Методична стаття "Виховні можливості самостійної роботи на уроках у початковій школі"

Про матеріал

Метод самостійної роботи учнів постійно в центрі уваги дидактів і психологів, які вивчають різні аспекти розвиваючого навчання. Самостійна робота відіграє велику роль у формуванні і розвитку навчальних умінь, вихованні волі, пізнавального інтересу, навичок колективної праці. В ній виявляється індивідуальність кожного учня, формується інтелект і характер. Усе це сприяє засвоєнню глибоких і міцних знань. Тому, проблема самостійної роботи учнів як ефективного методу формування вміння вчитися, навичок самоосвіти є актуальною.

Перегляд файлу

Виховні можливості самостійної роботи на уроках

 

Успіх виховання всебічно розвиненої особистості молодшого школяра залежить від багатьох причин і насамперед від застосування правильних методів і форм навчання. Самостійна робота не тільки з розвивальними, але й з її виховними можливостями є шляхом, завдяки якому реалізуються як загальні цілі виховання, зумовлені суспільством, так і конкретні завдання педагогіки. Таким чином, самостійна робота у початковій школі повинна бути такою формою навчання та виховання , за допомогою якої здійснюється цілеспрямований педагогічний вплив учителя на свідомість і поведінку молодших школярів, на формування благородних якостей й збагачення їх необхідним життєвим досвідом.

На уроці або в домашньому виконанні учень працює над самостійним завданням, в якому під час розв’язання використовується прийом конкретизації через посилання на художні образи, взірцеві вчинки, народні притчі, прислів’я тощо.

Процес формування особистості під час самостійної роботи об'єднує в собі слідуючі компоненти:

1) вплив на свідомість вихованця через переконування і навіювання, збудження інтересу до певної норми;

2) показ взірця як моделі для наслідування;

3) організацію діяльності дитини, спрямованої на закріплення поглядів, звичок, потреб і переконань, або й в основу класифікації традиційних (канонічних) методів виховання, як провило, кладеться цілісна структура діяльності, яка включає в собі її усвідомлення, організацію, стимулювання та мотивацію.

 Застосування виховних можливостей самостійної роботи молодшого школяра розраховане на те, щоб через вплив на свідомість, почуття й волю вихованця прищеплювати йому правильні життєві погляди, судження, переконання, ідеали. Виховна мета завдання діє на свідомість дитини, на сприйняття, розуміння нею навколишнього, усвідомлення якогось явища, події чи вчинку, в т.ч. й власного. Під час виконання самостійної роботи змінюється думка школяра про якісь явища, події, вчинки. В самостійній роботі можна використовувати наочні зразки, які дитина сприйме гідним для наслідування.             

 Під час самостійної роботи дитина може не тільки набувати навчальних знань та умінь, а ще непомітно для себе шліфувати свій внутрішній світ, тобто відчувати на собі вплив виховання. Звичайно, учня молодших класів можна зацікавити різноманітними формами самостійної роботи, але дуже важливо в початковій школі приділяти увагу грі. Тобто, велику притягальну силу для дітей мають образи народних героїв, позитивні персонажі з фольклору й дитячої літератури. Переконання дає найбільший ефект у поєднанні з іншими методами виховного впливу, в тому числі з розповідями, бесідами, читанням.

 Самостійна робота з включеними в неї виховними завданнями може бути дієвою формою ідейного, морально-етичного, трудового, розумового й' естетичного виховання учнів початкових класів. Теми робіт можуть бути різноманітні. Учні охоче працюють самостійно особливо тоді, коли вони торкаються близьких їм питань, викликають у дітей моральне довір'я, готовність до співпереживання, позитивний відгомін душі.

 Самостійні роботи из застосуванням виховних можливостей покликані привернути увагу вихованців до оцінки суспільних подій, вчинків, явищ, творів літератури й мистецтва і на цій основі формувати в них культуру поведінки, сумлінне ставлення до виконання своїх громадських, трудових і моральних обов'язків, риси українського патріотизму. Виховання високої свідомості, міцної дисципліни й культури поведінки, гартування волі й характеру може успішно здійснюватисяпід впливом таких медодів робот из дітьми як самостійна робота.

 Перевірка самостійної роботи  допомагає вчителеві бачити й оцінити можливості кожної дитини, визначити перспективу руху вперед. Самоосвіта стимулює розвиток творчої активності, ініціативи, відповідальності, та об'єктивної оцінки фактів.

 

 

Класифікація самостійних робіт за ознаками

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найбільш ефективні види самостійної роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Етапи

проведення самостійної роботи на уроці

 

1. Підготовчий;

Учитель розповідає дітям про мету самостійної роботи, розкриває можливості її успішного виконання, залучаючи до  такого  обговорення самих   дітей. Учитель пропонує користуватися різними довідковими джерелами, сам заздалегідь  готує різноманітну літературу.

2.Виконання самостійної роботи учнів  на  уроці;

Учитель забезпечує поступовий перехід від роботи репродуктивного характеру до складнішої, що потребує застосування умінь і навичок користування довідниками, словниками, і, врешті решт, до самостійної творчості, що потребує прояву уяви, фантазії тощо.

 3.Підсумково-узагальнюючий етап;

Він передбачає введення самостійної роботи у класі в більш або менш складний варіант дослідницької роботи.

4.Заключний етап;

Вибір учнем різнорівневих творчих завдань для системи самоосвіти

Необхідність організації самостійної роботи з першого року навчання з метою формування в молодших школярів навичок до самостійної розумової праці, роботи над навчальним матеріалом, стимулюванням дитячого пізнавального інтересу, активності і самостійності, доведено освітянами. Використання в навчальному процесі самостійних робіт сприяє формуванню у  молодших школярів інтересу до знань, здатності до самоосвіти, оволодінню методами навчально-пізнавальної діяльності.

Одним із дуже важливих завдань сучасного навчання і виховання молодших школярів є формування всебічно розвиненої особистості, підтримку внутрішньої свободи учня, створення умов для практичної діяльності. Пошук шляхів і засобів громадянського виховання молоді становить нині одну з найактуальніших проблем педагогічної науки та шкільної практики.

Слід звернути увагу на громадянське виховання молодших школярів, адже доросла людина виростає з маленької дитини, яку з самого початку треба виховувати самостійним,  активним,  інтелектуальним, творчим, всебічно розвиненим громадянином своєї держави.

Самостійна робота на уроках молодшої школи є засобом виховання і формування саме всебічно розвиненої особистості учня. Навчальна програма націлена на формування в учнів умінь та навичок різнопланового характеру, тобто, кожен предмет повинен вивчатися системно, поглиблено, зважаючи на вік учнів. Тема за темою, урок за уроком вчитель складає по цеглині міцний фундамент знань, і в залежності від того, якого напрямку цей предмет: математичного, філологічного, природничого, в учнів формуються навички і вміння різного характеру.

Так, в залежності від предмету та завдань окремого уроку, самостійна робота несе в собі задачі всебічні, наприклад:

-формувати патріота своєї держави

-формувати громадянина своєї держави

-виховувати толерантне ставлення до ближнього

-виховувати здорову особистість

-виховувати духовно і морально розвинену особистість

-виховувати естетичне ставлення до дійсності

-виховувати бережливе ставлення до природи (екологічне виховання)

-формувати працелюбну людину (трудове виховання)

-виховувати повагу до людей похилого віку (волонтери)

-формувати нормальні, належні родинно-сімейні відносини

-розвивати дружні стосунки серед однолітків і дітей різного віку

-виховувати любов до традицій свого народу(національне виховання)

-знайомитись з Конституцією України та іншими законами, з правовими  знати права і обов’язки громадянина України.

Самостійна робота під час вивчання будь-якої теми окремого предмету несе за навчально-виховну мету сформувати уміння та навички саме з цього предмету. А предметів в початковій школі чимало, тому самостійна робота займає особливе місце в формуванні всебічно розвиненої особистості молодшого школяра.

Виховна мета самостійної роботи на уроках:

1. Виховання моральних якостей

2. Виховання національної свідомості 

3. Фізичне виховання

4. Виховання працелюбності

5. Родинно-сімейне виховання

6. Художньо-естетичне виховання

7. Виховання духовності

8. Екологічне виховання

9. Патріотичне виховання

10. Правове виховання

11. Профорієнтаційне виховання

12. Етичне виховання

13. Виховання здорового способу життя

Ми бачимо, що під час самостійної роботи відбувається не тільки розвиток навчальних знань та умінь, а і формуються найважливіші особистісні якості молодшого школяра, що дає змогу дитині стати всебічно розвиненою особистістю, яка згодом зможе самореалізуватися і бути  корисною для суспільства.

 

doc
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
1446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку