МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
МОГИЛІВ- ПОДІЛЬСЬКИЙ ТЕХНОЛОГО – ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ
ВІННИЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
методична розробка заняття
з дисципліни «Правознавство»
«Основи кримінального права України»
2018
ТЕМА: «Основи кримінального права України»
Дата
|
Група |
19.02.2019 |
Б 58/9-16
|
Слайд 1
Вид заняття: лекція-відеопрезентація.
Мета:
Навчальна – домогтися засвоєння студентами знань по темі «Основи кримінального права України»; виділити і актуалізувати в пам’яті студентів поняття, предмет, методи та джерела кримінального права; визначити поняття, ознаки види злочинів та відповідальність за їх скоєння;
Розвиваюча – розвивати наочно-образне мислення студентів, удосконалювати уміння систематизувати надану інформацію та виділяти головні правові терміни;
Виховна – сприяти формуванню правомірного світогляду студентів, інтересу до державотворення нашої Батьківщини, виховувати почуття національної гідності та патріотизму.
Міжпредметні зв’язки:
Забезпечують:
Предметні компетенції:
Функції:
Знати: поняття, предмет регулювання метод та джерела кримінального права; кримінально-правові відносини; кримінальний злочин: поняття, види, склад, ознаки та стадії вчинення; співучасть та її види; кримінальна відповідальність: поняття та види.
Вміти: формувати моральні пріоритети, які визнають людину найвищою цінністю, особистісні вольові риси; сприяти вихованню доброзичливості, людяності, тактовності; виховувати інтерес до знань, почуття гідності, відповідальності та обов’язку, громадянськості, поваги до прав інших людей, спрямувати пізнавальну активність студентів на самовдосконалення.
Забезпечення заняття:
Наочні посібники:
Карта: «Україна в роки незалежності».
ТЗН: мультимедійний проектор, електронні слайди: поняття, предмет регулювання та метод кримінального права; джерела кримінального права; кримінально-правові відносини; кримінальний злочин: поняття, види, склад, ознаки та стадії вчинення злочинів; кримінальна відповідальність: поняття та види.
Література:
Зміст і структура заняття
І. організаційна частина:
Метод: робота з цитатою:
«Незнання законів не звільняє від відповідальності».
ІІ. Підготовка студентів до заняття:
1. Повідомлення теми і мети заняття:
ТЕМА: «Основи кримінального права України».
Мета: На занятті розглядається тема «Основи кримінального права України», яка допоможе уникнути виникненню правопорушень та підвищити правову свідомість у повсякденному житті.
План.
Слайд 2
2. Мотивація навчальної діяльності.
Методи: розповідь, проблемне питання
Викладач: Народжуючись, кожна людина отримує певний обсяг правоздатності. Впродовж життя права особи збільшуються, але взамін вона має належно виконувати покладені обов’язки та вибирати види правомірної поведінки. У разі, якщо суб’єкт не дотримується букви закону, тоді натупає покарання, яке має бути пропорційне вчиненому злочину та носити насамперед виховну функцію. Проблема заняття: «Чи носять фізичні та моральні обмеження, що застосовуються до злочинця виховний характер?».
Слайд 3
3. Актуалізація опорних знань.
Метод:інтерактивна вправа: «коло думок»
Викладач: Вивчаючи попередні галузі правознавства, Ви ознайомилися з поняттями «права» та «мораль», які також присутні у кримінальному праві.
Пригадайте: Що таке право та мораль, які між ними спільності та відмінності?
Слайд 4
Орієнтовані відповіді студентів:
У регулюванні суспільних відносинах право і мораль взаємодіють один з одним, роблячи взаємний вплив. Вони побудовані на єдиних основах, виражають загальнолюдські цінності й ідеали, покликані регулювати поводження людей. У той же час це різні нормативні регулятори, вони мають свої особливості.
Мораль (моральність), на відміну від права, — це правила поведінки людей, що виражають сформовані в суспільстві представлення про справедливість, добро, достоїнство, честі, совісті.
Моральні норми діють через свідомість людей, підтримуються суспільною думкою. Але моральні норми не всесильні. Вони відрізняються відомою невизначеністю, моральними поглядами людей у залежності від рівня їхньої культури, віку. Розходження в моральних представленнях часто приводять до конфліктних ситуацій, життєвим зіткненням. Норми моралі не забезпечуються якими-небудь особливими законами, державними органами.
Право також виражається в загальних правилах поведінки, нормах. У своїй основі правові норми мають моральний характер. Наприклад, як моралі, так і праву суперечать дії, що принижують достоїнство людської особистості, що зазіхають на його життя і волю. Однак правові норми виражені в законах, інших юридичних документах; вони мають офіційний характер і зв'язані часом із примусовим виконанням правил покоління. Виражаючи в нормативних документах, правові норми відрізняються строгою визначеністю по змісту, однозначністю.
На відміну від моралі, право характеризується тим, що юридичні норми підтримуються силою державного примусу і при необхідності до порушника можуть бути застосовані діючі, часом тверді міри. Сила моралі, виражена в суспільній думці, дуже значна, але вона спрацьовує не завжди, а головне — немає особливого апарату, який би своєю діяльністю ефективно забезпечував проведення в життя необхідних мір.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Методи: бесіда-демонстрація, проблемне питання.
Викладач: Конституція 1996 року проголосила Україну правовою демократичною державою. Однією з ознак такої держави є наявність високої правової культури та правосвідомості громадян. Досягнення цього можливе лише за умови достатньої правової обізнаності населення. Без належного рівня правових знань і навичок правомірної поведінки неможлива свідома участь особи в суспільному та державному житті. Між тим, кожен громадянин повинен знати свої права та вміти легальними засобами захистити їх.
Пригадайте: Які джерела права виникли впродовж існування людства?
Орієнтовані відповіді студентів:
Правовий звичай - санкціоновані державою правила поведінки, що склалися в результаті багаторазового повторення людьми певних дій. Держава визнає не всі звичаї, що склалися в суспільстві, а тільки ті, котрі мають найбільше значення для суспільства, відповідають його інтересам і історичному етапу його розвитку. Правовий звичай — найбільш давнє джерело права, яке історично і фактично передувало закону. Зберігав значення в середньовіччі, не втратив популярності в сучасних правових системах традиційно-общинного типу.
Релігійно - правова норма — санкціонований і забезпечуваний державою акт-документ, що містить церковний канон чи іншу релігійну норму, яка має загальнообов'язкове значення. Релігійно-правова норма поширена в традиційно-релігійних правових системах (напр., у мусульманських країнах).
Правовий прецедент — акт-документ, що містить нові норми права в результаті вирішення конкретної юридичної справи судовим чи адміністративним органом, якому надається загальнообов'язкове значення при вирішенні подібних справ у майбутньому.
Нормативно-правовий договір - двостороння чи багатостороння угода, що містить нові норми права, які встановлюються за взаємною домовленістю між правотворчими суб'єктами з метою врегулювання якої-небудь життєвої ситуації.
Міжнародно-правовий акт — спільний акт-документ двох чи декількох держав, що містить норми права про встановлення, зміну чи припинення прав і обов'язків у різноманітних відносинах між ними.
Нормативно-правовий акт — рішення компетентних суб'єктів, що виноситься в установленому законом порядку, має загальний характер, зовнішній вигляд офіційного документа в письмовій формі, забезпечується державою та породжує юридичні наслідки.
Нормативно-правові акти поділяють на закони й підзаконні нормативно-правові акти.
Закон — нормативно-правовий акт, прийнятий парламентом або самим народом шляхом референдуму, що має вищу юридичну силу і регулює найважливіші суспільні відносини.
Підзаконні нормативно-правові акти — нормативно-правовий акт компетентних органів, прийнятий відповідно до закону й на його виконання.
Методи: демонстрація, пояснення, «мікрофон», складання тез, ситуаційна вправа
Викладач: Кримінальне право — одна з галузей права України, що охоплює два основні інститути: злочин і покарання. Назва цієї галузі походить від терміну «злочин» (лат. crimen). Звідси ця галузь права в Україні має назву «кримінальне право».
Поняття «кримінальне право» прийнято розглядати у двох його значеннях: по-перше, позитивне (об'єктивне) кримінальне право — це самостійна галузь законодавства, репрезентована самодостатнім законодавчим актом — Кримінальним кодексом; по-друге, кримінальне право — це галузь юридичної науки про чинний кримінальний закон і судову практику його застосування, про його історію й теорію, про кримінальні закони інших держав.
Слайд 5-13
Пригадайте: Які є види правомірної поведінки?
Орієнтовані відповіді студентів:
Правомірна поведінка — суспільно необхідна, бажана поведінка індивідуальних і колективних суб’єктів, що виражається у здійсненні правових норм, гарантується та охороняється державою.
Протиправна поведінка — поведінка, що характеризується порушенням норм права (правопорушення).
Правопорядок — це одна зі складових громадського порядку, яка полягає у правовій регламентації суспільних відносин та вимозі додержання чинних правових норм. В основі правопорядку лежить принцип законності.
Законність — це один з принципів державного та суспільного життя, що полягає у вимозі суворого й неухильного додержання законів усіма учасниками правовідносин.
Під час демонстрації слайдів та пояснення викладача, студенти складають тези: «Види, ознаки та склад злочинів».
Слайд 14-19
Правопорушення (злочин) — це винне протиправне діяння, вчинене суб’єктом правовідносин.
Об’єкт (соціальні цінності, захищені правовою нормою, на які посягнув правопорушник).
Суб’єкт (той, хто скоїв правопорушення)
Об’єктивна сторона (діяння у формі дії або бездіяльності)
Суб’єктивна сторона (сприйняття правопорушником свого протиправного діяння та його наслідків)
Ознаки правопорушення:
1) виявляється у формі дії або бездіяльності;
2) діяння вчинене суб’єктом правовідносин;
3) діяння вчинене осудною особою;
4) суспільно небезпечне;
5) не тільки власне діяння, але й потенційна загроза, що його здатна спричинити;
6) винне (умисне чи необережне);
7) наявність причинного зв’язку між діянням та суспільно небезпечними наслідками, що настали.
Склад — це система об’єктивних та суб’єктивних ознак, які визначають певне діяння як правопорушення.
1. Суб’єкти — це осудна і дієздатна особа, яка вчинила правопорушення.
2. Суб’єктивна сторона — наявність вини у формі умислу або через необережність.
3. Об’єктивна сторона — діяння у формі дій або бездіяльності, а також умови, обставини, засоби, наслідки тощо.
4. Об’єкт — цінності, що охороняються правовою нормою.
Слайд 20-25
Методи: демонстрація, пояснення, проблемне питання, робота з нормативно-правовими актами.
Викладач: Кримінальна відповідальність — вид юридичної відповідальності, що встановлюється державою в кримінальному законі, накладається судом на осіб, які винні у вчиненні злочину, та мають нести зобов'язання особистого, майнового чи організаційного характеру.
Звідси, по-перше, кримінальна відповідальність — це вид юридичної відповідальності, що встановлюється державою в кримінальному законі. Отже, тільки Кримінальний кодекс установлює кримінальні покарання, дає вичерпний перелік покарань, передбачає підстави, порядок, межі їх призначення.
По-друге, кримінальна відповідальність застосовується лише судом і лише до особи, винної у вчиненні злочину.
По-третє, кримінальна відповідальність — це обов'язки злочинця особистого (позбавлення волі), майнового (конфіскація майна) чи організаційного (позбавлення права мати певну посаду) характеру.
Слайд 26-32
Пригадайте: Чому покарання в кримінальному праві є суворіші, ніж в адміністративному, хоча ці галузі права пов’язані між собою?
Орієнтовані відповіді студентів:
Особливістю кримінального законодавства є те, що воно спрямоване переважно на захист громадян та держави від учинення злочинів, а адміністративне правоорієнтується на регулювання суспільних відносин, які виникають у повсякденному житті.
У разі, коли особа вчинила злочин, між нею та спеціальними органами держави відбувається певна реальна взаємодія, тобто виникають юридичні відносини, які називають кримінально-правовими. У межах таких відносин між особою, яка вчинила злочин, та державою виникають взаємні права та обов'язки.
З одного боку, особа, яка вчинила злочин, зобов'язана відповідати перед державою за скоєне та має право на те, щоб до неї було застосоване покарання саме за той злочин, який вона вчинила. З іншого боку, держава має право засудити злочинця за вчинене ним діяння та зобов'язана дати правильну оцінку цьому діянню, застосувати до злочинця справедливе покарання.
Слайд 33-34
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Методи:самостійна робота, розв’язування ситуаційних завдань
1) Усне опитування.
1. Що таке кримінальний злочин?
2. Які є види злочинів?
3. Склад злочину – це…
4. Стадії вчинення злочинів?
5. Співучасть у злочині?
6. Кримінальна відповідальність – це…
7. Що таке кримінально-правова норма?
8. Яка будова кримінально-правової норми?
9. Що таке умисел?
10. Які є ролі співучасників?
11. Дія кримінального закону в часі та просторі – це…
12. Які є джерела кримінального права?
2) Письмовий контроль:
Додаток № 1 Тестові завдання
Додаток № 2 Ситуаційні вправи:
Слайд 34-38
V. Підведення підсумків заняття.
Методи: «мозковий штурм» (колективний пошук рішення)
Слайд 39
Орієнтовані відповіді студентів:
Покарання є заходом примусу, що застосовується від імені держави за вироком суду до особи, визнаної винною у вчиненні злочину, і полягає в передбаченому законом обмеженні прав і свобод засудженого.
Покарання має на меті не тільки кару, а й виправлення засуджених, а також запобігання вчиненню нових злочинів як засудженими, так і іншими особами. Покарання не має на меті завдати фізичних страждань або принизити людську гідність.
До осіб, визнаних винними у вчиненні злочину, судом можуть бути застосовані такі види покарань: штраф; позбавлення військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу; позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю; громадські роботи; виправні роботи; службові обмеження для військовослужбовців; конфіскація майна; арешт; обмеження волі; тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців; позбавлення волі на певний строк; довічне позбавлення волі.
Заключне слово викладача.
Покарання є реакцією держави на злочин. Якщо суспільно небезпечне діяння не спричиняє за собою покарання, то воно не може вважатися злочином. Кримінальна караність є обов'язковою ознакою злочину.
Покарання є особливою юридичною мірою державного примушення, яка міститься в кримінально-правовій нормі і призначається тільки по вироку суду особі, визнаній винною в здійсненні злочину. Вказане примушення полягає в передбаченому Кримінальним кодексом позбавленні або обмеженні прав і свобод цієї особи. Кримінальне покарання породжує судимість людини. Покарання для злочинця має бути пропорційним вчиненому злочину і носити виховний характер з метою запобігання наступних злочинів як підсудним, так і іншими членами суспільства.
Повідомлення оцінок студентам за усне опитування, відмітити кращі відповіді, вказати кращі відповіді.
VІ. Домашнє завдання: Опрацювати тему: «Особливості кримінальної відповідально від неповнолітніх».
Викладач: Подуфалов П.П.
Додаток № 1
Тестові завдання:
а) 18 років;
б) 16 років;
в) 16 років , а за окремі види злочинів – 14 років;
г) з 21 року.
а) від скоєння злочину до винесення вироку;
б) від винесення вироку до відбуття покарання;
в) який розділяє два різних злочини скоєні однією особою;
г) звернення до суду з позовом.
а) не більше 10 років;
б) не більше 15 років;
в) не більше 20 років;
г) не має правильної відповіді.
а) здатність засудити особу;
б) здатність особи усвідомлювати свої дії;
в) здатність подати позов до суду;
г) здатність до скоєння злочину.
а) скоєння повторно декількох злочинів передбачених однією статтею ККУ;
б) скоєння нового злочину особою, яка має судимість за умисно скоєний злочин;
в) скоєння злочинів передбачених різними статтями ККУ.
7. Вина може виражатися у формі:
8. Допишіть види злочинів за ступенем тяжкості:
9. Викресліть зайве. Ознаками злочину є:
10. Серед співучасників розрізняють:
11. Видами кримінального покарання є:
12. Пом’якшуючою обставиною є вчинення злочину:
Додаток № 2
Ситуаційні вправи:
№ 1
14-ти річний А. побив свою однокласницю за те, що вона відмовилась з ним танцювати на дискотеці, заподіявши ушкодження, що спричинило розлад здоров'я.
№ 2
Визначте чи є в даних діях склад злочину: О., перебуваючи в нетверезому стані, побив С., заподіявши їй легкі тілесні ушкодження без розладу здоров’я. Того ж дня О. погрожував розправою Г. та її неповнолітній доньці. О був затриманий працівниками міліції.
№ 3
К., відрекомендувавшись інспектором енергонагляду, і шляхом обману привласнив у 10 громадян 300 гривень.
№ 4
Громадянин О.Г. з каменем в руках вискочив із-за рогу будинку і наніс удар по голові громадянину В.П., який ішов мимо. Переконавшись, що людина мертва, О.Г. почав шукати в її кишенях гроші. Не знайшовши нічого, він стягнув з убитого светр і продав його для придбання горілки.
Школяр переходив дорогу в недозволеному місті, був збитий автомашиною, водій якої, як виявилось, не міг своєчасно загальмувати. Доставивши потерпілого в лікарню, водій через деякий час дізнався, що підліток помер. Які обставини буде враховувати суд при розгляді справи?