У посібнику представлено характерні переваги використання ІКТ у процесі навчання. Описано шляхи використання ІКТ на уроці біології.Представлені інструкції роботи з використанням програмового педагогічного засобуна уроках біології, що схвалений МОН України. Подані форми навчання біології в контексті STEM – освіти, хмарних технологій,як найсучаснішого тренду в Новій українській школі. Також можна ознайомитися з новими освітнімион-лайн сервісами та ІТ – додатками, що можна використати сучасному вчителю біології на уроці. Описані міжнародні наукові он-лайн проекти у яких може взяти участь кожен вчитель біології для збагачення свого досвіду.Матеріали посібника можуть бути використані у навчально - виховному процесі закладу.
Комунальна науково– методична установа
«Березнівський районний методичний кабінет»
Березнівської районної ради
Березнівський навчально – виховний комплекс «Економіко – гуманітарний ліцей – загальноосвітня школа І-ІІ ступенів»
Номінація «Інформаційні технології» |
Точки дотику
інформаційних технологій
та біології
Автор:
Цимбалюк Ольга Богданівна,
учитель біології
Цимбалюк О.Б. Точки дотику інформаційних технологій та біології Навчально - методичний посібник: Березнівський навчально – виховний комплекс «Економіко-гуманітарний ліцей – загальноосвітня школа I-II ступенів». – Березне, 2018 – 30с.
У посібнику представлено характерні переваги використання ІКТ у процесі навчання. Описано шляхи використання ІКТ на уроці біології. Представлені інструкції роботи з використанням програмового педагогічного засобу на уроках біології, що схвалений МОН України. Подані форми навчання біології в контексті STEM – освіти, хмарних технологій,як найсучаснішого тренду в Новій українській школі. Також можна ознайомитися з новими освітніми он-лайн сервісами та ІТ – додатками, що можна використати сучасному вчителю біології на уроці. Описані міжнародні наукові он-лайн проекти у яких може взяти участь кожен вчитель біології для збагачення свого досвіду. Матеріали посібника можуть бути використані у навчально - виховному процесі закладу.
Рецензенти:
Ю.С. Карпець, методист комунальної науково-методичної установи «Березнівський районний методичний кабінет» Березнівської районної ради.
В.В. Голотюк, вчитель біології, вчитель-методист Березнівського навчально – виховного комплексу «Економіко-гуманітарний ліцей – загальноосвітня школа I-II ступенів»
Схвалено науково-методичною радою Березнівського навчально – виховного комплексу «Економіко-гуманітарний ліцей – загальноосвітня школа I-II ступенів» (Протокол №3 від10.01. 2018року).
ЗМІСТ
Вступ………………………………………………………………………………3
1.Інформаційно – комунікаційні технології в освіті………………………...4
2.Формування життєвих компетентностей учнів засобами ІКТ…….. …...6
3.З досвіду використання ІКТ на уроках біології…………………………..10
4.Особливості застування педагогічних програмних засобів на уроках біології……………………………………………………………………………16
5. Урізноманітнення форм навчання біології в контексті STEM- освіти……………………………………………………………………………..20
6. Міжнародні наукові освітні он-лайн проекти для сучасного учителя біології…………………………………………………………………………...25
Висновки………………………………………………………………………...28
Список використаних джерел……………………………………………….29
ВСТУП
Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів надають велику увагу на виховання дитини і його сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер його улюбленої практичної діяльності - гри, змінюються і його улюблені герої і захоплення. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку,але сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.
Вже давно доведено, що кожен учень по-різному засвоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальних запитів кожного учня.
Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності велику масу інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачилаплоди своєї праці і могла їх оцінити.
Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Інформатизація суспільства – це глобальний соціальний процес, особливість якого полягає в тому, що домінуючим видом діяльності в сфері суспільного виробництва є збирання, нагромадження, продукування, оброблення, зберігання, передавання та використання інформації.
Схема 1
Поняття ІКТ, ми розуміємо, відповідно до визначень вітчизняних вчених На думку М.М. Лукащук [6], ІКТ в навчанні біології і хімії – це дидактичний комплекс навчальних та навчально-методичних матеріалів, що представлені на різних носіях інформації; технічних та інструментальних засобів обчислювальної техніки навчального призначення. Так, Ю.О. Дорошенко [3] відмічає, що використання ІКТ при проведенні уроків біології дає можливості:
Інтеграція ІКТ у викладання дозволяє більше наблизити зміст навчального предмету до учнів, полегшити навчання, забезпечити зручний перегляд, швидке отримання та доцільне використання наукових матеріалів. Навчання та викладання із поєднанням традиційних технологій та ІКТ (англ. mixed learning/teaching) має багато переваг, а саме:
Схема 2
Таким чином, можна визначити основні дидактичні особливості ІКТ, що є важливими при викладанні: [13]
2. ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ ЗАСОБАМИ ІКТ.
Досвід та успіхи найбільш розвинених країн світу в галузі науки, виробництва, нових технологій свідчать про необхідність перебудови системи освіти у напрямку створення умов для особистості, яка має вільно проявляти свої здібності, розвиватися відповідно до своїх нахилів. Перед сучасною школою постало завдання адаптації учнів до життя в інформаційному суспільстві.
Сучасні інформаційно-комунікативні технології входять в усі сфери життєдіяльності людини, і в освіту зокрема. Основним завданням сучасної освіти є розвиток особистості учнів, а не тільки передача знань. Сучасний учень повинен швидко сприймати і опрацьовувати великі масиви інформації, а без озброєння сучасними засобами і технологіями це не можливо. Ось чому на теперішньому етапі таким актуальним стало питання формування в школярів життєвих компетентностей, зокрема інформативної. В учнів за допомогою реальних об'єктів (телевізор, магнітофон, телефон, факс, комп'ютер, принтер, модем, копір тощо) й інформаційних технологій (аудіо-, відеозапис, електронна пошта, ЗМІ, Інтернет) формуються вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію, організовувати, перетворювати, зберігати та передавати її. Дана компетентність забезпечує навички діяльності учня стосовно інформації, що міститься в навчальних предметах та освітніх галузях, а також у навколишньому світі [10].
Звичайно, для цього необхідно формувати позитивну мотивацію до навчання учнів та залучати їх до самостійної (індивідуальної чи групової) дослідницької роботи на базі комплексного використання інноваційних педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) з метою підвищення якості навчання учнів.
Використання ІКТ у навчальному процесі відкриває широкі перспективи у вивченні дисциплін шкільного курсу. З'являються можливості розширення змістового наповнення предметів, опрацювання великих обсягів навчальної інформації, яка стає доступнішою для сприймання, використання інтерактивних методів навчання.
Використання ІКТ на різних етапах педагогічного процесу вимагає глибокого аналізу мети і завдань навчально-виховного процесу, прогресивних змін у його організації. Навчально-виховний процес ґрунтується на реалізації принципів навчання.
Принципи (від лат. ргіncipium — начало, основа) — основоположні ідеї, вихідні положення, які визначають зміст, форми й методи навчальної роботи відповідно до мети виховання та закономірностей процесу навчання. Принципи навчання виконують регулятивну функцію з погляду моделювання дидактичних теорій і способу регуляції практики навчання. На них ґрунтуються підходи до навчання усіх дисциплін, визначаючи певною мірою їх зміст, засоби й прийоми навчальної роботи [9].
При використанні вчителями ІКТ реалізовуються такі принципи навчання:
Принцип наочності. Дозволяє використовувати на будь якому уроці ілюстративний матеріал, відео матеріал. Підвищує його засвоєння учнями, тому, що задіяні всі канали сприйняття – зоровий, механічний, слуховий, емоційний.
Принцип доцільності. Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми і на будь якому етапі уроку. Подача навчального матеріалу у вигляді мультимедійних презентацій скорочує час навчання.
Принцип міцності. Використання ІКТ технічно дозволяє неодноразово повертатися до вивченого або матеріалу, що вивчається. Використання навчальних програм дозволяє на одному уроці використовувати матеріал попередніх уроків.
Принцип науковості. Перетворення цього принципу при мультимедіа навчанні отримує більш фундаментальну основу.
Принцип доступності. Використання ІКТ інтегрується з технологією диференційованого навчання і дозволяє на уроці виводити на монітор або екран різнорівневі завдання, контрольно-тестові завдання, завдання підвищеної складності.
Принцип системності. Використання ІКТ дозволяє розробити систему уроків з однієї теми, а також виводячи на екран елементи попередніх уроків, пояснювати нове.
Принцип послідовності. Навчальний матеріал запам’ятовується в більшому обсязі і міцніше.
Під час навчання у школі, в учнів поступово відбувається зниження інтересу та зацікавленості до самого процесу навчання, готовності до сприйняття нового матеріалу, а також має місце психологічна неготовність отримувати знання поза шкільним навчальним процесом.
ІКТ – це інструмент, який дозволяє зробити все набагато краще і цікавіше на уроці і в позакласній роботі. [12]
Комп’ютер можна використати на всіх етапах уроку:
• під час пояснення нового матеріалу (як джерело інформації, наочний посібник);
• закріплення (як тренажер, засіб індивідуальної діагностики розуміння матеріалу);
• повторення (дає можливість узагальнити знання у вигляді схем, таблиць, діагностувати можливі недоліки в освоєнні матеріалу );
• контролю знань, умінь, навичок (як засіб контролю знань – тестові, творчі завдання).
Можна скористатися наявністю у більшості учнів мобільних телефонів, запропонувавши їм робити відеозйомку домашнього експерименту, чи якихось цікавих явищ, що відбуваються у природі.
Використання ІКТ у навчальному процесі робить урок цікавішим, надає більших можливостей учням для участі в навчальному процесі, розвиває мотивацію, особистісні й соціальні навички; учні працюють творчо, стають впевненішими у собі, починають розуміти складні ідеї завдяки більш ясної і динамічної подачі матеріалу, відтак у них виробляються навички для практичного застосування у сучасному інформаційному середовищі та віртуальному просторі. [7]
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі - це не данина моді, а назріла необхідність, ІКТ є одним із суттєвих засобів реалізації цілей і завдань процесу навчання.
“Плюси” ІКТ:
• Розширення можливостей для самостійної роботи учнів.
• Свобода інформаційного обміну, доступ до інформаційних ресурсів.
• Посилення мотивації учнів до навчання.
• Надання можливості стати членом віртуальної спільноти (блог, чат, електронна пошта).
• Можливість набути нових компетенцій у процесі здійснення проектних робіт із застосуванням ІКТ.
• Ефективне використання учасниками освітнього процесу часу.
«Мінуси» ІКТ:
• Зменшення частки “живого” спілкування учасниками освітнього процесу.
• Відмирання традиційної культури читання, культу книги.
• Поява різних форм комп’ютерної залежності.
• Розширення доступу до небажаної інформації.
• Загроза здоров’ю.
• Можливість порушення авторських прав, поширення плагіату, розголошення конфіденційної інформації .[8]
Застосування ІКТ на уроці повинно бути методично обґрунтовано. Підготувати такий урок складно, проте вчитель – це людина, яка не тільки вчить інших, а й вчиться сама все життя.
3. З ДОСВІДУ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ.
Біологія – це наука про життя у всіх його проявах, а саме: рослини, гриби, віруси, тварини. Тому біологія є одним з тих навчальних предметів, що дає насичений та багатий матеріал для відпрацювання різноманітних методів і прийомів роботи з інформацією. А саме застосування інформаційно- комунікативних технологій дозволяє швидко опрацювати інформацію у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між об'єктами та явищами, будовою та функціями.
Використання інформаційних технологій може відбуватися різними способами, відповідно до потреб конкретного уроку. [11]
Схема5
Спектр можливостей використання комп’ютера на уроках широкий та доволі різноманітний.
Кольорові малюнки та фото дозволяють розширити ілюстративний ряд, надати йому більш емоційну забарвленість, наблизити до реального життя. Мною накопичені і систематизовані колекції фотозображень до багатьох тем з курсу ботаніки та природознавства.
Слайд-шоу я використовую при поясненні нової теми уроку дає можливість більш наочно проілюструвати новий матеріал, привернути увагу учнів. Особливо корисні слайд-шоу за потреби продемонструвати різноманітність об’єктів живої природи, що можуть відноситись як до однієї, так і до різних систематичних груп. Саме такі презентації зібрані та систематизовані за всіма розділами курсу ботаніки (клітина рослин, органи рослин,екологічні групи рослин тощо).
Відеофрагменти, що за допомогою комп’ютера та проектора візуалізуються та демонструються в ході уроку, таким чином я можу створити проблемну ситуацію, тим самим привернувши увагу учнів до теми заняття. Такі уроки проходять надзвичайно цікаво, якщо є можливість демонстрації матеріалу з мережі Інтернет в режимі online (рис 1.)
За допомогою програми Microsoft Power Point я створюю тематичні презентації, в яких використовую ілюстрації, фотографії, відеофрагменти, аудіозаписи, музичний супровід. Все це дозволяє задіяти максимальну кількість систем сприйняття інформації школярів та збільшити відсоток засвоєння матеріалу на уроці. Сучасні комп’ютерні технології дозволяють за потреби швидко повернутись в будь-яку попередню частину презентації, що допомагає у засвоєнні навіть дуже складних тем. Варто зазначити, що мультимедійні презентації є найбільш ефективною формою подачі матеріалу з біології. Їх можливо використовувати на всіх етапах уроку. До створення тематичних презентацій я долучаю учнів. Разом з ними ми створили презентації до більшості розділів за програмою біології 6-7 класів.
Комп’ютерна анімація складних процесів, що відбуваються в живій природі (мейоз, перенос кисню та вуглецю, тканинне дихання, транспортування речовин через клітинну мембрану та ін..) психологічно привабливі та добре сприймаються школярами. За потреби, я в ході демонстрації можу робити необхідні пояснення та розставляти акценти для покращення засвоєння матеріалу.На етапі закріплення отриманих знань використовую тестові та теоретичні варіанти запитань, створених на основі комп’ютерних моделей та презентацій, які використовувались на попередніх заняттях. В цьому випадку продумую ефективну і прозору, зрозумілу для учнів, систему оцінювання результатів їх роботи. Ознайомлюю з нею учнів до початку виконання завдань. Також в педагогічному процесі використовую ресурси програми Microsoft Publisher. Працюючи в ній, учні створюють буклети про цікавих тварин, рідкісних рослин, відомих біологів, екологічний календар та ін.(рис. 2.)
Виконання віртуальних лабораторних робіт дозволяє мені крім закріплення знань і вмінь значно скоротити час практичної частини, усунути недоліки матеріальної бази (прилади, реактиви, реагенти тощо) Використання віртуальних екскурсій дає змогу значно розширити кругозір дитини і полегшує розуміння оточуючого середовища та його проблем.
Окремо хочу розповісти про використання даних всесвітньої мережі Інтернет , що сприяють підвищенню якості викладання біології:
пошукові системи, що пропонуються в мережі Інтернет (наприклад, Alta Vista, Google, Rambler, Shareware, Yandex, Yahoo та ін.), що забезпечують пошук, передавання даних та дозволяють знайти учням необхідний матеріал для проведення досліджень із біології; [6]
віртуальні лабораторії та сервіси для їх створення VirtuLab (http://www.virtulab.net) (рис.3.)
сервіс Web 2.0 для створення віртуальних лабораторій та ін.), що забезпечують візуалізацію навчального матеріалу, сприяють розвитку творчих здібностей учнів та підвищує їхню мотивацію до навчання;
віртуальний електронний мікроскоп (наприклад, Virtual ElectronMicroscope(http://school.discoveryeducation.com/lessonplans/interact/vemwindow.html) – стимулятор мікроскопу англійською мовою; The Virtual Cell (www.ibiblio.org/virtualcell/tour/cell/cell.htm) – віртуальний мікроскоп англійською мовою), що допомагає демонструвати на уроці науковий матеріал та забезпечує самонавчання учнів; [6]
програмні педагогічні засоби (наприклад, електронний мультимедійний підручник «Віртуальна біологічна лабораторія. 10 клас» (Схвалений Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (Лист № 1.4/18-Г-248 від 19.04.2011), що призначений для виконання учнями лабораторних і практичних робіт із загальної біології; (рис. 4.)
«Біологія людини. Конструктор уроків» для проведення уроків біології в основній школі), які забезпечують візуалізацію навчальних матеріалів, їх динамічність та доступність, допомагають побудувати урок за необхідним планом та ін.; [8]
презентації уроків та засоби для їх створення (наприклад, колекція презентацій для уроків з біології українською мовою – http://pti.kiev.ua; Power Point – програма MS Office для перегляду, показу та створення презентацій; Google Docs – Веб-сервіс для створення презентацій у форматі Power Point), що надають можливість урізноманітнити наочність до уроку та зацікавити учнів у навчанні;
електронні енциклопедії та словники (наприклад, «Біологічний словник ONLINE» (http://bioword.narod.ru)
он-лайн ігри з біології (наприклад, на сайті «Ігри біологія онлайн» (http://es-area.net/biologiya_tag.html), що дозволяють зацікавити учнів у навчанні біології;
віртуальні спільноти (наприклад, Всеукраїнська асоціація вчителів біології – http://biology.civicua.org), які надають можливість учителям спілкуватися з приводу різних питань щодо викладання біології у ЗНЗ та обмінюватися досвідом; [7]
електронні системи оцінювання навчальних досягнень учнів (наприклад, 10 клас. Біологія 1 (distance.edu.vn.ua/bio_test/b101.html) – он-лайн тести з біології для самоконтролю;
Тесторіум (http://www.testorium.net/ua/test/2425/preview) – Біологія 10 клас: тематичне оцінювання 1 за темою «Неорганічні речовини»; (рис.5.) Тесторіум (http://www.testorium.net/ua/test/2426/preview) – Біологія 10 клас: тематичне оцінювання 2 за темою «Органічні речовини»;
Яндекс ЗНО (https://zno.yandex.ua/biology) – он-лайн контрольні та тести з біології у форматі, наближеному до ЗНО), що забезпечують швидке оцінювання учнів з певних тем, самооцінювання учнів та їх підготовку до іспитів;
відеофільми, що розміщені в Youtube (наприклад, поняття «Мітотичний цикл» за адресою https://www.youtube.com/watch?v=_133V5Ugyqw&t=19s), які забезпечують суттєву підтримку щодо візуалізації навчального матеріалу та покращують його засвоєння учнями.
Слід відмітити, що ці технології заохочують учнів до здійснення ними досліджень і написання наукових робіт з біології у межах конкурсів дослідних робіт Малої академії наук України. [10]
Я маю свій персональний блог, де я розміщую свої кращі уроки та презентацій, публікую пошуково -дослідницькі роботи своїх учнів. ІКТ використовується мною практично на кожному уроці. Це може бути і використання довідкового матеріалу Інтернет-ресурсів, і готовий програмний продукт і програмний продукт, виконаний особисто мною чи учнями.
Я використовую ІКТ науроках біології протягом чотирьох років і за цей час накопичила велику кількість електронного контролюючого і наочного матеріалу. Основна частина цих робіт виконана мною або учнями, деякі роботи взяті з інтернет-ресурсів і надалі скориговані.
4.ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРОГРАМНИХ ЗАСОБІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ.
Застосування засобу бібліотека електронних наочностей
«Біологія 7-11 клас»
Бібліотеку електронних наочностей «Біологія 7-11 клас» можна завантажити з мережі Інтернет або придбати на цифрових носіях. На персональному комп’ютері встановлюється ця програма. Вона містить усі розділи біології з шостого по одинадцяти й клас з комплектами відео та фото наочностей. Для вчителя це дуже зручно, адже не потрібно витрачати час на підготовку наочності до уроків. Увімкнути програму та знайти у ній потрібну інформацію може як педагог, так і учень наступним чином: [10]
1.Вибеіть піктограму «Бібліотека електронних наочностей . Біологія 6-11 клас». На робочому столі, двічі натисніть та відпустіть ліву клавішу миші. Зачекайте завантаження програми. Зі списку розділів виберіть послідовно розділи:
«Царство рослини, 7 клас (6 клас)»
«Клітинна будова рослин»
«Будова рослинної клітини»
У правій частині вікна повинна відобразитися наочність. Для кожного елемента показано його назву, що розташована під зображенням наочності.
2.Виберіть об’єкт наочності та двічі натисніть ліву клавішу миші. Відкриється вікно перегляду наочності. Для зміни розміру вкна перегляду наочності наведіть курсор до нижнього правого кута вікна перегляду наочності, натисніть ліву клавішу миші, та не відпускаючи її, збільшіть або зменшіть розміри вікна. Для розкриття вікна перегляду наочності на весь екран натисніть клавішу « Enter».Для повернення до звичайних розмірів вікна натисніть будь-яку клавішу.(рис.6.)
3. Для перегляду посилання на джерело інформації наведіть курсор до слова «джерело» в лівому нижньому куті вікна і натисніть ліву клавішу миші. Для повернення до опису наочності виберіть слово «опис».
4.Для закриття вікна наочності натисніть кнопку + .(червоний хрестик), яка міститься у верхньому правому куті вікна.
Застосування конструктора уроків біології
Конструктор уроків - це своєрідний методичний комп’ютерний посібник. Конструктор містить конспекти усіх уроків до курсу «Біологія10 клас» у форматі doc(MicrosoftWord) . 46 медіа-презентацій до усіх уроків у форматі ppt(MicrosoftPowerPoint) (рис.7.) Комп’ютерна програма «Електронний конструктор уроку»: зручне середовище для створення власних уроків та презентацій до них; можливість безпосереднього та швидкого редагування будь-якої частини уроку, а також презентації до нього; Інтегровані в програму готові конспекти уроків та презентації до них; 115 прийомів роботи на уроці, які урізноманітнюють зміст вашого уроку; дидактичні та додаткові матеріали до кожного уроку; 722 ілюстрації до курсу.[9] За допомогою бібліотеки електронних наочностей можна виконувати практичні роботи. Це дає змогу учням навчитися аналізувати матеріал та самостійно створювати фрагменти заняття.
Детальна інструкція зі створення власних уроків за допомогою програми «Електронний конструктор уроку»
Виберіть піктограму «Конструктор уроків» на робочому столі та двічі натисніть і відпустіть ліву клавішу миші. Зі списку розділів виберіть послідовно розділи:
«Царство рослини, 7 клас (6 клас)»
«Царство рослини. Загальна характеристика царства.»
Зі списку інформаційних об’єктів виберіть об’єкт «Бурі водорості» і перетягніть його мишею у віконце під номером 1.
Зі списку інформаційних об’єктів виберіть об’єкт, який ви бажаєте переглянути (наприклад «Росичка») і перетягніть його мишею у віконце під номером 2. Зображення повинне з’явитися у віконці.
Підведіть курсор миші до панелі інструментів , де зображені ряд кнопок. Та прочитайте їх назви.
Натисніть кнопку редагування сцени. Відкриється вікно редагування, яке складається з робочої ділянки на панелі інструментів(рис.8.).
На панелі інструментів натисніть кнопку «додати текстове пояснення». Виберіть вигляд текстового пояснення і надрукуйте відповідний текст.
На панелі інструментів натисніть кнопку «тест». Оберіть тип запитання та складність тесту. Щоб вибрати тип запитання , підведіть курсор до назви типу, натисніть та відпустіть ліву клавішу миші. Для вибору складності потрібно встановити кількість балів, що відповідатиме запитанню. Натисніть кнопку + , щоб збільшити величину на одиницю, кнопку -, щоб зменшити на одиницю. Кнопка «зберегти» закриває вікно зі збереженням усіх змін параметрів тестового запитання. Кнопка «відмінити» закриває вікно без збереження змін параметрів. Збережіть фрагмент заняття
Нещодавно я проходила он-лайн - курси Веб-STEM школа – 2018. На цих курсах нас ознайомили з новим освітнім трендом, який я планую в майбутньому в подальшій своїй діяльності впроваджувати на своїх уроках. Конкретніше зупинюсь на деяких найцікавіших моментах.
Термін «STEM» уже добре відомий інноваційним педагогам України. Акронім «STEM» вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) і математику (Mathematics). Важливо, що дані дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Велике значення має практичне застосування вивченого. Дитина не лише отримує теоретичні знання, а вчиться реалізовувати їх на практиці для вирішення проблем реального життя. При організації проблемно-пошукового навчання широко використовуються сучасні технології і гаджети: планшети, смартфони, програмне забезпечення і цифрові вимірювальні пристрої, роботи, навчальні конструктори. STEM-освіта – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять. [14]
Інформатизація освіти в Україні — один із найважливіших механізмів, що зачіпає основні напрями модернізації освітньої системи. Сучасні інформаційні технології відкривають нові перспективи для підвищення ефективності освітнього процесу. Вчителям потрібно шукати нові підходи до методики навчання програмних засобів і викладати загальні принципи побудови та функціонування інформаційних технологій. Головним має стати не знання, як виконати ту чи іншу операцію, а розуміння її сутності, уміння використати в іншій сфері Удосконалення технологій, зміна навчальних програм, оновлення програмного забезпечення вимагає від навчальних закладів постійної зміни комп’ютерної техніки та програмного забезпечення відповідно до найновіших тенденцій розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є впровадження у навчально-виховний процес хмарних технологій. [1]
Хмарні технології (англ. Сloud Technology) — це парадигма, що передбачає віддалену обробку та зберігання даних. Ця технологія надає користувачам мережі Інтернет, доступ до комп’ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як он-лайн сервіса. Тобто якщо є підключення до Інтернету, то можна виконувати складні обчислення, опрацьовувати дані використовуючи потужності віддаленого сервера.
Сучасні школярі забезпечені різною комп’ютерною технікою, зокрема, мобільні телефони, планшети, смартфони, електронні книжки, кишенькові персональні комп’ютери, нетбуки, ноутбуки, мультимедійні програвачі, відеокамери, цифрові фотоапарати, диктофони, які надають своїм власникам різні функціональні можливості.
Тепер в будь-якому класі можна організувати сучасний процес, використовуючи мобільні пристрої та безпровідну мережу. [2]
Основні переваги, які можуть дати хмарні сервіси школі, очевидні:
Для плідної роботи в «хмарах» нам потрібно:
У роботі вчителя біології можна використовувати різноманітні
хмарні сервіси.
1.Сервіси Google: Google Диск, Gmail, Google Maps, Google Docs, Google Translate, Google Sites, YouTube, Blogger, PowToon – інформаційні також для обміну власним досвідом та віддалене збереження інформації. [17]
2. Сервсіси Edera, Prometeus – інформаційні; Codu Game Lab – для створення навчальних мультфільмів та відтворення хімічних чи біологічних процесів, ігор на екологічну тематику; Sway та Prezi – для створення он-лайн літаючих презентацій за допомогою будь – якого гаджета; ACD/lab – для створення 3-D молекул. [5]
3. Сервіс Padlet
Найбільш зручним, легким інструментом для організації спільної роботи учасників освітнього процесу з різним контентом у визначеному віртуальному просторі є хмарний сервіс Padlet (http://padlet.com/).
Для ефективної роботи з веб-ресурсом Padlet бажано дотримуватись наступного алгоритму дій:
На практиці сервіс Padlet слугує для вчителя біології :
—як майданчик для розміщення навчальної інформації;
—для спільного або індивідуального виконання домашнього завдання;
—як місце для збирання ідей для проектів та їх обговорення.
4. Сервіси для організації опитування учнів.
Існують різні сервіси для створення опитування, якими можна було б користуватися зі смартфонів та планшетів. Наприклад, сервіс Kahoot it, Plickers.
Безоплатний он-лай нсервіс Kahoot it дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри, що складаються з низки запитань із кількома варіантами відповідей. Такі ігрові форми роботи можуть бути застосовані у навчанні для перевірки знань учнів.
Платформа розрахована на застосування у класі — вчитель демонструє запитання та варіанти відповідей на «головному екрані» (мультимедійна дошка, проектор, телевізор), а учні вказують свій вибір на мобільних пристроях, комп’ютерах. Створені тести дозволяють вирішити проблему перевірки якості знань учнів на уроці. Тестування можна провести на
будь-якому уроці швидко та якісно і, головне, що учень одразу отримує об’єктивну оцінку своїх знань Швидко провести тестування та проаналізувати отриманні відповіді і можна також за допомогою додатку Plickers. [15]
Кожен учень отримує свою картку, яку він повертає в залежності від того, яку відповідь хоче дати. Plickers дозволяє використовуючи планшет чи телефон для швидкого зчитування QR-коди з карток учнів. На своїй сторінці в Plickers вчитель сворює класи зі списками учнів. Після зчитування карток можна побачити відповіді кожного учня. Крім цього Plickers одразу створює діаграми відповідей, що дозволяє легко та швидко провести аналіз отриманих результатів.
Серед різноманіття сервісів Інтернет слід відзначити ІТ- додаток Learning Apps.org.
Learning Apps.org призначений для розробки ігрових дидактичних засобів на основі інтерактивних модулів у вигляді додатків, вправ тощо. Для розробки дидактичних засобів передбачено близько тридцяти шаблонів та набір інструментів. Проаналізувавши усі шаблони, запропоновані розробниками. Розглянемо шаблони, які є найбільш прийнятними для конструювання дидактичних засобів з біології на їх основі. [14]
Шаблон вибір призначений для розробки вправ з вибором правильної відповіді. З вправ цього типу на уроках біології можна використовувати шаблони вікторин для організації повторення, узагальнення та перевірки знань тощо.
Шаблон класифікація передбачено створення від двох до чотирьох груп, з якими необхідно співвідносити різні елементи. Даний шаблон можна використовувати для розробки дидактичних засобів з природознавства (розрізнення хімічних і фізичних явищ, сонце і його будова). Окрім того, можна розробляти і термінологічні завдання для перевірки умінь розрізняти суть термінів.
Шаблон знайти пару рекомендується для використання в процесі розробки завдань типу: співвіднести назву закону і його визначення; вказати фізичне тіло і речовину, з якого воно виготовлене; співвіднести назву явища і його зображення; співвіднести назву теорії і портрет вченого, на честь якого названо.
Шаблон числова пряма призначений для реалізації принципу історизму. З його допомогою можна розробляти засоби, в яких перевіряти знання з питань виникнення і розвитку життя на Землі, будова мікроскопа, відкриття клітини і її будова тощо.
Для перевірки знань будови живих організмів, доцільно скористатись Інструментом: онлайн-гра: де знаходиться це?
Окрім того, використовувати цей сервіс можна і для організації самостійної роботи учнів, а саме створення окремих дидактичних засобів в якості домашнього завдання (наприклад, створити кросворд); для організації позакласних заходів. Вагомою перевагою цього сервісу є можливість збереження всіх розробок і відповідно кожен вчитель чи учень таким чином формує власну колекцію дидактичних засобів нового покоління. Уміло підібрані вчителем хмарні сервіси для організації навчальної діяльності учнів надають можливість створити сприятливі умови для продуктивної розумової роботи; зацікавити досліджуваною темою; мотивувати до навчання; сприяти виникненню інтересу до пізнання чогось нового; підвищити працездатність і активність учнів, сформувати них навички самостійності.
6. МІЖНАРОДНІ НАУКОВІ ОСВІТНІ ОН-ЛАЙН ПРОЕКТИ ДЛЯ СУЧАСНОГО УЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ.
BIOTALENT (biotalent. myspecies.info) – це багатомовна програма змішаного навчання на платформі MOODLE, темою якої є біорізноманітність. Проект фінансується в рамках ERASMUS +. Біорізноманітність і її захист тісно пов’язані з позитивними соціальними змінами, які можуть бути досягнуті лише завдяки значним інвестиціям в екологічну освіту. Організатори проекту вважають, що спочатку необхідно навчити вчителів, а ті, у свою чергу, донесуть необхідність збереження навколишнього середовища до своїх учнів. Цільова аудиторія проекту – вчителі біології і природознавства в середній школі, працівники музеїв, наукових центрів і організацій по захисту довкілля, біологи, рейнджери. BIOTALENT пропонує педагогам пройти он-лайн курси з екологічної освіти на відкритій віртуальній платформі. Мета курсу: розвивати знання та навички з теми «Біорізноманіття», мотивувати вчителів і учнів займатися збереженням біорізноманіття Європи, «запалити» пристрасть до науки. Програма курсу: січень – березень 2019 р. – 40 годин он-лайн навчання для вчителів (3-4 години на тиждень), травень 2019 р. – 40 годин екскурсії для 20 відібраних учасників (орієнтовно в Музеї природознавства на о. Крит). Запис на он-лайн курс розпочнеться в березні 2018-го на сайті проекту – biotalent. myspecies.info. Учителі, які пройдуть курс, отримають сертифікати учасників. [16]
EDU-ARCTIC (edu-arctic.eu) – це проект, який фінансується ЄС, спрямований на використання арктичних досліджень як інструмент для посилення навчальних програм з природничих дисциплін у всій Європі. Він покликаний заохотити учнів віком від 13 років до подальшого навчання в галузі науки, технології, інженерії та математики (STEM) і профорієнтації на шляху до можливої роботи в одному із цих секторів. Проект EDU-ARCTIC використовує різноманітні інструменти, що забезпечують свіжий підхід до навчання STEM-предметів, включаючи: Skype-уроки з ученими-полярниками; вебінари та тренінги для вчителів; он-лайн портал Polarpedia – цифрова енциклопедія з великою кількістю корисної інформації; а також – конкурси, які дають можливість групі учнів під керівництвом учителя виграти поїздку на арктичну дослідницьку станцію! Проект EDU-ARCTIC спрямований на встановлення міцних зв’язків між науковою й освітньою спільнотами, поєднуючи школи-учасники проекту з науковцями з дослідницьких станцій і науково-дослідних інститутів по всій Європі. Учні, які беруть участь у проекті, отримують унікальну можливість дізнатися про те, як пов’язати свою майбутню професію з наукою, і дізнаються більше про різні наукові дисципліни. Вони навчаться застосовувати наукові методи і набудуть навичок вирішення проблем реального життя.
Найбільше мене вразив проект ICE Cubes (icecubesservice. com). ICE Cubes Service створений Space Applications Services для забезпечення регулярного, швидкого, простого, недорогого прямого доступу до Міжнародної космічної станції (МКС), починаючи з 2018 року. ICE Cubes Service надає можливість розмістити лабораторний бокс на модулі МКС. Бокс складається з 20 кубів 10 х 10 х 10 см, у яких розміщені індивідуальні експерименти учасників проекту. Експерименти в кубі можна пов’язати з різними шкільними дисциплінами і темами програми. Наприклад: біологія (чи будуть рослини в невагомості рости вгору?), хімія (як формуються кристали в космосі?), фізика (чи можливо виміряти температуру на космічній станції за допомогою звичайного термометра?), інженерія і технології (чи можна керувати з Землі роботом, який знаходиться на космічній станції?). Це лише декілька прикладів ідей для космічних експериментів, які учасники семінару під керівництвом представників ICE Cubes Service навели шляхом мозкового штурму.
Внутрішні частини куба, необхідні для проведення експерименту, можуть бути виготовлені зі стандартних деталей (COTS), які є легкодоступними та відносно дешевими. Весь куб розробляється учнями й учителем на Землі. Після того, як куб встановлять на борту МКС, він буде повністю керований у реальному часі за допомогою комп’ютера. Проект ICE Cubes Service є доступним як окремим школам, так і групі навчальних закладів. [17]
ВИСНОВКИ
На мою думку, спосіб навчальної діяльності, коли вдало підібрана традиційна технологія викладання гармонійно поєднана з комп’ютерною, приведе до найбільшої оптимізації і ефективності процесу перенесення знань вчителя на рівень сприйняття учня.
Я вважаю, що використання комп’ютерних технологій у викладанні природничих дисциплін дозволить максимально ефективно розподіляти час занять, досягати набагато кращих результатів навчання, скорочувати витрати закладу на матеріально-технічну базу, а також відповідати формам та методам викладання, які використовуються в передових країнах світу.
На сучасному етапі інтеграція комп’ютерних технологій в педагогічний процес відкриває широкі можливості для його подальшого удосконалення та розвитку. Звичайно ІКТ ніяким чином не замінить «живе» знайомство з природою, виходи на екскурсії, похід до музею, роботу з мікроскопом, гербарієм, вологими препаратами, колекціями, проте за ними майбутнє.
Урок з використання ІКТ стає більш наочним, цікавим, складний матеріал стає зрозумілішим для учнів.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Аман І. С., Литвиненко О. В. Інтернет-сервіси в освітньому просторі [методичний посібник]. / І. С. Аман, О. В. Литвиненко. —Кіровоград: КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», 2016. —88 с.
2.Биков В. Ю. Хмарні технології як імператив модернізації освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу / Биков В. Ю., Шишкіна М. В // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, № 4 (2016) [Електронний ресурс]. URL: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/90005>. (Дата звернення: 10.10.2017 р.).
3.Дорошенко Ю.О. Біологія та екологія з комп’ютером / Ю.О. Дорошенко, Н.В. Семенюк, Л.П. Семко. – К.: Вид. дім „Шкіл. Світ“: Вид. Л.Галіцина, 2005. – 128 с.
4.Досвід використання хмарних сервісів в освіті педагогічного колективу Шосткинської спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів № 1Шосткинської міської ради. —23 с. [Електронний ресурс]. http://shostka-school1.edukit.sumy.ua/Files/downloads.
5.Костецька О.П. Дидактичні аспекти застосування мобільних технологій у навчанні / О.П. Костецька // Новітні інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: актуальні проблеми : матеріали науково-методичної конференції, 30 листопада 2016 р. —Тернопіль: ТОКІППО, 2016. —С. 57–65.
6.Лукащук М.М. Дидактичні умови використання нових інформаційних технологій у навчанні біології і хімії в медичних коледжах : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Тернопільський національний педагогічний ун-т ім. Володимира Гнатюка. — Т., 2007. — 198 с.
7.Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій/ Н.В. Морзе – К.: Видавнича група BHV, 2006. – 98 с.
8.Носенко Т.І. Інформаційні технології навчання: начальний посібник. – К.: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2011. – 184 c.
9.Сліпчук І.Ю. Методика навчання біології учнів 8 - 9 класів з використанням комп'ютерних технологій: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / І.Ю. Сліпчук ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2008. — 20 с.
10.Судакова І. Є. Методика навчання біології як загальноосвітньої дисципліни з використанням мультимедійних засобів у коледжі : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.02 / І. Є. Судакова; МОНМС України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К., 2012. – 16
11.Хмарні технології. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki
12.Хуторской А.В. Ключові освітні компетентності / А.В.Хуторской // [Електронний ресурс] : Режим доступу: http://osvita.ua/school/theory/2340/.
13.Фіцула М.М. Педагогіка: посібник. – Київ: Видавничий центр «Академія», 2002. - С.108-117.
14. http://yakistosviti.com.ua/uk/23-sichnia
15.https://education.microsoft.com/Story/Lesson?token=HZImz
16.https://education.microsoft.com/Story/Lesson?token=pp9SS
17.https://education.microsoft.com/Story/Lesson?token=Dl1mZ
Цимбалюк Ольга Богданівна
34600 вул. Андріївська, 55 м. Березне Рівненська область, тел. 097 125 35 26
Закінчила Кременецький обласний гуманітарно - педагогічний інститут імені Т.Шевченка, 2010 р., учитель біології, географії;
Переяслав - Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. Сковороди, 2010р., викладач біологічних дисциплін у ВНЗ;
Місце роботи
Березнівський навчально-виховний комплекс «Економіко-гуманітарний ліцей-загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» 34600, вул. Андріївська,35, м.Березне Рівненської області, тел. 5-62-43
Стаж роботи 6 р. Спеціаліст другої кваліфікаційної категорії
Державні нагороди, відзнаки Грамоти відділу освіти Березнівської районної державної адміністрації ( 2017р.) Грамота управління освіти Рівненської обласної державної адміністрації ( 2017 р.)
Науково-методична проблемна тема «Використання інтерактивних методів навчання на уроках біології,як шлях впровадження компетентнісного підходу до навчання»
Кредо «Per a spera on astra» - крізь терни до зірок!
Латинське прислів’я
1