МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ
З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
(ПОРУШЕННЯ МОВЛЕННЯ)
ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ ОРГАНІЗАЦІЇ
НАВЧАННЯ ТА РОЗВИТКУ ДІТЕЙ
(НА ЧАС КАРАНТИНУ)
Багато сімей опинилися в ізоляції вдома-і це не просте випробування. Як цей час використати з користю і допомогти своїй дитині, яка має порушення мовлення?
Для того, щоб заняття в домашніх умовах у період карантину проходили ефективно та з користю батькам слід дотримуватися певних правил:
· відведіть спеціальне місце для занять, де дитину нічого не буде відволікати, де їй буде зручно, переконайтеся, що дитині вистачає світла;
· не змушуйте дитину займатися, якщо вона погано себе почуває;
· тривалість одного заняття може становити від 10 до 25 хвилин;
· артикуляційні вправи потрібно виконувати перед дзеркалом, щоб дитина могла себе бачити і контролювати;
· під час спілкування з дитиною, закріплюйте набуті в процесі заняття вміння і навички;
· виховуйте у дитини самоконтроль, привчайте її використовувати набуті мовленнєві навички, стежити за своїм мовленням і самостійно виправляти допущені помилки;
· завдання, підібрані педагогом, виконуйте послідовно і систематично;
· допомагайте дитині у виконанні завдання тільки у тому випадку, коли вона цього потребує, не намагайтеся робити підказки виконувати завдання за дитину;
· розмовляйте з дитиною чітко, повернувшись до неї обличчям;
· наберіться терпіння і не кидайте розпочату справу, навіть, якщо результат не буде видно відразу;
· підтримуйте дитину, хваліть навіть за незначні успіхи, адже це так важливо для дитини.
Приблизна структура логопедичного заняття в домашніх умовах така:
· артикуляційні вправи для покращення рухливості язика (він відіграє ключову роль у правильному вимовлянні звуків);
· вправи для розвитку мовленнєвого дихання;
· вправи зі звуком (відповідно до теми заняття);
· вправи для розвитку дрібної моторики рук, пальчикова гімнастика;
· розвиток лексичної сторони мовлення.
Для формування правильної та чіткої звуковимови необхідно виконувати логопедичні вправи для розвитку мовленнєвого апарату. Такі вправи сприятимуть дитині виробленню точних, координованих рухів органів артикуляції, допоможуть попередити мовленнєві порушення або подолати ті мовленнєві проблеми, що вже існують.
Під час виконання артикуляційних вправ, обовʼязково слідкуйте за тим, щоб мʼязи обличчя дитини були розслабленими, губи не округлювалися і не загорталися всередину рота, щоб рухався тільки язик, а нижня щелепа залишалась нерухомою.
· Артикуляційна вправа «Лопатка»
Усміхнутися, відкрити рот, широкий розслаблений язик злегка висунути із рота і покласти на верхню губу. Утримувати: рахуємо від 1 до 10: 1-2-3-4-5-6-7-8-910
· Артикуляційна вправа «Голочка»
Усміхнутися, висунути язик, зробити його вузьким. Утримувати: рахуємо від 1 до 10: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Слідкувати, щоб кінчик не загинався.
· Артикуляційна вправа «Голочка - Лопатка»
Почергово виконувати вправи «Голочка» та «Лопатка» (робити язичок то широким, то вузьким). Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2
· Артикуляційна вправа «Годинник»
Відкрити рот, губи розтягнути в посмішці, кінчиком вузького язика тягнутися то до правого, то до лівого вуха (в різні куточки язика).
Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2
Слідкувати, щоб щелепа і губи не рухались.
· Артикуляційна вправа «Гойдалка»
Відкрити рот і гострим кінчиком язика почергово тягнутися то до підборіддя, то до носа. Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2
· Артикуляційна вправа «Гірка»
Відкрити рот, заховати кінчик язика за нижні зуби, а спинку язика підняти вгору. Показати круту гірку. Утримувати: рахуємо від 1 до 10: 1-2-3-4-5-6-7-89-10
· Артикуляційна вправа «Трубочка»
Висунути широкий язик, бокові краї язика загнути вгору. Подути в трубочку, що утворилась. Виконувати в повільному темпі. Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2
· Артикуляційна вправа «Чашечка»
Відкрити широко рот, висунути язик. Кінчик і бічні краї язика підняти до верхніх зубів, але не торкатись їх. Утримувати: рахуємо від 1 до 10: 1-2-3-4-5-67-8-9-10
· Артикуляційна вправа «Смачне варення»
Рот відкрити. Язиком облизати верхню губу, виконувати рух зверху вниз, ховаючи язик вглибину рота. Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2
· Артикуляційна вправа «Проколи кульку»
Рот закритий. Рухаючи язиком вліво-вправо, намагатись «проткнути» ним то ліву, то праву щоки. Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2
· Артикуляційна вправа «Чистимо зубки»
Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» зуби з внутрішньої сторони верхнього і нижнього зубного ряду, виконуючи рухи зі сторони в сторону та зверху вниз. Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2
· Артикуляційна вправа «Маляр»
Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад. Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2
· Артикуляційна вправа «Коник»
Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння і різко відірвати, клацнувши ним. Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2.
· Артикуляційна вправа «Грибочок»
Присмоктати язик до піднебіння, широко відкрити рот. Спинка язика – це капелюшок гриба, а підʼязикова вуздечка – ніжка.
· Артикуляційна вправа «Барабан»
Відкрити рот. Підняти язик до альвеол («горбики» за верхніми зубами).
Утримуючи таке положення, швидко стукати язиком,промовляючи: «т-т-т», «дд-д», «тд-тд-тд».
· Артикуляційна вправа «Злий пес»
Висунути широкий, розслаблений язик і покусати його: спочатку тільки кінчик, потім від кінчика до середини і від середини до кінчика. Утримувати: рахуємо від 1 до 2: 1-2
· Артикуляційна вправа «Гребінець»
Висунути широкий і розслаблений язик. «Розчесати» його зубами від кінчика до серединки, а потім від серединки до кінчика. Утримувати: рахуємо від 1 до
2: 1-2
Розширюйте лексичний запасу дитини у процесі занять і всіх режимних моментів ( заняття, ігри та інше).
Приведемо кілька прикладів лексичного матеріалу по темах.
· Свійські й дикі тварини
Предмети: назви тварин, їхніх дитинчат, роги, копита, вовна, грива, хутро, голки, шкіра, ліс, ферма, барліг, нора, дупло, стайня.
Дії: бігти, іти, лежати, спати, ричати, мукати, кусатися, пищати... Ознаки: кошлатий, бурий, пухнатий, сильний, хитрий, клишавий, гарний, хижий, рудий...
Лексико-граматичні вправи Підбери ознаки:
Ведмідь - величезний, сильний, клишавий, бурий...
Підбери дії:
Ведмідь - ходить, перевалюється, спить, лежить, іде, реве...
Підбери споріднені слова:
Ведмідь - ведмедиця, ведмежа, ведмежий.
Утвори ознаки від предметів: Вовк – вовчий, вовча
Утвори ознаки від дій:
Спати - сплячий, зимувати - зимуючий.
Назви дитинчат (суфіксальний словотвір):
Миша - мишеня, слон - слоненя
Назви пестливо(суфіксальний словотвір):
Кіт - котик, собака - собачка
"Чий хвіст, сліди й т.п." (утворення присвійних прикметників):
Коров'ячий, вовчий, заяча й т.п.
Утворення множини іменників:
Тигр - тигри, кінь - коні й т.п.
- "Хто де живе?"
- "У кого хто?" (дитинчата тварин)
- "Чия шуба тепліше?"
- "1-2-5-9" (співвіднесення кількісних числівників з іменниками)
- "Плутанина" (деформовані речення)
- "Великий - маленький"
· Одяг і взуття
Предмети: шовк, шкіра, хутро, вовна, шуба, пальто, плащ, куртка, сорочка, футболка, плаття, светр, чоботи, халат, тапочки...
Дії: шити, пришивати, плести, носити, прати, прасувати...
Ознаки: шовковий, модне, гарна, ошатна, нові, хутряне... Лексико-граматичні вправи Підбери ознаки:
Плаття - нове, ошатне, модне, гарне...
Підбери дії:
Плаття - лежить, висить Підбери споріднені слова: Взуття - взуттєвий, взуватися Підбери предмети до ознак: Вовняний - светр, хустка, шарф Утвори ознаки (від предметів): Шовк - шовковий, вовна - вовняний Утвори ознаки (від дій):
Шити – шитий, плести - плетений
Суфіксальний словотвір присвійних прикметників (чий?, чия?, чиє?, чиї?):
мамине, таткове
Утворення префіксальних дієслів: розстебнути - застебнути, одягтись - роздягатись Вживання займенників:
мій, моя, моє, мої
Складання речень за зразком:
Мама пере плаття. Мама пере сорочку. Мама пере панчохи. Дидактичні ігри - "Ательє"
- "Магазин"
- "Що із чого?"
- "1 -2 - 5" (співвіднесення кількісних числівників з іменниками)
· Меблі
Предмети: різні види меблів (за їхнім призначенням), сніданок, обід, вечеря, журнал, книга, газета, вітальня, спальня, кухня...
Дії: накривати, витирати, обідати, снідати, писати, готовити...
Ознаки: дерев'яний, обідній, гарний, великий, новий... Лексико-граматичні вправи Підбери ознаки:
Стіл - новий, дерев'яний, гарний, обідній Підбери дії:
Шафа - відкривається, стоїть Підбери предмет до ознак:
Журнальний, дерев'яний, гарний - стіл Утвори ознаки (від предметів):
Журнал - журнальний, плаття - платяний, дерево - дерев'яний Утвори ознаки (від дій):
Відкривати - відкритий, обідати - обідній
Утворення відносних прикметників: Дерев'яний, книжковий Суфіксальний словотвір:
Стіл - столик, полиця - поличка
Вживання просторових прийменників на, в, під, за
На столі , під столом, за столом, в столі
Вживання відмінкових закінчень
У шафі, під шафою, на шафі, за шафою
- "Чого не стало?"
- "Знайди іграшку"
- "Плутанина"
- "Запам'ятай, поклади"
- "Облаштуємо квартиру"
Для досягнення результату необхідно займатися з дитиною регулярно та систематично, в один і той самий час. Заняття повинні бути цікавими, не примусовими, в легкій ігровій формі. Тільки за умови активної та свідомої допомоги батьків своїй дитині ефективність занять буде успішною.
Корисні посилання:
https://dinadefectologlogopedblogpostcom.blogspot.com/ https://korekshiunuupedagogblogpostcom.blogspot.com/ https://logopedirpin.blogspot.com/ https://www.facebook.com/groups/1544739658896546/ https://www.facebook.com/groups/1251894954851732/ https://www.facebook.com/groups/360915324282190/
Корекційний педагог (логопед-дефектолог): Ірина Тимошенко
Директор ІРЦ ІМР (логопед-дефектолог, психолог): Діна Тимошенко-Ушакова