Комунальний вищий навчальний заклад
«Нікопольський медичний коледж»
Дніпропетровської обласної ради»
Методична розробка
практичного заняття № 3
з дисципліни «Сімейна медицина»
Тема: «Гострі хірургічні захворювання органів травлення
в практиці сімейної медицини»
Спеціальність 223 «Медсестринство»
Спеціалізація «Лікувальна справа»
Курс: ІV Семестр: VІІІ
Кількість навчальних годин: 6
Викладач: Ковальчук Т.М.
Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії клініко-терапевтичних дисциплін
та вузьких спеціальностей
Протокол від «_______________» № ____
Голова циклової комісії _________Н.І. Шайко
Методична розробка практичного заняття № 3
Дисципліна: «Сімейна медицина»
Спеціалізація «Лікувальна справа»
Тема: «Гострі хірургічні захворювання органів травлення в практиці
сімейної медицини»
Кількість навчальних годин: 6
1. Актуальність теми
Кожному медичному працівнику дуже важливо знати які захворювання дають синдром «гострого живота», а також уміти вчасно запідозрити їх, скерувати пацієнтів із цим синдромом на консультацію до кваліфікованого хірурга. Тому, як відомо, що поява ознак подразнення очеревини приховує небезпеку розлитого перитоніту з відповідними небажаними наслідками.
Гострі хірургічні захворювання органів травлення в практиці сімейної дільниці трапляються часто. Своєчасна діагностика, та направлення на вторинний рівень, медичним персоналом сімейної дільниці, - важливий аспект у прогнозі захворювання.
2. Результати навчання:
Після вивчення теми студенти повинні знати і володіти:
Студенти повинні вміти:
3. Методи і прийоми навчання:
- Словесні: пояснення нового матеріалу із застосуванням бесіди, розповіді, пояснення, репродуктивна бесіда;
4. Методи контролю:
Індивідуальне опитування, фронтальна теоретична експрес-співбесіда, тестовий контроль, індивідуальний тренінг і контроль практичних навичок, тренінг у вирішенні навчальних задач.
5. Міждисциплінарна інтеграція
Дисципліна |
Знати |
Вміти |
1. Попередні: Догляд за хворими та медична маніпуляцій на техніка
Основи психології та міжособового спілкування
Хірургія Внутрішня медицина Педіатрія Інфектологія
|
Медичну документацію. Методику проведення маніпуляції.
Підготовку пацієнта до лабораторних та інструментальних досліджень. Комунікацію між фельдшером, пацієнтом та його родичами. Особливості догляду при різних захворюваннях
Особливості спілкування з пацієнтами з вадами слуху, зору.
Обстеження пацієнтів з гострою хірургічною патологією. Основні чинники ризику, класифікацію, вікові аспекти, основні принципи лікування та профілактики гострої хірургічної патології . Основні причини виникнення болю в животі
|
Оформлювати медичну документацію. Виконувати медичні маніпуляції Підготувати пацієнта до лабораторних та інструментальних методів дослідження. Спілкуватися з пацієнтом та його родичами.
Здійснювати догляд за хворим
Спілкуватися з пацієнтом та його родичами.
Провести обстеження пацієнта з різною патологією Проводити профілактичні заходи при конкретних захворюваннях
|
2. Наступні: Медична та соціальна реабілітація |
Методи фізіотерапії, які застосовують для реабілітації хірургічних хворих
|
Складати індивідуальні реабілітаційні програми |
6. Література
Навчальна
Бондаренко А.Д. Навчальний посібник з внутрішньої медицини. — К.: Медицина, 2010 р.
Енциклопедія “Сімейна медицина”: У 5 т. /О.Ю. Барнеш, В. Беш, Р.Г. Голик та ін., за ред. В.Г. Передерія, Є.Х. Заремби. — К.: Здоров’я, 2008. — 736 с.
Казьмин В.Д. Справочник домашнего врача. — М.: Астрель, 2000.
Мостовий Ю.М. Сучасні класифікації та стандарти лікування розповсюджених захворювань внутрішніх органів. — Вінниця: Нова книга, 2011.
Організаційні основи сімейної медицини: У 3 кн. / О.М. Гиріна, П.В. Грішило, Т.Г. Лязякова та ін..; за ред. В.Ф. Москаленка. — К.: Медицина, 2007. — 392 с.
Середюк Н.М., Вакалюк І.П. Внутрішня медицина: Терапія: Підручник. — К.: Медицина, 2010. — 688 с.
Сімейна медицина: У 3 кн. — Кн. 1: Організаційні основи сімейної медицини / За ред. В.Ф. Москаленка, О.М. Гиріної. — К.: Медицина, 2007. — 386 с.
Методична
Філоненко М.М. Методика викладання у вищій медичній школі на засадах компетентісного підходу: Методичні рекомендації для викладачів та здобувачів наукового ступеню доктора філософії ВМНЗ України. – К., 2016.-88с.
Планування роботи на занятті
«Гострі хірургічні захворювання органів травлення
в практиці сімейної медицини»
Етап заняття |
Зміст заняття |
Підготовчий етап (40 хв.): 1. Організація навчання.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Оголошення теми та мети заняття.
4. Актуалізація опорних знань.
5. Контроль СРС № 6 тема: «Участь фельдшера в проведенні диспансерного спостереження хірургічних хворих»
|
Бесіда викладача з черговим студентом; заповнення журналу.
Розповідь викладача.
Розповідь викладача.
Фронтальне опитування студентів.
Індивідуальне опитування.
Тестові завдання. |
Основний етап. Формування професійних вмінь та навичок. (190 хв.): 1. Формування професійних вмінь та навичок:
2.Самостійна робота студентів:
|
Демонстрація відео практичних навичок підготовленого викладачем.
Відпрацювання практичних навичок керуючись інструкціями та під керівництвом викладача.
Практичний тренінг.
Практичний тренінг.
Практичний тренінг.
Практичний тренінг.
Практичний тренінг.
Практичний тренінг.
Практичний тренінг.
Практичний тренінг.
Відпрацювання практичних навичок керуючись інструкціями.
|
Заключний етап (40 хв.): 1. Узагальнення та систематизація знань.
2. Підбиття підсумків заняття. Виставлення оцінок.
3. Домашнє завдання.
|
Індивідуальний контроль навичок та їх результати. Тестовий контроль. Навчальні задачі. Ситуаційні завдання. Аналіз та оцінка результатів клінічної роботи.
Конспект Лекції на тему «Проблеми надання довготривалої медичної допомоги населенню. Гіпертензивний синдром. Суглобовий синдром у практиці сімейної медицини».
Підручник: «Медсестринство в сімейній медицині» Антропов Т.О., с. 76-110, 305-317, 451-474. СРС: «Здоровий спосіб життя »
|
7. Підготовчий етап: (40 хв.)
Мотивація навчальної діяльності.
Перевірка вхідного рівня знань.
Матеріали методичного забезпечення підготовчого етапу заняття.
7.1 Мотивація навчальної діяльності.
Однією з основних задач медичних працівників в їх практичній діяльності є постановка діагнозу. Ця задача може бути більш легкою або більш складною в залежності від характеру захворювання. Тому фельдшер повинен добре знати причини виникнення основних загально клінічних симптомів соматичної патології з якими пацієнти найчастіше звертаються до сімейного лікаря, методи обстеження пацієнтів та тактику фельдшера при конкретних захворюваннях.
Гостра хірургічна патологія органів черевної порожнини відноситься до тієї групи захворювань, які потребують термінових невідкладних заходів, спрямованих на врятування життя хворого. Це зумовлено клінічним перебігом хірургічних захворювань і характеризується тим, що кожної миті, з моменту захворювання, постає реальна загроза життю хворого в разі ненадання невідкладної допомоги.
7.2. Оголошення теми та мети заняття.
Тема сьогоднішнього практичного заняття – «Гострі хірургічні захворювання органів травлення в практиці сімейної медицини».
Мета сьогоднішнього заняття: опанувати практичні навички фізичного обстеження хворого з синдромом гострого живота, вміти обґрунтувати та сформулювати клінічний діагноз, призначити додаткові методи обстеження (лабораторні, інструментальні), визначати групу крові пацієнта та резус-фактор, проводити проби на біологічну сумісність крові донора та реципієнта, надати невідкладну допомогу при гострому животі, жовчній кольці, шлунково-кишковій кровотечі.
Питання для фронтального опитування
Питання для індивідуального опитування
Тести
1.У чому полягає перша медична допомога у разі діагностики “Гострого живота”?
А. У знятті болю знеболюючими засобами;
В. У зменшенні запалення введенням антибіотиків;
С. У зняттi болю за допомогою спазмолiтикiв;
D. У зменшенні запалення за допомогою холоду (міхура з льодом).
Е. Промити шлунок та поставити клізму.
2. У хворого Б., 59 років, три дні тому з’явився біль в епігастральній ділянці, який перемістився в праву здухвинну ділянку. Була нудота, одноразове блювання. Хворий займався самолікуванням (анальгін, грілка, промивання шлунка), стан хворого погіршувався, на 2-у добу з’явилось багаторазове блювання, біль поширився на весь живіт. При огляді стан хворого тяжкий, ейфоричний. Шкірні покриви бліді. Пульс 128 в 1 хв. АТ - 95/60 мм рт. ст. Язик сухий. Живіт напружений, болючий більше в правій здухвинній ділянці. Позитивний симптомЩоткіна-Блюмберга по всьому животі. Температура - 37, 2о С. Лейкоцитоз 18 х 109. Про яке захворювання можна думати у даному випадку?
А. Перфоративна виразка шлунка;
В. Гострий холецистит;
С. Перитоніт;
D. Панкреатит;
Е. Паранефрит.
3. Яка найбільш специфічна ознака у хворого на гострий апендицит?
А. Біль внизу живота;
В. Під час повертання на правий бік біль в животі посилюється;
С. Багаторазове блювання, нудота;
D. Підсилена перистальтика кишечника;
Е. Позитивний симптом Сiтковського.
4. Як запобiгти розвитку перитонiту у хворого з проникаючим пораненням живота?
А. Мiсце поранення обколоти новокаїном;
В. Накласти асептичну пов’язку;
С. Накласти асептичну пов’язку та ввести антибіотики;
D. Ввести сульфанiламiди та антибіотики;
Е. Покласти холод на живiт.
5. У чому полягає перша допомога у разі гострого холециститу?
А. У прикладаннi холоду на живіт;
В. У введеннi спазмолiтикiв i болезаспокійливих;
С. Промити шлунок, ввести 0,1 % - р-н атропіну і 1 % - р-н промедолу;
D. У виклику операцiйної бригади;
Е. У негайному промиванні шлунка i постановці очисної клізми.
6. Найбiльш iнформативний метод, який пiдтверджує дiагноз шлунково-кишкової кровотечi:
7. Напруження м’язiв передньої черевної стiнки є характерною ознакою:
8. Ознака, нетипова для гострого панкреатиту:
9. Синюшно-фіолетові плями на шкірі навколо пупка й на бічній стінці живота (симптом Мондора) свідчать про:
10. Найчастіша причина виникнення гострого панкреатиту:
11. Найбільш характерний для перфоративної виразки симптомокомплекс:
Еталони відповідей
1 |
Д |
2 |
С |
3 |
Е |
4 |
С |
5 |
А |
6 |
С |
7 |
D |
8 |
D |
9 |
С |
10 |
А |
11 |
D |
Критерії оцінювання відповідей для тестового контролю на підготовчому етапі заняття
ОЦІНКА |
КІЛЬКІСТЬ ПРАВИЛЬНИХ ВІДПОВІДЕЙ |
«5» 100 - 91 % |
11 тест. |
«4» 90 - 76 % |
10 тест. |
«3» 75 - 51 % |
9-8 тест. |
«2» 50 % |
7 і менше |
ОЦІНКА |
« 5 » |
« 4 » |
« 3 » |
« 2 » |
Кількість помилок |
0 |
1 |
2-3 |
4 і більше |
Навчальні задачі
Задача № 1
Хворий П., 40 років, впав з даху на землю (висота 3 м), вдарився животом до своїх колін, відчув біль в животі, загальну слабкість, бажання прилягти. При огляді: шкірні покриви бліді, вкриті холодним потом, хворий ейфоричний, твердить, що з ним все в порядку. Живіт м’який, болючий незначно. На всьому протязі позитивний симптом Щоткіна-Блюмберга. Перистальтика підсилена. Часте сечовипускання.
Про яке пошкодження живота треба подумати?
Яку першу медичну допомогу необхідно терміново надати на місці пригоди?
Задача № 2
У хворого Б., 59 років, три дні тому з’явився біль в епігастральній ділянці, які змістився в праву здухвинну ділянку. Була нудота, одноразова блювота. Хворий займався самолікуванням (анальгін, грілка, промивання шлунка), стан хворого погіршувався, на 2 добу з’явилась багаторазова блювота, біль поширився на весь живіт. При огляді стан хворого тяжкий, ейфоричний. Шкірні покриви бліді. Пульс 128 уд./хв. АТ 95/60 мм рт.ст. Язик сухий. Живіт напружений і болючий більше в правій здухвинній ділянці. Позитивний синдром Щоткіна-Блюмберга на всьому животі. Температура 37,2 ˚С. Лейкоцитоз 18х109.
Про яке захворювання можна думати?
Які лікувальні заходи треба провести хворому і в чому їх особливості?
Задача № 3
У хворої, 28 років, з жовчнокам’яною хворобою 12 годин тому з’явився сильний біль в правому підребер’ї, епігастрії з іррадіацією в праву лопатку, нудота. Під час больового приступу була лихоманка, температура тіла піднялась до 38 ˚С. Через дві доби після приступу з’явилась жовтяниця. Стан хворої середньої тяжкості. Шкіра і склери жовтого забарвлення, пульс 98 уд./хв. Язик вологий, живіт м’який, відмічається болючість в епігастрії. Жовчний міхур не пальпується. Білірубін крові 90 ммоль/л, діастаза сечі 128 по Вольгемуту.
Про яке захворювання можна думати?
Яка лікувальна тактика пропонується?
Еталони відповідей до задач
Задача № 1
Закрита травма живота (розрив паренхім. орган., кишечника).
Холод на живіт.
Задача № 2
Розлитий перитоніт (апендицит).
Холод на живіт.
Задача № 3
ЖКХ, холедохолітіаз, мех. жовтяниця.
Оперативне лікування.
Перевірка самостійної роботи
ДИСПАНСЕРИЗАЦІЯ ХІРУРГІЧНИХ ХВОРИХ
Важливою складовою діяльності фельдшера є профілактика хірургічних захворювань та здійснення диспансеризації населення. Основною метою диспансеризації є активне виявлення, планове оздоровлення та реабілітація хірургічних хворих.
Диспансеризацію і реабілітацію хірургічних хворих здійснюють за допомогою лікувально-профілактичних, санітарно-гігієнічних та соціально-економічних заходів.
Засоби диспансеризації
Головними засобами диспансеризації є:
1) огляд та обстеження хворихі здорових;
2) взяття на облік та систематичне спостереження;
3) лікування та реабілітація хворих;
4) рекомендації з працевлаштування;
5) виявлення шкідливих факторів у розвитку захворювань;
6) активна постановка питань перед адміністрацією про створення нормальних умов праці і життя;
7) проведення лікувально-оздоровчих заходів із використанням санаторіїв, баз відпочинку, лікувальної фізкультури, раціонального режиму життя.
Групи диспансеризації хірургічних хворих
На основі всебічного обстеження виділяють три групи населення:
Д-І – здорові;
Д-ІІ – практично здорові (особи, у яких захворювання не загострювалося протягом декількох років);
Д-ІІІ – хворі.
Диспансерному спостереженню підлягають хворі Д-ІІІ з такими хірургічними захворюваннями:
1) грижами;
2) хронічним апендицитом;
3) ускладненою виразковою хворобою шлунка і дванадцятипалої кишки (кальозні, пенетруючі виразки, пілоростеноз і т. ін.);
4) гемороєм;
5) випаданням прямої кишки;
6) облітеруючими захворюваннями артерій;
7) варикозним розширенням вен;
8) трофічними виразками;
9) хронічним тромбофлебітом;
10) хворі після великих операцій на грудній, черевній порожнинах і т. ін.
Диспансерному спостереженню підлягають допризовники з хірургічними захворюваннями, з приводу яких необхідно провести оздоровлення в короткі терміни, до призову у військо.
Усі хворі з пограничними захворюваннями знаходяться на диспансерному обліку у терапевтів (хронічним холециститом, панкреатитом, захворюваннями легень нетуберкульозної етіології та ін.).
Інваліди Великої Вітчизняної війни, особи, що потерпіли від аварії на Чорнобильській АЕС, онкологічні хворі (включаючи осіб із передпухлинними захворюваннями), а також хворі на кістково-суглобовий туберкульоз, підлягають диспансерному спостереженню в спеціальних лікувально-профілактичних закладах (шпиталь для інвалідів Великої Вітчизняної війни, радіаційний, онкологічний, туберкульозний диспансер і т. ін.), куди вони повинні направлятись для активного лікування і реабілітації. При відсутності таких спеціалізованих лікувально-профілактичних закладів всі хворі з хірургічною патологією знаходяться під диспансерним наглядом у хірурга амбулаторії або регіонарної поліклініки.
Відбір хворих для диспансерного спостереження проводять лікарі за активною участю фельдшера. Періодичність оглядів хворих, які знаходяться на диспансерному обліку – один раз на шість місяців. Хворі з судинною патологією, крім варикозного розширення вен, повинні оглядатися один раз у 2-3 місяці. Хворі з варикозним розширенням вен, одиничними поліпами товстої кишки, а також хворі, оперовані з приводу одиничних тубулярних аденом, – один раз у рік Здійснюючи плановий патронаж, фельдшер, акушерка повинні налагодити тісний контакт із хворим, уміти давати оцінку його стану здоров’я, проводити спостереження за перебігом хвороби, виконувати лікарські призначення, своєчасно направляти хворих на активне (оперативне) лікування тощо. При проведенні диспансеризації вони повинні приділяти велику увагу проведенню санітарно-освітньої та профілактичної роботи.
Тривалість диспансерного спостереження за хірургічними хворими залежить від ефективності проведення лікувально-профілактичних заходів, характеру перебігу та прогнозу захворювання.
Для оцінки результатів диспансеризації та стану кожного хворого заповнюється індивідуальна карта амбулаторного хворого (форма № 25), яка позначається літерою “Д” (диспансеризація). Крім того, на кожного диспансерного хворого заповнюється контрольна карта диспансерного спостереження, куди періодично (не менше 2 разів на рік) вносяться дані, на основі яких готують етапний епікриз або заключення.
Показники ефективності диспансеризації
Головними показниками ефективності диспансеризації є:
1) дані про оздоровлення вперше виявлених хворих і тих, що знаходяться тривалий час на диспансерному обліку;
2) дані про перебіг захворювання (одужання, покращення,погіршення, без змін, летальність);
3) кількість випадків і днів непрацездатності, виходів на інвалідність.
У випадку повного одужання хворий знімається з диспансерного обліку.
Слід відмітити, що своєчасна, якісна, раціональна і планомірна диспансеризація має важливе значення в лікуванні хворих: зменшуються затрати на оздоровлення, зменшується кількість випадків тривалої непрацездатності та виходу на групу інвалідності, знижується летальність від хірургічних захворювань.
8. Основний етап: (190 хв.)
Проведення професійного тренінгу.
Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття:
Причини гострого болю в животі дуже різноманітні. Найчастіше він виникає при патології таких органів:
шлунка та дванадцятипалої кишки:
печінки, жовчних шляхів, підшлункової залози:
тонкої і товстої кишок:
судин:
очеревини і брижі:
гінекологічних захворюваннях:
нирок і сечових шляхів:
серця і легенів:
селезінки:
нервової системи:
інших захворюваннях: діабетична кома, хвороба Шен- ляйна—Геноха, криз при хворобі Аддісона і тиреотоксикозі, психопатії та ін.
Для диференціальної діагностики багато важить проведений аналіз болючого синдрому: характер болю, іррадіація, причина виникнення, зв’язок із блюванням, проносом, кашлем та ін.
Біль у правому верхньому відділі живота найчастіше пов’язаний із захворюваннями печінки, жовчного міхура, дванадцятипалої кишки, правої нирки. При захворюваннях жовчних шляхів вони іррадіюють у праве плече і праву лопатку, при ураженні підшлункової залози — у спину, при каменях у нирках — у пахвинну ділянку, яєчка. У верхньому лівому відділі біль з’являється при ураженні підшлункової залози, селезінки, лівої нирки. У правій нижній частині живота біль можуть спричинити ураження апендикса, сліпої кишки, правої нирки, сечоводу, статевих органів. У лівій нижній частині живота — при ураженні спадного відділу товстої, сигмоподібної кишки, лівої нирки і сечоводу, статевих органів.
Велике діагностичне значення має характер болю. Переймоподібний біль спостерігають при спастичних скороченнях непосмугованих м’язів порожнинних органів. Біль, що поступово наростає, характерний для запальних процесів. Переймоподібний біль найчастіше трапляється у разі механічної кишкової непрохідності, ниркової і печінкової кольки. Біль за типом удар кинджалом з’являється при внутрішньочеревній катастрофі (проривна виразка, внутрішньочеревна кровотеча, прорив гнояка або кісти).
Важливо знати, на які хвороби раніше страждав хворий (виразкова, жовчно- або сечокам’яна хвороба та ін.), у жінок важливо зібрати гінекологічний анамнез. Під час об’єктивного обстеження важливо ретельно обстежити всі органи і системи. Звернути увагу на здуття живота, напруження м’язів передньої черевної стінки (гострий живіт), наявність запаху від хворого, ціанозу, набряків, збільшення печінки, жовтяниці.
Синдром гострого живота
Термін “гострий живіт” застосовують, коли не вдається встановити точний діагноз гострого хірургічного захворювання органів черевної порожнини.
Симптоми гострого живота:
Особливості збирання анамнезу в жінок
із симптомами гострого живота
У всіх жінок із симптомами гострого живота необхідно зібрати гінекологічний анамнез. Розмовляти із хворою потрібно наодинці, без родичів, а тим паче сторонніх осіб. З’ясувати дату останньої менструації, останнього огляду гінекологом,
наявність хронічних гінекологічних захворювань, кількість абортів і пологів. Пам’ятати, що за різними причинами жінки приховують імовірність вагітності, до останнього моменту приховують наявність кримінального аборту. Треба пацієнтці докладно пояснити, що прихована нею інформація заплутає медичного працівника і відтягне надання адекватної допомоги.
Пам'ятайте! У цьому випадку найдоцільніша гіпердіагностика. У сумнівних випадках рекомендують залучати до спільної консультації хірурга й гінеколога в умовах багатопрофільної лікарні.
Невідкладна допомога. При клінічній картині гострого живота хворого негайно госпіталізують у хірургічне відділення. До моменту госпіталізації забороняється вводити болезаспокійливі засоби, антибіотики, проносні, ставити клізму, давати хворому грілку. Не варто витрачати час на уточнення діагнозу в умовах дільниці сімейної медицини.
Гострий апендицит
Починається з болю в животі різної локалізації, найчастіше в надчеревній ділянці або правій здухвинній ділянці. Біль несильний, триває від 2 до 8 год, потім локалізується в правій здухвинній ділянці. Біль може затихнути на деякий час, а при деструкції червоподібного відростка знову посилитися, з’являючись на 2-й або 3-й день.
Можуть з’явитися такі синдроми: диспепсичний (втрата апетиту, нудота, однократне блювання, затримка випорожнень і газів, блювання не полегшує стану), запальний (температура тіла найчастіше субфебрильна, у загальному аналізі крові — лейкоцитоз, збільшена ШОЕ), перитонеальний (напруження м’язів передньої черевної стінки, позитивний симптом Боткіна—Блюмберга).
З’являються симптоми:
Особливості гострого апендициту в дитячому віці (до 3 років):
Особливості гострого апендициту в осіб похилого і старечого віку:
Особливості гострого апендициту в жінок у другій половині вагітності:
Синдром непрохідності кишок
Це такий стан, коли припиняється просування кишкового вмісту в напрямку від шлунка до відхідника.
Розрізняють механічну непрохідність (пухлина, заворот, закупорювання просвіту кишок каловим каменем, клубком аскарид, спайкова хвороба) і динамічну, коли порушується перистальтика кишок (при перитоніті, після операції, при тяжкій нирковій кольці й ін.).
Клініка: гострий початок, біль у надчеревній ділянці, затримка випорожнень і газів, блювання при високій непрохідності, з’являється симптом Валя (шум плескоту під час пальпації роздутої кишки) у разі завороту кишок, при інвагінації пальпується щільне болюче утворення в черевній порожнині.
Діагностика: рентгенографія органів черевної порожнини (чаші Клойбера), УЗД органів черевної порожнини, комп’ютерна томографія.
Гострий холецистит
У його основі запально-деструктивний процес у жовчному міхурі. Часто поєднується з жовчнокам’яною хворобою. Біль виникає раптово у правому підребер’ї, іррадіює у праву лопатку, праве плече, багаторазове блювання, підвищення температури тіла до високих цифр.
Позитивні симптоми Ортнера, Щоткіна—Блюмберга. У загальному аналізі крові — лейкоцитоз, збільшення ШОЕ.
Гострий панкреатит
Летальність при хірургічному лікуванні становить 16— 50 %. Починається з появи гострого болю в надчеревній ділянці, лівому підребер’ї або оперізувальний біль (уражені тіло, хвіст або вся підшлункова залоза). Нападу передують застілля з уживанням великої кількості алкоголю і жирної їжі. Хворі не знаходять собі місця від болю, імовірний шок. З’являються симптоми Воскресенського (відсутність пульсації черевної аорти над пупком), Корті (промацування в надчеревній ділянці поперечної ковбасоподібної болючої припухлості), Мейо—Робсона (болючість у ділянці лівого реброво-здухвинного кута).
При деструкції залози з’являються симптоми Мондора (фіолетові плями на шкірі лиця і тулуба), Грюнвальда (петехії навколо пупка і в сідничих ділянках), Куллена (ціанотично- жовтувате забарвлення в ділянці пупка).
У загальному аналізі крові — лейкоцитоз, збільшення ПІОЕ. Підвищення діастазу в сечі. Для діагностики застосовують УЗД, комп’ютерну томографію, лапароскопію.
Синдром шлунково-кишкових кровотеч
Найчастіші її причини:
Кровотечі в просвіт травного каналу мають 2 періоди:
Найчастішою причиною кровотеч є виразкова хвороба шлунка і дванадцятипалої кишки. Для діагностики велику роль відіграє виразковий анамнез, виникнення болю через певний проміжок часу після споживання їжі, припинення болю з початком кровотечі. Серед невиразкових причин — ерозивний гастрит, але тяжкі кровотечі він спричинює рідко. Рак шлунка спричинює кровотечі в період розпаду пухлини. Крім кровотечі спостерігається низка загальних і місцевих симптомів: втрата апетиту, відраза до м’ясної їжі, кахексія, пухлина, що пальпується (схема 15).
Кровотечі з розширених вен стравоходу і шлунка виникають при цирозі печінки. Звертати увагу на анамнез (перенесений вірусний гепатит, зловживання алкоголем, хронічний гепатит). Загальний стан тяжкий, збільшені печінка і селезінка, розширені вени передньої черевної стінки, асцит, жовтяниця.
При геморагійних діатезах — тривалий анамнез спостерігання у гематолога, наявність крововиливів на шкірі (“шкіра леопарда” в разі тромбоцитопенічної пурпури), генералізована кровоточивість (з ясен, носа і т. ін.).
Якщо є геморой, тріщини відхідника, випадання прямої кишки, у діагностиці допоможе огляд ділянки відхідника, пальцеве дослідження прямої кишки, що проводять у колінно- ліктьовому положенні. Починають з огляду, потім палець у рукавичці, змащеній вазеліном, уводять у відхідник. Звертають увагу на стан слизової оболонки відхідника й слизової ампули прямої кишки, рухливість стінки та ін.
Диференціальна діагностика кровотеч різної локалізації
Ознака |
Легенева |
Стравохідна |
Шлункова |
Кишкова |
|||||
Анамнез |
Захворювання легенів (туберкульоз, абсцес, бронхоек- татична хвороба, рак легенів та ін.) |
Цироз печінки |
Виразкова хвороба, рак шлунка |
Неспецифічний виразковий коліт, геморой |
|||||
Зв’язок кровотечі |
3 кашлем |
|
Із блюванням |
|
|||||
Забарвлення крові |
Червона піниста |
Червона |
Кольору кавової гущі |
Червона |
|||||
Випорож- нення |
N |
N |
Мелена |
Кал із червоною кров’ю |
|||||
Аускультація легенів |
Вологі велико- і середньо- пухирчасті хрипи |
N |
N |
N |
|||||
Пальпація органів черевної порожнини |
N |
Збільшення розмірів печінки |
Болючість у надчеревній ділянці |
Болючість уздовж товстої кишки |
|||||
Дослідження для підтвердження діагнозу |
Рентгенографія легенів. Бронхографія |
Езофагофіброгастродуо- деноскопія |
Ректорома- но-скопія, колонос- копія, пальцеве дослідження прямої кишки |
||||||
Інструментально-лабораторна діагностика
Для розв’язання питання про об’єм крововтрати підрахувати “шоковий” індекс за методом Альговера (співвідношення частоти пульсу і систолічного артеріального тиску). У нормі співвідношення становить 0,5. Підвищення його до 1 відповідає втраті 30 % об’єму циркулюючої крові (ОЦК), до 1,5 — 40 %, до 2 — втрата 70 % ОЦК.
У разі підозри на захворювання стравоходу, шлунка, дванадцятипалої кишки — езофагофіброгастродуоденоскопія, при захворюваннях кишок — ректороманоскопія, колоноскопія.
Загальний аналіз крові, гематокрит, коагулограма.
Пальцеве дослідження прямої кишки.
Термінова консультація хірурга.
При обстеженні пацієнтів студенти повинні дотримуватися таких комунікативних алгоритмів:
Збір скарг та анамнезу у пацієнтів з внутрішніми хворобами
1. Привітний вираз обличчя, усмішка.
2. Лагідний тон розмови.
3. Привітання та представлення, прояв інтересу, поваги та турботи.
4. Збір скарг та анамнезу пацієнта.
5. Пояснення результатів обстеження.
6. Пояснення дій (госпіталізація, проведення певних обстежень), які плануються до виконання в майбутньому.
7. Завершення розмови.
Фізикальні методи обстеження пацієнтів з внутрішніми хворобами
1. Привітний вираз обличчя лікаря, усмішка.
2. Лагідний тон розмови.
3. Привітання та представлення, прояв інтересу, поваги та турботи.
4. Пояснення пацієнту, яке обстеження буде зроблено та отримання його згоди.
5. Встановлення контакту з пацієнтом та намагання викликати його довіру
6. Попередження про можливість виникнення неприємних почуттів при обстеженні.
7. Підготовка до проведення обстеження ( чисті теплі руки, обрізані нігті, теплий фонендоскоп, при необхідності – використання ширми ).
8. Проведення обстеження ( демонстрація клінічної навички ).
9. Пояснення результатів обстеження.
10. Завершення бесіди.
Повідомлення результатів обстеження пацієнтам з внутрішніми хворобами
1. Привітний вираз обличчя лікаря, усмішка.
2. Лагідний тон розмови
3. Привітання та представлення, прояв інтересу, поваги та турботи.
4. Коректна та доступна для розуміння пацієнта пояснення результатів того чи іншого обстеження
5. Залучення пацієнта до бесіди (порівняння результатів даного обстеження із попередніми результатами, з’ясування, чи зрозумілі для них ваші пояснення).
6. Завершення бесіди.
Планування та прогнозування результатів консервативного лікування:
1. Привітний вираз обличчя лікаря, усмішка.
2. Лагідний тон розмови.
3. Привітання та представлення, прояв інтересу, поваги та турботи.
4. Коректна та доступна для розуміння пацієнта пояснення необхідності лікування, що призначається.
5. Залучення пацієнта (акцент на особливостях прийому препаратів, тривалості прийому, можливих побічних діях; з’ясувати, чи зрозумілі для пацієнта ваші пояснення ).
6. Завершення бесіди.
Повідомлення прогнозу лікування
1. Привітний вираз обличчя лікаря, усмішка.
2. Лагідний тон розмови.
3. Привітання та представлення, прояв інтересу, поваги та турботи.
4. Коректна та доступна для розуміння пацієнта пояснення очікуваних результатів лікування, що призначається.
5. Залучення пацієнта до бесіди (акцента важливості безперервного лікування, дотримання призначеної схеми лікування, з’ясування чи зрозумілі для пацієнта ваші пояснення).
6. Завершення бесіди
ПРОТОКОЛ
«Біль у животі»
А. Первинний огляд: прохідність дихальних шляхів, дихання, кровообіг, контроль профузної кровотечі. Інгаляція кисню за показаннями.
Б. Вторинний огляд:
1. Огляд "з голови до п'ят". Життєві ознаки, пальпація живота, визначення пульсу на стегнових артеріях.
2. Збір анамнезу:
а) алергія;
б) медикаменти, що приймав регулярно останнім часом, їх ефект;
в) перенесені захворювання, оперативні втручання;
г) останній прийом їжі, випорожнення, нормальний останній менструальний цикл;
е) припущення щодо причини болю, що супроводжуються нудотою, блювотою, метеоризмом; локалізація, тривалість болю.
В. Якщо болі обумовлені травмою, лікування шоку відповідно протоколу.
Г. НІЧОГО НЕ ДАВАТИ ЧЕРЕЗ РОТ.
Д. Зручне положення пацієнта. Попередження блювоти. Зібрати і зберегти випорожнення, сечу, блювотні маси.
Е. ЕКГ-моніторинг, лікування відповідно протоколу аритмії, що виникла.
Ж. ВВ введення ізотонічного розчину. При гіпотензії можливими причинами болю в животі може бути розірвання аневризми, селезінки, печінки, позаматкова вагітність і т. п.
З. При відсутності протипоказань призначають наркоз закисом азоту.
Примітка. Використання медикаментів, крім наркозу закисом азоту, для зняття болю в животі протипоказане на догоспітальному етапі.
И. Якомога швидше транспортувати хворого в найближчий лікувальний заклад
Клінічний протокол ведення хворого при гострому болі в животі
Алгоритм дій при нирковій кольці
Симптоми: сильний біль у поперековій ділянці з іррадіацією в пахвинну ділянку, статеві органи. Біль може супроводжуватися блюванням, іноді підвищенням температури тіла, з'являється озноб.
Печінкова коліка
(симптом ЖКХ чи дискінезії жовчних шляхів)
Анамнез
- порушення дієти
- фізичне перевантаження
Скарги
- нудота, блювання, метеоризм
- раптова біль
Об’єктивні дані
- біль в правому підребір’ї
- симптоми Ортнера, Мерфі, Кера
Обсяг допомоги
спазмолітична та знеболююча терапія (ренальган або баралгін, трамадол)
t, Ps, АТ, ЕКГ
Нагляд поліклініки,
ПНМД
Інструкція
«Техніка надання невідкладної допомоги при печінковій кольці»
Мета: лікувальна (відновлення відтоку жовчі).
Оснащення: грілка, рушник, стерильні шприці, голки, гумові рукавички; лікарські препарати.
Етапи |
Обгрунтування |
1. Негайно повідомте лікаря про погіршення стану хворого.
|
Стан хворого потребує лікарської допомоги. |
2. Створіть умови максимального фізичного та психічного спокою, допоможіть хворому прийняти вимушене положення: лежачи на правому боці, ноги зігнуті у колінах та приведені до живота. |
Зменшення болю. |
3. Надягніть гумові рукавички. |
Забезпечення інфекційної безпеки. |
4. Використайте долікарняні засоби невідкладної допомоги: - грілку на праве підребер'я на 10-15 хвилин |
- за призначенням лікаря (якщо немає ознак запалення); |
5. Приготуйте необхідні ліки та виконайте призначення лікаря: - атропін 1 мл 0,1% розчину п/ш; - платифілін 1 мл 0,2% розчину в/м або в/в; - но-шпа 2 мл 2% розчину в/м або в/в; - папаверин 2 мл 2% розчину в/м або в/в; - анальгін 2 мл 50% розчину в/м або в/в; - баралгін в/м, в/в; - димедрол
- промедол 1 мл 2% розчину п/ш;
- після знеболення хворому можна дати сольові проносні препарати |
- спазмолітична дія;
- знеболююча дія; - комбінована дія; - посилення дії основних препаратів; при відсутності знеболюючого ефекту. Медсестра повинна пам'ятати, що застосування морфію не рекомендується, бо він викликає спазм сфінктера жовчного міхура. |
6. При відсутності ефекту необхідно госпіталізувати хворого у хірургічне відділення. |
|
7. Після закінчення продезінфікуйте використане приладдя, зніміть рукавички, вимийте руки. |
Забезпечення інфекційної безпеки |
8. У подальшому медсестра повинна наглядати за станом хворого, контролювати дієту. |
Профілактика рецидиву. |
9. Показники параметрів спостереження фіксуйте у відповідній медичній документації. |
|
Алгоритм дій галузевого стандарту освіти
«Надавати невідкладну допомогу при
шлунково – кишковій кровотечі»
Оснащення: Гумовий балончик, стерильні марлеві серветки, гумові рукавички, міхур з льодом, шматочки льоду, лікарські препарати
Етапи |
Обгрунтування |
1. Провести об’єктивний огляд дитини , оцінити блювотні маси і стілець |
Визначення стану дитини |
2.Підготувати необхідне оснащення. |
Забезпечення чіткості виконання процедури |
3.Забезпечити дитині повний спокій, горизонтальне положення. На живіт покласти холод. Не годувати |
Забезпечення комфортного положення дитині |
4. Вимити і висушити руки, одягнути рукавички |
Забезпечення інфекційної безпеки |
5. Викликати лікаря і до його приходу в/в струминно ввести
Протягом доби після кровотечі хворому не дозволяють вживати їжу. Можна ковтати дрібні шматочки чистого льоду. З другої доби хворий починає вживати їжу в рідкому і холодному стані. З третьої доби призначають дієту № 1а. Спостерігати за дотриманням ліжкового режиму.
|
Догоспітальна допомога |
6. Вимити і висушити руки, зняти рукавички |
Забезпечення інфекційної безпеки |
7. Зробити відмітку про виконання маніпуляції в листку призначень. |
Забезпечення передачі інформації |
Алгоритм підготовки до ендоскопічних методів дослідження органів травлення
Мета: візуальне дослідження стравоходу, шлунка, дванадцятипалої кишки, високо розташованих ділянок товстої кишки, прямої і сигмоподібної кишки.
Послідовність дій |
Вказівки до виконання, примітки, попередження |
Фіброгастродуоденоскопія (ендоскопічне дослідження стравоходу, шлунка і дванадцятипалої кишки). Навчити пацієнта підготовки до дослідження і провести бесіду про мету, перебіг і нешкідливість процедури. Виключити напередодні вранці споживання їжі, води, лікарських препаратів, не палити, не чистити зуби. Уранці в призначений час проводити пацієнта в ендоскопічний кабінет з направленням і рушником |
Переконатися в правильності зрозумілої інформації Примітка. За призначенням лікаря промити шлунок за 1,5—2 год до дослідження |
Колоноскопія (ендоскопічне дослідження товстої кишки). Навчити пацієнта підготовки до дослідження: провести бесіду про мету, перебіг і нешкідливість процедури. За три дні до дослідження рекомендовано безшлакову дієту № 4. Протягом двох днів до дослідження призначають проносні засоби. Увечері напередодні дослідження зробити очисну клізму. Натще у день дослідження зробити очисну клізму за 4 і 2 год до дослідження. Провести премедикацію за призначенням лікаря за 20—30 хв до дослідження |
Переконатися в тому, що пацієнт правильно зрозумів інформацію |
Ректороманоскопія (ендоскопічне дослідження прямої і сигмоподібної кишки). Навчити пацієнта підготовки до дослідження і провести бесіду про мету, перебіг і нешкідливість процедури. Провести очисну клізму ввечері й уранці за 1,5—2 год до дослідження. Спорожнити сечовий міхур безпосередньо перед дослідженням. Уранці натще провести пацієнта в маніпуляційний кабінет |
Переконатися в тому, що пацієнт правильно зрозумів інформацію |
Алгоритм підготовки пацієнта
до УЗД органів черевної порожнини і органів малого таза
Мета: визначення положення, форми, розмірів, структури різних органів черевної порожнини (печінка, жовчний міхур, підшлункова залоза, селезінка) і органів таза (сечовий міхур, матка, яєчники, передміхурова залоза).
Послідовність дій |
Вказівки до виконання, примітки, попередження |
УЗД органів черевної порожнини Навчити пацієнта підготовки до дослідження і провести бесіду про мету і перебіг процедури. Виключити з раціону харчування за 3 дні до дослідження газотвірні продукти (овочі, фруктові соки, молочні, дріжджові продукти, чорний хліб) — дієта № 4; не приймати таблетовані проносні засоби. Провести очисну клізму ввечері напередодні дослідження. Виключити споживання їжі за 18—20 год до дослідження. Не палити перед дослідженням (тютюнопаління спричиняє скорочення жовчного міхура).
|
Переконатися в тому, що пацієнт правильно зрозумів інформацію. За призначенням лікаря при метеоризмі вживати активоване вугілля |
Натще за день дослідження з'явитися в кабінет УЗД. Взяти із собою рушник, простирадло, направлення УЗД органів малого таза
|
|
Алгоритм підготовки пацієнта
до рентгенологічного дослідження шлунка і дванадцятипалої кишки
Етапи |
Обґрунтування |
Пояснити пацієнту мету і перебіг майбутнього дослідження та отримати його згоду. Пояснити пацієнту перебіг майбутньої підготовки: за наявності стійких запорів і метеоризму — увечері й уранці за 1,5 год до дослідження поставити очисну клізму; споживати їжу не пізніше 20-ї години; уранці напередодні дослідження виключається сніданок і споживання лікарських засобів через рот. Проінформувати пацієнта про точний час проведення дослідження. Попросити пацієнта повторити перебіг підготовки до дослідження (в амбулаторних умовах) |
Забезпечується право пацієнта на інформацію. Забезпечуються необхідні умови для проведення дослідження. Забезпечується можливість своєчасного проведення процедури. Необхідний елемент навчання пацієнта |
Алгоритм підготовки пацієнта
до рентгенологічного дослідження товстої кишки
Етапи |
Обгрунтування |
Пояснити пацієнту мету і перебіг майбутнього дослідження й отримати його згоду на дослідження. Пояснити пацієнту правила майбутньої підготовки до дослідження. Пацієнт приймає 60 мл рицинової олії о 12—13 год дня напередодні дослідження. Пацієнту дозволені сніданок, обід і вечеря ввечері напередодні дослідження. Примітка. Якщо в пацієнта пронос — рицинова олія протипоказана! Зробити 2 очисні клізми з інтервалом 1 год увечері напередодні дослідження. Зробити 1—2 очисні клізми вранці напередодні дослідження (не пізніше ніж за $ год до дослідження). (Супроводити пацієнта в рентгенологічний кабінет на призначений час |
Забезпечується право пацієнта на інформацію й мотивація до правильної підготовки до дослідження. Забезпечується усвідомлена участь пацієнта в підготовці. Забезпечується ретельне очищення верхніх відділів товстої кишки. Забезпечується очищення нижнього відділу товстої кишки. Забезпечується своєчасне виконання процедури |
Алгоритм підготовки пацієнта
до рентгенологічного дослідження жовчного міхура
і жовчовивідних шляхів
Мета: діагностика захворювань жовчного міхура.
Протипоказання: тяжкі ураження печінки, гострі запальні захворювання печінки з підвищеною температурою тіла.
Послідовність дій |
Вказівки до виконання, примітки, попередження |
Пероральна холецистографія: провести бесіду про необхідність дослідження й навчити підготовки до нього. Дати таблетки контрольної речовини за 14—17 год до дослідження, малими порціями протягом 1 год через кожні 10 хв, запивати солодким чаєм. Уранці натще привести пацієнта в рентгенологічний кабінет
|
Звільнити кишки від умісту природним шляхом перед дослідженням. При метеоризмі поставити очисну клізму ввечері, за дві години до сну. Примітка. Забезпечити пацієнта письмовою інформацією, якщо він має труднощі в навчанні. Примітка. Дозу і вид контрастної речовини визначає лікар-рентгенолог |
Внутрішньовенна холецистографія: провести бесіду про необхідність дослідження, навчити підготовки до нього. За 1—2 дні до дослідження провести пробу на чутливість до рент-генконтрастного засобу. У разі негативної проби продовжити підготовку. Напередодні ввечері провести очисну клізму. Уранці натще привести пацієнта в рентгенкабінет
|
Примітка. Забезпечити пацієнта письмовою інформацією, якщо він має труднощі в навчанні |
Алгоритм навчання пацієнта
збирати сечу на аналіз для визначення активності амілази
Мета: забезпечити якісну підготовку до дослідження і своєчасне отримання результату.
Підготовка: інформувати і навчити пацієнта.
Оснащення: чиста й суха скляна банка, направлення/етикетка.
Етапи |
Обґрунтування |
1. Пояснити пацієнту/члену родини зміст і необхідність майбутнього дослідження і отримати його згоду на дослідження |
Забезпечити право пацієнта на інформацію, усвідомлену участь пацієнта в дослідженні |
2. Пояснити мету і перебіг майбутньої підготовки до дослідження |
Залучити пацієнта/родину до усвідомленої участі в підготовці |
3. а) в амбулаторних умовах: пояснити пацієнту правила підготовки посуду для збирання сечі: скляну банку ємністю 200 мл із кришкою необхідно промити содою; б) в амбулаторних і стаціонарних умовах: ознайомити пацієнта/ро-дину з умовами збирання сечі: сечу збирають у будь-який час без спеціальної підготовки в кількості 100 мл. У лабораторію доставляють сві-жовипущену теплу сечу! Примітка. Своєчасні методики дають змогу визначати амілази в холодній сечі. Медсестра повинна знати, яку методику застосовують. В амбулаторних умовах сечу збирають прямо в поліклініці і відразу ж відносять банку в лабораторію |
Умова, що вимагає методики визначення амілази |
4. Попросити пацієнта повторити всю інформацію, поставити питання з техніки підготовки збирання сечі |
Переконатися в тому, що пацієнт правильно зрозумів інформацію |
5. Указати, до яких наслідків призведе порушення рекомендацій медсестри |
Порушення умов підготовки і збирання матеріалу призведуть до помилкових результатів дослідження, що утруднить діагностику і лікування |
6. а) в амбулаторних умовах: дати направлення на дослідження, заповнивши його за формою; пояснити пацієнту, куди і коли він/родина повинні принести банку і направлення; б) в умовах стаціонару: зазначити місце і час, куди принести банку; вчасно доставити зібраний матеріал у лабораторію |
Забезпечити своєчасне дослідження |
Визначення груп крові за системою АВ0
Алгоритм
«Визначення групи крові з допомогою цоліклонів анти-А і анти-В»
Зміст і матеріальне забезпечення |
Візьміть скарифікатор, спирт, вату, тарілку, скляні палички, цоліклони анти-А, анти-В,дві ампули з розчинником, предметні скельця |
|
Реакція еритроцитів з цоліклонами |
Група крові |
||
|
Анти-А |
Анти-В |
|
1 |
«-» |
«-» |
О (І) |
2 |
«+» |
«-» |
А(ІІ) |
3 |
«-» |
«+» |
В(ІІІ) |
4 |
«+» |
«+» |
АВ(ІV) |
Алгоритм
«Визначення групи крові за допомогою стандартних сироваток»
Зміст і матеріальне забезпечення |
Візьміть скарифікатор, спирт, вату, тарілку, предметні скельця, скляніпалички, сироватки 2 - х серій 3 - х групп, піпетки, 0,9% розчин NaCl |
|
Група крові |
Аглютиноген |
Аглютинін |
I |
0 |
α, β |
II |
A |
β |
III |
B |
α |
IV |
A,B |
0 |
Визначення груп крові базується на знаходженні за відомими аглютинінами аглютиногенів (за допомогою стандартної сироватки) і навпаки (за допомогою цоліклонів анти-А і анти-В)
Вимоги для визначення груп крові:
Алгоритм
«Визначення резус-належності крові експрес-методом зі стандартним
універсальним реагентом у пробірці без підігріву»
Алгоритм
«Визначення резус-належності крові експрес-методом зі
стандартним універсальним реагентом на площині без
підігріву»
Алгоритм
«Визначення резус-належності крові експрес-методом
цоліклональними D і С реагентами»
Підготовка хворого до переливання крові та компонентів крові
Тепер переливання крові розцінюють як операцію трансплантації тканин.
Тому для проведення гемотерапії допускаються лише той середній медичний персонал, який пройшов курси підвищення кваліфікації при СПК (станціях переливання крові). Він працює під безпосереднім керівництвом лікаря. У першу чергу це стосується визначення груп крові та проведення проб на сумісність, які проводить згідно з вимогами.
Підготовка хворого до проведення гемотерапії включає:
Алгоритм
«Визначення індивідуальної сумісності крові перед переливанням»
Зміст і матеріальне забезпечення |
Візьміть тарілочку, піпетку, шприц, спирт, голку, джгут, валик, вату, кров донора, центрифугу, пробірку. |
|
Алгоритм
«Визначення резус-сумісності крові перед переливанням»
Зміст і матеріальне забезпечення |
Візьміть чашку Петрі, піпетки, шприц, спирт, голку, джгут, валик, вату, кров донора, центрифугу, пробірки-. |
|
Донорська кров сумісна, якщо у вказаних пробах не спостерігається реакція аглютинації.:
Під час проведення трансфузії заборонено:
Спостереження за хворим під час і після переливання крові та
компонентів крові
Після переливання крові чи компонентів крові слід організувати спостереження за хворим:
Геморагiчний шок
Діагностичні критерії:
Геморагiчний шок виникає як наслідок масивної крововтрати з кровоносного русла. Визначення ступеню крововтрати виробляється по клінічній картині:
Медична допомога:
1.За показниками - комплекс серцево-легеневої реанімації.
2.Усунути причину кровотечі.
3.Забезпечити вільну прохідність дихальних шляхів, інгаляція 100% кисню.
4.Катетеризація магістральних судин.
5.Iнфузiя колоїдних розчинів у дозі 5-6 мл/кг зі швидкістю 0.75-1.2 мл/кг/хв до відносної стабілізації АТ , потім - 0.1-0.5 мл/кг/хв.
6.При неефективністі – в/венно 7-7.5% розчин NaCl у дозі 2-4 мл/кг зі швидкістю 60-80 кап/хв або сольові розчини в дозі 20 мл/кг.
7.При необхідності - анестезiологiчне забезпечення кетамiном (кеталар, калiпсол) у дозі 3-5 мг/кг внутрівенно.
8.Екстрена госпіталізація в положенні Тренделенбурга до спеціалізованого стаціонару або відділення IТ.
9. Заключний етап: (40 хв.)
Підведення підсумків заняття.
Матеріали методичного забезпечення заключного етапу заняття:
Навчальні задачі
Задача № 1
Жінка після гінекологічної операції, проведеної 5 міс тому, скаржиться на біль у надчеревній дільниці. Випорожнень не було протягом доби, гази не відходять.
Який імовірний діагноз?
Які дії фельдшера?
Задача № 2
У пацієнтки на УЗД виявлено камені в жовчному міхурі. Нападів печінкової кольки не було. Пацієнтка звернулася до сімейної медсестри з питанням: чи можна для видалення каменів використовувати жовчогінні засоби?
Задача № 3
Пацієнт скаржиться на біль оперізувального характеру, що з'явився після весілля, блювання. Подібні стани були і раніше.
Який імовірний діагноз? План обстеження.
Задача № 4
Сімейну медсестру викликали до диспансерного хворого з виразковою хворобою шлунка. Скаржиться на дуже сильний біль у животі, який відчув після робочої зміни на заводі. Відзначає, що раніше ніколи не боліло так сильно. Вимагає зробити знеболювальний укол.
Які дії сімейної медсестри?
Задача № 5
Виклик до пацієнта віком 67 років, що скаржиться на блювання, поганий апетит, схуднення. Блювотні маси — темно-коричневого кольору. Раніше не хворів. Який імовірний діагноз? Які дії сімейної медсестри?
Оцініть тяжкість стану пацієнта зі шлунковою кровотечею. Пульс — 100 за 1 хв, AT — 100/50мм рт. ст. ЧДР — 22 за 1 хв.
Задача № 6
Пацієнт зі скаргами на біль у шлунку запитує в сімейної медсестри, яке дослідження йому краще вибрати — рентгенографію шлунка чи фіброгастроскопію.
Дати відповідь і пояснити чому?
Еталони відповідей до задач
Задача № 1
Імовірний синдром кишкової непрохідності, що могла спричинити спайкова хвороба після гінекологічної операції. Терміново викликати сімейного лікаря для розв'язання питання екстреної госпіталізації в хірургічне відділення.
Задача № 2
Не можна, жовчогінні препарати можуть спровокувати напад печінкової кольки.
Задача № 3
Хронічний панкреатит. УЗД підшлункової залози, копрограма, дослідження крові і сечі на амілазу, діастазу
Задача № 4
Уводити знеболювальні препарати протипоказано, оскільки є небезпека проривання. Терміново викликати сімейного лікаря.
Задача № 5
Підрахуємо "шоковий індекс" Альговера: шоковий індекс = частота пульсу : систолічний тиск = 100/100 = 1,0. Такий індекс свідчить про втрату ОЦК до 30 %, тобто стан хворого тяжкий.
Задача № 6
Фіброгастроскопію, оскільки вона дає кращий відсоток виявлення захворювань шлунка, за потреби можна провести прицільну біопсію.
Тести
1. Причиною болю в животі можуть бути захворювання:
а) інфаркт міокарда;
б) гострий апендицит;
в) виразкова хвороба;
г) сечокам'яна хвороба;
ґ) усе, перелічене вище.
2. Дуже сильний ("кинджальний") біль у животі характерний для:
а) гострого гастриту;
б) неускладненої виразкової хвороби;
в) шлункової кровотечі;
г) проривної виразки шлунка;
ґ) діабетичної коми.
3. Виберіть симптоми гострого живота:
а) біль, напруження м'язів передньої черевної стінки, позитивний симптом Щоткіна—Блюмберга;
б) біль у животі, брадикардія;
в) блювання у вигляді кавової гущі, дьогтьоподібні випорожнення;
г) блювання, пронос, підвищення температури тіла;
ґ) порушення відходження газів, відсутність випорожнень.
4. Дії сімейної медсестри в разі підозри на синдром гострого живота:
а) дати грілку;
б) увести анальгін внутрішньом'язово;
в) дати таблетки но-шпи;
г) увести баралгін внутрішньовенно;
ґ) терміново інформувати сімейного лікаря.
5. Особливості апендициту в осіб похилого і старечого віку:
а) виражена температурна реакцій;
б) виражений симптом Щоткіна—Блюмберга;
в) нормальна температура тіла, слабко виражений симптом Щоткіна—Блюмберга;
г) виражені симптоми Ровзинга, Ситковського, Воскресенського;
ґ) усе неправильно
6. Синдром непрохідності кишок включає симптоми:
а) дьогтьоподібні випорожнення;
б) криваве блювання, пронос;
в) затримання випорожнень і газів, блювання;
г) підвищення температури тіла, пронос;
ґ) усе, перелічене вище.
7. План обстеження хворого на виразкову хворобу включає:
а) холецистографія, копрограма;
б) фіброгастроскопія, кал на приховану кров;
в) промивні води шлунка;
г) УЗД органів черевної порожнини;
ґ) усе, перелічене вище.
8. Які медикаменти приготує медсестра для надання невідкладної допомоги при нирковій кольці:
а) димедрол, строфантин;
б) но-шпа, анальгін;
в) седуксен, реланіум;
г) ранітидин, делагіл;
ґ) супрастин, димедрол?
9. Підготовка хворого до рентгенівського дослідження шлунка:
а) клізма вранці;
б) клізма ввечері;
в) безшлакова дієта;
г) уранці натще;
ґ) усе, перелічене вище.
10. Нормальні показники ШОЕ у жінки, мм/год;
а) 2-5;
б) 5—8;
в) 6—10;
г) 10—15;
ґ) 2—15.
11.У пацієнта з виразковою хворобою шлунка з'явилось блювання кавовою гущею. Яке найімовірніше ускладнення:
а) шлункова кровотеча;
б) кишкова кровотеча;
в) легенева кровотеча;
г) прорив;
ґ) переродження в рак?
12. До загальних ознак крововтрати належать:
а) блювання кавовою гущею;
б) дьогтьоподібне випорожнення;
в) поява червоної крові у випорожненнях;
г) блідість, тахікардія, зниження AT;
ґ) підвищення температури тіла
13. Яке обстеження пріоритетне за підозри на шлункову кровотечу:
а) рентгенографія шлунка;
б) фіброгастроскопія;
в) колоноскопія;
г) ректороманоскопія;
ґ) УЗД органів черевної порожнини?
14. Кровоспинні препарати:
а) анальгін, димедрол;
б) вітаміни, есенціале;
в) кальцію хлорид, амінокапронова кислота;
г) строфантин, еуфілін;
ґ) ранітидин, омепразол.
15. Підготовка до фіброгастроскопії включає:
а) промивання шлунка;
б) клізму ввечері;
в) клізму вранці;
г) з'явлення вранці натще;
ґ) усе, перелічене вище.
16. Виберіть препарати з ульцерогенним ефектом:
а) ранітидин, фамотидин;
б) метронідазол;
в) нестероїдні протизапальні засоби, кортикостероїди;
г) омепразол, кларитроміцин;
ґ) усе, перелічене вище.
17. Гепатотоксичною дією володіють:
а) аналгезивні, седативні засоби;
б) гепатопротектори;
в) фестал, панзинорм;
г) вітаміни;
ґ) інтерферони.
18. Хворий скаржиться на біль у ділянці відхідника, наявність червоної крові у випорожненнях. З якого обстеження необхідно почати:
а) загальний аналіз крові;
б) пальцеве дослідження прямої кишки;
в) ректороманоскопія;
г) колоноскопія;
ґ) іригоскопія?
19. Який об'єм крововтрати припускаєте в пацієнта якщо шоковий індекс за методом Альговера становить 1:
а) 10 %;
б) 20 %;
в) 30 %;
г) 40 %;
ґ) 50 % ?
Еталони відповідей
1 |
ґ |
2 |
г |
3 |
а |
4 |
ґ |
5 |
в |
6 |
в |
7 |
б |
8 |
б |
9 |
ґ |
10 |
ґ |
11 |
а |
12 |
г |
13 |
б |
14 |
в |
15 |
г |
16 |
в |
17 |
а |
18 |
б |
19 |
в |
Критерії оцінювання відповідей для тестового контролю на підготовчому етапі заняття
ОЦІНКА |
КІЛЬКІСТЬ ПРАВИЛЬНИХ ВІДПОВІДЕЙ |
«5» 100 - 91 % |
19 - 17 тест. |
«4» 90 - 76 % |
16 - 14 тест. |
«3» 75 - 51 % |
13 - 11 тест. |
«2» 50 % |
10 і менше |
ОЦІНКА |
« 5 » |
« 4 » |
« 3 » |
« 2 » |
Кількість помилок |
0 - 2 |
3 - 5 |
6 - 8 |
9 і більше |
Орієнтовна карта для організації самостійної роботи
студентів з навчальною літературою
Тема: «Проблеми надання довготривалої медичної допомоги населенню.
Гіпертензивний синдром. Суглобовий синдром у практиці сімейної
медицини»
Навчальні завдання |
Вказівки до виконання |
Відповідь |
Проведення реабілітаційних заходів, диспансеризації на амбулаторному етапі спостереження.
|
Підготувати реферат |
Презентація реферату на ПЗ №4 |
Підготовка пацієнта до проведення рентгенологічного дослідження, артроскопії, артроцентезу, біопсії синовіальної оболонки.
|
Підготувати мультимедійну презентацію |
Демонстрація на ПЗ №4 |
Проведення записів електрокардіограми, моніторингу ЕКГ.
|
Підготувати мультимедійну презентацію |
Демонстрація на ПЗ №4 |
Надати рекомендації щодо режиму, лікувальної дієти, раціонального працевлаштування, немедикаментозного лікування гіпертонічної хвороби.
|
Підготувати реферат |
Презентація реферату на ПЗ №4 |
Скласти комплекс ЛФК для пацієнтів із суглобовим синдромом.
|
Підготувати мультимедійну презентацію |
Демонстрація на ПЗ №4 |
Критерії оцінювання знань студентів
для практичного заняття
з дисципліни «Сімейна медицина»
Оцінка за практичне заняття з дисципліни «Сімейна медицина» із середнього арифметичного балів, отриманих за виконання: - усних відповідей, - тестових завдань, - демонстрацію практичних навичок.
Оцінювання усної відповіді 1,5 бал |
|||
«Відмінно» |
«Добре» |
«Задовільно» |
«Незадовільно» |
Студент глибоко і ґрунтовно засвоїв матеріал, послідовно, грамотно і логічно його викладає, у відповіді тісно пов’язує теорію з практикою. Вміє порівнювати, класифікувати, узагальнювати, приймати ґрунтовні рішення Вільно справляється з різними видами завдань. |
Студент міцно засвоїв матеріал, грамотно і по суті відповідає. Не допускає суттєвих помилок у відповідях. Вміє зіставляти та узагальнювати матеріал, робити висновки. |
Студент має знання основного матеріалу, але не засвоїв його деталей, допускає помилки, недостатньо правильно формулює, порушує послідовність у викладанні матеріалу. Володіє вмінням зіставлення та узагальнення. |
Студент не знає частини програмного матеріалу, допускає суттєві помилки, невпевнений у відповідях. Відтворює матеріал на рівні розпізнавання окремих фактів та фрагментів.
|
Оцінювання вирішення тестових завдань 1,5 бал |
|||
«Відмінно» |
«Добре» |
«Задовільно» |
«Незадовільно» |
100-91% |
90-76% |
75-51% |
50 і менше% |
Оцінювання демонстрації практичної навички та вміння 2 бал |
|||
«Відмінно» |
«Добре» |
«Задовільно» |
«Незадовільно» |
Студент точно виконує практичні навички різного ступеня складності (оволодів практичним навичками, що передбачені програмою). |
Студент точно виконує практичні навички різного ступеня складності, але допускає незначні, непринципові помилки. Уміє застосовувати отримані знання в практичній діяльності. |
Студент в процесі виконання практичних навичок допускає серйозні помилки, відчуває складнощі у простих випадках. |
Студент не оволодів програмою (допущені суттєві помилки, не вироблені практичні навички, не сформовані вміння). |
1