МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ ПО СТВОРЕННЮ ПРЕДМЕТНО-РОЗВИВАЮЧОГО СЕРЕДОВИЩА В РОДИНІ
Для дітей 1,5 - 2,5 роки.
У цей період для пізнавального розвитку дитини вирішальне значення має багатство навколишнього його середовища:
Це можуть бути:
Найважливіше для батьків – створити вдома для дитини таке середовище, що буде сприяти самостійному розвитку маляти. Зовсім не обов’язково купувати дітям дорогі посібники, витрачати масу часу на їхнє виготовлення, досить самих доступних підручних матеріалів.
Пропонуємо вам найпростіші варіанти сенсорних ігор.
Запропонуйте дитині розвісити хусточки, ганчірочки й т.д. на мотузку, закріпити прищіпками. Можна просто прикріпити прищіпки на мотузочку по кольорам, розмірам, формі, пересувати їх як кісточки на рахівницях, порахувати скільки червоних, синіх і т.д.
Прикріпить прищіпки дитині на одяг і запропонуйте їх зняти. Можете прикріпити прищіпки собі на одяг. Діти із задоволенням будуть грати в цю гру.
Приготуйте картонні силуети сонечка, їжачка, ялинки, соняшника, деревця, квіточки й т.д. Дитина повинна за допомогою прищіпок зробити проміннячка сонечку, голки їжачкові й т.д.
Приготуйте порожні ємності й нехай дитина сортує квасолю, горох, боби. Точно так можна сортувати великі ґудзики по кольорам, по кількості дірочок і т.д.
На картонку насипати тонким шаром крупу, наприклад, манну, дитина пальчиком може малювати по крупі будь-які картинки або просто крапки, доріжки й т.д.
У будь-яку ємність, наприклад: таз, каструлю, чашку й т.д. помістіть пластмасові кришки від пляшок. Діти можуть просто шарудіти кришками, опускаючи в тазик руки, можна запропонувати дитині відшукати серед кришок сюрприз (цукерку, іграшку). Розсипте кришки на килимі й запропонуєте дитині зібрати всі червоні, потім сині й т.д. кришки. Запропонуйте побудувати із кришок доріжку на кухню або до дивана. Побудувати башточку. Розкласти кришки по кольорам в окремі ємності. Надалі можна використати ці кришки для навчання лічбі й читанню, досить наклеїти на кришки цифри, букви, математичні знаки.
Для гри можна використати рахункові палички, або звичайні гілочки. Можна викладати з них доріжку, парканчик, ялинку й т.д.
До круглих паличок прикріпити різнобарвні стрічечки й накручувати стрічки на палички. Можна прикріплювати до цих стрічок прищіпки по кольорам.
На картоні зробити силует будиночка, з кольорового картону вирізати для цього будиночка дах, вікно, двері, трубу, паркан і т.д. і запропонувати дитині заповнити силует будиночка.
У намальовану форму склянки викладати крапельки - ґудзики, примовляючи: у синю склянку я покладу синю крапельку, у червону склянку я покладу червону крапельку й т.д.
З картону виріжте тарілочки, запропонуйте дитині розкласти на тарілочки цукерки - ґудзики для частування ляльок.
Треба вирізати з різнобарвного картону силуети мишок, приготувати мотузочки такого ж кольору. Запропонуйте дитині підібрати мишкам хвостики.
Зшийте мішечок з гарної тканини, можна прикрасити аплікацією або вишивкою. У мішечок покладіть різні предмети й іграшки, наприклад: кубик, шишка, м’яч, лялька, ґудзик і т.д. Дитина опускає руку в мішок і на дотик визначає, який предмет вона взяла у руку.
Ігри з водою дуже подобаються дітям, вони з величезним задоволенням плюхаються в ній руками, пускають кораблики, опускають камінці, кришки й т.д. Можна запропонувати дитині наливати воду в склянки або пляшки однакового розміру. В одну склянку налити небагато води, у другу половину, у третю - повну склянку.
Розсипте на килимі або столі мушлі, шишки, камінці. Запропонуйте обслідувати руками, покатати між долонями, розглянути, прикласти до щоки, постукати по столі, постукати камінчиком об камінчик і т.д.
- Розсортувати по баночках;
- Розсортувати по розміру;
- Помістити камінці в пляшку й пошарудіти ними й т.д.
- Покатати кульку між долонями.
- Розкласти кульки в відра по розміру, кольору.
- Розглянути кульки під лупою.
- Покатати кульки по столу, підлозі, тарілочці.
- Прокотити кульку дитині, а дитина нехай спробує прокотити вам.
Приготуйте на тарілочці шматочки овочів і фруктів, наприклад: огірок, помідор, яблуко, цибуля, часник і т.д. Дитина із закритими очами розжовує який-небудь шматочок і повинна визначити, що вона їсть. Можна запропонувати спробувати дитині на смак ложку солоної, солодкої, кислої води.
Дістаньте з холодильника два кубики льоду, один дайте дитині, другий собі. Запропонуйте розтопити лід теплом рук. Опустіть лід у склянку з холодною й гарячою водою й поспостерігайте, що відбувається з льодом.