Природознавство
5 клас
70 год, 2 години на тиждень
(Календарне планування складене відповідно до програми
П Р И Р О Д О З Н А В С Т В О 5 клас
для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку)
№ уроку |
Дата проведення |
Тема уроку |
Примітки |
1
2
3
4
5
6 |
|
Вступ 5 год
Науки, що вивчають природу.
Методи вивчення природи.
Обладнання для вивчення природи.
Практичні заняття Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: атласи географічних карт, атласи-визначники рослин і тварин, науково-популярна література природознавчого змісту, хрестоматії з природознавства, Інтернет-ресурси тощо.
Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень та дослідів.
Дослідницький практикум Складання переліку побутових вимірювальних приладів (1-2) та здійснення вимірювання за допомогою одного з них. |
|
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 |
|
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (14 год.)
Тіла навколо нас.
Характеристики тіла, їх вимірювання.
Речовини. Фізичні властивості речовин.
Властивості твердих тіл, рідин і газів.
Атоми і хімічніелементи.
Молекули. Рух молекул. Дифузія.
Різноманітність речовин.
Поняття про прості та складні речовини.
Неорганічні та органічні речовини.
Чисті речовини і суміші.
Способи розділення сумішей.
Явища природи. Практичні роботи
Вимірювання маси та розмірів різних тіл.
Розділення сумішей фільтруванням.
|
|
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (11 год.) Сонячна система, її склад. Сонце – центральне тіло Сонячної системи, найближча до нас зоря.
Планети. Планети земної групи.
Планети-гіганти. Супутники планет.
Зоряне небо. Сузір’я зоряного неба. Велика та Мала Ведмедиці. Полярна зоря.
Горизонт. Сторони горизонту. Компас.
Молочний Шлях – наша Галактика.
Уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт.
Сучасні уявлення про Всесвіт.
Вивчення Всесвіту людиною.
Екскурсія. Визначення лінії горизонту на місцевості та орієнтування на місцевості з допомогою компаса.
|
|
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ – ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ ( 16год.) Тема 1. Земля як планета Форма і розміриЗемлі. Глобус – модель Землі.
Внутрішня будова Землі.
Рухи Землі. Пори року.
Місяць – супутникЗемлі.
Способи зображення Землі. Масштаб.
Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту.
Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом.
Повітря – суміш газів. Значення повітря.
Властивості повітря.
Вода на Землі. Властивості води.
Три стани води. Кругообіг води.
Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Розчини в природі.
Значення води у природі.
Використання води людиною.
Практичні заняття:
Дослідницький практикум Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти. |
|
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62 |
|
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год.) Організм і його властивості.
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії
Середовище життя. Чинники середовища.
Вплив на організми чинників неживої природи.
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.
Різноманітність середовищ життя.
Наземно-повітрянесередовище, пристосування живих організмів до життя у ньому.
Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді.
Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті.
Вплив на організми чинників живої природи.
Угруповання організмів. Екосистеми.
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості. Практичні заняття
Дослідницький практикум
Екскурсія(відповідно до місцевих умов) до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо. |
|
63
64
65
66
67
68
69
70 |
|
Тема 3. Людина на планеті Земля (6 год.) Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою.
Зміни в природі, що виникають унаслідок дії природних чинників і діяльності людини.
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням, захист планети від забруднення різних видів) . Охорона природи. Червона книга України.
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.
Практична робота Складання Червоної книги своєї місцевості. Узагальнення знань Узагальнення знань |
|