ПРАКТИЧНА РОБОТА
Тема. Знайомство з програмою для побудови креслень.
Використання панелей інструментів.
Мета. Ознайомити на практиці із зовнішнім виглядом системи для побудови креслень КОМПАС-3D та сформувати уміння використовувати панелі інструментів програми для виконання операцій з об’єктами.
Виконання практичної роботи за даними інструкційної картки.
Інструкційна картка
Завдання.
1. Уважно прочитати методичні вказівки для виконання практичної роботи.
2. З допомогою викладача або самостійно з’ясувати незрозумілі для вас моменти.
3. Виконати завдання практичної роботи:
- завантажити програму і вивчити її панелі інструментів;
- побудувати геометричні примітиви;
- познайомитися із стилями штриховки, лінії, точки;
- розглянути види прив’язок;
- навчитися редагувати двовимірні геометричні примітиви.
4. Дати письмові відповіді на контрольні запитання.
Методичні вказівки.
Уважно розгляньте робоче поле програми – на ньому виділяється тільки меню команд: Файл, Вид, Сервис, Окно, Справка.
2. Виконайте команду Файл=>Создать.
В робочому полі програми відкриється діалогове вікно Новый документ з
переліком можливих варіантів вибору: Чертеж, Фрагмент, Деталь.
3. Виберіть Чертеж=>ОК. На робочому полі з’явиться робочий лист з рамкою та стандартними написами.
4. Виконайте команду Сервис=>Параметры=>Новые документы=>Графический документ=>Параметры первого листа=>Формат , виберіть формат А3 та горизонтальну його орієнтацію. Натисніть функціональну клавішу F9.
5. Знову уважно розгляньте робоче поле програми. Зверніть увагу на зміни, що відбулися:
- змінився набір команд Головного меню;
- стандартна панель інструментів залишилася на тому ж місці;
- з’явилися панелі інструментів Вид та Текущее состояние:
- з’явилася Компактная панель инструментов:
на ній розташовані кнопки перемикання між інструментальними панелями і кнопки самих інструментальних панелей.
6. На Компактной панели активуйте кнопку Геометрия (команда меню Инструменты=>Геометрия).
Ви перейшли в режим побудови геометричних примітивів.
7. Накресліть геометричний примітив – Точка.
Для цього клацніть на кнопці інструментальної панелі Точка, виведіть курсор в робоче поле і клацніть в потрібному місці ЛКМ.
Після обрання необхідної команди побудови геометричного примітиву, стає активною Панель свойств (за умовчанням розташована в нижній частині вікна програми).
На цій панелі повинна бути увімкнена кнопка Автосоздание объекта.
8. Розкрийте список Стиль на Панели свойств і розгляньте та запишіть у звіт можливі стилі для точки.
9. Накресліть геометричний примітив – Відрізок.
Для цього клацніть на кнопці інструментальної панелі Отрезок і скористайтеся одним із варіантів: задання початкової і кінцевої точок відрізка або задання початкової точки, довжини і кута нахилу відрізка.
10. Розкрийте список Стиль на Панели свойств і розгляньте та запишіть у звіт можливі стилі для лінії.
11. Самостійно накресліть геометричний примітив Коло, Еліпс та ін..
12. Заштрихуйте один із побудованих геометричних примітивів, що має певну площу.
Для цього клацніть на кнопці інструментальної панелі Штриховка, виведіть курсор в робоче поле і клацніть в середині вибраного геометричного примітива.
13. Розкрийте список Стиль на Панели свойств і розгляньте та запишіть у звіт можливі стилі для штриховки.
14. Спробуйте під час побудови геометричного примітиву натиснути в робочому полі праву кнопку миші. Зверніть увагу, що першим елементом контекстного меню буде команда Привязка.
Прив’язка потрібна щоб точно встановити курсор в різні характерні точки елементів.
Зафіксуйте початок першого відрізка клацанням ЛКМ. Потім натисніть ПКМ=>Привязка=>Середина. Рухаючи вказівник мишки далі, встановіть курсор так, щоб характерна точка іншого відрізка, яку потрібно захопити (середина відрізка), знаходилася усередині пастки курсора. Після цього зафіксуйте курсор натисненням лівої кнопки миші або клавіші Enter.
Використайте для цього команду Касание.
Використайте для цього команду Нормаль. Попрацюйте з іншими видами прив’язок.
Виконайте команду Редактор=>Поворот або скористайтеся кнопкою Поворот на інструментальній панелі Редактирование. На Панелі властивостей повинна бути увімкнена кнопка Оставлять исходные объекты.
Далі клацанням ЛКМ вкажіть точку центру повороту. Потім базову точку (одну з тих, що будуть повертатися) і нарешті точку, що визначає нове розташування базової точки.
Для виконання повороту на вказаний кут - клацанням ЛКМ вкажіть точку центру повороту і на Панелі властивостей вкажіть новий кут (позитивний — проти годинникової стрілки, негативний — за годинниковою стрілкою).
Виконайте команду Редактор=>Маштабирование або скористайтеся кнопкою Маштабирование на інструментальній панелі Редактирование. Вкажіть точку центру масштабування. Задайте у відповідних полях на Панелі властивостей значення коефіцієнтів масштабування у напрямі осей координат.
Виконайте команду Редактор=>Симметрия або скористайтеся кнопкою Симметрия на інструментальній панелі Редактирование. Вкажіть розташування першої і другої точок осі симетрії. При цьому можна використовувати прив'язки до існуючих об'єктів.
Для виконання команди вкажіть базову точку для копіювання і точку, що визначає її нове розташування. Поекспериментуйте з різними варіантами розміщення копій, які відкриваються при виконанні команди меню Редактор=>Копия (По кривой, По окружности…).
Контрольні запитання до практичної роботи:
Після виконання практичної роботи студент повинен
знати:
панелі інструментів програми;
особливості побудови геометричних примітивів;
стилі штриховки, лінії та точки;
нюанси використання прив’язок;
засоби для редагування двовимірних геометричних примітивів.
вміти:
завантажувати і налаштовувати програму;
будувати геометричні примітиви;
використовувати різні стилі штриховки, лінії та точки;
використовувати прив’язки;
редагувати двовимірні геометричні примітиви.