Методичні рекомендації "Формування ключових компетентностей на уроках фізики шляхом використання інтерактивних технологій"

Про матеріал
Даний матеріал містить рекомендації щодо формування ключових компетентностей на уроках фізики шляхом використання інтерактивних технологій
Перегляд файлу

Формування ключових компетентностей школярів на уроках фізики шляхом використання інтерактивних технологій навчання

 

Наш час – це час інноваційних змін у суспільстві. Майбутнім випускникам необхідні не тільки ґрунтовні знання з предметів,  а й сформовані ключові компетентності. Тому саме школа повинна виховувати компетентну особистість, здатну самостійно добувати знання та використовувати їх на практиці.

Ключові компетентності – ті, яких кожен потребує для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування і які здатні забезпечити особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя.

 У Концепції Нової української школи визначено такі ключові компетентності:

  • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами;
  • спілкування іноземними мовами;
  • математична компетентність;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях;
  • інформаційно-цифрова компетентність;
  • уміння вчитися впродовж життя;
  • ініціативність і підприємливість;
  • соціальна та громадянська компетентності;
  • обізнаність та самовираження у сфері культури;
  • екологічна грамотність і здорове життя.

Спільними для перелічених компетентностей є такі вміння:

  • уміння читати і розуміти прочитане;
  • уміння висловлювати думку усно і письмово;
  • критичне мислення;
  • здатність логічно обґрунтовувати позицію;
  • виявляти ініціативу;
  • творити;
  • уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення;
  • уміння конструктивно керувати емоціями;
  • застосовувати емоційний інтелект;
  • здатність співпрацювати в команді.

Всі компетентності в однаковій мірі важливі та взаємопов’язані, за  характером і ступенем застосування є універсальними та формуються в межах кожного навчального предмета, враховуючи вікові особливості дітей.

Уроки фізики сприяють формуванню ключових компетентностей шляхом використання інтерактивних технологій навчання.

 Педагог вирішує для себе сам, як йому навчити своїх дітей шукати необхідну інформацію, аналізувати її, робити висновки та приймати рішення.  Для ефективного формування ключових компетентностей, вчитель повинен спланувати урок так, щоб основну роботу виконували учні, а вчитель тільки виступав у ролі ведучого, який створює сприятливе освітнє середовище. Формування ключових компетентностей залежить, зокрема, від мотивації та сформованості предметної компетентності.

З перших уроків фізики потрібно працювати над мотивацією дитини: підбирати інтерактивні вправи, схеми, таблиці, малюнки, проблемні запитання, використовувати різні форми та методи роботи.

Для формування ключових компетентностей можна використовувати відеоматеріали, мультимедійні презентації. Важливим є метод проєктів, завдяки якому учні створюють власні портфоліо, презентації, приймають участь у фізичних конкурсах, проводять дослідження, використовуючи  Інтернет ресурси, програмне забезпечення, науково – популярну літературу.

Для формування компетентностей на уроці фізики можна запропонувати  прийом «Знайди помилку». Вчитель, пояснюючи матеріал, навмисно допускає помилку. Учні із задоволенням шукають і знаходять помилку, потім обґрунтовують правильність своєї відповіді.

Для того, щоб учні самі зробили припущення щодо теми уроку можна запропонувати прислів’я, приказки, ілюстрації і задати декілька запитань. (Що  зображено? Про що говориться в прислів’ї? Як ви думаєте, яка тема уроку?)

Дієвою є вправа «Логічний ланцюжок». Школярам надається інформація про вченого, визначення фізичної величини, одиниці вимірювання, формули. Все це необхідно поєднати.

Ефективна на уроках фізики вправа «Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися». Діти записують свої відповіді в колонках. Наприклад, при вивченні певного закону можна запитати:

Що ти знаєш про цього вченого? Про його відкриття? А що вам хотілося б ще взнати з цієї теми?

Поширеним є метод  «Сенкан», який дуже цікавий учням та забезпечує міжпредметні зв’язки. Його можна використовувати і для мотивації учнів, і для підбиття підсумку уроку. Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків. Алгоритм складання сенкану:

1) Тема (іменник)

2) Опис (два прикметники)

3) Дія (три дієслова)

 4) Ставлення (фраза – три або чотири слова, почуття з приводу обговорюваного)

5) Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок – одне слово).

Наприклад:

Пилорама

Велика, потужна

Допомагає, стругає, фугує

Пилорама полегшує працю людини

Лісопилка

  Для формування  ключових компетентностей можна використати стратегію «Залиш останнє слово для мене». Дітям пропонується скористатися додатковими джерелами інформації та знайти цікаву інформацію стосовно конкретної теми, записати її на картках. Наступний урок розпочати із зачитування найцікавіших  фраз (запитань). Учні висловлюють свої думки, останнім відповідає автор.

Слід зазначити, що формування ключових компетентностей  учнів на уроках фізики  шляхом використання  інтерактивних технологій навчання вимагає від вчителя підвищення професійної майстерності. Сучасному вчителю необхідно організовувати освітній процес відповідно до вимог Концепції  Нової української школи. В.О.Сухомлинський писав: «… Учителю потрібно володіти величезним талантом людинолюбства і безмежною любов’ю до своєї праці й перш за все до дітей, щоб на довгі роки зберегти бадьорість духу, ясність розуму, свіжість вражень, сприйнятливість почуттів – а без цих важливих якостей праця педагога перетворюється в муку».

 

Список використаних джерел

https://uied.org.ua/2020/03/323/

http://scandy.kiev.ua/files/dodatok-4-_1_.pdf

http://arhfastiv. blogsport.com

Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О.І.Пометун – К. : А. С. К., 2004

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 лютого
Переглядів
43
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку