Школа І-ІІІ ступенів № 286 м. Києва
2020
Можна припустити, що творчість для людини відіграє ту саму роль, що й вітаміни: їх треба небагато, але якщо їх немає, - хвороби і порушення розвитку неминучі.
Ми хочемо, щоб діти були розумнішими за нас, талановитішими, мудрішими і сильнішими, а ТРВЗ — «золотий ключик» для них. Вона дозволяє формувати у дітей творчу уяву, а головне — основи діалектичного мислення. Найголовніше — діти привчаються мислити системно, з розумінням усіх закономірностей, які відбуваються в оточуючому середовищі. Діти пізнають всі таємниці змін, перетворень, роблять самостійно підсумки. Такі щоденні відкриття роблять дітей більш розкутими, а отже, не дозволяють розвиватися психологічній інерції — найзлішому ворогові творчості, усього нового, прогресивного, незвичайного.
Використовуючи при впровадженні методики ТРВЗ скарби народної педагогіки, її заповіді, вчителі повинні знаходити різні засоби, щоб зацікавити, спонукати учнів до праці, пробудити їхню допитливість.
Отже, це теорія, яка вчить мислити, допомагає розбудити в дитині особистість, активізувати її творчий потенціал. Це педагогічний напрямок, який розкриває суть, цілі, задачі процесу виховання і навчання, в основі якого лежить теорія розв'язування винахідницьких задач. Виконання цих задач повинно бути нерозривно зв’язаним з громадянською та національною самосвідомістю учнів.
МЕТОДИ ТРВЗ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Круги Луллія можуть використовуватися не тільки як метод розвитку уяви, але й як пристрій для репродуктивної діяльності для ознайомлення з довкіллям, розвитку мовлення, математики та ін.
Мета: уточнити знання учнів про різні галузі діяльності людей; розвивати варіативність уявних образів. Тренінги з кругами Луллія складаються з двох частин: І частина — реальне завдання, II частина — фантастичне завдання на розвиток уяви. Наприклад: для учнів 1-2 класу.
1 круг — зразки матеріалів (метал, тканина, скло, тощо).
2 круг — зображення будь-яких предметів, зроблених руками людей (шафа, телефон, книга, тощо).
3 круг — зображення різних місць знаходження об'єктів (квартира, вулиця, човен, тощо).
4 круг — зразки кольорів (синій, червоний, зелений, тощо).
Реальне завдання: вибрати який-небудь об'єкт, підібрати матеріал, з якого його виготовили, колір і визначити місце його знаходження (телефон — пластмаса — квартира — зелений, жовтий — прямокутний — дерев’яний — синій). Пояснити, чому прапор має такі кольори.
Фантастичне завдання: навмання вибрати по одному показнику з кожного круга та пояснити практичне значення даного об'єкта. Наприклад, якщо під стрілкою випали такі сектори: скло, стілець, космічна ракета, червоний колір. Обговорюється ситуація: на космічній ракеті дуже необхідний скляний стілець червоного кольору, тому що... (відповіді дітей).
Це колективний пошук нетрадиційних шляхів вирішення проблем, навіть нереальний. Даний метод в початковій школі називається по-іншому: метод проб і помилок. Причому помилки не засуджуються, а усуваються дослідним шляхом. Цей метод нараховує два етапи: висування різних пропозицій та вибір кращих пропозицій.
Наприклад: Немає олівця. Як написати записку мамі?
На столі лежить буханець хліба. Біля нього сидить голодний лев. Як хлопчику забрати хліб?
Символічна синектика — використання невербальних знаків: жестів, рухів, геометричних фігур, умовних позначок ґрунтованих на аналогії чотирьох прийомів:
1) Прямої аналогії, як раніше розв’язувалися подібні проблеми;
2) Особистісної — спробувати ввійти в образ даного об’єкта й розв’язати проблему з його точки зору;
3) Символічної — дати коротке символічне визначення проблеми;
4) Фантастичної — уявити, якби це розв’язували фантастичні персонажі.
Приклад:
• викласти птаха з геометричних фігур;
• зобразити за допомогою символів пори року;
• зобразити символами героїв казки або відгадати назву за зображеннями;
• переказ казки, вивчення вірша за схематичними позначками;
• зобразити емоції знаками чи мімікою;
• зобразити за допомогою пантоміми різні ситуації.
З наданих геометричних фігур складіть зображення народного символу України (калина)
Морфологічний аналіз Цей метод має на увазі об’єднання між собою різних об’єктів, їх ознак тощо. Приклад: поєднати між собою знаки «Стоп», «Залізничний шлагбаум» і «Пункт харчування». Це — дорожній знак, що означає: біля залізної дороги є чудове кафе, водій не має права їхати далі, поки не поїсть.
Часто використовують «Морфологічний ящик» — таблицю, в яку по вертикалі та горизонталі вписують об’єкти, їх ознаки, а потім вибирають їх в довільному порядку і складають нову розповідь, казку чи утворюють новий фантастичний об’єкт.
Герої вибираються з колонки, сходинкою чи хаотично і складається нова казка.
Колобок |
Колобок |
Заєць |
Лисиця |
Ведмідь |
Червона Шапочка |
Вовк |
Бабуся |
Лісоруби |
Мама |
Ріпка |
Дід |
Внучка |
Жучка |
Мишка |
Реальне завдання — вибрати з таблиці героїв і розказати існуючу казку.
Фантастичне завдання — вибрати героїв різних казок і скласти про них нову казку.
Метод фокальних об’єктів вчить дітей наділяти предмети нетиповими ознаками.
Пропонувати й пояснювати практичне застосування предмета з нетиповими ознаками.
Слово з теми ДЕРЕВО
2 сторонніх слова ВИШИВАНКА ГЛЕЧИК
Ознаки Нарядна Високий Гарна Скляний
Кольорова Стрункий
На основі поданих слів скласти розповідь про ДЕРЕВО: Дерево нарядне — ялинка взимку. Вона висока і струнка. На ній — кольорові скляні іграшки.
Наприклад:
Неочікувані ознаки та їх значення, які ми приписуємо об'єкту, дозволяють вирішити проблему створення незвичного об'єкта:
Гаряча дошка — дошка-батарея для обігрівання класу.
Солодка дошка — покрита цукровим сиропом, щоб краще писала Крейда.
Наприклад:Українська народна казка «Солом’яний бичок»
БИЧОК
КАМІНЬ ГЛИНА
Великий М’яка
Чарівний Жовта
Чорний Корисна
Щоб сталося з бичком коли він великий чорний кам’яний (придумати казку)
Багато винаходів у нашому житті мають «аналоги» у природі. Літак схожий на птаха, вертоліт — на бабку, підводний човен — на рибу. Щоб винаходити, треба бути спостережливим, уміти придумувати на що схожі різні предмети. Технологія проведення тренінгу
1. На дошці малюють який-небудь схематичний малюнок.
2. Пропонується декілька варіантів, на що схоже намальоване.
3. Пропонується назвати 3-4 об'єкти, які не схожі наданий малюнок.
4. Треба довести, що малюнок схожий на кожний з названих випадкових об'єктів.
5. Порівнюються варіанти відповідей І і II стовпчиків: де розв'язання більш цікаві й чому?
6. Організувати продуктивну діяльність дітей (малювання, ліплення, складання казки тощо).
Наприклад: |
|
|
На що схоже |
Думай про інше |
Доведення |
М'яч |
Крокодил |
Крокодил, який кусає себе за хвіст |
Сонце |
Лінійка |
Якщо лінійку швидко крутити в повітрі, це схоже на круг |
Гарбуз |
Молоток |
Збоку торець ручки молотка круглий |
Шайба |
Зошит |
Зошит, звернутий у трубочку |
Назвіть предмети на які схожий український віночок (сонечко, рятувальний круг, сплячий кіт, згорнена змія, обличчя, сонце с промінчиками.)
Це вміння поставити себе на місце іншого, передати його думки, почуття.
Наприклад: гра «Ми пожаліли ображених звірят». Ситуація. Ображена білочка, тому що в неї хтось забрав горішки.
Наприклад: гра «Про що розказала калина». Ситуація. Калина мріє рости у кожному українському дворі, бо вона є символом України.
Мета: учити дітей приймати на себе образи яких-небудь об'єктів живої природи та проявляти співпереживання до них у проблемній ситуації.
Наприклад: гра «Речі, які захворіли». Ситуація. Брудний самовар, розмальована книга.
Мета: учити дітей виводити правила користування речами побуту; створювати умови для розвитку емпатії щодо об'єктів рукотворного світу.
Наприклад: гра «Історії, про які не написано в книгах».
Мета: продовжувати вчити дітей перетворюватися на який-небудь об'єкт навколишнього світу і від імені цього об'єкта розповісти про свій стан. Уяви себе Зимою Хто я?
Який одяг я люблю?
З ким товаришую? Про що я мрію?
Чого боюся?
Цей метод вчить в будь-якому об’єкті, явищі, якості бачити обидві сторони:
позитивну і негативну.
Наприклад: крейда.
Крейда — це добре: можна писати на дошці.
Писати на дошці — це погано: треба витирати.
Треба витирати — це добре: можна написати щось нове.
Можна писати щось нове — це погано… Дощ (добре — вода, життя, погано — стихійне лихо).
ПРИЙОМИ ФАНТАЗУВАННЯ
Фантазування — процес, коли в уяві людини створюється ідеальна ситуація, яка навіть суперечить законам природи, в якій задача легко розв’язується.
Учитель називає будь-яку реальну подію: пішов дощ; замукала корова; виросла ромашка... Потрібно придумати казкові, незвичні наслідки.
Наприклад: Пішов дощ, але на землі замість трави виросли нові дощикикраплинки. А що було потім?
Корова замукала й у кожного, хто її чув, з’явилася в руках склянка молока. А що потім? Чим усе закінчилося?
Придумування історій, сюжет яких будується на обговоренні: що було б, якби...? Наприклад: якби раптово зникло сонце; якби люди перестали хворіти; якби в клас зайшов інопланетянин
Якщо написати слово «автомобіль» правильно, без помилок, то фантазія не працює — це звичайна машина, яку всі знають. А якщо помилитися й пропустити якусь букву чи написати зайву, тоді можуть з’явитися такі слова: атомобіль— мабуть, він використовує атомну енергію замість бензину; плавтомобіль — ця машина вміє плавати; автормобіль — спеціальна машина для письменників.
Цікаві сюжети з’являються, коли береться не окреме слово, а слово в реченні.
Наприклад: Семеро одного не чекають. Семеро водяного не чекають.
Обрати два слова, схожих за звучанням: ворона — корона. Поміняти місцями обрані об’єкти: ворона опинилася на голові в королеви, а корона − на городі.
Дати пояснення, як таке може статися.
Одного разу подув сильний вітер. Він здув з голови королеви корону і заніс її на город. У цей час ворона, яка спала, впала з гілки прямо на голову королеві, але вона нічого не помітила.
Розвиток сюжету. Придумати продовження казки.
Прийоми складання казок
Характери героїв відомої казки змінюються на протилежні. Треба придумати, як зміниться сюжет казки.
Наприклад: хитрий колобок, який обдурив довірливу лисицю.
Наприклад: Було в царя 20 синів (3). Зібрав їх цар і говорить: «Пора вам по гриби йти (женитися). Візьміть по чоботу (стрілі), куди впаде, там гриби ростуть (наречені живуть)...
Застосовують цей прийом із кількістю дітей, кратній трьом.
І група дітей отримує конверт із позитивним персонажем казки;
ІІ група – з негативним персонажем;
ІІІ група знаходить у конверті місце дії.
Групи об’єднуються для складання казки, потім драматизують її.
З різних казок беруть декілька опорних слів, потім добирають відповідні малюнки, утворюють ланцюжок. Потім із кожного ланцюжка добирають 1-2 слова
(малюнка) і складають нову казку.
До виділених опорних слів додають слово, яке до цієї казки не має ніякого відношення: дід, лисиця, вовк, сани, горнятко.
Придумати нову назву знайомих казок.
Наприклад: казка «Рукавичка» − «Дружня рукавичка», «Новий дім для звірів»,
«Як дід загубив рукавичку».
Ввести частку не у зміст казки.
Наприклад: «Не ріпка виросла у діда на грядці», а «Дід виростив велику капустину, а потім бабуся для всіх героїв зварила смачний борщ».
Відгадати назву казки без голосних звуків.
Наприклад: Кз-дрз – «Коза-дереза», клбк – «Колобок», рквчк – «Рукавичка», гслбд – «Гуси-лебеді», ктгршк – «Котигорошко».
Дидактичні ігри
Мета. Формувати системне бачення світу.
Хід. Круг − це: клас, школа, місто, країна, планета, Земля.
Дітям пропонують називати, що входить у даний круг.
Наприклад: класна кімната: шафи, парти, стільчики, двері, вікно …
Мета. Закріпити знання про взаємозв’язок явищ, об’єктів, предметів.
Хід. Діти повинні дати відповіді на запитання про взаємозв’язок явищ, об’єктів, предметів.
Мета. Вчити дітей фантазувати, познайомити з прийомами універсалізації. Хід. Вчитель пропонує перенестися за допомогою машини часу у майбутнє чи у минуле, у теплу країну чи на північ, пофантазувати про те ,що можна там побачити, які труднощі доведеться подолати під час подорожі.
(«Бі»– два, «ном»– слово – означає «два слова».) Технологія застосування.
1) Два учні записують по одному слову з різних сторін дошки так, щоб не бачити, що пише інший. Один записує назву живого предмета, інший –
неживого. Потім дошка відкривається, і записана пара слів стає початком нової незвичайної історії.