Методичні рекомендації щодо інтеграції цифрових освітніх інструментів у ресурс Book Creator з метою створення електронного освітнього продукту

Про матеріал

Алгоритм створення інтерактивного практичного посібника у програмі Book Creator

Перегляд файлу

imageГалина Яценюк,

викладачка  предметів «Українська мова»,

«Українська література»

Бердичівського професійного будівельного ліцею

Методичні рекомендації щодо інтеграції цифрових освітніх інструментів у ресурс Book Creator з метою створення електронного освітнього продукту

Інновація в освіті – це результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем. Сьогодення потребує від педагога-практика високого професіоналізму, володіння сучасними технологіями навчання і виховання, бажання та вміння постійно вчитися та удосконалюватися. Як зауважує О. Пометун, інновація означає перетворення, новизну, трансформацію; нововведення передбачає залучення чогось справді нового. Інновації самі не народжуються, вони виникають як результат наукових пошуків, спроб, досліджень, передового педагогічного досвіду та експериментів [7, с. 8].

Актуальність впровадження інноваційних технологій зумовлена багатьма чинниками, зокрема: завданнями реформування освіти в Україні, необхідністю удосконалення освітньої системи щодо формування в учнів ключових і предметних компетентностей, переосмисмисленням ролі викладача, потребою переходу від пасивних способів отримання знань до активних форм занять, тобто зміною акцентів від «передачі знань» до «навчити вчитися».

У сучасній дидактиці представлені найрізноманітніші технології, головним критерієм оцінки яких є ефективність. Застосування на практиці інноваційних методологічних підходів дає можливість педагогам впроваджувати та удосконалювати нові методи роботи, сприяти підвищенню якості освіти, ефективності навчального процесу [1].

З-поміж великої кількості сучасних освітніх технологій на уроках української мови та літератури найбільш дієвими є інформаційно-комунікаційні, особистісно орієнтовані, інтерактивні та продуктивного навчання. Словесника мотивує використовувати інновації те, що вони:

-   є складовою успішної взаємодії викладача і здобувача,

-   формують інтерес до предмета, забезпечують позитивну мотивацію до здобуття знань,

-   відкривають можливість для самостійного створення мережевого навчального змісту,

-   сприяють розвитку творчої особистості,

-   посилюють динаміку уроку,

-   сприяють отриманню інформації у процесі власної активності.

Цифрове покоління дітей ставить перед педагогами певні виклики й змушує шукати все нові й нові підходи в реалізації освітніх завдань. Нетрадиційні форми та методи дозволяють враховувати запити та потреби сучасних дітей  і допомагають у пошуку відповіді на запитання: як «сфокусувати» увагу й зусилля на досягненні життєво важливої для  учнівської молоді  й суспільства мети: дати знання, необхідні поза межами навчального закладу, сприяти реалізації особистісного потенціалу кожного здобувача освіти. Змістове наповнення сучасного уроку має враховувати особливості  інформаційно-комунікативного середовища, особливі здібності сучасної молоді до отримання та обробки інформації, зокрема: кліпове мислення, нетривалість уваги, несхильність до запам’ятовування теоретичного матеріалу. «Одна з базових основ «цифрового» покоління полягає в тому, що вони створюють і активно користуються діджитальними об’єктами» [3, с.1]. Тому викладач повинен видозмінювати формат викладу навчального матеріалу, створюючи яскраві, чіткі й наочні презентації зі зрозумілими та образними формулюваннями. Опора на програмний інструментарій широкого спектру освітніх Web-сервісів дозволяє використовувати комп’ютерні технології та практичний досвід викладача для створення електронних засобів навчального призначення [6, с.305].

Одним із таких цифрових інструментів, що допоможе зробити процес навчання цікавим, зручним, гнучким для будь-яких форматів організації освітньої діяльності, є безкоштовний конструктор інтерактивних електронних книг Book Creator. Цей сервіс має англомовний, але простий і зрозумілий у користуванні інтерфейс. В одному такому віртуальному підручнику (посібнику чи робочому аркуші з певної теми програми) можна розміщувати зображення, відео, аудіозаписи, інтерактивні вправи, текстовий матеріал тощо. Сервіс пропонує три розділи елементів, які можна додавати до книги: медіа (media), форми (shapes) і більше (more).

Інструменти розділу «Медіа» дозволяють :

-   завантажити зображення через гугл пошук чи з комп’ютера,

-   скористатися камерою для створення світлини чи відеозапису,

-   використати ручку, маркер, пензель для створення малюнка чи рукописноготексту,

-   додати текст трьома способами: надрукувати, вставити скопійований абонадиктувати за допомогою мікрофона; зробити текст активним, додаючи гіперпосилання,

-   зробити голосовий запис, наприклад, створити літературні чи словниковіаудіодиктанти, інструкції щодо виконання завдань тощо.

У другому розділі «Форми» є набір різних фігур, якими можна скористатися, наприклад, для графічного оформлення  матеріалу чи виділення певної інформації, на яку варто звернути увагу.

Інструментарій третього розділу «Більше» дозволяє завантажувати файли, а також все, що має код посилання: відео з YouTube, інтерактивні вправи, створені за допомогою різних цифрових сервісів тощо.

Створеною електронною книгою легко ділитися зі здобувачами освіти чи колегами. Для цього її потрібно зробити публічною, щоб система надала код посилання.

Використання інтерактивного підручника на уроці, особливо при дистанційному навчанні, підвищить мотивацію, сприятиме заохоченню до активності і самостійності, розширить можливості навчання і самонавчання, активізує ресурси для формування предметних і ключових компетентностей. Перевагами також є можливість багаторазового використання та швидкої зміни дидактичного матеріалу у зв’язку зі зміною програми, мобільність і гнучкість у застосуванні для різної учнівської аудиторії, створення навчальної траєкторії, яка дозволить сформувати активного здобувача освіти. Зручність ресурсу для створення електронного підручника полягає ще й у тому, що в нього досить легко інтегруються розроблені за допомогою інших цифрових сервісів дидактичні матеріали: мультимедійні презентації, інтерактивні вправи, ігрові вікторини, онлайн-тести, електронні плакати, ментальні карти тощо. Ця цифрова платформа надає можливість акумулювати в одному місці всі напрацювання як з окремої теми чи розділу програми, так і з курсу вивчення предмета в цілому. Система дозволяє створювати безкоштовно 40 книг, а якщо архівувати, то й більшу кількість.

Створювати електронний освітній продукт – процес, що передбачає чітке розуміння теми та мети кінцевого результату роботи. Варто зауважити, що такі засоби навчання мають відповідати вимогам чинної програми з предмета та Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти щодо формування в учнів предметних і ключових компетентностей. Актуальність електронних освітніх продуктів зумовлена потребою розробки гнучких інструментів навчання для організації дистанційного та змішаного форматів освітнього процесу.

Метою створення електронних засобів навчання є активне включення в  освітній процес інструментарію інноваційних педагогічних технологій, наближення навчальних тем до сучасного покоління учнівської молоді у форматі, який для них прийнятний, з метою поглиблення й систематизації знань здобувачів   з певної теми чи розділу програми, формування в них наскрізних компетенцій. Розглянемо, до прикладу, як підготувати інтерактивний посібник з української мови з теми «Орфографічна норма» за допомогою ресурсу Book Creator.

Навчальний контент посібника повинен бути чітко структурований і представлений двома блоками: теоретичним матеріалом і практичними завданнями. Принагідно зауважити, що співвідношення теорії і практики варто зорієнтувати на користь і значну перевагу активної самостійної (тренувальної) роботи кожного здобувача освіти. Це дасть змогу відповідно до законів продуктивного навчання за умови концентрації уваги й активності досягти високого коефіцієнта засвоєння знань і формування компетентностей.

Не секрет, що сьогодні педагогові знати досконало теорію свого предмета замало, щоб заволодіти аудиторією здобувачів. Необхідно йти в ногу з часом. Цифрові платформи допомагають доступніше пояснювати складні теми та демонструвати цікаві приклади, стають зручним інструментом для створення електронного супроводу уроку або дистанційного курсу.

Розглянемо найпоширеніші сервіси, які дають можливість створити цифрові освітні продукти, що легко інтегруються у ресурс Book Creator для створення електронної книги: Wordwall, Learning, Canva, Wizer.me, MindMeister та застосунки Google Форми і Google Документи. Для зручності використання у вступній частині посібника варто запропонувати методичний коментар щодо виконання завдань, створених за допомогою певних цифрових платформ.

Наповнення електронного посібника - це матеріал, необхідний для опрацювання навчальної теми на всіх етапах уроку.

Для вивчення нового матеріалу в синхронному режимі доречно використовувати презентаційні матеріали як унаочнення, зокрема: мультимедійні презентації, онлайн-дошку Jamboard, де можна в реальному часі працювати над ідеями разом з іншими. Для асинхронної взаємодії – відеоуроки, відеопрезентації та віртуальну дошку Padlet з добіркою матеріалів для самостійного опрацювання теми.

На сьогодні не втрачає актуальності використання мультимедійних презентацій. Вони не займають багато часу на уроці, але несуть надзвичайно потужну мотивацію, здійснюючи позитивний вплив на пізнавальну активність учнівської молоді. Мультимедіа викликає живий інтерес у здобувачів освіти, покращує процес засвоєння матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку творчих здібностей. Сервіс Canva  надає доступ до сотень чудових макетів, а також можливість створення спільної презентації. Для цього обираємо тип дизайну «Презентація», додаємо необхідну інформацію. За потреби надаємо здобувачам доступ для редагування. Таке завдання сприятиме розвитку творчого мислення, навичок пошукової діяльності та роботи в команді, а також покращить емоційний фон навчання. Чудовим варіантом для організації продуктивної праці на уроці є слайди для мотивації, для створення проблемної ситуації та для грунтовного опрацювання мовної теми. Вони створені таким чином, щоб не просто транслювати інформацію, а й залучати учасників до процесу засвоєння навчальної теми, до аналізу мовного матеріалу в ході уроку (рис.1). Для організації взаємодії у режимі віддаленого часу створені презентації доречно переформатувати у відеопрезентації з коментарями чи поясненням викладача.

image

Рис.1. Приклад слайдів презентацій для створення проблемної ситуації на уроці

Джерело: авторські розробки

imageГрафічний редактор Canva надає доступ до вбудованої бібліотеки шаблонів, фотографій, ілюстрацій і шрифтів. На платформі можна створювати  інфографіку, чек-листи та електронні плакати, що допоможе зрозуміти суть повідомлення максимально швидко, легко та ефективно. Інфографіку можна використати для пояснення навчального матеріалу в максимально стислій і зручній формі. Учні запам'ятовують таку інформацію краще, на відміну від традиційного заучування великих текстів та таблиць. Електронні плакати як засіб навчання можна використовувати як на етапі вивчення нової теми, так і під час виконання практичних завдань. Наприклад, при вивченні правопису слів іншомовного походження  можна створити та використати електронний плакат  «Слова іншомовного походження», де здобувачі освіти мають доповнити чотири колонки прикладами на запропоновані орфограми: «Літери и, і», «Подвоєння літер», «М’який знак», «Апостроф» (рис.2). Це може бути як індивідуальна, так і групова робота. Таким чином електронний плакат є креативним засобом для виконання самостійної роботи. Окрім цього, використання електронних плакатів дозволяє здобувачам максимально розширювати власні пізнавальні можливості, запам’ятовувати великі обсяги матеріалу в досить цікавій формі.

Рис.2. Приклад електронного плаката, створеного у сервісі Canva

Віртуальна дошка Jamboard - це зручний інструмент візуалізації навчального матеріалу та організації співпраці, спільного редагування, особливо у режимі відеоконференції. Фрейми (слайди) дошки для створення проблемної ситуації з метою мотивації можна готувати заздалегідь, а пошуком шляхів вирішення завдання може бути робота в малих групах, де здобувачі спільними зусиллями доопрацьовують цікаві рішення. Викладач може в реальному часі стежити за діяльністю кожного учня та бачити результати групової роботи.  Креативними завданнями з теми «Орфографія» за допомогою віртуальної дошки є, зокрема, «Реклама помилки» та «Відновлення карти пам’яті» з певної орфограми. Перша вправа залучає здобувачів за допомогою нотаток розмістити на фреймі слова з помилками та надати рекомендації одногрупникам, як їх уникати. Це допоможе сформувати орфографічну компетентність та вміння поділитися своїми ідеями з іншими (рис.3). Вправа «Відновити карту пам’яті» здобувачіТакі вправи доречно використовувати на етапі закріплення знань, позаяк  вони вимагають усвідомленого розуміння суті питання.

image

Рис.3. Приклад  віртуальної дошки Jamboard із вправою «Реклама помилки» Джерело: авторська розробка

Онлайн-дошка Padlet – мультимедійний ресурс для створення, спільного редагування та зберігання інформації. Зручний, легкий інструмент для організації самостійної чи спільної роботи учасників освітнього процесу з різним контентом у визначеному віртуальному просторі. Може використовуватись як кейс до уроку або теми, для опитування на уроці, для спільного домашнього завдання, а також для представлення результатів виконання здобувачами певних завдань.

Практичний блок посібника – це система різноманітних інноваційних вправ, що сприяють формуванню предметних та базових компетентностей, спонукають учнівську молодь до співтворчості. Різновиди інтерактивних вправ (перегони, пазли, встановлення відповідності, гра «Перший мільйон», «Орфографічна зупинка», «Добери пару», «Реклама помилки» тощо), розроблені за допомогою цифрових сервісів, є програмними засобами для підготовки продуктивного уроку [5]. Вони забезпечують формувальне оцінювання та відпрацювання практичних навичок шляхом самостійної діяльності. Інтерактивні вправи не стільки оцінюють правильність відповіді, скільки допомагають з’ясувати власні прогалини та зосередитись на корекції знань. Це сприяє реалізації моделі «ситуації успіху».

Усі завдання посібника, створені з використанням цифрових сервісів (крім Wizer.me), не передбачають реєстрації здобувачів освіти для їх виконання. Потрібно перейти за покликанням, щоб отримати доступ для безпосереднього виконання завдання. Працювати в інтерактивних робочих аркушах Wizer.me можливо за умови входу здобувачів через акаунт Google.

На сьогодні трендом в освіті є геймифікація. І справді, ігрові технології сьогодні досить актуальні. Велика кількість цифрових сервісів і платформ пропонують багато цікавих варіантів створення дидактичних ігор. Вони дозволяють урізноманітнити освітній процес. Але важливо розуміти баланс між грою і дисципліною, важливо в ігровій формі навчити, але не привчити, що життя - це суцільна гра. Молодь має розуміти, що успіх - це праця  й самодисципліна.

Вивчення граматики викликає багато труднощів, ускладнюється граматичними термінами, правилами та незліченними винятками. Тому варіативний набір інтерактивних дидактичних вправ, створених за допомогою  конструкторів Wordwall та Learning, допоможе здобувачам в ігровій формі засвоїти, закріпити, перевірити набуті знання, а також сприятиме формуванню їх пізнавального інтересу. Ігрові вправи можна використовувати як тренажер при повторенні, як навчальні завдання на інтерактивній дошці чи для домашньої роботи. Інтерфейс сервісів простий у використанні та не потребує багато часу для

опанування. Інтерактивні вправи відтворюються на будь-якому пристрої, що має доступ до інтернету. Сервіси пропонують багато шаблонів, за допомогою яких можна створити дидактичні ігри: вікторини, двосторонні плитки, погоня в лабіринті, випадкове колесо, встановлення відповідності тощо. Завдання легко персоніфікувати, що допоможе викладачу відстежувати результат роботи здобувачів. Кожен із ресурсів надає можливість отримання коду для того, щоб ним можна було поділитися з колегами в соцмережах, розмістити на сайті чи  в електронному посібнику Book Creator тощо. Здобувачі освіти після переходу за покликанням на такі вправи одразу отримують чітку та лаконічну інструкцію щодо виконання.

Ще одним корисним інструментом є застосунок Google Документи, який дозволяє створювати  електронну версію робочого зошита. Структура такого зошита – окремі сторінки до кожної навчальної теми, що об’єднані в папці і зберігаються на Google Диску (рис.4). Родзинкою таких робочих аркушів є те, що на них можна завантажувати зображення, аудіо- та відеоматеріали, покликання на інтерактивні завдання тощо. Перевагою є також можливість надання спільного доступу для редагування або створення копії для кожного здобувача для виконання запропонованих вправ безпосередньо на цих сторінках: підкреслити орфограми, вставити букви, зняти скісну риску, обравши правильний варіант написання слова (разом, окремо, з дефісом), провести орфографічне дослідження, дати відповідь на поставлене запитання тощо. Google Документи - це аналог документа Word. Він має дуже схожий вигляд та функціонал. Трохи креативу - і такий документ стає платформою для спільної роботи.  Наприклад, можна створити  завдання в документі, дати  здобувачу доступ до нього й одразу дивитися на його відповіді, обговорюючи складні місця.

image

Рис.4. Приклад електронного робочого зошита з української мови для здобувачів

П(ПТ)О Джерело: авторська розробка

З впровадженням ЗНО стрімко почали використовуватися на уроках тестові завдання як для засвоєння матеріалу, так і для контролю знань. Принагідно зауважити, що створені у застосунку Google Форми, онлайн-тести мають важливу перевагу - негайний зворотній зв'язок. Здобувачі освіти про результат своєї діяльності дізнаються одразу після її завершення, коли інтерес до оцінювання роботи найвищий. Окрім цього, у тестах можна використовувати малюнки, графічні зображення, відеоматеріали. Розроблені тести легко інтегруються в електронну книгу як окремий фрейм або як гіпервказівка на документ. Цікавою можливістю є використання Google Форм для створення формувальних тестів, які можна проходити неодноразово, удосконалюючи та закріплюючи свої знання. Але щоб правила не асоціювалися з кнопками й готовими відповідями, варто наповнювати онлайн-урок з української мови словниковими аудіодиктантами. На рис.5 - приклад словникового аудіодиктанту з теми «Правопис префіксів», який містить і матеріал для самоперевірки. Щоб здобувачі не використали підказку як можливість порушити академічну доброчесність, доречно використати прийом «Відшукайте помилку», тобто звернути увагу на те, що поміж слів для самоперевірки закралась помилка, яку необхідно розпізнати і виправити, використавши за потреби орфографічний словник. Такий вид роботи сприяє формуванню орфографічної пильності, виховує самостійність у виконанні завдань.

Зручними сервісами для створення аудіодиктантів є Canva, Loom і безпосередньо Book Creator.

image

Рис.5. Приклад словникового аудіодиктанту «Правопис префіксів» Джерело: авторська розробка

Цифровим інструментом для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі є ментальні карти (сервіс MindMeister). Інтелектуальні карти допомагають реалізувати один із принципів педагогіки принцип наочності, позаяк дають змогу охопити одним поглядом всю тему. Їх можна використовувати на будь-якому етапі уроку (вони гнучкі, до них легко вносити зміни). Використання карт пам’яті дозволяє економити час: замість написання довгих конспектів формується одна схема. Метод розвиває логіку, уяву, тренує пам’ять, формує вміння згортати навчальний матеріал, виокремлюючи найважливіше. Можна по-різному організовувати роботу з картами. Один варіант частину інформації створювати заздалегідь. Це можуть бути ключове поняття і гілки першого рівня, що розкривають основну ідею. Здобувачам пропонувати доповнити гілки другого рівня, що розкривають поняття, написані на гілках першого рівня. Щоб дійти до кінцевого віконця ( прикладів), пригадується чи повторюється навчальна тема. Можна навпаки: назвати орфограму (ключове слово), записати приклади, а завершення схеми правилами залишити для здобувачів освіти. Інший варіант - створювати карти разом під час вивчення нової теми. Обирання способу роботи з ментальною картою залежить від системності такого виду роботи на уроках, уміння старшокласників творчо працювати з навчальною інформацією, рівня засвоєння ними навчальної теми та активності чи пасивності здобувачів у групі.

Отже, мультимедійні посібники Book Creator - гарне доповнення традиційних підручників, метод систематизації дидактичних матеріалів за темами програми, спосіб підвищення ефективності взаємодії учасників освітнього процесу й забезпечення результативності навчання.

Для організації роботи в дистанційному форматі при асинхронній взаємодії зручно створювати за допомогою Book Creator мультимедійні візуалізовані конспекти для кожного уроку. На рис.6 представлений сучасний конспект з теми «Уживання знака м’якшення», наповнення якого - матеріал для вивчення нової теми (відеопрезентація, що містить завдання для актуалізації знань, створення проблемної ситуації з метою мотивації до набуття знань з теми шляхом вивчення теоретичного матеріалу), завдання для формування і розвитку предметних компетентностей (інтерактивна вправа «Двосторонні плитки», вправи «Добери дубль» та «Майстерня слів», а також домашнє завдання (інтерактивний тренажер Webpen). Систематизувати такі конспекти доречно в дистанційний курс з предмета.

imageЩе одним різновидом електронних засобів навчального призначення, які дозволяє створювати ресурс Book Creator, є дидактичний комплект з окремої навчальної теми, що слугує платформою для збору та систематизації різноманітних медіафайлів для вирішення певних освітніх завдань, оптимізує процес підготовки до уроку та дає можливість зробити його більш ефективним і продуктивним. Електронний формат дуже зручний у використанні, оскільки дозволяє в будь-який час вносити потрібні зміни, допомагає урізноманітнити подачу матеріалу, подбати про розвиток компетенцій здобувачів освіти.

Усі наведені вище інноваційні методи і форми роботи, інтегровані в електронний формат за допомогою ресурсу Book Creator, при послідовному і систематичному впровадженні дають змогу підвищити якість освіти з предмета, допомагають розвинути інтелект, нестандартність мислення, творчі здібності, орієнтують учнівську молодь на пошуки нових ідей. Комп'ютеризація створює особливе інформаційне середовище, яке стимулює інтерес і допитливість дитини, сприяє розкриттю закладених природою потенціалів і здібностей, творчої ініціативи, особистісному розвитку кожного здобувача освіти.

Список використаної літератури:

1.Демченко С. Є. Інформаційні технології на уроках української мови і літератури.

URL : http://duvokalunove.blogspot.com/p/blog-page_48.html (дата звернення : 01.05.2022).

2.     Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології . Київ: Академвидав, 2004. 352 с.

3.     Дорофєєва С.В. Використання цифрових освітніх технологій на уроках української мови та літератури. Педагогіка: минуле, сьогодення і майбутнє. Матеріали науково-практичної конференції . Херсон: Видавництво «Молодий вчений», 2021. С.109-116.

4.     Зеленов Є.А. Цифрове покоління: ризики, переваги, засоби взаємодії.

imageURL :       http://dspace.nuph.edu.ua/handle/123456789/19690       (дата    звернення    :

02.05.2022).

5.     Колода В. Освітні онлайн-сервіси для підготовки продуктивного уроку.

URL : https://naurok.com.ua/uploads/webinar/157/presentation.pdf   (дата звернення : 01.05.2022).

6.     Мамон О. Тенденції розвитку електронної освіти та ефективність упровадження e-learning у традиційну освіту. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. 2014. № 2 (13). С. 302–307.

7.     Пометун О. І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Київ : А.С.К. 2004. 192 с.

8.     Скуратівський Л. В. Інформаційні технології як засіб мовленнєвого розвитку учнів у процесі навчання української мови в основній школі. Українська мова і література в школі. 2005. № 4. С. 7-10.

9.     Уліщенко А. Комп΄ютер і вивчення словесності. Корисні поради. Дивослово.

2006. №10. С.7 – 11.

10.             Щербина В., Волкова О., Романенко О. Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури. Харків : Основа. 2005. 96 с.

11.             Яценюк Г. В. Орфографічна норма: інтерактивний навчальний посібник. URL: https://read.bookcreator.com/NaT4EvPEPMOfDivQ9XYev5DYcEu1/_FvV2KEtQQWw 66wnfOH1_Q)  (дата звернення : 04.05.2022).

pdf
Додано
19 грудня 2022
Переглядів
1102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку