Урок позакласного читання. Олесь Гончар «Яблука на стовпцях», Катерина Білокур - народна майстриня України.

Про матеріал
Урок позакласного читання. Олесь Гончар «Яблука на стовпцях», Катерина Білокур - народна майстриня України з елементами інтеграції
Перегляд файлу

                   Урок літературного читання

Тема. Урок позакласного читання. Олесь Гончар «Яблука на стовпцях», Катерина Білокур -  народна майстриня України.

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з фрагментами життєвого та творчого шляху Катерини Білокур та Олеся Гончара.

Розвивальна: розвивати образне мислення і мовлення, спостережливість, пам'ять, увагу,збагачувати словниковий запас; пробудити захоплення красою художніх образів осінніх яблук, створених поетом і художницею; сприяти розвитку комунікативної, соціальної, полікультурної компетентностей.

Виховна: виховувати любов до природи, естетичне сприймання навколишнього.

Обладнання:  мультимедійний проектор (презентація),репродукція картини К. Білокур «Богданівські яблука», портрет Олеся Гончара, відеоматеріали, картки для словникової роботи, картки для роботи в групах, ескізи яблук, малюнок дерева,яблучка-фішки, смайлки, фліпт-чарт,музичний супровід.

Тип уроку: інтегрований

 

                                              Хід уроку

І. Організація класу.

Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітайте їх, будь ласка, усмішкою і миром.

Добрий день,у добрий час

Радо ми вітаєм Вас

З миром зустрічаємо,

 щастя Вам бажамо.

 

ІІ. Створення емоційного настрою (елемент ранкової зустрічі, визначення настрою)

(діти стають у коло, дивляться один одному в обличчя, висловлюють побажання один одному, передаючи яблуко)

  • Чому саме яблуко ми передавали?

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Сьогодні у нас  урок позакласного читання незвичайний, а інтегрований. Адже на ньому ми ознайомимося   із творчістю  народної майстрині України - Катерини Білокур, а саме з репродукцією її картини «Богданівські яблука» та оповіданням Олеся Гончара «Яблука на стовпцях».

На уроці ми будемо намагатися образно мислити,  правильно висловлювати сою думку, спостерігати за природою,т ренувати свою память і увагу, збагачувати словниковий запас.

 

 

 

Стратегія « Очікування»

  • Що ви очікуєте від  сьогоднішнього уроку?

* Я очікую…….

* На уроці мене чекає…

 

 Оцінками нашого уроку будуть яблука. Зелене – високий рівень, жовте – достатній рівень, червоний – середній рівень, а помаранчовий – низький рівень. У природі помаранчові яблука – рідке явище. Тому я сподіваюсь. Що у нас на уроці їх ніхто не отримає.

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

1. ГраКмітливчик

  • Вилучити зайве слово

 Яблуня, слива, груша, липа, вишня, черешня.

  • Чому липа зайве слово?
  • Як одним словом можна назвати ці дерева?
  • Де ростуть фруктові дерева?

 

2. Гра "Уяви собі"

  • Уявіть, що ви прийшли в сад в осінню пору року.
  • Які звуки можна почути в саду?
  • Які кольори можна побачити?
  • Які запахи можна відчути?

 

3. Робота в групах (Звучить тиха мелодія)

  • Завдання для 1-ї групи: записати звуки саду.

(щебет пташок, шарудіння трави, лопотіння листя, гупання падаючих яблук, капанняроси,поскрипування обважнілих гілок, сюрчання коників.)

  • Завдання для 2-ї групи: записати кольори саду.

 (зелений, жовтий, червоний, смарагдовий, голубий, коричневий, брунатний, сірий,блакитний, жовтогарячий.)

  • Завдання для 3-ї групи: записати запахи саду.

(солодкий, терпкий, кислий, прілий, свіжий, трав'яний, духмяний, ароматний, квітковий, медовий, смачний, приємний,  стиглих фруктів.)

 

V. Робота над темою уроку

 1. Ознайомлення з картиною К. Білокур" Богданівські яблука"                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

 Саме такими садами милувалася художниця Катерина Білокур. Вона народилася в1900 р.в с. Богданівці Київської області в бідній селяській сім’ї. З раннього дитинства по-особливому сприймала красу навколишнього світу і дуже любила малювати.Проте в сім’ ї бракувало коштів, щоб придбати фарби. Катерина Білокур сама виготовляла фарби з природного матеріалу: бузини,буряка, сажі, хвої. Нині її картини відомі всьому світові. Вони зачаровують вже не одне покоління глядачів.

Однією з її робіт є картина « Богданівські яблука»

  • Як ви гадаєте, чому саме таку назву дістала ця картина
  • Як виглядають яблуки ?
  • Яке враження справила  на вас ця картина?

Картина не може не подобатися, адже вона втілює красу і велич сільської природи. Продовження цієї теми звучить в оповіданні Олеся Гончара.

Сьогодні ми з вами ознайомимося з  його оповіданням  «Яблука на стовпцях».

 

2. Перегляд відеоматеріалів «Життя і творчість О.Гончара»

     Олександр Терентійович Гончар народився 3 квітня 1918 року у слободі Суха (тепер Кобеляцького р-ну) Полтавської області в сім'ї робітників. Батько перед війною працював у приміському колгоспі (де й загинув від німецької авіабомби), мати – на заводі металевих виробів. Після смерті матері, коли хлопцеві було 3 роки,  його забрали на виховання дід і бабуся в слободу Суху Козельщанського району Полтавської області. Працьовита і щира в ставленні до людей бабуся замінила майбутньому письменникові матір.

Ранні оповідання й повісті («Черешні цвітуть», «Іван Мостовий» тощо) Гончар присвятив людям, яких добре знав, з якими не раз зустрічався в житті.

Письменник відроджував українську культуру, мову та націю, довгий час був депутатом Верховної Ради,очолював Спілку письменників України.

Помер 16 липня 1995р.

 

3. Словникова робота.

Викохав дбайливо вирощував.

Стерня  поле, на якому зібрані хлібні рослини й залишилися лише зрізані біля кореня їх стебла.

Шугає – швидко опускає руку.

Причаїлися – ховаючись, намагалися бути непомітними.

 

4. Робота з прислів’ями.

  • Як ви розумієте значення прислів’я  «Осінь – щедра мати, всіх нагодує»?

 

5. Робота над оповіданням «Яблука на стовпцях»

 

Читання оповідання підготовленими учнями

  • Чому така назва оповідання?                                                                                                                                                     
  •     А для чого він прикрашав стовпці яблуками, для краси чи якоїсь користі?      

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

 

  Вибіркове читання    

  • А які дива відбувалися у садку д. Романа?   Знайдіть в тексті і зачитайте.                                                                                                   
  • А як д. Роман відноситься до яблук, збираючи їх?    Знайдіть в тексті і зачитайте.                                                                                                      
  • Кого пригостив д. Роман яблуками?  Знайдіть в тексті і зачитайте.                                                                                                
  • А що ж роблять хлопчики після того, як д. Роман зникне за пагорбом?  Знайдіть в тексті і зачитайте.                                                                                                                                                                  
  • Чи правильні дії д. Романа були по відношенню до хлопчиків?                                                                                                            Як би ви вчинили на його місці?
  • Чому вчить нас це оповідання? 

 

 Читання з передбаченням                                                                                                                                                                                                                             

  • А як би ви продовжили це оповідання?  (Крісло автора)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

Читання «Закинь вудочку»( вчитель читає початок речення, учні знаходять продовження і зачитують)

  • Визирають яблука……..                                                                                                                                                             
  • Дядько ступає………..                                                                                                                                                    
  • Іде дядько Роман………….                                                                                                                                                            
  • Біля одного стовпця……….                        

 

6. Творча робота (Робота в групах)

Зараз я вас запрошую в художню майстерню і пропоную попробувати себе в ролі художника. Ваше завдання: розфарбувати ескізи яблук, які лежать у вас на партах, вибрати з тексту художні засоби і написати їх на яблучках. По закінченню роботи, презентувати її, повісивши яблучка на дереві.

 

Завдання для 1-ї групи: розфарбувати  яблучка в зелений колір і дібрати із тексту епітети(ознаки)

 

Завдання для 2-ї групи:  розфарбувати  яблучка в червоний колір і дібрати  із тексту порівняння

 

Завдання для 3-ї групи: розфарбувати  яблучка в жовтий колір і дібрати із тексту дієслова, які характеризують дію яблучок

 

  • А для чого вводяться в тексти художні засоби?

 

 7. Поетична сторінка

Продовження цієї теми звучить у вірші А. Малишка «Яблука» (Діти отримують справжні яблука.)

Зараз ви прослухаєте вірш А. Малишка" Яблука" і зможете відчути запах яблук і навіть скуштувати їх.

 

Читання вірша А. Малишка" Яблука" (читає учениця напам’ять)

Я люблю, як буває осінню

Пахне яблуками у хаті.

Он лежать вони повні просині,

Повні сонця, немов на святі;

Крутобокі і вітром точені,

На весілля десь приурочені,

Повисають на гільце зрубане

І самі бубонять, як бубони…

Звуться зорями і ранетами,

Повні пахощів, соком гожі,

Доспівали попід планетами,

І планети на них же схожі.

Мились росами десь під тучею,

В землю падали в добрім літі,

І ставала земля пахучою,

Ніби яблуко на орбіті…

 

  • Чи перегукуються слова з вірша А. Малишка з картиною К. Білокур та  оповіданням  О. Гончара Яблука на стовцях?Як саме?

 

VІ. Рефлексія.

Вправа “Мікрофон”

  • Чи справдились ваші очікування?
  • Чому вчить нас оповідання Олеся Гончара «Яблуки на стовпцях»?
  • Які емоції у вас виникли під час розгляду картини і читання оповідання?
  • Які бажання виникли після уроку?

 

V. Оцінювання. (Роздати яблука)

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
2717
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку