Гаслом роботи є слова А.Чехова: « Учитель повинен бути артистом, художником, гаряче закоханим в свою справу!» Мета семінару: поповнити «Методичну скриньку» у Портфоліо вчителів НУШ новими знаннями – прийомами акторської психотехніки, навчити більш ефективно їх використовувати у своїй роботі з учнями, батьками, колегами; визначити нові цілі педагогічної діяльності задля підвищення професійного рівня; підтримати педагогічні пошуки, творчу ініціативу вчителів; навчити спілкуватися толерантно, вміти слухати і активно співпрацювати; сприяти розвитку дружнього, працездатного, креативного колективу.
Методична скарбничка вчителя НУШ
Практичний семінар-нарада з елементами тренінгу
Тема: «Основи педагогічної майстерності. Практичні прийоми акторської психотехніки в роботі вчителя НУШ
Мета: поповнити «Методичну скриньку» у Портфоліо вчителів новими знаннями – прийомами акторської психотехніки, навчити більш ефективно їх використовувати у своїй роботі з учнями, батьками, колегами; визначити нові цілі педагогічної діяльності задля підвищення професійного рівня; підтримати педагогічні пошуки, творчу ініціативу вчителів; навчити спілкуватися толерантно, вміти слухати і активно співпрацювати; сприяти розвитку дружнього, працездатного, креативного колективу.
Налаштування: плакат «Правила роботи в групі», мультимедійні засоби (ІКТ), презентація, стікери, фломастери, ножиці, клей, ручки, плакати, фліп-частер, скотч, флеш-карти, смайлики, предмети, предметні малюнки до вправ.
Тренер: ЗДНВР Бараниківської ЗОШ Бірюченська Т.М.
Учасники: директор школи, педагогічний колектив.
Тренер. Вітаю всіх присутніх. Гаслом нашої роботи будуть слова А.Чехова: « Учитель повинен бути артистом, художником, гаряче закоханим в свою справу!» Бажаю всім гарного настрою, плідної співпраці.
Привітання. Знайомство. Методика «Сонячне коло»
Мета: створити умови для ефективної роботи, забезпечити доброзичливу атмосферу для згуртування груп і конструктивної взаємодії; надати допоміжну методичну інформацію.
Ми всі члени одного колективу, знаємо один одного, але кожен має свій таємний внутрішній світ. Я пропоную хоча б трішки відкрити завісу. На нашій імпровізованій сцені ви бачите веселе яскраве СОНЕЧКО, давайте станемо навколо нього, утворимо промінчики, посміхнемось одне одному теплою щирою посмішкою, обміняємось смайликами і назвемо кожний своє ім’я і з яким поняттям асоціюється ваш темперамент, якості характеру, а також хобі (Тетяна – ВЕСНА – гра на акордеоні).
Тренер. Як бачимо, ми всі різні, але мета, настрій і бажання - світлі, сонячні… Тож своїм теплом, любов’ю, піклуванням, знаннями намагаємось хоча б трішечки зігріти, дати впевнений старт у доросле нелегке життя нашим дітям-учням.
Методика «Правила для групи»
Мета: активізувати учасників до роботи в групі, тренувати увагу до дії іншого, уміти знаходити засоби невербального спілкування, зрозумілі іншим (створення плакату «Наші правила». Запропоновано 11 правил.)
Методика «Дерево очікувань»
Мета: сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомлення унікальності особистості кожної людини. (На столі стікери-листочки, фломастери. Кожен учасник на листочку пише свої очікування від семінару і приклеює з коментуванням на фліп-частер, де намальовано велике дерево). Тренер. Правила вибрані. «Дерево очікувань» створено, можна переходити до слідуючого завдання. А в кінці заняття ми дізнаємось, чи виправдались наші сподівання.
Методика «Слухаю – запам’ятовую – дію»
Мета: поповнити «Методичну скриньку» у Портфоліо вчителів новими знаннями – прийомами акторської психотехніки, навчити більш ефективно їх використовувати у своїй роботі з учнями, батьками, колегами.
Тренер. Сьогодні, у процесі бурхливого розвитку освіти, в умовах НУШ, педагогічна діяльність висуває особливі вимоги до організаційно-управлінських навичок і вмінь учителя, у зв’язку із чим зростає необхідність засвоєння ним елементів акторської та режисерської майстерності.
Поява в класі вимагає від вчителя зібраності і водночас розкутості, піднесеності. Публічні емоції педагога несуть великий енергетичний заряд як учням, так і самому вчителю, якщо він має позитивну установку на свою творчу роботу.
Учитель у класі перебуває як би на своєрідній сцені. Тому ближній (крупний) план використовується для повідомлення особливо важливих якихось повідомлень. Цей план акцентує подання інформації, тоді як другий план менш близький і тому називається груповим або сімейним, оскільки затушовує психологічні нюанси, а всі подальші плани – третій, четвертий – ще більш поверхневі, тому що віддалені від очей. Педагогу необхідно виробити в собі почуття сценічної рівноваги, збалансованості, просторове почуття.
Саме розташування вчителя обличчям до учнів (фас) або в повороті (труакар) теж має відповідний вплив. За законами психофізіології сприйняття, прямолінійний вихід (анфас) на аудиторію насторожує учнів, тому що композиційно «вирощує» фігуру педагога, надає їй виразності, багатозначності. Напівфас – одна із найцінніших мізансценічних можливостей, що дали красномовний і вигідний для прямого та опосередкованого спілкування ракурс корпуса в три чверті.
Моделювання ситуацій. Практична робота в групах. Завдання на картках. А зараз спробуємо з вами інсценізувати деякі педагогічні ситуації (рольові ігри «В класі…»). Обговорення ситуацій.
Методика «Аутотренінг». Тренування пам’яті, уваги та уяви.
Мета: навчити тренування пам’яті за правилами і способами тренінгу авторської психотехніки, позиченими з робіт К.С. Станіславського, його учнів і послідовників. Робота з відеоматеріалами. Обговорення. Відтворення побаченого і почутого.
Тренер. Увага – це така організація психічної діяльності, при якій певні уявлення, думки і почуття усвідомлюються чіткіше інших.
У повній згоді з поняттями загальної психології К.С. Станіславський думав, що увага проявляється в спрямованості та зосередженості свідомості на певному об’єкті.
Видатний актор М.Чехов у книзі «Про техніку актора» радив такі вправи на тренування уваги.
Вправа1. Оберіть простий предмет (олівець, дзеркало). Розгляньте його, опишіть для себе його зовнішній вигляд. Проробіть внутрішньо (психологічно) чотири дії, що становлять процес уваги: тримайте предмет, притягуйте його до себе, спрямовуйтеся до нього, проникайте в нього, як би намагаючись злитися з ним. Повторіть кілька разів, поступово поєднуйте елементи, не напружуйтесь. Змінюйте об’єкти вашої уваги в такій послідовності: 1 – про-стий видимий предмет; 2 – звук; 3 – людське мовлення; 4 – простий предмет, викликаний у спогаді; 5 – звук, викликаний у спогаді; 6 – людське мовлення (слово або одна фраза), викликана в спогаді; 7 – образ людини, яку ви добре знаєте, викликаний у спогаді; 8 – образ, узятий із п’єс або літератури; 9 – образ фантастичної істоти, пейзажу, архітектурної форми тощо, створений вами самими.
Вправляйтесь доти, поки увага з її чотирма діями не стане для вас легко виконуваним, єдиним душевним актом (регулярність вправ 2-3 раза в день, не перевтомлюйтесь). Час від часу звертайтесь до первісних, простіших вправ. Практична робота в групах. Обговорення.
Вправа2. Одну-дві хвилини розглядайте який-небудь предмет (яблуко, ручку), а потім розкажіть, що змогли помітити, відзначте якості предмета. Повторіть ці дії кілька разів – і ви переконаєтеся, що з кожним разом характеристика предмета стає точнішою і повнішою. Крім вивчення зовнішніх предметів рекомендується також тренування на внутрішнє зосередження. Практична робота в групах.
Вправа3. Допомагає тренувати рухливість і перемикання уваги. Зосередьте увагу на якому-небудь об’єкті (двері, вікно), потім виберіть інший об’єкт (книга на столі) і, коли зосередилися, за внутрішньою командою змінюйте напрямок уваги (вікно – книги – вікно – книги). Практична робота в групах.
Вправа4. Тренуючи спостережливість як основу уваги, спробуйте розглядати свої пальці, знаходячи на них різні візерунки. Те саме можна проробити з предметами туалету: взуттям, парасолькою, годинником тощо. Практична робота в групах.
Вправи для тренування пам’яті та фантазії
На протязі 5 секунд запам’ятовуйте внутрішнім зором всі предмети, що лежать на столі.
Практична робота в групах.
Вправа 5. З предметними діями. Знайди в темряві «загублений» предмет. Практична робота в групах.
Вправа 6. На перемикання кола уваги.
Ця вправа є продовженням і розвитком описаної раніше техніки виховання уваги, але ускладнена тренуванням перемикання. Спочатку коло уваги обмежується предметами, що лежать на столі, які той, хто тренується, повинен назвати після короткої експозиції, потім коло уваги розширюється до розгляду частини кімнати, а далі й всієї кімнати. Практична робота в групах.
Методика «Емоційна веселка».
Мета: закріпити позитивні емоції та результати семінару.
Як на початку заняття, намалюйте на стікерах смайлики настрою, станьте навколо СОНЕЧКА, посміхніться і подаруйте смайлик сусіду ліворуч, подякуйте за цікаву плідну співпрацю, висловіть свої враження і побажання.
Практична робота в групах.
Тренер. Ми сьогодні поповнили вашу «Методичну скриньку» у Портфоліо новими знаннями – прийомами акторської психотехніки, навчили більш ефективно їх використовувати у своїй роботі з учнями, батьками, колегами. Ви бачите, що тільки від нас самих залежить, чи буде взаємодія між учасниками навчально-виховного процесу в НУШ саме живою, яскравою, плідною, або ж …навпаки… Дякую за увагу та живу співпрацю!