Програма "Обдарована дитина"

Про матеріал

Ви бажаєте організувати роботу з обдарованою молоддю як систему діяльності закладу, спрямовану на розвиток обдарованої особистості через створення сучасних умов для розвитку творчого потенціалу учня, піднесення статусу обдарованої молоді шляхом надання можливості дітям реалізувати власні творчі здібності у форматі школи? Тоді вашій увазі програма "Обдарована дитина".

Актуальність Програми визначається новими політичними і соціальними обставинами, за яких необхідно подбати про збереження та розвиток «золотого фонду» країни, який у майбутньому державотворчому процесі українського суспільства займе місце духовної еліти.

Перегляд файлу

ОЗ НВК АСКАНІЯ-НОВА – ГІМНАЗІЯ                                                                                                          СЕЛИЩНОЇ РАДИ АСКАНІЯ-НОВА ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ШКІЛЬНА ПРОГРАМА «ОБДАРОВАНА ДИТИНА»

 

 

ПРОГРАМА

«Обдарована дитина»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Вступ

У національній доктрині розвитку освіти ставиться завдання постійного оновлення змісту освіти та навчально-виховного процесу. Він повинен будуватися відповідно до потреб особистості та індивідуальних можливостей учнів, зростання їхньої самостійності й творчої активності, що має зміцнити демократичні основи громадянського суспільства та прискорити його розвиток. Перед учителями постало завдання формувати й зміцнювати в школярів внутрішні джерела мотивації не тільки щодо навчальної діяльності, але й до саморозвитку своїх інтелектуальних, творчих здібностей, а також їх успішної соціалізації. Сьогодні вкрай необхідно створювати ситуації успіху, розвивати творчу, пошукову, дослідницьку активність та навички колективно злагоджених дій.

Програма «Обдарована дитина» на більш високому рівні сприяє розкриттю інтелектуального та творчого потенціалу обдарованої молоді, а також спрямована на стимулювання творчого самовдосконалення учнів, сприяння їхній самореалізації, соціалізації в сучасному суспільстві.

Завдання кожного педагога - створити умови задоволення потреб пізнавального, комунікативного, інтелектуального, творчого, фізичного розвитку школярів відповідно до їх індивідуально - вікових особливостей, здібностей, таланту.

Школа  організовує роботу з обдарованою молоддю як систему діяльності закладу, спрямовану на розвиток обдарованої особистості через створення сучасних умов для розвитку творчого потенціалу учня, піднесення статусу обдарованої молоді шляхом надання можливості дітям реалізувати власні творчі здібності у форматі школи.

 

      Актуальність Програми визначається новими політичними і соціальними обставинами, за яких необхідно подбати про збереження та розвиток «золотого фонду» країни, який у майбутньому державотворчому процесі українського суспільства займе місце духовної еліти.

За умов реформування системи національної освіти, піднесення ролі творчої особистості в суспільстві проблема розвитку обдарованих дітей є значною і актуальною.

 

Метою Програми «Обдарована дитина» є:

  • розвиток інтелектуальних, творчих здібностей дітей;
  • створення сприятливих умов для самореалізації особистості учня;
  • забезпечення якісного психолого-педагогічного супроводу, діагностики обдарованих учнів, визначення особливостей їх обдарованості;
  • покращення якості підготовки учнів щодо стандартів базової загальної та середньої освіти;
  • підвищення результативності олімпіад, конкурсів, науково-дослідницьких робіт учнів, членів МАН;
  • створення умов для ранньої профілізації учнів;
  • підвищення рівня компетентності та педагогічної майстерності вчителів школи.

 

Завдання Програми:

  • розробка заходів з пошуку й цілеспрямованого відбору обдарованих дітей;
  • створення системи психолого-педагогічної підтримки та супроводу обдарованих учнів;
  • створення сприятливих умов для інтелектуального, духовного, морального, естетичного, фізичного розвитку учнів та надання їм можливості для самореалізації;
  • розробка методичних рекомендацій для ефективного навчання та розвитку обдарованих дітей, їх професійної орієнтації;
  • оновлення змісту, форм і методів роботи з обдарованими дітьми;
  • підготовка вчителів до роботи з обдарованою учнівською молоддю;
  • створення системи стимулювання інтелектуально і творчо обдарованих учнів і вчителів, які з ними працюють;

 

ІІ. КОМПОНЕНТИ ПЕРСПЕКТИВНОЇ МОДЕЛІ

 «ОБДАРОВАНА ДИТИНА»

 

1. Психофізіологічні властивості школяра:

  •      наявність природних задатків до активного й цілісного світосприйняття;
  •      природні потреби в розумовій праці;
  •      розвиненість форм чуттєвого сприйняття;
  •      інтуїтивність;
  • впевненість у собі, адекватна самооцінка, усвідомлення власної природно-соціальної цінності, прагнення власної емоційної незалежності.

2. Інтелектуальні здібності:

  •      пізнавальний інтерес;
  •      інформаційна ерудиція;
  •      високий рівень інтелектуального розвитку;
  •      нестандартність мислення, його дивергентність;
  •      здатність до абстрагування;
  •      діалектне бачення.

3. Креативний потенціал:

  •      оригінальність у вирішенні навчально-пізнавальних питань;
  •      ініціативність;
  •      неординарність підходів;
  •      інтенсивність розумової праці.

4. Світоглядні цінності:

  • розвиненість громадських гуманістичних, моральних, естетичних, державно-правових, економічних, екологічних якостей;
  •                  високий рівень свідомості й культури;
  •                  активність та ініціативна відповідальність;
  •                  здатність до аргументованого ризику;
  •                  високий рівень самоаналізу та самоконтролю;
  •                  уміння співпрацювати з партнерами.

 

ІІІ. ПЕРСПЕКТИВА ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ЗМІСТУ

 НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

 

1. Основні завдання оновлення змісту та організації освіти навчального

процесу:

  • розробка та впровадження інноваційних технологій оптимізації та інтенсифікації навчання;
  • орієнтація на науково-дослідницьку і творчу діяльність учнів;
  • урахування особливостей індивідуального розвитку учня, його інтересів та нахилів;
  • забезпечення відповідних умов фізичного і морального здоров'я учнів;
  • включення до навчального плану спецкурсів, факультативів відповідно до специфіки навчального закладу;
  • створення авторських програм та концепції з урахуванням державних стандартів освіти.

2. Напрямки організації змісту навчального процесу:

  • розвиток у школярів якісно високого рівня світоглядних переконань;
  • формування гуманітарного стилю мислення;
  • формування духовного потенціалу особливості школяра як внутрішньої розумової сили її розвитку, спрямованої на творче самовираження, самоствердження й самореалізацію;
  • розробка індивідуальних планів навчання з окремих дисциплін як умова оптимізації формування творчої індивідуальності учня;
  • розвиток науково-дослідницьких умінь, навичок та творчих здібностей учнів;
  • визначення академічного рейтингу школярів.

3. Педагогічні технології в реалізації програми:

  • особистісно орієнтовані технології навчання;
  • технології розвивального навчання;
  • технології програмованого навчання;
  • опора на інтенсивні технології навчання вчителів-експериментаторів.

4. Перспектива соціально-психологічного забезпечення

  • Організація диференційованої роботи з учителями, спрямованої на підвищення рівня їхньої психологічної підготовки;
  •      створення банку даних зі змістовними характеристиками школярів;
  • організація індивідуального підходу та диференційованої роботи з обдарованими учнями;
  • навчання обдарованих школярів навичок психологічної стабільності та психорегуляції;
  •      формування вмінь адаптації в соціальному середовищі;
  • набуття навичок як лідера, так і виконавця, спілкування на продуктивному рівні;
  •      формування навичок творчого саморозвитку.

5. Забезпечення можливостей учителя для реалізації власних творчих здібностей

  • Створення творчої атмосфери, здорового морально-психологічного клімату в колективі;
  • утвердження демократичного стилю спілкування, творчих дискусій;
  • своєчасна позитивна оцінка діяльності вчителя для розвитку в нього почуття задоволення;
  • забезпечення соціального захисту вчителя, естетичних умов його праці.

6. Науково-методичного забезпечення

  • Створення групи соціального та психолого-педагогічного аналізу;
  • інформаційне забезпечення програми;
  • розробка, адаптація та впровадження навчально-виховних педагогічних технологій, які відповідають віковим особливостям учнів, творчим здібностям і специфіційної діяльності школи;
  • повне використання можливостей кабінетної системи як науково-методичного центру вивчення дисциплін;
  • проведення психолого-педагогічного аналізу результатів реалізації програми;

7. Матеріально-технічного забезпечення

  • укомплектування бібліотеки, кабінетів науково-методичною літературою, технічними засобами навчання;
  • створення мережі спонсорського фінансування реалізації програми «Обдарованість»;
  • установлення комп'ютерної системи з метою створення інформаційного банку даних;
  • забезпечення необхідними матеріалами та обладнанням клубів, гуртків, об'єднань.

 

ІУ. РЕАЛІЗАЦІЇ ОСНОВНИХ ПОЛОЖЕНЬ ПРОГРАМИ

 

1. Організація роботи:

  1. Гуртків
  2. Клубів
  3. Курсів за вибором

2. Пропаганда мети і завдань програми «Обдарованість», кращих наукових авторських робіт дидактичного, психолого-педагогічного забезпечення навчально-виховного процесу з обдарованими дітьми на батьківських зборах, районних та обласних семінарах, конференціях, ярмарках педагогічних ідей.

 

  1. Організація системи поетапної діагностики та своєчасного виявлення обдарованих дітей за планом роботи практичного психолога.
  2. Поповнення інформаційного банку даних «Обдарованість»
  3. Проведення індивідуальних консультацій.
  4. Система стимулювання навчальної і громадської діяльності обдарованих дітей (занесення на шкільну дошку пошани, подяки батькам, похвальні грамоти, грошові винагороди, екскурсії).

 

У. ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ЗМІСТУ ВИХОВНОЇ РОБОТИ

 

1. Основні завдання національного виховання школярів:

  • Поглиблення культурно-творчого потенціалу діяльності школи та визначення його ціннісних координат;
  •      формування національної свідомості;
  •      формування духовної культури;
  •      розвиток високого рівня мовної культури;
  • розвиток в учнів почуття відповідальності за збереження національних традицій, звичаїв, культурних надбань;
  • опора на принцип гуманізму в спілкуванні як основа виховання обдарованої дитини;
  • орієнтація на індивідуальні програми розвитку творчої особистості учня.

 

Етапи

Термін виконання

Відповідальні

Організаційна робота в школі

Створення робочих та творчих груп з розробки програми «Обдарована дитина»

Серпень-вересень

Творча група

Робота груп з питань:

  • Теоретичне обгрунтування програми;
  • Уточнення цілей;
  • Постановка задач

Серпень –вересень

Творча група

Збір заявок на участь у І та ІІ етапах Всеукраїнських олімпіад

 вересень

ЗД НВР

Вчителі предметники

Організація роботи факультативів, гуртків, секцій, клубів, театрів

Вересень шорічно

Керівники гуртків

Створення класів  для поглибленого навчання учнів, курсів за вибором

За можливістю

адміністрація

Запровадження найбільш оптимальних методів і форм роботи

Протягом року

колектив

Складання та оновлення  банку даних здібних та обдарованих дітей

Грудень, травень

Класні керівники, ЗВР, ЗД НВР, психолог

Робота з педагогічними кадрами

 

 

 

Виявлення здібностей та обдарованостей учнів

Протягом року

ЗВР, психолог

Участь в конкурсах, спортивних змаганнях, іграх всіх рівнів

Протягом року

Вчителі предметники, ЗНВР, ЗВР

Залучення до творчої та науково-дослідницької діяльності учнів та роботи клубу «Еліт»

Протягом року

ЗД ВР

Вчителі – предметними

Залучення до участі в роботі МАН

Протягом року

ЗД НВР, вчителі предметники

Залучення учнів школи до роботи клубів, театральних гуртків

Протягом року

Керівники гуртків і клубів

Вивчення творчих запитів обдарованих та здібних дітей

Протягом року

ЗВР, психолог

Проведення педагогічної ради «Стратегія і тактика» педагогічної діяльності колективу з реалізації - етапу програми «Обдарована дитина»

Квітень

ЗНВР, ЗВР, психолог, соціальний педагог

Проведення творчих конкурсів «Таврійський барвограй», «Алло, ми шукаємо таланти»

Протягом року відповідно до плану роботи школи

Адміністрація, ОДК

Залучення учнів до участі в районній дистанційній школі «Обдарованність»

вересень

адміністрація

Запровадження навчальних та виховних КТС

Протягом року

Класні керівники, ЗНВР, ЗВР, вчителі предметники

Вивчення питань розвитку особистості школярів через різноманітні види творчої діяльності на засіданнях методичних об’єднань, методичній раді

Відповідно до планів роботи МО

Керівники МО

Оформлення методичних наробок

ІІ семестр року

Всі учасники навчально-виховного процесу

Впровадження програми «Обдарована дитина»

Протягом року

колектив

Психологічні дослідження ….

За планом психолога

психолог

Проведення інструктивно- методичних заходів

 

Координатор програми

Оформлення методичних наробок

ІІ семестр

Творча група

Робота з учнями

Аналіз виконання програми: досягнення, причини успіхів і невдач.

І семестр

Творча група

Планування роботи з обдарованими учнями

Серпень-вересень

Творча група

Залучення учнів до творчої, інтелектуальної, спортивної, дослідницької діяльності

Протягом року

Всі учасники навчально-виховного процесу

Випуск авторських збірок юних поетів

ІІ семестр року

Вчителі предметники, ЗВР, ЗНВР

Проведення персональних виставок творів ужитково-прикладного та художнього мистецтва

Постійно протягом року

Керівники гуртків, вчитель малювання

Проведення творчих звітів, презентацій роботи класу, діяльності учнів

Протягом року

ЗВР

Проведення персональних дистанційних занять та залучення учнів до роботи в них

Протягом року

Вчителі предметники

Залучення учнів до створення власних порт фоліо

Постійно

Вчителі предметники, класні керівники

 

УІ. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

  • розробка і впровадження механізму пошуку і відбору обдарованої молоді;
  • створення науково-педагогічної інформаційної системи;
  • впровадження сучасних педагогічних та інформаційних технологій;
  • підвищення професійного рівня педагогів;
  • створення системи морального заохочення обдарованій молоді до науково-дослідницької діяльності;
  • виховання особистості, збереження традицій і досвіду педагогічного колективу школи.

Одним із найважливіших засобів для виконання Програми є моніторинг динаміки розвитку творчого потенціалу учнів, який здійснюється за напрямками:

- визначення рівня знань учнів з конкретних навчальних дисциплін за допомогою експертних контрольних робіт (за текстами адміністрацій); аналіз динаміки цього показника;

- аналіз динаміки ефективності навчання за шкільними статистичними матеріалами семестрової підсумкової успішності;

- оцінка професійного потенціалу педагогічного колективу школи за статистичними матеріалами і аналіз його динаміки;

- виявлення рівня розвитку творчих здібностей учнів старших класів за допомогою оригінальних психологічних експрес-методик і аналіз динаміки цього показника, зв'язок його з навченістю та рівнем соціального та особистісного розвитку;

- дослідження психологічних установок, мотивації, ціннісних орієнтацій педагогів школи за допомогою спеціально розроблених анкет, аналіз динаміки цих показників;

- проведення експрес-дослідження соціально-психологічних особливостей розвитку навчального закладу і подальше відстеження динаміки цього розвитку;

- застосування інноваційної моніторингової методики контролю залишкових знань учнів.

Алгоритм моніторингу динаміки розвитку творчого потенціалу учня складається з етапів:

1. Збір інформації про рівень розвитку творчих здібностей учнів.

2. Систематизація зібраної інформації.

3. Планування.

4. Мотивація.

5. Координація.

6. Системний контроль і облік.

Моніторинг динаміки розвитку творчого потенціалу учня забезпечує продуктивну організацію роботи з академічно здібними учнями.

Педагогічний колектив усвідомлено працює над створенням освітнього простору школи як сукупності умов для розвитку особистості. Враховуючі сучасні тенденції, поступово здійснюється перехід до нової педагогічної установки - від ідеї розвитку до ідеї саморозвитку, самоактуалізації всіх учасників освітнього процесу в школі

 


Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Цмох Василь
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
3771
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку