Методична скарбничка Добірка ритуалів початку та закінчення занять з дітьми дошкільного віку

Про матеріал
Ритуали – це налаштування на спільну діяльність, які допомагають дітям повірити в себе, побачити свою значущість, навчають малят спіклуватись, створюють чутливу, відповідальну та дружелюбну атмосферу дня. Для дітей ритуали це - цікава гра. А для педагога – це ще одна ефективна форма роботи з малюками
Перегляд файлу

Добірка ритуалів

початку та закінчення занять з дітьми дошкільного віку

 

Ритуали – це налаштування на спільну діяльність, які допомагають дітям повірити в себе, побачити свою значущість, навчають малят спіклуватись, створюють чутливу, відповідальну та дружелюбну атмосферу дня.

Для дітей ритуали це - цікава гра. А для педагога – це ще одна ефективна форма роботи з малюками .

    Мета:  налаштування на спільну діяльність, спілкування, вміння дитини  відрізняти одні  заняття  від інших.    

Початок заняття повинен стати своєрідним ритуалом. Ритуал може бути однаковим, а може бути тематичним. Ритуал можна змінювати, але не дуже часто.

     Закінчення заняття – це завершення певного виду діяльності, але не спілкування, тому ритуал повинен, з одного боку, показати, що заняття закінчено, з іншого – що діти готові до конструктивного спілкування в групі та вдома.

 

РИТУАЛИ ПОЧАТКУ ЗАНЯТТЯ

 

Дружба починається з усмішки

Сидячі у колі, діти беруться за руки, дивляться сусіду в очі і мовчки посміхаються одне одному.

Назви  себе

Малята сидять на стільцях по колу, їм   пропонують уявити себе, назвавши своє ім'я так, як йому більше подобається або як він хотів би, щоб його називали в групі.

Низка почуттів

Діти стоять у колі, їм  дається завдання передати «по ланцюжку» певні почуття за допомогою міміки, жестів, дотиків. Потім діти обговорюють, що вони відчували при цьому.

Добра тварина

Діти стають у коло та беруться за руки. Вихователь тихим голосом говорить: «Ми – одна велика добра тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання, дихання сусідів. «А зараз послухаємо разом!»

Вдих – всі роблять крок вперед, видих – крок назад. «Так не тільки дихає тварина, так само рівно б’ється її велике добре серце». Стукіт – крок вперед, стукіт – крок назад .

Чарівний клубочок

    Діти сидять на стільцях або на килимі, утворюючи коло. Вихователь передає клубок ниток дитині, яка намотує нитку на палець і при цьому говорить лагідне слово, або добре побажання, або лагідно називає дитину, що сидить біля неї, на ім’я, або вимовляє «чарівне ввічливе слово» тощо. Потім передає клубок наступній дитині, поки не дійде черга до вихователя.

 

 

Перевтілювання

Діти  стоять в колі, по черзі загадують певний «образ», зображують його, не називаючи за допомогою пластики, жестів, міміки.. Решта відгадують, даючи словесний портрет.

Моя улюблена іграшка

Діти стоять по колу за спиною тримають улюблену  іграшку. По сигналу дорослого діти будуть описувати іграшку , не називаючи її  і розповідати про неї. Решта відгадують.

Компліменти

Усі беруться за руки, сидячи у колі. Дивлячись в очі сусіду, треба сказати йому декілька добрих слів, за щось похвалити. Той, хто приймає комплімент, киває головою і говорить: «Спасибі, мені дуже приємно!» Потім він вимовляє комплімент своєму сусідові. Якщо виникають певні труднощі, вихователь може зробити комплімент або запропонувати сказати щось «смачне», «солодке», «квіткове» тощо.

Під час ритуалу вихователь знаходиться у колі разом з дітьми, показує приклад, підказує, підбадьорює, налаштовує дітей.
Чарівний м'ячик

 Діти сидять на стільцях або на килимі по колу. Педагог передає м'ячик дитині, той говорить ласкаве слово, або ласкаво називає ім’я поруч сидячої  дитини, або говорить добрі побажання і т. і. Потім передає м'ячик наступній дитині по колу.

Казковий вітерець

 Діти сидять по колу повернувшись один до одного спиною. Педагог ніжно і акуратно погладжує попереду сидячу дитину по спині, він наступного і т.д.


Добре вітання

 Сидячі в колі діти по черзі без слів вітаються один з одним.
Улюблена іграшка

 Зазвичай діти серед усіх іграшок в групі виділяють одну (дають їй ім'я, розмовляють з нею), тоді можна починати заняття з того, що всі діти по черзі говорять слова вітання (діти не повинні повторюватися).

Чарівна квітка

Дітям пропонують уявити себе маленькими паростками квітів. За бажанням вони вибирають, хто якою квіткою буде. Далі під музику показують, як квітка розпускається. Потім кожна дитина розповідає про себе: де і з ким він росте, як себе почуває, про що мріє.

 

Букет

Кожна дитина оголошує себе квіткою і знаходить собі іншу квітку для букета, пояснюючи свій вибір. Потім всі «букетики» об'єднуються в один «букет» і влаштовують хоровод квітів.

 


Торбинка сміху

Вихователь читає вірша, діти виконують дії, про які йдеться у вірші

 О.Пархоменко

За смішинкою смішинку

Знов складаю я в торбинку.

До торбинки поспішіть –

Хай торбинка посмішіть!

 

Сміх – здоров’я, сміх – для всіх,

Посміятися не гріх.

Регочіть собі, нівроку,

Тільки, цур, не в час уроку!...

 

Заклички до початку заняття

 

        Я всміхаюсь сонечку:

        Здрастуй, золоте!

        Я всміхаюсь квіточці:

        Хай вона росте!

        Я всміхаюсь зимоньці:

        Насипле хай сніжка!

        Я всміхаюсь друзям всім:

        Зичу їм добра!

 

 

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, в небі пташки!

Доброго ранку, зелені дубки!

Доброго ранку тобі і мені!

 

Я усіх дітей гукаю,

Та до себе закликаю!

Будемо ми разом грати,

Заняття час вже починати.

 

Добрий ранок!

Сонцю, полю

І травичці,

Добрим людям,

Тихій річці...

Добрий ранок,

Світе мій,

Мирний, чистий, голубий!

 

 

РИТУАЛИ ЗАКІНЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ

 Коло друзів

  Стоячи або сидячи у колі, всім узятися за руки, потиснути їх, подивитися по черзі одне на одного.

Естафета дружби

    Узятися за руки і передавати, як естафету, рукостискання. Починає вихователь: «Я передам вам свою дружбу, і вона йде від мене до Маші, від Маші до Саші (і т.д.) і, нарешті, знову повертається до мене. Я відчуваю, що дружби стало більше, оскільки кожний з нас додав частинку своєї дружби. Хай же вона вас не покидає і гріє. До побачення!».

Сонячні промінці

  Простягнути руки вперед і з’єднати їх в центрі кола. Тихо постояти у такій позі, намагаючись відчути себе теплим сонячним промінцем.

Розпускання бутона

  Учасники стоять в колі, взявшись за руки. Під команду педагога всі рухаються всередину кола, де сідають. Педагог: «Уявіть, що ми всі один бутон квітки, яка повільно починає розпускатися з початком дня». Діти встають і розходяться. «Кожен з вас пелюстка цього єдиного квітки. Квіти приносять людям радість і щастя. Я сподіваюся і ви будите радувати своїх рідних і друзів. До наступного заняття ».

Примовка

Всі ми дружнії хлоп’ята.

Ми хлоп’ята – дошкільнята.

Нікого ми не скривдимо,

Нікого не образимо.

Як спілкуватися, ми знаємо.

Нікого в біді не залишаємо.

Не відняти, а просити.

Разом ми хороші діти.

Хай усім щаститиме, сонце всім світитиме!

 

Закличка на кінець заняття

 

Ось скінчилась наша гра.

Все, прощатись нам пора.

Будемо завтра зустрічатись,

В нові ігри будемо гратись.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
1108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку