Методична розробка з математики: " Розв'язування задач".дична розробка

Про матеріал
Методична розробка з математики 5 класу з використанням сучасних освітніх технологій
Перегляд файлу

Розробка уроку математики 5 клас

з теми:

«Розв’язування задач за допомогою рівнянь»

учителя Чернівецької  загальноосвітньої  школа І−ІІІ ступеня  № 28 Чернівецької міської ради Князєвої А. Ф., проведений під час тижня математики

Формування  компетентностей:

предметна компетентність:  формувати в учнів уміння розв’язувати рівняння і задачі за допомогою рівнянь; сприяти розвитку уваги, пам'яті, пізнавальної діяльності, вміння висловлювати математично грамотно свою думку;

виховувати математичну культуру запису  рівнянь, відповідальне ставлення до навчання, наполегливість;

 ключові компетентності: спілкування державною мовою — доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;

математична компетентність:  розв'язувати задачі, зокрема практичного змісту; уміння вчитися впродовж життя — усвідомлювати цінність знань і вмінь.

Обладнання: мультимедійні засоби,  підручник (за ред.  А. Г. Мерзляк,  В. Б. Полонський та ін. «Математика 5 клас»),  дидактичний матеріал.

Девіз уроку: Якщо ви хочете навчитися плавати, то сміливо заходьте у воду, а якщо хочете навчатися розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх.

                                                                             Д.Пойа

 

Структура  уроку

I. Організаційний момент.

Вчитель звертається до учнів:

Доброго дня, друзі мої! Сідайте, будь ласка.

Розпочинаємо наш урок. 

Інтерактивна вправа «Шкала настрою»

Слово урок… Таке звичне для нас, але дуже вагоме. Скільки слів можна утворити з його літер. І всі ці слова потрібні нам будуть для успішної роботи на уроці.

Пропонуємо учням скласти  невеличкий словничок. Наприклад, усмішка, увага, успіх.  Продовжте. 

 У – успіх, увага

 Р – радість, робота

 О – обдарованість, організованість

 К – кмітливість, колективізм

Сподіваюсь, що на уроці на  нас чекає  успіх!

Сьогодні ви будете показувати красу знань. Я б хотіла, щоб ви були красивими не тільки ззовні , але і внутрішньо.

II. Перевірка домашнього завдання

Робота в групах. 

Клас вчителем поділяється на 5 груп. Кожній групі пропонується  розв´язати завдання, яке заховане за невідомим предметом у класі. Для того щоб знайти завдання, яке потрібно відшукати у класі, учні кожної групи відгадують загадки, що висвітлюються на екрані монітора комп´ютера.

1) На нього ти зможеш сісти.

Коли покликали до столу їсти.                                             (стілець) 

2) Під дахом — чотири ніжки,

А на даху суп та ложки.                                                         (парта)

3) Білим по чорному пишуть то і справа.

Потруть тряпицей —Чиста сторінка.                                    (дошка)

4) Ця книга стане в нагоді в школі,

Адже по ній ми всі будемо вчитися.                                     (підручник)

5)  Навесні вона в теплі

Проростає з - під землі.

Має стан стрункий та вроду

І дарує насолоду.                                                                     (вазон з квітами)

Завдання для І групи.

     (х − 348) + 159 = 601,     х 348 – це невідомий доданок, знаходимо його за правилом  невідомого доданка

     х − 348 = 601 – 159,

     х − 348 = 442,  тепер х – невідоме зменшуване.

     х = 442 + 348,

     х = 790.                                           Відповідь:  790 (Г)

Завдання для ІІ групи.

     957 – (х + 336) = 428,   х + 336 – невідомий від’ємник.

     х + 336 = 957 – 428 ,

     х + 336 = 529,   тепер х – невідомий доданок.

     х = 526 – 336,

     х = 193.                                           Відповідь:   193 (А)

Завдання для  ІІІ групи.

    (х – 68)  –  213  = 122  ,       х  – 68– невідоме зменшуване

    х – 68= 213  + 122,

    х – 68 = 335,    тепер х – невідоме зменшуване

    х = 335 + 68

    х = 403                                             Відповідь: 156 (У)

Завдання для  ІV групи.

    7(х – 5) = 63,       х – 5 – невідомий множник                  

     х – 5 = 63 : 7,                          

     х – 5 = 9,    тепер х – невідомий  зменшуване                                                      

     х = 9 + 5,                                        

     х = 14.                                               Відповідь: 14   (С)

Завдання для  V групи.

     364 : (х –1 2) = 4,    х – 12  – невідоме  дільник                  

     х – 2 = 36 4: 4,

     х – 2 = 91,      тепер х  – невідомие зменшуване                                                      

     х = 91 + 2,

     х = 93.                                                 Відповідь: 93   (С)

Правильне  розв´язання завдання кожною групою учнів дає можливість відгадати ім´я відомого математика  – Карл Фрідріх Гаусс.  Учні переглядають відео про відкриття Гаусса: Сумма чисел от 1 до 100. Секрет Гаусса». (https://www.youtube.com/watch?v=s0BORagZe5o)

III. Актуалізація опорних знань

Інтерактивний метод – «Мікрофон»

1. Як знайти невідомий доданок?

2. Як знайти невідомий від’ємник?

3. Як знайти невідоме зменшуване?

4. Як знайти невідомий множник?

5. Як знайти невідомий ділене?

6. Як знайти невідоме дільник?

ІV. Сприйняття нового матеріалу

За допомогою рівнянь, які ми вже навчились розв’язувати, можна розв’язати багато різноманітних задач. Але для цього потрібно скласти рівняння за умовою. 

 Прикладна задача.

       До магазину завезли 345 хлібин житнього та пшеничного хліба, до того ж, житніх хлібин завезли в 4 рази більше, ніж пшеничних. Скільки житніх і скільки пшеничних хлібин завезли до магазину?

        Розв’язання:  Позначимо кількість пшеничного хліба х, тоді житнього 4∙х. За умовою задачі разом 345 хлібин. Складемо і розв’яжемо рівняння:

       х + 4х = 345,

       5х = 345,

        х = 345 : 5,

        х = 69 – це кількість завезеного пшеничного хліба,

 тоді 4 ∙ 69 = 276 хлібин житнього.

Відповідь: 276  хлібин житнього та 69 пшеничних хлібин завезли до магазину.

V. Закріплення знань, умінь та навичок

 Учні складають рівняння і розв’язують задачі зі збірника.

Валентин подарував Валентині троянди і орхідеї, причому орхідей було в 4
рази менше, ніж троянд. Скільки троянд подарував Валентин, якщо відомо
що їх було на 51 більше, ніж орхідей?
Розв’язування задачі.
Читаємо питання задачі: «Скільки троянд подарував Валентин?» Але
Валентин дарував і троянди, і орхідеї, причому орхідей було в 4 рази менше
ніж троянд.
Отже, за х позначимо кількість орхідей, що подарував Валентин. Відомо
що орхідей було в 4 рази менше, ніж троянд, отже троянд було в 4 рази
більше, ніж орхідей. Тоді троянд було________ Також відомо, що троянд
було на 51 більше, ніж орхідей. Отже можемо скласти рівняння
Залишається розв’язати рівняння.
Запис у зошиті:
Нехай х – кількість орхідей. Тоді 4х – кількість троянд.

4х– х = 51

3∙х = 51

х = 51 : 3

х = 17 це кількість орхідей,

тоді 4 ∙ 17 = 68 кількість троянд.

Відповідь: 68  троянд подарував Валентин.

.  Підсумок уроку, рефлексія

Наприкінці уроку вчитель проводить рефлексію. Учням роздаються картки з питаннями, учні пишуть відповідь 1 словом: «так» чи «ні».

 

1.      Чи було цікаво на уроці?

 

2.      Чи були труднощі на уроці?

 

3.      Чи сподобалось на уроці?

 

4.      Чи був урок корисний для тебе?

 

 

VІІ. Домашнє завдання:  №277(1)

Розв’яжіть задачу:

З вершини прямого кута проведено промінь так, що він ділить прямий кут на два кути, один з яких більший за другий на 300. Знайдіть величину кожного з утворених кутів.

Кожному учню роздається пам’ятка:

ПАМ’ЯТКА

Як розв’язуються задачі за допомогою рівнянь

  1. Прочитайте задачу
  2. Позначте невідоме через х
  3. Знайдіть залежність між іншими компонентами задачі
  4. Спираючись на дані задачі, складіть рівняння
  5. Запишіть відповідь

     

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
24 травня 2022
Переглядів
399
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку