Методична розробка з розвитку мовлення учнів 6-9 класів з ураженою слуховою функцією
Одним із засобів якісного навчання мовленню учнів з ураженою слуховою функцією є робота над текстом на уроках з розвитку мовлення. Такий вид роботи сприяє розвитку абстрактного і логічного мислення через загальне усвідомлення та сприйняття змісту, накопиченню активного словника, закріпленню граматичних навичок та отриманню нової інформації про оточуючий світ. Представлена методична розробка пройшла апробацію з учнями 6-9 класів. Тексти можуть бути адаптовані за рівнем складності для певних груп учнів.
ТЕКСТ «ГОЛОВНЕ НЕБЕСНЕ СВІТИЛО»
Центральне небесне світило Сонячної системи – це Сонце. У космосі воно виглядає як гігантська розжарена куля. Якщо на Сонце дивитися із Землі, то воно може здаватися різним. Навесні сонячне проміння лагідне і ласкаве. У літню спеку сонячні промені дуже пекучі і можуть бути згубними для усього живого довкілля. Дуже яскравим і сліпучим буває Сонце високо в небі. Для досліджень науковців-астрономів Сонце – це дуже цікавий об’єкт.
Словник: центральне, світило, Сонячної системи, гігантської, розжареної, яскравим, сліпуче, лагідні, сонячні промені, згубні, довкілля, досліджень, науковців-астрономів.
Завдання:
1. Скласти запитання до тексту.
2. Вибрати з тексту речення до ілюстрації.
3. Виписати з тексту словосполучення за схемою «прикметник + іменник».
4. Вставити пропущені слова.
Головною планетою Сонячної системи є (що?)… . Високо в небі (що?)… буває (яким?)… і (яким?)… . Лагідними і ласкавими промені (чого?)… бувають (коли?) …, а в (яку?) … спеку його промені дуже (які?)… і (які?)… для (якого?)… довкілля.
5. Дати відповіді на питання.
1) Що таке Сонце?
2) Які планети входять до Сонячної системи?
3) Яке значення має Сонце у Сонячній системі?
ТЕКСТ «ЗАПОРІЗЬКА СІЧ»
У давні часи за (якими?)… порогами (якого?)… Дніпра на острові Хортиця була козацька Січ. Кам’яні пороги захищали козацьку (яку?)… фортецю – Запорізьку Січ. Запорізькі козаки (що робили?) … український народ від (яких?)… загарбників. У запорізькій фортеці була своя (що?) … і свої (що?) … .
Козаки постійно тренувалися у воєнній справі і тому були (якими?) … воїнами. Запорізьке військо було озброєне (чим?)…, (чим?) …, (чим?)…, (чим?) … . Свої бойові кораблі козаки називали Чайками. На (яких?) … Чайках козакам було зручно (що робити?) … дніпровські кам’яні пороги під час воєнних походів.
Словник: кам’яними, могутнього, воєнну, боронили, турецьких, церква, будинки, вправними, списами, шаблями, сокирами, гарматами, легких, долати, пороги.
Завдання:
1. Дати відповіді на питання.
1) Де знаходилася Запорізька Січ?
2) Від кого боронили нашу землю козаки?
3) Як тренувалися козаки?
4) Назви зброю козаків.
5) Чому козацькі Чайки були легкими?
2. Скласти словосполучення із словами у словнику.
3. Добрати прикметники до поданих іменників: Січ, козаки, пороги, кораблі, військо (схема: прикметник + іменник).
4. Виконати синтаксичний розбір речення: 1) На Дніпрі були колись кам’яні пороги. 2) Козаки тренувалися у воєнній справі. 3) Запорізька Січ знаходиться на острові Хортиця.
5. Назвати частини мови: козаки, острів, дніпровські, тренуватися, Дніпро, боронити, зброя, кам’яні, списи, шаблі, вони, земля, своя, турки, будинки, церкви.
ТЕКСТ «КАЛИНА»
На Україні дуже люблять калину. Вона гарна у будь-яку пору року. Як прийде весна, то калина вбирається білим мереживом суцвіть серед смарагдового листя. Прийде красне літо, і на її кущах з’являться важкі червоні кетяги. Осіння пора також прикрасить калину своїми яскравими барвами. Навіть взимку калинові кущі стоять вбрані червоним намистом соковитих ягід. Притрушена снігом калина пригощає своїми цілющими ягодами пташок і перехожих.
Словник: вбирається, смарагдове листя; мереживом, суцвіття, кетяги, яскраві барви, намисто, притрусить снігом, цілющими, пригощає, перехожі.
Завдання:
1. Підкреслити в тексті займенники і визначити рід та відмінок.
2. Знайти у тексті речення до поданих ілюстрацій.
3. Виконати синтаксичний розбір речень:
1) Навесні вбирається калина у смарагдове листя з білим мереживом квіток. 2) Духмяні запашні квіти милують око.
4. Скласти запитання до тексту.
5. Вставити пропущені слова.
Улюбленим символом України є (що?) … . Навесні кущ калини вбирається у (яке?)… листя і зацвітає (яким?)… цвітом. Влітку на кущі з’являються рожеві важкі (що?) … Взимку на кущі калини висить гарне червоне (що?)… із ягід. Смачними ягодами із задоволенням смакують і люди, і (хто?)… .
Слова для довідок: смарагдове, мереживним, кетяги, калина, птахи, намисто.
ТЕКСТ «КАРПАТИ»
Карпати – це один з найкращих куточків нашої країни. Карпати – це високі гори, які вкриті густими лісами. На вершинах карпатських гір лежить сніг. Тут беруть початок безліч гірських потічків, які течуть схилами і долинами та у підніжжі гір збираються у річки.
У лісах ростуть і тендітні білі берези, і кремезні вікові дуби, і вічнозелені красуні ялини.
Дуже різноманітним є і тваринний світ карпатських лісів. Полюбляють гірську місцевість плямисті олені, швидкі козулі, дикі кабани. Також тут мешкають і такі дивовижні птахи, як яскраві глухарі, хижі беркути та багато інших пернатих. На зелених полонинах пасуться вівці.
Словник: схили, тендітні, кремезні, вічнозелені, різноманітним, глухарі, беркути, пернатих, полонинах.
Завдання:
1. Із словами у словнику скласти словосполучення. У словосполученнях указати частини мови.
2. Виконати синтаксичний розбір речень:
1) У Карпатах гніздяться глухарі, а над горами літають хижі беркути.
2) Між лісами видніються зелені полонини.
3. Скласти запитання до тексту.
4. Вставити пропущені слова.
Карпати – це один з (яких?)… куточків (чого?)… . У горах Карпат бігають (які?)… олені та (які?) … козулі. Також у горах живуть (хто?)… та хижі (хто?) … . На карпатських (на чому?) … пасуться (хто?) … .