Методичні матеріали до проведення тижня правознавства

Про матеріал
Подані матеріали до проведення тематичного тижня правознавства стануть у нагоді та допоможуть в організації заходів правознавчого спрямування для учнів 9-11 класів. Матеріали містяь план проведення тижня права, цікавинки, задачі, конкрси, ребуси та ін.
Перегляд файлу

 

Тиждень правознавства

 

Вчитель: Коваленко Г.М

 

Дружба

2022

План проведення тижня права

Понеділок

  • Оголошення про проведення тижня права на загальношкільній лінійці, вірші про право, заохочення до участі в заходах, розміщення інформації на дошці оголошень

 

Вівторок

  • Ознайомлення з інформацією, правові цікавинки, задачі, кросворди з правознавства

 

Середа

  • «Що ми знаємо про право» - конкурс на краще знання прав дітей, прав та обов’язків учнів серед учнів 5-8 класів

 

Четвер

  • «Прово в нашому житті» - брейн –ринг серед учнів 9-11 класів. Конкурс на кращий реферат з правознавства.

 

Пятниця

  • Підведення підсумків, визначення та нагородження переможців

 

 

 

 

Я маю право

Я родом звідти, де співають села

Де танцями розгойдані мости

Скажу я просто, що я маю право

На цій землі і жити і рости

Тут жайвір в полі служить охоронцем

Природа рідна смуток розрива

Тут в Україні під привітним сонцем

Лелека у дворі гніздо звива

А вересень покликав у дорогу

Знання як скарб до серця притулю

І на лінійці урочисто в школі

Навчатись право з дітьми розділю

А брати участь в конкурсах, змаганнях

Це все мені наснаги додає

І я скажу, відверто, без вагання

Щаслива тим, що таке право є

Шкільні роки летять, немов лелеки

Дитинство забираючи з собою

А моя юність вже не так далеко

Роки ідуть а там подать рукою

Тому я щиро всім в житті бажаю

Зростати швидко гідними людьми

Бо всі ми українці  маємо  право

На цій землі і жити і рости

 

 

 

 

 

 

Я маю право

Я маю право на життя

Я маю право на свободу

Я маю право на навчання

Та маю право на щастя мого народу

Народ великий і єдиний

Народ могутній, незломимий

З Богом у серці

З музою в коханні, горять в серцях бажання

Я маю право на свободу, я маю право на сімю

Також на вступ до інституту

І право любить Україну мою

 

 

 

  Складовою частиною сучасного виховного процесу є правове виховання учнів. Необхідність особливої уваги правовому вихованню зумовлюється рухом українського суспільства до європейських цінностей, де основою суспільних відносин є дотримання правових норм, норм чинного законодавства з метою побудови правової держави.

 

   Принцип верховенства права та лозунг « всі рівні перед законом» повинен стати основоположним в житті суспільства загалом та кожного громадянина зокрема. Високий рівень корумпованості українського суспільства свідчить про незадовільну роботу по правовому вихованню в нашому суспільстві. Змінити становище можна лише шляхом виховання розуміння верховенства права в суспільстві. Найбільш ефективним  процес виховання правосвідомості є в шкільному віці.

 

  З цією метою поряд з уроками правознавства проводяться тижні права, дні права щороку на початку грудня.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

План проведення тижня права

Понеділок: оголошення про проведення тижня права на загальношкільній лінійці, вірші про право, заохочення до участі в заходах, розміщення інформації на дошці оголошень.

Вівторок: ознайомлення з інформацією до тижня права, правові цікавинки, задачі та кросворди з правознавства.

Середа: «що ми знаємо про право» - конкурс на краще знання прав дітей, прав та обов’язків учнів серед учнів 5-8 класів.

Четвер: «право в нашому житті» - конкурс на кращий реферет з правознавства серед учнів старших класів.

П´ятниця: підведення підсумків, визначення переможців.

 

  

 

Кросворди, ребуси, правовііііііііііі задачі.

 

Розшифруйте правові вирази:

АБКВГАЕЄНЖЗСИІТЇЙУКЛЦМНІОПЯ – АБОВГСДЕНЖЗОИІВЇЙНКЛИМНЙ  АБЗВГАЕЄКЖЗОИІН  АБДВГЕЕЄРЖЗЖОИАІЇВЙКИ  (читається кожна третя буква – Конституція – основний закон держави)

МОНОКАЗ ДЕРЕП ІНВІР ІСВ (читається назад – всі рівні перед законом)

14, 18, 8, 6, 17 16,1,7 19,20,1,3,1 22,1 18,2,18,3,31,9,14,10 (цифри замінюються буквами за порядковим номером: наприклад – 1-а; 2-б; 3-ві т д)

ІТУОСВ АН ВОПРА ЄМА ЖЕНКО (кожен має право на освіту)

НОАОЦОІОООНОАОЛОЬОНОІ СОИОМОВОООЛОИ – ГОЕОРОБ ГОІОМОН ТОА ПОРОАОПОООРО (читається кожна друга буква – національні символи – герб, гімн та прапор)

Кожне з завдань пишемо на окремому листку та вивішуємо на дошці оголошень.

 

Кросворд 1

Завдання: Розгадавши кросворд у виділених клітинках ви можете прочитати назву однієї з процедур, яка є обов’язком Прем´єр –міністра.

По горизонталі: 1. Функції Кабінету Міністрів щодо підлеглих йому установ.

2. Резолюція … уряду що веде до його відставки

3. Постійно діюча частина уряду.

4. Документ, яким керується уряд в своїй діяльності.

5. Функція прем´єр – міністра на засіданнях уряду.

6. Відставка уряду буває…

7. Основна форма організації роботи уряду.

8. Без чого програма роботи уряду не дійсна?

9. Інша назва кабінету міністрів.

10. Призначаючи прем´єр – міністра Верховна Рада говорить…

По вертикалі: 1. Акт кабміну

2. Уряд можна відправити у… (називний відмінок)

3. Прем´єр в уряді.

4. Документ що подає прем’єр-міністр добровільно подаючи в відставку.

5. Її здійснює прем’єр в Верховній Раді.

 

Кросворд 2

По горизонталі: 1. Ділиться на законодавчу, виконавчу та судову.

2. Синонім слів «Верховна Рада»

3. Керує Верховною Радою голова та його…

4. Палата Верховної Ради з контролю та використання бюджетних коштів.

5. Орган Верховної Ради, що розробляє законопроекти та здійснює їх попередній розгляд.

6. Яку з гілок влади уособлює Верховна Рада?

7. Основний фінансовий закон держави на рік, який приймає Верховна Рада?

По вертикалі: 1. Посада особи, обраної до Верховної Ради.

 

Що ми знаємо про право

 

Конкурс – гра учнів 5-8 класів

Мета: виховувати у школярів інтерес до правових знань, формувати правову культуру учнів.

В грі беруть участь 2 команди по 4-5 учнів (5-6 та 7 класи). Обирається журі. Людина з секундоміром.

 

1 тур. Правова розминка.

Ведучий задає питання. Команда має 10 секунд на обдумування відповіді. Якщо відповіді немає її можуть дати вболівальники команди. Вірна відповідь – 1 бал.

Питання для розминки.

Команда 5-6 класів.

  1. Наша держава називається…
  2. Глава нашої держави…(президент)
  3. Верховна Рада засідає в місті… (Києві)
  4. Основний обов’язок учнів…(навчання)
  5. Документ де записані основні закони держави…(Конституція)
  6. Кольори прапору України…
  7. Герб України називають…
  8. Як слід вести себе під час винесення прапора?
  9. Людина до 18 років називається…(дитина)
  10. Йдучи по вулиці слід дотримуватись правил…
  11. Переходити вулицю слід на…світло світлофора.
  12. Документ що дає право на проїзд в транспорті…(квиток)
  13. Хто несе відповідальність за дітей?
  14. Дитина що навчається в школі чи ПТУ називається…(учень)
  15. Перебуваючи в школі учень повинен дотримуватись правил…(для учнів)
  16. Хто має право застосовувати до дитини фізичну силу? (ніхто)
  17. Ви є учнями… класів (середніх)
  18.  Червоний колір світлофора значить?
  19. На запрошення незнайомця сісти до нього в авто ви повинні…
  20. Документ що засвідчує успішність учня по семестрам (табель)
  21. Зі скількох років учні йдуть до школи?

 

Команда 7-8 класів

  1. Державними символами називають…
  2. Першим президентом України був…
  3. Головою Верховної Ради зараз є…
  4. Премєр – міністром України зараз є…
  5. Кожен має не лише права, а й … (обов’язки)
  6. Навчання для учнів це право чи обов’язок? (те і інше)
  7. День незалежності України…
  8. Назва виплат людям що досягли 60-ти річного віку чи мають вади здоровя…
  9. З заробітної плати кожного відраховують…(податки)
  10. Назва правителя держави що є монархією? (цар, король,імператор)
  11. З скількох років настає часткова юридична відповідальність?( з 14)
  12. Чи може бути злочином бездіяльність? (так)
  13. Чия згода потрібна для влаштування на роботу неповнолітніх? (батьків чи опікунів)
  14. Зі скількох років можна вступати до шлюбу? (з 17)
  15. Чи потрібна згода батьків на вступ до шлюбу? (ні)
  16. Який документ гарантує права та декларує обов’язки громадян України? (Конституція)
  17. Зі скількох років можна голосувати на виборах? (з 18)
  18. Чи існує такий орган влади як Криничанська верховна рада?
  19. Назвіть президентів України з 1991 року.
  20. Назва середнього загальноосвітнього навчального закладу (школа)
  21. В народі говорять: «Не зарікайся від чуми та…(тюрми)

 

2-й тур. Правові задачі.

Командам дається по 2 правові ситуації, які вони повинні розв´язати  та прокоментувати.

Вірна відповідь – 3 бали.

Правові ситуації для 5-6 класів.

  1. Йдучи зі школи додому ви помітили що старшокласники зірвали дорожній знак та викинули його на узбіччя. Що ви повинні зробити? А) спробувати причепити його назад б) негайно повідомити про це дорослих в) нічого не робити, адже ви його не зривали та до цього не причетні.
  2. Перерахуйте які ви знаєте права дітей? Наприклад право на життя, на любов та піклування…
  3. Двоє учнів на перерві побились. Наступного дня батько одного з них прийшов до школи та побив іншого учня.
  4. 5-ти річного хлопчика, який гуляв біля будинку покусав собака, якого господар випустив на прогулянку. Батьки хлопчика зажадали відшкодування моральної шкоди та витрат на лікування. Господар собаки відмовився виконувати цю вимогу. Хто на вашу думку правий?

Правові ситуації для 7-8 класів.

  1. Йдучи по вулиці містом ви стали свідком того, як грабіжник відібрав сумочку в жінки та втік. Грабіжника ви впізнали, він живе неподалік. Що ви повинні зробити? Чи можуть вас покарати за бездіяльність?
  2. Ви вирішили під час канікул влаштуватись на роботу розносити пошту. Чи візьмуть вас? Що потрібно для того щоб взяли?
  3. Під час вистави в цирку мавпа вихопила в глядача відеокамеру, якою той її знімав та розбила її. Глядач вимагає від адміністрації цирку відшкодування вартості відеокамери. Чи правомірні його дії?

3-тур. Конкурс капітанів.

Кожному з капітанів з поданих букв скласти термін пов'язаний з правом та пояснити його. Час – 1 хв. Вірна відповідь – 2 бали.

Право в нашому житті

Інтелектуально – пізнавальна гра серед учнів 9-11 класів.

Мета: виховувати в учнів інтерес до правових знань, формувати правову культуру учнів.

Порушувати закони це все одно,

Що рубати гілку на якій сидиш.

В. Сухомлинський

В турнірі беруть участь 2 команди по 4-5 учнів (9-11 класи) обирається журі з секундоміром.

1-й тур. Правова розминка.

Короткі чіткі питання. Такі ж відповіді. Обдумування – 20 сек.

  1. Народовладдя по-грецькому (демократія)
  2. Повна незалежність (суверенітет)
  3. Чи передбачається кримінальна відповідальність за екологічні злочини (так)
  4. Чи можна священнику балотуватись в депутати? )ні)
  5. Зі скількох років настає кримінальна відповідальність? (з 16)
  6. Членами політичних партій можуть бути громадяни України, які досягли…років (18)
  7. Документ що засвідчує особу. (паспорт)
  8. Паспорт отримують в … років.
  9. Дитина що навчається… (учень, студент)
  10. До скількох років особа вважається дитиною? (18)
  11. Платежі що кожен громадянин зобов’язаний сплачувати зі своїх доходів.
  12. Одна з форм навчання. (заочна)
  13. Людина що на власний ризик займається діяльністю з метою отримання прибутку (підприємництво)
  14. Тимчасове припинення роботи в знак протесту (страйк)

Кожна команда відповідає на 7 питань. Вірна відповідь – 2 бали. При відсутності відповіді, або невірній відповіді відповідають глядачі або команда суперника.

 

2-й тур. Азбука правознавця.

Питання для обох команд однакові. За 1 хв. написати назви юридичних термінів: а) влада народу…б) документ виданий президентом…в) основний закон…г) особа що захищає підсудного в суді… д) небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальне покарання… Відповіді: демократія, указ, Конституція, адвокат, злочин.

 

3-тур. Правова ситуація.

Кожна команда обирає 2 завдання з описом ситуації, завдання розв’язати та ситуацію прокоментувати. Ситуації: 1. Отримав двійку 2. Батьків викликають до директора 3. Ідемо до їдальні 4 неочікувана контрольна робота 5 випадково отримав 12 балів 6.  Ми чергові по школі… Час розв’язання правових задач – 1 хв. Вірно  - 3 бали.

 4-й тур. Правові ланцюжки.

Командам пропонується по 2 ситуації. Вірна відповідь – 2 бали.

  1. Вищим законодавчим органом в Україні є… (Верховний суд, Конституційний суд, Верховна Рада, Кабінет Міністрів)
  2. Державними символами є…(прапор, Конституція, герб, закони України
  3. Хуліганство це -…(безквитковий проїзд, нецензурна лайка в громадському місці, ображання громадян на вулиці, крадіжка)
  4. В скільки років громадянин України може стати народним депутатом (17,18,21,35 років)

 

Конкурс капітанів.

Залишаються капітани команд що по черзі відповідають на питання. Відповідь – цифра. Правильна відповідь  - 2 бали.

  1. Термін на який вперше отримує призначення суддя (5 років)
  2. Термін дії доручення на управління транспортом (3 роки)
  3. Мінімальний вік кандидата в президенти (35 років)
  4. Мінімальний термін щорічної оплачуваної відпустки (24 дні)
  5. Найбільше років коли беруть до арміх у випадку мобілізації (60)
  6. Пенсійний вік в Україні (60)
  7. Мінімальний шлюбний вік (17)
  8. Вік громадян що мають право брати участь у виборах (18)
  9. Вік видачі паспорта (14)
  10. Рік здобуття Україною незалежності (1991)
  11. Рік прийняття Конституції України (1996)
  12. Вік з якого настає кримінальна відповідальність (16)

Командам дається завдання скласти розповідь на 8-10 речень. «Правила дл учнів в школі вашої мрії». Час виконання  - 5 хв. Журі визначає переможців.

 

4-й тур. Конкурс вболівальників.

йвгадують що це. За вірну відповідь – 2 бали. Ситуації в попередньому завданні.

 

Я людина отже я маю право

Позакласний захід присвячений проведенню тижня права.

Епіграфи: «Знання права заслуговує найбільшої шани», «Право і справедливість полягає в тому, щоб кожен мав і робив так, щоб ніхто не мав чужого та не позбавлявся свого» « Право це мистецтво добра та справедливості» « Там де закон в силі там і народ сильний».

Тема:  Я людина, отже я маю право

Мета: виховувати учнів свідомими активними громадянами України завдяки формуванню та поглибленню в них правових знань, правової культури.

Обладнання: підручники, Конвенція ООН з прав дитини, Конституція України, листки ватману, маркери.

Захід проводиться у вигляді ділової гри. Вікова категорія – 9-11 класи. Учні заздалегідь поділяються на 4 команди. ДОПОВІДАЧ, СПОСТЕРІГАЧ, РЕЦЕНЗЕНТ,ОПОНЕНТ. Завдання: підготувати відповіді на питання, назви команд, форми одягу. Тема заходу записана на дошці.

«Всі ми живемо в світі де кожен нас вчить – батьки, вчителі, відволікають від смого себе. Я ж хочу щоб ти просто був самим собою, з самоповагою, з гідністю від того що життя має потребу в тобі. І тоді ти можеш почати шукати самого себе.

Обирається журі яке буде оцінювати виступи команд. Ведучий оголошує правила гри. В разі порушення з команди знімаються бали. Капітани команд представляють свої команди.

Доповідач: викладає суть питання, акцентуючи основну увагу на основних ідеях та висновках.

Опонент: аналізує виступ, визначає позитивні аспекти, висловлює критичні зауваження, ставить питання, виявляє помилки та неточності розуміння проблеми та неточності в її розумінні.

Рецензент: дає оцінку виступам доповідача та опонента

 Спостерігач: протягом 1 бою не бере участі в обговоренні питання, проте уважно слухає всі виступи та має право взяти участь у загальній полеміці. Кожен учасник протягом 1 бою може виступати не більше 1 разу. Т.ч. команди будуть по черзі в різних ролях. Оцінка виступів команди: після кожного бою журі виставляє командам оцінки з врахуванням всих виступів. Доповідач – 10 балів, опонент – 5 балів, рецензент – 5 балів. Відповіді на питання – 3 бали; участь в дискусії – 2 бали. Максимально – 25 балів.  Регламент – підготовка відповіді – 2 хв. Доповідь – 7 хв. Запитання до доповідача  з боку рецензента та його відповідь – 2 хв. Підготовка до опонування – 2 хв. Опонування – 5 хв.  Запитання рецензента до доповідача і опонента та їх відповіді – 3 хв. Підготовка до рецензування  - 2 хв. Рецензування відповідей -3 хв. Заключне слово доповідача – 5 хв. Запитання журі – 3 хв. Виставлення оцінок, заключне слово журі – 5 хв.

Рекомендовані питання.

  1. Що слід розуміти під «правами людини»? Короткий екскурс в історію прав людини.
  2. Документи в яких іде мова про права людини
  3. «Я дитина, а отже я маю право» (трактування прав дитини)
  4. Як я можу захистити свої права..

Переваги проведення даної форми заняття: дозволяє поглибити. Узагальнити правові знання учнів. Розвиває інтерес до правознавства. Інтегрує знання учнів з інших предметів: історія, географія, інформатика. Містить елементи змагання, почуття відповідальності за свою команду, виробляє навики ділового спілкування, вміння грамотно вести дискусію, спонукає до самостійної роботи та розкрити себе.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 березня 2023
Переглядів
612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку