методичні матеріали "Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів шляхом впровадження технології командної роботи в освітній процес"

Про матеріал
Подано методологію організації навчальних занять з використанням технології командної роботи з метою активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти
Перегляд файлу

АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ШЛЯХОМ ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ КОМАНДНОЇ РОБОТИ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

Сагір Ю.В., викладач кваліфікаційної категорії

«спеціаліст першої категорії» МК ДВНЗ «ПДТУ»

 

«Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей…»

 Закон України «Про освіту»

 

 Стратегічним напрямком розвитку освіти в сучасному суспільстві є забезпечення інтелектуального морального розвитку людини на основі залучення його в різноманітну, самостійну, доцільну діяльність в різних галузях знання [1]. Швидке оновлення знань, включаючи базові, ставить перед закладами вищої освіти завдання підготовки фахівців, здатних:

- адаптуватися до швидко змінюваних умов сучасного суспільства, самостійно здобувати необхідні для успішної роботи знання і навички, застосовувати їх на практиці для вирішення різноманітних завдань;

- вміти працювати в колективах, які об'єднують фахівців різних областей знання;

- самостійно, критично мислити, вміти бачити виникаючі в реальній дійсності проблеми і шукати раціональні шляхи їх вирішення, використовуючи сучасні технології;

- грамотно працювати з інформацією, знаходити і обробляти інформацію, а також ефективно використовувати інформаційні ресурси для вирішення поставлених завдань [2].

Вища освіта розвивається відповідно до освітніх стандартів, в основі яких лежить компетентнісний підхід. Тому, сучасні освітні технології, що застосовуються в ЗВО I-II рівнів акредитації, повинні забезпечити комбінацію знань, умінь, навичок для реалізації професійної та подальшої навчальної діяльності здобувача освіти [1].

Таким чином, необхідно перебудувати освітній процес ЗВО з метою посилення активізації студентів та мотивації до отримання навичок самостійної навчально-пізнавальної діяльності, тобто до формування вміння творчо мислити. Що досягається шляхом впровадження технології командної роботи на всіх видах навчальних занять [3]:

- аудиторні заняття (лекції, практичні та лабораторні заняття, самостійна робота);

- позааудиторна робота студентів (самостійна робота, курсове та дипломне проектування, практичне навчання).

Використання технології командної роботи направлене на засвоєння вже існуючих загальних та формування фахових компетентностей студентів спеціальності 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», а саме:

  • Розуміння та сприйняття етичних норм поведінки відносно інших людей і відносно природи (З1).
  • Адаптивність і комунікабельність (З6).
  • Толерантність (З9).
  • Здатність до письмової й усної комунікації рідною мовою (З20).
  • Здатність до ділових комунікацій у професійній сфері, знання основ ділового спілкування, навички роботи в команді (Ф6).

Одне з найважливіших питань, яке необхідно вирішити викладачу при організації командної роботи  - це формування команд. В практиці існують безліч способів формування команд, найпоширеніші з них [4]:

  • за принципом комунікабельності;
  • за принципом випадковості (за жеребкуванням, за журналом, за рядами тощо).

Оптимальна кількість студентів в команді становить 2-5 чоловік. Збільшення кількості учасників в команді може привести до неорганізованої роботи команди. Нечисленні команди більш ефективні, їм властива велика ймовірність досягнення результатів, висока організованість, здатність індивідуальної реалізації кожного члена команди. Збереження стабільного складу команди протягом досить довгого часу сприяє досягненню студентами високої майстерності в командній роботі та скорішому оволодінню фаховими компетентностями. У той же час зміна складу команди сприяє  розвитку  адаптивності, комунікабельності й  толерантності.

Якщо командна робота організовується під час аудиторних занять, доречним буде розподіл організаційних ролей між членами команди, що  збільшить  ймовірність включення в роботу всіх членів команди. Наприклад:

  • організатор робіт – організує роботу, керує обговоренням, стежить за трудовою дисципліною;
  • протоколіст - записує ідеї і результати роботи;
  • «хранитель часу» - стежить за часом відведеним на виконання завдання;
  • оратор (доповідач) - доповідає про результати роботи;
  • спостерігач ( «хранитель правил») - стежить за дотриманням правил роботи в команді, правил охорони праці, може зупиняти роботу в випадку порушень;
  • «хранитель матеріалів» - відповідає за наявність, відповідність та своєчасне повернення роздаткових і довідникових матеріалів;
  • контролер – перевіряє якість виконаної роботи, вивченого матеріалу, результатів обговорення;
  • зв'язківець ( «хранитель зв'язків») - встановлює зв'язки з іншими командами та викладачем.

На початку командної роботи ролі можна записати на бейджиках і видавати перед початком роботи. В подальшій роботі ролі можна змінювати.

Для організації співпраці в команді потрібно створити позитивну взаємозалежність.  Це досягається  виділенням спільного, а саме:

  • загальна мета (взаємозалежність на підставі загальної мети);
  • загальна нагорода (взаємозалежність на підставі загальної нагороди);
  • матеріали (взаємозалежність на підставі загального матеріалу, розділеного на кілька частин);
  • ролі (взаємозалежність на підставі окремих ролей);
  • завдання (взаємозалежність на підставі окремих завдань).

Для стійкого формування фахових компетентностей та організації командної роботи студентів, необхідно виявлення і реалізація комплексу педагогічних умов, які поряд з етапами процесу командоутворення дозволять вивести освітній процес на більш високий якісний рівень [2].

1. Обрати поле діяльності для командної роботи (обговорення проблеми, вивчення різних матеріалів, створення творчого продукту). Забезпечити позитивну взаємозалежність членів групи і їх індивідуальну звітність.

2. Заздалегідь підготувати матеріали для командної роботи. Якщо робота велика, буде добре, якщо група отримає завдання на картці. На картці можна написати також критерії, за якими будуть оцінюватися результати роботи.

3. Сформувати команди. Підготувати матеріали для жеребкування, або списки членів команди.

4. Розподілити командні ролі. Підготувати картки з описами ролей.

5. Визначити проміжки часу командної роботи.

6. Вирішити питання включення роботи кожної команди в загальну роботу групи.

7. Підготувати приміщення для командної роботи (забезпечити візуальний та вербальний контакт всіх членів команди).

В ході роботи команди викладачу й спостерігачам варто звертати увагу на такі аспекти педагогічної ситуації, які зазвичай стають проблемними:

  • повага до прав і думок інших людей. Чи кожному члену команди дається рівна можливість висловити свою думку?
  • готовність до компромісу і співпраці. Чи є в команді люди з заздалегідь усталеними думками, які не хочуть змінювати їх, а намагаються нав'язати свою точку зору іншим?
  • підтримка інших людей. Чи надають члени команди підтримку тим, чия позиція збігається з їх власною?
  • готовність слухати. Може бути, члени команди вважають за краще говорити самі, а не прислухатися до слів інших? Чи вказують їхні відповіді на прагнення прояснити слова попереднього доповідача?
  • конфлікт. Якщо члени команди, дотримуючись різних позицій, вступають в конфлікт, намагається команда уникнути розмови про цей конфлікт? Чи ведуть себе члени команди так, якщо б вони погоджувалися з протилежною позицією? Виносять вони питання, що викликали розбіжності, на відкрите обговорення?
  • комунікативні навички. Чи дивляться члени команди в очі співрозмовнику, виражають згоду, задають чи проясняють і підтримують питання, чи дотримуються правил ввічливості?[3]

 Таким чином, організація командної роботи студентів, що навчаються за спеціальністю 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» націлена на підвищення ефективності та посилення професійної спрямованості підготовки майбутніх фахівців, тому вимагає систематичного підходу та якісної підготовки всіх учасників освітнього процесу [5].

На підставі викладеного вище можна зробити наступні висновки про переваги впровадження в освітній процес командної роботи:

- формування комунікативних навичок та фахових компетентностей студентів;

- активізація пізнавальної діяльності та стійкої мотивації до навчання;

- самоорганізація роботи студентів в команді;

- підвищення успішності студентів;

- підвищення якості придбаних знань, підготовки в області фахової складової, що забезпечує мобільність випускників на ринку праці.

Література 

  1. Закон України «Про освіту» ст..1.
  2. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учебное пособие под ред. Е. С. Полат М., 1999.
  3.  Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. М., 1998.
  4. Шахмаева К.Е., Савва Л.И. Моделирование процесса организации командной работы студентов технического вуза // Современные проблемы науки и образования. – 2017. – № 2.
  5. Новгородова Н.Г. Опыт внедрения технологии командной работы студентов в образовательный процесс общетехнической дисциплины // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. – 2015. – № 9-4. – С. 592-595. 
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Аніщенко Віктория
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
30 січня 2019
Переглядів
664
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку