Методичні прийоми, які сприятимуть розвитку критичного мислення на уроках фізики.

Про матеріал
У статті представлені матеріали з досвіду роботи щодо застосування різних методів і прийомів технології розвитку критичного мислення школярів на уроках фізики . Використання технології розвитку критичного мислення забезпечує позитивні зміни в учнів: підвищується інтерес до навчання, розвивається пошукова спрямованість мислення, зникає страх зробити помилку, виникає прагнення краще зрозуміти інформацію, підвищується відповідальність за власне навчання.
Перегляд файлу

 

Методичні прийоми, які сприятимуть розвитку критичного мислення на уроках фізики.

  Критичне мислення – процес   обмірковування власних думок    та причин виникнення певної точки зору,   що передбачає послідовний ланцюжок 
операцій мислення.

  Наведу приклади застосування різних методів і прийомів технології розвитку критичного мислення. На уроках фізики в 10 класах застосовую прийом "Лекція зі стопами". Читаю лекцію на тему: "Спеціальна теорія відносності", потім роблю паузи, в яких розповідаю про експериментальні докази наслідків СТО, про парадокс близнят, про викривлення простору, про пророкування Ейнштейна щодо виникнення чорних дір у Всесвіті, про біографії засновника теорії відносності.

  На уроках фізики в 7 класі при вивченні теми "Тертя в побуті і техніці" застосовую прийом "Плюс-мінус-питання". На початку уроку на стадії виклику згадуємо, що нам відомо про силу тертя, потім на стадії осмислення змісту ставлю проблему: тертя грає позитивну або негативну роль в нашому житті. При роботі з текстом підручника учні заповнюють таблицю про позитивні і негативні дії тертя і записують в третю колонку методи боротьби з негативними наслідками тертя. Після обговорення на стадії рефлексії робимо висновок, що тертя грає подвійну роль, воно корисно і шкідливо.

 Прийом "Концептуальна таблиця" застосовую при розгляді теми "Теплові двигуни" в 10 класі. На уроці при закріпленні матеріалу (вже розглянуті будова двигуна, його робота) на стадії осмислення матеріалу прошу заповнити наступну таблицю, порівнюючи позитивні і негативні властивості двигунів внутрішнього згоряння: карбюраторного і дизельного.

ДВЗ

+

карбюраторний

 

 

дизельний

 

 

 

 

 

 Потім на стадії рефлексії йде обговорення: до чого можуть привести викиди невідпрацьованих газів при роботі ДВЗ, заходить мова про виникнення кислотних дощів, озонові діри, вирішуємо питання: як зменшити шкідливі наслідки ДВЗ, про перехід на інші форми енергії.

 Прийом "Переплутані логічні ланцюжки" на стадії рефлексії застосовую в 7 класі при вивченні питання "Чому існує повітряна оболонка Землі?". Даю наступну фразу: "Атмосфера - це повітряна оболонка Землі, а повітря - це прозора, не має ні кольору, ні запаху, ні ваги суміш газів". Знаходимо помилку в тексті і розмірковуємо про вагу повітря, якими експериментами можна це довести. Ще один текст для прикладу. Тема "Умови плавання тіл" (7 клас). "Завдяки тому, що Блез Паскаль відкрив в 17 столітті дію на тіла, занурені в рідину, яка викидає сили, стало зрозумілим, чому деякі тіла спливають у воді, а деякі тонуть: ті, на які діє виштовхуюча сила, спливають, а ті, на які вона не діє, тонуть. Виявилося, що у спливаючих тел густина їх речовини менше густини рідини ". Далі йде обговорення умов плавання тіл, порівняння густини тіла і рідини, кому належить цей закон, у чому його суть і т.д.



Прийом "Таблиці" тонких "і" товстих "питань" застосовую при вивченні теми "Дифузія в твердих тілах, рідинах і газах" в 7 класі на стадії рефлексії.

"Тонкі" питання

"Товсті" питання

Чи існує дифузія в твердих тілах?

Чому дим від багаття перестає бути видимим навіть в безвітряну погоду?

Чи залежить швидкість дифузії від температури?

Де краще зберегти дитячий кулька, наповнена воднем: в холодному або теплому приміщенні?

В яку речовину: в рідкому або газоподібному швидкість дифузії буде більше?

Чому не рекомендується мокру тканину, пофарбовану в темний колір, залишати на тривалий час в зіткненні з білою тканиною?

Чи можна пояснити дифузію рухом молекул речовини?

Відкриту посудину з вуглекислим газом врівноважили на терезах. Чому з часом рівновагу терезів порушилося?

 

Після відповіді на "тонкі" питання переходимо до обговорення "товстих" питань.

 При вивченні теми " ФІЗИЧНІ ОСНОВИ АТОМНОЇ ЕНЕРГЕТИКИ " в  9 ,11  кл, можна привести приклад дискусії на тему: "Науково - технічний прогрес - це благо для людства або трагічні кроки до загибелі?" На стадії виклику визначаємо, які конкретні досягнення НТП будемо розглядати . Учні пропонують такі теми: АЕС, космос, випромінювання, новітня техніка. В результаті обговорення з'являються досягнення, записані в лівій колонці таблиці.

Досягнення

Результат досягнення

позитивний

негативний

Будівництво ГЕС-гігантів

Велика вироблення електроенергії

Затоплення величезних територій, руйнування природних ландшафтів, шкідливі екологічні наслідки

Будівництво АЕС

Вироблення дешевої електроенергії

Радіаційна небезпека в разі аварії, проблема транспортування та захоронення радіаційних відходів

Космічні дослідження

Створення супутників зв'язку і метеосупутників, забезпечення радіо- і телезв'язку, прогнози погоди, дослідження планет Всесвіту і розуму життя

Негативний вплив на озоновий шар атмосфери, великі грошові витрати, освіту космічного сміття.

Конструювання реактивних двигунів і ракет

Створення реактивного міномета, запуск ШСЗ, поява реактивних літаків, швидкісних повітряних лайнерів

Створення ракетного сучасного озброєння, уявлення небезпеки для людства.

Розробка новітньої техніки

Полегшення трудових операцій, забезпечення високої якості товарів, швидкісне пересування

Для управління потрібні високоякісні фахівці, дорожнеча обладнання, часті поломки, аварії, жертви

Вивчення оптичного випромінювання

Створення лазерів і їх використання в медицині, будівництві, обробці матеріалів, створення багатоканальної телезв'язку

Створення смертоносного лазерної зброї

Нанотехнології

Використання нанотехнологій в медицині, військовій техніці, в арт-містецтві, в створенні нових речовин  и їх властівостей

Небезпечне вплив на організм людини і природу

 На стадії осмислення змісту учням 1 групи пропоную знайти в науковій літературі позитивні результати досягнень, а учням 2 групи - негативні. На стадії рефлексії в результаті обговорення на наступному уроці заповнюємо таблицю, обмінюємося думками і набутими знаннями.

Прийом "Фішбоун" пропоную використовувати при розгляді теми 10 класу "Основні положення молекулярно-кінетичної теорії". На чолі "скелета" на стадії виклику пропоную розглянути основні положення МКТ. При прочитанні параграфа на стадії осмислення матеріалу виписати основні положення цієї теорії ( "верхні кісточки") і експериментальні докази кожного положення ( "нижні кісточки"). На стадії рефлексії робимо висновки: вся молекулярна фізика ґрунтується на основних положеннях МКТ і дає подальший розвиток до вивчення газових законів.

 Прийом "Вірні і невірні твердження" часто застосовую в освітньому процесі 7 класу, тільки я його називаю "Віриш - не віриш". Наведу приклад при розгляді теми "Взаємодія молекул". На стадії рефлексії учні повинні дати відповідь: "так" або "ні".

1. Речовини складаються з найдрібніших частинок, ледь помітних неозброєним оком.
2. Речовина складається з найдрібніших частинок, які можна побачити за допомогою електронного мікроскопа .
3. Обсяг газу при нагріванні збільшується, тому що кожна молекула стає більше за розмірами.
4. Молекула - дрібна частка речовини .
5. У молекулі може бути більше 1000 атомів .
6. Сталевий кулька при нагріванні збільшується в обсязі, тому що проміжки між молекулами стають більше .
7. Плівка масла, розтікаючись по поверхні води, може зайняти будь-яку площу.

 Прийом "Таблиця - синтез" мені подобається застосовувати при вивченні теми "Планети Сонячної системи" (11 клас). При вивченні матеріалу заповнюється таблиця, яка синтезує знання учнів по всіх планет .На стадіях виклику пропонуємо характеристики, за якими будемо порівнювати планети Сонячної системи. На стадії осмислення матеріалу заповнюємо цю таблицю. На стадії рефлексії під час обговорення робимо висновки, що всі планети можна розділити на планети земного типу і планети-гіганти, розподіляємо планети Сонячної системи на дві ці групи, даємо загальні характеристики. Ця ж таблиця дає можливість розподілити планети на внутрішні і зовнішні.

Прийом: "Таблиця-синтез" з теми  "Будова Сонячної системи" (11 клас).

 

Планети

Меркурій

Венера

Земля

Марс

Юпітер

Сатурн

Уран

Нептун

Радіус

 

 

 

 

 

 

 

 

Густина

 

 

 

 

 

 

 

 

Склад атмосфери

 

 

 

 

 

 

 

 

Тиск атмосфери

 

 

 

 

 

 

 

 

Температура поверхні

 

 

 

 

 

 

 

 

Супутники

 

 

 

 

 

 

 

 

Відстань до Сонця

 

 

 

 

 

 

 

 

Прискорення вільного падіння

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Висновок:  Використання технології розвитку критичного мислення забезпечує позитивні зміни в учнів: підвищується інтерес до навчання, розвивається пошукова спрямованість мислення, зникає страх зробити помилку, виникає прагнення краще зрозуміти інформацію, підвищується відповідальність за власне навчання.

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Майстер-класи
Додано
4 червня 2020
Переглядів
1461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку