Методична розробка відкритого уроку з предмету « Основи агрономії (агротехнологія)»

Про матеріал
Методична розробка відкритого уроку з предмету « Основи агрономії (агротехнологія)» Тема розділу: Технологія вирощування та збирання cільськогосподарських культур. Тема уроку: Зернові культури. Технологія вирощування і збирання озимої пшениці
Перегляд файлу

Методична розробка відкритого уроку з предмету

« Основи агрономії (агротехнологія)»

Викладач Таранцова О.П.

 

Тема розділу: Технологія вирощування та збирання cільськогосподарських культур.

Тема уроку: Зернові культури. Технологія вирощування і збирання озимої пшениці.

Мета уроку: .

  • Навчальна: Сформувати в учнів знання про основні групи зернових культур, на прикладі озимої пшениці вивчити технологію вирощування та збирання озимої пшениці
  • Виховна:  прививати учням стійкий інтерес  до обраної професії, виховувати в них сумлінність та відповідальність;
  • Розвиваюча:  розвивати в учнів пізнавальну активність та навички логічного  мислення, вміння самостійно знаходити матеріал, використовувати різні джерела інформації;
  • Методична:  використання технологій візуалізації та реалізації інтерактивних методів використання сучасного дидактичного авторського забезпечення.

Тип  уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.

Вид уроку: узагальнюючий урок-співбесіда з елементами візуалізації дидактичного відео забезпечення

Метод проведення уроку:бесіда, робота в групах, виконання творчих завдань, виконання інтерактивних вправ

 Форма проведення: урок з використанням слайдів, гри, відео фільмів

Дидактичне забезпечення:

Друковане: схеми, таблиці, роздатковий матеріал, картки завдання, тестові завдання.

Екранне: презентаційний матеріал, відео фільм.

Об’ємне: натуральні зразки зернових культур.

Міжпредметні зв’язки: «Організація і технологія механізованих робіт», «Біологія», «Хімія», «Українська література».

Внутрішньопредметні зв’язки: теми: «Вступ. Основи агрономії», «Технологія обробітку ґрунту», «Технологія сівби» «Технологіїя догляду за посівами», «Технології внесення добрив», «Технології захисту рослин».

 

 

 

Епіграф уроку:

”З хлібом у нас зустрічають гостей,

Хліб на весіллях цвіте в короваї

І кращих немає на світі вістей,

Аніж – хліб уродився у рідному краї"

                                                                                                              (П.Воронько)

Хід уроку

І. Організаційна частина

-  Перевірка  присутніх на уроці;

-  Перевірка готовності учнів до занять

II. Повідомлення теми, мети уроку

- зачитую епіграф;- наголошую, що зернові культури є основою життя, символом добробуту і гостинності українського народу...

ЗЕРНОВІ КУЛЬТУРИ. ТЕХНОЛОГІЯ ВИРОЩУВАННЯ І ЗБИРАННЯ ЗЕРНОВИХ.

Пропоную учням записати план вивчення нового матеріалу, який висвітлюю на екрані:

  1. Агробіологічні особливості зернових культур.
  2. Сорти озимої пшениці.
  3. Інтенсивна технологія вирощування зернових культур на прикладі озимої пшениці.
  4. Попередники озимої пшениці
  5. Основний  обробіток ґрунту.
  6. Передпосівний обробіток ґрунту.
  7. Сівба.
  8. Догляд за посівами.
  9. Збирання врожаю.

 

III.  Мотивація цілей уроку

Все у нас від хліба. Людей, які прийшли з добром, з чистим серцем чи з доброю новиною, на нашій землі завжди зустрічали з хлібиною на вишитому рушнику. Короваєм благословляли у довгу дорогу життя одружених молодят, без хлібини не можна було зайти у новий дім. Вся історія нашого роду пов’язана з історією вирощування хліба, вихованим з дитинства шани і поваги  до людей, які вирощують хліб. Ви прийшли навчатись до Маринівського професійного ліцею, щоб здобути знання і стати в майбутньому шанованими в Україні людьми- ХЛІБОРОБАМИ. Щоб збулися ваші мрії, необхідно сумлінно навчатися, багато працювати, навчатись логічно мислити, самостійно знаходити матеріал, використовувати різні джерела інформації,  розвивати стійкий інтерес  до обраної професії.

Сьогодні на уроці ми розглянемо основні групи зернових культур, на прикладі озимої пшениці вивчимо  технологію вирощування та збирання озимої пшениці.

 

 ІV. Актуалізація опорних знань

Озима пшениця серед зернових культур у нашій країні забезпечує більшу половину валового збору зерна. Зерно пшениці в Україні – це насамперед зерно озимої пшениці – найважливіший продукт харчування. Надзвичайно важливою властивістю його є порівняно невисока собівартість, здатність добре зберігатися протягом багатьох років. Воно легко піддається переробці в найрізноманітніші продукти харчування.

У зерні озимої пшениці є білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни та інші необхідні для повноцінного харчування речовини. Підраховано, що в нашій країні людина отримує з продуктів пшениці близько 80 % рослинного білка, 50 вуглеводів, 70 % вітамінів Р і Е та багато різних мінеральних речовин. Частину зерна пшениці використовують і на корм худобі. Найчастіше його застосовують як один із компонентів при виготовленні комбікормів. Добрим концентрованим кормом є не тільки зерно пшениці, а й висівки – побічний продукт виробництва борошна. Непоганим грубим кормом для великої рогатої худоби після відповідної підготовки і обробки є пшенична солома та полова.

Озима пшениця може бути використана і як культура зеленого конвеєра. Вона дає смачний та поживний зелений корм.

Запитую учнів:

-    Яке значення мають зернові культури в нашому житті?

-    На які групи поділяють зернові культури?

 Вислухавши їх відповіді, починаю пояснювати перше питання, використовуючи натуральні зразки основних зернових культур зібраних на полях навчального господарства училища.

 

V. Формування нових знань:

5.1. Пояснюючи біологічні особливості зернових наголошую, що ярі зернові висіваємо рано на весні, а озимі восени.

Серед озимих найбільш стійкими до низьких температур є жито, після нього йде пшениця і вибагливим до тепла є ячмінь. Зазначаю, що здатність озимих зернових переносити низькі температури, називається зимостійкістю.

Найвибагливішим до родючості ґрунту є ячмінь, пшениця, менш вибагливе жито.

 Вологість ґрунту  теж впливає на ріст і розвиток рослин і найчутливішою до нестачі вологості є озима пшениця.

Ярі зернові по своєму реагують на фактори зовнішнього середовища, а саме : їх необхідно висівати в ранні весняні строки коли в ґрунті достатня кількість вологи і оптимальні температури для проростання насіння. Слід враховувати те, що яра пшениця на початкових етапах росту має слабо розвинуту кореневу систему тому, щоб вберегти її від видушування бур’янами необхідно вибирати під посів високо окультурені ґрунти та висівати її в надранні строки. Найвибагливішим до вологи серед культур даної групи є овес,  посухостійким ячмінь.

При поясненні даного питання запитую в учнів, які зернові культури вирощують в їх регіонах і яка мета цього вирощування. При цьому з’ясовую, як на їх думку впливають строки сівби на ріст і розвиток зернових культур?

5.2. На прикладі озимої пшениці пояснюю основні районовані сорти і їх виробниче значення, відмічаючи переваги і недоліки.  

5.3. Перед поясненням наступного питання з метою зміни обстановки на уроці учням пропоную розв'язати угорський кросворд, в якому зашифрована приказка, яка має безпосередній зв'язок з наступним питанням.

 

 

5.4 Інтенсивну технологію вирощування озимої пшениці пояснюю використовуючи відеофільм.

 Учням пропоную переглянути відеофільм «Технологія й організація робіт з виробництва озимої пшениці», у якому показані  технологічні операції  вирощування озимих зернових та коментую його, акцентуючи  увагу учнів на ключових моментах. Під час перегляду фільму ви повинні заповнити технологічну карту вирощування озимої пшениці.

Завдання

Заповнити технологічну карту вирощування озимої пшениці

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА ВИРОЩУВАННЯ ОЗИМОЇ ПШЕНИЦІ

 

Попередники:____________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

 

 

Назви робіт

Агротехніч­ні вимоги

Машино- тракторний агрегат

Марка

с/г машини

Марка трактора

Строки виконан­ня робіт

Глибина обробітку, см.

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

5.4.1.  Коментар

5.4.1.1. Попередники Озима пшениця, порівняно з іншими зерновими, найбільш вимоглива до попередників. Особливо зменшується продуктивність пшениці при вирощуванні її після пшениці чи інших зернових Повертати на попереднє  місце озиму пшеницю можна щонайменше через два-три роки,  коли під дією корисної мікрофлори ґрунт очиститься від більшості хвороб і шкідників. Найкращими попередниками є багаторічні бобові трави /конюшина, люцерна/. Вони збагачують ґрунт азотом і високоякісною органічною масою з пожнивних решток. Відмінними попередниками є зернобобові культури-горох, вика, кормові боби, соя. Вони поліпшують структуру ґрунту не забирають з нього азот, зменшують забур’яненість. Добрим попередником є озимий ріпак, він добрий санітар у зернових сівозмінах. Кореневі рештки ріпаку запобігають переущільненню ґрунту, покращують його структуру та збагачують органічною речовиною, що рівноцінно внесенню 20 т/га органічних добрив, Однорічні трави – горохо-вико-вівсяні сумішки, що використовуються на зелений корм, сіно, силос, теж вважаються добрими попередниками. Це зумовлюється швидшим від інших культур звільненням поля і зменшенням забур’яненості, оскільки насіння бур’янів  не встигає достигнути. Просапні культури – рання картопля, кукурудза на зелений корм і силос, цукрові буряки перших строків збирання, під які вносили органічні добрива також є добрими попередниками, але їх цінність не висока Добрим попередником є гречка вона має розвинену кореневу систему, яка розчиняє в ґрунті важкодоступні форми фосфору і калію і збагачує ґрунт поживними речовинами. Можна сіяти після вівса, оскільки він не уражується кореневими гнилями і залишає більш якісні пожнивні рештки ніж інші зернові культури.

5.4.1.2. Обробіток ґрунту

Для того, щоб отримати врожай озимої пшениці після стерньових попередників, потрібно провести слідуючи операції:

  1.                    Лущення стерні одразу після збирання попередника, щоб не дати можливість ґрунту нагріватися і втрачати вологу.Грунт спушується на глибину 8 см. Насіння бур’янів провокується на проростання і в подальшому буде знищене іншим обробітком.Бур’яни знищуються.Пожнивні рештки перебиваються, загортаються, що в свою чергу не дає можливість розвиватись шкідникам і хворобам.Лущення стерні проводиться агрегатами: МТЗ-80+ЛДГ-5, ДТ‑75+ЛДГ‑10, Т-150+ЛДГ-15.
  2.                    Повторне лущення може проводитись дисковим або лемішним лущильником. Також може бути замінене на обробіток важкою дисковою бороною або культивацією. Грунт спушується на глибину до 14 см, знищуються бур’яни, що були спровоковані першим лущенням.
  3.                    Внесення твердих органічних добрив при потребі за допомогою МТЗ+РОУ-6. Гній розкидають у нормі 20-30 т/га і загортають у ґрунт боронами БДТ-7 без розриву в часі.
  4.                    Оранка проводиться під озиму пшеницю на глибину на 21 см. Доцільно застосовувати агрегати ДТ-75+ПЛН-4-35, Т-150+ПЛН-5-35. Оранку потрібно провести за місяць до сівби, щоб ґрунт присів і в подальшому не змінював глибину вузла кущіння, що є профілактикою вимерзання посівів. Озима пшениця може переносити температуру на глибині кущіння до – 20. Кожен сантиметр ґрунту підвищує температуру на 3 градуси, сніг на 1,5.

5.4.1.3. Передпосівна культивація проводиться на глибину сівби і виконує завдання: підготувати ложе для посівного матеріалу. Для передпосівної культивації доцільно застосовувати 3КПС-4 +Т-150 в агрегаті з боронами на глибину 5-6 см.

  5.4.1.4. Сівба.

Кращий строк сівби у Степу- з 10 по 15 вересня. При ранніх строках сівби рослини біологічно старіють, а пізні дають слаборозвинені корні, в обох випадках урожайність різко зменшується. Кращим способом сівби є рядковий сівалками СЗ-3,6 по підготовленому ґрунту.

В умовах недостатнього зволоження верхній шар ґрунту швидко пересихає. Тому загортати насіння озимої пшениці слід на глибину 6-7 см. При сівбі в сухий ґрунт, мілко загорнуте насіння може бути спровоковане до проростання незначними опадами. За відсутності сильних дощів верхній шар ґрунту швидко пересихає, а проросле насіння гине. Збільшення глибини загортання сприяє заглибленню вузла кущіння, що зменшує загибель рослин під час зимівлі.

5.4.1.5. Догляд за посівами. 

Осінній догляд за посівами пшениці розпочинається одразу після сівби. При потребі захищаємо рослини від шкідників хімічним методом використовуємо МТЗ-80+ОПШ-2000.

У період росту рослин посіви підживляють азотними добривами та обробляють пестицидами проти бур'янів, шкідників і хвороб.

 У весняний період догляд за пшеницею починається з підживлення по мерзлоталому ґрунту ЮМЗ-6+1РМГ-4 (перевагу доцільно надавати аміачній селітрі).

У фазі колосіння підживлюють сечовиною (під корінь) по технологічній колії, яку залишили при сівбі.

Позакореневе підживлення: використовується МТЗ-80+ОПШ-2000, підживлюють сечовиною для отримання більшого врожаю.

5.4.1.6. Збирання врожаю. 

Озиму пшеницю можна збирати як роздільним способом, так і прямим комбайнуванням. За інтенсивною технологією вирощують переважно сильні та цінні пшениці, посіви яких чисті від бур'янів, а відтак урожай доцільно збирати прямим комбайнуванням при настанні повної стиглості зерна комбайнами «Дон-1500», СК-5 «Нива».

 VІ. Закріплення знань

Давши відповідь на запитання з перших букв одержаних слів ви складете слово, яке є не тільки основою с/г виробництва, а й символом зародження життя і джерелом знань.

 

 

 

 

 

Ключове слово -  Зерно.

6.2. Дайте відповідь на проблемне  запитання:

- Що на вашу думку треба змінити в с/г виробництві, щоб ми не відчували дефіциту зерна на Україні?

Вислухавши думку учнів, підводжу підсумок вирішення проблемного питання.

Сьогодні в той час коли ми все більше відчуваємо дефіцит зерна, слід спрямувати всі можливі заходи на те, щоб врожайність зернових зросла, щоб країна, яка була колись житницею Європи знову зажила булої слави. На вас, майбутніх хліборобів України ми плекаємо великі надії на відродження сільського господарства нашої держави.

VІІ. Підбиття підсумків, рефлексія:

  1. Аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;
  2. Аналіз причин помилок, зроблених учнями на уроці, та способів їх усунення;
  3. Повідомлення та обґрунтування оцінок.

V ІІІ. Домашнє завдання:

Практичне завдання: взявши за зразок технологічну карту вирощування і збирання озимої пшениці розробити технологічні карти  вирощування:

- озимого жита;

- вівса;

- ярого ячменю.

 Інформацією про технологію вирощування даних культур учні обміняються на наступному уроці.

М.М.Сердюк, В.І.Чулаков , Організація і технологія механіізованих робіт у рослинництві.,Навч. Посібник. –К.: «Видавництво А.С.К.», стор 93 -97.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Довгоброд Любов Василівна
    Методична розробка відповідає вимогам
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
9 грудня 2020
Переглядів
1180
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку