аеробіка являє собою комплекс різноманітних рухів і статичних поз з опорою на спеціальний м’яч з полівінілхлориду з повітряним наповненням, діаметром від 45 см (дитячий варіант) до 85 см (призначений для осіб зростом понад 190 см і масою тіла понад 150 кг). Розмір м’яча добирається у відповідності від зросту та довжини рук тих, що займаються.
Довжина руки – 46-55 см. Діаметр фітболу – 45 см; Довжина руки – 56-65 см. Діаметр фітболу – 55 см; Довжина руки – 66-80 см. Діаметр фітболу – 65 см; Довжина руки – 81-90 см. Діаметр фітболу – 75 см.
Можливість проведення аеробної частини заняття в положенні сидячи на поверхні м’яча позитивно впливає на м’язи спини, тазового дна, нижніх і верхніх кінцівок, хребет, основні м’язові угрупування і вестибулярний апарат. У заняттях фітболом застосовується спеціальний музичний супровід, темп якого визначається характером рухів і ступенем амортизації м’яча з урахуванням індивідуального рівня фізичної підготовленості.
М’яч за своїми властивостями багатофункціональний й тому може використовуватись в комплексах вправ фітбол-аеробіки як предмет, знарядд або опора. Комплекси вправ на м’ячах у залежності від поставлених завдань й підбору засобів можуть мати різну спрямованість:
Велика кількість та різноманітність вправ на фітболах потребує їхнього упорядкування, а отже й класифікпції, що, у свою чергу, дозволить розробити найбільш доцільну послідовність їх засвоєння й використання у програмах.
2. Класифікація програм з фітбол-м'ячем
Усі програми з фітбол-аеробіки можна класифікувати за метою занять (табл.1).
Таблиця 1
Класифікація програм за цільовою ознакою
Мета занять з фітбол-аеробіки |
||
Профілактика та корекція |
Розвиток рухових |
Розвиток музично- |
різних захворювань |
якостей (сили, |
ритмічних здібностей з |
(опорно-рухового |
координації, гнучкості, |
метою рекреації, досугу, |
апарату, захворювань |
функції рівноваги та ін.) |
відпочинку та розваги |
легень, внутрішніх |
|
(масаж, ігри, естафети, |
органів й т.п.) |
|
танці, ритмічні вправи |
|
|
хореографії) |
Основними засобами фітбол-аеробіки є фізичні вправи, які можна класифікувати за педагогічною ознакою (табл. 2).
Таблиця 2
Класифікація вправ фітбол-аеробіки за педагогічною ознакою
Засоби фітбол- аеробіки |
Гімнастичні вправи - різновиди ходьби, бігу, стрибків. ЗРВ. |
Основні (базові) рухи аеробіки, об’єднані у блоки і комбінації. |
|
Танцювальні вправи та елементи ритміки, хореографії і сучасних танців. |
|
Вправи лікувальної фізичної культури, спрямовані на профілактику і корекцію різних захворювань. |
|
Рухливі і музичні ігри та естафети. |
|
Вправи з інших оздоровчих та спортивних видів фізичної культури. |
Наведена класифікація засобів фітбол-аеробіки дає можливість підібрати і скласти комплекси вправ, які виконуються під музичний супровід залежно від напрямку педагагічних задач: для розвитку м’язової сили, гнучкості, швидкості рухів, витривалості, координаційних здібностей. При цьому створюються умови для анатомічного впливу на окремі м’язові групи, суглоби, зв’язки, внутрішні органи та органи чуттів. До першої групи віднесені «Гімнастичні вправи». До неї входять різновиди ходьби, бігу і стрибків, а також загальнорозвиваючі вправи (ЗРВ), які виконуються з метою оздоровлення і розвитку рухових якостей (табл. 3, 4, 5).
Таблиця 3
Класифікація гімнастичних вправ у фітбол-аеробіці
Гімнастичні вправи |
Ходьба, стрибки, біг |
На місці та у русі. |
З м’ячем у руках і у ногах. |
||
Сидячи на м’ячі. |
||
ЗРВ (загально- розвиваючі вправи) |
За ознакою організації групи: Одиночні; удвох, утрьох; у колі, у зчепленні; у колонах і шеренгах; у русі. |
|
За анатомічною ознакою: Для рук і плечового поясу; для ніг і тазового поясу; для тулуба і шиї; для усього тіла. |
||
За вихідним положенням: Із стійки, із сіду (присіду), з упорів, з положення лежачи – на боку, на спині, на животі. |
||
За ознакою переважного впливу: На силу; на розтягування; на розслаблення; на поставу; на координацію; дихальні впр. |
||
За ознакою використання предметів і знаряддя: Без предметів; з предметами (скакалки, гантелі, набивні м’ячі, гумові бинти); на знаряддях (сидячи на м’ячі); з використанням тренажерів, еспандерів. |
Таблиця 4
Класифікація ЗРВ без предметів, сидячи на м’ячі, за анатомічною ознакою
ЗРВ без предмета (сидячи на м’ячі) |
Вправи для рук і плечового поясу:
|
Вправи для ніг і тазової області:
|
|
Вправи для тулуба:
|
|
Комплексні вправи: вправи, які втягують у роботу найбільшу кількість м’язових груп. |
|
Дихальні вправи |
Таблиця 5
Класифікація ЗРВ з використанням предмета
ЗРВ з м’ячем |
М’яч як опора: під спину; під руки; під ноги; під живіт. |
М’яч як предмет: вправи з м’ячем у різних в.п.; кидки та ловля м’яча. |
|
М’яч як перешкода: переступання, перестрибування, прокочування (вперед, назад, управо, уліво). |
|
М’яч як обтяження: у руках, у ногах, на голові. |
|
М’яч як амортизатор, тренажер: для укріплення м’язів рук, ніг, для розвитку рівноваги. |
|
М’яч як орієнтир. |
|
М’яч як масажер. |
Другу групу вправ на фітболах складають «Основні (базові) рухи».
Для запису й проведення оздоровчих програм використовуються визначені терміни для кожного конкретного руху, а саме:
March - марш (кроки на місці);
Основні кроки можна модифікувати й отримати складні за координацією зв’язки рухів, які поєднуються у цікаві комбінації.
У групу «Танцювальні вправи» входять елементи ритміки, хореографії й сучасних танців, таких як: джаз, рок-н-ролл, диско, фолк, латиноамериканські та ін.
Групу «Вправи лікувальної фізичної культури» складають засоби, які спрямовані на профілактику і корекцію різних захворювань внутрішніх органів, опорно-рухового апарату, серцево-судинної, нервової і дихальної систем організму, органів зору.
Розділ «Рухові, музичні ігри і естафети» включає велику кількість ігр як з м’ячем, так і сидячи на м’ячі. Ця група вправ включає також вправи креативної гімнастики, яка сприяє розвитку творчості, ініціативи й самовираження.
У розділ «Вправи з інших оздоровчих й спортивних видів фізичної культури» входять елементи із різних видів спорту. Елементи художньої та атлетичної гімнастик вносять різноманітність у заняття фітбол-аеробікою.
У число основних вихідних позицій фітбол-тренування входять положення:
лежачи на спині обличчям униз;
груп;
частині заняття.
Цей забавний і абсолютно безпечний вид аеробіки з використанням спеціальних різнобарвних надувних м'ячів різної величини (деякі з них у діаметрі досягають 1 м) допомагає скорегувати фігуру, розвиває координацію рухів і гнучкість, сприяє виправленню постави і зміцненню серцево-судинної і дихальної систем. На заняттях виконуються (поодинці чи в парі) найрізноманітніші вправи, в основному силові і на розтягування м'язів.
Специфіка фітбол-аеробіки містить у собі таке:
можливість виборчого впливу на окремі групи м'язів;
3. Вимоги щодо проведення і послідовності навчання вправам на фітболах
На заняттях фітбол – гімнастикою існує низка певних правил, без знань яких виконання вправ на м'ячах не принесуть належного оздоровчого ефекту.
1. З метою профілактики травматизму, займатися на фітболі слід на килимовому покритті та з дистанцією 1,5 -2 м. один від одного, у зручному взутті.
2. М'яч має бути підібраний відповідно до зросту тих, хто займається. Для дітей діаметр м'яча становить приблизно 45 -55 см. Дитині слід сісти на надутий м'яч і звернути увагу на положення стегон по відношенню до гомілки. Кут між ними може бути лише 90° або трохи більше. Гострий кут у колінних суглобах створює додаткове навантаження на зв'язки та погіршує відтік венозної крові.
3. На заняття слід одягати зручний одяг, без кнопок, гачків, блискавок, а також уникати зіткнення м'яча з гострими та ріжучими поверхнями та предметами, щоб запобігти небезпеці пошкодження м'яча.
4. Для занять фітбол-гімнастикою м'яч накачують до пружного стану. Однак, на перших заняттях для більшої впевненості, тих хто займається, і комфортності навчання, а також при спеціальних вправах лікувально-профілактичної спрямованості слід використовувати менш пружно накачані м'ячі.
5. Постава в положенні сидячи на м'ячі повинна зберігатися правильною: спина пряма, підборіддя піднесене, живіт втягнутий, плечі розгорнуті, ноги зігнуті нарізно (три точки опори-ноги, таз) стопи паралельні і притиснуті до підлоги, носки можуть бути розведені трохи в сторони, коліна спрямовані на носки, гомілки у вертикальному положенні, між стегном і гомілкою кут 90 або трохи більше. Руки опущені вниз, пальці тримають м'яч.
4. Основні правила техніки безпеки на заняттях фізичною культурою з фітбол-м'ячем
Техніка безпеки на оздоровчих практичних заняттях з фізичного виховання – важливий фактор для забезпечення гарного самопочуття та фізичного здоров’я тих, хто займається.
До занять з фітбол-гімнастики допускаються студенти, які пройшли інструктаж з охорони праці, медичний огляд і не мають протипоказань за станом здоров'я.
При проведенні занять з фітбол-гімнастики дотримуватися правил поведінки, розкладу навчальних занять, встановлені режими занять та відпочинку.
Заняття з фітбол-гімнастики повинні проводитися в спортивному одязі та спортивному взутті з неслизькою підошвою.
При проведенні занять з фітбол-гімнастики має бути медична аптечка, укомплектована необхідними медикаментами та перев'язувальними засобами для надання першої допомоги при травмах.
Викладач і студенти зобов'язані дотримуватися правил пожежної безпеки, знати місця розташування первинних засобів пожежогасіння.
Про кожний нещасний випадок зі студентом викладач зобов'язаний негайно повідомити адміністрацію установи, надати першу долікарську допомогу потерпілому.
У процесі занять викладач і студенти повинні дотримуватися безпечної техніки проведення заняття, носіння відповідного спортивного одягу і спортивного взуття, правила особистої гігієни.
Особи, які допустили невиконання або порушення інструкції з охорони праці, притягуються до дисциплінарної відповідальності відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку і, при необхідності, піддаються позачергової перевірки знань норм і правил охорони праці.
При організації занять з фітбол-гімнастики забезпечення техніки безпеки є обов’язком викладача (технічного персоналу та керівників закладу), якої він повинен чітко дотримуватися до, під час та після занять.
Перед початком заняття викладач повинен обов’язково провести інструктаж з техніки безпеки для початківців. Текст таких інструкцій повинен знаходитися на видному місці в залі, роздягальнях, надрукованим на буклетах з розписом занять.
Інструкція з техніки безпеки занять з фітбол-гімнастики складається зі зовнішніх та внутрішніх факторів та рекомендацій:
Зовнішні:
– відповідність спортивного залу;
– доцільний вибір оздоровчогонавантаження;
– справність спортивного інвентарю (у даному випадку накачані м’ячі, відсутність гострих предметів на підлозі) та його відповідність фізіологічним характеристикам (параметрам тіла) тих, хто займається;
– відповідність спортивного одягу та взуття на факультативних занять з впровадженням ігрових форм тих, хто займається (у даному випадку спортивний одяг не повинен бути широким, щоб не заважати вправам на фітболі та запобігти травматизму);
– кваліфікація викладача.
Внутрішні:
– відсутність хворобливого стану та захворювань серцево-судинної, дихальної систем, опорно-рухового апарату тих, хто займається в основній групі;
– відсутність травм або повне відновлення після отриманої травми, якщо вона була у студентів основної групи;
– рівень складності вправ, що відповідає фізичному стану тих, хто займаються;
– достатня загальна тренованість та розвиток фізичних якостей;
– правильність техніки виконання рухів;
– дотримання рекомендацій щодо величини, об’єму й інтенсивності навантаження.
Рекомендації:
– не запізнюватися на заняття (запізнення понад 10 хв. небезпечне для здоров’я того, хто займається);
– перед початком відвідування занять необхідно пройти медичний огляд та функціональне тестування;
– при виконанні вправ слід дотримуватися встановленої дистанції стосовно один до одного;
– вживати їжу за 1,5 годин до і після занять (жувати гумку під час занять категорично заборонено);
– у процесі занять з фітбол-гімнастики можна пити воду, яка повинна бути очищеною та нехолодною, а об’єм не перевищувати 0,5 літра;
– не рекомендується застосовувати велику кількість косметики, з сильним запахом парфумів та дезодорантів;
– не рекомендується на спортивному одязі мати гострі пряжки, залізні предмети, таки прикраси, що можуть проколоти фітбол і задіяти травматизму;
– після закінчення виконання вправ інвентар необхідно повернути у вихідне положення;
– після закінчення занять слід ретельно оглянути місце проведення занять і, якщо виявлено недоліки, усунути їх;
– пройти попередній інструктаж та поставити підпис у спеціальному журналі.
5. Розминка з фітбол-м'ячем
В якості розминки можна використовувати три варіанти.
Перший варіант. Для того, щоб добре розігріти м’язи, виконується біг на місці, стрибки на місці, махові та колові рухи руками, нахили, присіди.
Другий варіант. Сісти на фітбол й пострибати на ньому 2-3 хв., не забуваючи тримати спину прямо. Потім, перебираючи ногами,
повернутися навкруги своєї осі спочатку за часовою стрілкою, потім - проти часової стрілки. Далі, виконати 10 покачувань вперед-назад та вліво- вправо, включаючи в роботу в основному сідниці та стегна.
Третій варіант. Кроки з м’ячем
В.П. Стійка - ноги нарізно, м’яч утримується в зігнутих руках на рівні грудей.
А. 1 - Випад правою вперед, руки вперед; 2 - в.п.; 3-4 - те саме; 5 - випад лівою вперед, руки вперед; 6 - в.п.; 7-8 - те саме. Повторити по 8-10 разів з кожної ноги.
В. 1 - Випад правою убік, руки вперед; 2 - в.п.; 3-4 - те саме; 5 - випад лівою убік, руки вперед; 6 - в.п.; 7-8 - те саме. Повторити по 8-10 разів у кожний бік.
Існує багато інших варіантів приставних кроків вперед, назад, вліво та вправо з різноманітними рухами руками уверх, убік та по колу, утримуючи при цьому м’яч у руках, а також вправ на м’ячі та з м’ячем у різних вихідних положеннях, для укріплення різних груп м’язів, розвитку координації рухів та рівноваги тіла.
Нижче наведено комплекси вправ на фітболі для осіб з різним рівнем фізичної підготовленості, як взірець для проведення фітбол-тренування.
6. Вправи для початківців з фітболом
В.П. Сісти на м’яч, руки за голову.
1-4 - Колові оберти стегнами праворуч; 5-8 - колові оберти стегнами ліворуч. Повторити по 15-20 разів у кожний бік.
В.П. Сісти на м’яч. Спину утримувати прямо, прес напружений. Руки утримуються на м’ячі.
Почергове піднімання лівої та правої ноги з поступовим збільшенням темпу рухів та висоти піднімання ніг. Тривалість вправи 2-5 хв.
В.П. Сісти на м’яч. Спину утримувати прямо, руки за голову.
Почергове повільне піднімання лівої та правої ноги з поступовим збільшенням темпу рухів. Тривалість вправи 2-3 хв.
В.П. Сісти на м’яч, спираючись руками для рівноваги.
1-4 - Крокуючи ногами вперед, повільно лягти на м’яч на спину. Прес напружений, таз піднятий; 5-8 - крокуючи ногами назад, повернутися у в.п. Повторити 8-10 разів.
В.П. Розташувати м’яч між спиною та стіною на рівні лопаток. Стійка ноги нарізно, спираючись спиною на м’яч.
1-4 - Згинаючи коліна, повільно присісти щонайнижче. Коліна не повинні виходити за лінію пальців ніг; 5-8 - повернутися у в.п. Повторити 12-15 разів.
В.П. Лягти спиною на м’яч, руки за головою, таз піднятий, спина пряма.
1 - Опустити таз, спираючись спиною на м’яч; 2 - повернутися у в.п. Повторити 15-20 разів.
В.П. Спертися спиною на м’яч. Ноги в колінах напівзігнуті.
1 - Згинаючи ноги в колінах, опуститися на підлогу, злегка її торкнувшись; 2 - спираючись на п’яти, повернутися у в.п. Повторити 15-20 разів.
В.П. Лягти на м’яч на живіт, коліна на підлозі, руки за головою.
1 - Підняти верхню частину тулуба; 2-3 - утримати положення; 4 -
поверутися у в.п. Повторити 10-15 разів.
В.П. Лягти на підлогу, п’яти покласти на м’яч.
1-4 - Напружуючи прес та стискаючи сідниці, повільно підняти таз випроставши тіло; 5-6 - утримати положення; 7-8 - повернутися у в.п. Повторити 10-15 разів.
7. Вправи середньої складності з фітболом
В.П. Лягти спиною на м’яч, спираючись на нього плечима та головою. Ноги під прямим кутом спираються на підлогу, спина пряма.
1 - Покласти ліву пряму ногу на праве коліно, витягнути носок; 2-3 - утримати положення 1; 4 - повернутися у в.п.; 5-8 - повторити з іншої ноги. Виконати 1-3 рази по 10-16 повторень кожною ногою.
В.П. Лягти на спину, руки витягнути за голову, ступнями ніг утримувати м’яч.
1-2 - Підняти прямі ноги з м’ячем та взяти м’яч у руки; 3-4 - опустити ноги на підлогу, а руки з м’ячем за головуу; 5-8 - повторити те саме у зворотньому напрямку. Виконати 1-3 рази по 10-16 повторень. (Для полегшення виконання вправи, ноги можна згинати у колінах).
В.П. Лягти на лівий бік, затиснувши фітбол між ногами та утримуючи його ступнями ніг.
1 - Підняти ноги від підлоги на 10-15 см; 2 - в.п. Виконати 1-2 рази по 10-16 повторень на кожному боці.
В.П. Покласти ноги на фітбол, зігнутими руками спиратися на підлогу.
1 - Підняти нижню частину тулуба уверх, випрямити руки; 2 - повернутися у в.п. Виконати 1-2 рази по 10-16 повторень. (Для полегшення виконання вправи можна руки згинати не до кінця. М’яч можна притулити до стіни).
В.П. Сісти на підлогу, обпертися спиною на фітбол, зігнути ноги у колінах.
1 - Випрямити ліву ногу та тулуб, спираючись на підлогу правою ногою; 2 - повернутися у в.п.; 3-4 - повторити з іншої ноги. Виконати 1-2 рази по 10-16 повторень. (Для збереження рівноваги можна торкатися рукою стіни або спиратися руками на підлогу).
В.П. Лягти лицем униз, спираючись на фітбол руками, зігнутими у ліктях. Тіло утримувати прямо, утримуючи вагу тіла на передпліччях та носках ніг.
1-4 Повільно обертати м’яч ліворуч; 5-8 - те саме праворуч. Виконати 8-10 разів у кожний бік. Щоб утриматися на м’ячі слід робити кола з невеликим радіусом. (Для полегшення виконання вправи, ноги можна згинати у колінах).
В.П. Лягти на фітбол на живіт, лицем униз. Голову, відносно спини утримувати прямо, в руки взяти гантеля і опустити їх на підлогу (вага гантелей підбирається індивідуально).
1-2. Повільно піднімати прямі руки уверх-назад уздовж тулубу та звести їх за спиною, утримуючи долоні догори. 3-6 - затримати руки в цьому положенні. 7-8 - повернутися у в.п. Повторити 2 підходи по 8-10 разів.
Стрибки на м’ячі
В.П. Сісти на м’яч. Ноги зігнути у колінах, стопи поставити на підлогу. Руки зігнуті у ліктях, утримувати на рівні плечей, кисті зігнуті в кулак на рівні грудей.
Підстрибуючи на м’ячі, розводити руки та ноги в сторони в момент знаходження у верхньому положенні. Перед приземленням повернутися у в.п. Підстрибнути 4 рази поспіль. Повторити вправу 8-10 разів.
В.П. Лягти спиною на фітбол. Ноги, зігнуті у колінах, стоять на підлозі.
Руки, розведені в сторони, п’ясть утримують гантелі (вага гантелей добирається індивідуально).
1 - Утримуючи рівновагу, ліву ногу випростати вперед на рівні стегна, праву руку підняти уверх; 2 - в.п.; 3 - утримуючи рівновагу, праву ногу випростати вперед на рівні стегна, ліву руку підняти уверх; 4 - в.п. Повторити 8-10 разів.
8. Вправи підвищенної складності з фітболом
В.П.: лежачи на спині, ноги зігнуті у колінах, гомілки лежать на м’ячі, задня поверхня стегон торкається м’яча.
А. Покатати фітбол вправо та вліво, ноги лежать на м’ячі. Можна також підняти нижню частину тулуба до рівня середини м’яча. Увага: після повернення у в.п., проконтролюйте, щоб уся поверхня спини торкалася підлоги (не слід прогинатися у попереку).
В. Спираючись п’ятками в м’яч, слід підняти таз до рівня талії
(спина лишається на підлозі).
Увага: м’яч повинен лишатися нерухомим.
В.П.: лежачи на спині, одна нога лежить на м’ячі, задня поверхня стегна торкається м’яча. Інша нога зігнута, стопа торкається м’яча.
А. Нога, яка лежить на м’ячі, підтягує м’яч у бік сідниць. Інша нога чинить опір цьому руху.
Увага: м’яч повинен лишатися нерухомим. Уся поверхня спини лежить на підлозі.
В. Виконуючи цю вправу, можна змінювати відстань між м’ячем та сідницями. В цьому випадку контакт задньої поверхні стегна та м’яча необов’язковий.
Увага: підняти тільки таз до рівня попереку. Спина залишається лежати на підлозі.
В.П.: зігнути ноги в колінах, поставити стопи ніг на м’яч. А. Спертися ногами на м’яч, підняти таз, округляючи спину, до рівня лопаток. Потім повільно опустити таз, утримуючи спину та опускати на підлогу спину хребець за хребцем.
Увага: м’яч повинен лишатися нерухомим.
В. Виконувати цю вправу, згинаючи колінні суглоби під різними кутами. Стопи ніг повинні завжди спиратися на м’яч.
В.П.: одна п’ятка лежить на м’ячі, друга нога вытягнута уверх.
А. Спираючись п’яткою на м’яч, підняти таз уверх, округляючи спину, до рівня лопаток. Потім повернутись у в.п., коли уся поверхня спини лежить на підлозі.
В. Коли тіло піднято під кутом, рухайте м’яч вперед та назад за допомогою п’ятки ноги.
С. Опустити підняту ногу за голову, торкнувшись пальцями ноги підлоги. Потім знову підняти її уверх до стелі.
А. Підняти таз, округляючи спину, підняти її уверх до рівня лопаток, напружити м’язи стегон та сідниць.
В. Почергово піднімати ноги уверх.
Увага: м’яч повинен лишатися нерухомим.
В.П.: сидячи на м’ячі, руки на стегнах.
А. Рухайте м’яч під вашими сідницями в різних напрямках. В. Грайте з партнером, кидаючи м’ячик або інший предмет один одному.
С. Почергово злегка піднімайте ноги та рухайте ними у повітрі. Увага: уся підошва та п’ятка однієї ноги повинні завжди знаходитися на підлозі.
А. Витягнути руки за головою й утримувати це положення протягом невеликого проміжку часу. Потім повернутися у в.п.
В. Витягнути руки назад у формі літери «V».
С. Витягнути руки у бік на рівні плеча.
Увага: кут між стегном та гомілкою повинен складати 90°.
В.П.: м’яч знаходиться під стегнами та животом.
А. Витягнути праву руку вперед та злегка уверх (щоб вона складала одну лінію з тулубом), долоня повернута всередину, великий палець дивиться уверх. Витягнути ліву руку назад, долоня дивиться уверх, великий палець також дивиться уверх.
В. Витянути обидві руки назад, долоні дивляться уверх, великі пальці також дивляться уверх.
С. Витянути обидві руки вперед, долоні дивляться усередину, великі пальці дивляться уверх.
В.П.: м’яч знаходиться під стегнами та животом. Носки ніг спираються на підлогу. Руки, зігнуті у ліктях, спираються передпліччями на підлогу.
А. Витягнути ноги уверх (ноги тримати разом), опустити униз.
В. Коли ноги уверху, робити крокові рухи, потім знову з’єднувати ноги разом.
С. Виконувати ногами рухи, як під час плавання кролем. Увага: утримувати спину прямою, не прогинатися у попереку.
В.П.: упор лежачи на прямих руках. Стегна та гомілки спираються на м’яч.
А. Утримувати це положення і повільно перекочувати м’яч назад, відштовхуючись від підлоги руками.
В. У в.п. почергово відривати від підлоги долоню однієї з рук. Увага: дивитись у підлогу, ноги тримати прямими.
В.П.: те саме, як у попередній вправі, але стегна повністю лежать на м’ячі. Перекочуватись на м’ячі доки уся бічна поверхня стегна не лишатиметься на м’ячі. Другу ногу випрямити та підняти уверх та вбік. Почергово змінювати положення ніг.
Увага: повертайте голову в той бік, куди дивиться піднята уверх, нога.
ДОДАТКИ
План – конспект уроку
з фізичної культури у 10 класі.
Модуль: Гімнастика.
Тема уроку: Різновиди стрибків ( із завданням, з поворотами)
Вправи шейпінгу на побудову різних ділянок тіла за допомогою
фітбольних м’ячів.
Підготувала викладач
фізичної культури:
Шитєєва Ольга Володимирівна
Модуль: Гімнастика.
Тема уроку: Різновиди стрибків ( із завданням, з поворотами)
Вправи шейпінгу на побудову різних ділянок тіла за допомогою
фітбольних м’ячів.
Мета уроку: 1. Сформувати основні навички оволодіння гімнастичних вправ.
2. Розширення рухового досвіду та функціональних можливостей організму учня через цілеспрямований розвиток основних фізичних якостей і природних здібностей.
3. Сприяти формуванню в учнів ключових компетентностей.
4. Прищеплювати навички самостійного виконання гімнастичних вправ для оздоровлення організму.
Задачі уроку: 1. Ознайомити учнів з правилами поведінки та безпечного виконання вправ на уроках фізичної культури.
2. Вдосконалювати техніку виконання стрибків (із завданням).
3. Закріпити комплекс вправ на побудову різних ділянок тіла зфітбольними м’ячами.
4.Формування музично-рухових вмінь і навичок використовуючи нетрадиційні та оздоровчі види гімнастики (фітнес), обладнання.
5. Сприяти розвитку кондиційних якостей організму (сили, витривалості) та координаційних здібностей ( швидкості перешикувань, узгодження рухових дій, здатності до довільного розслаблення м’язів, вестибулярної стійкості тощо).
6. Сприяти формуванню адекватної самооцінки особистості, моральної самосвідомості, цілеспрямованості, впевненості в своїх силах, витримки.
7. Профілактика захворювань постави.
Розвиток ключових компетентностей: соціальних
Інвентар: кеглі, фітбольні м’ячі, музичний супровід.
Місце проведення: спортивний зал
№ з/п
|
Зміст навчального матеріалу |
Дозування |
ОМУ |
І. П і д г о т о в ч а ч а с т и н а
|
|||
1.1 1.2
1.3
1.4
1.5
1.6 1.7
1.8 |
Шикування Привітання, ознайомлення із задачами уроку, правилами безпеки життєдіяльності Вправи на увагу 1.В.п. – о.с. 1- руки вперед; 2- руки вверх; 3-руки до плечей; 4- руки на пояс. 2.В.п. – о.с 1- руки вперед, ладоні один до одного; 2- руки вперед,кисті в кулак, великий палець вверх; 3- руки вперед, кисті в кулак; 4 – в.п. 3.В.п. – о.с. 1-руки в сторони; 2- руки вверх; 3- руки в сторони 4- в.п. Перевірка самопочуття, вимірюємо ЧСС Вправи для розвитку м’язів стопи:
Повільний біг - по колу; -змійкою. Ходьба по колу Стрибки в русі: - на двох ногах змійкою; - на правій нозі; - на лівій нозі; - на двох нога з повертанням тулуба в сторони; - приставним кроком правим боком; - приставним кроком лівим боком - через кеглі; - поміж кеглями; - біг стрибками. Ходьба по колу |
2-3 р.
2-3 р.
2-3 р.
10 сек. 2-3 рази
Бокова смуга майданчика
|
Звертаємо увагу на поставу
Зосередитись на виконанні вправ
Аналіз пульсомертії
Руки на пояс
Руки за спину
Звертаємо увагу на учнів підготовчої та спеціальної групи
|
ІІ. О с н о в н а ч а с т и н а
|
|||
2.1
2.2 |
Ознайомити з правилами безпечного виконання гімнастичних вправ Вправи для розвитку м’язів з фітбольними м’ячами І.В.п.- сидячи на фітболі, рука на колінах, 1-нахили головою вправо; 2-нахили головою вліво; 3- нахил головою вперед 4-нахил головою назад. ІІ. В.п.- сидячі на фітболі, руки в сторони, 1-4 стрибки на фітболі ІІІ. В.п. – спираючись спиною на фітбол, рука за голову, 1-піднімаємо тулуб вгору («прес») 2-в.п. ІV.В.п.- спираючись спиною на фітбол, руки за голову(біля грудей, за спиною), 1-піднімаємо праву ногу; 2-в.п 3-піднімаємо ліву ногу; 4-в.п. V. В.п. – спираючись спиною на фітбол, руки за голову (біля грудей),
VI. В.п.- лежачи на фітболі, руки внизу, опираємось о підлогу, 1-піднімаємо праву ногу догори, коліна не згинаємо; 2-в.п. 3-піднімаємо ліву ногу догори; 4-в.п. VII.В.п.- упор лежачи, ноги на фітболі, 1-піднімаємсо таз догори, котимо фітбол до рук; 2-в.п. VIII.В.п.- сидячи на фітболі, руки на пояс, 1-поворот тулубом вправо, ліва рука на праве коліно (скручування); 2-в.п. 3-поворот тулубом вліво, право рука на ліве коліно; 4-в.п. IX.В.п. – лежачи на спині, руки повз тулуба, ноги на фітболі, 1-піднімаємо праву ногу догори; 2-в.п.; 3-піднімаємо ліву ногу догори, 4-в.п. X.В.п – упор лежачи, гомілки на фітболі, 1-піднімаємо праву ногу догори; 2-в.п. 3-піднимаємо ліву ногу догори; 4-в.п. XI.В.п.- упор лежачи, гомілки на фітболі, 1-8 згинання та розгинання рук в упорі лежачи. XII.В.п.- спираючись спиною на фітбол, руки вперед «в замок», 1-поворот туба вправо4 2-в.п. 3-поворот тулуба вліво4 4-в.п. XIIІ.В.п.- лежачи на фітболі, упор ногами позаду, руки за спину-вдих, 1-піднімаємо тулуб догори, прогинаємось - видих; 2-в.п. 3-піднімаємо тулуб, прогинаємось; 4-в.п. XIV. В.п. - лежачи на спині, руки повз тулуба, стопи на фітболі, 1-згинаємо коліна до грудей, котячи фітбол до себе; 2-в.п. XV.- В.п.- лежачи спиною на фітболі, руки догори 1-3-«мост» на фітболі (прогнутися, розтягуємо м’язи спини) 4-в.п. XVI.В.п.- лежачи на фітболі упор руками попереду о підлогу, 1-3-махи ногами («ножиці»); 4-в.п. XVII.В.п.- лежачи на фітболі правим боком, упор руками о м’яч, 1-піднімаємо праву ногу догори4 2-в.п. Теж саме, на ліву сторону XVIII.В.п.- лежачи спиною на фітболі, руки за голову, 1-згинаємо праве коліно, торкаємось лівого ліктя, 2-в.п. 3- згинаємо ліве коліно, торкаємось правого ліктя XIX.В.п.- упор лежачи на ліктях, 1-розгинаємо руки, підйом тулуба; 2-в.п (згинання та розгинання рук в ліктях на фітболі). XX.В.п.- лежачи на фітболі, упор руками попереду, 1-піднімаємо лікті догори4 2-3-піднімаємо руки та тулуб догори, прогинаємось; 4-в.п. XXI.В.п.- упор позаду на фітболі, стопа повністю на підлозі, коліна зігнуті, 1-згинаємо руки в ліктях (віджимаємось від фітболу); 2-в.п. XXII.В.п.- лежачи спиною на підлозі, руки в сторони, фітбол «зажатий ногами», 1-піднімаємо ноги догори; 2-ноги в право; 3-ноги в ліво 4-в.п. XXIII.В.п.- лежачи на спині, руки за голову, ноги на фітболі, 1-згинаючи коліна, прижимаємо гомілками фітбол до стегон ті піднімаємо коліна до грудей4 2-в.п. XXIV.В.п.- лежачи на фітболі, ноги паралельно підлозі, упор руками попереду, 1-піднимаємо дві ноги разом догори; 2-в.п. XXV.В.п.- лежачи на животі, руки догори, фітбол «прижимаємо» стопами, 1-одночасно піднімаємо руки та ноги догори, прогинаємось; 2-в.п. XXVI. В.п.- сидячи на фітболі, руки вперед, 1-піднімаємо праву ногу, розгинаючи коліна; 2-в.п. 3-піднімаємо ліву ногу, розгинаючи коліна; 4-в.п. XXVII.В.п. – сидячи на фітболі, руки донизу 1-через сторони піднімаємо руки догори доверху – вдих; 2-через сторони опускаємо руки в в.п. – видих. Перевірка самопочуття, вимірюємо ЧСС |
8-10 р.
15-20 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10р.
8-10 р.
8-10 р.
8-10 р.
10 сек. |
Фронтально Слідкуємо за учнями підготовчої та спеціальної групи, зовнішніми проявами втоми
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
Відновлюємо дихання Аналіз пульсометрії |
ІІІ. З а к л ю ч н а ч а с т и н а
|
|||
3.1
3.2 3.3 3.4 |
Вправи стретчинг - гімнастики та пілатесу І. В. п. – ноги нарізно, руки в замок на потилиці, 1-4- нахилити голову наліво, потримати; 5-8- нахилити голову направо, потримати; 9-12- нахилити голову вперед, потримати; 13-16- нахилити голову назад, потримати. ІІ. В.п. –о.с. руки вверх «в замок»- вдих, 1-4 – нахил тулу вправо, потримати - видих; 5-8 – нахил тулуба вліво, потримати, 9-12 – поворот тулубом вправо, потримати «скручування»; 13-16 поворот тулубом вліво, потримати. ІІІ. В.п. – широка стійка, ноги нарізно, руки в сторони, 1-4 - нахил тулуба вправо, торкнутися підлоги вправою рукою за ногами; 5-8 – нахил тулуба вліво, торкнутися підлоги лівою рукою за ногами. ІV.В.п. –широка стойка, ноги нарізно, руками за гомілку; 1-3 – нахил тулуба вперед,потримати, «складочка»; 4-в.п. Шикування Перевірка самопочуття, вимірюємо ЧСС Підбиття підсумків уроку Оголошення про закінчення уроку та вихід із спортивного залу |
|
Вправи виконуємо з метою розтягування та відпочинку м’я-зів, які отримали фізичні навантаження під час виконання гімнастичних вправ
Виконувати без напруги, вухо до плечей, підборіддя до грудей, потилицею до спини
Вправа «Рух до сонця» «Зажати прес», не прогинатися, тягнутися тулубом вверх
Вправа «Трикутник» Скручування, правильне дихання: в.п – вдих, нахил – видих
Правильне дихання, коліна не згинаємо, розтягуємо задню та внутрішню поверхню стегна
Аналіз пульсомертії Вправи на розтягування
|