Методичні рекомендації до виконання лабораторних і практичних робіт збіології 6 клас

Про матеріал
Розробки допоможуть учням у вконанні лабораторних та практичних робіт з біології, є алгоритм виконання, малюнки, додатки та ін.
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНІ  РЕКОМЕНДАЦІЇ

ДО ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ ТА ПРАКТИЧНИХ РОБІТ З БІОЛОГІЇ

У 6 КЛАСІ

(за новою програмою)

Алгоритм виконання лабораторних і практичних робіт

І. Проведення інструктажу з безпеки життєдіяльності та правил використання лабораторного приладдя.

ІІ. Виконання лабораторної чи практичної роботи.

  1. Уважно ознайомитися з темою та метою роботи, вислухати вказівки вчителя; використовуючи даний посібник оформити роботу в зошиті.

ІІІ. Оформлення результатів.

  1. Спосіб оформлення результатів залежить від змісту роботи (заповнення таблиці; використання гербарію, колекції, ілюстрацій; опис досліджуваного об’єкта; виконання малюнку та ін.)
  2. Малюнок повинен бути чітким, розміром не менше, ніж на ¼ сторінки, виконаний простим олівцем (при необхідності розфарбованим).
  3. Малюнок розміщуйте справа аркуша, підпис робіть ручкою зліва, або малюнок посередині, а підпис знизу; під малюнком підпишіть назву, наприклад, Мал. 1. «Рослинна клітина».

IV. Висновок.

  1. Висновок – це результат проведеної роботи, який містить завдання тестового характеру, відкрите питання, заповнення таблиці, біологічний диктант, опис спостереження чи висловлювання особистої думки.

Успіхів у виконанні лабораторного практикуму!

 

Правила безпеки

під час виконання лабораторних і практичних робіт

 

 

  1. Перед виконанням лабораторної або практичної роботи підготуйте своє робоче місце. Нічого зайвого на робочому столі не повинно бути.
  2. Уважно вислухайте завдання та пояснення вчителя.
  3. Використовуйте робочі інструменти за призначенням.
  4. Обережно поводьтеся зі скляним посудом та мікроскопом.
  5. Кожну роботу виконуйте за інструкцією, вказаною в даному посібнику.
  6. Категорично забороняється вживати їжу та напої під час виконання лабораторних та практичних робіт.
  7. У разі виникнення пожежі чи загоряння негайно вимкніть електромережу,  вийдіть з приміщення та повідомляйте пожежну охорону.
  8. У разі отримання травми, негайно зверніться до вчителя.
  9. Наприкінці роботи приведіть до ладу робоче місце, здайте посібник, матеріали та обладнання вчителю.
  10. Після закінчення лабораторної чи практичної роботи ретельно вимийте руки з милом.

 

 

Будьте обережними та уважними!

 

Практична робота №1

Тема: «Будова світлового мікроскопу  та правила роботи з ним»

Мета: ознайомитись із будовою світлового мікроскопу; використовуючи постійний препарат клітини, навчитись працювати з оптичним мікроскопом при малому та великому збільшенні.

Матеріали та обладнання:  мікроскоп світловий, постійний препарат рослинної чи тваринної клітини.

Хід роботи

   Препарати, які придатні для вивчення протягом десятків років, виготовлені з використанням прозорих смол, які твердіють, називають постійними.

1. Розгляньте світловий, оптичний, учнівський мікроскоп. Пригадайте його основні частини. Підпишіть на малюнку основні частини оптичного мікроскопу.

C:\Users\admin\Desktop\Лаб. роб\6\8118.001.jpg

Мал. 1. «Будова мікроскопу»

2. Підготуйте мікроскоп до роботи:

а) Встановіть мікроскоп на робочому столі проти лівого плеча на відстані 2-5 см. від краю дзеркальцем від себе.

б) Перевірте стан корпусу та скляних деталей, при необхідності протріть м’якою серветкою.

Пам’ятайте: якщо оптична система забруднена, налаштувати мікроскоп ви не зможете і не отримаєте якісного зображення препарату.

в) Нахиліть штатив на 10-20 ° до себе. Впевніться, що він встановлений міцно.

3. Налаштування мікроскопу.

а) Покладіть постійний препарат на предметний столик так, щоб центральна частина покривного скельця розташувалась під об’єктивом. Закріпіть скельце лапками утримувача препарату.

б) Спостерігаючи за пересуванням тубусу, мікрогвинтом поступово опустіть його так, щоб відстань між об’єктивом та препаратом була 5 мм.

в) Налаштуйте освітлення, обертаючи дзеркальце в напрямку джерела світла.

Увага! Категорично забороняється використовувати прямі сонячні проміні для освітлення препарату!

г) Спостерігаючи через окуляр, макрогвинтом повільно  піднімайте об'єктив до отримання чіткого зображення клітини.

Увага! Під час спостереження в окуляр обидва ока повинні бути відкритими!

д) Розгляньте препарат при малому та великому збільшенні, міняючи насадку окуляра (чи повертаючи револьверну насадку). Відрегулюйте зображення мікрогвинтом.

4. Спостереження об’єкта в мікроскоп.

   Дослідження проводиться індивідуально. Різні люди мають різну гостроту зору, тому кожен дослідник налаштовує різкість під своє око.

5. Завершення роботи:

а) Зніміть препарат.

б) Переведіть мікроскоп на мале збільшення, опустіть тубус.

в) Приберіть робоче місце.

Висновок.

1) Які збільшувальні прилади вам відомі? Опишіть принцип їх роботи.

2) Запишіть правила роботи з оптичним мікроскопом.

Практична  робота №2

Тема: «Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа»

Мета: формувати вміння та навички виготовляти тимчасові мікропрепарати, спостерігати та описувати об’єкти дослідження; вчитись працювати з лабораторними інструментами.

Матеріали та обладнання: мікроскоп, цибуля, предметне та покривне скло, препарувальна голка, піпетка, вода, підручник.

Хід роботи

1. Підготуйте мікроскоп до роботи.

2. Зробіть тимчасовий мікропрепарат шкіри луски цибулі (на предметне скло нанесіть піпеткою краплю води. Розділіть цибулю на луски, з соковитої луски обережно  зніміть прозору плівку з внутрішнього боку та покладіть на предметне скло. Голкою розрівняйте шкірку та накрийте покривним склом так, щоб не було під ним повітря).

C:\Users\admin\Desktop\1.jpg

Мал. 1. «Приготування препарату шкіри луски цибулі»

3. Покладіть приготований препарат на предметний столик та притисніть лапками утримувача. Налаштуйте мікроскоп та отримайте зображення рослинних клітин, розгляньте препарат на малому та великому збільшенні.

4. Розгляньте приготований препарат шкіри луски цибулі, зробіть малюнок, підпишіть частини клітин.

 

C:\Users\admin\Desktop\14-1.jpg

Мал. 2. «Будова клітини»

Висновок.

1) Опишіть функції позначених на малюнку клітинних органел.

 

2) Заповніть кластер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторне дослідження №1

Тема: «Будова клітини листка елодеї»

Мета: ознайомитись із різноманіттям пластид на прикладі будови листка елодеї, закріпити знання про будову рослинної клітини, її органелах.

Матеріали та обладнання: мікроскоп, постійний мікропрепарат листка елодеї, підручник.

Хід роботи

1. Приготуйте мікроскоп до роботи.

2. Розгляньте клітини листка елодеї на постійному мікропрепараті, звертаючи увагу на оболонку, цитоплазму, ядро, хлоропласти.

Опис. Хлоропласт – одна з найбільших органел клітини, містить  у мембрані хлорофіл та визначає зелений колір рослини. Знаходиться органела в зелених частинах рослини, оточена двома мембранами: зовнішня гладка, внутрішня складчаста. Основна функція – фотосинтез.

   Хромопласт – містить кольорові пігменти (каротин, ксантофіл та ін.), вкритий двома мембранами. Зовнішня мембрана гладка, внутрішня складчаста ледь помітна. Хромопласти мають округлу форму, знаходяться в кольорових частинах рослин (квіти, плоди). Функція – сприяє привабленню комах для запилення та поширення насіння.

    Лейкопласти – безкольорові пластиди, які знаходяться в білих (майже прозорих) частинах рослин. Оточені двома мембранами, мають кулясту форму. Основна функція – запас поживних речовин. Іноді повністю заповнені зернами крохмалю.   

3. Замалюйте клітину листка елодеї.

http://8next.com/uploads/fotos/biol6rzander/a11.png

Мал. 1. «Будова клітини листка елодеї»

4. Підпишіть складові клітини на малюнку.

5. Зробіть висновки, за результатами  виконання лабораторного дослідження.

Висновок.

1) Що вам відомо про пластиди?

Цікаво знати! Елодея канадська в ХІХ столітті була завезена до Європи (вперше з’явилася у 1836 році в Ірландії), де швидко і широко розселилася (звідси назва «водяна чума»). В 1882 році поширилася на схід до озера Байкал. Елодея є важливою частиною екосистеми озера. Забезпечує хороше середовище для багатьох водних мешканців.

 

 

Лабораторне дослідження №2

Тема: «Рух цитоплазми в клітинах листка елодеї»

Мета: виявити зв’язок між рухом цитоплазми в клітинах листка елодеї та наявністю світла.

Матеріали та обладнання: мікроскоп, набір інструментів для виготовлення тимчасових препаратів, прозора та затемнена склянка, вода (20-30°С), стебла з листками елодеї.

Хід роботи

1. Витримайте лист елодеї в теплій воді (20-25°С), протягом 30-40 хвилин на яскравому світлі.

2. Приготуйте тимчасовий препарат.  Для цього відділіть листок елодеї, розташуйте його на предметному склі в краплі води та накрийте  покривним скельцем.

3. Розгляньте препарат при малому та великому збільшенні. Зверніть увагу на переміщення окремих хлоропластів, прослідкуйте за напрямком їх руху.

4. Приготуйте тимчасовий препарат листка елодеї, що перебував у темній склянці. Розгляньте при малому та великому збільшенні. Зверніть увагу на швидкість руху цитоплазми.

5. Зробіть висновки про особливості руху цитоплазми в клітині.

Висновок.

1) Опишіть процес руху цитоплазми.

   Цікаво знати! Рух – одна з ознак живого. Тільки здійснюючи колові рухи, цитоплазма може здійснювати свої функції.

   Рух цитоплазми забезпечується компонентами цитоскелету – мікротрубочками і мікрофіламентами. При низькій температурі і нестачі енергії структура цих компонентів може руйнуватися, тоді рух цитоплазми припиняється.

 

 

Лабораторне дослідження №3

Тема: «Спостереження інфузорій»

Мета: повторити правила роботи з мікроскопом; ознайомитися з особливостями будови найпростіших на прикладі інфузорії-туфельки.

Матеріали та обладнання: мікроскоп, постійний (тимчасовий) препарат інфузорії-туфельки, підручник.

Хід роботи

1. Підготуйте мікроскоп до роботи.

2. Закріпіть препарат на предметному столику та налаштуйте зображення при малому збільшенні.

3. Розгляньте тіло інфузорії, визначте її передню та задню частини тіла.

4. Налаштуйте мікроскоп на велике збільшення та знайдіть органели досліджуваного об’єкту. Зробіть малюнок та відповідні позначення.

C:\Users\admin\Desktop\B1774p138-1.jpg

Мал. 1. «Будова інфузорії-туфельки»

5. На тимчасовому препараті  простежте за процесами життєдіяльності найпростіших (спосіб руху, захоплення їжі та ін.), опишіть їх.

6. Підведіть підсумки лабораторного дослідження.

Висновок.

1) На підставі дослідження зробіть висновок про характерні ознаки будови найпростіших.

2) На основі отриманих знань, заповніть таблицю «Роль найпростіших в природі та значення в житті людини»

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

 

 

Лабораторне дослідження №4

Тема: «Будова кореня»

Мета: навчитися визначати типи кореневих систем; дослідити особливості будови кореня та його функції, навчитися розпізнавати зони кореня та їх значення.

Матеріали та обладнання: гербарні зразки різних типів кореневих систем, мікроскоп, постійний препарат внутрішньої будови кореня, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте запропоновані гербарні екземпляри кореневих систем. Знайдіть відмінності, поясніть їх.

2. Визначте головний, бокові та придаткові корені. Зробіть малюнки типів кореневих систем, підпишіть їх.

                                                       ______________ ___   ____________________

C:\Users\admin\Desktop\типы-корневых-систем-300x228.png

Мал. 1. «Типи кореневих систем»

     3.Зробіть коротку порівняльну характеристику кореневих систем.

Стержнева

Мочкувата

 

 

 

 

   4. Підготуйте мікроскоп до роботи.

   5. Встановіть постійний препарат будови кореня на предметний столик та розгляньте при малому та великому збільшенні, порівняйте побачене з малюнком підручника.

   6. Зробіть малюнок поперечного зрізу кореня, позначте його внутрішні частини від центру до краю.

C:\Users\admin\Desktop\slide_3.jpg

Мал. 2. «Внутрішня будова кореня»

   7. Розгляньте при малому та великому збільшенні зони кореня. Заповніть таблицю «Зони кореня та їх функції»

Зони кореня

Функції

Кореневий чохлик

 

Зона поділу

 

Зона росту (розтягнення)

 

Зона всмоктування (кореневих волосків)

 

Зона проведення

 

Висновок.

1) Вставте пропущені слова.

   Сукупність усіх коренів рослини складають _________ _________. Усі корені виконують однакові _________.  Розрізняють два типи кореневих систем: _________ та _________. Внутрішня будова складається з центрального циліндра, _________ та шкірки з _________ ________. Корінь має різні за будовою та функціям ділянки – _________.

 

 

Лабораторне дослідження №5

Тема: «Будова пагону»

Мета: ознайомитися з особливостями будови пагону, його функціями; навчитися визначати форму пагонів і їхнє розташування у просторі; розвивати спостережливість та увагу.

Матеріали та обладнання: гербарні зразки пагонів, таблиці, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте уважно запропоновані гербарні екземпляри пагонів.

Опис. Пагін – один з вегетативних органів рослини, стебло з листям, бруньками, який утворюється протягом одного літа.

Види пагонів

Головний пагін

Пагін, який розвивається з бруньки зародку насінини

Боковий пагін

Пагін, який розвивається з бокової пазушної бруньки, за рахунок чого утворюються гілки стебла

Подовжений пагін

Пагін з подовженим міжвузлям

Вегетативний пагін

Пагін, який несе листя та бруньки

Квітконосний пагін

Пагін, який несе репродуктивні органи – квітку, плід та насіння

2. Знайдіть основні частини пагону: стебло, лист, вузол, міжвузля, пазуху, бруньку.

3. Зробіть малюнок пагону, підпишіть його частини.

C:\Users\admin\Desktop\image025.jpg

Мал. 1. «Зовнішня будова пагону»

                4. Заповніть таблицю

Назва рослини

Розташування пагону в просторі

Дерев’яниста чи трав’яниста рослина

Полуниця 

 

 

Яблуня

 

 

Іпомея

 

 

Виноград

 

 

Плющ

 

 

       Висновок.

1) Опишіть будову  та функції пагону.

  

 

 

 

 

docx
Додано
8 січня 2021
Переглядів
1349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку