Текст "Інформаційно-комунікаційна компетентність педагога"

Про матеріал

Матеріал може бути використаний для виступів на педраді, засіданні методичного об"єднання, у роботі з молодими педагогами. Текст до презентації можна переглянути і завантажити також.

Перегляд файлу

 Сучасний  педагог, щоб бути успішним і затребуваним, повинен бути готовим до будь-яких змін, вміти швидко і ефективно адаптуватися до нових умов, проявляти прагнення бути професіоналом, постійно оновлювати свої знання та вміння, прагнути до саморозвитку, проявляти толерантність до невизначеності, бути готовим до ризику, тобто бути професійно компетентним.

 Професійна компетентність вчителя – поняття динамічне, багатогранне й багатоаспектне, його зміст змінюється у відповідності із процесами, що відбуваються в суспільстві й освіті. Структура професійної компетентності також повинна періодично видозмінюватися, корегуватися в зв’язку зі стрімким розвитком науки й практики.

 Виділення ІК-компетентності як окремої складової професійної компетентності педагога обумовлено активним використання ІКТ у всіх сферах людської діяльності, у тому числі і в освіті. Сучасне суспільство, яке за рядом показників відносять до інформаційного (або суспільства знань), вимагає від його членів нових знань, умінь, навиків і здатностей.

 Основними характеристиками інформаційного суспільства є:

 

 ІК-компетентність заслуговує на особливу увагу тому, що саме вона дає можливість особистості бути сучасною, активно діяти в інформаційному суспільстві, використовувати найновітніші досягнення у своїй професійній діяльності.

 Слід зазначити, що в сучасному тлумаченні термін "інформаційна компетентність" описує одну з граней професійної зрілості. Ще зовсім недавно учитель повинен був уміти:

застосовувати інформаційні технології для демонстрації друкованих графічних документів, аудіо- і відеоматеріалів на уроці

створювати презентації

систематизувати і обробляти дані за допомогою таблиць, технологічних карт

будувати порівняльні таблиці і виявляти закономірності за допомогою комп'ютера

застосовувати інформаційні технології для моделювання процесів і об'єктів, виконання креслень і ескізів

використовувати комп'ютерне тестування,  Інтернет для вирішення педагогічних питань, збору інформації, участі в телеконференціях, доступу до наукових, педагогічних, методичних даних

 

Сьогодні  для успішної роботи вчителю треба не тільки самому активно використовувати сучасні інформаційні технології, але робити так, щоб учень активно  використовував  їх.                 Адже ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету.  Це – навіть, не твердження, а практично догма, якої вимагає час.

 Сучасний вчитель повинен крім базових навичок повинен ще кількома відносно новими:

  Уважаю однією з важливих форм роботи сучасного вчителя створення та використання особистого Інтернет-сайту (або блогу), що дозволить учителю краще організувати навчально-виховну діяльність на уроці, підвищить пізнавальну активність і навчальні досягнення учнів. 

 Професійні учительські блоги в Україні отримали поширення не так давно. Можна навіть сказати, що вони лише зароджуються.  До цього блогерство  було популярним серед  інших вікових та професійних груп. Цей спосіб взаємодії вчителя і учня в мережі порівняно новий і для багатьох є незвичним.   Сьогодні роль блогів, в тому числі освітніх,  у творенні інформаційного суспільства зумовлена рядом обставинами. Основними серед яких є:

  • Простота використання і доступність
  • Ефективність організації інформаційного простору
  • Інтерактивність і мультимедійність
  • Надійність і безпека

Інтернет-блоги    це ті носії, які можуть і повинні перетворитися на своєрідну «позакласну школу» для учнів. Саме навчальний інтернет-блог дозволяє більш повно  застосовувати свої знання та вміння на практиці та наблизитись у розв’язанні цілком конкретної задачі – підвищення ефективності навчання  своїх учнів. Без сумніву,  використання блогу у навчально-виховному процесі має багато можливостей, що відкриваються як для автора – учителя, так і для інших учасників, читачів блогу:

  • роблячи записи у блозі, ми вдосконалюємо культуру писемного мовлення;
  • цікавлячись новинками учительської спільноти, ми розширюємо власний світогляд;
  • цитуючи інших учителів, ми переймаємо краще, що у них є;
  • підтримуючи (шляхом читання і коментування) блоги колег, ми сприяємо утворенню професійної учительської спільноти в мережі;
  • використовуючи  нові веб-інструменти, ми безперервно вдосконалюємо  свої  ІКТ-навички.

 Крім цього, дане  веб-середовище  сприяє формуванню й розвитку в педагога однієї із  значущих комунікативних навичок  – навички само презентації.  Ведення персонального професійного блогу – найприродніший спосіб для вчителя «підписати» себе на неперервну самоосвіту.

 Уважаю, що учні повинні бачити  Інтернет-сторінки свого вчителя, так як це є свідченням компетентності останнього.

          Беручи до уваги профілізацію старшої школи, незначну кількість годин, недостатність позаурочного часу для  безпосереднього спілкування педагога та учнів, можна стверджувати,  що використання блогу як елемента дистанційного навчання підвищує індивідуальну активність старшокласників,  надає можливість поєднання індивідуальної і колективної діяльності,  адаптації темпу подання і засвоєння навчального матеріалу,  оперативного доступу учня до джерела навчального матеріалу,  надає навчальній діяльності творчого, дослідницького характеру і як результат    формування дослідницьких та ІКТ компетентностей,  бажання до навчання,  до пошуку нових знань. А це є запорукою в подальшому успішного  навчанні  у ВНЗ та майбутній професійній діяльності.
       Сьогодні сайт чи блог вже не просто забаганка, а радше потужний інструмент особистого просування та розвитку, який при вмілому використанні здатен суттєво підвищити вашу видимість, комунікативні навички і звісно ж – професійний рівень. Іншими словами блог – це насамперед прискорювач вашого зростання, як на особистому, так і на професійному тлі.

  1. Антонов Г. Дистанційне навчання: мода чи потреба? // Освіта України. – 4 квітня (№25). – с. 10
  2. Балаба  В.  Формування професійної компетентності вчителів // Завучу. Усе для роботи.-№ 7.-2009.-с.11.
  3.  Барабаш О. Розвиток професійної компетентності учителів // Початкова освіта. -№ 38, жовтень, 2010.-с.2.
  4. Барабаш Ю.Г. Педагогічна майстерність: теоретичні й навчально-методичні основи / Ю. Г. Барабаш, Р. О. Позінкевич. – Луцьк : РВВ “Вежа” Волин.держ.ун-ту ім. Лесі Українки, 2006. – 476 с.
  5.  Баранова С. Особливості формування професійної компетентності вчителів // Сучасна школа України. -№ 2, лютий, 2009.-с.16.
  6. Биков В.Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти / В.Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання : електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] / Ін-т інформ.технологій і засобів навчання АПН України; Ун-т менеджменту освіти АПН України; гол.

ред. : В.Ю. Биков. – 2010. – №1(15). – Режим доступу :  http://www.ime.eduua.net/em15/emg.html

  1. Брюховецька Є. В. Сутність і структура професійної компетентності / Є. В. Брюховецька // Духовність особистості. - 2013. - Вип. 3. - С. 12-19. - Режим доступу:   http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2013_3_4 .
  2. Воловик О. Мотивація педагога як умова зростання професійної компетентності // Управління школою.-№10.-2009.-с.10.
  3. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – 112 с.
  4. Ковальчук В.І., кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач НДЛ експериментальної педагогіки і педагогічних інновацій. Київський університет імені Бориса Грінченка СУТНІСТЬ ТА СТРУКТУРА ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ. – Режим доступу :  http://elibrary.kubg.edu.ua/20/1/V_Kovalchuk_HEU_27_IPPO.pdf
  5. Пелагейченко В. Ключові компоненти компетентності вчителя / В. Пелагейченко // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2009. – № 2. – С. 55–60.
  6. Раков С.А. Математична освіта і компетентісний підхід з використанням ІКТ: Монографія.– Х.:Факт, 2005. – 360 с.
  7. Сергієнко Н.Ф., заступник директора з навчально-виховної роботи Вовчанського ліцею № 2. ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ. – Режим доступу :    http://tme.umo.edu.ua/docs/5/11sercmt.pdf
  8. Сікора Я. Б. Зміст та структура поняття професійна компетентність вчителя інформатики / Я. Б. Сікора // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ : зб. наук. праць. Ч. ІІ. – Рівне, 2008. – C. 148–156.
  9. Сучкова Т.М. Оценка ИКТ-компетентности учителя [Електронний ресурс] / Т.М. Сучкова. – Режим доступу: http://pedsovet.org/component/option,com_mtree/task,viewlink/link_id,6072/Itemid,118/ .
  10. Шокалюк С.В.  Хмарні технології у загогальноосвітних начальних закладах / С.В.  Шокалюк,  І.С. Закарлюка : [Електронний ресурс]. – http://tmn.ccjournals.eu/index.php/cte/2013/paper/downloadSuppFile/68/51.

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
3653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку