Методична розробка з теми "Виховання патріотичних цінностей на уроках інформатики"

Про матеріал
Методична розробка з теми "Виховання патріотичних цінностей на уроках інформатики"
Перегляд файлу

Одеська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №71

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель інформатики

Сухорська А.С.

 

 

2020

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її вічно живу і нову

і мову її солов’їну.

В. Сосюра

Ураховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні пріоритетним напрямком системи виховання молоді постає виховання почуття патріотизму, любові до Батьківщини, національної свідомості й гідності, дбайливого ставлення до українських традицій,  рідної мови, культури. Повсякденне виховання поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів  – Герба, Прапора, Гімну, формування активної громадської позиції, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни. Національно-патріотичне виховання належить до основних напрямків національної системи виховання.  

Адже зберегти і зміцнити нашу державу можуть громадяни, які люблять свою Батьківщину, свій народ, готові жити в Україні, зв’язати свою долю з її долею, прагнуть розбудовувати її як суверенну незалежну, правову, демократичну і соціальну державу, готові і відстояти незалежність  Батьківщини та успішно самореалізуватись. При цьому вони мають сформульовану людську гідність, національну самосвідомість, гуманістичну мораль члена громадянського суспільства, культуру міжетнічних відносин, знають і вміють цивілізованим шляхом відстояти свої права і свободи, сприяючи громадянському миру і злагоді в суспільстві та дотримуючись законів.

Кожен народ у процесі історичного розвитку виробив систему цінностей, які передаються з покоління в покоління у вигляді звичаїв, традицій, обрядів. Тому виховання дитини завжди має ґрунтуватися насамперед на культурно – історичних цінностях своєї нації.

Доповнення шкільної програми з інформатики, підручників елементами українознавства, народної мудрості, історичного минулого та фактами досягнень своєї Батьківщини сприяє формуванню позитивних якостей школярів, збагаченню фактичного матеріалу цікавими повідомленнями, робить уроки цікавішими і змістовнішими.    

Конкретним шляхом реалізації завдань процесу патріотичного виховання молоді, формування національно свідомих громадян може бути, зокрема, включення проблематики патріотичного виховання під час вивчення кожної з тем інформатики. Так наприклад при вивченні теми «Історія розвитку обчислювальної техніки» звертаю увагу учнів на вклад українських учених у розвиток інформаційних технологій.

  • Проект першого в світі комп'ютера  створив український учений Михайло Кравчук.
  • У 1951 році у Києві під керуванням академіка С.О. Лебедєва була створена перша електронна обчислювальна машина.
  • Віктор Михайлович Глушков  був основоположником інформаційних технологій  і один з творців  кібернетики. 
  • Український вчений Ющенко К.Л. був засновником теоретичного програмування.
  • Микола Амосов (1913-2002) відомий своїми роботами в галузі штучного інтелекту.

Пропоную школярам підготовити повідомлення, реферати з тем: «Історія розвитку інформаційних технологій в Україні»,  «Видатні українські вчені інформатики», «Україна в інформатиці».

 Одним із головних показників національної самосвідомості й громадянської зрілості є збереження української мови, досконале володіння нею. Адже без мови немає народу, а без народу немає мови.

 При вивчені теми «Текстовий редактор» намагаюся підбирати такі тексти та вправи які виховують любов до мови як однієї з найкращих мов світу завдяки її милозвучності, красі та багатству слова. Тексти та вірші про любов до Батьківщини. Народні пісні, прислів'я. На прикладі цих текстів учні відпрацьовують навички введення тексту, редагування тексту, форматування символів та тексту, роботи з фрагментами тексту.

Наприклад: 

  1. Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини — невіддільні поняття. Вони споконвіку живуть у людських серцях і притаманні тим, хто шанує історію й культуру власного народу. Дійсно, не було жодного видатного письменника, який би не висловив любові до рідної мови, а також своєї тривоги за її долю. Дійсно, не було жодного поета, який би не покладав на рідну мову найсвітліших надій. Так склалося тому, що кожен митець бачив долю свого народу в майбутньому невідривною від долі української мови.

 

  1. Мова — це душа народу. Немовля з перших днів свого існування чує рідну мову від матері, а потім, підростаючи, повторює перші пестливі слова. Це, звичайно, саме ті слова, які промовляла ще за сивої давнини над колискою молода жінка, чимось схожа на матусю. Ці слова сповнені почуттям, ніби квітка нектаром. 
    Мелодійна та неповторна українська мова ввібрала в себе гомін лісів, полів, рік і морів землі нашої. Слова нашої мови переткані вишневим цвітом, барвінком, калиною. 

 

  1. Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя.      ( Сенека  )     

Мила нам добра звістка про наш край: вітчизни і дим для нас солодкий.     ( Г. Державін )    

Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може.      ( Д. Байрон )    

Хто не належить вітчизні своїй, той не належить і людству.     ( В. Бєлінський  )   

Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших.  ( Д. Лихачев )

 

  1. Краса природи України - в чому вона? 
               Для кожної людини, яка щиро любить рідну землю, її природа - найчарівніша у світі. Та мені здається, що немає нічого прекраснішого за українські краєвиди. Яке серце не сповниться радістю, доторкнувшись до краси України? Яка душа не озветься трепетною й щирою любов'ю до неї? 
              Золотом котяться пшеничні хвилі на степових просторах української землі. Чистим блиском сліплять очі під блакитно-бездонним небом, сонячним віддзеркаленням зігрівають кожну твою клітиночку. Душа народжує пісню, і ти раптом розумієш, що мелодію до неї творять дзвінкі потоки великих і малих річок. Вони розкинули свої срібні стрічки серед зелених дібров, серед квітучих степів, у сивих горах. Вдень купається в них сонячне проміння, а вночі зірки милуються в них своєю красою. 
    Квіти... Як їх багато на моїй землі! Вони скрізь: і біля охайних осель, і на нивах, і на білих рушниках. Мені навіть здається, що слова "квітка" і "Україна" - це синоніми, бо такої квітучої землі, мабуть, нема ніде.

Працюючи з такими текстами кожен учень відчує красу українського слова, людини, української  природи, навчається відчувати і цінувати.

Також, розробляю дидактичний матеріал історичного і патріотичного напрямку, який використовую на уроках. Наприклад:


Зразок роботи з таблицями в текстовому редакторі.

Відродження незалежності України

Україна в умовах незалежності

Вересень 1989 р.

Виникнення Народного руху України.

Жовтень 1991 р.

Прийняття Верховної Радою України Закону "Про громадянство України".

16 липня 1990 р.

Прийняття Верховною Радою Декларації про дер­жавний суверенітет України.

6 грудня 1991 р.

Створення Збройних сил України

3 серпня 1990 р.

Прийняття закону "Про економічну самостійність УРСР".

1995 р.

Україна стала членом Ради Європи.

24 серпня 1991 р.

Прийняття Верховною Радою УРСР Акта проголошення незалежності України.

28червня 1996 р.

Прийняття Конституції України.

 

Зразок практичної роботи з таблицями і зображеннями в текстовому редакторі.

Народні символи України — сакрал українського народу. В українській графіці використовуються символи й образи з пісенної народної творчості, з легенд, що використовуються в обрядах і звичаях. Українці відтворюють ці символи у вишивці на сорочках, рушниках, у розписі посуду, в кованих виробах, у різьбленні, у розписах печі в хатах, гончарних виробах, а також, в окремому виді української творчості — в писанках. Писанка — символ Сонця; життя, його безсмертя; любові і краси; весняного відродження; добра, щастя, радості. Кожен орнаментальний мотив має певне сакральне значення. З них на писанці складається мальована молитва про злагоду і мир поміж людьми. У християнській культурі українців писанка стала символом воскресіння. В народі кажуть: «У світі доти існуватиме любов, доки люди писатимуть писанки».

При вивченні теми «Графічний редактор» у 5-х та 9-х класах  на заняттях розповідаю про українські народні символи, їх значення в житті народу, історію виникнення. Учні переглядають презентації, малюнки з прикладами  українських орнаментів, які вони потім використовують на практичних роботах при створенні своїх проектів.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/8/8b/%D0%A0%D1%83%D1%88%D0%BD%D0%B8%D0%BA.jpg   C:\Users\user\Desktop\патриот восп\BYhFVcHhW3s.jpg

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\патриот восп\писанка\3 - копия.jpgЕскізи  та приклади символів писанки:

C:\Users\user\Desktop\патриот восп\писанка\e3d94c3e1b8b.jpgC:\Users\user\Desktop\патриот восп\писанка\easter-1-5.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклади учнівських проектів:                                             

C:\Users\user\Desktop\патриот восп\писанка\images.jpg C:\Users\user\Desktop\патриот восп\писанка\1207587302_easter06.gif

 

При вивчені тем «Текстовий редактор», «Комп’ютерні презентації та публікації»,  «Основи веб-дизайну»  учні продовжують знайомитися з різноманітними видами українських орнаментів на вишиванках та рушниках, у яких  місцевостях України їх вишивають, що вони значать. Шукають необхідну інформацію в Інтернеті. Досліджують  значення символів на писанках, види розпису писанок, для яких областей України вони притаманні. Підбирають відповідні  тексти, вірші, повір’я , малюнки, фото,  народну українську музику та пісні , які використовують при створенні власних проектів.

Так протягом вивчення теми «Комп’ютерні презентації та публікації» учні створюють проекти з тем: «Народні символи України», «Орнаменти вишиванок у різних місцевостях України», «Народні свята», «Традиції українського народу», «Українське козацтво», «Українські народні звичаї та обряди на Святий вечір», «Державні символи України», «Українське козацтво», «Пісня – духовне обличчя нації».

Прикладом таких проектів є слайди з учнівської презентації «Українські традиції».

Слайди учнівського проекту «Державні символи України».

Важливим моментом при роботі  з мультимедійними презентаціями є не тільки їх створення, а й захист – презентацій. В учнів формуються навички публічного виступу, уміння стисло, чітко, зрозуміло представляти опрацьований матеріал, а також відбирати найважливіші факти для демонстрації.

Нема в людини місця дорожчого, ніж те, де вона народилась, землі, на якій зросла… Щоб по-справжньому любити рідний край, його слід добре знати, необхідно вивчати його історію, мову, культуру. У зв’язку з цим одним з пріоритетних напрямів патріотичного виховання молоді є краєзнавство.

Створюючи буклети та брошури  на основі краєзнавчого матеріалу учні збирають та вивчають  матеріали пов’язані за змістом з місцевістю Одещини, яка для них є рідним краєм , залучаються до активного пізнання рідної землі.

 Теми для створення буклетів та брошур  пропоную такі: «Одеса – місто герой», « Знатні земляки рідного краю»,  « Особливості національного вбрання Одещини», «Одеса : погляд в минуле», « Історія вулиць і площ міста», « Культурне життя Одещини», «Одеса – перлина у моря».  Приклад учнівського буклету «Культурне життя Одещини» у Microsoft Publisher.

Використання краєзнавчого матеріалу в цій темі, на мій погляд,  має позитивні наслідки:  підвищується  зацікавленість, активізується пізнавальна діяльність, формується почуття любові до рідного краю, до своєї малої Батьківщини, усвідомлене відношення до навколишнього світу.

Людина — частина природи. Щоб у дитини виникла потреба захищати і зберігати довкілля, треба навчити її любити світ природи. Відповідальне ставлення до природи, пропаганда  ідей правильного природокористування, збереження природних багатств формується та розвивається під час вивчення різних тем курсу інформатики.

Приклад учнівського буклету «Фауна» у Microsoft Publisher.

Також екологічне виховання продовжую при вивчені теми «Системи опрацювання табличних  даних». При введенні, форматуванні та аналізі табличних даних учні розглядають приклади забруднення атмосфери, води та грунту відходами промислового виробництва, сільського господарства, комунального господарства міст, опрацьовують за допомогою формул наслідки вирубки лісів, скорочення розмаїття рослинного й тваринного світу,  будують графіки та діаграми, які наглядно проказують  результати негативного впливу людської діяльності на природу. Таким чином, учні замислюються та шукають відповіді на питання  з правильного природокористування, бережливого ставлення до природи її ресурсів.

 

 

Приклад учнівської електронної таблиці та графіків, які  ілюструють скорочення типів угідь в Україні.

 

Приклад учнівської електронної таблиці та аналізу даних за допомогою формул про вихід товарної продукції та її вартість на 1 тонну відпрацьованих  батарейок та акумуляторів

При вивчені теми «Бази даних. Системи управління базами даних» з метою формування громадянської компетентності учні опрацьовують статистичний матеріал по Одесі, Одеській області та Україні. При створені запитів, форм і звітів  аналізують  дані стосовно нашого міста, області, країни. Самостійно створюють бази даних «Райони Одеської області», «Історичні памятки культури Одеси», «Навчальні заклади Одеси», «Природні  ресурси Одеси», «Статистичні дані по областях України».

Підсумовуючи вище сказане, можна стверджувати, що виховання незалежної і гармонійної особистості, справжніх патріотів нашої Батьківщини – одне з найважливіших завдань школи, можна успішно реалізовувати на уроках  інформатики. За допомогою вдало підібраного дидактичного матеріалу вчитель інформатики на своїх заняттях  може ефективно виховувати у школярів національну самосвідомість і гідність; любов до рідного краю, свого народу; шанобливе ставлення до рідної мови, культури, традицій та звичаїв; відповідальність за збереження природних ресурсів рідної країни; бажання працювати на користь держави, готовність захищати свій народ.

Надалі я хочу продовжити роботу щодо патріотичного виховання на уроках інформатики, адже, виховуючи в учнів любов до рідного краю, ми формуємо гідне майбутнє нашого народу.


Література:

  1. .Концепції національно-патріотичного виховання молоді.
  2. . Мельнікова О.В. Проблеми патріотичного виховання сучасної молоді. // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – 2012. - № 2 (49).
  3. Програми з позашкільної освіти:  науково-технічний напрям/ Биковський Т. В., Вихренко Т. О. та ін.. – К., 2012.

 

 

Віртуальні ресурси:

  1. Uk.wikipedia.org
  2. Osvita.ua
docx
Додано
22 квітня 2020
Переглядів
915
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку