Методична розробка "Знана й незнана Леся Українка"

Про матеріал
Методична розробка ознайомить здобувачів/здобувачок освіти з невідомими цікавими сторінками життя і творчості Лесі Українки через медіаформат-подкасту (на мобільному застосунку LitСom); глибше розкриє багатогранну складну обдаровану особистість через спогади, листи, біографічні твори. Розвиватиме в учнів/учениць уміння «бачити» і «чути» медіаформат - літкаст (на мобільному застосунку LitСom); уміння аналізувати і синтезувати факти, вчинки, міркування, давати оцінку певним явищам; творчу уяву, спостережливість та уважність; формуватиме навички дослідницько-пошукової роботи; вміння аргументувати свою думку, інтегрувати знання з різних джерел. Сприятиме вихованню у школярів/ школярок почуттів любові та гордості за приналежність до нації, яка має такого генія; забезпечить усвідомлення величі таланту та сили духу Лесі Українки засобами художнього слова, музики, пісні, кіно; виховуватиме медіа культуру, стійкість у життєвих труднощах, цілеспрямованість, принциповість, прагнення до самоосвіти.
Перегляд файлу

Урок №10

Тема. Знана й незнана Леся Українка.         Освітня (розвиток предметних компетентностей): ознайомити здобувачів/здобувачок освіти з невідомими цікавими сторінками життя і творчості Лесі Українки через медіаформат-подкасту (на мобільному застосунку LitСom); глибше розкрити багатогранну складну обдаровану особистість через спогади, листи, біографічні твори.                                                         Розвиваюча: розвивати  в учнів/учениць уміння «бачити» і «чути» медіаформат - літкаст  (на мобільному застосунку LitСom); уміння аналізувати і синтезувати факти, вчинки, міркування, давати оцінку певним явищам; творчу уяву, спостережливість та уважність; порівнювати з сучасністю; формувати навички дослідницько-пошукової роботи; вміння аргументувати свою думку, інтегрувати знання з різних джерел.                             Виховна:  сприяти вихованню у школярів/ школярок почуттів любові та гордості за приналежність до нації, яка має такого генія;                забезпечити усвідомлення величі таланту та сили духу Лесі Українки засобами художнього слова,  музики, пісні, кіно; виховувати медіа культуру, стійкість у життєвих труднощах, цілеспрямованість, принциповість, прагнення до самоосвіти.                                                                                                                                                           Розвиток ключових компетентностей:

  1. Спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності.
  2. Уміння навчатися впродовж життя: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення.
  3. Комунікативна : формувати мовленнєву компетентність особистості, доводити власну позицію, робити висновки.
  4.  Інформаційна: навички систематизування отриманої інформацію та самостійне її здобуття
  5. Загальнокультурна: усвідомлення важливості відомої поетеси, зацікавленність читанням.
  6.               Соціальна і громадянська: уміння працювати з іншими на результат, будувати відносини між людьми.                                                                                     Очікування: здобувач/здобувачка освіти знають життєпис Лесі Українки, зокрема незнані факти через ефективний медіаформат-літкаст (на мобільному застосунку LitСom), її творчий шлях, твори письменниці; впевнено можуть висловлювати свої думки щодо прочитаного, добирати цитати для підтвердження своєї думки, робити дослідження, власні висновки, виразно читати напам’ять її твори; креативно та критично мислити, пишучи резюме та біопоеми.

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу.                                   Форма уроку: урок – відкриття, урок-лекція.                                                                                       

Методи та прийоми: вправи «Перевірка готовності до заняття», «Замаскована постать», опрацювання пам’яток «Складання резюме», розповідь педагогині/педагога, віртуальна екскурсія до садиби- музею Лесі Українки у Колодяжному, перегляд відеофайлу вірш «Надія» Лесі Українки (КиївськаТрьохсвятительська духовна семінарія), прослуховування подкасту Вікторії Літвінової та Анастасії Окуневич про історію хвороби Лесі Українки, вправа «Мікрофон», перегляд відеодекламування вірша «Уста говорять він навіки згинув…» у виконанні Олени Штандер, буктрейлера сучасного мультфільму  «Мавка» (Режисери Олександра Рубан , Олег Маламуж, 2021р.) , вправа «Я так вважаю», прослуховування пісні «Давня весна», подкасту Вікторії Літвінової та Анастасії  Окуневич про те, як Леся Українка опинилася на гривні, написання резюме, біопоеми.                                           Форми роботи: фронтальна, індивідуальна.                                                                       Унаочнення і ТЗН: портрет Лесі Українки, фотознімки епізодів життя поетеси та її сучасників, інтернет – ресурси (відеоматеріали, фотоматеріали), мультимедійна презентація до уроку, проектор, ноутбук, смартфони учнів/учениць,  мобільний застосунок  LitСom, дидактичний матеріал                             ( аркуші із завданнями, додаток 1).                                                                                                   Міжпредметні та міжмистецькі зв’язки: історія, географія, українська мова, інформатика, музика, естетика.                                                                                                   Тип уроку: урок-відкриття, урок-лекція.                                                                                                                                                                        Перебіг уроку                                                                                     І. Організаційний момент.                                                                                                                               Вітаю, наша розумна командо! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Я би хотіла (хотів), щоб і ви залишили свої негаразди, якщо такі є, за дверима кабінету і налаштувалися на плідну працю. Нехай ваші мозкові волокна працюють на повну потужність, розв’язуючи головоломки навчання.

  1. Вправа «Перевірка готовності до заняття» (слайд 1). https://docs.google.com/presentation/d/1S8q0XHMHs-l7ogJevfo5j-sAuFDrEXog/edit?usp=sharing&ouid=114503314981979157459&rtpof=true&sd=true

Завдання: перейдіть за покликанням та оберіть за допомогою зеленого кола фотокартку наскільки ви зараз готові добре працювати.                                                           ІІ. Мотивація навчальної діяльності.                                                                                     Напевно, не  знайдеться ні однієї людини, яка б  не знала, хоча б щось про життя і творчість особистості, яку ми вивчатимемо.

  1. Вправа «Замаскована постать» (слайд 2).

Завдання: за двома підказками відгадати про кого йде мова.

1. Сьогодні нас чекає вивчення відомих і невідомих фактів поетеси, яка вважала, що «хто не жив посеред бурі, той ціни не знає силі»,а слово називала своєю єдиною зброєю.

2.  Письменниця, яка подарувала українській мові слова «промінь» і «напровесні».                                                                                                                                              Знайомтеся — Лариса Петрівна Косач-Квітка, або Леся Українка.                                IIІ. Оголошення теми та мети уроку (слайд 3).                                                                                    Ми сьогодні здійснимо спробу  відкрити для себе нову Лесю, говоритимемо та слухатимемо  про відомі і невідомі факти її життя. Отже, на вас чекає урок- відкриття.  Лариса Петрівна була неординарною особистістю з яскравою біографією. Тому я  пропоную під час уроку працювати над створенням сучасного резюме «Знана й незнана Леся Українка» , щоб умовно зацікавити рекрутера  кандидатурою поетеси. Це нелегка і кропітка робота: адже треба дібрати матеріал, відібрати найважливіший і найцікавіший, чітко формувати думки. Звісно, ми не перші, хто пише резюме, але можливо, будете першими, хто писатиме його від славетної дочки Прометея. Результати вашої пошуково-дослідницької роботи й ляжуть в основу резюме. За допомогою якого ви презентуєте свою працю на уроці, а роботодавець (учитель/учителька) оцінить свого (свою) потенційного (потенційну) «працівника» («працівницю»).                                                                                                                   ІV. Актуалізація опорних знань              (слайд 4).                                                                                                   Давайте з’ясуємо з  яких пунктів  буде складатися наше резюме (діти називають, які моменти із життя поетеси вони б хотіли включили до резюме).

Перелік обов’язкових пунктів резюме:

1.Ім’я, прізвище.         2.Псевдонім/нікнейм… (або e-mail, у якому можна використати псевдонім авторки).                                                                                                                                                                   3.Дата народження                                                                                                                               4.Місце народження                                                                                                                               5.Місце проживання                                                                                                                                             6. Бажана посада (здобувачі/здобувачки освіти  можуть пофантазувати, яку роботу могла би шукати Лариса Петрівна зі своїми знаннями та навичками.                7. Навички та досягнення                                                                                                                               8. Особисті якості                                                                                                                                             9. Досвід роботи                                                                                                                                                           10. Освіта                                                                                                                                                                         11. Володіння мовами                                                                                                                                             12.  Музична освіта

3. Перегляд пам’ятки «П’ять порад для успішного складання резюме» (слайд 5).

  1. Будьте оригінальними, але у межах прийнятності. Як слід структурований документ, без орфографічних помилок – це те, що чекають «роботодавці» (вчителі). Пам'ятайте, що у вас не буде другого шансу справити перше враження.
  2. Зрозумійте очікування «роботодавців» (вчителів). Оцініть свої здобутки та компетенції.
  3. Оцініть свій результат. Розповідаючи про свої місця роботи й опановані професії, «діджиталізуйте» свої здобутки, розкажіть про них у подробицях. Не перераховуйте місця роботи, а зазначте успіхи, яких вдалось досягнути.
  4. Опишіть бажання до знань. Формування навичок і завершення навчання у освітніх закладах – це ті пункти, за якими «роботодавець» оцінює шукачів роботи. У список  здобутих  знань додайте родзинку: опишіть, чому бажаєте опанувати нові знання,  компетенції на новій роботі.
  5.  Розкрийте свою індивідуальність. Жодного не візьмуть на роботу за красиву душу,  усі прагнуть бачити працівника, який віддається праці  з душею. Нині всі компанії роблять акцент на цінностях. Хтозна, імовірно ваші захоплення (хобі) розкажуть про вас більше, аніж ваш трудовий шлях. Не бійтеся снувати про свої інтереси. І, можливо, тоді поміж працівників з рівною кваліфікацією першість віддадуть Вам.

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Розповідь педагогині/педагога.

Нумо, розпочнемо роботу над створенням резюме інтелектуалки, драматургині, аристократки, письменниці,  Лариси Косач-Квітки, але якщо комусь достатньо за урок отримати середній бал (4-6), то можете писати не резюме, а біопоему ( додаток 1). Не будемо обмежуватися сталими шкільними кліше, а розглянемо поетесу очима сучасного підлітка. Зазирнемо у дім Косачів. Дізнаємося чого хотіла сама Леся Українка і якою була насправді.

 Народження. Дитинство (слайд 6).                         Будь- яка людина починається з колиски. І не від неї залежить, від кого уроджуватися і де родитися. Ларисі Косач (це справжнє ім’я Лесі Українки) поталанило народитись у великій дружній сім’ї. Літературознавець Євген Сверстюк якось зазначив: «Дитина потрапляє у світ, витворений, викроєний, сформований батьками ще до народження дітей, - дитина потрапляє  у світ культури батьків».                                                                                                                              Майбутня письменниця народилася 25 лютого 1871 року у древньому місті Новограді-Волинському. Сім’я Косачів була заможною, належала до інтелектуальної еліти того часу. Батько, Петро Косач, — юрист, захоплювався музикою, живописом, літературою, а ще була у нього «професія» - тато у декреті. Коли Олена Пчілка народила другу дитину – Ларису, вона занедужала на анемію, молока для маля було недостатньо. Тому Олена поїхала лікуватися в Європу  на півроку. А батько  взяв відпустку на роботі і доглядав за малими дітьми.  Як бачимо, що151 рік тому це й не така дивина.                                                                                                                                                           Матір’ю Лесі Українки була Ольга Драгоманова, більш відома в літературному світі за псевдонімом Олена Пчілка. Активна учасниця проукраїнського руху, вона прищеплювала своїм дітям любов до української народної пісні, казок і традицій. Навіть в одязі Олена Пчілка однією з перших почала поєднувати вишиті сорочки з європейським стилем. Усі шестеро дітей Косачів отримували початкову освіту вдома. Про домашнє навчання згадувала наймолодша сестра Лесі Українки Ізидора: «Олена Пчілка була ворогом муштрування дітей, надуживання дорослих примусом, наказом у стосунках з дітьми… Коли вчила когось зі своїх дітей чогось (рідної чи чужої мови), то ставила великі вимоги, а водночас за різні дитячі пустощі й провини не карала». Освітні погляди матері близькі за духом до реформи НУШ з її дитиноцентризмом і перевагою відповідальності, а не вимушено. Після такої радикальної домашньої підготовки брати та сестри Лариси продовжували навчання в гімназіях. Леся ж через хворобу навчалася вдома. Це можна вважати подібністю до дистанційної освіти в реаліях ХІХ століття.

  1. Віртуальна екскурсія до садиби музею Лесі Українки у Колодяжному https://www.youtube.com/watch?v=w5b7rd2zowE  (перегляд з 6хв.по 9.54)

Запрошую вас до віртуальної екскурсії музеєм-садибою  Лесі Українки  у Колодяжному, щоб дізнатися, де поетеса жила та творила.

Освіта поетеси (слайд8,9).

Освіта — один із визначальних чинників розвитку особистості. У листі до  М. Драгоманова Михайло Павлик писав: «Леся ошоломила мене своїм образованням та тонким розумом…» . У чотири роки Леся навчилася читати, зокрема улюбленими книгами були: «Кобзар» Т. Шевченка, твори Жуля Верна та Даніеля Дефо,у шість сама вишивала сорочку батькові, а у дев'ять написала перший вірш «Надія» під впливом переживань через арешт тітки Олени.

  1. Перегляд відеофайлу вірш «Надія» Лесі Українки (КиївськаТрьохсвятительська духовна семінарія) https://www.youtube.com/watch?v=tB3Tknwn948 

У десять років Лесі діагностували туберкульоз кісток. Хвороба мучила її наступні 30 років життя, однак письменниця не здавалася. Здобувала освіту вдома, вчилася плавати, стріляти з батькової рушниці. А ще самостійно вивчила мови. Їх вона знала 11, зокрема латину і давньогрецьку. Страшенно не любила, коли її називали хворою чи слабкою. Навіть через двадцять років вона писатиме: «Хто вам сказав, що я слабка, що я корюся долі? Хіба тремтить моя рука чи пісня й думка кволі?». У 19 років Леся, мешкаючи в Колодяжному на Волині, вирішила написати підручник з історії східних народів для дітей. Тоді Леся навчала молодшу сестру Ольгу, про освіту й належне виховання якої письменниця дуже турбувалася. Консультував її в цій справі Михайло Драгоманов — професор, вчений, засновник українського соціалізму. А ще її дядько, що жартівливо називав Лесю «жабенятком новоградволинським», навчив її плавати в Случі та вплинув на становлення Лесі Українки як письменниці. Він дає своїй племінниці методичні поради, як написати дитячий підручник, надсилає їй класичні праці з цієї теми французьких та німецьких авторів. 1884 року Леся почала активно писати вірші. «Конвалія», «Сафо», «Літо краснеє минуло». Саме цього року з’явився псевдонім Леся Українка. Поезія «Конвалія» про дівчину й зірвану квітку надихнула австралійського стріт-арт художника Гвідо ван Гелтена на створення муралу в Києві. Він прикрасив стіну будинку на вулиці Стрілецькій, зобразивши молоду Лесю Українку та конвалії.

Хвороба письменниці.

6. Прослуховування подкасту Вікторії Літвінової та Анастасії Окуневич про історію хвороби Лесі Українки https://litcom.com/post/440   (слайд 10).

7. Вправа «Мікрофон».

  • Чи виграла Леся двобій із хворобою? (Ні – фізично. У моральному плані це була перемога.)

Кохання в житті Лариси Косач (слайд 11,12).

Вирушаючи на лікування в Ялту 1897 року, Леся Українка й гадки не мала, що знайомство в курортному містечку  з Сергієм Мержинським переверне все її життя. Обидва в той час лікувалися від туберкульозу. Курортне повітря й легкий флірт допомогли забути про хворобу. Сергій Константинович запрошував її на довгі піші прогулянки. Навіть на гору Ай-Петрі, і Леся ніколи не відмовляла, і долала ці кілометри без нарікань. Роз’їхавшись по домівках, Сергій та Леся продовжують листуватися та інколи,навіть, гостювати  один в одного. Вона завжди планувала з подорожей заїхати до нього в гості у Мінськ. Він бачив в ній друга, перш за все, а не кохану жінку. Проте Леся була безтями закохана у Сергія. Тож 1991 року, коли його здоров’я різко погіршилося вона, навіть, не замислюючись, поїхала до Мінська. Мама її застерігала, не пускала. Проте Леся не відходила від коханого ні на хвилину. Та однією із найважчих видалася ніч на 18 січня, саме тоді, коли вона за лічені години написала поему «Одержима»: «Якщо я вже ту ніч пережила, то ще довго буду жити». Тобто ота вся її емоція, вилилася в драматичний твір. І це, взагалі, унікальне явище: твір чималий, весь написаний віршованою мовою, проблематика дуже не проста. І все це було написано за одну ніч. Та сам Сергій не в змозі був писати. Останнє, що він попросив у Лесі, це прощальний лист до іншої жінки.

 8. Перегляд відеодекламування вірша «Уста говорять він навіки згинув…» у виконанні Олени Штандер.              https://www.youtube.com/watch?v=ZbmjXGLF05g                                                        

 Смерть Сергія Леся дуже важко переживала, до її хвороб додався ще й туберкульоз легень. Тож аби хоч якось відволікти подругу від нестерпних думок, Ольга Кобилянська запросила її погостювати на Буковину. Саме там, поетеса познайомилася із молодшим від неї на 9 років, юристом, Климентом Квіткою. Лесі він сподобався тим, що дуже цікавився народною творчістю, народними піснями, які записував.  І саме на цьому ґрунті вони і зійшлися. Квіточка або ж Кльоня, саме так Леся називала Климентія, який безтями був у неї закоханий. Проте рідня поетеси була не в захваті від таких стосунків. Квітка був жебраком. Коли Климентій бував у Косачів, то Олена Пчілка відвертала погляд від нього, говорила крізь зуби, всіляко виявляла своє невдоволення. Та попри це, 1907 року пара одружується: «Справа скінчена - ми звінчалися. Знайшли такого попа, що сам порадив в коротший спосіб без оглашеній…Ми не запрошували нікого, крім свідків. Сподіваюсь, хоч  тепер матимемо спокій від людей». Як бачимо, Леся мала бунтарський дух, і не боялася йти проти усталених норм та наперекір батькам. У наш час, цим нікого не здивуєш, адже чимало сучасних підлітків, особистостей не звертають увагу на думку інших (слайд 13).

Останні дні Лесі Українки

З усіх ліків, що допомагали поетесі -  це єгипетській клімат. Проте, сім’ї щораз  важче назбирати  необхідну суму до Африки. Одна Лесина поїздка обходилася близько тисячі рублів. Та навіть 8 тисяч, отриманих від покійного батька Климентія за продаж маєтку, розійшлися миттєво. Подружжя відмовилося від фінансової допомоги Косачів, тож в останні роки життя Леся Українка бралася за переклади та займалася репетиторством. По допомогу до благодійників не зверталася. Вона принципово ніколи нічого не просила. Це було її життєвим правилом.                                                                                                                               Якраз у Кутаїсі письменниця за 10 днів створила легендарну «Лісову пісню». Писала «шалено», «з безсонням», «з маніакальним станом душі», до «фізичного виснаження» (слайд 14).

9. Перегляд буктрейлера сучасного мультфільму  «Мавка» (Режисери Олександра Рубан , Олег Маламуж, 2021р.)  https://youtu.be/effkoBQqm7g (слайд 15).

10. Вправа «Я так вважаю» (вправа 16).

На екрані спроектоване твердження, з яким треба погодитися або заперечити Здобувачі/ здобувачки освіти підходять туди, яку думку будуть доводити. У такий спосіб клас ділиться на групи. Потрібно пояснити школярам /школяркам,  щоб вони не боялися підходити туди, де стоїть менша кількість однокласників/однокласниць або зовсім немає нікого: у кожного своя точка зору. Потім кожна група має обґрунтувати свій вибір.      

Але з кожним днем поетеса почувалася все гірше. За останній рік вона втратила понад 10 кілограм. Відтак, навіть на розчісування волосся у неї ледь вистачало сил: «Найтяжчою є для мене процедура вкладатися спати, бо це потребує певних рухів руками і ногами, а потім у мене і задишка, і серцебиття протягом 15-20 хвилин».  А вже через півроку в Грузії Леся не могла підвестися з ліжка, і, майже, відмовилася від їжі. Єдине, що навіть в останні дні їй смакувало, це  було морозиво зі смаком ожини.                                                        Вона залишила заповіт: знищити частину своїх робіт (сама знищила листи з Мержинським).                                                                                                                                                          Коли тіло письменниці привезли до Києва, то поховальну процесію оточили з усіх боків жандарми. Влада боялася, що похорон може перетворитися на український національний мітинг, тому заборонили прощальні промови. Однак людей було так багато, що зупинили навіть рух трамваїв. Показово, що труну Лесі несли шість жінок — подруги письменниці та відомі українські діячки (слайд 17).

Короткий огляд творчості  письменниці (слайд 18).

1893 року у Львові за сприяння Івана Франка виходить перша збірка поезій Лесі Українки — «На крилах пісень». У ній представлена пейзажна й інтимна лірика, провідний мотив усієї збірки – громадянський, а домінантний настрій – життєствердний. 1899-го вийшла й друга збірка «Думи і мрії». У ній порушено теми митця й суспільства, героїзму, лицарської відваги. Леся Українка перебувала під негласним наглядом поліції, і цензура не раз забороняла її твори. Більшість своїх робіт поетеса публікувала за кордоном російської імперії – Берліні, Дрездені, Празі, Відні. 1905 року пише «У катакомбах» — драматичну поему, що розповідає про раба-неофіта, який потрапляє в громаду перших християн. Він прагне волі й готовий схилити голову перед титаном Прометеєм, але не бажає бути рабом нового Бога. 1907 року завершує драматичну поему «Айша та Мохаммед», пише твори «Кассандра», «На руїнах», продовжує роботу над творами «У пущі», «Руфін і Прісцілла».1908 року написала «Блакитну троянду» — історію, що розповідає про життя української інтелігенції. Божевілля головної героїні — не лише форма свободи. Це трагедія людини, душа якої тужить за тілом.               Уся творчість Лесі Українки пронизана змаганням життя і смерті, свободою, служіння високій меті.

Леся і музика (слайд 19).

Дивує широкий спектр  захоплень Лариси Косач. Серед них провідне місце займає музика. Сестра Ольга вважала, що Леся могла б стати не тільки першокласною піаністкою, а й композитором, бо в музиці виливала всю свою душу. І гра її була прекрасною.  Але про кар’єру піаністки дівчині довелося забути у 12 років. 37 поезій письменниці покладені на музику. Пропоную послухати пісню «Давня весна» під супровід гітари.

11. Прослуховування пісні «Давня весна» (слайд 20). https://www.youtube.com/watch?v=-iRHqVeQ8f0

Цікавий факт. Чи знаєте ви, як Леся Українка опинилася на гривні? Щоб дати правильну відповідь нам допоможе мобільний застосунок LitСom.

12. Прослуховування подкасту Вікторії Літвінової та Анастасії  Окуневич про те, як Леся Українка опинилася на гривні https://litcom.com/post/439 (слайд 21).

VІ. Закріплення знань, умінь та навичок. 

Лариса Петрівна змогла досягнути таких вершин духу, що під силу лише творчому титану. Дякуючи  силі волі, стійкості, залізному характеру склала іспит долі.

Доопрацювання учнями/ученицями резюме та біопоем, їх презентація (слайд 22).

VІІ. Підсумок .

Сьогодні ми розглянули відомі й невідомі факти життєвого та творчого шляхів Лариси Петрівни Косач-Квітки — нашої європейської інтелектуалки, борчині та сильної жінки, яка закликала: «Нащо даремнії скорботи? Назад нема нам воріття! Берімось краще до роботи, Змагаймось за нове життя!».               Ви всі прекрасно написали резюме та біопоеми, за що прийняті на «престижну роботу», тобто отримали найвищі бали.

Рефлексія              13. Вправа «Діамант» (слайд 23).                                                                                                   Учні/учениці по черзі висловлюються про урок, те, що, на їхню думку, було найбільш цікавим і корисним, за допомогою слів: «Справжній діамант сьогоднішнього уроку – це…»                                                                                                   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання (Слайд 24 ).                                  На середній рівень: письмово скласти літературний диктант за творчістю Лесі Українки.                                                                                                                                                           На достатній рівень: письмово дати розгорнуту відповідь на питання: «Які риси характеру Лесі Українки мені імпонують. Чому? Чи хотіла б (хотів би) бути схожою (схожим) на поетесу? Чим саме?                                                                                     На високий рівень: записати подкаст на одну з поезій Лесі Українки.

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Авраменко О., Пахаренко В.. Українська література, 10 клас (рівень стандарту) – К.: Грамота. – 2018.-256с.
  2. Слоньовська О. В.; Мафтин Н. В.; Вівчарик, Н. М. Українська література (профільний рівень). Київ: Літера ЛТД, 2018. – 304 с.
  3. Фасоля А. М.; Яценко, Т. О.; Уліщенко, В. В.; Бійчук, Г. Л.; Тименко, В. М. Українська література. Київ: Педагогічна думка, 2018. – 198 с.
  4. Химера Н.В. НМК Українська література. 10 клас. Навчально-методичний посібник із мультимедійними додатками: книга для вчителя.- Біла Церква: Олімп, 2018. – 278 с.
  5. Буктрейлер мультфільму «Мавка» (режисери Олександра Рубан , Олег Маламуж, 2021р.)  https://youtu.be/effkoBQqm7g
  6. Віртуальна екскурсія до музею-садиби  Лесі Українки у Колодяжному https://www.youtube.com/watch?v=w5b7rd2zowE
  7.   Газета день. Фото муралу: дівчина з конваліями https://www.google.com/search?q=%D0%93%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BE+%D0%B2%D0%B0%D0%BD+%D0%93%D0%B5%D0%BB%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B0+%D0%BD%D0%B0+%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%BC%D1%83%D1%80%D0%B0%D0%BB%D1%83+%D0%B2+%D0%9A%D0%B8%D1%94%D0%B2%D1%96&sca_esv=591483541&authuser=0&tbm=isch&sxsrf=AM9HkKlRJAvwQuqSm6BNbINEs_XskNkxdg:1702733272376&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjehuPeh5SDAxWKh_0HHYwLAq0Q_AUoAXoECAMQAw&biw=1280&bih=689&dpr=1#imgrc=mDHHU4yfvEhutM
  8.   КиївськаТрьохсвятительська духовна семінарія.  Вірш «Надія» Лесі Українки https://www.youtube.com/watch?v=tB3Tknwn948
  9. Леся Українка не за підручником: 5 ідей для крутого уроку https://osvitoria.media/experience/lesya-ukrayinka-ne-za-pidruchnykom-5-idej-dlya-krutogo-uroku
  10. Літвінова Вікторія,  Окуневич  Анастасія про історію хвороби Лесі Українки https://litcom.com/post/440
  11. Літвінова Вікторія,  Окуневич  Анастасія про те, як Леся Українка опинилася на гривні https://litcom.com/post/439
  12. Навчальна програма з української літератури (рівень стандарту). [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
  13.  Підгайний Л. Леся Українка. Мотиви творчості  URL: https://www.l-ukrainka.name/uk/Studies/1929Pidgajnyj/6.html  
  14. Серця голос. «Давня весна» у виконання Тетяни Марії https://www.youtube.com/watch?v=-iRHqVeQ8f0
  15. Столична бібліотека. Історична правда з Вахтангом Кіпіані: Не така як всі https://www.youtube.com/watch?v=GfSdDvHhCJw
  16.  Штандер Олена відеодекламування вірша «Уста говорять він навіки згинув…»  https://www.youtube.com/watch?v=ZbmjXGLF05g

додаток 1

Вправа «Біопоема»

Завдання: скласти зв’язну розповідь  про Лесю Українку за алгоритмом

1-й рядок. Ім’я.

2-й рядок. 3-4 прикметники, які описують поетесу.

3-й рядок. Важливі стосунки.

4-й рядок. 2-3 речі, які Лариса Косач любить.

5-й рядок. 3 почуття, які вона відчувала.

6-й рядок. 3 страхи, які є у письменниці.

7-й рядок. Досягнення Лесі Українки.

8-й рядок. 2-3 речі, які поетеса хоче відчути.

9-й рядок. Місце проживання.

docx
Додано
22 грудня 2023
Переглядів
1311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку