У розробці уроку з хімії «Вуглеводи, Сахароза» для одинадцятого класу загальноосвітньої школи розміщено матеріали уроку, завдяки яким учні зможуть розширити знання про вуглеводи на прикладі сахарози, зрозуміти її значення для живих організмів, закріпити знання учнів про якісні реакції на багатоатомні спирти, альдегідну групу, ознайомитися із схемою виробництва цукру, розвивати вміння спостерігати, логічно мислити, аналізувати, робити висновки про властивості речовин на основі експерименту, використовувати набуті теоретичні знання під час розв'язування практичних завдань
Тема: Вуглеводи. Сахароза
Цілі уроку:
Обладнання і матеріали: Таблиця «Схема виробництва цукру», пробірки, розчини: сахарози, купрум (ІІ) сульфат, NaOH, проектор.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння значення вуглеводів, уміння аналізувати, формулювати висновки, знання та розуміння фундаментальних принципів хімії.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Розв’язування кросворду
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
10. Назва другого члена гомологічного ряду альдегідів (етаналь)
11. СН3-СН2-Сl (хлоретан)
По вертикалі
1.Функціональна група у карбонових кислот (карбоксильна)
7. Трьохатомний спирт, який застосовують як зм’якшувальний засіб (гліцерин)
8. Сполука, коли в молекулі метану один атом Гідрогену заміщається гідроксильною групою (метанол)
9.Реакція фенолу з лугом (фенолят)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розв’язати задачу
Визначити молекулярну формулу речовини 0,25 моль якої має масу 85,5г, масова частка Карбону – 42,1%, Гідрогену – 6,4%, Оксигену - 51,5%.
Розв’язування:
Дано:
(CхНуОz)=0,25 моль М (CхНуОz)= 85,5г ∙ 0,25моль=342 г/моль
m (CхНуОz)=85,5г
W(С)= 42,1% W(ел)=n ∙ Ar / Mr ∙ 100%
W(Н)= 6,4% n (С)=0,421 ∙342 /12=12
W(О)= 51,5%. n (Н)=0,064∙342 /1=22
Формула - ? n (О)=0,515∙342 /16=11
Формула сполуки C12Н 22О 11- це сахароза
Вчитель. Сахароза –це біла кристалічна речовина, солодка на смак, добре розчинна у воді, плавиться при температурі 184°С. Цю властивість використовують при виготовленні карамельних цукерок із сахарози. А що ще вам відомо про сахарозу?
Учень – медик. У медицині сахарозу додають у пігулки, порошки, вона є основою лікарських сиропів, мікстур для дітей. Цукор в організмі людини викликає викид речовини серотоніну, яка гальмує психічне збудження, заспокоює, знімає напруження.
Сахароза – ласощі і цінна поживна речовина, яка є необхідним матеріалом для побудови клітин тканин. Особливо чутливими до нестачі вуглеводів є нервові і м`язові клітини. Навіть невелике зниження концентрації цукру в крові викликає відчуття голоду, м`язову слабкість, розумову втому. Із цукру організм людини отримує глюкозу, що є джерелом енергії для нервової тканини. Внаслідок окиснення 1г сахарози виділяється 17кДж енергії.
Учень – біолог. Сахароза є у кленовому, пальмовому,березовому соках, у кукурудзі, у плодах і овочах, у листках багатьох зелених рослин. Білий цукор містить 99,9% сахарози, цукрові буряк - 16-20%, цукрова тростина 14-26%.
Учень-історик. Ще за три тисячоліття до нашої ери індійські лікарі використовули солодкий сік і порошок із цукрової тростини як важливий лікарський засіб. У давньоіндійській мові є слово «сахара», що означає шматочок цукру. У Греції «сакхар», латинською «сахаруш»,російський «сахар», чеський «цукр», німецькою «цукер» і український «цукор»
На базарах Індії торгували солодощами із сахарози це був сік тростини. У цукрових буряках цукор був виявлений лише у XVIII ст.
Єгептяни використовували цукор для виготовлення папірусу.
Нині в деяких країнах цукор застосовують як пальне у двигунах автомобілів, похідні сахарози є пластифікаторами у виробництві пластмас. Деякі сучасні умільці.
Учень – хімік: Сахароза – це багатоатомний спирт. Для підтвердження цього проведемо дослід. До розчину сахарози додамо розчин NаОН і кілька крапель СuSO4. Утвориться синій колір.
Дисахарид сахароза піддається гідролізу, утворюючи два моносахариди – глюкозу і фруктозу:
С12Н22О 11+Н2О=С6Н12О6+С6Н12О6
Вчитель. Багато цікавої інформації ми отримали про сахарозу (цукор), а як його отримують?
В Україні цукор добувають із цукрового буряка. Якщо довго зберігати коренеплоди, то втрачається цукристість цього овоча, тому його потрібно переробляти якнайшвидше.
Перед обробкою цукрові буряки миють, подрібнюють, промивають гарячою водою. В цей розчин разом із сахарозою переходять безбарвні речовини та кислоти, яких потрібно позбутися. Для цього розчин обробляють вапняним молоком, в результаті цього малорозчинні кальцієві солі випадають в осад. Сахароза утворює з кальцій гідроксидом розчинний у воді кальцій сахарат. Якщо через цей розчин пропустити карбон (ІV) оксид, то можна отримати сахарозу у чистому вигляді, тому що кальцій осаджується у вигляді карбонату.
Розчин сахарози фільтрують, випарюють і отримають цукор жовтуватого кольору. З метою додаткового очищення цукор знову розчиняють у воді і добутий розчин пропускають через активоване вугілля. Пізніше випарюють його і кристалізують.
Але виділити весь цукор із розчину не вдається, залишається бурий розчин, який називається меляса. У мелясі міститься ще 50% сахарози. Мелясу використовують для добування лимонної кислоти, спирту та інших продуктів.
Із 100кг цукрових буряків із вмістом сахарози 19% в середньому добувають 16,5кг цукру, 2,2кг патоки, яка містить 505 сахарози.
Схема виробництва цукру
Подрібнення цукрових буряків і вимивання сахарози водою.
Обробка розчину вапняковим молоком С12Н22О 11+Са(ОН)2= С12Н22О 11 ∙ СаО ∙2Н2О
Обробка розчину карбон (ІV) оксидом: С12Н22О 11 ∙ СаО ∙2Н2О+СО2== С12Н22О 11 +СаСО3+ 2Н2О
Упарювання розчину у вакуумних апаратах і центрифугування
Додаткове очищення цукру
ІV. Узагальнення , систематизація та контроль знань і вмінь учнів
1. Визначити маси фруктози і глюкози, що утворилися при гідролізі сахарози, якщо при цьому витратилося 384г води.
2. Знайдіть масові частки елементів у сахарозі.
3. Цукровий завод виробляє за добу 4500т буряків. Яку масу цукру за добу виробляє завод, якщо масова частка сахарози в буряках становить 16%?
V. Домашнє завдання.
1. Позначте речовини, що утворюються внаслідок гідролізу сахарози:
А. Глюкоза В. Фруктоза та лактоза
Б. Глюкоза і фруктоза Г. Мальтоза і фруктоза
2. Сахарозу масою 927 г гідролізували та відокремили фруктозу. Глюкозу піддали спиртовому бродінню. Знайдіть масу утвореного етанолу.
3. Підготуйте проект « Вуглеводи як компоненти їжі.