1. Дидактичні та методичні особливості групової роботи
У співробітництві дитина може зробити
більше, ніж самостійно.
Л. С. Виготський
1.1 Сутність групової роботи, її переваги.
Групова робота учнів початкової школи – це одна з форм організації навчально-пізнавальної діяльності на уроці , що передбачає спільне планування, взаємоконтроль, взаємодопомогу, взаємонавчання школярів при опосередкованому керівництві вчителем. Порівнюючи цю форму роботи з індивідуальною та фронтальною, можна визначити такі суттєві її переваги (мал.1):
Мал.1
1.2. Склад груп та способи об’єднання учнів
Досвід показує, що в умовах початкової школи найбільш доцільною буде організація роботи так званих «малих груп», до складу яких входить від 4 до 6 учнів. Саме така кількість дає можливість швидко та зручно розмістити учнів, забезпечити активність кожному членові групи та розподілити обов’язки. Важливе значення має процес об’єднання дітей у групи. На початку впровадження групової форми роботи педагогові рекомендується створювати гетерогенні групи, у складі яких перебуватимуть учні з різним рівнем навчальних досягнень, особливостями пізнавальної та емоційної сфери. Тут вчитель має брати до уваги не тільки бажання дітей, їх психологічну єдність, але й потенційні можливості для успішної навчальної діяльності. При цьому слід пам’ятати про психологічний комфорт кожного учасника навчально-виховного процесу, тому не рекомендується змушувати працювати разом дітей, які відмовляються це робити, і не виявляти проявів невдоволення або робити публічні зауваження. Індивідуальні бесіди з такими дітьми слід проводити в позаурочний час, намагаючись визначити причини відмови у співпраці. Після того, як буде певною мірою сформований досвід спільної діяльності, можна об’єднувати школярів у групи іншими способами (мал.2):
Мал.2
1.3. Правила співпраці учнів в групі
Важливим аспектом організації групової роботи є прийняття і дотримання певних правил співпраці. Серед них група учнів найчастіше приймає такі:
Найпопулярнішими серед дітей є малюнкові правила, деякі з яких можна побачити на мал.3
Мал.3
Однак, під час групової роботи, коли діти обмінюються думками, висловлюють власні ставлення, пропонують ідеї розв’язання, не можна вимагати абсолютної тиші, використовуючи в моменти збуджених викриків чи розмов на повний голос тихий звуковий сигнал, який служить своєрідним «шумоміром».
Вчителеві варто пам’ятати, що спільна робота учнів звичайно є кульмінаційним моментом уроку і вимагає від дітей емоційної та розумової напруги, тому повинна тривати не більше 15-20 хвилин, оскільки це може призвести до підвищення втомлюваності, а відповідно, до втрати пізнавального інтересу. Перед початком роботи слід визначати стислі часові рамки вправи, подовжуючи час за необхідності.
1.4. Вимоги до діяльності вчителя
У груповій роботі вчитель грає роль фасилітатора, розумного координатора, модератора, який не тільки забезпечує суб’єктність навчання, але і вчасно приходить на допомогу дітям при потребі. (мал.4)
Мал.4
Для того, щоб створити сприятливі умови для сприймання і виконання групового завдання, учитель має зробити наступні кроки:
На етапі проведення групової роботи на уроці педагогові слід зосередитися на виконанні таких рекомендацій (мал.5):
Мал.5
1.5. Особливості організації групової роботи на уроках з літературного читання
Робота в малих групах може бути застосована на будь-якому етапі уроку з літературного читання. Так, на етапі підготовки до сприймання нового тексту вона може включати роботу над тлумаченням значень слів; виконання завдань, спрямованих на розширення кута зору та ін.
Під час опрацювання тексту для групової роботи можна запропонувати завдання з читання частин тексту в різних формах:
Для усвідомлення фактичного змісту прочитаного, встановлення смислових зв’язків, аналізу структурного змісту можна запропонувати такі види вправ, які також виконують у складі малих груп:
2.Орієнтовні завдання для парної та групової роботи над текстом
2.1. До розділу «Із скарбниці казкарів світу» (за підручником «Літературне читання» О.Я.Савченко, 3 клас)
Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо» (уривок)
1.Прочитати анаграму і відгадати загадку
Від бійрозників тікав,
В бені з бел едем літав,
Віпня, взявши за коня,
Мчав по лопю навмання.
Рудзів у дібі не кинув
Зменанитий …
2.Користуючись текстом, скласти пари слів:
Буквар бідолашний
Речі маленького
Батько новенький
Слова чудові
Селища бідний
Джеппето зворушливий
3.Встановити відповідність між словами та їх значеннями:
Вовна дуже швидко
Діамант хутро вівці або кози
Флейта грошова одиниця Італії
Долинала найдорожче дорогоцінне каміння
Щодуху доносилася
Балаган письмове повідомлення про виставу
Афіша тимчасовий будинок для вистав
4.Знайти і виправити помилки
______________________________________________
______________________________________________
_____________________________________________
_____________________________________________
5.Знайти слова за певний проміжок часу:
Буквар, сольдо, флейта, сорочка, куртка, театр, шапка, черевики, баран
к |
у |
р |
т |
к |
а |
с |
ф |
а |
т |
е |
а |
т |
р |
о |
о |
л |
г |
с |
ж |
б |
л |
у |
д |
р |
е |
р |
о |
щ |
у |
й |
б |
г |
о |
й |
и |
л |
у |
к |
к |
а |
о |
ч |
т |
б |
ь |
м |
в |
ш |
к |
о |
к |
а |
а |
д |
р |
а |
п |
у |
і |
а |
л |
р |
о |
я |
р |
и |
ш |
а |
п |
к |
а |
ч |
е |
р |
е |
в |
и |
к |
и |
н |
6.Дати характеристику дійовим особам, використовуючи слова з довідки:
Дбайливий, бешкетний, турботливий, здатний на самопожертву, допитливий, несерйозний, неграмотний, жорстокий, товариський, веселий, страшний, бездушний, безтурботний, неслухняний, безпечний, довірливий.
7.Встановити послідовність подій, пронумерувавши речення:
8.Доповнити план:
Брати Грімм «Шипшинка»
1.Зіграй у гру «Мотрійки». У поданих словах відшукай нові, обведи їх і прочитай.
Королева, дитинка, купалась, нетямився, дивовижні, запросила, виступила, висловила, знешкодити, пом’якшити, спіткає, вберегти, сповнилось, покої, нарешті, стримить, навкруги, доскубла.
2.Встав пропущені букви і прочитай:
Пбжнн всх ншх чрвнць цлкм спрвдлс. Б крлвн рсл тк пркрсн, првтн і рзмн, що бл кжнм лб, хт тальк глн на неї.
3.Поєднай слово з його значенням:
Нетямився з радощів мисливські собаки
Бенкет прислуга
Лиха дуже зрадів
Снага сила
Челядь урочистий обід
Гончаки зла
4.Розташуй частини тексту в потрібній послідовності:
А.Ліндгрен «Про Карлсона, що живе на даху»
1.Прочитай анаграми. Назви найдовше слово
Панкла ламуки тухлан
Зикгуд томорист двіконпіня
Умяпол тунадерат ранфіки
Липочка шинімаст марди
2.Добери прикметники до поданих іменників, користуючись текстом:
Вечір(який?)___________________________________
Зірки(які?)_____________________________________
Чоловічок(який?)______________________________
Ноги(які?)______________________________________
Машина(яка?)__________________________________
Полум’я(яке?)__________________________________
Плями(які?)____________________________________3.Пограй у гру «Детективи». Знайди і виправ помилки:
1)Тепер чоловічок додав швидкості і промчав повз Малого, ніби реактивний снаряд(_________________)
2)О, це була найкраща з усіх парових машин, і Карлсон так запишався, ніби сам її зробив (_________)
3)Врешті машина почала задихатись, ніби бігла під гору.(______________________________).
4)Білі фіранки легенько колихалися, наче махали Карлсону (________________________).
4.Перед тобою «море слів». Підкресли хвилястою лінією лише ті з них, які характеризують Карлсона (Малюка).
Ледачий, веселий, непосидючий, невгамовний, хоробрий, спокійний, допитливий, нерішучий, хитрий, завзятий, впевнений, байдужий, принишклий, врівноважений, хвалькуватий, слухняний, безжурний, переляканий.
Божена Нємцова «У царя Трояна цапині вуха»
1.Користуючись текстом, склади пари слів:
Вуха новий
Цирульник цапині
Майстер молодий
Парубок старший
Порада бузинова
Гілочка остання
2.Зіграй у «так» чи «ні». Чи є в казці такі речення?
3.Зіграй у «хвостики». Доповни речення:
4.Віднови послідовність подій. Розстав відповідні цифри:
Вікторина
до розділу «Із скарбниці казкарів світу»
Гра «Від кого лист?»
8. Ми як завжди обмінювались ляпасами і потиличниками. Аж раптом у задньому ряду я помітив свого дерев’яного брата і закричав: -Піноккіо! (Арлекін)
9. Одного весняного вечора я сидів біля відчиненого вікна (Малий)
10. Колись давно жаба напророчила мені народження донечки (Королева із казки «Шипшинка»)
11. Мене образило те, що я не була запрошена на королівський бенкет, присвячений народженню принцеси (13-а чарівниця).
12. Я бідний і вже немолодий чоловік. Але я знаю, що діти повинні вчитися в школі. Тому я купив своєму синові буквар. (Джеппето).
13. Цей нахабний хлопчисько зіпсував мою виставу. Як же я ненавиджу його! (Жеривогонь)
14. Я виступаю в ляльковому театрі. На сцені мені часто дають потиличники і ляпаси, бо це веселить глядачів. Від болю я часто плачу. (Полішинель)
15. Я наказав спалити усі веретена в королівстві, щоб врятувати мою кохану донечку. (Король)
2.2. До розділу «Що було на початку світу» (за підручником «Літературне читання» О.Я.Савченко, 4 клас)
«Створення світу»
1.Користуючись текстом, доберіть ознаки до поданих іменників:
Океан холодний
Хаос первісні
Світ безмежний
Води дивовижна
Квітка водяний
Сяйво єгипетські
Міфи сліпуче
2.Прочитайте деформований текст. Перекажіть прочитане.
тосЛо – це чнівели лібі тикві з темно-нимзеле стямли. вніДа єгиптяни мітили по, що толос спливає на дуво і розпускається при ходіза цясон, а закривається при дісхо. У внічер він розкриває воїс тикві о восьмій чораве і закриває лиш о сятійде куран.
3. Прочитайте текст, вставляючи пропущені букви:
У Єг…пті з л…т…сап л…ли в…нки. К…ріння л..т…са вв…жалось їстівним. Його зб…рали й с…шили на с…нці. К…рені їли у відв…реному в…гляді, як к…рт…плю. Із з…рна л…т…са п…кли хл…б. з к…р…нів і н…сіння в…г…т…вляли ліки.
4. «Нанизайте» споріднені слова на різнокольорові «ниточки»
Безмежний вода горенько
Горб
Межа водичка
Розмежувати
Підводний горбистий пагорб
Водяний водити
«Міфи при створення світу і людей»
1.Здогадайтеся, про що йде мова за поданим описом:
2.Знайдіть слова, що «заховались» в поданих:
Погляд (огляд); перлова (перл); дивовижні (диво); світовим (світ); золотого (золото); магічна (маг); народні (народ); покрилася (крила); вдарив (дар); душа (душ).
3.Виправте допущені помилки:
4.Користуючись текстом, доберіть ознаки до поданих іменників:
Твори золота
Дерево сивий
Кора українські
Птахи найдавніші
Сокіл усні
Писанки велике
Міфи дивовижні
5.Знайдіть у сітці кросворда подані слова: дерево, голуби, сокіл, боги, яйце, символ, першоптах.
а |
с |
п |
д |
д |
е |
р |
е |
в |
о |
п |
т |
н |
ф |
а |
о |
у |
б |
о |
г |
и |
р |
п |
с |
о |
к |
і |
л |
б |
г |
д |
и |
є |
ж |
я |
й |
ц |
е |
л |
м |
к |
н |
п |
е |
р |
ш |
о |
п |
т |
а |
х |
п |
р |
с |
т |
у |
о |
у |
п |
с |
и |
м |
в |
о |
л |
ф |
ш |
а |
у |
д |
і |
с |
і |
у |
е |
р |
н |
а |
г |
о |
л |
у |
б |
и |
Дедал та Ікар
1.Знайди тлумачення до кожного слова:
Афіни племінник
Акрополь сумно
Нащадок охорона
Небіж попередження
Варта столиця Стародавньої Греції
Журно спадкоємець
Засторога укріплена частина міста
2.Поставте позначку (v) біля правильних тверджень
-Дедал був нащадком царського роду.
-Небіж Дедала був нерозумним і ледачим.
-У смерті Талоса афіняни звинуватили Дедала.
-Митець тяжко сумував за Батьківщиною і почувався на Криті рабом.
-Минали роки, і Дедал забув про свою Батьківщину.
-Дедал зробив крила із пташиного піря для себе та свого сина Ікара.
-Батько наказав синові бути слухняним.
-Ікар послухався батька і всю дорогу летів за ним.
-Дедал помітив на хвилях розкидане піря.
-Дедал став втіленням людської мрії про крила.
3.Знайдіть і прочитай ті рядки, які розповідають:
-Ким був Дедал;
-Як митець опинився на острові Крит;
-Як цар Мінос зустрів Дедала;
-Яка смілива думка сяйнула в голові митця;
-Які повчання проголосив Дедал синові;
-Чому Ікар упав в море;
-Що відчув батько, помітивши на хвилях розкидане піря;
-Де Дедал поховав Ікара.
3. Встановіть послідовність подій, розставивши номери речень:
4.Встановіть послідовність подій за малюнками, підписавши їх уривками тексту:
Гнів Перуна
1.Тестування
1).Як по-іншому називали Перуна?
а) Ярило;
б) Громовержець;
в) Прометей.
2).Хто дозволив Мисливцеві полювати в Перуновій пущі?
а) Старійшини-волхви;
б) дружина;
в) боги.
3).Чому Мисливець не дозволив жінці піти із ним на полювання в Перунів ліс?
а) Дружина була боязкою;
б) боявся, що дружина загине;
в) бо жінкам туди ходити заборонено.
4).Під яким деревом Мисливець вибрав місце для полювання?
а) Під дубом;
б) під кленим;
в) під сосною.
5).На кого полював Мисливець?
а) На зайців;
б) на вепра;
в) на лося.
6).На кого Громовержець перетворив Мисливця та його прекрасну дружину?
а) На снігурів;
б) на голубів;
в) на ластівок.
Відповіді: 16; 2а; Зв; 4а; 56; 6в.
2.Знайдіть і прочитайте рядки, які дають відповіді на ці питання:
3.Відновіть послідовність пунктів плану:
3)Видатний мисливець.
6)Велика честь для стрільця.
7)У городищі закінчилися їстівні запаси.
2)Мисливець вирушає на полювання.
5)Дружина потай вирушає за чоловіком.
1)Мисливець убиває вепра.
4)Перун покарав подружжя.
До розділу «Сторінками історії України»
На новій землі
1.Доповнити речення:
2.Поєднайте слова-синоніми
Розглянулась ікона
Святий образ вирушили
Пустились в дорогу роздивилась
Краєвиди почали
Узялись дім
Оселя пейзажі
3.Встановіть послідовність подій і розставте цифри по порядку
4.Виправте допущені помилки
5.Виберіть правильні варіанти відповідей
- Від чийого імені ведеться розповідь?
А)від імені мами хлопчика; б)від імені дідуся; в)від імені дітей.
- Скільки років було хлопчикові, коли його батьки переїхали в Канаду?
А)8 б) 18 в) 6
- Яким видом транспорту люди добиралися до Канади?
А) кораблем; б) літаком; в) автомобілем.
- Де поселилися українці на новій землі?
А) у полі; б) біля болота; в) серед лісу.
- Якою була перша хата поселенців?
А) земляною; б) глиняною; в) дерев'яною.
- Чим люди засівали поле?
А) квітами; б) житом; в) буряками.
- Яка головна думка оповідання?
А) Бджілка мала, а й та працює.
Б) Гостре словечко коле сердечко.
В) Як будеш працювати, то й будеш мати.
До розділу «Як не любить той край»
Скільки річок в Україні
1.Виділіть в кожному ряду зайве слово, поясніть свій вибір
2.Відгадайте загадки
3.Доповніть розповідь
В одному чудовому місці було лісове озеро. Вода в ньому була __________ і ________. Навколо росли ___________. Озеро здавалося чарівним люстерком. У ньому було багато риби, а на березі кумкали ___________ і гніздилися ___________, ___________ й дикі качки.
Одного разу на берег озера приїхала сім’я. Вони купалися, засмагали, рибалили. Потім розклали на березі ______, зварили юшку і смачно пообідали. Вилили залишки _________ у воду, помили казанок, а пластиковий посуд, скляні пляшки і поліетиленові пакети залишили на ___________.
Поки тато за допомогою мийних __________ мив на березі машину, діти розважалися, кидаючи в озеро _____________, __________ і ________________. Мама попливла на середину озера і нарвала там чудових _____________. Біле і жовте латаття так манили до себе! Квіти швидко ______________, і мама лишила їх на березі.
Після приємного відпочинку сімя повернулася додому, лишивши на березі ____________, а у воді _______________.
4.Якби річка вміла говорити, про що вона попросила б людей? Постав, де потрібно, частку «не» і сформулюй прохання річки
___ Розчищайте джерела.
___ Засмічуйте мене сміттям.
___ Мийте машини у водоймах.
___ Обсаджуйте мої береги деревами і кущами.
___ Економно витрачайте прісну воду.
___ Очищайте воду на заводах.
__ Засмічуйте місця відпочинку на природі.
___ Кидайте у мене камінням, гілками і порожніми пляшками.
___ Дотримуйтесь правил поведінки під час відпочинку біля водойм.
___ Залишайте сміття на березі.
___ Мийте велосипеди та інші транспортні засоби у водоймах.
Відпочиваючи на пляжі, ___ розкидайте сміття та ___ прибирайте перед відходом.
___ Виловлюйте багато риби.
___ Економно використовуйте воду річок і озер.
___ Оберігайте водойми від забруднення.
1